پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۸ - May 18, 2006
ايجاد بازارچه هاي خريد و فروش
لوازم دست دوم خانگي در تهران
گروه شهري: شهرداري تهران از ابتداي ارديبهشت ماه امسال به طور آزمايشي با فعال سازي ۶ پايگاه ستاد ساماندهي در مناطق ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۲۲ و ۲۰ درنظر دارد لوازم دست دوم و بلااستفاده آن دسته از شهرونداني كه علاقه مند به شركت در فعاليت هاي خيريه و انسان دوستانه هستند جمع آوري كرده، پس از انجام يكسري تعميرات و بازسازي به صورت رايگان دراختيار نيازمندان قرار دهد.
شهرداري تهران پس از اجراي آزمايشي و رفع نقاط ضعف اين طرح پايگاه هاي ستاد ساماندهي را در سطح مناطق ۲۲گانه فعال خواهد ساخت.
همشهري در مصاحبه با مهندس محمدي نژاد مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر شهرداري تهران مي نويسد: پايگاه هاي مستقر در سطح مناطق ۶ گانه از طريق جرايد، نصب تراكت ها و توزيع بروشور ساكنين اين محلات را از اهداف، نحوه عملكرد و برنامه هاي خود مطلع ساختند لذا پس از دريافت اعلام همكاري از سوي شهروندان توسط منازل شهروندان نسبت به تحويل اجناس بلااستفاده مردم اقدام مي كنند.
وي ادامه داد: چنانچه لوازم اهدايي نياز به تعمير داشته باشند با توجه به هماهنگي هاي به عمل آمده ميان شهرداري تهران با اتحاديه هاي تعميركاران نسبت به بازسازي و تبديل به احسن كردن اجناس اقدام خواهد شد تا پس از آن از طريق حوزه معاونت اجتماعي به طور رايگان ميان نيازمندان در سطح شهر توزيع شود.وي نحوه شناسايي خانواده هاي نيازمند را به واسطه استعلام از كميته امداد امام خميني (ره) سازمان بهزيستي و خيريه هاي فعال در سطح شهر اعلام كرد.
محمدي نژاد از اجراي طرح ديگري در سطح شهر تهران خبر داد كه بر مبناي آن شهرداري در نظر دارد دو هزار غرفه در سطح بوستان هاي شهر تهران را به طور رايگان اختصاص به عرضه انواع كالاهاي هنري، فرهنگي و صنايع دستي و توليدات داخل منزل آن دسته از شهروندان قرار دهد كه از استطاعت لازم براي اجاره مغازه و عرضه محصولات خود برخوردار نيستند.
به گفته محمدي نژاد هم اكنون از اين ميان ۳۰۰ غرفه درحال آماده سازي است و در ۵ بوستان هنرمند، پارك ملت، قيطريه، رسالت و پارك پليس اين غرفه ها فعال هستند.
وي اظهارداشت: اين غرفه ها به صورت هفتگي اجاره داده مي شود و پيش بيني مي شود در هر فصل بيش از ۲۰ هزار بانوي سرپرست خانوار، خانواده هاي كم درآمد و جوانان بيكار را پوشش دهد.
وي از ديگر طرح هاي دردست اقدام شهرداري را احداث بازارچه هايي دانست كه يك روز در هفته دراختيار آن دسته از شهروندان قرار خواهد گرفت كه قصد فروش لوازم دست دوم خود به طور مستقيم و بدون دخالت واسطه ها را دارند.

با حضور شهردار و اعضاي شوراي شهر برگزار شد
همايش بزرگ معتمدان محله هاي تهران
۳۷۰۰ معتمد محله رسماً كار خود را آغاز كردند
003654.jpg
گروه شهري: گردهمايي بزرگ دومين دوره تشكيل انجمن معتمدين محلات (شوراياري هاي شهر تهران) ديروز در تالار وزارت كشور برگزار شد و به اين ترتيب ۳۷۰۰ معتمد محله مناطق ۲۲گانه تهران كار خود را به طور رسمي آغاز كردند.
به گزارش همشهري، در اين مراسم كه رئيس و اعضاي شوراي شهر، شهردار و فرماندار تهران، برخي مسئولان كشوري و اعضاي شوراياري هاي ۳۷۰ محله تهران حضور داشتند بر اهميت نقش و جايگاه شوراها، جديت مديريت شهري در گسترش مشاركت مردم در تصميم گيري ها و كاهش تصدي گري با رويكرد محله محوري و منطقه محوري تاكيد شد.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه شورا و مشورت ريشه در قرآن و سنت و احاديث دارد گفت: ما از اين لحاظ از غربي ها جلوتر هستيم.
وي همچنين با اشاره به تصويب يك فوريت اصلاح قانون  شوراها در مجلس شوراي اسلامي خطاب به نمايندگان مجلس گفت: در اصلاح قانون شوراها حق مردم را واقعا ادا كنيد و نخواهيد روي برخي مسايل شوراها تضعيف شوند، زيرا تضعيف شوراها در نهايت به تضعيف اصل شورا كه همان مجلس شوراي اسلامي است خواهد انجاميد.
چمران ابراز اميدواري كرد اصلاح قانون شوراها با استفاده از تجارب كل شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها به گونه اي كه شايسته ملت است انجام شود.
رئيس شوراي شهر افزود: اعتماد به مردمي كه به ما اعتماد كردند بهترين پاسخ به آنان است.
وي همچنين با اشاره به نقش شوراياري ها در حل مشكلات شهري گفت: شوراياري ها و انجمن هاي معتمدين محله به عنوان برگزيدگان و بازوان توانمند مردم با بررسي مشكلات، راه حل ها و ابتكارهاي خود را به شوراي شهر ارائه مي دهند تا با همكاري شورا و شهرداري و ساير نهادها مشكلات برطرف شود.
چمران همچنين استقبال مردم از شوراياري ها را خوب توصيف كرد و گفت: استقبال مردم از شوراياري ها بيانگر اين است كه آنان مي گويند ما مي توانيم كارهاي مربوط به محله يا شهر خود را انجام دهيم و براي مسايل چاره انديشي كنيم.وي افزود: كاستن از تصدي گري دولت در امور از سياست هاي كل نظام است زيرا گسترش مشاركت مردم در تصميم گيري ها را در پي دارد و اين به نفع مردم و كشور است.
از سوي ديگر دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران با تاكيد بر شهروندمحوري و محله محوري به معتمدين محلات قول داد مديريت شهري از همكاري با آنان براي حل مشكلات شهري دريغ نخواهد كرد.
وي گفت: قول مي دهم و خود را متعهد مي دانم كه در محلات و در سيستم مديريت و نظارت و اجرا دست شما را باز بگذارم. ما هيچكس را بهتر از شما امين خود نمي دانيم.
شهردار تهران حركت جهادي و استفاده از فرصت ها و عدالت محوري را از ديگر رويكردهاي شهرداري عنوان كرد و گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم در حال حاضر شاهد دو قطبي شدن شهر و تفاوت بالاي شهر و پائين شهر هستيم از اين رو خود را مكلف مي دانيم به گونه اي عمل كنيم كه بخش هاي محروم شهر در اولويت توجه ما باشد.
وي گفت: از ابتداي شروع خدمت در شهرداري چند موضوع را به عنوان رويكرد اصلي در شهر تهران مدنظر داشتم كه يكي از مهم ترين آنها رويكرد شهروندمحوري بود به اين معنا كه به گونه اي عمل كنيم كه منافع و خواسته مردم در اولويت باشد و به عنوان مدير شهر تصميم گير نباشيم بلكه ما خود را با خواسته هاي آنان وفق دهيم.
قاليباف افزود: رويكرد ديگر اين بوده است كه اختيارات از مركز به مناطق شهرداري منتقل شود و منطقه گرايي را محور و اصل قرار دهيم.
شهردار تهران گفت: رويكرد بعدي توجه به محله گرايي و محله محوري است تا مردم در محله هاي خود با تصميم گيري در كارها نقش ايفا كنند و محلات شكل بگيرند زيرا محله محوري در نهايت كاهش آسيب هاي اجتماعي و كم شدن بروكراسي و رفع مشكلات را درپي خواهد داشت.
قاليباف از شوراياران خواست براي حل مسائل و مشكلات محلات از ۳ ظرفيت مهم موجود در محله هاي خود شامل مسجد، خانه و مدرسه به نحو مطلوب استفاده كنند.
شهردار تهران مشاركت پذيري و حضور جدي مردم در عرصه هاي تصميم سازي و تصميم گيري را از ديگر رويكردهاي مديريت شهري دانست.
از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر استقبال از شوراياري ها در تهران را مطلوب دانست و گفت: در انتخابات اخير انجمن معتمدين محلات بيش از ۳۴۰ هزار نفر پاي صندوق هاي رأي حاضر شدند و معتمدين خود را انتخاب كردند.وي افزود: جايگاه واقعي كه براي انجمن هاي محله در نظر گرفته شده جايگاهي است كه انجمن ها نه تنها محل رجوع مردم براي حل مشكلات محله باشند بلكه محل رجوع مديران شهري براي بررسي و حل مشكلات دستگاه هاي اجرايي نيز باشند.
در اين مراسم ميثاق نامه شوراياران محلات قرائت شد و در پايان ۲۲ نماينده برگزيده معتمدين مناطق بيست  و دوگانه شهر تهران به نمايندگي از ۳۷۰ انجمن معتمد محله احكام رسمي را براي شروع به كار دريافت كردند.

ترافيك تهران تا خردادماه
003609.jpg
ايرنا: مديرعامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهر تهران  با اشاره  به  فعال  بودن  تمامي  پروژه هاي  عمراني  - ترافيكي  شهر گفت : با افتتاح  بخشي  از اين  طرح ها در خرداد ماه  امسال ، عبور و مرور در مناطقي  از تهران  تسهيل  مي شود.
مسعود نصرآزاداني  بهره برداري  از دو تقاطع  غير همسطح  در سه  راه  نعمت  آباد را يكي  از طرح هاي  آماده  افتتاح  درخرداد ماه  اعلام  كرد و افزود: اين تقاطع ها كه  ارتباط بزرگراه  نوربا بزرگراه  نواب  صفوي  را برقرار مي كند تا پيش  از مراسم  ارتحال امام (ره ) به  بهره برداري  مي رسد.
وي  اظهار داشت : در ادامه  اين  مسير، رمپ  و لوپ ها و دسترسي هاي  ميدان جهاد به  بزرگراه هاي  نور، خليج  فارس  و آزادگان  نيز تا ۱۰ خرداد ماه  به بهره برداري  مي رسد.

راه اندازي مجتمع  فرهنگي هنري  مترو
003606.jpg
ايرنا : معاون  هماهنگي  و برنامه ريزي  مناطق  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران ، گفت : مجتمع  فرهنگي  هنري  مترو با همكاري  شركت  مترو اوايل  تابستان  راه اندازي  مي شود.
امين  متوليان  افزود: مديران  شركت  مترو از راه اندازي  مجتمع  فرهنگي  هنري  در داخل مترو استقبال  كرده اند و اين  طرح  در حال  بررسي  بوده  و مراحل  كارشناسي  خود را طي  مي كند.
وي  با اشاره  به  اينكه  فضاي  مترو فضاي  مناسبي  براي  انجام  فعاليت هاي  فرهنگي  هنري  است ، گفت : براي  انجام  اين  فعاليت ها بايد شاخصه  و استانداردهاي مترو رعايت  شود؛چرا كه  فضاي  مترو داراي  ويژگي  و شاخصه هاي  خاص  خود است .

شهروندان و حقوق شهروندي
003612.jpg
واحد مركزي خبر: رييس  سازمان  فرهنگ  هنري  شهرداري  تهران  گفت : يكي از مشكلات  ما در ترويج  فرهنگ  شهروند مداري  اين  است  كه  شهروندان  با وظايف  و حقوق  خود آشنا نيستند.عسگري  افزود متاسفانه  فرهنگ  شهروندي  در شهر رعايت  نمي شود و هنوز تعريف  دقيقي از شهر نداريم. وي  اضافه  كرد بايد تكاليف  شهروندي  براساس  منشور دين به  مردم  آموزش  داده  و از كاربرد تعاريف  غرب  دوري  شود.عسگري  با بيان  اينكه  اگر شهروندان  ما با وظايف  و حقوق  شهروندي  خود آشنا باشند، بسياري  از مشكلات  حل  مي شود،گفت  بهترين  مرجع  براي  آموزش  حقوق  شهروندي  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  و مركز مشاوره  ۱۲۹ قوه  قضاييه  است . اگر حقوق  شهروندي  به مردم  آموزش  داده  شود، مردم  سالاري  ديني به  معناي  واقع، اجرا خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران
يك سوم روزهاي سال، هواي تهران
در وضعيت هشدار و بحران قرار دارد
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: براساس استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني، هر شهر در سال فقط يك روز از لحاظ هوا مي تواند در شرايط غيراستاندارد باشد در صورتي كه هواي تهران در يك سوم روزهاي سال در وضع غيراضطرار، هشدار و بحران است.
مهرداد تقي زاده، در يازدهمين نشست معاونان حمل و نقل و ترافيك شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور كه صبح ديروز در تهران آغاز به كار كرد گفت: با افزايش جمعيت كلان شهرها روزبه روز بر آلودگي هاي هواي اين شهرها افزوده مي شود اما نبود مديريت واحد در اين زمينه و بخشي نگري موجب شده است همچنان شاهد افزايش ترافيك و آلودگي باشيم.
وي با بيان اينكه ۸۸درصد آلودگي هواي تهران ناشي از تردد خودروهاست افزود: روز گذشته با وجود آنكه در فصل بهار قرار داريم هواي سه منطقه تهران در شرايط هشدار قرار داشت.

مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران:
۲۷ تهراني هر روز بر اثر آلودگي هوا مي ميرند
003597.jpg
003600.jpg
ايسنا: مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران گفت: ۹۹۰۰ نفر در تهران طي سال گذشته به دليل دو آلاينده NOx و PM10 فوت كردند كه بدين ترتيب اين دو آلاينده هوا روزانه باعث مرگ ۲۷ نفر شده است.
دكتر فتح الله امي با اشاره به اين كه اين رقم بر اساس جداول «واكنش دز» برآورد شده است، افزود: خسارات اين ميزان مرگ و مير با فرض هر دلار ۹۰۰ تومان، حداقل برابر ۳۸۶ ميليون دلار است.
وي به خسارات اقتصادي مرگ و مير ناشي از آلاينده هاي NOx و PM10 در تهران طي سال ۸۴ اشاره كرد و گفت: آلاينده PM10 به تنهايي سال گذشته موجب مرگ ۶ هزار و ۲۰۰ نفر شده كه با احتساب ۳۴۳ ميليون تومان ارزش آماري حيات، خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير ۲ هزار و ۱۲۷ميليارد تومان و اين خسارت با استفاده از ارزش ديه ۲۱۷ ميليارد تومان بوده است.
وي به مرگ ۳۷۰۰ نفر در تهران طي سال ۸۴ بر اثر آلاينده NOX اشاره كرد و گفت: بر اين اساس خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير با استفاده از ارزش آماري حيات يكهزار و ۲۷۰ ميليون تومان و با استفاده از ارزش ديه ۱۳۰ ميليارد تومان و در كل مي توان گفت كه خسارت اقتصادي مرگ ۹ هزار و ۹۰۰ نفر در تهران بر اثر دو آلاينده ياد شده با استفاده از ارزش آماري حيات ۳ هزار و ۳۹۷ ميليارد تومان و با استفاده از ارزش ديه ۳۴۷ ميليارد تومان بوده است.
اين در حاليست كه ساير آلاينده ها داراي اثرات مهلكي بوده و مرگ و مير ناشي از آلاينده هايي نظير ،يا O SOx C در محاسبات دخالت داده نشده است.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران به گزارش بانك جهاني درخصوص مرگ و مير سالانه و بيماري هاي مرتبط با ذرات معلق در تهران بزرگ اشاره كرد و گفت: بر اين اساس در سال ،۱۳۸۲ در تهران ۸ هزار و ۱۵۲ نفر بر اثر تنفس PM2 دچار مرگ زودتر از ميانگين طبيعي، همچنين بر اثر وجودذرات معلق بيش از ۱۰ ميكرون ۷، هزار و ۲۸۸ مورد نفر دچار برونشيت مزمن، ۱۶ هزار و ۶۱۳ مورد نفر در بيمارستان بستري، ۳۲۵ هزار و ۹۷۴ مورد نفر به اتاق اورژانس ارجاع، ۴۸ ميليون و ۱۷۰ هزار و ۲۸۷ مورد نفر روزهاي فعاليتشان كاهش، ۹۲۴ هزار و ۷۹۱ مورد نفر دچار بيماري هاي خفيف تنفسي كودكان و ۱۵۳ ميليون و ۳۰۴ هزار و ۳۱ مورد نفر دچار سمپوتوم هاي تنفسي شدند.

فرهنگ محيط زيست شهري تهراني ها ارتقا مي يابد
گروه شهري: مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست به برگزاري جشنواره بزرگ «تهران و بچه هاي سبز» اشاره كرد و گفت: با برگزاري اين جشنواره، فرهنگ محيط زيست شهري شهروندان تهراني ارتقاء مي يابد.
هادي حيدرزاده در مراسم افتتاحيه جشنواره بزرگ تهران و بچه هاي سبز در پارك ساعي با بيان اينكه در اين جشنواره دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي آموزش هاي لازم در خصوص نظافت شهري و مديريت پسماند را فرامي گيرند، افزود: با برنامه  ريزي هاي صورت گرفته، طي دو سال شاهد تغيير فرهنگ محيط زيست شهري در لايه هاي مختلف جامعه خواهيم بود.
وي اولويت نخست شهرداري تهران جهت فرهنگ سازي زيست محيطي شهري را مخصوص گروه سني كودكان و نوجوانان دانست و اظهار داشت: از آنجا كه در جامعه ما چند سالي است كه بحث فرزندسالاري رواج پيدا كرده، معتقديم با انجام اين مهم، آموزش پايدار در جامعه گسترش مي يابد چرا كه آنان در محيط خانواده نيز تاثيرگذار هستند.
وي تصريح كرد: يعني از اين طريق، پيام هاي آموزش مربوط به محيط زيست شهري را به خانواده ها منتقل مي كنيم.
مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست گفت: با الگوبرداري از كشورهاي توسعه يافته در محيط زيست، از الگوهاي آموزشي غيرمستقيم براي آموزش كودكان و نوجوانان و ايجاد حس مشاركت در آنها استفاده كرده ايم.
جشنواره بزرگ تهران و بچه هاي سبز به مدت سه روز از تاريخ ۲۷ تا ۲۹ ارديبهشت ماه و با همت سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري، سازمان فرهنگي هنري شهرداري، سازمان پاركها و مؤسسه فرهنگي زيست محيطي سياره سبز در فرهنگسراي بانو برگزار مي شود.

شهرداري خسارت طوفان اخير را به حادثه ديدگان مي پردازد
واحد مركزي خبر: شهردار تهران  گفت  شهرداري  خسارت  طوفان  اخير را در تهران  به  خسارت  ديدگان  مي پردازد.
محمدباقر قاليباف  افزود: هر كس  كه  در طوفان  اخير به  نحوي  بر اثر سقوط درخت  يا سقوط تابلوهاي  مختلف  شهري  و تير چراغ  برق  خسارت  ديده  است  مي تواند با مراجعه  به  شهرداري  محل  حادثه  خسارت  خود را دريافت  كند .
وي  تأكيدكرد شهرداران  مناطق  موظف  به  پرداخت  اين  خسارت  هستند.

نگاه
003594.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |