سرپرست سازمان هواپيمايي كشور:
بليت هواپيما فعلاً گران نمي شود
* احتمال افزايش قيمت ها وجود دارد
|
|
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: افزايش نرخ بليت هواپيما كه از چندي پيش مورد درخواست ايرلاين ها بوده و حتي وزير راه و ترابري نيز به اين موضوع چراغ سبز نشان داده بود هنوز قطعي نشده اما در دست بررسي سازمان هواپيمايي كشوري است.
سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري در گفت وگو با خبرنگاران كه به مناسبت روز جهاني ارتباطات برگزار شد در مورد افزايش نرخ بليت هواپيما گفت: صنعت هواپيمايي صنعتي گران است و انجام پرواز با نرخ هاي معمول قابل توجيه نيست اما وقتي سوخت به قيمت نازل عرضه مي شود بايد در راستاي رعايت حال مردم و اجراي سياست هاي دولت همه اين موارد در كنار هم ديده شود. نور الله رضايي نياركي گفت: اگر ضرورت ايجاب كند همه گزارش هاي مطرح در زمينه نرخ بليت هواپيما را جمع آوري و پس از تبادل نظر قيمت ها را در حد معقولي افزايش مي دهيم كه اين افزايش قطعاً ۵۰ درصد نخواهد بود و فعلاً نيز قيمت ها افزايش پيدا نمي كند و در صورت تصميم به انجام اين كار با در نظر گرفتن مصوبات شوراي عالي هواپيمايي كشوري و تأييد مجلس و دولت اقدام خواهد شد.
وي در پاسخ به پرسش همشهري در زمينه علت تأخير پروازها و پرداخت خسارت به مسافرين گفت: همه تأخير پروازها متوجه شركت هاي هواپيمايي نبوده و مواردي كه مشمول پرداخت جريمه مي شود طي بخشنامه اي به ايرلاين ها اعلام شده است. اكنون پرداخت خسارت تأخير پرواز در هواپيمايي جمهوري اسلامي انجام و بقيه ايرلاين ها نيز از آن استقبال خواهند كرد. اگر شركت هاي هواپيمايي به دلايلي مانند دير رسيدن خلبان، گروه پروازي و برخي موارد ديگر تأخير پرواز داشته باشند بايد جريمه پرداخت كنند و تشخيص علل تأخير پروازها بر عهده سازمان هواپيمايي كشوري است. وي با رد تأثير نقص فني در تأخير پروازها، گفت: بايد ايمني پرواز وجود داشته باشد تا هواپيما اجازه پرواز بگيرد به همين دليل در رعايت استاندارد پرواز از تأخيرها استقبال مي كنيم.
نياركي در زمينه بكارگيري هواپيماهاي جايگزين براي جلوگيري از تأخير پرواز، گفت: از سال گذشته پيش بيني كرده ايم تا شركت هاي هواپيمايي بتوانند براي انجام پروازها و جلوگيري از تأخير از هواپيماهاي جايگزين يكديگر استفاده كنند.
سرپرست سازمان هواپيمايي در مورد تأخير در انتقال پروازها به فرودگاه امام و تناقض گويي در شرايطي كه اين فرودگاه با كمبود اعتبار توسعه و تجهيز مواجه است، گفت: تكميل فرودگاه امام نيازمند هزينه هاي زيادي است كه بايد اعتبار لازم آن تأمين شود اما معتقدم بدون اعمال مديريت جامع فرودگاهي و مكانيزم هاي مديريتي امكان توسعه و تجهيز اين فرودگاه وجود ندارد. بر اين اساس بايد ابتدا شرايط انتقال پروازهاي خارجي به اين فرودگاه را مهيا كنيم و با استفاده از مشي هاي مديريتي مشكلات كنوني را برطرف كنيم.
وي افزود: اين فرودگاه خارج از شرايط ساير فرودگاههاي كشور ساخته شده و با بهره برداري از آن سازمان مديريت اعتباري براي تكميل فرودگاه تخصيص نداده و معتقد است بايد اعتبار لازم از طريق فعاليت فرودگاه تأمين شود كه با اين روند نمي توان زمان دقيقي براي انتقال پروازها به فرودگاه امام اعلام كرد.
نياركي با خوشبيني نسبت به نتايج اجلاس ياتا در خردادماه جاري، گفت: با مذاكراتي كه قبلاً در ايكائو انجام داده ايم به رفع مشكلات موجود در زمينه تحريم قطعات هواپيما اميدواريم چرا كه اين تحريم بسيار گسترده بوده و هر هواپيمايي كه بيشتر از ۱۰ درصد قطعات آن آمريكايي باشد مشمول اين تحريم مي شوند.
|