پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۸ - May 18, 2006
۲۸ ارديبهشت روز بزرگداشت حكيم عمرخيام
روز ملي رياضيات
003420.jpg
گروه علمي فرهنگي: ۲۸ارديبهشت روز بزرگداشت حكيم عمر خيام- رياضي دان، منجم و شاعر بزرگ ايراني- است. خيام رياضي دان بزرگي بوده و خدمات بزرگي در تاريخ علم رياضيات انجام داده است. غير از خيام مي توان از دانشمندان بزرگ ديگري همچون خواجه نصير، ابوالوفاي بوزجاني و ديگر رياضي دانان كشورمان نام برد كه در دوران اوج اقتدار علمي، خدمات بزرگي را به جهان دانش عرضه داشته اند.
از ديرباز دانشمندان ايراني منشأ خدمات فراواني به عالم بشريت بوده اند كه بارزترين آنها ابوعلي سينا در پزشكي و فلسفه، رازي در زمينه شيمي، ابوريحان بيروني در علوم تجربي و... بوده اند.
در چند دهه اخير نيز دانشمندان جوان ايراني مايه فخر و مباهات اين سرزمين كهن شده اند كه رياضي دان جوان كشورمان مريم ميرزاخاني كه به عنوان يكي از ۱۰ مغز برتر آمريكاي شمالي توسط مجله پاپيولار ساينس انتخاب شده يا دكتر نادري كه سرپرست پروژه هاي بزرگ ناسا است، از آن جمله اند. اميدواريم با تلاش دانشمندان جوان كشورمان، بار ديگر ايران اسلامي را در اوج قله هاي علم و پژوهش ببينيم.

رياضيدان ها به چه كارهايي مي پردازند؟
003426.jpg
هما كبيري : دانشمندان هر رشته اي، از يك وسيله فيزيكي استفاده مي كنند، اما رياضيدان ها چون اين وسيله را ندارند، هميشه مظلوم تاريخ بوده اند. رياضيدان ها از ابزاري استفاده مي كنند كه فيزيكي نيست، بلكه ابزار فكري است كه استدلال به عنوان ستون و الهام به عنوان ذره بين عدسي هاي آن است.
كسي نمي تواند ادعا كند كه تا به حال يك انتگرال، يا نقطه هندسي يا حتي يك عدد(!) را ديده! ممكن است نمادهايش را ديده باشد، اما خود عدد هيچ وجود فيزيكي زميني براي ديده شدن، لمس كردن يا بوييدن ندارد.
خيلي ها فكر مي كنند كه رياضيات به عدد مي پردازد و در مقاطع دكتري و بالاتر به عددهاي خيلي بزرگ! هيچ چيز از اين تصوير دردناك تر نيست، رياضيات به عدد هم نمي پردازد.
اگر يك كتاب خيلي پيچيده رياضي را هم بگرديد، بزرگتر از عدد ۲ يا۳ در آن پيدا نمي شود. پس رياضي چه كار مي كند؟ رياضيات بيشتر اوقات از نشانه ها گفت وگو مي كند و نشانه ها فقط عدد را نمايش نمي دهد. بعضي ها هم فكر مي كنند رياضيات يك علم مرده است كه اين هم غلط است.
رياضي تا به امروز هرگز اينقدر زنده نبوده و هنوز در مراحل اوليه رشد خود است. آنقدر هم گسترده است كه هيچ كس نمي تواند ادعا كند با همه آن آشناست يا فكر كند كه در بيش از يك گوشه كوچك آن متخصص است. يكي از اساتيد دانشگاه مي گفت كه آنقدر حوزه ها تخصصي شدند كه شايد باور نكنيد كه آن سر دنيا يك نفر پروفسور شده آن هم در شاخه تخصصي «تغيير متغير» ! فكرش را بكنيد، تغيير متغير! در نگاه اول شايد حتي خنده دار باشد اما اين چيزي است كه واقعيت دارد.
رياضيدان محض به خاطر خود رياضيات در آن كار مي كند. گاهي اين فرد كمترين توجهي به اين كه آيا كارش هيچ كاربرد خارجي دارد يا نه، ندارد.
گاهي اگر رياضيات محض براي ساير حوزه هاي ديگر قابل كاربرد باشد، آن وقت رضايت وجود دارد. واقعيت اين است كه اگر از كساني كه با رضايت قلبي خودشان سراغ اين رشته رفتند بپرسيد، برايشان سخت است كه انگيزه هاي شخصي خودشان را بگويند.
به همان دلايلي كه هنرمند نقاشي مي كند، او به رياضيات مي پردازد: براي جاذبه خود موضوع، براي خرسندي از توليد چيزي كه براي خودش و همكارانش زيباست. رياضيات با همه پيرايه هاي علمي خودش، بسيار شبيه به يك هنر است و تنها كساني كه استعدادهاي ويژه دارند، مي توانند به آن بپردازند. قانون هاي خاص خودش را هم دارد و البته حوزه نامحدودي كه گاهي درك انتزاعي آن به قدري دشوار مي شود كه رياضيدان را خسته مي كند. اما شادي بعد از حل مسأله و درك شهودي آن به قدري هيجان انگيز است كه همه خستگي ها را از ذهنش مي برد. پس جا دارد همين جا يك تبريك صميمانه به خاطر روز ملي رياضيات به همه آنهايي كه در اين حوزه كار مي كنند، بگوييم.

ابوالوفاي بوزجاني
نابغه بوزجان
003417.jpg
بهزاد اسلامي مسلم :ابوالوفاي بوزجاني از بزرگترين رياضيدانان و منجمين ايراني است. او در ۳۲۸ هجري قمري در بوزجان (تربت جام امروزي) به دنيا آمد. در بيست سالگي به بغداد رفت و به خدمت شرف الدوله- فرزند عضدالدوله- درآمد و در رصدخانه اي كه شرف الدوله در بغداد ساخته بود، با سرپرستي ابوسهل كوهي مشغول به كار شد. ابوالوفا مانند بسياري از دانشمندان زمان خود به شرح و ترجمه آثاري از پيشينيان (مانند اقليدس، ديوفانت و خوارزمي) پرداخت.
اهميت آثار رياضي بوزجاني بيشتر به دليل سهم بسزايي است كه او در پيشرفت مثلثات داشته است. او اولين كسي است كه جدول هاي سينوس و تانژانت را در بازه هاي ۱۵ دقيقه اي تنظيم كرد. اين كار قسمتي از كار اكتشافي درباره مدار ماه بود.
ابوالوفا براي محاسبه جدول هاي سينوس روش جديدي ابداع كرد. اگر اعداد جدول هاي مثلثاتي او را به صورت اعشاري بنويسيم، اعداد تا هشت رقم اعشار دقيق هستند. بوزجاني تابع هاي سكانت و كسكانت را معرفي كرد. يكي از كتاب هاي او كتاب «محبسطي» است.
بعضي معتقدند كتاب محبسطي ابوالوفا ترجمه المحبسطي بطلميوس است، ولي برخي نيز گمان مي كنند كتاب ابوالوفا كتابي مستقل از كتاب بطلميوس است. اين كتاب را مي توان به سه بخش عمده شامل مثلثات، به كار بردن دستورهاي مثلثاتي درباره رصدها و فرضيه  سيارات تقسيم كرد. ابوالوفا در اين كتاب، روابطي مثلثاتي را كه اكنون نيز براي ما آشنا و مهم هستند (مثلاً رابطه سينوس مجموع و تفاضل) ثابت كرده است.
يكي ديگر از كتاب هاي ابوالوفا بوزجاني «كتاب في ما يحتاج اليه الكتاب و العمال من علم الحساب» نام دارد و مهمترين كتاب او در حساب است. اين كتاب را «منازل» يا «منازل السبع» نيز مي نامند. كتاب هفت منزل دارد:
منزل اول: درباره نسبت ها
منزل دوم: درباره ضرب و تقسيم(محاسبات با اعداد صحيح و گويا)
منزل سوم: درباره كارهاي مساحي(مساحت اشكال، حجم اجسام، يافتن فاصله)
منزل چهارم: درباره اعمال خراج
منزل پنجم: درباره تصريف (ظاهراً: صرافي) و مقاسمات (ظاهراً: تقسيم به نسبت)
منزل ششم: درباره انواع گوناگون حساب كه در دواير دولتي به آن نياز است (واحدهاي پول، پرداخت به سربازان و...)
منزل هفتم: درباره معاملات تجار
در منزل دوم كتاب،  نخستين مورد كاربرد اعداد منفي در تاريخ رياضيات در جهان اسلام را ذكر و از اصطلاح «دين» (وام) براي اين مفهوم استفاده شده است.
«كتاب في  مايحتاج اليه الصانع من اعمال الهندسه» از ديگر آثار ابوالوفاست. اين كتاب ۱۳ بخش دارد و در آن ابتدا از ابزارهايي كه براي ساختمان هاي هندسي لازم است (خط كش، پرگار، گونيا) صحبت مي كند، بعد ساده ترين مسائل ترسيم هندسه(مثل تقسيم پاره خط يا زاويه دو بخش برابر، رسم عمود بر خط راست و بر صفحه، رسم خط هاي راست موازي، رسم مماس بر دايره، پيدا كردن مركز دايره را شرح مي دهد و سپس به رسم شكل هاي پيچيده (مثل چند ضلعي هايي با ضلع ها يا زاويه هاي برابر، شكل هاي محاطي و محيطي، تقسيم مثلث يا چهار ضلعي به دو يا چند بخش هم ارز، تبديل يك مربع به چند مربع و برعكس،...) مي پردازد.
اين كتاب به نحو احسن روابط بين مهندس و صنعت گر را نشان مي دهد. بوزجاني همه جا، با استدلال و گاه با چند روش حل مسأله را مي دهد و به كاربردهاي عملي راه حل هاي خود توجه دارد. تلفيق نظريه و كاربرد در جمله زير كه از ترجمه فارسي كتاب اعمال هندسي او انتخاب شده است، به خوبي معلوم مي شود: «... اكنون در اين باب، قسمت كردن و بريدن بعضي شكل ها را به چند بخش، آن طور كه صنعت كاران به كار مي برند، مي آوريم...» . او در اين كتاب به شكل هاي فضايي هم توجه مي كند و به خصوص درباره رسم شكل روي كره و ساختن چند وجهي هاي منظم و نيمه منظم، مسأله هايي متعدد حل مي كند. در ضمن شكل هاي زينتي هندسي را هم كه در گلدوزي و قاليبافي و كاشيكاري كاربرد دارند، فراموش نمي كند.
يكي از آثار ابوالوفا كه شهرت كمتري دارد، رساله اي است با نام «رساله في جمع اضلاع المربعات و المكعبات» اصل موضوع رساله- همان طور كه از نامش برمي آيد- حل و اثبات اتحاد و معكوس اتحادهاي مختلف جبري است. او در اين رساله، موضوعي عددي و به عبارت امروز، جبري را با استفاده از روشهاي هندسي حل و اثبات مي كند. البته اين روش در رياضيات دوره اسلامي روشي كم سابقه نيست و افرادي چون خوارزمي و كرجي از آن بسيار استفاده كرده اند. ابوالوفا براي اثبات اتحاد a+b)2)=a2+۲ab+b2، مربعي به ضلع a+b در نظر مي گيرد و آن را به دو مربع به ضلع هاي a و b، و دو مستطيل هر يك به عرض a و طول b تقسيم مي كند و با محاسبه مساحت مربع اول به دو روش، اتحاد را ثابت مي كند.
يكي از كارهاي مرتبط با فيزيك ابوالوفا كه در كتاب اعمال هندسي آمده است، دستور ساخت آينه هاي سوزان است. آينه سوزان، آينه مقعر و سهي وار است. خاصيت اين آينه اين است كه نوري كه از خورشيد به آن مي رسد، پس از انعكاس در نقطه  اي به نام كانون جمع مي شود و اگر جسمي در اين نقطه قرار بگيرد و نور خورشيد به آينه بتابد، ممكن است جسم آتش بگيرد (شايد اين داستان را شنيده باشيد كه ارشميدس براي آتش زدن كشتي هاي رومي از چنين آينه هايي استفاده كرد) ابوالوفا دو الگوي هندسي براي ساختن اين آينه ها پيشنهاد مي كند كه حقيقت رسم سهي از طريق نقطه يابي است. يونانيان نيز با يكي از روش ها آشنا بوده اند، اما روش دوم در كارهاي رياضيدانان يوناني ديده نمي شود. در روش دوم، ابوالوفا راهي ابتكاري و جالب براي يافتن نقاطي كه سهي را با كمك آنها رسم كنيم بيان مي كند.
بوزجاني با چند اثر كوتاه نجومي، راه را براي كاربرد عملي علم نجوم هموار كرد و رساله «في معرفته الابعاد بين المساكن» يكي از آنهاست. او در اين رساله، با دو روش متفاوت فاصله شهر بغداد تا مكه را تعيين مي كند و سپس اين روش را براي تعيين فواصل ساير شهرها تعميم مي دهد.
ابوريحان بيروني، ابوالوفا را مي شناخت و با او مكاتبه داشت. وقتي ابوريحان در خوارزم بود، براي رصد هم زمان ماه گرفتگي، با بوزجاني قرار گذاشت. بيروني مي نويسد: «با ابوالوفا[...]قرار گذاشته بودم كه او در بغداد و من در خوارزم، ماه گرفتگي را رصد كنيم و اين رصد در ۳۸۷ هجري صورت گرفت و از مقايسه ميان دو عمل نتيجه چنان شد كه اختلاف ساعت ميان نصف النهارهاي اين دو شهر نزديك يك ساعت مستوي است...» در واقع با اين رصد، اختلاف طول جغرافيايي را اندازه گرفتند و البته اين رصد، به نوعي ارتباط و همكاري علمي ميان اين دو اخترشناس مشهور و هم عصر و نشاط علمي آن دوره را نشان مي دهد.
ابوالوفا در سال ۳۸۸ هجري قمري در بغداد درگذشت.

جذابيت هاي رياضي
ميثم كريمپور:در دهه ۱۹۷۰ زماني كه نظاميان در آرژانتين با كودتا به قدرت رسيدند، تدريس رياضي جديد را در مدارس ممنوع كردند. خلاصه بخشنامه اي كه به همين منظور صادر شده بود چنين است: البته رياضيات به خودي خود از نظر سياسي علمي است خنثي ولي بعضي از مباحث رياضي مي تواند منشاء تحريك افراد به خرابكاري باشد.
به عنوان مثال مطلبي مثل مجموعه، گروه و ميدان مي تواند افراد را به جمع شدن دور هم و تشكيل گروه هاي خرابكاري تشويق كند. بعضي از اصطلاحات رياضي مثل بردار و ماتريس از كلمات مشخصه يك خرابكار است. رابطه رياضي با سياست از مطالب عجيب وبلاگ جذابيت هاي رياضي است كه ممكن است تا به حال چيزي از آن نشنيده باشيد. علم رياضيات از علوم بسيار گسترده و شيرين است و هنگامي كه وبلاگي بخواهد به جذابيت هاي آن بپردازد قطعاً مسئوليت سنگيني را عهده دار شده است.
مطالعه وبلاگ جذابيت هاي رياضي مي تواند ديد شما را نسبت به رياضيات تغيير داده و علاقه مندي شما را به اين علم چندين برابر كند. تاريخچه عدد صفر، مباحثي پيرامون عدد پي، بزرگترين عدد اول، عجايب عدد ۱۴۲۸۵۸ و چندين مطلب جالب و خواندني ديگر يادداشت هاي مختلف اين وبلاگ را تشكيل داده اند.
اگر مايل باشيد با روشي كه در اين وبلاگ شرح داده شده است قادر خواهيد بود تقويم يك سال را در زماني كمتر از چند دقيقه به خاطر بسپاريد و باعث حيرت ديگران شويد. روش حفظ كل تقويم سال در چند دقيقه: اين كار بسيار ساده است. حتي در ظرف يك دقيقه هم امكان پذير است. فقط شما كافي است اولين شنبه هر ماه را بدانيد كه چندم است؟ مثلاً اولين شنبه فروردين سوم است بنابراين اولين پنج شنبه آن مي شود «۸=۵+۳» يعني هشتم.
آدرس وبلاگ: iraziatshahed. Persianblog.com

دكتر هشترودي و نظر او در مورد خيام
003405.jpg
«كشف اين موضوع كه تئوري دو جمله اي جبري نيوتن قبلاً به وسيله حكيم عمر خيام بيان شده، مطلب تازه اي نيست چون قبل از اينكه روزنفلد استاد رياضيات دانشگاه مسكو آن را عنوان كند ابوالقاسم قرباني آن را طي مقالاتي آن هم در حدود چندين سال قبل بيان كرده و از قرائن موجود، به اثبات آن هم پرداخته است. ولي مهمتر از همه اين است كه خيام كارهايي در رياضيات انجام داده كه تئوري دو جمله جبري او در مقابله آنها چيزي نيست. كار اصلي خيام طبقه بندي معادلات درجه سوم و حل آن به وسيله قطوع مخروطي بود كه در جاي خود بسيار قابل ملاحظه  است.»
اينها صحبت هاي دكتر هشترودي رياضيدان نامي معاصر است كه تمام عمرش را صرف رياضيات كرد اما هيچ وقت قدرش را ندانستند و نامي از او برده نشد. قرار است امسال تابستان در دانشگاه تبريز، يكصدومين مراسم بزرگداشت دكتر هشترودي با شكوه هر چه تمام تر برگزار بشود. براي ثبت نام در اين مراسم هم مي توانيد به اين سايت مراجعه كنيد.
Aimc37.azarunir.ac.ir
بيهقي با خيام هم شاگردي بوده و در تاريخ بيهقي مي گويد:
«روزي در مجلسي با خيام نشسته و از هر دري سخن مي رانديم، كه خيام چنين گفت: زماني كه من در اين جهان نباشم و تو زنده باشي، مزار مرا پيدا نخواهي كرد، گفتم چرا؟- براي اينكه روي مزارم اين قدر گل خواهد بود كه پيدا نخواهي كرد و همين طور هم شد كه مي گفت. زيرا چندين سال بعد كه وارد نيشابور شدم، جوياي حال خيام شدم، گفتند سالهاست كه از دنيا رفته و مرا به گوشه باغي بيرون شهر راهنمايي كردند كه در آنجا به قدري شكوفه هاي درختان سيب روي مزار خيام را پوشانيده بود كه اصلاً قبر خيام ديده نمي شد.»

خدمات تبليغاتي مايكروسافت
ايرنا: بر اساس گزارش هاي اعلام شده، شركت مايكروسافت از اين به بعد خدمات تبليغاتي به كاربران خود ارائه مي دهد. به گزارش Kataweb ، مقامات شركت مايكروسافت اعلام كردند نام خدمات تبليغاتي ارائه شده توسط اين شركت ADCENTER است. كاربراني كه نياز به آگهي دارند با ارائه اين نرم افزار به راحتي و به طور مستقيم مي توانند از طريق مايكروسافت وارد عمل شوند. بنابراين كاربراني كه از خدمات تبليغاتي مايكروسافت استفاده مي كنند نيازي به ورود به سايت ياهو براي ديدن آگهي ندارند.
مقامات شركت مايكروسافت اعلام كردند: ارائه خدمات تبليغاتي در توسعه فعاليت هايي كه اين شركت در آينده اي نزديك پيش رو دارد موثر خواهد بود. آنان گفتند: هدف مايكروسافت از ارائه اين خدمات افزايش رقابت با رقباي خود از جمله ياهو و گوگل است. مايكروسافت درصدد است تا با برنامه ريزي هايي كاربران اينترنتي زيادي را در تمام دنيا به سمت خود بكشاند به همين منظور اقداماتي را در زمينه ارائه خدمات مختلف به كاربران اينترنتي انجام مي دهد.

مايكروسافت رقابت با گوگل را كم اهميت خواند
003411.jpg
پي سي ورد ايران - ناديا سليماني:مدير ارشد اجرايي مايكروسافت، استيو بالمر، در اين هفته رقابت خود را با گوگل كم اهميت جلوه داد و اظهار داشت كه نسبت به كاري كه گوگل انجام مي دهد، مايكروسافت بيشتر تمركز خود را بر روي ايجاد محتويات اينترنت و سرويس هاي ديگري معطوف كرده است كه درآمد تبليغات را بيشتر افزايش مي دهد.
اين طرز تفكر بيانگر و منعكس كننده نظرياتي بود كه توسط موسس و مدير محصولات گوگل، لري پيج در رويداد مطبوعاتي اظهار شد. لري پيج اظهار داشت كه گوگل شديدا سرگرم ايجاد سرويس هاي خود است تا ديد محتاطانه تري بر مايكروسافت داشته باشد. برخلاف اظهار نظراتش بالمر گفت مايكروسافت مصمم است از جايگاه فعلي خود يعني رتبه سوم، به اوج زنجيره درآمد تبليغات اينترنت برسد. اين يعني اينكه گوگل جايگاه نخست درآمد تبليغات اينترنت را به خود اختصاص داده است و در سر راه اين شركت قرار دارد.وي با افزودن اين مطلب كه بهتر است زياد بر گوگل متمركز نشويم ادامه داد كه قصد داريم ابتدا به جايگاه دوم و سپس هم به رده نخست تبليغات اينترنت صعود كنيم.

طراحي جديد صفحه اصلي ياهو
003423.jpg
محمدتقي رسولي: سايت ياهو از پنج شنبه گذشته اقدام به تغيير در طراحي سايت خود كرد تا بتواند كاربران بيشتري را جلب نمايد. اين تغييرات براي اولين بار پس از تغييرات سپتامبر ۲۰۰۴ است.
طراحي جديد به شكلي است كه كاربران براي دسترسي به سرويس هاي مختلف نظير ايميل، آب و هوا، ترافيك هاي منطقه اي و موزيك احتياجي به گذر از چند صفحه متوالي ندارند و مستقيماً از صفحه اصلي مي توانند سرويس موردنظر را اجرا كنند.
همچنين در طراحي جديد كليدي تعبيه شده به نام «Yahoo pulse» است كه مخصوص امور فرهنگي ايجاد شده است تا اين سايت كه حدود ۴۰۲ ميليون كاربر در جهان دارد در امور فرهنگي نيز فعال باشد. اين اقدام ياهو در واقع به منظور كاهش ترافيك در اثر باز شدن صفحات زياد اين سايت است كه باعث گرديده سرعت سايت كاهش يابد. ورود به حيطه فرهنگي نيز مبارزه با سايت هاي مشابه نظير myspace.com است.
آخرين بار در سپتامبر ۲۰۰۴ ياهو اقدام به تغيير طراحي صفحه اصلي خود كرده بود كه در آن زمان با كمك دانشجويان دانشگاه استانفورد اقدام به طراحي سايت كنوني كرده بود، در واقع زمان آن رسيده بود كه ياهو حداقل با تغييرات ظاهري تنوعي را براي كاربران خود ايجاد كند. همچنين سايت قديمي ياهو ديگر توانايي جذب كاربران جوان و نوجوان را نداشت. در طراحي جديد به نحوي كار شده كه كاربران با استفاده از منوهاي كشويي به تمامي گزينه ها دسترسي داشته باشند و احتياجي به باز كردن صفحه هاي زياد نداشته باشند.
ياهو اين طراحي جديد را كه به نام sperit است پس از چند ماه تست، نهايي شده و فعال كرده است، البته هنوز صفحه اصلي عوض نشده و كاربران براي مشاهده طراحي جديد مي بايست گزينه The all-new yahoo! Home page را كليك كنند تا از صفحه جديد استفاده كنند. پيش بيني مي شود به زودي صفحه قديمي حذف و spirit جايگزين آن شود.

ژنتيك
با هدف معرفي آخرين دستاوردهاي تحقيقاتي ژنتيك
نهمين كنگره ژنتيك ايران برگزار مي شود
003402.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نهمين كنگره ژنتيك ايران با هدف معرفي آخرين دستاوردهاي تحقيقاتي ژنتيك كشور و فراهم ساختن فضاي بحث و تبادل نظر بين متخصصان علوم گوناگون ژنتيك، به مدت سه روز از ۳۰ ارديبهشت تا ۱ خرداد ماه امسال، توسط انجمن ژنتيك ايران و با مشاركت وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان ها و مراكز تحقيقاتي و پژوهشي مرتبط، در مركز همايش هاي بيمارستان ميلاد تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري رئيس نهمين كنگره ژنتيك ايران با اعلام اين خبر گفت: اين كنگره زمينه هاي گوناگون علم ژنتيك اعم از ژنتيك كلاسيك، مولكولي، مهندسي ژنتيك، سيتوژنتيك، ژنتيك كمي و ژنتيك جمعيت ها را دربرمي گيرد.
دكتر سيروس زينلي اضافه كرد: نهمين كنگره ژنتيك در حالي برگزار مي شود كه پروژه هاي ژنوم متعددي پايان يافته و در حال گذر از دوران پس ژنومي هستيم و موفقيت هاي دانشمندان و متخصصان ايراني طي سال هاي گذشته نيز توجه جهانيان و مسئولان كشور را به خود معطوف ساخته و اميد است اين كنگره به آينده درخشان تر ژنتيك و زيست فناوري در كشور بيانجامد.
عضو هيأت علمي انستيتو پاستور ايران افزود: بيش از ۴۹۰ مقاله به صورت سخنراني و پوستر در نهمين كنگره ژنتيك ايران ارائه مي شود.
رئيس انجمن ژنتيك ايران در ادامه گفت: مجموعاً ۱۹۲ سخنراني در اين كنگره ارائه خواهد شد كه شامل ۶۶ سخنراني در شاخه ژنتيك انساني (پزشكي)، ۶۶ سخنراني در شاخه ژنتيك گياهي، ۳۰ سخنراني در شاخه ژنتيك دام و آبزيان (جانوري) و ۳۰ سخنراني در شاخه ژنتيك پروكاريوت ها (ريز سازواره ها)، است. همچنين ۱۲ مقاله كليدي نيز ارائه مي شود.
دكتر زينلي، ارائه راهكارهايي در زمينه توسعه علم ژنتيك در كشور، نشر مفاهيم ژنتيك در سطح جامعه را از ديگر اهداف اين همايش دانست و افزود: در اين همايش چند كارگاه عملي نيز برگزار خواهد شد.
رئيس شبكه پزشكي مولكولي كشور با اشاره به ضرورت برگزاري اين همايش اظهار كرد: طي دو دهه اخير علم ژنتيك در ايران پيشرفت چشمگيري داشته و لازم است به اين علم بيش از گذشته توجه شود.
به گفته زينلي، ۷ دوره اين كنگره پيش از پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شده است و در واقع اين كنگره دومين همايش تخصصي ژنتيك كشور بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است.علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به وب سايت www.genetics.ir مراجعه كنند.

هارد ديسك هاي معيوب
گروه علمي فرهنگي: اخيراً در استفاده از هارد ديسك هاي SATAII با برخي مادربوردها، مشكلاتي به وجود آمده است. شركت مكستور، سازنده اين هارد ديسك ها در سايت اختصاصي اش (Maxtor.com) شماره مدل هايي را اعلام كرده است كه معايبي همچون عدم شناسايي هارد توسط مادربورد، خرابي داده ها و... دارند.
شركت مكستور، علت بروز اين قبيل مشكلات را عدم سازگاري قطعات با هم دانسته و اعلام كرده است كه در حال آماده سازي و به روز آوري firmwcr هارديسك هاي اعلام شده و ارائه آن به مشتري است لازم به ذكر است كه اين هارد ديسك ها با چيپ ست هاي nforce4 و nforce3 مشكل دارند، براي آگاهي از اين مدل هاي معيوب هاردديسك هاي مكستور به سايت اين شركت مراجعه كرده و كليد واژه هاي nforce و SATA II را جست و جو كنيد.

مجهزترين تلسكوپ جهان ساخته شد
ايرنا: مجهزترين تلسكوپ جهان كه دانشمندان را در جستجوي يافتن سرچشمه حيات ياري خواهد داد، ساخته شد.اين تلسكوپ راديويي و شبكه گسترده گيرنده هاي امواج راديويي آن، لوفار (LOFAR) نام دارند و شبكه گيرنده ها شامل بيش از دوهزار آنتن كوچك است كه در سراسر اروپا نصب خواهند شد. سوئد، لهستان و نواحي مركزي فرانسه از نخستين نقاط جغرافيايي مورد نظر براي نصب اين آنتن ها هستند. شبكه آنتن هاي كوچك تلسكوپ، تمامي اطلاعات را كه همان تكانه ها يا امواج ناشي از تغييرات فيزيكي ذرات در فضا است، را از دورترين زوايا و گوشه هاي جهان هستي جمع آوري كرده و به دو پايگاه جمع آوري اطلاعات در هلند و آلمان ارسال خواهند كرد.
پايگاه هاي اطلاعاتي دو كشور مجهز به پيشرفته ترين رايانه هاي پردازشگر موجودند. آنتن هاي اين تلسكوپ در مقايسه با آنتن هاي موجود نه تنها اطلاعات را با كيفيت بهتري مخابره خواهند كرد، بلكه در بيش از يك جهت فعال هستند.

رقابت براي توليد نمايشگرهاي LCD
003408.jpg
عليرضا سزاوار:شركت ژاپني شارپ تصميم دارد تا به عنوان برترين سازنده صفحات كريستال مايع (LCD) مطرح شود. شركت شارپ كه موقعيت خود را به عنوان سازنده برتر صفحات نمايش كريستال مايع در بازارهاي ايالات متحده به رقيب ديرينه اش يعني سوني واگذار كرده بود، قصد دارد با آغاز توليدات خود در بزرگترين كارخانجات ساخت نمايشگر LCD در جهان، بار ديگر سهم خود را در بزرگترين بازار دنيا يعني بازار ايالات متحده به بالاترين مقدار خود برساند. اين كمپاني تصميم دارد تا به عنوان برترين سازنده صفحات كريستال مايع براي نمايشگرها مطرح شود. به همين منظور از ماه ها قبل توليدات اين نوع نمايشگرها را در «كامي ياما» بزرگترين كارخانه توليد LCD در جهان واقع در ژاپن آغاز كرده است. اين كارخانه امكان توليد صفحات بيشتري از يك قطعه شيشه را فراهم مي سازد.
بنابه تحقيقات انجام شده در بازار تلويزيون هاي LCD در سال جاري ميلادي، رشدي نزديك به ۴۲ ميليون واحد خواهد داشت كه بسيار بيشتر از رشد ۱۰ ميليوني تلويزيون هاي معمولي در سال ۲۰۰۶ ميلادي خواهد بود. اين آمار به معني اين است كه شركت هايي كه از قبل در اين زمينه سرمايه گذاري هاي لازم را انجام داده اند، از اين پس بازار اين محصولات را در اختيار خواهند داشت.

نسل جديد مسنجرهاي مايكروسافت
003414.jpg
ايرنا: مايكروسافت در ادامه روند جايگزيني مجموعه ام اس ان خود با مجموعه جديد ويندوز لايو، نگارش آزمايشي نسل جديد خدمات مسنجر خود را به نام ويندوز لايو مسنجر منتشر كرد كه در آينده جايگزين خدمات ام اس ان مسنجر خواهد شد. به گزارش نيوزفكتور، دانلود نگارش آزمايشي اين مسنجر هم اكنون براي عموم كاربران ممكن شده درحالي كه تا پيش از اين تنها كاربران دعوت شده مايكروسافت مي توانستند آن را براي آزمايش، دانلود كنند.
ظاهر و عملكرد مسنجر جديد ويندوز لايو مسنجر به كلي متحول شده و يك نوارابزار و ويژگي هاي متنوع بدان افزوده شده است. اين خدمات به قابليت به اشتراك گذاري فايل در اينترنت مجهز شده كه كاربر مي تواند به راحتي فايل ها و عكس هاي ديجيتالي مورد نظر خود را درون يك فولدر قرار داده و ساير كاربران مورد تاييد وي، اين فايل ها و اطلاعات را از آن فولدر برداشت كنند.
خدمات جديد ويندوز لايو مسنجر با خدمات ويندوز لايو ميل و ام اس ان اسپيس هماهنگ بوده به طوري كه تغييرات ايجاد شده در فهرست دوستان مورد استفاده در اين مسنجر، در فهرست هاي مشابه موجود در آن دو خدمات ديگر، به صورت خودكار اعمال مي شود. در مسنجر ويندوز لايو ، چت تصويري با كيفيت بالا و به صورت تمام صفحه ممكن شده و كيفيت ارتباط صوتي نيز با استفاده از فناوري هاي تلفن اينترنتي VoIP بهبود يافته است. شركت مايكروسافت در حال تلاش براي جمع آوري تمامي خدمات اينترنتي موسوم به ام اس ان خود زير نام واحد ويندوز لايو و مرتبط ساختن اين خدمات با يكديگر جهت تقويت آنها در برابر خدمات شركتهاي رقيب است.
علاقه مندان به آزمايش نگارش آزمايشي ويندوز لايو مسنجر مي توانند آن را به صورت رايگان از آدرس اينترنتي http://ideas.live.com دانلود كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |