دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
نانو تكنولوژي و انقلاب در سخت افزار
آهن رباهاي نانومقياس نويدبخش تراشه هاي كوچكتر
010659.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: بر طبق يك بررسي جديد انجام شده، مي توان از قطعات مغناطيسي نانو مقياس نيز همانند ترانزيستورهاي منطقي پايه دار، كه در تراشه هاي رايانه اي به كار مي روند، جهت انجام محاسبات رياضي مشابه استفاده نمود.
بر طبق اين تحقيق فناوري نانو مغناطيس قابل فشرده شدن (Shrinkable)، كه حتي قدرت بيشتري هم دارد، در نهايت جايگزين ترانزيستورهايي مي شود كه طي يك يا دو دهه آينده به حد نهايي كوچك سازي خود مي رسند.به اين ترتيب روند ساخت پردازشگرهاي سريع تر همچنان ادامه خواهد يافت.نكته جالب اين كه حتي پس از ساخت سخت افزار مي توان عمل پايه منطقي اين قطعات مغناطيسي را تغيير داد.اين امر به معناي آن است كه اين سخت افزار قابليت برنامه ريزي مجدد را دارد.
به اين ترتيب ابزارهايي كه از اين سخت افزارها استفاده مي كنند، تنوع فراواني خواهند يافت.پايه هاي منطقي (logic gates) يكي از اجزاء اصلي مدارها هستند كه در پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار مي گيرند و چندين ورودي را بسته به نوع و تركيب سيگنال ورودي به يك سيگنال خروجي تبديل مي كنند.تاكنون RAMهاي مغناطيسي تنها جايي بود كه قطعات مغناطيسي توانسته بودند جايگزين اجزاء الكترونيكي مدار شود.
MRAMها نرم افزار در حال استفاده يا داده هاي ذخيره شده را به طور دائمي در سلول هاي مغناطيسي خود نگه مي دارند، به طوري كه ديگر نياز به برداشت آنها از ديسك، آن هم با سرعت پايين نخواهد بود و با اين كار زمان boot-up بسيار سريع تر خواهد شد. اما غير از MRAM هيچ ابزار مغناطيسي ديگري وجود نداشت كه بتواند فكر كند و يا همانند ترانزيستورهاي با پايه هاي منطقي اطلاعات ورودي را پردازش نمايد.
منطق عمومي
 اولين بار نوع منطقي اين قطعات مغناطيسي پنج سال قبل هنگامي كه راسل كابورن و همكارانش در كالج سلطنتي لندن انگلستان كشف كردند كه رديف هايي از قطعات نانومغناطيسي مي توانند اطلاعات را از خود عبور دهند، پديد آمدند.
ميدان مغناطيسي حاصل از هر كدام از اين قطعه هاي مغناطيسي با ميدان قطعه مجاور جفت مي شود و يك آهن رباي داراي قطب هاي مخالف را در قطعه مجاور ايجاد مي كند و به همين ترتيب آنها دريافتند كه اطلاعات را مي توان از زنجيره اي از اين نانوآهنربا ها عبور داد.
در حال حاضر آلكس آندر ايمره و همكارانش در گروه نانومهندسي دانشگاه نوتر ديم هندوستان و آمريكا، كاري كه كابورن انجام داده بود را دنبال كرده و پيش مي برند.آنها با نشان دادن اين كه مي توان از اين نانوآهنرباها براي توليد يك پايه منطقي عمومي استفاده نمود، به طوري كه بتوان با آنها هر مدار منطقي مورد نظر را ساخت، گام مهمي  برداشته اند.
نور، ناند
گروه ايمره يك پايه منطقي عمومي ساختند كه برگردان كننده اكثريت (majority inverter) ناميده مي شود.
بر اساس اين برگرداننده مي توان هر نوع پايه منطقي مورد نياز در مدار، از جمله پايه هاي NAND و NOR و هر تركيب منطقي ممكن ديگري را ساخت.
از آنجا كه اين پايه ها داراي خواص مغناطيسي هستند، به راحتي مي توان آنها را از حالتي به حالت ديگر تبديل كرد و با اين كار مي توان پردازشگري را كه بر اساس نانوآهنرباها ساخته شده، طوري برنامه ريزي نمود كه به طور همزمان كارهاي مختلفي را انجام دهد.
شبيه سازي هاي انجام شده بر اساس اين نتايج نشان مي دهد كه در صورت استفاده از آهنرباهايي به پهناي ۱۱۰ نانومتر رسيدن به سرعت پردازش حداقل تا ۱۰۰مگاهرتز بايد امكان پذير باشد كه در صورت كوچكتر شدن اندازه، نتايج به مراتب بهتري هم به دست خواهد آمد.به اين ترتيب پردازشگرهاي كامپيوتري سرعتي معادل ۲ تا ۳ گيگاهرتز خواهند داشت.
قفس فارادي
در آزمايش هاي نوتر ديم سيگنال هاي ورودي مورد استفاده از قرار دادن آهنرباهاي منحرف كننده اي نزديك آهنرباي پايه ورودي ايجاد شده بودند.اما در يك تراشه نانومغناطيسي كاربردي، از جريان هاي كوچكي كه در شبكه اي از نانوسيم ها وجود دارد، براي القاي ميدان مغناطيسي مورد نياز استفاده مي شود.با اين همه هنوز قبل از محقق شدن اين فناوري كار زيادي لازم است.
يكي از چالش هاي فراوان موجود در اين راه، محافظت از اين آهنرباهاي ظريف از گرماي آسيب زننده به آن و ميدان هاي مغناطيسي خارجي موجود است.
براي رفع اين مشكل، كابورن كه با سازندگان MRAM همكاري دارد پيشنهاد استفاده از يك ماده مغناطيسي محافظ مشترك به نام mu-metal روي اين تراشه ها را مطرح كرده است.اين ماده در واقع آلياژي از نيكل، آهن، مس و موليبديم است كه مي تواند قفس فارادي موثري را در ابزارهاي مغناطيسي ايجاد كند.

طراحي و ساخت نرم افزار ترابري هوشمند
گروه دانش و فناوري- علي اصغر محمدي: نرم افزار ترابري هوشمند با هدف ارائه اطلاعات جغرافيايي به سرنشينان تمامي وسايل نقليه از قبيل انواع خودرو، قطارها و كشتي ها به همت متخصصان داخل كشور طراحي و ساخته شد.
به گزارش همشهري، مهندس علي اكبر مشهدي زاده، مدير صنعت بدون كارخانه شركت صنايع قطعات الكترونيك ايران (صا ايران) كه در آستانه برپايي نمايشگاه ايپاس ۲۰۰۶ سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: اين نوآوري كه كاربردهاي عمومي براي مردم و كاربري خاص به منظور عمليات پليسي دارد به وسيله سامانه GAS قابل كنترل است.
وي يادآور شد: كاربران قادرند به كمك اين ابزار كه كاربردهاي فرهنگي و اجتماعي نيز دارد، در فضاها و محل هايي كه آشنايي ندارند، اطلاعات لازم را از طريق سيم كارت تلفن همراه- البته بدون كلام- از طريق VCD پخش خودرو دريافت كنند.
مديرصنعت بدون كارخانه صنايع قطعات الكترونيك ايران در ادامه اظهار داشت: در مأموريت هاي پليسي و انتظامي، اين سامانه كاربري بسيار مثبتي داشته به طوري كه خودروهاي موردظن و گمان به كمك اين تكنولوژي، قابل رديابي است.
وي با اشاره به اينكه هنوز اين سامانه بر روي خودروهاي داخل كشور نصب نشده است، گفت: با فراهم آوردن زيرساخت هاي مخابراتي و در اختيار گذاشتن سيم كارت تلفن همراه توسط مخابرات به اين منظور، اين سيستم از طريق شبكه ماهواره اي GAS قابل انجام است.
مدير صنعت بدون كارخانه صاايران اضافه كرد: اين سامانه در پروژه هاي مديريت بحران نقش بسزايي داشته و ضروري است با توجه به كاربردهاي فراوان آن وزارت ICT زيرساخت هاي آن را به عنوان يك پروژه ملي اجرا كند.
مشهدي زاده عنوان كرد: جزئيات مربوط به اين سامانه در پنجمين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي (ايپاس ۲۰۰۶) توسط شركت ناجي پاس- وابسته به بنياد تعاون نيروي انتظامي- جمهوري اسلامي ايران و با حضور شركت هاي بزرگ داخلي و خارجي همچون سازمان صنايع دفاع، صنايع هوافضا، شركت  صاايران و همچنين چندين برگزار كننده نمايشگاه بين المللي مرتبط كه ارديبهشت ماه امسال برگزار مي شود، ارائه خواهد شد.

فناوري جديد «هولوگرافيك»
گروه دانش و فناوري:شركت «اين فيز» به تازگي به فناوري جديدي براي ذخيره اطلاعات دست يافته است كه با استفاده از آن مي توان ۵۱۵گيگابايت اطلاعات را تنها در يك اينچ مربع از سطح لوح فشرده، گنجاند.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوزفكتور» ، شركت «اين فيز» (InPhase)براي دستيابي به اين چگالي بالاي ذخيره اطلاعات از يك فناوري جديد «هولوگرافيك» به منظور نوشتن داده ها در سطح ابزار ذخيره اطلاعات، استفاده كرده است.
در فناوري هاي مرسوم نوشتن اطلاعات در سي دي ها و دي وي ها و ساير ابزار ذخيره اطلاعات، در هر لحظه تنها يك «بيت» داده روي سطح نوشته مي شود اما با استفاده از فناوري جديد «اين فيز» با هر بار شليك يك پرتوي نور مي توان يك ميليون «بيت» اطلاعات را روي سطح ابزار ذخيره اطلاعات ثبت كرد كه در نتيجه سرعت نوشتن اطلاعات در مقايسه با فناوري هاي فعلي به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.
شركت «اين فيز» اعلام كرده است لوح هاي فشرده اي كه در اين فناوري براي نوشتن اطلاعات روي آنها مورد استفاده قرار مي گيرند، همانند «سي دي» ها و «دي وي دي» ها ارزان قيمت بوده و به همين علت فناوري جديد مي تواند با ابزارهاي فعلي خواندن و نوشتن اطلاعات رقابت كند.
شركت «اين فيز» اعلام كرده است كه نخستين درايو ساخته شده بر پايه فناوري هولوگرافيك جديد را با گنجايش ۳۰۰گيگابايت در هر ديسك و سرعت ۲۰مگابايت در ثانيه براي خواندن و نوشتن اطلاعات در سال جاري به بازار خواهد داد و پس از آن نمونه هاي ۸۰۰گيگابايتي و سپس ۱‎/۶ترابايتي از همين ابزار ذخيره اطلاعات را به بازار معرفي خواهد كرد.
كارشناسان عقيده دارند فناوري جديد شركت «اين فيز» به اندازه اي در زمينه خواندن و نوشتن اطلاعات كارآمد است كه ممكن است در آينده علاوه بر رقابت با دسيكهاي نوري از جمله «دي وي دي» ها، به عنوان رقيب جدي ديسكهاي مغناطيسي (هارد ديسكهاي مورد استفاده در رايانه ها) نيز خودنمايي كند.

ويرايش صفحات اينترنت در گوشي هاي موبايل
شركت «اي او ال» خدمات جديدي را ارائه كرده است كه صفحات وب سايتهاي اينترنت را به منظور نمايش در صفحه نمايشهاي كوچك تلفنهاي موبايل ويرايش مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي «پي سي مگزين» ، اين خدمات با نام «بتر براوزينگ»
(Better Browsing) صفحات پيچده اينترنت را به فرمت ساده WAP ويژه نمايش در گوشي هاي موبايلي كه فاقد يك مرورگر اينترنتي قدرتمند هستند، تغيير مي دهد.
در اين خدمات رايانه هاي «سرور» شركت «اي او ال» صفحات اينترنتي را كه كاربران گوشي هاي موبايل خواهان بازديد از آنها هستند ويرايش كرده و تصاوير بزرگ موجود در اين وب سايتها را به ابعاد كوچكتري كه به راحتي در نمايشگرهاي كوچك گوشي هاي موبايل قابل نمايش باشند تغيير شكل مي دهد، جداول موجود در اين وب سايتها را خلاصه مي كند و حتي تبليغ هاي موجود در اين وب سايتها را نيز به منظور نمايش بهتر در موبايلها به لينكهاي اينترنتي كوچك تغيير شكل داده و در نهايت يك صفحه خلاصه و كوچك شده را براي نمايش در گوشي موبايل ارسال مي كند.
خدمات جديد «اي او ال» هم اكنون براي مشتركان شركت مخابراتي «اسپرينت» آمريكا قابل دسترسي است و «اي او ال» در آينده نزديك اين خدمات را براي استفاده كاربران تمامي اپراتورهاي تلفن همراه در آمريكا گسترش خواهد داد.

نوارابزارها درحال تبديل شدن به ابزارهاي جدايي ناپذير مرورگرها
رقابت در ارائه نوارابزارهاي متنوع
براي استفاده در مرورگرهاي اينترنتي
010662.jpg
ايرنا-كيوان باقري:در حالي كه هم اكنون رقابت اصلي در عرصه مرورگرهاي اينترنتي ميان دو مرورگر اكسپلورر مايكروسافت و فايرفاكس بنياد موزيلاست، شركتهاي كوچك و بزرگ ديگر با ارائه نوارابزارهاي متفاوت و متنوع براي نصب روي اين مرورگرها، قابليتها، ويژگي ها و كارايي هاي متنوعي از جمله امكان جستجوي اينترنت بدون نياز به مراجعه به وب سايتهاي موتورهاي جستجو، امكان مسدود و متوقف كردن پنجره هاي تبليغاتي موسوم به پاپ آپي (Pop Up) ،امكان بازديد از صندوق پستي تنها با يك كليك و شناسايي حملات فيشينگ(Phishing) را براي كاربران اينترنت به ارمغان آورده اند.
نوارابزار يا Toolbarبه طور كلي به برنامه نسبتا كوچكي گفته مي شود كه به عنوان مكمل مرورگر اينترنتي در رايانه نصب شده و در واقع هدف اصلي آن بهبود تجربه گشت و گذار در اينترنت براي كاربران است.
در ميان انبوه نوارابزارهاي ارائه شده توسط شركتهاي مختلف، نوارابزارهاي سه شركت ياهو، گوگل و اي او ال كه از سال ۲۰۰۰توسط اين شركتها منتشر شده اند، از مقبوليت بيشتري برخوردار بوده و ميليونها كاربر اينترنت از آنها براي تقويت مرورگر خود بهره مي گيرند.
شركت گوگل هم اكنون هم براي مرورگر فايرفاكس و هم براي مرورگر اكسپلورر به ارائه رايگان نوارابزار پرداخته است.
جديدترين و چهارمين نگارش نوارابزار گوگل براي اكسپلورر كه در سال ۲۰۰۵از سوي اين شركت ارائه شده است به ويژگي هاي جالبي از جمله قابليت افزودن تكمه هاي انتخابي كاربران به نوارابزار و قابليت ذخيره نشاني يك سايت در سرورهاي گوگل به عنوان سايت مورد علاقه كاربري(bookmark) مجهز شده است.
تكمه هاي انتخابي كاربراني،Custom buttons ابتكار جالبي است كه به كمك آن كاربر مي تواند با استفاده از نگارش چهارم نوار ابزار گوگل ويژه اكسپلورر، درون وب سايتهاي مورد نظر خود را بدون نياز به مراجعه به آن وب سايتها جستجو كند و ديگر ويژگي اين نوارابزار، امكان ذخيره نشاني سايتهاي مورد علاقه كاربر در سرورهاي شركت گوگل است.
بدين منظور كاربر بايد داراي يك شناسه( ID) گوگل باشد تا بتواند در آينده با استفاده از هر رايانه اي كه به اينترنت متصل بوده و به نوار ابزار گوگل مجهز است، به وب سايتهاي مورد علاقه خود كه پيشتر آنها را ذخيره كرده، دسترسي پيدا كند.
اين نوار ابزار داراي ويژگي ديگري است كه كاربر مي تواند با استفاده از آن يك نشاني اينترنتي مورد نظر خود را به صورت يك ايميل، يك پيغام كوتاه موبايل (SMS)و يا به صورت نوشته داخل يك وبلاگ، براي شخص ديگري ارسال نمايد.
شركت گوگل علاوه بر نوارابزار ويژه نصب روي مرورگر اكسپلورر، براي مرورگر فايرفاكس نيز نوارابزار منتشر كرده كه جديدترين و دومين نگارش اين نوارابزار به تازگي از سوي گوگل ارائه شده است. نكته جالب در اين نوارابزار جديد گوگل ويژه فايرفاكس، اين است كه ويژگي هاي ارائه شده در آن، تفاوتهاي زيادي با ويژگي هاي نوارابزار ديگر گوگل ويژه نصب روي مرورگر اينترنت (اكسپلورر)، داراست.
شركت گوگل اعلام كرده است كه كاربران دو مرورگر اينترنت اكسپلورر و فايرفاكس داراي نيازهاي متفاوتي هستند و به همين علت نوارابزارهاي ارائه شده براي اين دو مرورگر نيز از يكديگر متفاوت خواهند بود.
دومين نگارش نوارابزار جديد گوگل با قابليت پشتيباني فناوري آر.اس.اس(RSS feeds )قابليت جستجوي اينترنت تقويت شده، قابليت اصلاح غلطهاي املايي و پيشنهاد گزينه هاي معروف در جستجوهاي اينترنتي، هم اكنون به صورت رايگان از بخش نرم افزارهاي وب سايت گوگل قابل دانلود است.
اين نوارابزار همچنين داراي يك لينك به خدمات ايميل شركت گوگل به نام جي ميل بوده و به قابليتهاي شناسايي و مسدود كردن وب سايتهايي كه حملات اينترنتي از نوع فيشينگ را سازمان دهي مي كنند نيز مجهز شده است.
به جز گوگل، ياهو نيز داراي يكي از محبوبترين نوارابزارهاي موجود در اينترنت است به طوري كه آمارهاي جمع آوري شده نشان مي دهند به رغم آنكه شركت ياهو در زمينه تعداد كلي كاربران موتور جستجوي خود همچنان از شركت گوگل عقب تر است، اما تعداد جستجوهاي اينترنتي انجام گرفته توسط نوارابزار اين شركت از جستجوهاي صورت گرفته توسط نوارابزارهاي گوگل پيشي گرفته و به رتبه نخست دست يافته است.
هم اكنون در حدود ۱۲درصد از كل جستجوهاي اينترنتي صورت گرفته توسط نوارابزارها بوده و در ۸۸درصد موارد نيز كاربران براي انجام جستجوهاي خود، به وب سايتهاي موتورهاي جستجو مراجعه مي كنند.
گذشته از گوگل و ياهو، شركت اي او ال نيز داراي نوارابزارهاي پركاربردي براي مرورگرهاي اكسپلورر و فايرفاكس است كه علاقه مندان مي توانند بسته به مرورگر مصرفي خود، اين نوارابزارها را به صورت رايگان از وب سايت شركت اي او ال دانلود و نصب كنند.
به جز شركتهاي مشهوري نظير گوگل، ياهو و اي او ال، بسياري شركتهاي كوچكتر ديگر نيز به انتشار نوارابزارهاي متنوع اقدام كرده اند كه در ميان آنها به طور مثال مي توان به نوارابزار شركت ژئوتراست به نام تراست واچ اشاره كرد.
شركت ژئوتراست به تازگي نوارابزار كارآمدي ويژه نصب روي مرورگرهاي اكسپلورر و فايرفاكس عرضه كرده كه كاربران را در برابر حملات روزافزون فيشينگ حفاظت مي كند.
در طراحي نوارابزار تراست واچ (TrustWatch) بيشتر به ويژگي هاي امنيتي توجه شده به طوري كه اين نوارابزار از ربوده شدن اطلاعات شخصي كاربران توسط سايتهاي آلوده در اينترنت، جلوگيري به عمل مي آورد.
اين نوار ابزار كه از وب سايت شركت ژئوتراست قابل دانلود است در هنگام گشت و گذار كاربر در اينترنت با نمايش پيغامهاي سبزرنگ، زرد رنگ و يا قرمز رنگ به كاربران در مورد به ترتيب خطرناك بودن، ناشناخته بودن و يا مورد اطمينان بودن وب سايتي كه در حال بازديد از آن هستند، آگاهي مي دهد.
روش كار اين نوارابزار بدين صورت است كه رفتار وب سايتها را به منظور تشخيص اعمال فريبكارانه بررسي كرده و به علاوه آنها را با فهرست كاملي از سايتهاي مخرب از پيش شناسايي شده، مقايسه مي كند.
نوارابزار تراست واچ علاوه بر حفاظت كاربران در برابر حملات فيشينگ، در هنگام بازديد كاربر از هر وب سايت اطلاعات جالب ديگري نظير مدت زمان آن لاين بودن آن سايت، تعداد لينكهاي اشاره كننده به آن وب سايت و همچنين ميزان ترافيك اينترنتي آن وب سايت در اختيار كاربران قرار مي دهد.
به طور كلي به نظر مي رسد نوارابزارها كم كم درحال تبديل شدن به ابزارهاي جدايي ناپذير مرورگرهاي اينترنتي هستند و فوايد استفاده از آنها چندان زياد است كه چشم پوشي از نصب يك نوارابزار كارآمد روي مرورگر، ديگر چندان منطقي به نظر نمي رسد.

عدسي الكترونيكي جايگزين عينك هاي دوكانوني مي شود
پژوهشگران موفق به ساخت يك لنز چشمي الكترونيكي شده اند كه مي تواند با كمك يك كليد، قدرت كانوني خود را عوض كند و به جاي لنزهاي دوكانوني مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري رويترزهلث از نيويورك، دكتر ناصر پيغمبريان از دانشگاه آريزونا در تاكسون و همكارانش نتايج آزمايش هاي انجام شده روي نمونه اوليه اين عينك ها را در شماره سوم آوريل آنلاين نشريه Proceedings of the National Academy of Sciencesمنتشر كرده اند.
اين عدسي ها از يك كريستال مايع ساخته شده اند كه بين دو تكه شيشه قرار گرفته اند؛ درست مثل ال سي دي كه در ساعت هاي ديجيتال كاربرد دارد.
اما به جاي نشان دادن اعداد، اين كريستال حاوي يك دسته مدور الكترودهاي شفاف است كه وقتي برق دو ولت به آن داده شود شيشه را به عدسي تبديل مي كند.
وقتي برق قطع شود لنز فاقد نيروي كانوني خواهد بود و براي ديدن مسافت هاي دورتر مناسب است.
درحالي كه در مقاله اين محققان از ساخت يك نوع لنز يك ديوپتري خبر داده شده است، پيغمبريان در گفت وگو با رويترزهلث گفت آنها چندين لنز با قدرت هاي متفاوت ساخته اند.
وي گام بعدي را ابداع سازوكاري بيان كرد كه به لنزها امكان مي دهد به طور خودكار كانوني شوند؛ درست همان سازوكاري كه در دوربين عكاسي به كار رفته است.

اخبار جديد از مريخ
نجوم- صدرا جزايري: اولين آزمايش تصوير برداري از سطح مريخ توسط مدارگرد شناسايي مريخ بسيار موفقيت آميز بود و محققان را اميدوار كرد تا منتظر نتايج بهتري از فعاليت هاي مدار گردي كه ماموريت خود را از پاييز امسال آغاز مي كند باشند.
مدار گرد شناسايي مريخ داراي سه دوربين است كه در ساعت ۳۶/۲۰ چهارشنبه هفته اخير در حالي كه به مدت ۴۰دقيقه تحت معاينات فنّي قرار گرفته بودند مريخ را نشانه رفتند.استيو ساندر يكي از اعضاي تيم تحقيقاتي اين پروژه در مورد هدف تهيه اين عكس ها مي گويد: گرفتن اين تصوير هاي ابتدايي كمك بسيار بزرگي به تيم تصويربرداري از مريخ است تا كاليبره كردن دوربين ها را با دقّت بيشتري انجام دهند.اين عمليات مخصوصاً براي دو دوربين high resolution و تصوير بردار رنگي از مريخ بسيار با اهميت است.
براي آزمايش دوربين با تفكيك زياد و براي اطمينان خاطر از سلامت و كارايي آن فضاپيما را ۹برابر بالاتر از آن چه در ماموريت اصلي بدان نياز است بردند يعني به ارتفاعي حدود ۲۴۸۹ كيلومتر از سطح مريخ.
با اين وضعيت، تصاوير گرفته شده از تفكيك بسيار بالايي برخوردار بودند كه مقدار آن ۵/۲متر بر پيكسل بود بدين معنا كه جسمي بزرگتر از طول ۵/۲متر در تصاوير قابل تشخيص است.همچنين MRO خود را براي قرار گرفتن در مدار از پيش برنامه ريزي شده اي آماده مي كند.براي اين كار لازم است براي چند بار با جو مريخ تماس پيدا كند تا از سرعتش كاسته شود.
به اين فرآيند، مانور Aerobraking مي گويند كه شايد بتوان به آن گفت ترمز هوايي ! لازم به ذكر است اين مرحله از كار نزديك به ۶ماه به طول خواهد انجاميد.
با استفاده از اصطكاك لايه بالايي جو MROمدار بسيار كشيده خود را به مداري تقريباً دايره اي با دوره تناوب دو ساعت تغيير مي دهد.امّا در اين ۶ماه، يعني تا ۱۰مارس، تست هاي بسيار مهمي از جمله تست دوربين هاي عكس برداري، ابزار هاي شناسايي جو مريخ (دما سنج، نمونه بردار ذرات جو و...) بر روي ابزار هاي مختلف اين مدار گرد صورت خواهد گرفت.در اين دوره از ماموريت فضاپيما ۵۵۰ بار به درون جو رانده مي شود و باز اوج مي گيرد.در ابتدا اين سقوط و اوج ها هر ۳۰ساعت يك بار اتفاق مي افتد و با پيشرفت كار در پايان به ۴بار در روز افزايش مي يابد.
عمليات Aerobraking يكي از پرخطرترين مراحل كار به حساب مي آيد زيرا حتي تغييرات كوچكي در جو باعث مي شود مدار گرد بيش از اندازه در نظر گرفته شده گرم شود و به آن آسيب برسد. براي همين در هنگام فرود به اتمسفر تيم عمليات شتاب سنج را بدقت بررسي مي كنند تا از داغ شدن زياد فضاپيما با كم كردن مدت زمان حضور در جو جلو گيري كنند.جيم گرف، مدير پروژه ي مدار گرد شناسايي مريخ در اين مورد مي گويد: خوشبختانه ما هنوز دو پشتيبان خيلي خوب بر فراز سياره سرخ داريم.نقشه بردار مريخ و اديسه مريخ، اطلاعات ارزشمند اين دو فضاپيما سبب مي شود ريسك عمليات Aerobraking تا حد زيادي كاهش پيدا كند.

ساخت موتورسيكلت برقي در ژاپن
شركت ژاپني «اكسل» كه سازنده دوچرخه هاي برقي است، موفق به ساخت آزمايشي يك دستگاه موتورسيكلت برقي نوين شد كه با يك بار شارژ باتري مي تواند، ۱۸۰كيلومتر مسافت را بپيمايد.
به نوشته روز پنجشنبه روزنامه «سانكي» ، هم اكنون موتورسيكلت هاي برقي كه در بازار وجود دارند با يك بار شارژ باتري تنها مي توانند۳۰كيلومتر مسافت را طي كنند. قدرت و سرعت اين موتورسيكلت برقي، برابر با يك موتورسيكلت بنزيني با موتور ۱۲۵سي سي است. اين روزنامه نوشت: شركت اكسل همچنين برنامه دارد كه از تابستان سال آينده، عرضه موتورسيكلت برقي جديد را به بازار آغاز كند. موتورسيكلت هاي برقي كه قرار است سال آينده به بازار عرضه شود، با يك بار شارژ باتري تا ۱۰۰كيلومتر مسافت را خواهند پيمود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |