دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
آشنايي با سينماهاي تهران- ۱
جنوب شهر فقط ۲۲ سالن دارد
010731.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: تهران يك ابرشهر است و شايد به همين علت، چندان عجيب نباشد اگر ما سالن هاي سينماي نزديك به محل كار يا زندگي مان را نشناسيم. اما بايد پراكندگي نامناسب سالن ها و تعداد تعجب آور آنها را نيز به عامل بزرگي اضافه كرد؛ عاملي كه شايد در كنار ده ها عامل ديگر، سبب استقبال اندك مردم از فيلم هاي در حال اكران شود.
در سطح شهر تهران، كمتر از ۱۰۰ سالن سينما وجود دارد، البته با احتساب سالن هاي نمايش فرهنگسراها و برخي سالن هاي تعطيل شده يا در شرف تعطيلي! ولي همين تعداد اندك نيز براي اكثريت مردم ناشناخته اند و جز چند سينماي معروف، عموماً نام باقي را هم نشنيده ايم.
ما از اين پس قصد داريم در چند روز متوالي به معرفي سينماهاي مناطق مختلف شهر تهران بپردازيم؛ يك راهنمايي كوچك كه اميدواريم به دردتان بخورد. جالب است بدانيد در ناحيه جنوبي شهر تهران ۲۲ سالن سينما واقع شده است.
اگر گذرتان به حوالي خيابان جمهوري افتاد و هوس سينما رفتن به سرتان زد مي توانيد به سينما آسيا، اروپا، ارم، حافظ و يا برليان برويد.
آسيا در تقاطع وليعصر واقع شده، اروپا بعد از بهارستان، ارم و برليان نبش لاله زار و حافظ نرسيده به ميدان بهارستان است. اگر از قديمي ترها بپرسيد كه از كدام سينماها خاطره دارند بدون شك از سينماهاي لاله زار نام مي برند؛ محله اي كه زماني قلب فرهنگي شهر تهران بود. اگر خواستيد همراه با يك حس نوستالژيك در لاله زار به تماشاي فيلمي بنشينيد، البرز در لاله زار جنوبي، شهرزاد، مرجان، نادر، سحر و يا ونوس را انتخاب كنيد.
اما اگر خيلي به جنوب شهر تهران نزديك هستيد، سينما آرش و تمدن در مولوي، شيرين سر پل جواديه، فرهنگسراي خاوران در خيابان خاوران و سينما شباهنگ در شوش گزينه هايي هستند كه به شما حق انتخاب مي دهند.
اگر حوالي ميدان قزوين بوديد به دنبال سينما تيسفون و فرخ بگرديد .در ميدان شهدا هم دو سينماي ملت و ميلاد واقع شده اند.
سينما سارا در ميدان امام خميني(ره)اول لاله زار است و تابان نبش لاله زار.
سينماهاي سايه و ناهيد در خيابان ۱۷ شهريور هستند. پيروزي و جمهوري نيز در خيابانهاي هم نام خود واقع شده اند و در سي متري جي سينما جي با سه سالن سينما پذيراي علاقه مندان است.
ممكن است تا به حال نام سينماهاي جام جم، خيام، توسكا و بهاران به گوشتان نخورده باشد اما اين سينماها به ترتيب در خيابان هاي هلال احمر، كارگر جنوبي، دشت آزادگان و ميدان وصف نار واقع شده اند. احتمالاً حالا مشكل تان دو تا شده است چون بايد به دنبال موقعيت مكاني برخي از اين خيابانها بگرديد. اما به طور قطع شما هم با اين عقيده موافقيد كه خوب است خيابانهاي شهري كه در آن زندگي مي كنيم را به خوبي بشناسيم.
در پايان ذكر يك نكته ضروري است؛ اينكه به شما حق مي دهيم هر فيلمي را شايسته صرف وقت و هزينه ندانيد. به برخي از همين سينماهاي جنوب شهر نيز اين انتقاد وارد است كه چرا فيلم هاي مناسب و خوبي را براي نمايش انتخاب نمي كنند. گاهي تماشاي سردر يك سينما كه اكشن دهه شصتي را تصوير مي كند باعث تعجب است.

نمايش
نمايش هاي جديد روي صحنه
گروه ادب و هنر: هشت نمايش از سوي شوراي نظارت و ارزشيابي اداره كل هنرهاي نمايشي پروانه اجرا گرفتند.
روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي بر اساس اعلام شوراي نظارت و ارزشيابي اعلام كرد :نمايش هاي «دشمن مردم» به كارگرداني اكبر زنجانپور، «تيغ و ماه» به كارگرداني آتيلا پسياني، «سكوت» به كارگرداني حسين مهكام، «شب بخير جناب كنت» و «آهنگ هاي شكلاتي» به كارگرداني ميكائيل شهرستاني، «آواز ستاره ها» به كارگرداني مهرداد خرمن بيز، «وقتي فرشته خواب سگ مي بيند» به كارگرداني علي نرگس نژاد، «پدرم آدم مقصر نبود» به كارگرداني حميد فلاحي و «جاده اي به سوي كعبه» به كارگرداني سعيد آجربنديان پروانه اجرا دريافت كردند.
اين نمايش ها از هم اكنون به ترتيب در تالارهاي اصلي، چهارسو، سايه، قشقايي، نو، شماره ،۲ كارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر و خانه نمايش اداره تئاتر روي صحنه خواهند بود. از سوي ديگر مجموعه تئاتر مولوي، سالن هاي دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، سينما تئاتر، دانشكده هنر و معماري و تالار فارابي از دوم تا نهم ارديبهشت ماه ميزبان نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران هستند. تالار شماره ۱ مولوي ميزبان اجراهاي خارجي جشنواره، تالار شماره ۲ مولوي، فارابي، تالارهاي استاد سمندريان و استاد صميمي مفخم از دانشگاه هنرهاي زيبا دانشگاه هنر ميزبان اجراهاي داخلي و پلاتوي مركزي دانشگاه سينما تئاتر ميزبان بخش مسابقه جشنواره هستند.
همچنين خانه كوچك نمايش دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي ميزبان اجراهاي نمايشنامه خواني خواهد بود و سالن سينمايي دانشگاه سوره اختصاص به بخش اكران تله تئاتر و برگزاري بزرگداشت ايبسن، بكت و سارتر دارد.

روي آنتن
بشين و ببين در شبكه ۲
گروه ادب و هنر: مجموعه بشين و ببين براي پخش از شبكه دوم سيما در مرحله پيش توليد قرار گرفت. اين مجموعه ۱۵دقيقه اي در ۵۰ قسمت با ژانر اجتماعي ، عاطفي طنز در دست توليد است. اين مجموعه به كارگرداني هنري حسين كياني و كارگرداني افشين اربابي و بازي فردوس كاوياني، رضا فياضي، رضا خندان، كمند اميرسليماني و برزو ارجمند ساخته مي شود.
بهشت منتظر مي ماند
فيلم داستاني «بهشت منتظر مي ماند» به كارگرداني محمدرضا آهنج به مرحله تدوين رسيد. اين تله فيلم داراي مضموني اجتماعي است و فيلمنامه آن را داوود اميريان به نگارش درآورده و سعيد تشكلي بازنويسي آن را برعهده دارد. يكتا ناصر، رحيم نوروزي، عبدالرضا زهره كرماني و آزيتا لاچيني از جمله بازيگراني هستند كه در اين فيلم به ايفاي نقش مي پردازند. اين فيلم ۹۰دقيقه اي از شبكه دوم سيما پخش خواهد شد.

موسيقي
برگزاري نخستين مسابقات گيتار فلامنكو
گروه ادب و هنر: نخستين مسابقات نوازندگي فلامنكو برگزار مي شود. علاقه مندان براي شركت در مسابقات نوازندگي گيتار فلامنكو تا اول ارديبهشت فرصت دارند آثار خود را به دبيرخانه ارسال كنند. اين مسابقات در دو بخش خانم ها بدون محدوديت سني و آقايان در سه گروه سني زير ۱۷سال، ۱۷ تا ۲۲ سال و ۲۲سال به بالا برگزار مي شود.متقاضيان بايد آثار خود را در دو قطعه اجباري در دستگاه معروف الگوياس و قطعه ديگر را به انتخاب خود از ميان دستگاه سگرياس و اگر انائيناس انتخاب و روي سي دي يا كاست به همراه فرم ثبت نام به دبيرخانه جشنواره به نشاني آموزشگاه سرايش، خيابان مطهري، كوچه نقدي ارسال كنند.
توليد سمفوني بزرگ پيامبر اعظم(ص)
سمفوني بزرگ پيامبر اعظم(ص) در مركز موسيقي و سرود صدا و سيما توليد مي شود. اين سمفوني به مناسبت نامگذاري سال ۸۵ توسط مقام معظم رهبري با همكاري يكي از استادان موسيقي كشور توليد خواهد شد.

فرهنگسرا
جلسات هفتگي شعر
خانه فرهنگ تلاش: جلسات هفتگي با حضور كارشناسان ادبي در زمينه هاي نقد و بررسي اشعار و بحث پيرامون قالب هاي شعر فارسي و آشنايي با قالب هاي شعر جديد برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به خاني آباد نو، بلوار ميلاد، خيابان شهرداري، جنب پارك ۲۲ بهمن مراجعه كنند.
خانه فرهنگ باصفا: كانون ورزش اين خانه فرهنگ در رشته هاي واليبال، تنيس، كوهنوردي، شطرنج و فوتبال براي ترم جديد عضو مي پذيرد. علاقه مندان مي توانند با تلفن ۴۴۰۹۸۷۴۸ تماس بگيرند.
خانه فرهنگ نور: مسابقه مقاله نويسي تحت عنوان تبيين شخصيت زن از ديدگاه پيامبراكرم(ص) برگزار مي شود. اين مسابقه در قالب موضوعات «نگرش جامع به زن، احياي حقوق زن در جامعه، نقش زن در صحنه هاي گوناگون اجتماع و ضوابط و شرايط حضور زنان در اجتماع» برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با تلفن ۴۴۰۸۹۶۹۴ تماس بگيرند.
فرهنگسراي علوم: پايگاه اطلاع رساني سلامت با حضور ۴ كارشناس سلامت، مددكار، پرستار، فيزيوتراپ و كارشناس تغذيه تا ۲۴فروردين در فرهنگسراي علوم برپاست.
فرهنگسراي نوجوان: تمامي نوجوانان علاقه مند به فيلمسازي براي مسابقه فيلمنامه نويسي نوجوان فرصتي پيدا مي كنند تا سه نسخه از فيلمنامه هاي خود را به دفتر مركز آفرينش هاي هنري براي بازبيني ارائه دهند. علاقه مندان فرصت دارند تا ۱۵ ارديبهشت آثارشان را به نشاني منطقه ،۱۸ شهرك وليعصر، انتهاي خيابان حيدري جنوبي، خيابان پژاند، صندوق پستي ۳۶۵-۱۳۱۸۵ ارسال كنند.

تجسمي
مسابقه تصويرگري كتاب كودك در ژاپن
گروه ادب و هنر: پانزدهمين مسابقه تصويرگري كتاب كودك (نوما) در سال ۲۰۰۶ توسط مركز فرهنگي آسيايي يونسكو در ژاپن برگزار مي شود.
روابط عمومي كميسيون ملي سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد «يونسكو» (در ايران) روز يكشنبه طي فراخواني اعلام كرد: شركت كنندگان مي توانند با ارسال اصل آثار خود كه در سال هاي اخير براي كتاب كودكان تهيه كرده اند، در اين مسابقه شركت كنند. تصويرگراني كه قبلاً برنده جوايز اصلي  مسابقه هاي بين المللي شده اند، نمي توانند در اين مسابقه شركت كنند.
بر اساس اين گزارش، شركت كنندگان بايد فرم هاي مخصوص را تكميل كرده و به همراه خلاصه داستان حداقل در۳۰۰ كلمه به زبان انگليسي به مركز فرهنگي يونسكو در ژاپن ارسال كنند.
تصاوير كتاب ها اعم از چاپ شده يا چاپ نشده قابل قبول است و شركت كنندگان بايد اتباع كشورهاي آسيا و اقيانوسيه، آمريكاي لاتين و كارائيب، آفريقا و كشورهاي عربي باشند. ارسال حداقل پنج تصوير براي هر داستان ضروري است و وزن آنها بايد از پنج كيلوگرم كمتر باشد.
آثار برگزيده در نمايشگاه هاي ژاپن و همچنين نمايشگاه دوسالانه براتيسلاوا در جمهوري اسلواكي به نمايش درمي آيد. متقاضيان شركت در اين مسابقه تا نهم آبان ماه امسال (۳۱ اكتبر۲۰۰۶) فرصت دارند تا آثار خود را به مركز فرهنگي آسيايي يونسكو ارسال كنند.علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به آدرس اينترنتي: http//www.accu.orjp/noma مراجعه كنند.

بازي
۲۵ to Life
سيستم: PC/PS2 Xbox
سبك: اكشن سوم شخص
010761.jpg
متاسفانه موج نوي بازيهاي اكشن سوم شخص بعد از بازي زيباي GTA San Anderias به سمت زندگي هيپ هاپ و سياهپوستان خلافكار جامعه آمريكا گرايش پيدا كرده است.
بعد از ۵۰Cent (كه آن هم درنوع خودش فاجعه بود) اكنون نوبت به Life 25 toرسيد تا مجدداً فرمول كهنه GTA را تكرار كند و در اين بازي شما نقش چندين نفر از افراد مختلف از جمله خلافكار يا پليس را ايفا خواهيد كرد و بازي غير از كشت و كشتار نيروهاي حريف (اعم از مثبت يا منفي) حرفي براي گفتن ندارد.
گرافيك بازي بسيار پايين و بي توجه به جزئيات كار شده و حتي افت كيفيت در دموهاي از پيش رندر (RENDER ) شده هم به خوبي نمايان است.
بازي تنها ۵-۶ ساعت وقت براي تمام شدن از شما خواهد گرفت و در واقع خبري از گشت و گذار با ماشين به سبك GTA در آن ديده نمي شود. موسيقي بازي در همه قسمتها نواي رپ هيپ هاپ بوده و تا انتهاي بازي كوچكترين تغييري ندارد.
تنها نكته جالب توجه در طول بازي ايده يك فضاي GTA به صورت شبكه اي و در حالت تك نفره و همكاري تيمي در اجراي مأموريت ها است و در كل بازي نكته چنداني براي عرضه ندارد.

Dead or Alive 4
سيستم: Xbox ۳۶۰
سبك: مبارزه اي

010764.jpg


اين بازي نخستين بازي مبارزه اي براي كنسول Xbox ۳۶۰ به شمار مي آيد. با وجود تلاش زياد Team Ninju در طراحي ۲۲ شخصيت بازي و محيط هاي مبارزه، باز هم شخصيت ها چندان واقعي به نظر نرسيده و كاملاً مصنوعي مي نمايند. (هر چند انصافاً به لحاظ گرافيكي عالي كار شده اند).
چند ضرب ها بسيار ساده تر شده اند و انجام فنون بدل به مهارت بيشتري نياز دارند. عناصر تا پيش بيني محيط ها در حد بسيار زيادي بيشتر شده اند و در خيلي از مراحل تنها برخي از مبارزين قادر به استفاده از عوامل محيطي هستند كه به نوعي ضعف بازي محسوب مي شود.
بازي عاري از هر گونه نو آوري خاص نسبت به غول هاي سبك مبارزه (مثل تيكن يا حتي نسخه هاي قبلي خود بازي DOA) است در واقع مي توان گفت DOA ۴ نسخه اصلاح شده DOA است كه تمام ايرادات قبلي در آن برطرف شده و روند بازي در آن روان تر شده است.

Harry Potter
and The Gobbler
سيستم: PC/PS2/
Xbox Cube/PSP
سبك: اكشن- ماجراجويي سوم شخص
010767.jpg



شماره جديد بازي هري پاتر، تفاوتهاي اساسي با شماره هاي قبل دارد هر چند نسخه جديد هم حرف خاصي در قياس با غولهاي ژانر اكشن ماجرايي ندارد اما در قياس با نسخه هاي قبل از وضعيت بهتري برخوردار است.
بازي عيناً ماجراي نقل شده در داستان جام آتش را دنبال مي كند و از اين لحاظ به خوبي حق مطلب را ادا كرده است. شما در هر مرحله مي توانيد سه يار دبستاني، يعني هري، هرميون و رون را در اختيار داشته باشيد (يكي اصلي و دو يار كمكي) در اكثر مواقع هم بايد با كمك هر سه نفر و تركيب جادوهاي آنان راه را براي پيشروي در مسابقه ترويزار (كه هري بايد در آن پيروز شود) باز كنيد.
هر يك جادوهاي خاص خود را دارند و در جاي خاصي بكار مي روند چهره هر سه نفر به خوبي طراحي شده و شبيه فيلم جام آتش كار شده است.
گرافيك بازي هم مثل نسخه هاي قبل حال و هواي بچه گانه نداشته و فضاي جدي تري را به تصوير مي كشد ضمن اينكه جزئيات به خوبي طراحي شده اند.
متأسفانه بازي روندي تكراري و يكنواخت دارد و جذابيت خود را در طول بازي از دست مي دهد.
010770.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

نمونه متوسط جدول اعداد ۵۱
وقتي مغز احساس رضايت مي كند
010758.jpg
ذوالفقار دانشي- اگر از ديدگاه محاسباتي به ماجرا نگاه كنيم، سودوكو مسئله اي است كه طرفداران مسائل محدودكننده را راضي مي كند. محدوديت هاي ما در اينجا قوانيني هستند كه نمي گذارند هيچ دوخانه اي در يك همسايگي (رديف، ستون يا واحد ) يك مقدار داشته باشند ؛ و حل ما آرايشي از اعداد است كه همزمان تمام اين محدوديت ها را ارضا كند. در يك جدول مرتبه سوم ۸۱۰ محدوديت داريم و يك جا درست از هيچ يك از آنها تخطي نمي كند!
جالب است بدانيد كسي كه با استفاده از رايانه به حل سودوكو مي پردازد، چه ديدگاه متفاوتي نسبت به مسئله دارد. اگر يك انسان بخواهد مسئله را حل كند، ممكن است تصميم بگيرد فقط از قوانين منطقي براي حل مسئله استفاده كند، اما يك برنامه رايانه اي بيشتر از سعي و خطا استفاده مي كند. اگر بخواهيم براي برنامه هاي صرفا منطقي نيز ادعاي مشابهي را مطرح كنيم، اول بايد نشان دهيم تمام قوانيني را كه ممكن است در حل جدول مورد نياز باشد در برنامه لحاظ كرده ايم.
سعي و خطا همچنين ساده ترين رهيافت حل سودوكو است، زيرا به جاي آنكه بر اساس تعداد زيادي قوانين كوچك جواب بدهد، بر اساس يك قانون بسيار بزرگ جواب مي دهد. در هر مرحله شما مقداري را براي خانه هاي كوچك انتخاب مي كنيد و آزمايش مي كنيد آيا اين مقدار جديد با بقيه جدول همخواني دارد يا خير. اگر به تناقض رسيديد كه بايد برگرديد و مقدار ديگري را در خانه مورد نظر قرار دهيد. اگر تمام اعداد باقيمانده در اين خانه جواب نداد، بدان معني است كه خانه هاي قبل تر را اشتباه پر كرده ايد و بايد بيشتر به عقب برگرديد. مسلما اين روش الگوريتم هوشمندانه اي نيست، زيرا به انتخاب اول شما از درخت پربار پاسخ هاي زياد سودوكو بستگي دارد، درختي كه ۹۸۱ برگ دارد. مي دانيد اين عدد چقدر بزرگ است؟
روشهاي زيادي براي سرعت بخشيدن به جستجوي اعداد وجود دارد كه اغلب در مورد انتخاب رديف يا ستون بعدي حل است. در يك سودوكوي مرتبه سه، حتي يك تازه كار هم مي تواند با چند ده مرحله جدول را پر كند. فكر مي كنيد آنچه در مورد روشهاي حل سودوكو مطرح شد ارزش آن را براي ما مي كاهد؟ براي خود من وقتي كه يكي از شيطاني ترين سودوكو ها را حل مي كنم، حتي فكر اين كه ماشيني در آن سوي اتاق وجود دارد كه در كسري از ثانيه اين جدول را حل مي كند آزاردهنده است. حتي از خودم مي پرسم آيا اين جدول متشكل از ستونها، رديف ها و واحد ها براي آدمي طراحي شده است؟ اما وقتي موفق مي شوم آن را حل كنم، چنان احساس موفقيتي مي كنم كه بعيد است هيچ رايانه اي در دنيا بتواند آن را درك كند.
منبع: آمريكن ساينتيست
ژانويه و فوريه ۲۰۰۶

نمايش اجباري كريش در سنگاپور
010737.jpg
گروه ادب و هنر: اداره توريسم سنگاپور هم فيلم هندي تماشا مي كند!
به نوشته سايت اينترنتي اينديااف ام، اداره توريسم اين كشور آسياي دور نه از روي ميل كه از روي اجبار بايد به تماشاي فيلم هندي «كريش» بنشيند.
يك ساعت از اين فيلم سه ساعته در سنگاپور فيلم برداري شده است. سازندگان فيلم پاييز گذشته براي فيلم برداري اين صحنه ها به مدت دو ماه در سنگاپور بودند. مسئولين اداره توريسم سنگاپور قصد دارند با تماشاي فيلم مطمئن شوند كه فيلم و قصه آن تصويري مغشوش، بد و غلط از اين كشور آسيايي را به نمايش نگذاشته باشد.
راكش روشن، هنرمند قديمي سينماي هند كه «كريش» را كارگرداني و تهيه كرده ،مي گويد كه فيلم او به جذب توريست به اين منطقه كمك مي كند و لوكيشن هاي زيباي سنگاپور نه تنها به قشنگ تر شدن فضاي فيلمش كمك كرده  اند، بلكه يك نوع كار تبليغي براي اداره توريسم سنگاپور است!
«كريش» دنباله اي بر فيلم خانوادگي علمي- خيالي «كويي ميل گيا» (۲۰۰۲) است كه هريتيك روشن پسر جوان فيلمساز در آن نقش اصلي را بازي مي كند. ريكا و پريانكاچوپرا هم در فيلم هستند.
پريتي زنيتا كه نقش اصلي زن قسمت اول را داشت، در قسمت دوم در يك نقش كوتاه ظاهر شده است. «كريش» تابستان امسال به روي پرده سينماها مي رود.

ممنوعيت نمايش رمز داوينچي
010734.jpg
گروه ادب و هنر: كره، نمايش عمومي فيلم «رمز داوينچي» را ممنوع خواهد كرد؟
به نوشته سايت BBC، يك گروه مذهبي در كره جنوبي از دولت مركزي درخواست كرده كه فيلم جنجالي «رمز داوينچي» را در اين كشور، اكران عمومي نكند. انجمن مسيحيان كره (CCK) با انتشار يك نامه سرگشاده، عليه محصول جديد شركت فيلمسازي سوني موضع گيري كرده است.
CCK مي گويد كه فيلم و قصه آن «توهيني به مقدسات مذهبي، حضرت مسيح(ع) و انجيل» است. به اعتقاد اين گروه ،از همين رو فيلم نبايد به نمايش عمومي در آيد. اطلاعيه اين گروه اضافه مي كند كه نمايش عمومي فيلم به روحيه و افكار عمومي، ضربات و لطمات جبران ناپذيري خواهد زد.
«رمز دواينچي» كه بر اساس قصه كتاب پرفروش و پرسروصداي دان براون ساخته شده، نام ران هاوارد را به عنوان كارگردان برخود دارد. تام هنكس، آدري توتو، ژان رنو و سريان مك كلن در نقش هاي اصلي فيلم بازي كرده اند. فيلم كه برخي صحنه هاي آن در شهر رم رخ مي دهد مربوط به چند گروه مختلف- با نيت هاي متفاوت- است كه به دنبال كشف رازي هستند كه در تابلوي موناليزاي لئوناردو داوينچي وجود دارد. كليساي كاتوليك همزمان با انتشار كتاب براون اعلام كرد كه در آن، عناصر ضدمسيحي قوي  وجود دارد. فيلم «رمز داوينچي» قرار است ماه آينده در روز ۱۱ ماه مه در كره اكران عمومي شود.

كمدي تازه تيم آلن
010740.jpg
گروه ادب و هنر: تيم آلن در يك فيلم كمدي تازه بازي مي كند.
به نوشته سايت فيلم استو، اين كمدي خانوادگي «آميگوها» نام دارد و طرح اوليه از خود تيم آلن است. وي ضمناً يكي از تهيه كنندگان فيلم هم هست. «آميگوها» در شركت فيلمسازي «تاچستن پيكچرز» تهيه مي شود، نقش مقابل آلن را در فيلم جورج لوپز بازي مي كند كه از كمدين هاي سرشناس مجموعه هاي تلويزيوني است. اين دو كمدين طي سال هاي قبل در چند كار تلويزيوني با يكديگر همبازي بوده اند، «آميگوها» اولين كار مشترك سينمايي اين دو است. در صورت موفقيت مالي فيلم، صنعت سينما فيلم هاي ديگري را نيز با بازي اين دو توليد خواهد كرد.
«آميگوها» قصه اختلاف دو مرد ميانسال را تعريف مي كند. اين دو در نقش پدر شوهر و پدرزن يك زوج جوان ظاهر مي شوند. بعد از مرگ اين زن و شوهر، اين دو مرد مجبور مي شوند براي نگهداري نوه شان در زير يك سقف زندگي كنند. اما از آن جا كه اختلاف بين اين دو بسيار زياد است، نگهداري از بچه باعث خلق مشكلاتي براي هر سه نفر آنها مي شود. فيلمنامه فيلم را ست گرينلند نوشته است.
از تيم آلن هم اكنون نسخه دوباره سازي شده، «سگ پشمالو» روي پرده سينماهاست كه با موفقيت نسبي روبه رو شده است. او در حال حاضر مشغول بازي در «هاگ هاي وحشي» در كنار جان تراولتا است.

نمايشگاه
«عكس ۵» در نگارخانه لاله
ايلنا: نمايشگاه گروهي «عكس۵» كه به آثار گروهي از عكاسان بابلي تعلق دارد، از روز شنبه ۲۶ فروردين ماه در نگارخانه لاله افتتاح مي شود. در اين نمايشگاه آثار عكس ۵ هنرمند بابلي شامل «كوروش اديم» ، «مير صفي اندي كلايي» «بهزاد فيروزي» ، «حسام صداقتي» و «محسن غلامي» در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
بر اساس اين خبر طي برگزاري اين نمايشگاه عكس، نشست پرسش و پاسخي نيز در خصوص آثار نمايشگاه برگزار خواهد شد. نمايشگاه گروهي عكس ۵ ، از روز شنبه ۲۶ فروردين ماه در نگارخانه لاله افتتاح مي شود و تا ۳۱ فروردين ماه در اين نگارخانه ادامه دارد.
۳۰۰ بسم الله در نگارخانه خيال
گروه ادب وهنر: روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري صبا اعلام كرد نمايشگاه پنجمين جشنواره باغ بسم الله با ارائه بيش از ۳۰۰ هزار اثر از استادان برجسته و شاخص هنر خوشنويسي و آثار برگزيده دانشجويي در قالب هاي خط، نقاشي خط و گرافيك روز سه شنبه ۲۲ فروردين ساعت ۱۷ در نگارخانه خيال افتتاح مي شود.
در اين نمايشگاه آثاري از هنرمندان پيشكسوتي چون محمد احصايي، جليل رسولي، يدالله كابلي، جباري، افجه اي، شيرمرد و ... ارائه مي شود.
اين نمايشگاه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۸شب داير است.

برنامه
ديوار
نگارخانه شيرين: نمايشگاه نقاشي نوشين ايپكچي/ ۲۵ تا ۳۱ فروردين/ وليعصر(عج)‎/ شمال ميدان تجريش‎/ خيابان فناخسرو‎/ پلاك ۱۲۰ ‎/ تلفن: ۲۲۷۴۶۷۵۸.
نگارخانه گيتا:  نمايشگاه نقاشي سهيلا پيش دار/ ۳۱ فروردين تا ۵ ارديبهشت/ شريعتي‎/ ظفر‎/ اطلسي‎/ كوچه۱۵‎/ پلاك ۹۴/ تلفن: ۲۲۲۲۵۵۹۲.
نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي آرش علي محمدي/۱۶تا۲۵ فروردين/ فلكه دوم تهرانپارس‎/ انتهاي جشنواره‎/ فرهنگسراي اشراق
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي آثار منصور وفايي/ ۱۹تا۳۱فروردين/بلوار كشاورز‎/ نبش۱۶آذر‎/ پلاك۳۱۲-۳۱۶/تلفن:۸۸۹۶۰۴۵۳
نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي يعقوب عمامه پيچ و نقاشاني از تبريز/۲۴تا۳۰فروردين/خيابان وليعصر(عج)‎/ روبه روي پارك ساعي‎/ پلاك۱۰۶۰/تلفن:۸۸۷۰۰۸۴۹
گالري ضرابي: نمايشگاه سنگ هاي طبيعي و كريستال هاي سنگ درماني، زيورآلات مهين خدادادپور/۱۹تا۳۱فروردين/ خيابان شريعتي‎/ بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه۳ ‎/ كوچه كاميار‎/ پلاك۱۹/تلفن:۲۲۲۶۲۱۳۲
پرده
هوو(عليرضا داوود نژاد)- بازيگران: رضا عطاران، علي صادقي، رضا داوود نژاد، سپيده علائي و ...
عصر جديد،۱ ايران ،۲ جي ،۱ شاهد، ملت
يك تكه نان (كمال تبريزي)- بازيگران: هومن سيدي، رضا كيانيان،  احمد آقالو، رويا نونهالي
مركزي ،۲ سپيده ،۲ فرهنگ ،۲ شقايق
زير درخت هلو(ايرج طهماسب)-بازيگران: فاطمه معتمد آريا، ايرج طهماسب، حميد جبلي،  شهره لرستاني
آستارا، استقلال، ايران، بهمن، پايتخت، جوان، عصرجديد،۲ قيام، مركزي، المپيا
چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي)-بازيگران: حميد فرخ نژاد، هديه تهراني، ترانه عليدوستي، پانته آ بهرام
آفريقا، ايران، جي ،۲ بهمن، فرهنگ، صحرا،  آسيا، عصرجديد ،۳ پارس،  ماندانا، گلريز، جوان، ناهيد و كانون
كودكانه
(مسعود كرامتي)-بازيگران: جهانبخش سلطاني، افسر اسدي، هوشنگ حريرچي، متين عزيزپور
دهكده المپيك، جي ،۲ فلسطين
نماي نزديك
يك تكه نان
كامران محمدي _ بازي شگفت انگيز رضا كيانيان در چند نقش نزديك، اما متفاوت در يك تكه نان، به تنهايي مي تواند تماشاگر را به سينما بكشاند. اما جز اين ويژگي ، آخرين ساخته كمال تبريزي، ساختار روايي قدرتمندي دارد كه فيلم را به فيلمي ديدني تبديل كرده است. خطوط متقاطع روايت در يك تكه نان كه در سينماي ايران كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد، نقاط طلايي خيره كننده اي را سبب شده اند.تبريزي به جاي مونتاژ موازي، چند خط روايي را آغاز مي كند و در جاي جاي فيلم آنها را به هم مي رساند...

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |