پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۸ - May 18, 2006
تقاضا چهار برابر ظرفيت است
سالانه۸۰ ميليون تقاضاي سفر با قطار بي پاسخ مي ماند
گروه شهري- امير موسي كاظمي: در حالي كه سالانه حدود ۸۰ ميليون تقاضاي سفر با قطار در ايران بي پاسخ مي ماند، سهم حمل و نقل ريلي كشور در جابجايي مسافر سالانه تنها ۱۱ درصد رشد دارد و به نظر نمي رسد با روند كنوني توسعه و تجهيز اين صنعت و افزايش روزافزون مسافران قطار، خلأ موجود هرگز جبران شود.
به گفته كارشناسان براي تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه بايد حمل و نقل مسافر در كشور سالانه ۱۴ درصد و حمل ونقل بار سالانه ۱۳ درصد رشد داشته باشد كه دسترسي به اين رقم با توجه به كمبودها و پايين بودن ظرفيت حمل و نقل ريلي كشور بسيار دشوار است.
مهندس علي آبادي ، معاون بهره برداري و سير و حركت راه آهن در اين باره گفت: سهم حمل و نقل ريلي كشور در جابجايي بار و مسافر در سال ۷۳ ، ۲۱ درصد بوده كه امروز متأسفانه به ۱۶ درصد كاهش يافته است، در حالي كه سالانه بايد شاهد رشد ۱۳ درصدي در اين بخش باشيم تا بتوانيم سهم ۱۶ درصدي خود را در حمل و نقل كالا و مسافر در بين وجوه حمل و نقل داشته باشيم.
وي با بيان اين كه در سال گذشته تنها به ۱۵ ميليون تقاضاي سفر با قطار پاسخ داده شده و ۸۰ ميليون تقاضا بي پاسخ مانده است، افزود: سالانه شاهد رشد ۱۱ درصدي در بخش مسافر و تنها سه تا چهار درصدي در بخش حمل و نقل بار بوده ايم. اين در حالي است كه سهم حمل و نقل ريلي و جابه جايي كالا و مسافر بايد از ۱۶ درصد فعلي به ۲۵ درصد افزايش يابد.
معاون بهره برداري و سير و حركت راه آهن با اشاره به اينكه براساس آمارها، جابه جايي ۱۰۰ تن كالا در حمل و نقل جاده اي ۴۲ يورو و در حمل و نقل ريلي ۱۳ يورو هزينه دارد، خاطر نشان كرد: اين رقم در جابه جايي هزار نفر كيلومتر مسافر در بخش جاده اي ۱۵ يورو و در بخش ريلي ۹ يورو است و بنابراين بايد به حمل و نقل بار توسط ريل توجه بيشتري شود.
وي با بيان اينكه بخش حمل و نقل ريلي توسعه نيافته باقي مانده است، تصريح كرد: ضريب نفوذ سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي بيش از ۸۰ درصد است در حالي كه اين رقم در ساير بخش ها حدود ۵۵ درصد است. لذا بايد توجه خاصي به سرمايه گذاري در حمل و نقل ريلي در كشور داشته باشيم.
علي آبادي افزود: در حال حاضر تقاضا براي جابه جايي ۵۰ ميليون تن كالا توسط قطار وجود دارد كه توانسته ايم به ۳۰ ميليون تن آن پاسخگو باشيم و ۲۰ ميليون تن باقيمانده به جاده منتقل شده است.
وي با اشاره به دو خطه كردن مسير بافق بندرعباس و اجراي خط آهن قزوين -  رشت - انزلي- آستارا و كرمان - زاهدان گفت: در مدت چهار تا پنج سال آينده سالانه ۴۰۰ كيلومتر راه آهن به بهره برداري خواهد رسيد. هم چنين در اين سال ها شاهد افزايش ظرفيت شبكه راه آهن خواهيم بود.
معاون بهره برداري و سير و حركت راه آهن با اشاره به انعقاد قرارداد براي تأمين ۱۰۰ دستگاه لكوموتيو گفت: اين ۱۰۰ دستگاه تا سال آينده وارد مجموعه مي شوند و قرارداد ساخت ۲۰۰ لكوموتيو ديگر نيز در دست بررسي و مذاكره است. در چنين شرايطي و با توجه به افزايش تقاضاي سفر با قطار در كشور و كمبودهاي اين بخش، انتظار مي رود توسعه ناوگان ريلي در مقايسه با ساير بخش هاي حمل و نقل مورد توجه قرار گيرد.

چشم انداز
003447.jpg
بخش حمل و نقل به عنوان يكي از بزرگترين مصرف كنندگان فرآورده هاي نفتي، ساليانه حدود ۴۰ درصد از كل فرآورده هاي نفتي را مصرف مي كند و از بخشهاي موثر در مصرف انرژي و آلودگي محيط زيست است. اين در حالي است كه نسبت مصرف سوخت در بين وسايط نقليه جاده اي و ريلي در بخش حمل بار، با توجه به نوع وسيله نقليه (كاميون و تريلي) از يك به شش تا يك به نه متفاوت است. در بخش مسافر نيز نسبت مصرف گرچه بسيار نزديك تر است اما راه آهن همچنان كمتر از جاده در بخش مسافر سوخت مصرف مي كند.
در اين شرايط براي بهره گيري از اين مزايا مي بايستي سهم بخش ريلي از بازار حمل و نقل به طور منطقي تعيين و تلاش شود تا اين بخش جايگاه مناسب خود را در بازار بدست آورد.
بنابراين حتي اگر به موضوع از اين ديد هم بنگريم، باز نتيجه اي كه خواهيم گرفت حركت به سوي افزايش سهم بخش حمل و نقل ريلي است.

اعلام نگراني سازمان محيط زيست از اجراي طرح بوستان خانوادگي
۵۰ درصد گونه هاي گياهي و بومي كشور
در تهديد انقراض قرار مي گيرند
003441.jpg
گروه شهري- مژگان جمشيدي: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به روند رو به  رشد انقراض بيش از يك هزار گونه گياهي بومي در كشور و انتقاد از طرح اخير سازمان جنگل ها و مراتع گفت: سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان تنها مرجع ملي حفظ تنوع زيستي كشور با هر گونه تصميمي كه تنوع بيولوژيك گونه هاي بومي كشور را تهديد و نابود سازد مخالف است.
انوشيروان نجفي، در آستانه روز جهاني تنوع زيستي (مصادف با اول خرداد ماه) در گفت وگو با همشهري گفت: اگر مردم و مسئولان به ارزش هاي واقعي و پتانسيل هاي طبيعي و توليد منابع طبيعي اشراف و آگاهي داشته باشند، هيچ گاه اجازه تغيير كاربري و نابودي اين سرمايه هاي طبيعي كه حاصل ميليون ها سال فرآيند تكامل در طبيعت است را به هيچ كس نخواهند داد.
معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به طرح اخير و در دست مطالعه سازمان جنگل ها و مراتع كشور با عنوان «بوستان خانواده» كه به تازگي نام آن به «ايجاد پارك هاي جنگلي به روش مشاركتي» تغيير يافته است، گفت: وضعيت سفره هاي آب زيرزميني در اكثر حوزه هاي كشور بحراني است و توسعه طرح هايي از اين دست، تنها نياز آبي را تشديد و فشار بيشتري را بر منابع آبي وارد خواهد كرد. اين در حالي است كه بيش از ۲۰ هزار روستاي متروكه و مخروبه در كشور داريم كه همگي آنها زمين و آب دارند و به بهانه توسعه كشاورزي و يا درختكاري نبايد زمين هاي منابع طبيعي را از بين برد.
در طرح «بوستان خانواده» كه بسياري از كارشناسان آن را ادامه طرح طوبي عنوان مي كنند به گفته رئيس سازمان جنگل ها و مراتع قرار است يك ميليون هكتار از اراضي ملي به منظور ايجاد بوستان خانوادگي در اختيار خانواده هاي ايراني قرار گيرد.
انوشيروان نجفي با انتقاد از طرح طوبي كه از گذشته در حال اجراست و نيز طرح اخير سازمان جنگل ها مي افزايد: از مجموع ۲۴۰۰ گونه گياهي و بومي كشور امروز بيش از نيمي از آن در خطر تهديد انقراض است كه مهم ترين دليل اين موضوع تخريب زيستگاه هاي طبيعي كشور است. وي افزود: متأسفانه از سرمايه هاي ژنتيكي منقرض شده كشور اطلاعات كاملي در دست نيست ولي مي توان گفت خسارت هايي كه از اين طريق به كشور وارد شده غيرقابل جبران است.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه يادآور شد: ارزش اكولوژيك (جمع ارزش هاي بازاري و غيربازاري يا زيست محيطي) عرصه هاي منابع طبيعي (اعم از جنگل و مرتع) به مراتب بيش از ارزش هر هكتار زراعت و باغباني است.
وي افزود: برابر پژوهش هاي مشترك بين سازمان حفاظت محيط زيست و دانشگاه تربيت مدرس در زمينه ارزشگذاري اكولوژيك مناطق نيمه بياباني و جنگلي، ارزش كاركردهاي اقتصادي اكوسيستم هاي جنگلي براي هر هكتار جنگل سالانه ۱۳۸۰ دلار است كه اين رقم بيش از ۱۰ برابر ارزش اراضي زراعي و باغي است. از سوي ديگر باز هم ارزش اكولوژيك هر هكتار مرتع در سال ۵۵۰ دلار برآورد شده كه بيش از ۵برابر ارزش زمين هاي زراعي و باغي است.
مهندس نجفي درباره طرح هايي چون طرح طوبي و بوستان خانواده كه كاربري صدها هزار هكتار از اكوسيستم هاي طبيعي كشور را به نفع كشاورزي، باغباني و درختكاري غيربومي تغيير مي دهد، گفت: در اينجا دو موضوع قابل بحث است؛ اول از همه تقليل و تهديد مالكيت دولت جمهوري اسلامي و نكته بعدي نابودي تنوع زيستي گياهي و جانوري بومي است.
وي خاطر نشان ساخت: تمامي عرصه هاي منابع طبيعي متعلق به دولت است و واگذاري زمين هاي دولتي، مساحت هاي وسيعي از ملك دولت را به نفع مالكيت خصوصي اشخاص حذف مي كند كه در اين زمينه قوانين موضوعه نيازمند مهندسي قانون مجدد است.
وي افزود: بخش عظيم علائق مردم به گرفتن زمين از دولت به دليل انگيزه مالكيتي است و اين امر تأثير چنداني بر افزايش توليد و توسعه كشاورزي و درختكاري نخواهد داشت و تنها زمين هاي وسيعي از تملك دولت خارج خواهد شد. صرفنظر از اينكه ضمانت هاي موجود براي تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي به ساخت و ساز و... نيز بسيار ضعيف است.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به قانون الحاق ايران به كنوانسيون تنوع زيستي و استراتژي هاي ملي نظام جمهوري اسلامي ايران در حفظ تنوع زيستي كشور گفت: در عرصه هاي منابع طبيعي تنوع گونه هاي گياهي و جانوري بسيار بالاست و در روند تغيير كاربري و تبديل زمين كليه گونه هاي گياهي و جانوري به عنوان گونه هاي ناخواسته و هرز حذف مي شود و تنوع زيستي محيط هاي طبيعي به مخاطره مي افتد.
مهندس نجفي افزود: متأسفانه آشنايي با پتانسيل هاي توليدي ژنتيكي گونه هاي بومي در ايران بسيار پايين است و تعداد زيادي از گونه هاي گياهي كه در روند تغيير كاربري منابع طبيعي از بين مي روند مي توانند به مراتب قابليت اقتصادي  بيش از گياهان زراعي و درختان غيربومي داشته باشند.

رئيس كميته ميراث جهاني:
نقش جهان، نگين ميراث  جهانيان
رئيس كميته ميراث جهاني پس از بازديد از ميدان نقش جهان، اين ميدان را نگين ميراث هاي جهان دانست.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، «عبدالرسول وطن دوست» مسئول كميته ثبت ميراث جهاني ضمن بيان اين مطلب گفت: «فرانچسكو باندارين» نقش جهان را نگين ميراث هاي جهاني دانست و در جلسه اي كه براي معرفي آثار الحاقي اصفهان با حضور وي تشكيل شد بر اهميت اين محور تاريخي-فرهنگي و تاريخي-طبيعي تأكيد كرد.
وي افزود: ديروز عليرضا خواجويي كه مسئول تهيه پرونده آثار الحاقي اصفهان است به طور كامل به معرفي اين آثار شامل مسجد جامع، بازار، چهارباغ، پل هاي تاريخي اصفهان و همچنين محور طبيعي زاينده رود و آثار مهم اين محور پرداخت.وطن دوست خاطرنشان كرد: رئيس كميته ثبت ميراث جهاني از تهيه پروژه آثار الحاقي اصفهان بسيار استقبال كرد و در اين جلسه از سازمان هايي مانند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، شهرداري و شوراي شهر خواست تا در تكميل اين پرونده براي ارائه به كميته ثبت ميراث جهاني، كمك كنند.وطن دوست در خصوص تأثير حضور باندارين بر روند ثبت آثار الحاقي در كميته ثبت ميراث جهاني گفت: مسلماً حضور ايشان تأثير مثبتي خواهد داشت زيرا همه آثار به صورت كامل به وي معرفي شد اما نظر نهايي را كميته ميراث جهاني خواهد داد.
وي افزود: آخرين فرصت ارائه پرونده ثبت آثار الحاقي ۳۰ ژانويه است كه البته كميته ميراث جهاني از كشورها مي خواهد به منظور بررسي كامل، پرونده را چندماه زودتر ارسال كنند.

برج مراقبت
خليج هميشه فارس
منازعه بر سر نام «خليج هميشه فارس» گويي تمامي ندارد و هر از گاهي، فرد، سازمان يا گروهي به ويژه در كشورهاي عربي مي كوشند با تحريف تاريخ، پسوند جدا نشدني «فارس» را از «خليج فارس» بزدايند و واژه جعلي «عرب» را جايگزين آن كنند و البته اين تلاش مذبوحانه به جايي نمي رسد كه سندي كهن دارد و پاسخ اين مغرضان همانا اين گفته حافظ است كه: «... ارز خود مي بري و زحمت ما مي داري.»
در اين ميان همواره نويسندگان و اهل تحقيق پاسخي درخور به جاعلان تاريخ داده اند.
مهندس جميل موحد كه هفتمين دهه زندگي خود را پشت سر مي گذارد، در تلاشي تحسين برانگيز كتابي تحت عنوان «بستك و خليج  فارس» را تأليف و به چاپ رسانده است كه به گفته وي با عنوان «بستك و خليج» در كشورهاي عربي نيز منتشر شده، با اين توضيح كه به دليل ممنوعيت استفاده از عنوان خليج فارس، در چاپ عربي، واژه «فارس» از روي جلد كتاب حذف ولي در متن، همه جا «خليج» با پسوند «فارس» آمده است. كتاب مونوگرافي منطقه اي است به نام بستك كه بين لار و بندر لنگه واقع شده و اينك چاپ دوم آن با ويرايش جديد در ۲۴۰ صفحه به قيمت ۲۵۰۰۰ ريال از سوي انتشارات بال كبوتران روانه بازار شده است.

خط توليد آلومينيوم اراك متوقف مي شود
003453.jpg
ايرنا: مديركل  حفاظت  محيط  زيست  استان  مركزي  گفت : پيگيري  مسايل  و آلودگيهاي  زيست  محيطي  استان  مركزي  از اولويت هاي  سفر هيأت  دولت  به  اين  استان  است .
دكتر محمدباقر صدوق  افزود: با توجه  به  مشكلات  جدي  زيست  محيطي  استان  پيشنهاد تصويب  طرح  كاهش  آلودگي  هواي  اراك ، كمك  به  تكميل  كمربند سبز اين  شهر و تجهيزات  آزمايشگاه  محيط  زيست  ارائه  و تنظيم شده  است .وي  گفت : طرحهاي  پيشنهادي  براي  سفر رياست  جمهوري  و هيأت  دولت  به  استان  در مجموع  نيازمند يكهزار و ۴۰۰ ميليارد ريال  اعتبار است .وي  افزود: به  منظور كنترل  آلودگيهاي  زيست  محيطي  پيشنهاد مصوب  شدن  شعاع  ممنوعيت  استقرار صنايع  جديد تا ۲۵ كيلومتري  اراك  داده  شده است .دكتر صدوق  گفت : اراك  از هفت  شهر آلوده  كشور است  كه  با توجه  به  آلودگي  سالهاي  مصرف  سوخت  مازوت  در پنج  ماه  سال  در نيروگاه  اراك ، پيشنهاد تأمين  سوخت  گازي  اين  نيروگاه  در طول  سال  در اين  سفر در دستور كار است .وي  گفت : به  منظور تشويق  و ترغيب  صنايع  بزرگ  حاشيه  شهر اراك  براي  انتقال  به  محل  مناسب  نيازمند تسهيلات  بانكي  مناسب  است  كه  اين  موضوع  نيز در سفر رئيس  جمهوري  مطرح  مي شود.وي تصريح  كرد: علاوه  بر تأكيد در اين  سفر براي  تسريع  طرح  نوسازي  آلومينيوم  ايران  و برچيدن  خطوط  فعلي ، استقرار واحد آندسازي  اين  كارخانه  به  خاطرآلايندگي  شديد بايد در شعاع  مناسبي  از شهر اراك  قرار گيرد.دكتر صدوق  افزود: به  منظور پيشگيري  از حادتر شدن  وضعيت  آلودگي  هواي  اراك انتقال  كوره هاي  آجرپزي  حواشي  اراك  به  منطقه  مناسب  نيز از جمله  موضوعاتي  است  كه  در سفر هيأت  دولت  به  استان  پيگيري  خواهد شد.

۲۰۰ هكتار از اراضي جنگلي ارسباران در معرض نابودي
003450.jpg
مديركل منابع طبيعي استان اردبيل گفت: ۲۰۰ هكتار از جنگل هاي ارسباران بر اثر شيوع آفت و بيماري به مرحله نابودي رسيده است.
رحيم فرزانه در گفت وگو با مهر ضمن بيان اين مطلب افزود: اگر برنامه خاصي در اين رابطه تدوين نشود قسمتي از جنگل نابود خواهد شد و تاكنون به دليل عدم تامين اعتبار، طرح مبارزه با آفت در منطقه اجرا نشده است.
مدير كل منابع طبيعي استان اردبيل گفت: براي اجراي طرح اصلاح و مبارزه با بيماري و آفت در جنگل ارسباران، حدود ۶۴ ميليون تومان اعتبار نياز است.
وي در رابطه با شيوع بيماري و آفت در جنگل ارسباران گفت: آفت موجود از نوع بلوط خوار و نوع بيماري، قارچي است كه در اين منطقه جنگلي شيوع پيدا كرده است.
فرزانه در خصوص خشكيده شدن قسمتي از صنوبرهاي حاشيه  رود  ارس تصريح كرد: متاسفانه به دليل وجود يك نوع بيماري به نام پتله نارنجي قسمتي از صنوبرهاي حاشيه رود ارس خشكيدند و اگر اقدام اساسي در اين مورد صورت نگيرد بقيه صنوبرها نيز نابود خواهد شد. مدير كل منابع طبيعي استان اردبيل اظهار داشت: براي مبارزه با اين بيماري حدود ۱۸۰ ميليون تومان اعتبار درخواست شده كه در صورت تامين، سريعاً اقدامات اساسي صورت خواهد پذيرفت.

مشاركت روستاييان در نگهداري آثار تاريخي
003444.jpg
اهالي روستاي تاريخي فهمي در حفظ، مرمت و نگهداري آثار تاريخي اين روستا مشاركت خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، كيارش اقتصادي مدير پايگاه ميراث فرهنگي روستاي فهمي ضمن بيان اين مطلب گفت: با رايزني هاي صورت گرفته با تعدادي از باستان شناسان، معماران و مردم شناسان، طرحي مبني بر مشاركت اهالي روستاي فهمي در حفظ، مرمت و نگهداري آثار تاريخي روستا ارائه شد.
وي افزود: در اين طرح كارشناسان در جايگاه تسهيل گر قرار مي گيرند و اهالي روستا در جايگاه اطلاع رسان، تحليلگر و مرمت كار هستند.
اقتصادي هدف از اجراي اين طرح را فعال كردن مردم روستا و مشاركت آنها در طرح ها دانست و افزود: در اين طرح اهالي بومي در جريان كارهاي مرمتي نظرات خود را ارائه مي دهند و سپس همان نظرات اجرا مي شود.
وي ضمن اشاره به احياي ۹ قنات روستاي فهمي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه ۹ قنات روستاي فهمي هنوز فعال هستند، در سال جاري با همكاري جهاد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد، اين قنات ها احيا و مرمت مي شوند، همچنين آب انبار، امامزاده عبدالواحد و بسياري از بناهاي تاريخي ديگر اين روستا به منظور ثبت در فهرست ملي مرمت و احيا مي شود.

مدير عامل سازمان بازيافت شهرداري تهران:
مخازن تفكيك زباله رايگان بين خانوارها توزيع مي شود
ايسنا: مدير عامل سازمان بازيافت شهرداري تهران از توزيع رايگان مخازن تفكيك زباله بين خانوارهاي تهراني خبر داد.
ابراهيمي با تاكيد بر نقش شهروندان به عنوان اجزاي پويا و زنده در مديريت پسماند، گفت: شهروندان ايراني داراي فرهنگ غني هستند و تنها بايد از طريق ارائه آموزش هاي لازم در زمينه حفظ محيط زيست پس از ايجاد حساسيت و تغيير رفتار به رفتار جمعي و شهروندي صحيح در اين خصوص برسيم.
وي با اشاره به برنامه هاي جديد در زمينه تفكيك زباله از مبداء افزود: آموزش هاي صحيح براي اقشار مختلف جامعه از طريق فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگي و بهره گيري از ساير امكانات و پتانسيل هاي درون و برون سازماني در زمينه تفكيك زباله از مبداء ارائه مي شود.
مديرعامل سازمان بازيافت شهرداري تهران خاطرنشان كرد: در فاز اول اجراي اين طرح آموزش از در منازل از طريق افراد آموزش ديده با لباس هاي فرم و ارائه بروشورهاي آموزشي براي دو ميليون خانوار از يك ماه آينده آغاز مي شود و تا پايان سال كل شهروندان تهراني تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.
ابراهيمي با اشاره به توزيع مخازن تفكيك زباله رايگان ميان خانوارها گفت: بر اساس نتايج نظرسنجي به عمل آمده از شهروندان اين مخازن با ظرفيت ۶۰ ليتري با توان گنجايش زباله يك هفته خانوار دو تا هشت نفره به شرط فشرده سازي هستند.

هوا
003459.jpg
003456.jpg
003462.jpg
003465.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |