دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
نحوه انتشار ۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت در بورس
گروه بورس: وزارت مسكن و شهرسازي (سازمان عمران و بهسازي شهري) مجاز است به منظور اجراي پروژه هاي نوسازي بافت هاي فرسوده در طرح هاي مصوب، نسبت به انتشار و فروش اوراق مشاركت به ميزان پانصد ميليارد ريال اقدام كند.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، بر اساس ماده (۴) آيين نامه اجرايي بند «ب» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور، وزارت مسكن و شهرسازي (سازمان عمران و بهسازي شهري) مجاز است به منظور اجراي پروژه هاي نوسازي بافت هاي فرسوده در طرح هاي مصوب، نسبت به انتشار و فروش اوراق مشاركت به ميزان پانصد ميليارد ريال اقدام كند. در مصوبه هيات وزيران در خصوص چگونگي انتشار اين اوراق آمده است: به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي شود ضمن انتخاب بانك عامل (كارگزار) نسبت به انتشار و فروش اوراق مشاركت تا مبلغ پانصد ميليارد ريال به ترتيب مذكور در ماده (۲) از طريق بانك عامل (كارگزار) اقدام كند و وجوه حاصل از فروش اوراق ياد شده را به حساب جاري ويژه اي كه براي اين منظور به نام خزانه نزد بانك عامل (كارگزار) افتتاح مي شود واريز كند.
بر اساس ماده دو اين مصوبه، اوراق مشاركت موضوع اين آيين نامه در دو نوبت، نوبت اول در سه ماهه دوم و نوبت دوم در سه ماهه سوم سال ،۱۳۸۵ عرضه مي شود به طوري كه جايزه (سود) علي الحساب نوبت اول اوراق مذكور از محل منابع مربوط به فروش اوراق براي هريك از طرح ها با درج در موافقت نامه، تأمين و پرداخت شود.در ماده سه اين مصوبه ذكر شده است: وجوه واريز شده به حساب خزانه طبق شرح عمليات موافقت نامه مبادله شده بين دستگاه اجرايي ذي ربط و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هزينه مي شود.
بنا بر اين گزارش و به موجب ماده ۴ آيين نامه، جايزه (سود) علي الحساب اين اوراق توسط شوراي پول و اعتبار تعيين مي شود كه به صورت روزشمار هر سه ماه يك بار به دارندگان اوراق مشاركت پرداخت مي شود.اوراق مشاركت با امضاي رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزير امور اقتصادي و دارايي انتشار مي يابد و ارزش تعداد قطعات آنها توسط ناشر تعيين مي شود.
در ماده ۵ اين آيين نامه آمده است: وزارت مسكن و شهرسازي (شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران) تمهيدات لازم را براي تأمين هزينه هاي مربوط به تبليغ، كارگزاري، حسابرسي و انتشار اوراق مشاركت از محل منابع داخلي شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران با بخشي از منابع مربوط به فروش آنها معمول مي دارد و از طريق بانك مركزي به بانك عامل پرداخت مي كند.
همچنين سازمان حسابرسي به عنوان امين موضوع اين آيين نامه تعيين مي شود تا ضمن نظارت بر حسن اجراي مصارف وجوه اوراق در قالب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، نسبت به تعيين جايزه (سود) قطعي اوراق مشاركت طرح اقدام كند. جايزه (سود) قطعي با كسر جايزه هاي (سودهاي) علي الحساب پرداخت شده طي مدت اوراق مشاركت محاسبه و در خاتمه مدت اوراق مشاركت طرح به دارندگان اوراق مذكور پرداخت خواهد شد.
بنا بر اين گزارش، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ضمانت هاي لازم را براي بازخريد اوراق مشاركت در سررسيد و جايزه (سود) متعلق به آن را به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ارايه مي كند.در ماده ۸ اين مصوبه ذكر شده است: وزارت مسكن و شهرسازي (شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران) موظف است ضمن هماهنگي با بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نسبت به تأمين و پرداخت بازخريد و سود علي الحساب اوراق مشاركت در مقاطع سه ماهه به دارندگان اوراق از طريق بانك عامل (كارگزار) اقدام كند و همزمان مبالغ پرداختي بابت سود علي الحساب طرح را به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كند.
همچنين بانك عامل (كارگزار) موظف است در صورت تمايل بعضي از دارندگان اوراق مشاركت به فروش اوراق خود، قبل از سررسيد آن نسبت به بازخريد اوراق به مبلغ اسمي و محاسبه سود  علي الحساب متعلقه در تاريخ بازخريد اقدام كند و وزارت مسكن و شهرسازي (شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران) نيز اعتبار لازم را براي اوراق بازخريد شده در اختيار بانك عامل قرار مي دهد.
در ماده ۱۰ آيين نامه چگونگي انتشار اوراق مشاركت نوسازي بافت هاي فرسوده آمده است: وزارت مسكن و شهرسازي (شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران) موظف است با فراهم كردن تمهيدات لازم مطابق آيين نامه مربوط به پذيرش اوراق مشاركت در بورس، اوراق مشاركت موضوع اين آيين نامه را به بورس ارايه كند، بورس اوراق بهادار تهران و شهرستان ها موظف به پذيرش و انجام معامله در بورس هستند.

جابه جايي در جدول بزرگان بورس تهران
010755.jpg
گروه بورس: چنان كه پيش از اين پيش بيني كرده بوديم سرانجام، جابه جايي بزرگ در صدر جدول بزرگان بورس تهران به وقوع پيوست.
به گزارش همشهري، ديروز دو اتفاق ويژه در بورس تهران روي داد، از يك سو سايپا پس از دو سال به بزرگترين شركت بورس از نظر ارزش بازار تبديل شد و اين رتبه را از غدير گرفت و از طرف ديگر گروه خودروسازان بورس تهران پس از پنج سال بار ديگر عنوان بزرگترين مجموعه بورس تهران را از صنعت سيمان بازپس گرفت.
در جريان داد و ستدهاي انجام گرفته طي روز يكشنبه، قيمت سهام سايپا در مقاطعي از مرز ۳۹۸ تومان فراتر رفت و به اين ترتيب ارزش بازار سهام اين شركت به محدوده ۲۰ هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال نزديك شد. سايپا بر اين اساس ،از ارزش بازار ۲۰ هزار و ۶۸۵ ميليارد ريالي سرمايه گذاري غدير پيش افتاد و در رتبه اول بورس تهران از نظر ارزش بازار جاي گرفت. سايپا در حال حاضر بزرگترين شركت بورس از نظر سرمايه ثبت شده و بزرگترين شركت بازار سرمايه به لحاظ سود پيش بيني شده است.
سرمايه ثبت شده اين شركت ۵ هزار و ۲۵۰ ميليارد ريال است و سود عملكرد اين شركت براي سال مالي جاري ۶ هزار و ۱۸۹ ميليارد ريال برآورد شده است. پس از سايپا، ايران خودرو با پيش بيني سودي معادل ۴ هزار و ۸۵۵ ميليارد ريال و غدير با سودي معادل ۳هزار و ۳۹۱ ميليارد ريال در رتبه هاي دوم و سوم بورس ايستاده اند.
براساس گزارش هاي دريافتي، همزمان با اين تحول، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در جمع مديران شركت گفت: اين گروه در سال جاري با افزايش بهره وري نيروي كار، خلاقيت كاركنان و ظرفيت سازي جديد توليد انواع خودروسواري و تجاري را با ۳۵درصد افزايش به ۵۸۰ هزار دستگاه خواهد رساند.
به گزارش ستاد خبري گروه خودروسازي سايپا، قلعه  باني افزود: اين گروه در سال ۸۵ حدود ۴۴۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواري و ۱۴۰ هزار دستگاه انواع خودرو دو ديفرانسيل، وانت و كاميون توليد خواهد كرد. وي توليد پنج نوع جديد خودروسواري و تجاري را از برنامه هاي گروه سايپا در سال ۸۵ اعلام كرد و گفت: دو نوع خودرو سواري و حداقل دو خودرو تجاري امسال در شركت هاي سايپا، پارس خودرو و سايپاديزل توليد خواهد شد.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا رشد توليد اين گروه در سال گذشته را حدود ۳۰ درصد و كل توليد را حدود ۴۴۰ هزار دستگاه اعلام كرد و تصريح كرد: سهم بازار آن هم به ۴۵ درصد افزايش يافت و حتي سهم بازار گروه سايپا از خودروهاي سواري و دو ديفرانسيل در ماه هاي پاياني سال گذشته به بيش از ۵۰ درصد رسيد.
تحول در گروه هاي صنعتي
اما در ديگر تحول به وجود آمده در بورس تهران ارزش بازار سهام خودروسازان بورس تهران به ۶۱هزار و ۳۰۰ ميليارد ريال رسيد كه به اين ترتيب اين گروه ۹/۱۷ درصد از كل ارزش بازار سهام تهران را به خود اختصاص داد. گروه سيمان كه پيش از اين و در طول پنج سال گذشته همواره بزرگترين گروه صنعتي بورس به حساب مي آمد با توجه به افت ارزش بازار سهام شركت هاي فعال در اين گروه به سطح ۶۰ هزار ميليارد ريال به رتبه دوم قناعت كرد.
در اين ميان، هلدينگ هاي بورس تهران شامل غدير، سرمايه گذاري بانك ملي و سرمايه گذاري بازنشستگي در مجموع باارزش بازاري در حد ۴۰ هزار ميليارد ريال سومين مجموعه بزرگ بورس به حساب مي آيند و ۸/۱۱ درصد از كل ارزش اين بازار را به خود اختصاص داده اند.
از سوي ديگر با توجه به كاهش نرخ سود بانكي سهم بانك ها از بازار سهام تهران به ۵/۳ درصد تنزل كرد. پيش از اين بانك ها ۵درصد ارزش بورس را در اختيار داشتند.

نبض بازار
افزايش تقاضا براي سهام ايران خودرو
گروه بورس: از مجموع ۷۴ شركت كه روز گذشته قيمت هر سهم آنها با افزايش مواجه شده بود، ۴۳ شركت توانستند سقف دو درصدي رشد قيمت را نشانه روند.
به گزارش «همشهري» در اين روز قيمت سهام ۱۳ شركت بدون تغيير در رقم هاي قبلي باقي مانده و قيمت هر سهم ۵۴ شركت با افت مواجه شد.
براساس اين گزارش ديروز در بورس تهران در مجموع سهام ۱۴۱ شركت بين سهامداران اين بازار رد و بدل شد كه از اين تعداد قيمت سهام ۵۴ شركت با كاهش روبه رو شد. در اين روز كاري حجم تقاضا براي خريد سهام ايران خودرو باز هم افزايش يافت به طوري كه ۴۵۵ نفر براي خريد ۴ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۱۲ ميليارد ريال كه كارگزاري ها مراجعه كردند ۱۰۶ نفر هم روز گذشته برگه هاي دستور خريد مربوط به ۹۰۶ هزار سهم معادن بافق به ارزش ۳/۵ ميليارد ريال را به كارگزاري ها تحويل دادند. در اين روز ۱۵۳ دستور خريد مربوط به ۶۱۳ هزار سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۴/۳ ميليارد ريال صادر شد و ۱۸۲ برگه دستور خريد هم كه مربوط به ۵/۱ ميليون سهم فرو موليبدن كرمان به ارزش ۲/۳ ميليارد ريال بود روي ميز كارگزاري ها قرار گرفت.
در جريان داد و ستدهاي ديروز ۱۰۶ نفر به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند تا براي خريد ۷۵۵ هزار سهم ايران خودرو ديزل به ارزش ۷/۲ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كنند. اين گزارش نشان مي دهد بيشترين حجم بازارگرداني در معاملات روز گذشته مربوط به سهام سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري مسكن و چادرملو بود.
در كفه عرضه، روز گذشته صدور ۵۴۲ دستور فروش براي دو ميليون سهم سيمان فارس و خوزستان اين شركت را در رديف اول قرار داد. ارزش دستور فروشهاي صادر شده براي سهام اين شركت ديروز در مجموع به ۵/۹ ميليون ريال رسيد.
اين گزارش حاكي است: پس از سيمان فارس و خوزستان ديروز بيشترين دستور فروشهاي صادر شده مربوط سرمايه گذاري غدير، سيمان كرمان، سيمان خاش، سيمان سپاهان، چادرملو و بانك اقتصاد نوين بود.

شاخص بازهم ۶واحد افزايش يافت
010752.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در جريان معاملات ديروز بورس تهران ۶واحد ديگر افزايش يافت و در پايان به عدد ۹هزار و ۴۹۴واحد رسيد.
به گزارش «همشهري» در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي با ۵/۲۱ واحد رشد به رقم ۹هزار و ۱۹۴ واحد صعود كرد اين در حالي بود كه روز گذشته شاخص عملكرد تالار فرعي با ۴۳ واحد افت مواجه شد و به رقم ۹هزار و ۸۰۳ واحد بازگشت. بنابراين گزارش افزايش ۶ واحدي شاخص صنعت ديروز عملكرد شركت هاي صنعتي در بورس تهران را مثبت ارزيابي كرد. اين شاخص در پايان معاملات روز گذشته به رقم ۷هزار و ۴۵۰ واحد افزايش يافت.
اما در مقابل شاخص مالي ديروز ۳/۶ واحد افت را تجربه كرد و به رقم ۲۱هزار و ۱۴۴ واحد بازگشت. اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي  دهد. در نتيجه معاملات اين روز شاخص بازده نقدي و قيمت با ۱۸واحد رشد مواجه شد و به ۲۶هزار و ۹۵۰ واحد نزديك شد. در اين روز كاري شاخص سهام وسايل نقليه با بيشترين رشد مواجه شد به طوري كه با ۳۹ واحد افزايش به رقم ۴ هزار و ۶۶۲ واحد رسيد. شاخص سهام فلزات اساسي هم ديروز ۱۲ واحد افزايش يافت و شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي نيز دوباره روندي صعودي در پيش گرفت و با ۴/۱۹ واحد افزايش به ۲۴هزار و ۸۳۱ واحد نزديك شد.

تعليق طرح ورود سيمان به بورس فلزات
گروه بورس: هرچند مراجع تصميم  گير خبر از ورود سيمان به بورس فلزات مي  دهند؛ اما موانع موجود حكايت ديگري دارد.
هوشنگ خستويي، نايب رئيس انجمن حسابداران خبره ايران، با بيان اين مطلب افزود: اما و اگرهاي پيش  روي ورود سيمان به بورس فلزات حاكي از تعليق اين بحث در سال ۸۵ دارد.
خستويي، با اشاره به عواقب وارد نشدن سيمان به بورس فلزات، تصريح كرد: تفاوت قيمت سيمان در بازار آزاد و نرخ توليد نشده و اجحاف به مصرف  كننده، مهم ترين تاثير سوء وارد نشدن سيمان به بورس فلزات است. تا زماني كه سيمان به بورس فلزات وارد نشده، درآمد حاصل از فروش سيمان توسط واسطه  ها در بازار به محل نامشخص مي  رود كه قابليت تعلق  پذيري ماليات ندارد. فروش سيمان در بازار آزاد و توسط واسطه  ها موجب استعفاي بدون دليل گروهي و پول  دار شدن بدون دليل اين گروه مي  شود.
نايب رئيس انجمن حسابداران خبره ايران در گفت وگو با ايلنا، با اشاره به اينكه قيمت هر تن سيمان هم  اكنون در بازار بين ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان است، تصريح كرد: سيمان با قيمت نزديك به ۶۰هزار تومان به دست مصرف  كننده مي  رسد. به وجود آمدن بازار سياه و باز شدن دست واسطه  ها موجب از بين رفتن انگيزه توليد مي  شود. مهم ترين آسيبي كه به اقتصاد بازار با عرضه نشدن سيمان به بورس فلزات مي  رسد، عدم پرداخت ماليات از سوي واسطه  ها به دولت است.
خستويي، با اشاره به اينكه برآوردهاي گوناگوني از مابه  التفاوت قيمت توليد سيمان و قيمت بازار مي  شود، اظهار داشت: طبق برآوردي كه شده بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ ميليارد تومان طي سال از تفاوت قيمت فروش در بازار و قيمت تمام شده توليد در گردش بدون صرف در عرصه توليد صنعتي در بازار، به دست واسطه  ها مي  رسد. .
بازار متعادل
از سوي ديگر يك كارشناس صنعت سيمان گفت: متعادل شدن قيمت سيمان موجب بهره برداري سريع و به موقع از طرح هاي توسعه اي سيمان خواهد شد.
«علي محمد بد» در گفت وگو با ايسنا افزود: با راه اندازي واحدهاي سيمان كاشان و يزد طي سال گذشته، حدود ۵/۲ ميليون تن به ظرفيت سيمان كشور اضافه شد و افزايش ظرفيت واحد فيروزكوه كارخانه فارس خوزستان با ظرفيت يك ميليون تن طي سه ماه آينده و همچنين افزايش ظرفيت واحدهاي ديگر سيماني طي سال جاري، ميزان توليد اين محصول در كشور افزايش خواهد يافت.

نصف شدن شاخص بورس عربستان در پي اشتباه محاسباتي
واحد مركزي خبر: شاخص بورس عربستان در معاملات روز شنبه به علت اشتباه در محاسبه ارزش سهام بانك ها به حدود نصف كاهش پيدا كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، بلافاصله پس از آن كه شاخص بورس عربستان از حدود ۱۸هزار واحد به نه هزار و ۵۰۰ واحد رسيد معاملات در اين بورس متوقف شد اما شاخص بورس عربستان در پايان معاملات روز شنبه افزايش نسبي داشت.

كاهش نرخ سودبانكي سود شركت هاي
بورس را افزايش مي دهد
موج : دولت با رفع نگراني هاي سياسي و تنش هاي اقتصادي بورس را مي تواند از بحران خارج كند .
مهرداد ابوالحسني عضو جامعه حسابداران رسمي ايران بيان اين مطلب
در خصوص چشم انداز بورس اوراق بهادار با كاهش سود تسهيلات بانكي افزود: بورس اوراق بهادار كماكان متاثر از تنش هاي سياسي است.
به نظر مي رسد با توجه به اينكه اكثر قيمت ها در كف قراردارد در صورت رفع نگراني هاي سياسي و با توجه به قوانين جديد بازار امكان رونق بورس و افزايش قيمت ها فراهم شود .
ابوالحسني در ادامه خاطر نشان ساخت : اين نكته قابل ذكر است كه در صورت رفع موانع موجود دولت مي بايستي اطمينان سلب شده را به بازار و سهامداران بازگرداند تا از لحاظ رواني نيز زمينه براي رونق بورس مهيا شود. در صورت كاهش سود تسهيلات بانكي قيمت تمام شده كالا و خدمات براي شركت ها و در نتيجه سود آنها افزايش خواهد يافت .

آثار ورود سهام ناوگان دريايي به بورس
گروه بورس: بورس تهران چنانچه از رونق بيشتر برخوردار شود، افزون بر تحولات ساختاري، نهادي، مقرراتي و مديريتي كه به طور طبيعي پس از اجراي قانون جديد رخ خواهد داد از بعد كمّي نيز با رشد و توسعه فزاينده اي روبه رو خواهد شد. ورود شركت هاي جديد به بازار يكي از ابعاد رشد كمي بورس تهران است. هم اكنون دهها شركت در انتظار ورود به اين بازار هستند كه در ميان آنها نام دو شركت، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت ملي نفتكش بيش از سايرين جلوه گر است. اما سؤال اساسي و مبنايي اين است كه ورود اين دو شركت به بازار سرمايه كه هركدام مديريت و مالكيت بزرگترين ناوگان دريايي در بخش حمل كالاهاي تجاري، نفت و فرآورده هاي نفتي را در منطقه خاورميانه بر عهده دارند چه آثاري در پي دارد؟
شبكه خبري مانا وابسته به سازمان بنادر و كشتيراني در تحليلي در اين باره نوشت: ورود دو شركت مزبور به بورس كه از آنها مانند دو شركت ايران خودرو و سايپا در بورس تهران ياد مي شود داراي آثار چندسطحي است.
سطح اول، برداشت از ابعاد كلان و ملي: اگر از ابعاد كلان به موضوع ورود اين دو شركت به بورس نگريسته شود اين تصميم را مي توان پاسخ به يك انتقاد تاريخي تعبير كرد. در واقع از هنگامي كه ۴۹ درصد سهام دو شركت مزبور به دو سازمان تأمين اجتماعي و بازنشستگي واگذار شد انتظار مي رفت بعد از گذشت مدتي سهام تحت اختيار اين سازمان ها نيز به طور عمومي عرضه شود و به اين ترتيب خصوصي سازي واقعي نيز صورت گيرد. حال به نظر مي رسد با ورود دو شركت معظم دريايي به بورس كه سرآغاز سيكل خروج سهام سازمان هاي شبه دولتي است پيگيري خصوصي سازي واقعي به عنوان يك سياست كلي نظام سريع تر از قبل انجام شود.
چنانچه از همين زاويه يعني آثار خصوصي سازي واقعي به مسأله نگريسته شود مي توان به ديگر كاركردهاي اين واگذاري نيز پي برد. به زبان ساده تر تا قبل از واگذاري مجموع درآمدهاي ارزي و ريالي دو شركت به خزانه سهامداران اصلي آنها يعني دولت و دو سازمان مالك واريز مي شد اما پس از عرضه اوليه سهام در بورس ساير افراد جامعه نيز از مجموعه فعاليت هاي اقتصادي(درآمد حاصل از فروش خدمات) اين دو شركت منتفع مي شوند. بنابراين تركيب مخاطبان مستقيم دو شركت(سازمان) تغيير پيدا كرده و افراد جامعه(سهامداران) به جمع ذينفعان سازمان مي پيوندند و از آنجا كه مخاطبان جديد(سهامداران) نسبت به نحوه مديريت، سياستگذاري، سازماندهي، طرح ريزي و مجموعه تصميمات سيستماتيك حساس هستند از اين رو مي توان گفت دو شركت به اهداف اجتماعي خود كه همانا ارتباط با لايه هاي اجتماعي و ترويج فرهنگ دريايي است نزديك مي شوند.
سطح دوم، برداشت از درون صورت هاي مالي سازمان: افزون بر سودآوري، ورود هر مجموعه به بورس نيازمند شفاف بودن بافت و ساختار مالي است. بدون شك در فرآيند احراز شرايط و رفتار مالي، دو شركت دريايي توانسته اند با اعمال استانداردهاي حسابداري، صورت هاي مالي مطلوبي را براي كسب مجوز و پذيرش در بورس تهران، ارائه كنند. حال يك واقعيت وجود دارد و آن اين كه از پذيرش اين مي بايست دو شركت وضعيت صورت هاي مالي خود را در مقاطع سه ماهه در سطح عمومي منتشر كنند.
اما اين در حالي است كه شركت هاي دولتي و نيمه دولتي چندان تمايل به انتشار گزارش هاي مالي و تصميمات اتخاذ شده در مجمع ندارند، از اين رو شركت دريايي خواسته يا ناخواسته به موضوع شفاف شدن ساختار مالي و تنظيم ترازنامه ها به ويژه ترازنامه تلفيقي سالانه توجه بيشتري خواهند كرد. از اين رو پيوستن كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت ملي نفتكش ايران به ساختار بورس تهران تا اندازه زيادي چرخه حسابرسي و وضعيت درون صورت هاي مالي را شفاف و آشكارتر از گذشته خواهد كرد.
سطح سوم، برداشت از درون بازار: بدون شك ورود دو شركت دريايي به بورس در محيط بازار اثرات گسترده اي دارد. هرچند كه تاكنون ارزش دارايي ها و سرمايه دو شركت در سال ۱۳۸۴ به طور رسمي اعلام نشده است. اما ورود آنها به بورس باعث افزايش ارزش بازار، تغيير شاخص هاي اصلي، تغيير و جابه جايي در رتبه بندي ۵۰شركت برتر، تقويت بلوك حمل ونقل، تغيير در سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي و در نهايت افزايش سهم حقوقي هاي نيمه دولتي از ارزش بازار مي شود. اما يك سؤال اساسي در اينجا مطرح است كه آيا زمان براي ورود دو شركت (در صورت پذيرش نهايي مديريت بورس) به بازار مناسب است؟ باتوجه به تمام آثار و پيامدهاي مثبتي كه در خصوص ورود دو شركت دريايي به بورس به آن اشاره شد، اما به نظر شرايط فعلي زمان مناسبي براي اجراي اين تصميم نيست.
هم اكنون بازار در وضعيت رونق به سر نمي برد. از آنجا كه در وضعيت كنوني بازار، در عرضه هاي مستمر و سنگين و از سوي ديگر كمبود نقدينگي است بنابراين تقاضا براي بهترين سهم ها هم به طور قوي وجود ندارد.
در حال حاضر سرمايه گذاران نهادي سرگرم تعديل زمان هستند و جذاب نبودن خريد براي طيف وسيعي از خريداران حقيقي، باعث شده بهترين سهم ها با نسبت قيمت به درآمد منطقي در صف فروش قرار بگيرند. از سوي ديگر متغيرهاي واقعي مثبت و منفي نظير تثبيت نرخ ارز(سهم بالايي از درآمدهاي دو شركت ارزي است) افزايش تعرفه واردات، ممنوعيت واردات برخي از كالاها، اثر تثبيت نرخ ارز بر واردات و صادرات كالا، افزايش قيمت نفت و... در ميزان درآمد شركت ها تأثير گذاشته است. بنابراين نمي توان تحليل دقيق از چشم انداز درآمد و فروش شركت ها در اين شرايط ارائه داد (به ويژه در فصل بودجه ريزي كه ارقام آن در حال تغيير است) افزون بر تمام اين موارد فرجام مسائل ايران هنوز براي بازار مشخص نيست بنابراين بازار براي خريدهاي سنگين به طور مقطعي صبر پيشه كرده است. علاوه بر تمام اين نكات كه به آن اشاره شد سهم دو شركت ياد شده از جمله سهم با سرمايه بزرگ است كه باتوجه به تعيين حجم مبنا و دامنه نوسان دو درصد امكان حركت و نوسان گيري براي حقوقي ها و حقيقي هايي كه داراي ديد كوتاه مدت و رفتار سفته بازار هستند، وجود ندارد.

در بازار چه خبر؟
توقف نماد دو شركت
گروه بورس: در پايان معاملات ديروز نماد دو شركت بورسي به طور موقت متوقف شد. به گزارش «همشهري» سهامداران سيمان ايلام و فرآورده هاي نسوز پارس در پايان معاملات روز گذشته از دادوستد سهام اين شركت ها دست كشيدند تا خود را براي شركت در مجمع عمومي عادي سالانه آماده كنند.
ثبت افزايش سرمايه جوش و اكسيژن
گروه بورس: شركت جوش و اكسيژن ايران افزايش سرمايه خود را به ثبت رساند. به گزارش همشهري بر اين اساس سرمايه شركت از مبلغ ۲/۷ ميليارد ريال به ۳/۸ ميليارد ريال افزايش مي يابد.
مدير عامل جديد در تأمين ماسه  ريخته گري
گروه بورس: شركت تأمين ماسه ريخته گري طي اطلاعيه اي مدير عامل جديد خود را معرفي كرد. به گزارش «همشهري» بر اين اساس حسين طاهري نساج به جاي محمد قيسم عثماني به عنوان مدير عامل شركت انتخاب شده است.

اوراق سهام گروه بهمن آماده شد
گروه بورس: اوراق سهام حاصل از افزايش سرمايه گروه بهمن آماده شد. به گزارش «همشهري» اين شركت پس از ثبت افزايش سرمايه ۱۰۰ درصدي به سهامداران خود اعلام كرد با مراجعه به اداره سهام اين شركت اوراق سهام ياد شده را دريافت كنند.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۰.۱۱
۱
۸۹۸
آبسال
۲
۲۷
۱,۳۷۷
آبگينه
۱.۶
۱۴
۸۹۱
آزمايش
۰.۲۲
۱۴
۶,۲۶۸
آلومتك
۱.۹۸
۴۰
۲,۰۶۱
آلومينيم پارس
۰.۱۲
۴
۳,۲۷۶
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰.۰۱-
۱-
۱۵,۴۱۰
افست
۱.۹۹
۶۳
۳,۲۲۲
الكتريك خودرو شرق
۱.۱۵-
۴۱-
۳,۵۳۱
ايران ارقام
۱.۹۸
۶۰
۳,۰۸۴
ايران خودرو
۱.۹۹
۷۱
۳,۶۳۲
ايران خودروديزل
۱.۹۸-
۴۲-
۲,۰۷۵
ايران مرينوس
۱.۹۹-
۲۰۲-
۹,۹۲۶
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰.۱۲
۲
۱,۶۰۴
بانك پارسيان
۱.۹۳-
۴۶-
۲,۳۳۲
بانك كارآفرين
۰.۱۶
۲
۱,۲۲۶
بسته بندي ايران
۱.۹۶
۱۳
۶۷۶
بهپاك
۰.۳-
۶-
۱,۹۸۷
پارس پامچال
۱.۵۱
۲۲
۱,۴۸۰
پارس خودرو
۱.۹۸
۱۲۲
۶,۲۷۰
پارس دارو
۲
۱۵۶
۷,۹۶۲
پتروشيمي آبادان
۲-
۲۰۶-
۱۰,۰۹۸
پتروشيمي اراك
۱.۹۹
۱۰۹
۵,۵۸۹
پتروشيمي اصفهان
۰.۰۱
۱
۱۱,۶۶۰
پتروشيمي خارك
۱.۹۸-
۲۵-
۱,۲۳۹
پتروشيمي شيراز
۲-
۱۵۳-
۷,۴۹۷
پتروشيمي فارابي
۱.۹۳
۲۲
۱,۱۶۳
پلي اكريل
۱.۹۷
۳۲
۱,۶۵۷
پمپ سازي ايران
۱.۴۷
۵۹
۴,۰۶۰
تراكتورسازي ايران
۱.۹۵-
۳۳-
۱,۶۵۷
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۰۲-
۶۴-
۶,۲۱۵
تولي پرس
۰.۴۸
۴۶
۹,۶۷۵
توليد سموم علف كش
۱.۹۷
۱۹
۹۸۵
توليد محور خودرو
۲
۴۰
۲,۰۴۰
توليدالياف پلي پروپيلن
۱.۹۹
۴۰
۲,۰۵۵
توليدفروموليبدن كرمان
۱.۹۷-
۲۷-
۱,۳۴۱
جوش و اكسيژن ايران
۰
۰
۴,۹۶۳
حق تقدم سيمان ايلام
۴
۱۴۶
۳,۸۰۰
حق تقدم سيمان سپاهان
۱.۰۳
۷۴
۷,۲۵۲
حق تقدم سيمان شاهرود
۲
۱۴۰
۷,۱۵۳
حمل و نقل پتروشيمي
۰.۰۲
۱
۵,۲۰۰
خاك چيني ايران
۱.۹۹-
۱۵۷-
۷,۷۲۰
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۹۹
۷۰
۳,۵۹۴
داده پردازي ايران
۰.۷۹
۵۲
۶,۶۱۰
داروسازي اسوه
۲
۱۵۵
۷,۹۲۱
دارويي رازك
۷.۷۳
۲۵۱
۳,۴۹۸
دارويي لقمان
۰.۴۵
۴
۹۰۰
درخشان تهران
۱.۹۴-
۴۸-
۲,۴۳۰
رايان سايپا
۱.۴۹-
۱۷-
۱,۱۲۵
رينگ سازي مشهد
۲
۱۷۶
۸,۹۹۶
زامياد
۱.۹۶-
۴۶-
۲,۲۹۶
ساختمان اصفهان
۱.۹۹-
۵۵-
۲,۷۰۷
سامان گستراصفهان
۱.۱۷
۴۶
۳,۹۸۱
سايپا
۱.۹۹
۳۶
۱,۸۴۴
سايپاآذين
۰.۳۵
۱۸
۵,۱۰۰
سايپاديزل
۱.۹۹
۲۸
۱,۴۳۷
سرما آفرين
۱.۹۷
۲۷
۱,۳۹۵
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۱۱۷
سرمايه گذاري بهمن
۱.۹۴-
۱۹-
۹۶۰
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۱۵
۳
۱,۹۷۷
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۸۵
۲۲
۲,۶۰۱
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۹۹-
۲۳-
۱,۱۳۲
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۲-
۵۳-
۲,۵۹۹
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۹۴-
۱۹-
۹۶۱
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱.۹۸-
۳۹-
۱,۹۲۸
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۱.۹۹
۸۲
۴,۱۹۳
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱.۹۵-
۳۷-
۱,۸۵۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰.۵۸
۱۱
۱,۹۱۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۹۸-
۴۳-
۲,۱۲۵
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱.۹۹-
۴۲-
۲,۰۷۳
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۲
۱۸
۹۱۹
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱,۰۸۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۱.۹۶-
۲۵-
۱,۲۵۳
سرمايه گذاري نيرو
۰
۰
۱۱,۱۹۸
سنگ آهن گل گهر
۱-
۱۲۲-
۱۲,۰۵۰
سيمان بهبهان
۱.۰۸
۸۰
۷,۴۶۸
سيمان تهران
۲-
۱۱۳-
۵,۵۵۱
سيمان سپاهان
۰.۴۶
۴۱
۸,۹۰۰
سيمان شاهرود
۱.۹۹-
۹۹-
۴,۸۶۴
سيمان فارس و خوزستان
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۱.۷۷-
۶۲-
۳,۴۴۱
شاهد
۰.۷۹-
۱۲-
۱,۵۰۵
شكر
۰.۳۲
۲۸
۸,۷۹۸
شهد
۱.۴۹
۲۷
۱,۸۴۴
شهد ايران
۱.۹۸
۱۰۱
۵,۱۹۸
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۹۱
۱۰۹
۵,۸۳۰
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۶۷-
۴۶-
۶,۸۰۰
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۱۶۵
صنايع ريخته گري ايران
۱.۹۴
۱۷
۸۹۵
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۱.۹۹-
۱۶-
۷۹۰
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۹
۲۷
۱,۳۸۷
صنعتي آما
۰.۰۲
۱
۴,۳۰۰
صنعتي دريايي ايران
۱.۹۸-
۸۰-
۳,۹۵۲
عمران و توسعه فارس
۱.۹۹
۴۲
۲,۱۵۴
فرآورده هاي تزريقي ايران
۱.۹۴
۳۱
۱,۶۲۶
فرآورده هاي نسوز آذر
۰.۰۸
۱۶
۱۹,۲۸۴
فرآوري موادمعدني ايران
۱.۹۴-
۲۸-
۱,۴۱۵
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۱.۹۲
۲۳
۱,۲۲۲
فنرسازي خاور
۱.۹۷
۲۸
۱,۴۵۰
فولاد كاويان
۴.۹۹-
۸۵-
۱,۶۱۷
قند شيروان قوچان وبجنورد
۱.۹۵-
۲۹-
۱,۴۶۲
قند شيرين خراسان
۱.۶۹-
۲۷-
۱,۵۷۰
قند مرودشت
۱.۹۷-
۴۵-
۲,۲۳۷
قندنقش جهان
۱.۹۹-
۱۲۶-
۶,۲۱۸
كابل باختر
۱.۹۵-
۹۱-
۴,۵۷۲
كارتن ايران
۱.۹۷
۳۲
۱,۶۵۶
كارخانجات صنعتي پيام
۰.۶۸
۸
۱,۱۸۸
كارخانه فارسيت درود
۱۹.۷۷-
۶۱۶-
۲,۵۰۰
كاشي الوند
۲۴.۷۹-
۹۸۹-
۳,۰۰۰
كاشي نيلو
۲
۳۶۸
۱۸,۸۰۸
كالسيمين
۱.۹۹-
۴۳-
۲,۱۱۹
كربن ايران
۳۳.۳-
۶۷۰-
۱,۳۴۲
كف
۰.۵۵
۱۶
۲,۹۱۴
كمباين سازي ايران
۱.۹۶
۷۶
۳,۹۴۴
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۲-
۱۴-
۶۸۶
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۰.۰۸-
۴-
۵,۱۷۸
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۰.۴۳
۹
۲,۰۹۰
گلتاش
۲-
۱۱۱-
۵,۴۵۲
لبنيات پاك
۱۹.۸۷-
۲۴۸-
۱,۰۰۰
لوازم خانگي پارس
۱.۹۸
۲۳
۱,۱۸۴
لوله وماشين سازي ايران
۱.۹۷-
۴۵-
۲,۲۳۷
ليزينگ صنعت و معدن
۲
۳۷
۱,۸۸۹
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۹۵
۳۰
۱,۵۷۲
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۹۷
۳۸
۱,۹۶۳
محورسازان ايران خودرو
۱.۹۹
۱۱۳
۵,۸۰۲
معادن بافق
۲
۲۷
۱,۳۷۹
معدني دماوند
۰
۰
۶,۱۱۴
معدني و صنعتي چادرملو
۰.۶۴-
۲۸-
۴,۳۳۲
ملي سرب و روي ايران
۰.۲۶
۳
۱,۱۷۵
مهركام پارس
۰
۰
۱۳,۰۲۵
نفت بهران
۲-
۲۹۱-
۱۴,۲۷۵
نفت پارس
۲-
۸۵-
۴,۱۶۶
نورد آلومينيوم
۰.۶۳
۴
۶۳۹
نورد و لوله اهواز
۰
۰
۱,۴۳۵
نوش مازندران
۱.۹۹
۳۲
۱,۶۴۰
نيرو محركه
۱.۹۷-
۳۷-
۱,۸۴۴
نيروترانس

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |