دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
وزير بهداشت در مراسم روز جهاني بهداشت خواستار شد:
ترويج نگاه سلامت محور در جامعه
010665.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: وزير بهداشت و درمان در مراسم روز جهاني بهداشت كه در سالن همايش هاي رازي برگزار شد، خواستار ترويج ديد سلامت محور در آحاد جامعه شد.
به گزارش همشهري، اين مراسم با حضور مسئولان بهداشتي كشور چون، دكتر كامران باقري لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر سيد مؤيد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت، دكتر داوودي معاون اول رئيس جمهور، سردار حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج، مهندس فرشيدي وزير آموزش و پرورش، مهندس كاظمي وزير رفاه و تأمين اجتماعي، دكتر اميدوار رضايي رئيس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي و نيري رئيس كميته امداد امام خميني (ره) آغاز به كار كرد.
دكتر باقري لنكراني با بيان اين كه برگزاري هفته سلامت فرصت مغتنمي است كه در بخش هاي مختلف آحاد جامعه بحث سلامت مطرح و ديد سلامت محور بر فعاليت هاي جامعه حاكم شود،گفت: براي حركت هر كشوري به سمت سلامت بايد در همه فعاليت ها سلامت ملحوظ شود.
وي با اشاره به تقدير از دست اندركاران بخش سلامت گفت: هم اكنون بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر به صورت مستقيم در بخش دولتي سلامت و ۲۰۰ هزار نفر در بخش خصوصي به صورت ايثارگرانه و با از خود گذشتگي به صورت شبانه روزي فعاليت مي كنند.
وي ادامه داد: هم اكنون پس از انقلاب اسلامي به مرحله اي از تربيت نيروي انساني متخصص رسيده ايم كه جوابگوي همه نيازها هستند و حتي امروزه بحث اعزام نيروي انساني به ساير كشورها مطرح است.
نيروي كار بهداشتي در بحران
مديركل منطقه اي مديترانه شرقي با اشاره به موضوع روز جهاني بهداشت با عنوان «نيروي كار بهداشتي در بحران» از كمبود نيروي انساني در اين منطقه خبر داد و گفت: در حال حاضر منطقه مديترانه شرقي به بيش از دو ميليون كارمند ديگر نياز دارد.
در پيام دكتر جزايري كه توسط دكتر مبشرالشيخ قرائت شد، عنوان گرديد: امسال سالروز جهاني بهداشت براي تمام اعضاي نيروي كار بهداشتي كه هميشه براي نجات جان انسانها و سلامت آنها در حال «كار با يكديگر براي سلامت» بوده اند جشن گرفته مي شود.
وي ادامه داد: نيروي كار بهداشتي شامل افراد حرفه اي تربيت شده در سلامت مانند پزشكان، پرستاران، ماماها، داروسازان و ساير دستياران فني و نيز افراد حرفه اي غير مرتبط با سلامت در سيستم هاي بهداشتي، مانند مديران، اقتصاددانان، حسابداران، تكنولوژيست هاي اطلاعاتي و ساير نيروهايي كه حمايت كننده اداري  است.
وي اظهار كرد: افزايش تقاضا براي سلامت، كاهش هزينه و سرمايه گذاري اندك منجر به عدم حمايت كافي، پرداخت ناكافي و تحميل فشار بيش از حد بر نيروي كار سلامت شده است و لذا نياز به توجه بيشتر به مشكلات مربوط به برنامه ريزي، آموزش، تربيت و مديريت نيروي كار بهداشتي است.
اين پيام مي افزايد: بحران رو به رشدي در زمينه نيروي كار بهداشتي در بسياري از بخش هاي جهان وجود دارد. كاركنان بهداشتي در سراسر كشورهاي در حال توسعه با مشكلات اقتصادي روبه زوال گذاشتند و با زير ساختارهاي سلامت و آشفتگي اجتماعي روبه رو هستند.
در پيام دكتر جزايري آمده است: اكنون سيستم هاي بهداشتي در جهان با بحراني سه گانه از كمبود نيروي كار، مسائل اخلاقي و رنگ باختگي اعتماد و اطمينان روبه رو هستند و سازمان جهاني بهداشت تخمين مي زند كه نيروي كار بهداشتي فعلي در حدود ۶۰ ميليون زن و مرد بوده و همچنين تخمين زده شده كمبود جهاني ميليونها كارمند بهداشتي وجود دارد و در منطقه مديترانه شرقي اخيراً بيش از دو ميليون كارمند بهداشتي وجود داشته و نيازمندي به اين افراد بيش از دو ميليون كارگر ديگر است.
فقط ۷ درصد اعتبارات صرف سلامت و مراقبت پايه مي شود
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس، اعلام كرد: در قانون برنامه چهارم توسعه دولت موظف شده تا موضوع بيمه سلامت ايرانيان را پيگيري كند.
دكتر اميدوار رضايي، رئيس كميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مجلس شوراي اسلامي، در مراسم افتتاحيه هفته سلامت، گفت: در اصل سوم قانون اساسي به رفع محروميت  هاي بهداشتي و توزيع عادلانه اقتصاد بهداشت و درمان تأكيد شده و دولت نهم نيز به اجراي اين بخش پافشاري مي  كند.
وي با اشاره به اينكه فقط ۷ درصد اعتبارات صرف سلامت و مراقبت پايه و اوليه مي شود، گفت: امسال با وجود كاهش ۲ درصدي كل بودجه كشور، در بهداشت و درمان ۶۰۰ ميليارد تومان افزايش اعتبار داشتيم.
جذب منابع بيشتر براي نظام سلامت
براساس اين گزارش معاون سلامت وزارت بهداشت نيز در اين مراسم گفت: توجه به مشكلات كاركنان بهداشت و درماني، جذب منابع بيشتر براي نظام سلامت، افزايش مهارت هاي كاركنان بهداشتي - درماني، افزايش كيفيت خدمات بهداشت و درمان و همچنين پرداخت مناسب حقوق به اين قشر مهمترين اولويت وزارت بهداشت در هفته سلامت است.
دكتر سيد مؤيد علويان با بيان اين كه از سال ۱۹۵۰ سازمان بهداشت جهاني ۷ آوريل را روز جهاني بهداشت نامگذاري كرد، اظهار كرد: اين تاريخ در تقويم كشور ما ۱۸ فروردين ماه است و هر ساله مراسم هفته سلامت در كشور برگزار مي شود.
وي با اشاره به شعار امسال «همه با هم براي سلامتي» افزود: ۲۱ فروردين ماه امسال به نام عدالت، بسيج و مشاركت مردمي نامگذاري شد كه در اين روز ۵۰ هزار پايگاه بهداشتي و درماني توسط نيروي مقاومت بسيج و همكاري بسيج جامعه پزشكي در استان تهران و ساير استانها برگزار خواهد شد. وي همچنين گفت:  در روز ۲۱ فروردين ماه با حضور وزير بهداشت و فرمانده نيروي مقاومت بسيج يك پايگاه بهداشتي درماني افتتاح خواهد شد. علويان گفت: روز سه شنبه ۲۲ فروردين ماه به نام سلامت، عدالت و خيران و رابطان بهداشتي - درماني نامگذاري شده است كه در اين مراسم با حضور وزير بهداشت و رئيس سازمان اوقاف به منظور تقدير از فعالان اين حوزه و همچنين هدايت مناسب منابع مالي به سمت نيازهاي واقعي دولت برگزار خواهد شد. علويان اظهار كرد:  ۲۳ فروردين ماه به نام مربيان و كاركنان بهداشت و درماني نامگذاري شده است كه در اين روز سه مركز ارائه خدمات دندانپزشكي به كودكان زير ۱۲ سال راه اندازي خواهد شد.
آموزش ۹۰ درصد دانش آموزان در مقابله با ايدز
وزير آموزش و پرورش با اعلام اين كه ۹۰ درصد دانش آموزان مقطع دبيرستان آموزش مقابله با ايدز را فرا گرفتند، گفت: ۷۰۰ هزار دانش آموز در سراسر كشور، پيام هاي بهداشتي را به ساير دوستان خود ياد خواهند داد. دكتر محمود فرشيدي كه در مراسم روز جهاني بهداشت در سالن همايش هاي رازي سخن مي گفت، مدرسه را مهمترين ارگان براي رسيدن به ارتقاي بخش سلامت در جامعه دانست و افزود: اگر بخواهيم سريعتر به سلامت دست  يابيم، آموزش دانش آموزان مهمترين وسيله اي خواهد بود كه ما را سريعتر به نتيجه خواهد رساند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه در حال حاضر ۳ هزار و ۹۰۰ مربي بهداشتي در مدارس حضور دارند، گفت: با توجه به اين كه ۱۶ ميليون دانش آموز در جامعه وجود دارند تعداد مربيان بهداشت در كشور كم است كه خوشبختانه با همكاري وزارت آموزش و پرورش اين كمبودها را جبران خواهيم كرد.
عفو و تخيف مجازات كاركنان بخش بهداشت و درمان كشور
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزير بهداشت طي نامه اي به آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه از ايشان تقاضا كرد به مناسبت تقارن فرا رسيدن ميلاد باسعادت پيامبر اعظم(ص) و ايام هفته سلامت كاركنان بهداشتي درماني كه به لحاظ محكوميت در جرائم غيرعمد، شبه عمد و خطئي در حال تحمل مجازات هستند و يا تا تاريخ ۱۸ فروردين ماه سال ۸۵ حكم محكوميت آنان به علت ارتكاب جرائم ياد شده قطعيت مي يابد را بدون اخلال در حق الناس، مورد عفو و رأفت اسلامي قرار دهند.

نحوه بازنشستگي فرهنگيان اعلام شد
گروه علمي، فرهنگي: نحوه بازنشستگي فرهنگيان از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، كاركنان رسمي كه سن آنان به ۶۵ سال تمام مي رسد و كاركنان كادر آموزشي و نيروهاي اداري در واحدهاي آموزشي كه مجموع سنوات قابل قبول آنان تا پايان شهريور ماه سال ۸۵ به ۳۰ سال تمام مي رسد مشمول قانون بازنشستگي مي شوند.
همچنين مطابق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، كاركنان اداري، اعم از مشمولان بخشنامه شماره ۲۳۰ سال ۵۸ با سابقه خدمت ۳۰ سال شرايط بازنشستگي را دارا هستند.
بنابر اين گزارش، بازنشستگي كادر آموزشي و نيروهاي اداري در واحدهاي آموزشي كه سنوات قابل قبول آنان بعد از مهرماه به ۳۰ سال تمام مي رسد به شرط عدم نياز با تقاضاي كتبي و موافقت اداره محل خدمت و سازمان مربوطه از تاريخ پايان ۳۰سال بلامانع است.
در اين بخشنامه در خصوص بازنشستگي كاركنان اداري و آموزشي با سابقه خدمت كمتر از ۳۰ سال آمده است: درخواست بازنشستگي كاركنان اداري به شرط داشتن شرايط عمومي بازنشستگي (۲۵ سال سابقه خدمت و ۵۰ سال سن براي آقايان و ۲۰ سال سابقه خدمت بدون شرط سن جهت بانوان) و درخواست بازنشستگي معلمان متقاضي مرد و زن در صورت داشتن شرايط بازنشستگي مشروط بر آنكه به رشته يا تخصص آنان نياز نباشد يا در رشته تدريس آنان نيروي مازاد وجود داشته باشد پذيرفته خواهد شد.
بنابر اين دستورالعمل، ادامه خدمت آن دسته از كاركنان كادر آموزشي كه مشمول بازنشستگي هستند و در ۴سال اخير به عنوان معلم، مدرس يا مدير نمونه از طريق دستگاه آموزش و پرورش در سطح كشور انتخاب شده اند در صورت نياز، به مدت يك سال بدون مانع است.
همچنين معافيت از بازنشستگي كاركنان آموزش مازاد بر نياز دوره هاي متوسطه و پيش دانشگاهي مناطق برخوردار در سطح استان كه متقاضي انتقال به مناطق مردم و غيربرخوردار همان استان هستند حداكثر به مدت يك سال با موافقت رئيس سازمان آموزش و پرورش استان امكان پذير خواهد بود.
بنابر اين گزارش، درخصوص بازنشستگي كاركنان پيماني، برابر مقررات تامين اجتماعي رفتار مي شود.

سؤالات حقوقي زنان بيشتر از مردان است
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: مسائل مربوط به خانواده، اسناد تجاري و مباحث كيفري، بيشترين پرسش هاي مردم تهران از مركز پاسخگويي، توانمند سازي و خدمات الكترونيك قوه قضاييه است.
مهدي رضواني- مدير بخش توانمند سازي اين مركز- در گفت وگو با همشهري با بيان اين مطلب گفت: مركز پاسخگويي، توانمندسازي و خدمات الكترونيك قوه قضاييه با شماره تلفن«۱۲۹»از آذرماه سال گذشته شروع به كار كرده است. در اين فاصله، تماس هاي متعددي با مركز گرفته شده است؛ به طوري  كه هم اكنون روزانه به حدود ۵هزار سؤال، پاسخ داده مي شود. زنان، بيشترين سؤالات را درخصوص مسائلي چون مشكلات خانوادگي، حضانت كودك، مهريه و نفقه مي پرسند و مردان در رتبه دوم، مسائل مربوط به كلاهبرداري، سرقفلي مغازه و پيش خريد خانه را مي پرسند.وي در مورد صندوق پيام هاي صوتي رئيس قوه قضاييه گفت: روزانه حدود ۸۰۰ پيغام و سؤال در صندوق صوتي آيت الله هاشمي شاهرودي ضبط مي شود. بيشترين سؤال و درخواست هاي مردم مربوط به موضوع اطاله دادرسي است.
مدير بخش توانمند سازي مركز «پاسخگويي، توانمند سازي و خدمات الكترونيك قوه قضاييه» در ادامه گفت: در حال حاضر ۴۰ نفر مشاور مسائل حقوقي، پاسخگوي سؤالات متنوع و متعدد مردم هستند كه به زودي به دو برابر افزايش خواهند يافت. وي با اشاره به اينكه از ارديبهشت ماه امسال ساعات پاسخگويي به سؤالات حقوقي مردم كه هم اكنون از ساعت ۵/۷ صبح تا ۵/۳ بعدازظهر است تا ساعت ۱۰ شب افزايش خواهد يافت ،گفت: در مرحله بعدي ساعات كاري به صورت شبانه روزي درخواهد آمد. همچنين در اين ماه، سيستم پاسخگويي در استان قم نيز شروع به كار خواهد كرد.
مدير بخش توانمندسازي اين مركز در مورد آموزش حقوق شهروندي در جامعه گفت: برگزاري دوره هاي مهارت دهي و توانمند سازي مردم از طريق كارگاه هاي آموزشي در اماكن عمومي و فرهنگسراها و... و آموزش فراگير غيرمستقيم از طريق نصب تابلوهاي آموزشي در سطح شهر از جمله اقدامات اين مركز براي بسط و گسترش حقوق شهروندي است. كاري كه اروپائيان طي سه قرن انجام داده اند را نمي توان در فاصله زماني كوتاهي در بين مردم فراگير كرد. حقوق شهروندي نيازمند برنامه ريزي در حد «قرن» است.وي با اشاره به تفاهم نامه هاي بين اين مركز با سازمان فرهنگي- هنري شهرداري، سازمان عقيدتي- سياسي وزارت دفاع و ساير سازمان هاي متولي فرهنگسازي گفت: براي گسترش آموزه هاي حقوق شهروندي براي اساتيد دانشگاه ها، قضات، دانشجويان حقوق و وكلاي دادگستري، كارگاه ها و كلاس هاي آموزشي در نظر گرفته شده است. اين گروه از افراد به صورت عملي مباحث حقوق شهروندي و همچنين نحوه عمل در دادگاه ها و نحوه استفاده از امكانات الكترونيك دستگاه قضايي كه در آينده گسترده تر خواهد شد را فرا مي گيرند.وي با اشاره به اينكه راه اندازي مركز «۱۲۹» قوه قضاييه در راستاي تحقق دولت الكترونيك است ،گفت: با فراگيرشدن اين مركز و همچنين راه اندازي وب سايت آن، وكلا مي توانند پرونده هاي خود را بدون رفت و آمد در ترافيك تهران پيگيري كنند، دانشجويان و قضات از آخرين آراء صادر شده براي پرونده ها مطلع شوند و قانونگذاران، نقص ها و ابهامات قانون را برطرف كنند.

آزمون فراگير دانشگاه پيام نور مرداد برگزار مي شود
گروه علمي_ فرهنگي: معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور اعلام كرد: ثبت نام اينترنتي و كتبي دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه از ديروز در سراسر كشور آغاز شد.
دكتر ابوالفضل فراهاني ديروز در جمع خبرنگاران گفت: ثبت نام دوره هاي كارشناسي ارشد تا ۱۳ ارديبهشت ماه در ۳۳ رشته در مراكز دانشگاهي پيام نور ادامه دارد. وي افزود: همچنين ثبت نام دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه كه در ۲۴رشته از ۱۹ فروردين ماه در مراكز دانشگاهي پيام نور كشور آغاز شده، تا هفتم ارديبهشت ادامه دارد. معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور اظهار كرد: امتحان دوره دانشپذيري مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور به ترتيب در هفتم و سيزدهم مرداد ماه برگزار مي شود.
ثبت نام در مراكز دانشگاه پيام نور
فراهاني تاكيد كرد: پذيرش در دوره كارشناسي فراگير منوط به كسب حداقل نمره ۱۰ در هر درس و ميانگين ۱۲ دروس دوره دانشپذيري است.
وي همچنين با اشاره به افزايش تعداد رشته هاي فراگير دانشگاه، گفت: امسال در مقطع كارشناسي رشته هاي مهندسي كامپيوتر، اقتصاد كشاورزي، تربيت بدني، مهندسي صنايع، تاريخ و ادبيات انگليسي به مجموع رشته هاي دوره هاي فراگير كارشناسي دانشگاه پيام نور افزوده شده است. به گفته دكتر فراهاني، امسال در دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي تسهيلات ويژه اي براي ورود ايثارگران، جانبازان، كاركنان وزارت علوم و دانشگاه هاي وابسته وزارت علوم فراهم شده است. دكتر فراهاني با تاكيد بر اينكه ثبت نام دوره هاي فراگير تنها در واحدهاي دانشگاهي پيام نور انجام مي شود، تصريح كرد: هيچ مؤسسه  و سازمان و نهادي مجوزي براي ثبت نام داوطلبان دوره هاي فراگير و همچنين آموزش دانشپذيران ندارد و مورد تاييد دانشگاه نيست. وي در ادامه در بيان چگونگي اعمال معدل در پذيرش داوطلبان دوره هاي فراگير، به ايسنا گفت: معدل دوره پيش دانشگاهي و ديپلم داوطلبان تنها در صورتي كه تاثير مثبت در آزمون داشته باشد، اعمال مي شود. معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور در ادامه افزود: شرط ميانگين وزني كه از ضوابط تبديل وضعيت از دانشپذير به دانشجو در دوره هاي قبل بود، در دوره جديد حذف شده است.
كاهش تعداد واحدها و طول دوره دانشپذيري كارشناسي ارشد
وي با اشاره به ايجاد تسهيلاتي در دوره هاي فراگير، گفت: امسال براي نخستين بار دارندگان ديپلم فني و حرفه اي و كاردانش نيز مي توانند در دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي شركت كنند. اين افراد مي توانند تنها تا مقطع كارداني ادامه تحصيل دهند و براي ورود به مقطع كارشناسي، بايد در آزمون كارشناسي ناپيوسته شركت كنند.
معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور تاكيد كرد: ديپلمه هاي نظام جديد كه مدرك پيش دانشگاهي را ندارند مجاز به ثبت نام در دوره هاي فراگير نيستند.
وي در عين حال گفت:  كليه تغييرات آيين نامه دوره  فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور در كارشنا سي ارشد هم انجام مي شود، همچنين تعداد واحدهاي دوره كارشناسي ارشد و طول دوره دانشپذيري كاهش قابل توجهي يافته است.
وي در ادامه افزود: امسال دانشپذيران در صورت تمايل مي توانند دوره دانشپذيري را به صورت كاملاً خودخوان، رفع اشكال و يا آموزش حضوري بگذرانند. همچنين امسال گزينه آموزش حضوري براي اولين بار برنامه ريزي شده و متناسب با امكانات مراكز مجري ارائه خواهد شد.

۷ نفر از هر ۱۰ دانشجويي كه براي
تحصيل به تهران مي آيند، ماندگار مي شوند
فارس: استاندار تهران با تاكيد بر اين كه از هر ۱۰ دانشجويي كه براي تحصيل به تهران مي آيند ۷ نفر پايبند اين شهر مي شوند و در تهران مي مانند، گفت: بايد زمينه هايي ايجاد كرد كه دانشجويان در تهران پايبند نشوند و به شهرهاي خود بازگردند.كامران دانشجو با اشاره به اين كه استانداري تهران به دانشگاه هايي كه مقطع كارشناسي خود را از تهران خارج كنند زمين و تسهيلات مي دهد، افزود: وقتي تحصيل در شهر تهران نباشد امكان بازگشت دانشجويان به شهرهاي خود بيشتر است.
وي با تاكيد بر اين كه واگذاري زمين  به صورت فاز به فاز به دانشگاه ها صورت مي گيرد و تا هر فاز تكميل نشود، فاز بعدي در اختيار دانشگاه قرار نخواهد گرفت، گفت: تاكنون دانشگاه  هاي علم و صنعت، شهيد بهشتي و اميركبير آمادگي خود را براي خروج مقطع كارشناسي از تهران اعلام كرده  اند.
استاندار تهران با بيان اين كه رشد جمعيت از سال ۵۷ تا ۸۱ در تهران ۲/۱ برابر شده است در حالي كه تعداد دانشجو در اين مدت ۷ برابر شده است، اظهار كرد: تناسبي بين رشد جمعيت با رشد دانشجو در استان تهران وجود ندارد.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر ۴۲۰ هزار دانشجو در استان تهران تحصيل مي كنند، گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از دانشجويان تهران در مقطع كارشناسي تحصيل مي كنند.

تصويب فوق  العاده ويژه به پرستاران شاغل
ايلنا: مطابق مصوبه هيأت وزيران، فوق  العاده ويژه پرستاران به پرستاران شاغل در تمام دستگاه  هاي اجرايي اعم از تأمين اجتماعي و نيروهاي مسلح تعلق گرفت.
هيأت وزيران در جلسه ۲۸ اسفند ۸۴ خود تصويب  نامه راجع به فوق  العاده ويژه پرستاران را اصلاح كرده و اين مصوبه را به پرستاران شاغل در تمام دستگاه  هاي اجرايي تعميم داده است. با توجه به اين مصوبه، تمامي پرستاران شاغل در بخش  هاي تأمين اجتماعي، نيروهاي مسلح و ساير سازمان  ها و نهادهايي كه مشمول نام دستگاه  هاي اجرايي مي  شوند از مزاياي اين افزايش حقوق كه حدود ۳۰ درصد حقوق و مزايا است، برخوردار مي  شوند.

جلوگيري نيروي انتظامي از ورود پوشاك قاچاق
010668.jpg
مهر: طرح ساماندهي مد و لباس مدتي است به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و به منظور تصويب نهايي بزودي در صحن علني مجلس بررسي مي شود. عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در خصوص مواد طرح ساماندهي مد و لباس افزود: به موجب ماده ۲ اين طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيما مكلف هستند در جهت ترويج نمادها و الگوهاي پارچه و لباس ايراني و بومي مناطق مختلف ايران ، اين قانون را تشويق و تبليغ كنند.عضو كميسيون فرهنگي مجلس تأكيد كرد: نيروي انتظامي و وزارت بهداشت بايد از فروش لباس هاي خارجي دست دوم كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود جلوگيري كنند.

پيشگيري از اعتياد دانش آموزان به مواد مخدر صنعتي
ايلنا: كارشناس دفتر بهداشت مدارس و جوانان وزارت بهداشت، اعلام كرد: افزايش مقاومت دانش  آموزان در برابر گروه  هاي فشار مهم  ترين راه پيشگيري از اعتياد بين اين قشر است. گلايل اردلان، كارشناس دفتر بهداشت مدارس و جوانان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: يكي از برنامه  هاي وزارت بهداشت براي پيشگيري از اعتياد دانش  آموزان به مواد مخدر صنعتي و جديد، آموزش مهارت  هاي زندگي است. وي افزود: اين آموزش  ها در گروه  هاي دبيرستاني و راهنمايي ارائه مي  شود تا دانش  آموزان اين مقاطع كه بيشتر در خطر هستند، بتوانند در برابر اين خطرها مقاومت كنند. اردلان، در خصوص نحوه آموزش به دانش  آموزان گفت: اين آموزش  ها در قالب تهيه بروشور، فيلم، آموزش معلمان و... ارائه مي  شود.

كاهش آمار سزارين با تقويت سيستم مامايي
مهر: تقويت سيستم مامايي و استاندارد سازي نيروهاي مامايي در بيمارستانها مي تواند در كاهش آمار سزارين در كشور موثر واقع شود.
دبير انجمن علمي مامايي ايران افزود: هم اكنون با وجود تعداد مناسب فارغ التحصيلان مامايي در كشور ، نسبت بين تعداد ماما براي هر مادر باردار استاندارد نيست.ناهيد خداكرمي اظهار داشت: بر اساس استاندارد بهداشت جهاني ، بايد به ازاي هر زن باردار در بيمارستان يك ماما وجود داشته باشد تا بتواند نيازهاي عاطفي ، فيزيكي و نيازهاي حين تولد نوزاد را رفع كند اما در هر بيمارستان كشور براي هر شيفت روزانه فقط يك ماما براي تمامي مادران وجود دارد.دبير انجمن علمي مامايي ايران افزود: آموزش به خانواده ها به ويژه مادران باردار مي تواند در كاهش آمار سزارين موثر واقع شود ، چون اگر خانواده ها مزاياي زايمان طبيعي و عوارض ناشي از سزارين انتخابي را بدانند به انجام زايمان طبيعي اقدام مي كنند.

هلال احمر وارد مقوله درمان ايدز نمي شود
مهر: مسئول ستاد اجرايي مقابله با ايدز و اعتياد جمعيت هلال احمر گفت: اين جمعيت بر اساس اهداف خود برنامه هاي مشاوره اي و حمايتي ويژه اي در دستور كار دارد اما ترجيح مي دهد وارد مقوله درماني نشود. دكتر عبدالرضا شاه رضايي با اشاره به طرح هاي اين سازمان غير دولتي به منظور مقابله با ايدز افزود: جمعيت هلال احمر ايران مثل ساير نهادهاي مشابه در ساير كشورهاي جهان ، حمايت از سلامت و مقابله با عوامل تهديد كننده انسانها را در دستور كار خود دارد.شاه رضايي تصريح كرد: در تمام دنيا مقابله با ايدز تنها بر عهده وزارت بهداشت نيست ،ضمن آنكه جمعيت هلال احمر نيز وارد مقوله درمان نمي شود. چرا كه معتقديم اولا در ايران با توجه به شرايط موجود ، بايد به پيشگيري بيش از درمان توجه شود و ثانيا درمان وظيفه وزارت بهداشت است.

اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |