دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
اقدام دانشجويان منابع طبيعي دانشگاه كردستان براي نجات يك درياچه؛
تشكيل زنجيره انساني دور درياچه زريوار
گروه شهري _ با شدت گرفتن روند تخريب درياچه زريوار در استان كردستان و عدم نظارت سازمان محيط زيست در جلوگيري از عوامل مخرب، گروهي از هواداران محيط زيست تشكيل زنجيره انساني به دور درياچه زريوار را به عنوان تنها راه نجات اين درياچه از نابودي برگزيدند.
انجمن علمي دانشجويان منابع طبيعي دانشگاه كردستان از همه NGOها و گروههاي زيست محيطي كشور درخواست كرده تا به منظور جلب توجه مسئولان استاني و سازمان محيط زيست و ديگر دستگاههاي متولي به نابودي يكي از منحصر به فردترين درياچه هاي آب شيرين ايران در تشكيل زنجيره انساني دور درياچه زريوار شركت كنند. اين تصميم كه به تازگي از سوي طرفداران محيط زيست در كردستان اتخاذ شده در بين وبلاگ نويسان محيط زيستي انعكاس خوبي داشته و تاكنون بسياري از دانشجويان طرفدار محيط زيست دانشگاههاي تهران و برخي NGOها نيز از اين اقدام اعلام حمايت كرده اند.
اسعد مهدوي، دانشجوي كارشناسي ارشد جنگلداري دانشگاه تهران در اين باره به همشهري گفت: درياچه زريوار در حال حاضر بزرگترين درياچه آب شيرين ايران است كه آب آن از چشمه هاي كف درياچه تأمين مي شود و اطراف درياچه نيز توسط جنگل هاي زيباي بلوط پوشانده شده، از سوي ديگر تنوع گياهي و جانوري موجود در اكوسيستم زريوار، اين درياچه را به نگين درخشان استان كردستان و حتي غرب ايران بدل كرده اما متأسفانه به دليل ورود فاضلاب ها، آلاينده هاي صنعتي و غيرصنعتي كه به آن مي ريزد درياچه از حالت بكر خود خارج شده و نيزارها به مرور در حال پيشروي هستند كه شايد اگر اقدام اساسي در اين باره صورت نگيرد طي چند سال آينده ديگر چيزي از درياچه باقي نخواهد ماند.
وي افزود: يكي ديگر از عوامل تهديد و تخريب محيط درياچه، عدم رعايت ملاحظات زيست محيطي توسط توريست ها و كساني است كه براي تفرج به درياچه مي آيند از اين رو دانشجويان منابع طبيعي دانشگاه كردستان در نظر دارند به منظور جلب توجه ارگان هاي مرتبط و اقدام صحيح و فوري مسئولان اقدام به تشكيل زنجيره  انساني به دور درياچه در ارديبهشت ماه سال جاري كنند.
دارا قيمي، عضو جبهه سبز ايران نيز با بررسي عوامل تخريب درياچه زريوار به احداث سد، در قسمت جنوبي درياچه مي پردازد و مي گويد: سد خاكي دايك درياچه را به يك اكوسيستم بسته تبديل كرده كه اثرات ناشي از آن روزبه روز بر درياچه آشكارتر مي شود؛ از جمله پيشروي سريع نيزارها و جلبك ها كه عامل اصلي آن جمع شدن انواع رسوبات ناشي از بارندگي ها، فضولات انساني و حيواني، كودهاي شيميايي و انواع زباله هاي خانگي است.
وي مي افزايد: از ديگر پيامدهاي اين سد، انقراض نسل ماهي هاي بومي، كاهش سطح، عمق و حجم درياچه و دهها مورد ديگر است كه با گذشت زمان آثار خود را بر پيكر نحيف و رنج ديده زريوار بيشتر نمايان مي سازد. گويا هدف از احداث اين سد تأمين آب شبكه آبياري و زهكشي ۲۱۰۰ هكتار از اراضي جنوبي درياچه و همچنين پرورش ماهي و اهداف تفريحي بوده است كه در حال حاضر كمتر از ۱۰۰۰ هكتار از اراضي (حدوداً ۸۰۰ هكتار) قابليت آبياري با آب درياچه را پيدا كرده اند.
وي بند انحرافي قزلچه سو را كه رودخانه فصلي قزلچه سو را به درياچه زريوار متصل مي كند عامل انتقال رسوبات فاضلاب انساني و حيواني روستاهاي مجاور رودخانه (بالغ بر ۸ روستا) به درياچه عنوان و اشاره مي كند: اين امر باعث خشكانده شدن چشمه هاي كف درياچه و كاهش عمق و سطح درياچه و رشد گياهان آبزي مي شود و چنانچه تجديد نظر جدي در مورد اين طرح صورت نگيرد به معني آن است كه مسئولان آگاهانه و از قصد در صدد تخريب و نابودي يكي از مهمترين درياچه هاي آب شيرين ايران برآمده اند؛ درياچه اي كه قابليت هاي يك تالاب با ارزش و بين المللي را دارد اما متأسفانه به خاطر عدم حمايت سازمان محيط زيست و تعدد مديران و متوليان دلسوز!! كه هركدام در پي استحصال منافع و مصالح خود از درياچه به هر قيمتي هستند، زريوار دستخوش ناملايمات و تغييرات فاحشي شده است.

چشم انداز
010674.jpg
يكي از خصوصيات تالابها جذب سرمايه از طريق جذب گردشگر داخلي و خارجي، تفريح و سرگرمي، ورزشهاي آبي، مشاهده پرندگان، گياهان، جانوران، تحقيقات علمي و... است كه زريوار كم و بيش با اين ويژگيها آشنا بوده است. اما متأسفانه ارگانهاي ذي ربطي كه از منافع درياچه به روشهاي مختلف بهره برداري مي كنند، هرگز به ذهنشان خطور نكرده كه از چه راهي اين درآمدها عايدشان مي شود. آيا اين بي تدبيري ما را نشان نمي دهد كه فقط به كسب منافع اندك و زودگذر بينديشيم و درياچه را كه ميراث ما و نسلهاي بعد از ما است در معامله اي نابرابر و غيرمعقولانه از دست بدهيم؟
آيا به صرفه تر نيست بودجه هايي كه خرج كارهاي غيرضروري و در عمل موجب بارگذاري بيشتر بر روي درياچه مي شود و سودي به حال خود درياچه ندارد، صرف احياي تعادل اكولوژيكي درياچه كنيم كه تنها در اين صورت با حفظ اكوسيستم زيباي درياچه است كه منافع سرشاري عايد مي شود.
زريوار تمامي خصوصيات يك تالاب را داراست كه متاسفانه تاكنون در ليست تالابهاي بين المللي ثبت نشده و مورد كم لطفي بيش از حد قرار گرفته است. يقيناً با روندي كه در پيش دارد اگر بخت  يار باشد جايي بهتر از قرار گرفتن در ليست تالابهاي در حال تخريب (تالابهاي مونترو) پيدا نخواهد كرد!

فلك الافلاك منطقه نمونه گردشگري مي شود
010686.jpg
ميراث خبر: هيات دولت قلعه فلك الافلاك، پارك جنگلي شوراب، پارك جنگلي مخمل كوب، سراب ونايي، را به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي كرد. به گفته معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان، هيات دولت در سفري كه به استان لرستان داشت، ۶ منطقه نمونه گردشگري را مصوب كرد. همچنين در اين جلسه مصوب شد كه عرصه و حريم قلعه فلك الافلاك از سپاه خريداري و اقدامات لازم براي ساماندهي آن انجام شود.هم اكنون طرح گردشگري قلعه فلك الافلاك در حال اجراست و شركت خصوصي مناطق گردشگري نيز مدتي است كه سرمايه گذاري در پارك جنگلي شوراب را آغاز كرده است. به زودي سرمايه گذاران ديگر مناطق نيز مشخص مي شوند.
پيش از اين تاسيس ۲۰ منطقه نمونه گردشگري در هيات دولت مصوب شده بود كه در استانهاي هرمزگان، بوشهر، قم، مازندران، آذربايجان شرقي و فارس قرار داشتند.بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سال ۱۳۸۴ بايد ۱۳۶ منطقه نمونه گردشگري در سطوح مختلف در ايران ايجاد مي شد.

بافت تاريخي شيراز فرو مي ريزد
010680.jpg
ايسنا :محمدنبي رودكي، نماينده مردم شيراز در خانه ملت عدم تصميم گيري در مورد ۳۶۰ هكتار از بافت هاي قديمي و مسكوني شهر شيراز را از جمله دلايل عقب افتادگي مركز استان فارس دانست و افزود: حدود ۱۱سال است كه جلسات متعددي در استانداري فارس و يا در شهرداري شيراز با حضور سازمان ميراث فرهنگي، مسكن و شهرسازي استان و شهرداري شيراز، شهردار بافت قديم و بعضي ديگر از دستگاه هاي مربوطه برگزار مي شود؛ اما تاكنون هيچ نتيجه عملي در پي نداشته است . نماينده مردم شيراز بحث اعتباري اين منطقه را از ديگر دلايل مشكل بافت قديم دانست و گفت: اخيراً ۳۰ ميليون دلار از طريق فاينانس جهت بافت قديم شيراز آماده شده است، اما اينجانب نگران عدم جذب اين سرمايه گذاري مي باشم، زيرا تماس تلفني شهردار شيراز به اينجانب حكايت از مانع بودن سازمان ميراث فرهنگي و عدم جذب ۳۰ ميليون دلار در سال جاري داشت، لذا از همين جا از استاندار فارس مي خواهم كه به اين موضوع رسيدگي كند.

تاق بناي ساساني «شيرين و فرهاد»
بر اثر بي توجهي ميراث فرهنگي تخريب شد
010677.jpg
ايسنا :بي توجهي مسئولان ميراث فرهنگي در سال هاي گذشته، سبب تخريب تاق «شيرين و فرهاد» در استان ايلام شده است.
تاق «شيرين و فرهاد» كه متعلق به دوره  ساساني است در منطقه «ايوان» قرار دارد و قدمت آن، احتمالا از تمام آثار ديگر موجود در منطقه بيشتر است. اين بنا، دو تاق با يك در ورودي دارد كه تمام بدنه  اين دو تاق از سنگ هاي بسيار بزرگي تشكيل شده است كه با معماري خاص و بي نظيري و بدون استفاده از ملات، روي هم چيده شده اند. اين اثر تاريخي كه در قرن هاي متمادي سالم مانده بود، در سال هاي گذشته، بر اثر بي توجهي مسئولان ميراث فرهنگي، سقف يكي از تاق هاي آن خراب و نيمي از تاق ديگري هم با گل و لاي ناشي از باران هاي شديد پر شد.
در ورودي بنا نيز بر اثر رسوبات پر شده است و اكنون بايد در حالت نشسته به آن وارد شد؛ ارتفاع در ورودي كنوني، حدود  ۷۰سانتي متر است، طول آن حدود سه متر و عرض آن نيز به حدود  ۵/۲ متر مي رسد. ارتفاع سقف تاق نيز  ۱۸۰ سانتي متر است.

اجراي طرح صحن جامع فاطمي  آستانه 
مقدس حضرت معصومه (س) آغاز شد
010689.jpg
ايسنا :مدير امور عمراني آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) از آغاز اجراي طرح توسعه ۳۰ هزار متر مربعي حرم مطهر خبر داد.
مهندس حسين سروش، افزود: طرح توسعه  ضلع شرقي حرم حضرت معصومه به تصويب هيات وزيران رسيده و در سفر رياست جمهوري و هيات وزيران به قم با اختصاص ۱۰۰ ميليارد ريال كارهاي مطالعات، طراحي و تهيه نقشه  و تملك زمين آن از ابتداي سال جاري آغاز شده است. وي افزود : اين طرح به مساحت ۳۰ هزار متر مربع است و وزارت مسكن و شهرسازي هزينه هاي آن را برعهده گرفته است.
مدير امور عمراني آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) احداث صحن جامع فاطمي  را مهم ترين بخش طرح توسعه ضلع شرقي حرم حضرت معصومه(س) ذكر كرد و اين صحن را محل مناسبي براي اجتماعات ملي و آيين هاي مذهبي دانست.
سروش، همچنين ظرفيت پذيرش زائران در صحن فاطمي  را حدود ۳۰ هزار نفر عنوان كرد و در مورد فضاي صحن گفت : در حال حاضر توسط مهندسان عمران پيشنهاد شده تا ۲۲ هزار متر مربع از فضاي صحن به فضاي باز و ۸ هزار متر مربع آن به فضاي سرپوشيده اختصاص داده شود.

شهروندمداري اولويت اصلي سازمان
حمل و نقل و ترافيك شهرداري است
ايسنا :مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران «شهروند مداري» را از اولويت هاي اصلي اين سازمان ذكر كرد.
مهندس تشكري هاشمي ضمن بيان اين مطلب آمادگي اين سازمان را براي دريافت پيشنهادها و انتقادات شهروندان اعلام كرد.
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تصريح كرد: شهروندان مي توانند مشكلات ترافيكي خود را از طريق تلفن «۱۳۷» و انجام مكاتبات و با استفاده از وب سايت اين سازمان به مسئولان منتقل نمايند.
وي با اشاره به لزوم ايجاد تعامل بين مردم و زير مجموعه شهرداري از شهروندان خواست كه با نقد منصفانه و توصيه مشفقانه در ارائه بهبود خدمات شهري همكاري كرده و با مطرح كردن هر گونه مشكل يا پيشنهاد در خصوص احداث پل عابر پياده ، ترميم خط كشي ها، معابر، گارد ريل ها و از اين قبيل، مسئولان سازمان ترافيك را از همفكري خود بي نصيب نسازند. وي خاطرنشان كرد: مشكلات احتمالي موجود با پيگيري متخصصان سازمان ترافيك مورد بررسي قرار گرفته و در صورت عدم وجود مشكل فني و تامين اعتبار مورد نياز به مرحله اجرا در مي آيد. شهروندان مي توانند از طريق وب سايت اينترنتي سازمان ترافيك به نشاني: www.TehranTraffic.org انتقادات و پيشنهادات خود را منعكس و مشكلات خود را از اين طريق پيگيري كنند.

حل اختلاف حريم شهر تهران در منطقه ۱۸
گروه شهري: اكثر اختلافات ارضي مابين منطقه ۱۸ و شهرستان اسلامشهر برطرف شده و با واگذاري آنها مسايل حريم اين منطقه از شهر تهران برطرف خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس توكلي، مدير كل اداره كل املاك و مستغلات شهرداري گفت: با واگذاري بخش هاي مورد اختلاف منطقه ۱۸ به محدوده اسلامشهر اختلافات حريم شهر تهران در اين منطقه حل شد.
وي در بيست و هشتمين جلسه رؤساي املاك مناطق كه به ميزباني اداره كل املاك و مستغلات در مجموعه پذيرايي شان برگزار شد گفت: در سال ۸۴ بودجه درخواستي اين اداره كل ۹۰۳ ميليارد تومان بود كه با توجه به بودجه هزار و چهارصد ميلياردي شهرداري حدود ۲۰۰ ميليارد آن محقق شد ولي در سال ۸۵ با بودجه ۲۴۰۰ ميليارد توماني شهرداري بودجه اداره كل املاك و مستغلات به ۱۶۵ ميليارد تومان رسيده است كه پيش بيني مي شود در متمم بودجه اين رقم به دو برابر افزايش يابد.
مهندس توكلي همچنين برآورد كرد بر مبناي قيمت سال ۸۳ دارايي ها و مستغلات قابل فروش اين اداره كل به ۳۸۰ ميليارد تومان برسد كه به همراه بودجه تخصيص يافته اين اداره كل مي تواند براي پيشبرد تمليك املاك واقع در طرح ها مورد استفاده قرار گيرد. وي بخش عمده اين منابع درآمدي را حاصل از مشاركت در طرح هايي دانست كه در سالهاي گذشته سرمايه گذاري شده است.

فرصت از دست رفته گردشگري
راين، ارگي ديگر در نزديكي بم
010671.jpg
آرش نورآقايي*: در بم كه زلزله آمد، ارگ خراب شد. اين ماتمي بود براي تمام دنيا.
اما در نزديكي شهر بم، شهري است به نام «راين» و قلعه اي به همين نام كه خويشاوند نزديك ارگ بم لقب گرفته است. قلعه راين از زلزله در امان ماند تا خاطره ارگ بم را زنده نگه دارد.شهر راين در ۱۰۸ كيلومتري جنوب شرقي كرمان، بين ماهان و بم قرار دارد.
راين به سبب قرار گرفتن بر سر راه جيرفت و بندرعباس از قديم به عنوان يك منزلگاه مطرح بوده به همين دليل آن را «راه اين» يعني «راه اين است» نام گذاري كرده بودند كه به مرور زمان به «راين» تبديل شده است. در بعضي از سفرنامه ها و برخي كتب تاريخي، نام هايي چون «رائين» ، «روئين» ، «رائيان» و «رايين» هم ديده مي شود.
«رائيان» كه در بعضي از كتب تاريخي آمده به معني «از راه رسيده» و در فرهنگ كرمان به كساني گفته مي شود كه بار ميوه و امثال آن را بر چهارپا نهاده و از اطراف به كرمان مي آورند.
در حقيقت تاريخچه و فرهنگ و مدنيت منطقه راين، با تاريخ كهن كرمان عجين شده و شانه به شانه آن دوران پرافت و خيزي را شاهد بوده است.
ارگ راين
قلعه يا ارگ راين با مساحتي حدود ۲۰ هزار متر مربع بعد از ارگ بم، دومين بناي خشتي كرمان است كه از آن به عنوان پسردايي ارگ بم نام برده مي شود.
هر چند قدمت و سابقه تاريخي شهر راين به دوره ساسانيان مي رسد اما سندي كه دال بر ساساني بودن خود قلعه باشد به دست نيامده است.
نقشه قلعه تقريباً مربعي شكل و داراي چندين برج در اطراف است. دور تا دور قلعه را حصاري در برگرفته كه ارتفاع آن اندكي بيش از ۱۰ متر و داراي يك ورودي است كه در جبهه شرقي آن قرار دارد و با سردر بزرگ و باشكوهي به محوطه راه مي يابد.
بعد از عبور از كوچه هاي شرقي- غربي به چهار سوي كوچك هشت ضلعي مي رسيم كه انتهاي راهروي آن به چهار ساختمان زيبا، كه احتمالاً محل حاكم نشين قلعه بوده است، ختم مي شود. بعضي از بخش هاي قلعه ويران است. اما بخش هاي ديگر را زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بازسازي كرده اند.
راين به روايت تاريخ
احمد مستوفي مي نويسد كه راه راين به بم در دوره ساسانيان اهميت و اعتبار داشته و اين راه بعد از آبادي ابارق به راه فعلي كرمان به بم متصل مي شده است.
ابن حوقل در كتابش آورده است: «كرمان سرزميني است داراي نواحي گرمسير و سردسير... در ميان فارس و جيرفت شهر رويين قرار دارد كه به گمان بعضي جزو كرمان نيست و برخي آن را از كرمان مي دانند...»
احمدبن محمد مقدسي، سياح عرب، راين قرن چهارم را در زمره شهرهاي مهم بم آورده و مي نگارد: «بم... در مرز فارس است و از شهرهاي مهم آن: دارجين، قوشتان، راين... او راين زمان خود را چنين به تصوير كشيده است:« راين كوچك است و جامع. در ميان بازار، بستانهاي بسيار دارد. پارچه بمي بسيار مي باشد و به همان بازار صادر مي كنند.»
پروفسور« هانس گويه»در مقاله اي تحت عنوان« ارگ بم»مي نويسد:« بم در دوران پيش از اسلام پي ريزي شده و رونق آن در قرن دهم ميلادي است... سه شهر بزرگ اباريك، رائين و دارزين و توابع آنها، از شهر بم اداره مي شده است.»ابوحامد كرماني مي نويسد:« راين در جنوب ماهان و هفتاد مايلي شمال باختري بم واقع است. جاي كوچكي است. مسجد آن در وسط بازار است و باغستاني بزرگ دارد.»
فيروز فرمانفرما كه در سال ۱۲۵۱ هجري قمري از طرف محمد شاه به حكومت كرمان منصوب گرديده بود و مدت دو سال و چند ماه حكومت كرمان را در دست داشت درباره راين نوشته است:« ... اين بلوك بسيار باصفا و خوش آب و هواست كه چهار فصلش به قاعده مي باشد. در ميان عوام آنجا مشهور است كه سي سال در آنجا مرگ و مير نشده...»
ژنرال« سرپرستي سايكس»در كتاب« ده هزار ميل در ايران»درباره راين مي نويسد:« روز بعد به قصبه راين كه باغات زيادي دارد وارد شديم. راين در جلگه مسطحي واقع شده است... زنهاي اين ناحيه مثل زن هاي كرمان چادر سفيد به سر دارند در صورتي كه در يزد چادر سفيد اختصاص به زنهاي يهودي دارد.»راين درختان سروي دارد كه زيبنده و افتخار شهر به شمار مي آيند.
جاذبه هاي راين
كوه مرتفع« هزار»با بيش از ۴۴۰۰ متر ارتفاع در مجاورت راين قرار گرفته است و از لحاظ ارتفاع چهارمين قله بلند ايران مي باشد.
در اين كوه انواع مختلف درختان جنگلي از جمله بنه، بادام و ارچن وجود دارد كه به همين دليل و وجود انواع گياهان دارويي در دامنه هاي آن، آن را هزار ناميده اند. به اين معني كه در اين كوه، هزار نوع گياه مفيد دارويي مي رويد.
از ديگر جاذبه هاي راين، آبشار زيبا و معروف آن است كه از كوه هزار سرچشمه مي گيرد و رونق شهر راين و كشاورزي آن مديونش هستند.
امامزاده ابوالبشائر هاشم معروف به «شير خدا»
اين آرامگاه نقش ميدان شهر را بازي مي كند. نسب امامزاده شير خدا با ده واسطه به امام جعفر صادق(ع) مي رسد. از تاريخ تولد او اطلاعي نداريم اما احتمال دارد در اوايل قرن ششم هجري فوت شده باشد.
لقب شير خدا احتمالاً به خاطر زهد و تقوا به او نسبت داده شده. شايد هم شير خدا تاريخ بازسازي بقعه براساس حروف ابجد باشد كه معادل ۱۱۱۵ است.
امامزاده سلطان سيد علي
نسب ايشان با ده واسطه به امام حسن مجتبي (ع) مي رسد. امام فخر رازي در مورد ايشان مي نويسد: پدرش در شيراز سكونت داشته و اكثر فرزندان او در شيراز و كرمان از سادات ذي نفوذ و با فضل و بزرگوار بوده اند. از تاريخ تولد و وفات ايشان در هيچ يك از منابع موجود ذكري به ميان نيامده است. اما تاريخ وفات او را در اواخر قرن ۵ هجري قمري گمان مي زنند.علت شهرت او به سلطان نيز به جهت رياست معنوي و نقابت بر سادات منطقه مي باشد.
امامزاده زيد
نسبش با هفت واسطه به امام موسي كاظم(ع) مي رسد. امام فخر رازي از او به نيكي ياد مي كند. جد اعلاي اين امامزاده، همان سيد محمد عابد مدفون در شيراز است. ظاهراً محل اقامت اين خاندان در سيرجان، بم، جيرفت و شهر كرمان بوده است. به احتمال قوي وفات ايشان در اوايل قرن ششم و بين سال هاي ۵۰۰ تا ۵۰۵ هجري قمري بوده است.
* محقق گردشگري

برج مراقبت
تابلوي سبزرنگ
گروه شهري- محدثه قيدي: چند روزي است در شمالي ترين نقطه خيابان طويل وليعصر(عج) روي نخستين درخت از همان سلسله پرآوازه درختان كهنسال چنار كه رديف تا رديف چشم انداز زيبا و بي نظيري را از تجريش تا ميدان راه آهن پيش روي رهگذران به تصوير مي كشند، تابلوي سبز رنگي با محتواي تهديدآميز توجه شهروندان را به خود جلب مي كند:
«توسط سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران تمامي درختان اين خيابان كدگذاري الكترونيكي شده است لذا هرگونه آسيب به اين درختان مجازات سنگين براي خاطيان در پي خواهد داشت.»
همانطور كه از اين نوشته برمي آيد روي صحبت سازمان پارك ها با اين جملات هشدارآميز به سوي شهروندان است، اما چرا تاكنون اين سازمان هيچ آمار و اطلاعات موثقي در مورد حجم و ميزان و نوع خسارات وارده از سوي شهروندان حداقل به درختان حاشيه خيابان وليعصر(عج) ارائه نكرده؟ در حالي كه سالهاست بحث نحيف و بيمار بودن و حتي اخباري مبني بر در معرض نابودي قرار داشتن درختان چنار كهنسال وليعصر(عج) به دليل بسترسازي غيرفني نهرها و ساخت و سازهاي مرتفع كه جلوي نور خورشيد را به عنوان منبع اصلي تغذيه درختان مي گيرد در ميان مديران شهرداري مطرح است و مدتهاست كارشناسان به دنبال راه هاي رفع خطراتي هستند كه دوام و بقاي اين گونه هاي گياهي را تهديد مي كند. اما بازهم گزارش موثقي در مورد اقدامات انجام شده و اينكه بالاخره ثمره كار مشترك سازمان پارك ها و فضاي سبز با شهرداري هاي مناطقي كه مسئوليت حفاظت از درختان طولاني ترين خيابان شهر كه چه به لحاظ تاريخي و چه زيست محيطي و حتي اكوتوريستي بسيار ارزشمند است را برعهده دارند چيست؟ و اما قضيه نصب اين تابلوي سبز رنگ و كدهاي الكترونيكي و مجازات مخاطبان ،اين سؤالات را به ذهن متبادر مي سازد كه اين كدهاي الكترونيكي از چه موقع و به چه دليل آن هم اين چنين بي خبر و در اين وسعت بر روي درختان نصب شده؟ مكانيزم عملكرد اين كدهاي الكترونيكي چگونه است؟ راهكار شناسايي خاطيان به حريم درختان چيست؟ مجازات آسيب زدن به درختان چقدر و چگونه است؟ و اينكه اساساً سلامت اين درختان تنها توسط شهروندان به خطر افتاده يا در اين راستا مسببان ديگري هم هستند؟ سهم هر كدام چقدر است؟ راهكارهاي انديشيده شده براي حفظ دوام درختان ولي عصر چيست؟ اينها سؤالاتي است كه براي يافتن پاسخ آن منتظر جواب مثبت باغبان پير شهرمان (لقبي كه توسط قاليباف شهردار تهران در حضور دكتر حدادعادل رئيس مجلس و مديران ارشد شهرداري در روز درختكاري به مهندس مختاري به عنوان يكي از با سابقه ترين مديران حوزه شهري داده شد) هستيم.

افزايش عوارض بناهاي شهر
ايسنا :مخبر كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه امسال ۶۷درصد درآمد شهرداري تهران از محل فروش تراكم تأمين مي شود، گفت: ميزان درآمد شهرداري از محل عوارض بناهاي شهر از ۲۰۰ميليارد تومان سال ۸۴ به ۳۰۰ميليارد تومان در سال جاري افزايش مي يابد.
خسرو دانشجو با اشاره به اين كه اين افزايش به معناي فروش تراكم بيش از سال گذشته نيست، بلكه در راستاي نرخ تورم بوده و امري اجتناب ناپذيري است، افزود: از مجموع درآمد شهرداري در سال گذشته ۶۷ درصد از محل فروش تراكم تأمين شد كه امسال نيز همين درصد لحاظ شده است و در حقيقت افزايشي را در اين بخش شاهد نخواهيم بود.
وي تصريح كرد: در گذشته بدون توجه به ساير محل هاي درآمدي به ويژه عوارض نوسازي بيشترين درآمد شهرداري و حتي تا حدود ۹۰ درصد از محل فروش عوارض مازاد بر تراكم تامين مي شد، اما در دوره دوم شوراي اسلامي شهر تهران تلاش شد اين رقم به حدود ۶۷ درصد برسد.
دانشجو افزود:عوارض نوسازي كه بايد ۲۷ درصد از مجموع درآمدهاي شهرداري را تشكيل دهد، به يك درصد رسيده كه امسال اين رقم به حدود ۷ تا ۸ درصد افزايش مي يابد و از ۳۰ ميليارد تومان در سال گذشته به ۴۵ ميليارد تومان مي رسد.
وي با اشاره به اين كه اجازه ساخت بيش از ۵ طبقه و در زمين هاي وسيع بيش از ۹ طبقه داده نمي شود، افزود: براي رعايت اين مسايل در هر منطقه مشاور شهرسازي به طور كامل و دقيق مجوز ساخت و سازها را كنترل مي كند و به علاوه با آماده شدن طرح جامع و تفصيلي وضعيت ساخت و ساز در هر منطقه و تراكم كاملا مشخص خواهد شد. به گفته مخبر كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران مجموع عوارض بر بناهاي سطح شهر نيز از ۲۰۰ ميليارد تومان سال ۸۴ به ۳۰۰ ميليارد تومان در سال جاري و عوارض تراكم و تفكيك اراضي از ۵/۱ به ۲ ميليارد تومان افزايش يافته است.
وي يادآور شد: علاوه بر توجه به نرخ تورم اگر افزايش اندكي در ميزان عوارضي و هزينه هاي ساخت وساز نباشد، با تثبيت قيمت در بافت هاي فرسوده كمتر به ساخت و ساز و احياي اين بافتها توجه مي شود.
مخبر كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اين كه شوراي اسلامي شهر تهران تأمين درآمد شهرداري و جلوگيري از ساخت وساز غيراصولي عوارض را تصويب كرده است، تاكيد كرد: پيشنهادهاي شهرداري تهران نيز بيانگر اين سياست است.
دانشجو درباره تخلفات احتمالي فروش تراكم گفت: با توجه به گستردگي شهر ادعاي نبود تخلف گزافه گويي است، اما دقت در كنترل و نظارت بسيار زياد بوده است، به علاوه با تصويب طرح جامع و تفصيلي شهر تهران در سال جاري، اين امر به حداقل مي رسد.
دانشجو رونق ساخت و ساز در تهران را با توجه به ركود نسبي طي سال هاي گذشته منوط به سياست هاي دولت و مجلس دانست و افزود: در صورتي كه براي تأمين هزينه هاي ساخت و ساز بانك ها وام هاي كم بهره  اعطا كنند و انگيزه هاي لازم براي سرمايه داران و انبوه سازان ايجاد شود شاهد رونق ساخت و ساز خواهيم بود در غير اين صورت نمي توان چنين توقعي داشت.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |