دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
براي جلوگيري از تخريب آثار تاريخي ناشي از تردد خودروها انجام مي شود
راه اندازي تراموا در بافت مركزي تهران
010788.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: به منظور حفظ آثار تاريخي و فرهنگي، عمليات اجرايي قطار سبك شهري (تراموا) در بافت مركزي تهران امسال آغاز مي شود.
دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران چندي پيش در حاشيه بازديد از يكي از مناطق جنوبي تهران، براي نخستين بار از ضرورت ساخت قطار سبك شهري خبر داد و تأكيد كرد براساس بررسي هاي انجام شده و مصوبه كميسيون ماده ۵ در راستاي حفظ و بازسازي ابنيه هاي تاريخي موجود در محدوده منطقه ۱۲ تهران، بايد چندين اقدام از جمله ايجاد ممنوعيت تردد خودروها و ساخت تراموا صورت گيرد.
وي گفت: تراموا در محدوده حريم خيابان مصطفي خميني و ۱۵ خرداد به حالت دايره اي شكل ساخته مي شود و ابتدا و انتهاي آن نيز به ايستگاههاي مترو وصل خواهد شد.
قاليباف مي افزايد: ممنوع كردن تردد خودروها در مراكز اصلي تهران يكي از راهكارهاي اصولي براي حفظ و بازسازي آثار تاريخي است و اگر قرار است رفت وآمد و حمل و نقل هم در اين منطقه صورت گيرد، بايد از طريق تراموا انجام شود و در اين زمينه اعتبار لازم پيش بيني شده است.
متعاقب اين اظهارنظر، اميررضا واعظ آشتياني _ عضو شوراي شهر تهران اعلام كرد ساخت تراموا در تهران به مجوز اين شورا نياز دارد.
وي تصريح كرد: تراموا يك وسيله نقليه حمل و نقل عمومي منسوخ شده در دنياست و در برخي كشورها از حدود ۵۰ سال پيش مورد استفاده قرار مي گرفت و اكنون در حال جمع آوري آن سيستم هستند و با اين حال شوراي شهر بايد بررسي هاي لازم براي احداث تراموا را انجام دهد و شهردار نيز بايد اين موضوع را به صورت يك كار مطالعاتي به شورا ارايه كند.
در همين زمينه مهندس علي اكبر گلرخي _ متخصص مديريت شهري با اشاره به قراردادن مختصات منطقه ۱۲ به عنوان بافت مركزي شهر و برخورداري اين منطقه از ابنيه و آثار تاريخي و فرهنگي بسيار و اينكه پرجاذبه ترين منطقه براي سفرهاي درون شهري است، افزود: هر چند موضوع ساخت تراموا به حداقل سه سال پيش مربوط مي شود،  اما با توجه به تصميم اجراي طرح هايي از جمله ممنوعيت تردد خودروها در برخي از نقاط منطقه ،۱۲ به منظور حفظ آثار تاريخي و اعمال مديريت ترافيك و كاهش ميزان آلودگي هاي صوتي و هوا و همچنين زيباسازي منظر شهري ، راه اندازي تراموا اجتناب ناپذير است.
وي گفت: منطقه ۱۲ تهران يكي از قديمي ترين مناطق و در عين حال داراي جاذبه هاي گردشگري است، به همين دليل بايد با هماهنگي برخي نهادها از جمله سازمان ميراث و گردشگري، طرح هاي ويژه اي را در اين منطقه اجرا كرد.وي با بيان اين مطلب كه منطقه ۱۲ داراي بار ترافيكي سنگيني است، افزود: با راه اندازي هر چند محدود خط تراموا ضمن كاهش بار ترافيكي مي توان از آسيب ديدگي ابنيه هاي فرهنگي و تاريخي جلوگيري كرد.
گلرخي خاطرنشان مي كند: آلاينده هايي كه از لوله هاي خروجي خودروها در فضاي شهر پراكنده مي شود، اثرات مخربي بر ساختمانها از نظر خوردگي، سياه شدن رنگ و كاهش مقاومت دارد. براساس نتايج تحقيقات به عمل آمده، آلاينده هاي منواكسيدكربن، هيدروكربن ها، اكسيد هيدروژن، ذرات دي اكسيد كربن و اكسيد سولفور كه توسط خودروها در هوا منتشر مي شوند، افزون بر ساختمانها اثرات مخرب بر افراد از نظر جسماني و رواني، گياهان و اشيا نيز دارد.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه تراموا براي حركت از انرژي برق استفاده مي كند، هيچ آلايندگي ندارد و اين موضوع مي تواند در كاستن ميزان آلودگي هسته مركزي شهر تأثير مستقيم داشته باشد.

پل كالج امروز به روي خودروها گشوده مي شود
گروه شهري: پل كالج امروز و بخش ديگري از تقاطع غيرهمسطح ميدان نور فردا به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، عمليات سبك سازي و ساماندهي پل كالج واقع در خيابان حافظ، به پايان رسيده و امروز با حضور مديران شهرداري به روي خودروها گشوده مي شود.به گفته مهندس احمد دنيا مالي _ معاون فني و عمراني شهرداري تهران، آسفالتي كه در سبك سازي استفاده مي شود با آسفالتي كه در گذشته در پلهاي فلزي استفاده شده، فرق دارد و وزنش بسيار كمتر از آسفالت قبلي است زيرا از مواد ديگري تشكيل شده است.گفتني است چندي پيش نيز پل چوبي سبك سازي شده و به بهره برداري رسيد.دنيا مالي گفت: براي مرمت كامل پل كالج، دست كم ۶۰ روز زمان پيش بيني شده بود اما با اين وجود و با تلاش شبانه روزي و فعاليت سه نوبته عوامل، اجرا، عمليات بازسازي اين پل در كمتر از ۲۳ روز انجام شد.براساس اين خبر، همچنين بخش ديگري از تقاطع غيرهمسطح ميدان نور طي مراسمي فردا بازگشايي مي شود.
بنابه اظهار كارشناسان، با بازگشايي اين قطعه از تقاطع غيرهمسطح، ترافيك در بزرگراه هاي آيت الله كاشاني، ستاري و حكيم روانتر مي شود.
تقاطع ميدان علامه جعفري (ميدان نور) در محل تلاقي بزرگراه شرقي غربي آيت الله حكيم (رسالت) و بزرگراه شمالي _ جنوبي ستاري و شريان شمال غربي _ جنوب شرقي آيت الله كاشاني واقع شده است.با در نظر گرفتن توسعه شتابان مناطق شمال _ غرب تهران و ازجمله مناطق واقع در شمال غرب تهران و ازجمله مناطق واقع در شمال غرب ميدان آزادي به سمت شمال _ غرب از طرفي،و ارتباط روزافزون تهران با شهر كرج و شهرك اقماري آن از طرق دوم و وقوع اين تقاطع در محل تلاقي سه محور اصلي از طرف آخر، موقعيت محل تقاطع از حساسيت خاصي برخوردار بوده بالاخص عملكرد آن در آينده، مخصوصا با در نظر گرفتن بهره برداري كامل از شبكه هاي بزرگراهي شرقي _ غربي شمال غرب تهران و تأثير آن بر عملكرد اين تقاطع، حساسيت آن را مضاعف خواهد كرد.

در جلسه ديروز شوراي شهر:
بهره گيري از تسهيلات فاينانس براي
متروي تهران تصويب شد
مهندس چمران: اميدواريم تصويب اين لايحه زمينه رساندن
زمان انتظار در ايستگاه هاي مترو به ۲ دقيقه را ممكن سازد
010791.jpg
گروه شهري: لايحه «مجوز استفاده از تسهيلات فاينانس براي خريد واگن هاي مترو» در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويست و بيست و چهارمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر در جمع خبرنگاران گفت: با تصويب اين لايحه شركت مترو مي تواند نسبت به انعقاد قرارداد خريد واگن هاي جديد اقدام كند و با كاهش فاصله حركت قطارها مدت انتظار در ايستگاهها را به ۲ دقيقه برساند.
رئيس شوراي شهر همچنين افزود: استفاده از تسهيلات فاينانس و به كارگيري واگن هاي جديد گشايش مناسبي را در جابجايي مسافر با مترو درپي خواهد داشت.وي همچنين گفت: در اين جلسه لايحه مربوط به تملك ۴۵۷ قطعه زمين واقع در يكي از روستاهاي شهرري كه در كمربند فضاي سبز شهرداري قرار دارد بررسي شد.وي افزود: قبلاً شهرداري براي تملك اين اراضي زمين هايي را به عنوان معوض در نظر گرفته بود ولي از آنجا كه زمين هاي مذكور نيز مشكل داشت قرار است با بررسي بيشتر زمين هايي به عنوان معوض داده شود كه مشكل قانوني نداشته باشد. چمران همچنين گفت: در اين جلسه لايحه «ايجاد تسهيلات براي مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران» مورد بررسي قرار گرفت.
به گفته وي، اين لايحه در راستاي تهيه همزمان طرح جامع و تفصيلي تهران است كه مطالعات آن از سوي اين مركز دنبال مي شود.
به گفته وي در اين جلسه همچنين مهندس حبيب اللهيان معاون شهرسازي شهرداري به عنوان يكي از اعضاي مجمع عمومي سازمان نوسازي اراضي عباس آباد انتخاب و معرفي شد.چمران با اشاره به بررسي تعدادي پرونده باغ ها در جلسه شوراي شهر در پاسخ به سؤالي درباره صدور شناسنامه براي باغ هاي تهران گفت: به دليل آماده نشدن نقشه هاي هوايي «جي آي اس» ، هنوز هيچ شناسنامه اي براي باغ هاي تهران صادر نشده است.وي درباره مطالعات خطوط ريلي در تهران نيز گفت: مطالعات مربوط به خطوط ريلي را چندين بار از مشاور خواسته ايم كه ارايه دهد و تا به حال دو بار نحوه مطالعه خود را ارايه داده اند ولي مطالعات نهايي هنوز ارايه نشده است.
به گفته وي منظور از خطوط ريلي شامل مترو و مونوريل است و تراموا نيز مي تواند در آن باشد.
رئيس شوراي شهر همچنين در پاسخ به سؤال ديگري هر گونه افزايش در عوارض تجاري ها را رد كرد و گفت: مسأله از اين قرار است كه در سال ۸۳ شوراي شهر براي تثبيت املاك تجاري و خارج ساختن آنها از بلاتكليفي تخفيف هايي را تا حد ۵۰ درصد در نظر گرفت تا صاحبان اين گونه املاك در مهلت تعيين شده، املاك تجاري خود را تثبيت كنند. در سال ۸۴ نيز در اين رابطه براي ۶ماه اول حدود ۳۰ درصد و ۶ ماهه دوم حدود ۲۵ درصد در نظر گرفته شد و عده زيادي با استفاده از همين تسهيلات املاك تجاري بلاتكليف را تثبيت كردند و هم اكنون اين مهلت به پايان رسيد ه است و افراد بايد طي ۲ سال گذشته با استفاده از اين تخفيف ها تكليف اين گونه املاك تجاري خود را مشخص مي كردند.
چمران بار ديگر تأكيد كرد كه در اين رابطه هيچ افزايشي صورت نگرفته است بلكه در حال حاضر مهلت استفاده از آن تخفيف ها تمام شده است.رئيس شوراي شهر همچنين در پاسخ به سؤالي درباره افزايش كرايه تاكسي ها نيز گفت: ما نرخ كرايه تاكسي در سال ۸۵ را با در نظر گرفتن نرخ هاي سال ۸۳ و ۸۴ در نظر گرفته ايم و اينكه در برخي موارد گفته مي شود كرايه از ۱۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان افزايش يافته درست نيست.وي در عين حال گفت: مردم مي توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلفات در خطوط تاكسيراني مشخصات آنها را به سازمان نظارت بر تاكسيراني اعلام كنند.وي با اشاره به اينكه بيش از ۴۰۰ خط تاكسي در تهران وجود دارد در عين حال گفت تخلفات در صورت اعلام بررسي خواهد شد.چمران افزود: در حال حاضر تاكسي هاي نارنجي نيز بايد براساس نرخ تاكسي هاي خطي از مردم كرايه دريافت كنند.به گفته وي، در تصويب نرخ كرايه ها سعي بر اين بوده است كه حق دو طرف يعني مسافر و راننده تاكسي رعايت شود.

آغاز پرداخت وام ازدواج
010806.jpg
سما: پرداخت وام ازدواج شهرداري تهران از ديروز آغاز شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر پورزرندي معاون مالي- اداري شهرداري تهران افزود: بر اساس وعده شهردار محترم تهران مبني بر پرداخت وام ازدواج به شهروندان ثبت نام كرده تا نيمه فروردين امسال، خوشبختانه بر اساس توافقات صورت گرفته با صندوق انصار المجاهدين اعتبارات لازم براي اين منظور تامين شده و افرادي كه مراحل ثبت نام آنان به پايان رسيده بر اساس دعوتنامه دريافتي از صندوق يادشده مي توانند براي دريافت وام خود اقدام كنند.وي گفت: در حال حاضر يكصدهزار زوج در نوبت دريافت وام هستند كه كليه اعتبارات لازم براي پرداخت وام ازدواج به اين افراد تامين شده است.

بانك شهرداريها
010803.jpg
فارس: نايب رئيس شوراي عالي استانها گفت: لايحه تاسيس بانك شهرداريها با وجود آن كه تيرماه سال ۸۳ به دولت ارسال شده است اما همچنان در كميسيون زيربنايي دولت مسكوت مانده است.
منصور روشناسي با اشاره به نقش مهم تاسيس بانك شهرداريها در گردش مالي آنها، تصريح كرد: با وجود پيگيري هاي متعدد شفاهي و كتبي از سال ۸۳ تاكنون، هنوز جواب مشخصي از سوي دولت نسبت به مسكوت ماندن اين لايحه ارائه نشده است. وي خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد مخالفت هاي بانك مركزي براي تاسيس اين بانك همچنان ادامه دارد و وزير اقتصاد و دارايي بايد تصميم نهايي را براي تاسيس بانك شهرداري ها بگيرد.

امور مربوط به فضاي سبز شهر تهران
به بخش خصوصي واگذار مي شود
010800.jpg
فارس: مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: بزودي كار نظارت بر عمليات نظافت و پاكيزه سازي فضاي سبز، نگهداري فضاي سبز، تاسيسات وابسته به آن و مبارزه با جانوران موذي به بخش خصوصي واگذار مي شود.
محسن صادقيان افزود: آگهي واگذاري كار نظارت بر فضاي سبز طي روزهاي آينده در روزنامه هاي كثيرالانتشار منتشر خواهد شد.
وي درخصوص انتخاب نوع پيمانكار فضاي سبز گفت:پيمانكاران بر اساس نظام نامه فني و اجرايي، مورد شناسايي و رتبه بندي قرار گرفته و به كار گرفته مي شوند.

معاون طرح  و توسعه آب منطقه اي تهران  خبرداد:
اجراي ۲ طرح انتقال آب  به تهران  از سد تنظيمي كرج
010809.jpg
ايسنا: در قالب اعتبارات مصوب بودجه سال ۸۵ ، براي ۲۳ طرح شركت آب منطقه اي تهران ۱۷۹ ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده است.
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي تهران گفت: علاوه بر بودجه مصوب امسال براي دو طرح انتقال آب به تهران از سد تنظيمي كرج و انتقال آب كشاورزي جنوب تهران به رباط كريم نيز به ترتيب حدود ۲۲ ميليارد تومان و ۲.۵ ميليارد تومان به متمم اعتبار به صورت اولويت قطعي نياز داريم.
مهندس محمد مقدوري پروژه هاي امسال شركت آب منطقه اي را اتمام عمليات پاياني سد طالقان، سدهاي ماملو، دامغان، كمال صالح، كيندور، بايان، نمرود، سد مخزني خوانسار، انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود، آبرساني به سمنان از چشمه روديه، آبرساني به اراك از سد كمال صالح، آبرساني به شهرهاي دليجان، خوانسار، ساوه و آبرساني از سد تنظيمي كرج به تهران برشمرد.
به گفته وي پروژه هاي مهم و اولويت دار امسال اين شركت، سد ماملو، بهره برداري رسمي از سد طالقان و انتقال آب كشاورزي از جنوب تهران به رباط كريم است.

۷۰۰ هزار مهاجر غيرقانوني در تهران زندگي مي كنند
010785.jpg
مهر: حضور ۷۰۰ هزار مهاجر غيرقانوني در استان تهران باعث شده جمعيت اين مهاجران در برخي شهرهاي استان با جمعيت بومي برابري كند.
معاون سياسي و امنيتي استانداري تهران ضمن اعلام اين مطلب افزود: حضور اين تعداد مهاجر غيرقانوني در مركز سياسي هيچ كشوري پذيرفته نيست و ساماندهي وضعيت مهاجران از جمله اولويتهاي كاري استانداري است.عبدالله روشن افزود: افرادي كه براي تصاحب يك شغل مناسب به تهران مي آيند به دليل آنكه فرصتهاي عظيم شغلي به مهاجران غير قانوني اختصاص يافته ،موفق به يافتن شغل نمي شوند و به جمع بيكاران استان مي پيوندند.وي خروج مهاجران غيرقانوني و ساماندهي وضعيت آنها را نيازمند برنامه اي مدون خواند و گفت: براساس برنامه ريزيهاي صورت گرفته تهران بايد در برنامه اي پنج ساله عاري از اتباع بيگانه غيرمجاز شود.روشن خاطرنشان كرد: طرح خروج اتباع بيگانه كه از سال ۸۴ به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است ،در سال جاري نيز با همكاري نهادهايي مانند نيروي انتظامي با جديت بيشتر دنبال خواهد شد.
وي بخش قابل توجهي از حاشيه نشيني در اطراف شهرهاي بزرگ را به علت حضور مهاجران غيرقانوني دانست و تصريح كرد: براي ساماندهي حاشيه نشيني نيازمند سرمايه گذاريهاي كلان هستيم و در اين راستا اقداماتي نيز صورت گرفته است.معاون استاندار تهران اظهار اميدواري كرد: در سال جاري خروج اتباع بيگانه با جديت بيشتري دنبال شود و تمام اعتبارات تخصيص داده شده به حاشيه هاي تهران پرداخت و اولين قدم براي ساماندهي حاشيه نشيني برداشته شود.

شهردار تهران:
توسعه يافتگي با نهادينه شدن
فرهنگ بسيجي به دست مي آيد
سما: كشور ما زماني به توسعه يافتگي دست پيدا خواهد كرد كه روحيه و فرهنگ بسيجي در آن نهادينه شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف در آيين معارفه سردار موسايي، فرمانده جديد مركز مقاومت بسيج شهرداري تهران افزود: امروز در شرايط حساس كنوني هر كه بسيج را نهادي صرفاً نظامي- امنيتي بداند، بدون شك به بسيج ظلم كرده است.
وي افزود: بسيج يعني تبلور عيني حضور خودجوش مردم در عرصه هاي مختلف اجتماعي- فرهنگي و سياسي.
شهردار تهران با بيان اين كه مبادا نام بسيج و بسيجي را يدك بكشيم، اما جز به خودمان نينديشيم گفت:بسيجي نبايد به دنبال كسب قدرت باشد.
دكتر قاليباف گفت: من همواره به تنها چيزي كه در زندگي خود افتخار كرده ام آن است كه يك بسيجي هستم و در مكتب حضرت امام خميني (ره) تربيت شده ام.
شهردار تهران با تاكيد بر اين كه بسيجيان در سال پيامبر اعظم(ص) بايد حسن اخلاق نبوي را سرلوحه كار خود قرار دهند، گفت: مكارم اخلاقي و نهادينه شدن رفعت اسلامي در اين سال بايد با جديت دنبال شود.
وي ادامه داد: توليد قدرت، ثروت و منزلت زماني در كشور به وقوع مي پيوندد كه روحيه و فرهنگ بسيجي در آن نهادينه شود.شهردار تهران در پايان خاطرنشان كرد: فرهنگ بسيجي است كه مي تواند راه شهدا، عزت و استقلال را به دور از هرگونه انحراف به سرمنزل مقصود هدايت كند.

نگاه
010782.jpg
جمال رحمتي

افزايش فضاي سبز شمال تهران
010797.jpg
به منظور افزايش سرانه فضاي سبز و زيباسازي منظر شهري در سال گذشته بيش از ۵۷ هزار و ۷۱۴ متر مربع فضاي سبز شهري و ۲۰۰ هكتاري جنگل كاري به منطقه يك تهران افزوده شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اين طرح با اجراي بيش از ۲۵ هزار مترمربع بوستان سازي و ۳۲ هزار مترمربع قطعات سبز شهر در رفيوژها، ميادين و حاشيه معابر سطح محدوده منطقه و كاشت ۵۵ هزار اصله نهال در طرح توسعه عرصه ۲۰۰ هكتاري از اراضي جنگل ها در گونه هاي كاج سيا، بنه، توت ، اقاقيا و... انجام شده است.
براساس همين گزارش ۵۵ هزار گلدان شب بو، لاله، نرگس، پامچال و پنج هزار نشاي هميشه بهار و ۱۰ هزار جعبه بنفشه نيز در آستانه سال جديد در طرح هاي منظم و هندسي در ارتفاعات سطح ميادين، بوستان ها و رفيوژهاي سطح منطقه يك كاشته شد.اين گزارش مي افزايد در راستاي بهسازي و پاك كردن نازيبايي هاي بصري منطقه نيز بيش از يك هزار نيروي انساني با به كارگيري ۸۰ دستگاه ماشين آلات سبك و سنگين اقدام به شست وشوي عناصر شهري، ۲۲ هزار مورد لكه گيري آسفالت، رفع شش هزار مورد انواع سد معبر، پاكسازي و نوسازي گاردريل ها، سرپناه ايستگاه هاي اتوبوس، چراغ هاي راهنمايي و رانندگي، تابلوهاي ترافيكي و... كرده اند.
همچنين جمع آوري آلاچيق ها و نيمكت هاي فرسوده بوستان ها و جايگزيني آلاچيق هاي مسقف و مبلمان جديد، رنگ آميزي پايه چراغ ها، آبنماها، سطل هاي زباله، نيمكت ها و وسايل بازي كودكان، ضد عفوني كليه سرويس هاي بهداشتي و نظافت و رُفت وروب بوستان ها از ديگر اقدامات انجام شده در سطح اين منطقه است.

جشنواره صرفه جويي در مصرف برق
ايسنا: براي نهادينه شدن صرفه جويي در مصرف برق در بخش هاي مختلف برق، ترويج الگوي بهينه در جهت متعادل سازي مصرف به نفع تمامي قشرهاي جامعه و سوق دادن انرژي هاي آزادشده به بخش هاي مولد اقتصادي، جشنواره صرفه جويي در مصرف برق برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي توانير اين جشنواره در روزهاي ۱۰ تا ۱۴ ارديبهشت ماه در مجموعه فرهنگي ورزشي توانير برگزار مي شود.
توانير قصد دارد با همكاري شركت هاي برق منطقه اي و توزيع نيروي برق، سازمان توليدكنندگان تجهيزات برق كم مصرف به ويژه توليدكنندگان لامپ هاي كم مصرف سعي در اجراي هدف هاي مديريت مصرف از طريق طراحي و برنامه هاي فرهنگي و مردمي به منظور بهينه سازي مصرف انرژي برق را اجرايي كند.
مخاطبان اين جشنواره عموم مردم به ويژه كودكان و نوجوانان خواهند بود و بخش عمده ساعت هاي برگزاري آن به بازديد مربيان پرورشي و دانش آموزان مدارس و گروه هاي دانش آموزي اختصاص داده شده ضمن اين كه خانواده ها نيز مي توانند از اين جشنواره ديدن كنند.

شماره گذاري تاكسي هاي پرايد دوگانه سوز و آردي آغاز شد
010794.jpg
ايسنا: مديرعامل اتحاديه سازمانهاي تاكسيراني سراسر كشور گفت: طي جلسات مشترك با راهنمايي و رانندگي ناجا، از اين پس خودروهاي تاكسي پرايد دوگانه سوز و آردي شماره گذاري مي شوند.
صادقي مجد با اشاره به اينكه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي خودروهاي تاكسي پرايد دوگانه سوز و آردي را به دليل نداشتن مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست پلاك گذاري نمي كرد، افزود: بكارگيري هر نوع وسيله نقليه به عنوان تاكسي در ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري با رعايت تبصره ۲ ماده ۲ آيين نامه راهنمايي و رانندگي مصوب سال ۱۳۸۴ است كه در اين راستا بر اساس مجوز صادره از سوي سازمان حفاظت محيط زيست مقرر شد راهنمايي و رانندگي خودروهاي تاكسي آردي شهرهايي كه فاقد جايگاه سوخت CNG هستند را به صورت بنزين سوز پلاك گذاري و شهرهايي كه داراي جايگاه سوخت CNG هستند نيز خودروهاي آردي، پس از گازسوز شدن، بلافاصله از سوي راهنمايي و رانندگي پلاك گذاري شوند. به گفته صادقي مجد خودرو پرايد دوگانه سوز با كاربري تاكسي درونشهري نيز كه تا كنون پلاك گذاري نمي شد بر اساس مجوز صادره از سوي سازمان حفاظت محيط زيست، شماره گذاري آن بلامانع شده است و راهنمايي و رانندگي ناجا در اين زمينه اقدام خواهد كرد. مديرعامل اتحاديه سازمانهاي تاكسيراني سراسر كشور با اشاره به اينكه با ابلاغ اين دستورالعمل به معاونين راهنمايي و رانندگي ناجا آنان ملزم به پلاك گذاري خودروهاي تاكسي پرايد دوگانه سوز و آردي هستند، خاطرنشان كرد: از خودروسازان نيز درخواست شده است تا نسبت به توليد خودروهاي تاكسي به صورت دوگانه سوز براي شهرهايي كه داراي سوخت CNG هستند، اقدام كنند.

مركز پژوهش ها خواستار شد
مجلس «طرح پزشك خانواده» را تصويب كند
گروه اجتماعي: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در يك اظهارنظر كارشناسي خواستار تصويب طرح الزام اجراي نظام ارجاع مبتني بر پزشك خانواده در مجلس شد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مركز پژوهش ها، دفتر مطالعات اجتماعي اين مركز در پاسخ به درخواست كميسيون بهداشت و درمان مجلس طي اظهارنظري پيرامون طرح مزبور تصريح كرد كه تمامي كارشناسان و صاحبنظران امر سلامت در كشور بر لزوم انجام هرچه سريعتر اين طرح تاكيد دارند و به نظر مي رسد كه تصويب اين طرح به عملياتي شدن آن كمك شاياني خواهد داشت.
در بخش ديگري از اين اظهارنظر آمده است: نظام ارجاع به عنوان وسيله اي براي ارايه مطلوب خدمات سلامت در سراسر دنيا پذيرفته شده و سالهاست كه در كشورهاي توسعه يافته به آن عمل مي شود. متاسفانه در ايران به علت شفاف نبودن قوانين در اين زمينه اين امر مهم تاكنون تحقق نيافته است.
مركز پژوهش ها همچنين با اشاره به نارسايي هاي قانوني موجود در اين زمينه افزود: صراحت قوانين موجود درخصوص اجراي نظام ارجاع تنها شامل روستائيان مي گردد و درمورد شهرنشينان صرفا به توصيه اكتفا شده است، اين درحالي است كه اگر اين سياست درمورد تمامي افراد جامعه اعم از شهري و روستايي پياده نشود، دوگانگي نظام هاي اجرايي عملا انجام صحيح نظام ارجاع را غيرممكن خواهد ساخت.
از سوي ديگر با وجود توصيه ها و تاكيدهاي فراوان، هيچ گاه قانونگذار اجراي نظام ارجاع را به نهاد خاصي تكليف نكرده است و در نتيجه هيچ سازماني پاسخگوي عدم اجراي آن نيست، درحالي كه در اجراي نظام ارجاع دو وزارتخانه و چندين سازمان و نهاد وظايفي دارند كه لازم است اين موضوع در قانون مشخص شده و قابل پيگيري شود.
اين گزارش در همين زمينه مي افزايد: ساز و كارهاي لازم مالي براي اجراي اين طرح اعم از منابع دولتي، چگونگي همكاري بيمه ها و روش پرداخت از سطوح مختلف نيز هيچ گاه به روشني مشخص نشده و اين امر اجراي طرح را عملا غيرممكن ساخته است. بنابراين وجود چنين ابهاماتي قانونگذار را ملزم مي سازد تا با تدوين قانوني جامع كه تمامي اين مسايل را در برگرفته و نهادهاي مسئول را مشخص مي سازد، زمينه اجرايي شدن نظام ارجاع را فراهم سازد.
مركز پژوهش ها در بخش ديگري از اين اظهارنظر كارشناسي يادآور شد كه با وجود اين كه در قانون اساسي دسترسي به حداقل امكانات بهداشتي و درماني حق تلقي شده، با اين وصف اين امر در مرحله عمل تاكنون محقق نشده است و در نظام سلامت بي عدالتي هاي بسياري مشاهده شده ازجمله اين كه افراد با بيماري مشابه خدمات مشابه دريافت نمي كنند (عدالت افقي) يا اين كه به همه افراد بر حسب شدت بيماري خدمات لازم ارايه نمي شود.

۸۰ درصد كارمندان ادارات دچار كمردرد هستند
ايسنا: يك متخصص طب كار با اشاره به اين كه مخاطرات ناشي از كار، تأثير سوء خود را در درازمدت بر بدن انسان نشان مي دهد از آنها با عنوان مرگ خاموش ياد كرد.
دكتر فرانك قاسم زاده، در خصوص اهميت رعايت بهداشت كار اظهار كرد: اكثر افراد بزرگسال حدود ۸ ساعت يا يك سوم اوقات روز خود را به كار اختصاص مي دهند و از آنجا كه طي اين مدت وضعيت بدني ثابت و يكنواختي دارند و يا به طور دائم در معرض آلاينده هاي محيطي هستند بعد از چند سال مستعد ابتلا به انواع اختلالات فيزيولوژيك مي شوند. وي از كمردرد به عنوان شايعترين بيماري شغلي ياد كرد و افزود: تقريباً ۸۰ درصد كارمندان ادارات و ۴۵ درصد كارگران مبتلا به اين مشكل هستند و متأسفانه از آنجا كه پيشرفت بيماري به كندي صورت مي گيرد، هيچ گونه اقدامي جهت مقابله با آن انجام نمي دهند. دكتر قاسم زاده تنفس دائمي ذرات معلق موجود در محيط هاي بسته را كه اكثراً در فضاي كارخانه ها رخ مي دهد، دومين علت بروز بيماري هاي تنفسي خواند و اظهار كرد: تخريب بافت ريه بسيار آهسته صورت مي گيرد و به همين علت تا زماني كه آسيب جدي دامن گير فرد نشده است، عموماً اقدام درماني صورت نمي گيرد. اين متخصص طب كار در نهايت حضور دائمي يك پزشك آشنا به اصول طب كار را از جمله ضروريات تأسيس يك حرفه عنوان و تصريح كرد: انجام مرتب آزمايش هاي بررسي سلامت، تهويه مناسب هوا، رعايت اصول صحيح نشستن و تغيير وضعيت نشستن در طول روز از جمله راهكارهاي مناسب براي كاهش آسيب هاي شغلي هستند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |