پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۸ - May 18, 2006
چالش انرژي هسته اي در مقابل چالش مواد مخدر
003429.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: معاون رئيس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر در اولين همايش دبيران شوراهاي هماهنگي ضمن اشاره به جلسه اخير اين ستاد با مسئولان سازمان ملل گفت: در اين جلسه به آنها گفتيم اگر شما در ارتباط با انرژي هسته اي دنبال چالش هستيد ما هم در مورد مواد مخدر برايتان دنبال چالش هستيم.
فداحسين مالكي در جمع دبيران شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر گفت: سازمان ملل دو بحران مهم جهان را مسئله اعتياد و مواد مخدر و انرژي هسته اي دانسته است.
در مبارزه با مواد مخدر ما حرف هاي تازه اي براي گفتن داريم. علي رغم تلاش هاي دو دهه اخير در محافل بين المللي بايد اين بار متوقعانه عمل كرد. در يكي از جلساتي كه با معاون كوفي عنان داشتيم نقطه نظرات جديد خود را در به چالش كشاندن كشورهاي اروپايي به آنها منتقل كرديم.
وي با تأكيد بر اينكه وضعيت و شرايط كشورهاي اطراف ايران در بحث مواد مخدر قابل توجيه نيست، گفت: كشورهايي مانند آمريكا مي دانند كه ما از آنچه كه در افغانستان مي گذرد مطلعيم. هم اكنون ابتكار عمل نه در دست افغانستان است و نه حتي در دست حكومت هاي محلي؛ شرارت ها، ناامني ها و آدم ربايي ها در مرزهاي شرقي دال بر همين مسئله است.
فداحسين مالكي با اشاره به دو پيشنهاد ايران و روسيه به دولت افغانستان در مقابله با مواد مخدر گفت: پيشنهاد ايران مبني بر ايجاد كمربند امنيتي در مقابل پيشنهاد روسيه مبتني بر ايجاد كانال امنيتي مورد پذيرش دولت افغانستان قرار گرفته است. اين طرح كه هنوز نهايي نشده است ظرف يك ماه آينده به وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان ارائه خواهد شد.
قربانعلي دري نجف آبادي، دادستان كل كشور در حاشيه اين مراسم در مورد آخرين وضعيت پرونده تاسوكي گفت: بايد با همكاري دولت پاكستان براي دستگيري ريشه هاي فتنه اقدام كرد. جرياني در شرق كشور به مانند جريان زرقاوي مشغول فعاليت است. تحريك هاي بيگانه از اين جريانات حمايت مي كند. در شناسايي ها همه چيز مشخص است، اما براي دستگيري عناصر مهم زمان لازم است. برخي از اين افراد در ايران هستند و برخي در افغانستان. حجت الاسلام دري نجف آبادي در ادامه گفت: ميزان كشفيات اسلحه از سال ۷۹ تا سال گذشته ۱۰ برابر شده است. كشفيات مشروبات الكلي نيز به همين ميزان رشد داشته است.وي در پاسخ به اين سؤال كه بسياري از قاچاقچيان مواد مخدر پس از دستگيري از سوي قوه قضائيه آزاد مي شدند گفت: دستور اكيد رئيس قوه قضائيه اين است كه به هيچ وجه به قاچاقچيان اصلي مواد مخدر حتي مرخصي هم داده نشود البته امكان دارد در اين مورد غفلت صورت گرفته شده باشد.
وي در مورد سخنان دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبني بر ايجاد چالش مواد مخدر براي كشورهاي غربي گفت: مسئله مواد مخدر را بايد با يك همكاري بين المللي جدي و نه به صورت تعارضي حل كرد. سازمان هاي بين المللي و كشورهاي غربي بدانند كه مواد مخدر براي آنها هم خطر است. نمي شود كه افغانستان در اشغال آنها باشد و بعد ما قرباني بدهيم! امكان دارد ايران با كشورهاي همسايه قرارداد ببندد كه ترانزيت مواد مخدر از مرزهاي ديگر و كشورهاي ديگر صورت بگيرد. از كشور ما ترانزيت نكنند بروند از هر جاي ديگري كه مي توانند اين كار را بكنند.
وي در جلسه شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر از بررسي برنامه جامع مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخيص مصلحت نظام شنبه هفته آينده خبر داد.
حجت الاسلام دري نجف آبادي با اشاره به حمايت هاي استكبارگران از مافياي مواد مخدر در دنيا گفت: ما آماده ايم در برابر آنها مقاومت كنيم. ما هنوز يادمان نرفته است كه چطور در ويتنام با آمريكايي ها برخورد شد. ما هنوز آماده ايم كه ۲۰ سال لباس رزم بپوشيم و درس هميشگي به آمريكا بدهيم. ما مي توانيم دوباره كشورمان را بسازيم.
وي با بي خاصيت دانستن غالب نشست هاي سران كشورهاي اسلامي گفت: در اين نشست ها هيچ چيز مهمي مانند مبارزه با مواد مخدر و تروريست ها و... مورد بحث قرار نمي گيرد. مثلاً در شوراي همكاري هاي خليج فارس فقط در مورد مالكيت سه جزيره ايراني در حد شوخي گفت وگو مي شود. اگر آنها بخواهند اين روش را ادامه دهند ما هم مدارك زيادي براي ادعاي تملك به بخش هايي از كشورهاي آنها داريم.
دادستان كل كشور در مورد اقدامات مبارزه اي كشورهاي همسايه گفت: آنها مي گويند كه ۲ هزار هكتار از زمين هاي زيركشت مواد درجه سه را منهدم كرده اند، اما مواد را با مقدار زياد ناخالصي قاچاق مي كنند و باعث مرگ مصرف كنندگان مي شوند. چطور مي توان پذيرفت آنها مسلمان باشند و اين كارها را بكنند؟
چطور به نام اسلام از اين راه درآمد كسب كنند و زكات هم بدهند بعد بگويند رزق حلال كسب مي كنند؟
وي با تأكيد بر اينكه مبارزه با مواد مخدر وظيفه همه گروه هاي سياسي و چپ و راست است، گفت: وزارت اطلاعات در بحث شناسايي باندهاي قاچاق مواد مخدر فعال عمل نكرده است. باندهاي اصلي را نمي توان بدون كار اطلاعاتي دستگير كرد والا بايد يك دستگاه اطلاعاتي موازي ايجاد كرد. اشرار زماني امير نفت بودند و حالا امير مواد مخدر. بايستي بدانيم از كجا گزيده مي شويم.
دادستان كل كشور گفت: نمره ما در مبارزه با مواد مخدر بيست نيست. بايد كاري كنيم هر خانه به پايگاهي براي مبارزه تبديل شود.

نيمي از مردان سالمند به علت مشكلات مالي
به پزشك مراجعه نمي كنند
003432.jpg
گروه اجتماعي: مديركل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت گفت: حدود ۶۵درصد سالمندان زن و حدود ۷۵درصد سالمندان مرد با خانواده در شهر و روستا زندگي مي كنند لذا آموزش خانواده به عنوان همراه سالمند بايد در اولويت برنامه ها قرار گيرد.
دكتر محمد اسماعيل مطلق با بيان اين كه زنان به ويژه در روستا در مقايسه با مردان در تمامي ابعاد آسيب پذيرترند حمايت هاي بيشتري را به ويژه از نظر تامين نيازهاي بهداشتي مي طلبد.
وي به ايسنا گفت: ۹۴درصد سالمندان در زمان بيماري به پزشك مراجعه مي كنند و ۸۰درصد آنان قادر به انجام كارهاي شخصي خود هستند بر اين اساس طراحي بسته هاي خدمتي سالمندان در قالب نظام موجود ارايه خدمت (خدمات پسيو در شهر و اكتيو در روستا) پاسخگو خواهد بود.
مطلق با بيان اين كه مراقبت در منزل (Home care) و تيم سيار سالمندان (Mobile Team) بايد در اولويت هاي طراحي نظام ارايه خدمت قرار گيرد، افزود: حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد سالمند مرد نيازمند به وسايل كمكي و حدود ۳۸ تا ۹۹ درصد سالمندان زن نيازمند به وسايل كمكي هستند لذا حمايت بيشتر مسئولان امر در زمينه دسترسي سالمندان به اين وسايل در تمامي ابعاد آن (مالي، فيزيكي) بايد مدنظر قرار گيرد. مديركل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت با اشاره به اين كه پوشش بيمه براي خدمات درماني در شهر و روستا ناكافي است، گفت: متاسفانه بيمه ها خدمات پيشگيري مقدماتي اوليه غربالگري را به طور كامل پوشش نمي دهند لذا حمايت بيشتر مسئولان امر در زمينه گسترش بيمه ويژه در زمينه ارائه خدمات كاهنده عوامل خطر و غربالگري بايد مورد توجه قرار گيرد. مطلق اظهار كرد:  حدودا نيمي از مردان سالمند بيمار و حدود يك سوم از زنان سالمند بيمار به علت مشكلات مالي به پزشك مراجعه نمي كنند كه به نظر مي رسد بايد خدمات براي سالمندان به رايگان نزديك و يا تحت پوشش بيمه قرار  گيرد.
وي گفت: حدود نيمي از سالمندان روستايي و حدود سه چهارم سالمندان شهري از تماشاي تلويزيون به عنوان يك سرگرمي نام برده اند لذا بخشي از آموزش هاي تصويري مثل تمرينات بدنسازي، تمرينات آرام سازي، مراقبت از پا، كمر و زانو و ... اطلاع رساني مي تواند از طريق سيما ارايه شود.
مديركل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت مهمترين دليل بستري در سالمندان در مناطق شهر بيماريهاي قلبي - عروقي، گوارش، چشم و در مردان سالمند روستايي بيماريهاي چشم، تناسلي، ادراري و قلب و عروق بوده است.
وي ادامه داد: در زنان سالمند شهري و بيماريهاي قلبي، چشم، گوارش و در زنان سالمند روستايي بيماريهاي چشم، قلبي - عروقي و حوادث مهمترين دليل بستري زنان سالمند بوده اند. وي با بيان اين كه حدود يك هشتم تا يك چهارم سالمندان مبتلا به بيماري قلبي هستند، گفت: اين نسبت در زنان سالمند بيش از مردان و در شهر بيش از روستاست.وي با اشاره به اين كه حدود نيمي از زنان و مردان سالمند در شهر و روستا مبتلا به سرفه مزمن هستند، گفت: حدود ۱۸درصد سالمندان مرد و حدود ۳۲درصد سالمندان زن مبتلا به آنژين صدري هستند.
وي گفت: حدود ۲۰ درصد سالمندان از مشكل يبوست و حدود ۳۰ درصد آنان از مشكلات ادراري رنج مي برند و حدود ۸ تا ۱۵ درصد سالمندان مبتلا به ديابت و تقريبا تمامي سالمندان مبتلا به كاهش شنوايي و مشكلات دنداني و بي دنداني و يا دندان مصنوعي بوده و بيش از ۵۰ درصد آنان نيز مبتلا به اختلالات حركتي هستند.

آموزش مهارتي براي ايثارگران
ايلنا: دوره هاي «آموزش مهارتي» براي ايثارگران برگزار مي شود. مدير كل اشتغال و خود اتكايي بنياد شهيد و امور ايثارگران با اعلام اين خبر گفت: «هدف از برگزاري اين دوره هاي آموزشي ايجاد زمينه اشتغال براي ايثارگران است.»
مهندس علي حيدر شيراوند افزود: متقاضيان واجد شرايط و تحت پوشش بنياد شهيد، براي هرگونه آموزش مهارتي مورد نظر خود مي توانند به بنياد شهيد شهرستان و استان خود مراجعه كنند تا در اولين فرصت ممكن، زمينه آموزش فني مهارتي آنان فراهم شود.
مدير كل اشتغال و خوداتكايي بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: آن عده از جامعه ايثارگري كه تحت آموزش قرار مي گيرند، سرانه اي ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در قالب هزينه اياب و ذهاب و تامين حداقل معاش در طول دوره آموزش دريافت مي كنند.وي افزود: اين سرانه نسبت به مجرد يا متاهل بودن افراد تحت آموزش متفاوت است.

بنياد ملي بازي هاي رايانه اي ايران تأسيس مي شود
در جلسه عصر سه شنبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به رياست دكتر احمدي نژاد تشكيل شد موضوع تأسيس بنياد ملي بازيهاي رايانه اي كشور تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به تصويب رسيد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، پس از مطالعه گسترده اي كه در شوراي هنر و دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام شد طرح تأسيس بنياد ملي بازيهاي رايانه اي با هدف توجه ويژه به ساماندهي توليد بازيهاي رايانه اي و تلاش براي توليد اين بازيها مطابق با باورهاي ملي و مذهبي و ارتقاي كيفيت آموزشي اين بازيها و همچنين حمايت و هدايت متخصصان كشور در جهت دستيابي به فناوري پيشرفته توليد آنها به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.براساس گزارش ها و تحقيقات انجام شده، به دليل ضعف توليدات داخلي، بيش از ۹۵ درصد بازيهاي رايانه اي موجود در كشور توليد خارج است و بسياري از اين بازيها آسيبهاي جدي فرهنگي، اجتماعي و رواني به قشر جوان و نوجوان كشور وارد مي كند.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي قسمتي از اساسنامه اين بنياد را به تصويب رسانده و ساير بندهاي اساسنامه اين بنياد در جلسات آتي شورا به تصويب خواهد رسيد.
براساس اين گزارش موضوع تأسيس دانشگاه معارف اسلامي زير نظر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري مطرح و به تصويب رسيد. ارائه بيش از۷۰ هزار واحد درسي از طريق گروه هاي معارف اسلامي دانشگاه هاي كل كشور در هر سال، تغيير سرفصل ها، تنوع و افزايش واحدهاي دروس معارف اسلامي براساس نياز و علاقه دانشجويان طبق مصوبه سابق شورا و ضرورت تربيت استادان خبره و صاحب نظر جهت ارائه اين دروس در دانشگاه ها از مهم ترين دلايل تأسيس دانشگاه معارف اسلامي مي باشد.براساس اين گزارش آقايان دكتر بلخاري، مهندس ابوطالبي، دكتر خادمي و خانم دكتر حسيني بهشتي به عنوان نمايندگان شوراي عالي انقلاب فرهنگي در شوراي عالي جوانان انتخاب شدند.

ضرب الاجل يك ماهه براي تدوين آئين نامه
اجرايي صندوق بيماران صعب العلاج
فارس: معاون وزير رفاه و تامين اجتماعي از تعيين ضرب الاجل يك ماهه براي تدوين آئين نامه اجرايي صندوق حمايت از بيماران صعب العلاج توسط سازمان بيمه خدمات درماني خبر داد.
ابوالقاسم موسوي گفت: در آخرين جلسه شوراي عالي بيمه تصويب شد كه سازمان بيمه خدمات درماني براي تهيه آئين نامه اجرايي صندوق حمايت از بيماران صعب العلاج يك ماه فرصت دارد و تقريبا تا اواخر خردادماه بايد آئين نامه تهيه و تدوين شود.
وي در ادامه افزود: اين صندوق براي حمايت از بيماران صعب العلاج، سرطاني، ام اس، هموفيلي و تالاسمي است كه بايد بانك اطلاعاتي و آمار آنها جمع آوري شود. مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني ادامه داد: در اين آيين نامه بايد نحوه جمع آوري كمكهاي مردمي، چگونگي تقسيم و اختصاص يارانه ها و تنظيم ماليات سلامت مشخص شود.

دور جديدي از امنيت اجتماعي آغاز مي شود
گروه اجتماعي: فرمانده انتظامي تهران بزرگ، از آغاز دور جديدي از امنيت اجتماعي با محوريت و مشاركت مردم در كشور خبر داد.
سردار مرتضي طلايي با بيان اين مطلب كه امروز جايگاه تعامل پليس و مردم به طور مشترك به حدي است كه در هر صحنه اي كه پليس حضور پيدا كند مردم احساس آرامش مي كنند، به خبرگزاري مهر گفت: مردم با اعتمادي كه پيدا كرده اند تعامل خوبي با پليس دارند و اعتماد مردم سرمايه اصلي پليس است و با همين تعامل توانسته ايم هر مسئله اي كه مي توانسته براي جامعه حادثه آفرين باشد را خنثي كنيم.
وي به مسئله اقتدار نيروي انتظامي اشاره كرد و افزود: اگر چه مردم بايد قضاوت كنند و ميزان اقتدار پليس را توصيف نمايند، ليكن از نگاه پليس، تلاش گسترده اي كه نيروي انتظامي طي سالهاي گذشته در جهت ارتقاي كارآمدي و ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم انجام داده است، موجب شده تا امنيت به مفهوم آسايش و آرامش مردم حاصل شود.سردار طلايي ادامه داد: در دور جديدي از امنيت اجتماعي كه با محوريت و مشاركت مردم قابل پيش بيني است، به دنبال ارتقاي سطح آگاهي ها و آموزش جامعه و چگونگي مشاركت بيشتر مردم هستيم و به ويژه مفاهيمي نظير حقوق شهروندي، امنيت شهروندي و وظائف شهروندي، از جمله مفاهيم و موضوعاتي است كه با همكاري رسانه ها به دنبال آن هستيم.

عينك هاي آفتابي تيره، موجب آسيب چشم مي شود
003435.jpg
گروه اجتماعي: عينك هاي آفتابي كه به علت تيرگي زياد آن موجب جلوگيري از حداقل نور مي شود باعث بازشدن بيش از حد مردمك چشم (يعني از ۵/۲ميلي متر طبيعي به ۸ ميلي متر) مي شود.
رئيس انجمن بينايي سنجي(اپتومتري) ايران با توجه به ضرورت استفاده از عينك آفتابي در فضاي باز، در گفت وگو با خبرگزاري مهر افزود: بزرگ شدن بيش از حد مردمك چشم موجب واردشدن نورهاي اضافي به چشم شده و موجب آسيب رساندن به سلول هاي چشم و اختلال مي شود.
دكتر عباس عظيمي خراساني با تاكيد بر اينكه نبايد از هر عينك آفتابي استفاده كرد- چون مي تواند به چشم آسيب وارد كند- در مورد ويژگي هاي عينك آفتابي استاندارد گفت: عينك آفتابي بايد به گونه اي باشد كه استفاده از آن تغييري را روي تصاوير اجسام وارد نكند.وي افزود: استفاده از عينك آفتابي نبايد موجب كوچك، بزرگ يا مواج شدن اجسام قابل مشاهده شود. همچنين ميزان تيره بودن عينك نبايد به گونه اي باشد كه نور را به شدت كاهش دهد. خراساني ادامه داد: همچنين با استفاده از اين نوع عينك هاي آفتابي نبايد اجسام در حالت سكون، متحرك مشاهده شده و تغيير مكان بدهد و نبايد از عينك هاي آفتابي با رنگ سبز و قرمز استفاده كرد.وي با بيان  اينكه بينايي سنج ها بهترين مشاوران براي تعيين نوع عينك هاي آفتابي هستند، گفت: استفاده از عينك هاي آفتابي از نوع شيشه اي يا پلاستيكي در صورتي كه ويژگي هاي لازم را داشته باشند، مطلوب است و بهترين رنگ عينك آفتابي براي زنان قهوه اي و براي مردان خاكستري است، چون  اين رنگ ها با سلول هاي چشمي  زنان و مردان هماهنگ تر است.

تقويت هويت ديني و ملي اركان منشور مجلات رشد
گروه علمي فرهنگي:  در تدوين منشور مجلات رشد بايد وفاداري به برنامه درسي، بصيرت و فرهيختگي، شناخت نيازهاي نسل جوان امروز و هويت ديني و ملي مورد تاكيد قرار گيرد.
مهندس مهدي نويد- رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش- در نهمين گردهمايي سردبيران و كارشناسان مجلات رشد، ضمن اعلام اين مطلب افزود: مجلات رشد بايد در عين وفاداري به برنامه درسي، به نقد و اصلاح برنامه و كتاب هاي درسي بپردازند.وي افزود: مجلات رشد به جاي صرف انتقال داده ها و اطلاعات، بايد به دانش آموزان و معلمان، دانش و بصيرت بدهند.
رئيس سازمان پژوهش  و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش افزود: تاكيد بر هويت ديني و ملي با بهره مندي از انديشه هاي شهيد مطهري و نيز شناخت نيازها و علايق نسل جوان و نوجوان امروز، از جمله ديگر محورهايي به شمار مي روند كه مجلات رشد بايد آنها را سرلوحه كار خود قرار داده و مجموعه اين عناصر را در جهت تدوين منشور كار خود به كار گيرند.
نقد كتاب هاي درسي در مجلات رشد
همچنين در ادامه اين گردهمايي، مدير كل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي گفت: مجلات رشد ضمن ايفاي نقش تكميلي و اكمال متقابل نسبت به برنامه درسي، بايد فضايي را براي نقد و بررسي كتاب ها و برنامه درسي فراهم كنند.حجت الاسلام علي ذوعلم افزود: مجلات نبايد مدافع مطلق كتاب ها و برنامه درسي باشند و بايد امكاني را فراهم كنند تا معلمان و كارشناسان چنانچه نقد و نظري نسبت به كتاب ها و برنامه درسي دارند، در اين مجلات منعكس كنند.
وي با تاكيد بر اينكه مجلات نبايد دنباله رو كتاب هاي درسي باشند، افزود: مجلات بايد فضايي را براي تنفس دانش آموزان فراهم كنند.مدير كل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي، سپس در توضيح نقش تكميلي مجلات نسبت به برنامه و كتاب هاي درسي گفت: مجلات با تاكيد بر تمركززدايي از تاليف كتاب هاي درسي، اشاعه رويكردهاي چند تاليفي و تلفيق دروس و رشته ها مي توانند به تكميل و تقويت فرآيند برنامه ريزي درسي كمك كنند.

نمايندگان يك فوريت طرح احتساب خدمت
سربازي در سنوات خدمتي را تصويب كردند
گروه اجتماعي: نمايندگان مجلس به يك فوريت طرحي راي دادند كه در صورت تصويب نهايي همه مشمولان قانون تأمين اجتماعي كه به هر نحو حق بيمه خود را به سازمان تأمين اجتماعي مي پردازند، ۲ سال خدمت سربازي در سنوات خدمتي آنها محسوب مي شود. نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز خود يك فوريت طرح استفساريه قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون كار و الحاق يك تبصره به آن مصوب ۳۰ فروردين ۱۳۸۳را در دستور كار خود داشتند.
براساس ماده واحده اين طرح سؤال شده بود كه آيا منظور قانونگذار در قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون كار الحاق يك تبصره به آن مصوب سي فروردين ۱۳۸۳ مشمول قانون مذكور، بر همه مشمولان قانون تأمين اجتماعي كه به هر نحو به سازمان تأمين اجتماعي حق بيمه خود را مي پردازند نيز بوده است يا خير؟
در جواب اين سؤال ذكر شده بود كه همه مشمولان قانون تأمين اجتماعي كه حق بيمه به آن سازمان مي پردازند، مشمول مي باشند.
خاطرنشان مي شود هم اكنون گروهي از بيمه شدگان مشمول قانون تأمين اجتماعي از جمله رانندگان، بيمه شدگان اختياري و مشاغل آزاد و بيمه شدگان شاغل در دستگاه ها و موسسات دولتي هستند كه به علت پيش بيني نشدن در قانون درخواست آنها براي احتساب مدت سربازي در سنوات خدمتي آنها پذيرفته نمي شود.
اين عده از نظر بيمه و بازنشستگي مشمول قانون تأمين اجتماعي هستند اما مشمول قوانين كار و مقررات شركتهاي دولتي نمي شوند همچنين مستخدمان شركتهاي دولتي كه از پنج خرداد ۵۲ به بعد به استخدام اين شركتها در آمده اند مدت خدمت سربازي آنها به دليل پيش بيني نشدن در مقررات استخدامي شركتهاي دولتي در سابقه بيمه و در سنوات خدمتي شان محسوب نمي شود.
جهت رفع اينگونه تبعيض ها اين طرح استفساريه با قيد يك فوريت به مجلس ارائه و با ۱۵۴ راي به تصويب رسيد.
نماينده كرمانشاه به عنوان طراح اين طرح در دفاع از آن با تاكيد بر رفع تبعيض در جامعه و با بيان اين كه مجلس هفتم در اين راستا گامهاي بلندي برداشته، افزود: در محسوب شدن ۲ سال خدمت سربازي براي مستخدمين دولت و كساني كه تابع قانون كار هستند، در سازمانهاي مختلف يك نوع تبعيض وجود دارد چرا كه تعدادي شامل اين بحث مي شوند و برخي هم شامل آن نمي شوند.
عبدالرضا مصري سپس در راستاي رفع تبعيض از نمايندگان خواست كه به اين يك فوريت راي بدهند تا در سراسر كشور يكسان عمل شود.
نماينده بيجار در مخالفت با اين طرح با بيان اينكه در حال حاضر هيچ اطلاعي از همه كساني كه شامل اين استفساريه هستند در دست نيست ،خاطر نشان كرد: اين طرح به علت داشتن بار مالي مخالف اصل ۷۵ قانون اساسي است و عواقب سنگيني براي صندوق بازنشستگي خواهد داشت.
محمد علي مقنيان سپس خواستار پيگيري اين طرح بدون فوريت و بصورت عادي در مجلس شد.
نماينده بندر انزلي نيز در موافقت با اين طرح با بيان اين كه بيش از سه ميليون بيكار در كشور وجود دارد، اظهار داشت: اگر ۲ سال خدمت سربازي جزو خدمت محسوب شود،كارگران زودتر بازنشسته خواهند شد و مشكل بيكاري تا حدودي رفع خواهد شد.
قبل از راي گيري در خصوص فوريت اين طرح نماينده شهركرد گفت: به نظر مي رسد اين طرح با اصل ۷۵ قانون اساسي مغايرت دارد چون بار مالي دارد.
مرتضي تمدن افزود: بنابراين اين طرح قابل مطرح شدن در مجلس نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين اخطار قانون اساسي گفت: چون اين طرح استفساريه است بگذاريد راي گيري كنيم و اگر راي آورد در بررسي  آن در صحن علني مجلس بحث خواهيم كرد.
از ۱۹۵ نماينده حاضر در مجلس، ۱۲۸ نماينده به فوريت اين طرح راي دادند.

افسردگي تا سال ۲۰۲۰ رتبه نخست بيماري هاي شايع
مهر: بيماري افسردگي تا سال ۲۰۲۰ در رده اول بيماري هاي شايع در انسانها به ويژه در گروه بيماري هاي روانپزشكي دنيا قرار مي گيرد.
دكتر احمد جليلي رئيس انجمن روانپزشكان ايران افزود: افسردگي شايع ترين و مهمترين بيماري روانپزشكي در بين گروه بزرگسال در ايران است و به علت شيوع زياد آن در اغلب كشورهاي دنيا، هم اكنون اين بيماري به لحاظ شيوع بيماري در رده چهارم جهان قرار دارد.
وي اظهار داشت: عوامل بروز بيماري افسردگي فقط به يك عامل محدود نمي شود بلكه عوامل مختلفي نظير عوامل ارثي، سرشتي، تربيتي و محيطي در ابتلا به اين بيماري تاثيرگذار است.

مصرف ريواس براي مبتلايان به سنگ كليه ممنوع!
ايسنا: ريواس به علت داشتن اسيد اگزاليك و كلسيم در مبتلايان به سنگ كليه و مثانه (از نوع اگزاليك) و سنگ صفرا مضر است.
ريواس داراي ويتامين B و A و مقدار زيادي ويتامين C و اسيد اگزاليك، اسيد سيناميك، ماده اي به نام رئين، مواد چرب، كمي اسانس، نشاسته زياد و ماده اي تلخ به انام بتاگلوكوگالين است.
شربت ريواس مفرح، مقوي معده، اشتها آور و صفراكش است.
فقط تحت نظر كارشناس تغذيه از اسانس ريواس براي مصرف خوراكي استفاده كنيد. همچنين برگ ريواس سمي است و بايد از خوردن آن پرهيز كرد.

اختصاص ۲۰ ميليارد ريال اعتبار سلامت دندان نوجوانان
ايلنا: رييس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت اعلام كرد: در سال جاري، ۲۰ ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح سلامت دندان نوجوانان اختصاص يافت.
محمدعلي وردي گفت: سال گذشته، ۱۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده بود كه امسال اين رقم افزايش يافته است. وي تصريح كرد: با توجه به اين كه گروه سني زير ۱۲ سال حساس  ترين گروه از نظر بهداشت دهان و دندان هستند، طرح  هاي خود را روي اين گروه متمركز كرده  ايم.

افزايش پايگاه هاي ثابت امداد جاده اي
فارس: رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر از افزايش تعداد پايگاه هاي ثابت امداد جاده اي در سال جاري به ۱۵۰ واحد خبر داد.
منصور آقا نصير گفت: پايگاه هاي ثابت امداد جاده اي هلال احمر به صورت ساختمان و سازه ثابت در نقاط حادثه خيز جاده اي كشور مثل گردنه ها و نقاط ويژه جاده ها احداث مي شوند و به طور مستمر در تمام فصول آماده خدمت رساني امدادي به هموطنان هستند.
وي يادآور شد: اورژانس نيز در طول جاده هاي كشور كانكس هاي ويژه اي را جهت خدمت رساني دارد كه در نظر داريم همكاري نزديكتري را با اورژانس برقرار كنيم و از تواناييها و قابليت هاي هر دو سازمان در جهت خدمت رساني بهتر به هموطنان استفاده كنيم.

داروسازان در داروخانه، مهمترين مشاوران
مردم در نحوه مصرف دارو
003438.jpg
ايسنا: دبير انجمن داروسازان ايران با بيان اين كه داروسازان در داروخانه ها مهمترين مشاوران مردم در مصرف دارو هستند، گفت: حضور داروسازان در حلقه درمان محسوس است.
دكتر واقفي درمان را مثلثي با سه رأس و زاويه بيمار، پزشك و داروساز دانست و اظهار كرد: طبيعي است كه هر كدام از اين زوايا حذف شود اين بخش دچار سردرگمي خواهد شد.
وي با بيان اين كه داروسازان در داروخانه موظف به مشاوره دارويي به مردم هستند، افزود: داروسازان نحوه مصرف، نگهداري و چگونگي مصرف هر دارو را به مردم ياد مي دهند و در واقع آنها موظف به مشاوره دارويي به مردم هستند.
واقفي به تمامي هموطنان توصيه كرد كه از مصرف داروهاي بي رويه و بدون تجويز پزشك خودداري كنند زيرا اين داروها در درازمدت سبب عوارض جبران ناپذير خواهد شد. وي همچنين از تمامي پزشكان خواست كه در تجويز داروهاي بي مورد به بيماران خود خودداري كنند تا رقم مصرف دارو در كشور ما به حد استاندارد جهان نزديك شود.

كارگران زن به سياست هاي حمايتي نيازمندند
فارس: نايب رئيس فراكسيون زنان گفت: دولت بايد براي كارگران زن شاغل در بخش اقتصاد غيررسمي و مشاغل موقت سياست هاي حمايتي اعمال كند.
عشرت شايق با اشاره به مشكلات كارگران زن شاغل در بخش اقتصاد غيررسمي كشور و مشاغل موقت، افزود: به دليل پايين بودن احتمال دسترسي به فرصت هاي شغلي منظم و داراي دستمزد مناسب، اكثر زنان فعال در مشاغل حاشيه اي مشغول به كار مي شوند كه به لحاظ خارج بودن اين مشاغل از چارچوب هاي قانوني و نظارتي ميزان آسيب پذيري آنان افزايش يافته و با مشكلات متعددي مواجه مي شوند.

رشد پرداخت زكات در كشور
ايرنا: دبير ستاد احياء زكات كشور، از افزايش ۳۵۰ درصدي پرداخت زكات خبر داد.
«فرج الله عارفي» گفت: سال گذشته ۲۳ ميليارد ريال زكات در كشور جمع آوري شد كه اين ميزان در سال ما قبل آن شش ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال بود.وي ادامه داد: زكات جمع آوري شده صرف تأمين مسكن فقرا، ازدواج، ساخت مسجد و ديگر فعاليت هاي عام المنفعه خواهد شد.در اين راستا براي تجليل از روستاهاي نمونه از سوي دولت ۳۰ ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته كه صرف اين كار مي شود.
وي اظهار داشت: به منظور ترويج اين فرهنگ طرحي به تازگي از سوي نمايندگان مجلس ارايه شده كه در صورت تصويب قطعي به هر استان مبلغي به عنوان تشويق در جمع آوري زكات اهدا مي شود.

استفاده از كرم ضد آفتاب محدوديت سني ندارد
ايسنا: يك متخصص پوست و مو گفت: مصرف ضد آفتاب براي همه افراد لازم است و حتي براي نوزاد سه ماهه نيز مي توان متناسب با نوع پوست وي از ضد آفتاب استفاده كرد.
دكتر آزاده الياس   با بيان اين مطلب اظهار كرد:  بر خلاف كشورهاي اروپايي كه براي حفاظت از پوست شان در مقابل آفتاب، ضد آفتاب ۱۰ تا ۲۰ درصد كفايت مي كند در كشور ما با توجه به موقعيت جغرافيايي و تابش مستقيم نور خورشيد به ضد آفتابي با درصد ۳۰ نياز است. وي در ادامه افزود: ضد آفتاب هايي با درصدهاي بالاتر ۵۰ يا ۶۰ درصد تفاوت چنداني با ضد آفتاب ۳۰ درصدي ندارد و اين تفاوت بيشتر از ۶ يا ۷ درصد نيست.
اين متخصص پوست و مو چگونگي مصرف ضد آفتاب ها را نيز امري مهم خواند و افزود: تعداد مصرف ضد آفتاب ها بسته به كيفيت آنها متفاوت است. بعضي ضد آفتاب هاي خارجي تا ۶ ساعت مي توانند از پوست محافظت كنند و نيازي به تجديد مصرف ندارند ولي ضد آفتاب هاي ايراني معمولا تا ۳ ساعت خاصيت حفاظت دارند و بعد از آن بايد تجديد شوند البته اگر فرد در تابش مستقيم خورشيد باشد و لازم به ذكر است كه براي تجديد ضد آفتاب نياز به شستن پوست نيست.

رهايي فرزندان بدترين آفت خانواده هاست
مهر: خانواده ها در عصر فرزندسالاري وانهادگي را بيش از حد پيشه كرده اند و اين موضوع بدترين آفت امروز خانواده ايراني است.
دكتر عبدالله مشائي، با بيان اينكه نسل قديم بايد براي انتقال تجاربش، خود را با نسل جديد تطابق دهد، افزود: در شرايط حاضر نسل جديد خود را از آگاهي لازم برخوردار مي داند، در حالي كه فاقد تجربه لازم است و با اين تصور زندگي اش را پايه گذاري مي كند و در نتيجه با مشكلات جدي برخورد مي كند.
اين روانشناس اظهار داشت: تا زماني كه بافت جديد شهري بتواند خود را با ساز و كارهاي مورد نياز شهرنشيني تطابق دهد و فرهنگ لازم را به دست بياورد با مشكلات خاص اين دوره گذار گريبانگير خواهد بود. به همين دليل خانواده ايراني هم اكنون و طي اين سالها از جهات گوناگون در معرض مشكلات گوناگون قرار گرفته است.
وي خاطر نشان كرد: اگر اقتصاد، امنيت، ارتباطات و اطلاعات در جامعه شهري خوب سازماندهي نشود، خانواده در معرض گسست، ناتواني و ناپايداري قرار مي گيرد و حتي در صورت بي توجهي مي تواند تشكيل خانواده را همانند بعضي از جوامع تحت الشعاع قرار دهد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |