پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۸ - May 18, 2006
در سيزدهمين سفر استاني
رئيس جمهوري: هيچ تعليق و توقفي را نمي پذيريم
003657.jpg
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران در جريان سفر استاني خود به استان مركزي و درحالي كه اروپا در رسانه ها اعلام كرده كه مشوق هاي پيشنهادي به ايران بسيار فريبنده است، اعلام كرد: اروپا به چه حقي به ملت ايران مي گويد كه به شما مشوق مي دهيم تا دست از پيشرفت خود برداريد. وي سپس خطاب به اروپايي ها گفت: مطمئناً مشوق هايي كه ارائه مي دهيد ارزشمندتر از فناوري صلح آميز هسته اي نيست. احمدي نژاد در همين حال تأكيد كرد كه ايستادگي در برابر ملت ايران چيزي جز شكست، خواري و فلاكت براي دشمنان نخواهد داشت و افزود: آنها نشان دادند كه مخالف پيشرفت و ترقي ايران هستند و دوست ندارند كه ملت ايران به قله هاي بلند علم و دانش دسترسي پيدا كند. آنها سعي دارند با تبليغات، فشار و صدور بيانيه مانع پيشرفت ايران شوند.
اروپا پيش از اظهارات رئيس جمهور اعلام كرده بود كه حاضر است مشوق هاي خود را افزايش دهد و در آخرين خبر نيز اعلام كرد راكتور آب سبك نيز در آن گنجانده شده است.
اين پيشنهاد به شدت با مخالفت رئيس جمهوري ايران مواجه شد و گفت كه انگار به بچه چهارساله شكلات بدهند تا طلا را كنار بگذارد.
تلاش هاي اروپا براي اعطاي مشوق به ايران هنوز هيچ نتيجه اي نداشته است. اعطاي تشويق در اين راستا انجام مي شود كه ايران به تعليق بازگردد و يك منبع آگاه نيز به همشهري گفت كه اروپا درخواست ۱۰ تا ۱۵ سال تعليق را مطرح كرده و خواستار تعليق ايران و حل مسائل باقيمانده در ظرف زماني مشخص شده است. موضع فعلي ايران نيز تأكيد دارد كه شرط بازگشت به تعليق و توقف مورد قبول ايران نيست.
پيچيدگي اروپايي
003669.jpg
در اروپا اوضاع پيچيده تر است. فرانسه، انگليس و آلمان مذاكرات طولاني براي اضافه كردن پيشنهاد راكتور آب سبك را داشتند و اين موضوع به طرف آمريكايي نيز اعلام شده بود اما هنوز نهايي نشد كه قضيه از سوي ايران رد شد. نشست ۳+۳ نيز كه قرار بود جمعه هفته جاري در لندن برگزار شود، به دليل بروز اختلاف و شكاف ميان اعضا بار ديگر به تعويق افتاد و مقامات وزارت خارجه انگليس نيز به ايرنا در لندن گفتند كه دليل تعويق را نمي توانند اعلام كنند اما در حال حاضر آمادگي برگزاري چنين نشستي وجود ندارد. اين درحالي است كه وزير خارجه فرانسه در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه اظهار عجز كرده و گفته كه دردسر بزرگ اين است كه نمي توان به اجماعي عليه ايران رسيد. دوست بلازي كه در اسرائيل به سر مي برد گفت كه تلاش فرانسه اين است كه يك اجماع را عليه ايران شكل دهد و تلاش فرانسه و انگليس به مراتب بيش از ديگر اعضاي حاضر در اين پرونده است اما هنوز نتوانسته ايم نه پيشنهادي سنگين و نه تحريمي سنگين عليه ايران را به نتيجه برسانيم. وي در كنار نخست وزير اسرائيل گفت كه از ابتدا به برنامه هاي هسته اي ايران ظنين بوده است.
ديگر رسانه هاي اروپايي نيز بحث مشوق هاي اروپايي را در صدر اخبار خود قرار دادند چراكه نقشه اين است كه اروپا طرف صلح طلب ديده شود كه مي خواهد ميان آمريكا و ايران آرامش را برقرار كند اما اين ايران است كه حاضر به ورود به دنياي آرامش نيست. از همين رو وزير خارجه ايران در جمع سفراي حاضر در تهران اعلام كرد كه ايران فقط در پي احقاق حق خود است و از هرگونه پيشنهاد و همكاري و گفت وگو حمايت مي كند به شرط اين كه حق ايران محفوظ شود. همين پيام را رئيس جمهوري نيز اعلام كرد و گفت كه ايران فقط به حق خود در ان پي تي مي انديشد و چيزي فراتر از آن را طلب نمي كند. مذاكرات اروپا درحالي ادامه دارد كه مقاومت روسيه و چين هنوز به قوت خود باقي است. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز گذشته در مسكو به ريانووستي گفت كه به هيچ وجه روسيه حاضر به تحريم ايران نيست. وي درحالي كه در محاصره خبرنگاران با پرسش مداومي در خصوص موضع روسيه در قبال تحريم ايران مواجه شده بود، اعلام كرد: پيش از اين كه به چگونه تنبيه كردن ايران فكر كنيم، بهتر است به دنبال راهي باشيم كه بتوان ايران را راضي كرد به مذاكرات بازگردد. وي سپس تصريح كرد كه هرگونه تحريم عليه ايران در اوضاع فعلي و با شتابزدگي، كاربرد ندارد و نتيجه اي نيز به همراه نخواهد داشت.

رئيس جمهور در استان مركزي خبرداد:
آغاز فعاليت صندوق مهررضا(ع) تا دو ماه آينده
003660.jpg
گروه سياسي: سيزدهمين سفر استاني محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و هيأت وزيران صبح روز گذشته به مقصد استان مركزي آغاز شد.در اين سفر دوروزه احمدي نژاد ضمن حضور در ده شهرستان استان مركزي، جلسه هيأت دولت در اين استان را برگزار مي كند.احمدي نژاد صبح ديروز در جمع مردم اراك گفت : كساني كه از اوامر الهي سرپيچي كنند سرنوشتي جز سرنوشت فرعونيان و نمروديان نخواهند داشت. قدرت هاي زورگو در عالم چيزي نيستند و همه شان رفتني اند. قدرت هاي زورگو چون در برابر حقيقت ايستاده اند به زمين خواهند خورد و دوام نمي آورند. اين يك سنت الهي و لايتغير است. رئيس جمهور به نامه خود به جورج بوش اشاره كرد و گفت: فرزند شما نامه اي را به رئيس جمهور آمريكا ارسال كرد و در آن حرف دل شما و حرف مردم پنج قاره را بيان كرد. هدف اين نامه دعوت به مسير انبياء بود چراكه در حال حاضر مشكلات ما ناشي از دور شدن از فرهنگ توحيد و احكام الهي است. من به آنها يك راه روشن و يك فرصت تاريخي براي بازگشت به فرهنگ انبياء را نشان دادم و اين فقط حرف احمدي نژاد نبود بلكه حرف تمام مردم ايران و موحدين عالم است.
احمدي نژاد گفت: البته آنها در مقابل اين دعوت آزاد هستند و انتخاب به عهده خودشان است، مي توانند اين دعوت را بپذيرند و به مسير انبياء بپيوندند و مي توانند نپذيرند، ولي تاريخ پر از سرنوشت كساني است كه دعوت حق را نپذيرفته اند و آنها درنهايت به خاك ذلت افتاده اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين كه وظيفه همه ما ساختن ايران اسلامي است، گفت: البته در راه ساختن ايران اسلامي موانعي نيز وجود دارد كه برخي از اين موانع واگذاري هايي است كه بعضاً در دوره هاي قبل انجام شده است، در صورتي كه اين اموال متعلق به تمام ملت ايران است و كساني كه اين اموال را واگذار كرده و گرفته اند حق آن را به خوبي به جا نياورده اند .
احمدي نژاد در شازند
احمدي نژاد پيش از ظهر ديروز در ادامه سفر به شهرستان هاي مختلف استان مركزي وارد شهرستان شازند شد و در جمع مردم اين شهرستان گفت: امروز ملت ايران عزيز است و دشمنانش بي آبرو و ذليل؛ چراكه با فتنه هاي مختلف و بدخواهي دوست ندارند ما پيشرفت كنيم و نمونه  آن مخالفت با داشتن انرژي صلح آميز هسته اي ماست.
رييس جمهور گفت: به برخي از كشورها نصيحت مي كنم كه مراقب گفتار و رفتار خود باشند. همه رفتارها و كردارها در حافظه  ملت و تاريخ ايران ثبت خواهد شد و آن ها نبايد به صورت توهين آميز با ملت ايران صحبت كنند. آن ها به چه حقي به ملت ايران مي گويند به شما مشوق مي دهيم تا دست از پيشرفت خود برداريد.
حضور رئيس جمهور در خمين
احمدي نژاد در ادامه سفر به استان مركزي طي سخناني در جمع مردم خمين خطاب به آنها اظهار داشت: شما در دامن خود منجي مسلمانان و بشريت امروز را تربيت كرديد. امام(ره) خداپرست، مجاهد و عدالت طلب بود و توانست در عرصه بين المللي و جهان اسلام تغييرات زيادي ايجاد كند. ايشان  الگويي براي تمام جهانيان معرفي كرد و امروز مايه افتخار ما و جهان اسلام است، امام بت شكن قرن ما بود، امام در عين شجاعت و ايستادگي تمام كارهاي خود را خالصانه و براي خدا انجام داد. احمدي نژاد با اشاره به سفر اخير خود به اندونزي يادآور شد: مردم و دانشجويان آنها فرياد مي زدند، انرژي هسته اي حق مسلم ايران است. تمام ملت هاي آزاده در اين قضيه پشتيبان ملت ايران هستند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت هاي دولت در برنامه ريزي براي اشتغال اشاره كرد و در ادامه به تشريح فعاليت هاي عمراني و اقتصادي دولت در جهت ايجاد اشتغال پرداخت.
حضور احمدي نژاد
در شهرستان محلات
رئيس جمهور در جمع مردم محلات، هم سال پيامبر اعظم(ص) را سال صبر و مقاومت خواند و گفت: امسال سال عزت و سرافرازي ملت عزيز ايران است و پيامبر اسلام(ص) بهترين الگو براي تمام بشريت و در دنيا هيچ مقصدي وجود ندارد و همه مقصدها به سوي خداست. احمدي نژاد، ادامه داد: در سفر خود به كشور اندونزي شاهد بودم كه همه مردم آنجا عاشق ملت ايران هستند و مي گفتند انقلاب اسلامي تنها متعلق به ايران نيست بلكه متعلق به همه بشريت است و از ما مي  خواستند در سد سازي، انرژي، نفت و گاز و ديگر فناوري ها در كنار آنها باشيم.
رئيس جمهور تشكيل صندوق مهر امام رضا(ع) را يكي ديگر از برنامه  هاي دولت در رابطه با مشكل جوانان ذكر كرد و گفت: از روز ميلاد حضرت زهرا (س) اين صندوق در تمام شهرستان ها تشكيل مي شود و وجوهي كه به اين صندوق ها مي  دهيم به صورت قرض الحسنه در اختيار جوانان براي ازدواج، اشتغال و مسكن قرار خواهد گرفت، و آن چيزي كه ايران را مي سازد بازوهاي پر توان و همت بلند شماست.

گفت وگوي رئيس جمهور با فيدل كاسترو
003666.jpg
ايسنا : محمود احمدي نژاد و فيدل كاسترو، رئيس جمهوري اسلامي ايران و رهبر كوبا شب گذشته در گفت وگوي تلفني درباره مسائل مهم جهاني و منطقه اي، گسترش روابط دوجانبه و حمايت دو كشور از مواضع يكديگر در عرصه هاي مختلف مذاكره و تبادل نظر كردند.
محمود احمدي نژاد در اين گفت وگو با قدرداني از مواضع كوبا در قبال امپرياليسم جهاني و دفاع از مواضع به حق ملت ايران به خصوص در زمينه دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي در عرصه هاي جهاني، آن را نشان دهنده صداقت انقلابي فيدل كاسترو دانست و افزود: ملت ايران براي دستيابي به حقوق مسلم خود از پشتيباني كوبا در اين راستا قدرداني كرد و گفت: اميدوارم در اجلاس آينده سران جنبش غيرمتعهد كه در كوبا برگزار خواهد شد گامهاي بلندي در راستاي تحقق اهداف اين جنبش برداشته شود و جمهوري اسلامي ايران نيز آمادگي دارد هرگونه كمكي براي بهتر برگزار شدن اين اجلاس انجام دهد.
كاسترو نيز در اين گفت وگو با تأكيد بر آمادگي كامل كوبا براي همراهي و پشتيباني ملت ايران به منظور دستيابي به حقوق مسلم خود گفت: دفاع از حقوق ايران در عرصه هاي مختلف بين المللي را وظيفه خود مي دانيم و معتقديم افكار عمومي جهان روز به روز نزديكي بيشتري با مواضع ايران پيدا مي كند.

پيام تسليت مقام معظم رهبري به مناسبت
درگذشت حجت الاسلام والمسلمين فاضل هرندي
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت مرحوم مغفور حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ محي الدين فاضل هرندي رحمة الله عليه را به خانواده  محترم و فرزندان مكرم ايشان و نيز به همه  علاقمندان و ارادتمندان آن عالم خدوم و مجاهد تسليت مي گويم. ايشان عمري را در خدمت انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و حوزه هاي علميه گذرانيدند و اميد است خدمات ايشان در نزد حضرت حق جل و علا مشكور و روح ايشان مشمول مغفرت و رحمت الهي باشد.
سيدعلي خامنه اي
۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵

واكنش ايران به بيانيه اروپا و شوراي همكاري خليج فارس
003672.jpg
ايرنا: سخنگوي  وزارت  خارجه  با ابراز تعجب  از بيانيه  مشترك  اتحاديه  اروپا و شوراي  همكاري  خليج  فارس  گفت : فعاليت  هسته اي  جمهوري  اسلامي  ايران  شفاف  و در خدمت  مقاصد صلح آميز است  و بر اساس  حقوق  ايران  و بر طبق  معاهده  ان .پي .تي  صورت  مي گيرد و هيچ  سازمان  و تشكلي  نمي تواند حقوق  جمهوري  اسلامي ايران  را كه  در مقررات  آن منعكس  است ، ناديده  بگيرد.
حميدرضا آصفي  اين  سخنان  را روز گذشته عنوان  كرد و افزود: ايران  اقدامات  زيادي  براي  اعتمادسازي  انجام  داده  و پيشنهاد رئيس  جمهوري  ايران  در اجلاس  اخير مجمع  عمومي سازمان  ملل  متحد در نيويورك  براي  ايجاد كنسرسيوم  مشترك  بهترين  اقدام  اجرايي  و عملياتي  براي  اعتمادسازي  است .سخنگوي  وزارت  خارجه  تأكيد كرد: جمهوري  اسلامي ايران  اعتقاد دارد تنها راه  برون رفت  از وضعيت  كنوني  گفت وگو است  و توصيه  مي كند به جاي  اين گونه  بيانيه هاي  غيرسازنده  تلاش  شود موضوع  از طريق  ديپلماتيك  و حقوق  قانوني  جمهوري  اسلامي  ايران  بر اساس  معاهده هاي  بين المللي  حل  و فصل  شود.
آصفي  گفت : افكار عمومي  در انتظار اين  است  كه  چنين  نشستهايي  خطر رژيم  صهيونيستي  و انباشت  سلاحهاي  هسته اي  اين  رژيم  را مورد توجه  قرار دهد و از ظلم  و ستمي  كه  هر روز بر مردم  فلسطين  مي رود پرده  بردارد تا رژيم صهيونيستي در استمرار جنايات  خود بيش  از اين  گستاخ  تر نشود.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  با رد پرداختن  به  موضوع  جزاير سه گانه  ايراني  در بيانيه  مذكور تأكيد كرد: هيچ  ترديدي  در ايراني  بودن  سه  جزيره  ابوموسي  و تنب  بزرگ  و تنب  كوچك  وجود ندارد و تماس  و گفت وگوها با امارات  متحده  عربي  نيز براي  رفع  سوءتفاهم  پيرامون  يادداشت  تفاهم  سال  ۱۹۷۱ صرفاً در خصوص  ابوموسي  است و همان طور كه  قبلاً هم  به  مسئولان  اتحاديه  اروپايي  تذكر داده ايم  دخالت  طرفهاي  ثالث  و درج  عبارات  تكراري  در اين گونه  بيانيه ها، بيانگر حسن  نيت  اين  طرفها نيست  و كمكي  نيز به  روند رفع  اين  سوءتفاهم  نمي كند.
رايزني اروپا در خليج فارس
كشورهاي عضو اتحاديه  اروپا و شوراي همكاري خليج فارس در پايان نشست مشترك  خود از ايران خواستند تا تمامي قطعنامه هاي آژانس بين المللي انرژي هسته  اي را به طور كامل اجرا كند. به گزارش روزنامه دارالخليج - چاپ امارات متحده عربي - در بيانيه  پاياني اين نشست كه به رياست عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات و رييس دوره اي شوراي همكاري خليج فارس و اورسلا پلاسنيك، وزير امور خارجه اتريش و رييس دوره اي اتحاديه  اروپا برگزار شد، طرفين مدعي شدند كه از فعاليت هاي هسته  اي ايران و تاثيرات آن بر محيط زيست نگراني دارند.
وزير امور خارجه امارات نيز در آغاز اين نشست در سخناني بار ديگر ادعاهاي كشورش را در خصوص جزاير سه گانه  ايراني تكرار كرد و افزود: اين مساله از مهم ترين مسايل مورد توجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است و اين جزاير را جزو حقوق امارات مي دانند. وي از كشورهاي اتحاديه اروپا و حاشيه  خليج فارس خواست تا از ايران بخواهند از طريق ديپلماتيك و انجام مذاكرات مسالمت آميز و يا ارجاع اين پرونده به دادگاه عدالت بين المللي اين موضوع را حل كند تا از آنچه وي آن را «ورود منطقه به بحران و بي ثباتي بيشتر» خواند، جلوگيري شود.
وزير خارجه  امارات همچنين با ادعاي نگراني از برنامه هاي هسته اي ايران به ويژه آنچه آن را خطر نشت آلودگي هاي هسته اي خواند، چنين امري را فاجعه اي بزرگ براي محيط زيست منطقه و آب هاي خليج فارس تلقي كرد و از ايران خواست تا تضمين هاي بيشتري را براي جلوگيري از وقوع اين فاجعه عظيم ارايه دهد.

يادداشت
آمريكا با صراحت بگويد ايران نبايد هسته اي شود
اد فولنر- سرمقاله نويس شيكاگوسان
در دنياي امروز و با پيشرفت فناوري و اين همه خدمات پيام كوتاه و اي ميل و تلفن ماهواره اي، كمتر كسي است  كه به فكر نوشتن نامه بيفتد. نوشتن نامه براي رساندن پيام بسيار زمان گير است. مگر اين كه شما بخواهيد پيام را افراد بيشتري و اضافه بر شخصي كه نامه براي او نوشته شده بخوانند. مانند وكلا كه براي رئيس جمهور نامه سرگشاده مي نويسند تا غير از او افراد ديگري نيز به متن نامه پي ببرند. از همين رو محمود احمدي نژاد نامه اي براي جورج بوش نوشت. قصد نامه فقط رئيس جمهور آمريكا نبود كه قرار بود افكار عمومي آمريكا بدانند كه ايران حاضر به مذاكره است. آمريكا در حال حاضر و با نداشتن رابطه ديپلماتيك با ايران چند راه بيشتر ندارد. اگر مي خواهد با ايران مقابله كند بايد صريح اعلام كند كه نمي خواهد ايران هسته اي شود. براي اين كار هم ديگر حضور در شوراي امنيت سازمان ملل لازم نيست. بايد بيرون از شورا كارهاي خود را آغاز كند، هر كجا و به هر شكل هم كه مي تواند با ايران مقابله كند. بعد هم از آن جا ديگر به بند هفتم نيازي نيست و سناريوي بند ۵۱ و عراق پيش  مي آيد كه هر كدام راه خود را دارد.
اما اگر آمريكا نمي خواهد به ايران نه بگويد، به نامه احمدي نژاد جواب دهد و به دنيا اعلام كند كه به تنهايي مخالف ايران است.روسيه و چين را نمي توان به اين راه آورد.

وزير خارجه به اردن رفت
ايرنا: «منوچهر متكي» وزير خارجه روز گذشته در رأس يك هيات سياسي، اقتصادي وارد امان پايتخت اردن شد.
متكي در اين سفر دو روزه كه به دعوت همتاي اردني خود انجام گرفته با «عبدالله دوم» پادشاه، «معروف بخيت» نخست وزير و «عبدالله خطيب» وزير خارجه اردن ديدار و گفت وگو خواهد كرد.

نيروگاه بوشهر سال آينده ميلادي به بهره برداري مي رسد
ايرنا: آژانس  فدرال  انرژي  اتمي  روسيه  روز گذشته اعلام  كرد: نيروگاه  هسته اي  بوشهر در سال آينده  ميلادي  مورد بهره  برداري  قرار خواهد گرفت .
سخنگوي  اين  آژانس  گفت : اين  همان  تاريخي  است  كه  رئيس  آژانس  انرژي  اتمي روسيه ، در ماه  فوريه در جريان  سفر به  تهران  و بوشهر اعلام  كرده  بود.
سرگئي  نوويكوف  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  تأخير مجدد در راه اندازي نيروگاه  بوشهر در حالي كه  قبلا اعلام  شده  بود در سال  ۲۰۰۶ به  بهره برداري خواهد رسيد، چه  علتي  مي تواند داشته  باشد؟ گفت : جدول  راه اندازي  نيروگاه بوشهر تغييري  نكرده  و مسكو قبلا نيز سال  ۲۰۰۷ را براي  اين  منظور تعيين كرده  بود.وي  افزود: همانطور كه  سرگئي  كرينكو رئيس  آژانس  فدرال  انرژي  اتمي روسيه  پيشتر اعلام  كرده ، براي  راه  اندازي  نيروگاه  بوشهر هيچ  مانع  سياسي وجود ندارد.
اين  سخنگو ضمن  ابراز تمايل  مسكو براي  راه  اندازي  هرچه  سريعتر نيروگاه  بوشهر گفت : بايد به  مقررات  ايمني  و كيفيت  نيز توجه  داشت ، چرا كه  طبعاً نيروگاه  مذكور بايد با كيفيت  بالا و در زمان  معين  راه  اندازي  شود.

در حاشيه مجلس
* در نامه رئيس جمهور به حداد عادل براي تقديم لايحه به مجلس شوراي اسلامي تاريخ تصويب لايحه در هيأت دولت ۱۷/۲/۸۵ درج شده است، در حالي كه دكتر الهام سخنگوي هيأت دولت در مصاحبه مطبوعاتي روز دوشنبه گذشته در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «لايحه اصلاح قانون شوراها در كميسيون دولت مطرح است، ولي نهايي نشده است. اين لايحه به صورت نهايي در دولت مطرح نشده است كه من بخواهم در مورد آن موضع بگيرم و يا اظهارنظري كنم. در مورد نحوه نظارت و تركيب گروه نظارتي پيشنهاداتي مطرح شده ولي هنوز نهايي نشده است.
*علي عسگري نماينده مشهد درخصوص صحبتهاي جنتي درباره نامه احمدي نژاد به بوش گفت: بحث آقاي جنتي درباره رئيس جمهوري بحثي اخلاقي و معرفتي بوده است و نبايد آن را با ديد سياسي نگريست. سياسي كردن اين گونه اظهارات همه چيز را سياسي مي كند كه مطلوب نظام نيست.
* محسن كوهكن، عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: به دليل انصراف ۴ نفر از امضاكنندگان درخواست اعمال ماده ۲۵ آئين نامه داخلي مجلس و از حد نصاب افتادن شمار درخواست كنندگان، استيضاح هيأت رئيسه مجلس منتفي شد.
* ۱۷۵ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي خطاب به رئيس جمهوري خواستار ايجاد پاركها و ورزشگاه ها براي زنان شدند.
*فراكسيون اقليت در نشست سه شنبه شب خود مهمترين موضوعات كشور از جمله انتقاد به عملكرد هيأت رئيسه مجلس در طرح موضوع واگذاري نظارت مجلس بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان، انتقاد از موضع اخير معاون حقوقي رئيس جمهور و بي توجهي وي به وظيفه نظارتي مجلس و نمايندگان، ناتواني وزارت كشور در ايجاد امنيت و موضوع استيضاح چند تن از وزيران عضو كابينه را بررسي كردند.
* اسماعيل گرامي مقدم، عضو فراكسيون اقليت مجلس در تذكر آيين نامه اي نسبت به دفاع حدادعادل از دولت انتقاد كرد و گفت: دفاع رئيس مجلس از دولت تضعيف جايگاه مجلس و نمايندگان است. اجازه دهيد دولت خودش از عملكرد خود دفاع كند.
* رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي درخصوص حضور زنان در هيأ ت رئيسه مجلس از نمايندگان نظرسنجي كرد. آليا گفت: در اين نظرسنجي اوليه حدود ۲۰۰ فرم توزيع كرديم كه ۱۱۷ فرم به ما برگردانده شد كه از اين تعداد ۱۶ فرم سفيد، ۷۹ فرم مثبت و ۲۲ فرم نظر منفي بود. رئيس فراكسيون زنان تصريح كرد: با اين استخراج به خانم ها اعلام كردم براي پست هاي نايب رئيسي، منشي و كارپرداز خود را آماده كنند.
* غلامرضا مصباحي مقدم در حين بررسي لايحه اساسنامه سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح درخواست اخطار قانون اساسي داشت كه بي توجهي هيأ ت رئيسه موجب عصبانيت وي شد.
* حجت الاسلام موسي پور درخصوص استيضاح وزير كشور كه از سوي برخي نمايندگان مطرح شده است، گفت: از وزرا و دولت درخواست و مطالبه وجود دارد، اما در مجلس فضاي استيضاح نمي بينيم.وي با بيان اين كه نمايندگان دنبال حل مشكلات هستند، خاطرنشان كرد: نمايندگان مي دانند به دولتي كه تازه استقرار پيدا كرده بايد كمك دهند تا مشكلات را با همدلي و همراهي حل كند.
*عضو هيأت رييسه  فراكسيون ايرانيان خارج از كشور از برگزاري جلسه مشترك اين فراكسيون با وزير اطلاعات در ابتداي هفته  جاري خبر داد.
سعيد ابوطالب اظهار داشت: در اين جلسه مسائل ايرانيان خارج از كشور را مطرح كرديم و نيز راهكارهايي را براي رفت و آمد بدون دغدغه و مانع براي ايرانيان خارج از كشور به ايران را جستجو كرديم و همچنين درخواست كرديم تسهيلاتي در اين امر ايجاد شود.
به گفته  وي وزير اطلاعات در اين باره بر لزوم پيگيري امور ايرانيان خارج از كشور تأكيد كرده و گفت: دنبال راهكارهايي هستيم كه به ساده ترين روش تسهيلات رفت و آمد ايرانيان خارج از كشور فراهم شود.

مجلس تصويب كرد
فوريت اصلاح قانون انتخابات شوراها
003663.jpg
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت لايحه اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران راي دادند. به گزارش همشهري، اين لايحه ۶۴ ماده  اي كه به پيشنهاد وزارت كشور و در جلسه ۱۷ ارديبهشت امسال هيات وزيران و با قيد يك فوريت به تصويب رسيده بود در جلسه علني ديروز مجلس يك فوريتش راي آورد و تا ظرف ۱۵ روز آينده بررسي شود. در صورت تصويب نهايي اين لايحه، پيش از شروع انتخابات شوراها هياتي هفت نفره شامل دو نفر از نمايندگان مجلس به انتخاب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، دادستان كل كشور و چهار نفر با انتخاب شوراي نگهبان به عنوان هيئت مركزي نظارت بر انتخابات معرفي مي شوند. از چهار نفر افراد معرفي شده شوراي نگهبان حداقل يك نفر بايد عضو آن شورا باشد.
همچنين براساس اين لايحه شهرهاي تا پنجاه هزار نفر ۵ نفر عضو اصلي و ۳ عضو علي البدل، شهرهاي از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعيت ۷ نفر عضو اصلي و ۴ عضو علي البدل، شهرهاي از ۲۰۰ هزار تا يك ميليون نفر جمعيت ۹ نفر عضو اصلي و ۵ عضو علي البدل و شهرهاي بيش از يك ميليون نفر جمعيت نيز ۱۱ عضو اصلي و ۵ نفر عضو علي البدل خواهند داشت. در صورت تصويب نهايي اين لايحه شهر تهران نيز ۱۵ نفر عضو اصلي و ۷ نفر عضو علي البدل را به عنوان شوراهاي اسلامي شهر در اختيار خواهد داشت.
براين اساس هيئت مركزي حل اختلاف و رسيدگي به شكايات تشكيل مي شود كه يكي از اعضاي آن يكي از معاونان رئيس جمهور به انتخاب و معرفي رئيس جمهور است. هيئت مركزي حل اختلاف مي تواند موارد تخلف از قانون را كه وزارت كشور براساس مسئوليت نظارتي و اجرايي قانون شوراها اعلام مي كند، مورد رسيدگي قرار دهد.
حداد عادل: معماي رأي ندادن نمايندگان
رئيس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از شركت نكردن برخي نمايندگان در راي گيري هاي مجلس گفت: اگر نمايندگان با موادي مخالفت دارند، اين مخالفت را اعلام كنند ولي اينكه در راي گيري شركت نمي كنند، براي ما يك معماست. به گزارش مهر، حداد عادل به هنگام بررسي يكي از لوايح در صحن علني مجلس و رأي گيري در جلسه علني ديروز، درباره يكي از مواد آن به نمايندگان اعتراض كرد و اظهار داشت: تا به حال چندين بار شاهد اعتراض نمايندگان به عملكرد هيات رئيسه بوده ايم و ما هم تحمل مي كنيم و ارادت هم داريم به همه نمايندگان و وظيفه ما هم اجراي آيين نامه است. وي افزود: ولي به هر حال اين سئوال است كه چرا از بين ۱۹۸ نفر نماينده حاضر در مجلس، تنها ۱۲۵ نفر راي مي دهند و بقيه اين زحمت را به خود نمي دهند.
اميدوار رضايي نماينده مسجد سليمان هم در يك تذكر به رئيس مجلس گفت: شما بر اساس چه ماده اي به همكاران تذكر مي دهيد زيرا هيچ ماده اي در آيين نامه نيست كه نماينده را حتما مجبور كند اين دكمه را فشار دهد.

فروش اف-۱۶از سوي ونزوئلا به ايران تكذيب شد
ايسنا: سفارت ايران در كاراكاس، در واكنش به اظهارات برخي مقام هاي ونزوئلا مبني بر طرح هايي براي فروش جت هاي جنگنده اف - ۱۶ به ايران، اعلام كرد كه چنين معامله اي رسماً به ايران پيشنهاد نشده است.به گزارش آسوشيتدپرس، حجت الله سلطاني، دبير دوم سفارت ايران در كاراكاس گفت: ما قصدي براي خريد چنين جنگنده هايي نداريم.مقامات نظامي ونزوئلا روز سه شنبه (گذشته) اعلام كردند كه ارتش اين كشور در واكنش به ممنوعيت فروش تسليحاتي از سوي آمريكا در حال بررسي فروش جت هاي جنگنده اف -۱۶ به كشور ديگري( احتمالا ايران )است.
آلبرتو مولر، يك مشاور ارشد هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا به آسوشيتدپرس گفت كه به وزارت دفاع توصيه كرده كه فروش ۲۱ فروند جت را به يك كشور ديگر مورد توجه قرار دهد.
مولر افزود كه او فكر مي كند توجه به احتمال مذاكره با ايران براي فروش اين هواپيماها ارزشمند است.
خبرگزاري فرانسه به نقل از مقام ياد شده كه وي را آلبرتو مولر رو جالس، عضو ستاد مشترك ارتش ونزوئلا ناميد افزود: بسياري از كشورها از جمله ايران به خريد اين مورد علاقه مند خواهند بود.اين گزارش افزود، شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در اظهاراتي گفت كه اميد كمي  هست كه آمريكا با فروش اين جنگنده ها به ايران موافقت كند.
مك كورمك گفت: هر زمان كه شما فروش تجهيزات ارتش آمريكا را به حكومتي خارجي داديد، توافقات و بندهايي وجود دارد كه امضا شده است؛ بخشي از اين توافقات اين است كه بدون رضايت كتبي آمريكا نمي توانيد اين مواد دفاعي و در اين مورد اف- ۱۶ ها را به كشور سومي منتقل كنيد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |