پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۸ - May 18, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
صبر و اسقامت به دنبال خود نيكي دارد، پس شكيبايي كنيد تا پيروز گرديد.
بحارالانوار ج ۶۸ ص ۹۶
امروز با حافظ
دل سرگشته ما غير تو را ذاكر نيست
مردم ديده ما جز به رخت ناظر نيست
گرچه از خون دل ريش دمي طاهر نيست
اشكم احرام طواف حرمت مي بندد
با حضور شخصيت هاي داخلي و خارجي دكتراي افتخاري به باركس اهدا شد
شاعر آمريكايي: ايران خانه اول من است
003642.jpg
فارس: دكتراي افتخاري دانشگاه تهران به «كلمن باركس» شاعر و مولوي شناس آمريكايي به پاس ترجمه اشعار مولوي به زبان انگليسي، صبح امروز در حضور رئيس و استادان دانشگاه تهران و سفراي كشورهاي مختلف اعطا شد.
مراسم اعطاي دكتراي افتخاري به «كلمن باركس» ساعت ۱۰ روز چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ماه (ديروز) در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار شد.
در اين مراسم علاوه بر اهداي دكتراي افتخاري، «عباس علي عميد زنجاني» رئيس دانشگاه تهران لباس مخصوص دانشگاه تهران را به تن «باركس» كرد. همچنين يك قطعه مداليون نقره اي دانشگاه تهران كه در سال گذشته، به مناسبت ۷۰ سالگي تاسيس دانشگاه تهران طراحي و ضرب شده بود، به همراه يك تابلو فرش دستباف مشهد به اين مولوي شناس اهدا شد. همچنين در اين مراسم به «روبرت بلاي» استاد و مراد «باركس» لوح سپاسي به همراه مداليون نقره اي دانشگاه تهران و يك تخته تابلو فرش دستباف مشهد تقديم شد.
در اين مراسم «روبرت بلاي» غزلي از حافظ كه به زبان انگليسي ترجمه كرده بود، قرائت كرد. سپس «علي محمد حق شناس» استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران اصل غزل حافظ را به زبان فارسي خواند. همچنين «كلمن باركس» ، در سخناني خود را عاشق ايران دانست و گفت: ايران خانه اول من است.
پس از گرفتن دكتراي افتخاري دانشگاه تهران، اظهار داشت: فرهنگ باشكوه ايران، كساني را مثل مولانا و حافظ به جهانيان هديه كرده است، اما غرب در ترجمه آثار اين بزرگان روند كندي داشته است.
وي افزود: در ده سال گذشته شعر مولانا پرخواننده ترين شعر در آمريكا بوده است. او حقيقت و دوستي را به ما يادآور شده است كه همانا عشق و نجابتي سرزنده است.
باركس ادامه داد: مولانا به مردم آمريكا آموخته است كه چگونه عشق بورزند. برخلاف تمام كساني كه در اين جمع حضور دارند، من مولانا را در ۳۸سالگي ام شناختم و از آن زمان تاكنون در حال ترجمه آثار او هستم و از انجام دادن اين كار خسته نمي شوم، زيرا اين كار روحم را خسته نمي كند. اين كار نوعي تفريح عميق و آرامشي متعالي است. وي افزود: به قول فرانسوي ها تمام ترجمه ها نوعي خيانت است. به همين دليل به خاطر اشتباهاتي كه در ترجمه مرتكب شده ام از شما معذرت مي خواهم. وي درپايان گفت: احساس مي كنم شاعري به بزرگي مولانا نيازمند مترجمان بسياري است. با اين حال از اينكه توانسته ام اشعار او را ترجمه كنم افتخار مي كنم. باركس در پايان سخنانش اشعاري از مولانا را به زبان انگليسي قرائت كرد.
آثار تأليفي كلمن باركس ۶ جلد از اشعار خود او را دربرمي گيرد و بازسرايي باركس از اشعار مولوي بيش از نيم ميليون نسخه در آمريكا به فروش رفته است. اين در حالي است كه به گفته دكتر افخمي در همين جلسه، فروش كتابهاي شعر در آمريكا به ۱۰ هزار نسخه هم نمي رسد. دكتر افخمي به نقل از باركس مي گويد: امروز شعر مولوي در دبيرستانها، سمينارهاي دانشگاهي و حتي مراسم عقد و ازدواج و هر نوع جمع چندفرهنگي در آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرد.

نكوداشت نيم قرن مجاهدت آيت الله صالحي
003636.jpg
امروز همايشي به انگيزه نكوداشت نيم قرن مجاهدت علمي آيت الله ميرزاحسن صالحي در مشهد برگزار مي شود.
از طرف بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي كه برگزاركننده مراسم مذكور است، يادنامه اي حاوي مقالات، شرح خاطرات و... با عنوان «مدرس صالح» به نام اين استاد فرزانه منتشر شده است. در بخش مقالات اين يادنامه، نوشته اي از استاد محمدرضا حكيمي قلمي شده كه به پاس ارج و ارادت به محضر آيت الله صالحي، گزيده اي از آن را با عرض پوزش از استاد محمدرضا حكيمي تقديم مي كنيم. ايشان پس از مقدمه اي درباره جوامع سالم و رسالت انسان ها در چنين جوامعي مي نويسد:
تجليلي از علم
يكي از علماي بسيار صالح از نظر علم، عمل، ساده زيستي و تواضع و خدمت ۵۰ ساله، جناب آقاي آيت الله حاج سيد حسن صالحي خراساني هستند. بنده حدوداً از زمان مصدق با ايشان آشنا هستم، ايشان هميشه در حال درس و تدريس بودند. با وجود راه دور پيوسته به «مهديه» مي آمدند _ بناي ديني كه حاجي علي اصغر عابدزاده _ رحمه الله عليه _ برپا كرده بود _ آيت الله صالحي شب ها در آن جا براي جوانان درس مي دادند. چون مهديه را حاجي عابدزاده، براي جواناني كه مي خواستند با علوم اسلامي آشنا گردند كه روز در كار كسب و گرفتار بودند، شب ها مي آمدند مهديه براي درس  گرفتن و جناب آقاي صالحي ستون خيمه مهديه و تدريس هاي مهديه بودند و بقيه بيشتر شاگردان ايشان بودند كه بعد درس شروع كردند. خدا رحمت كند حاجي عابدزاده را كه در عالم خودش و سطح خودش كارهايي كرد و اعوان و انصار خوبي هم داشت، مانند مرحوم حاج عبدالرضا غنيان، حاج سيدابوالحسن سررشته دار و بسياري و بسياري ديگر.
جناب آقاي صالحي اساتيد بزرگي ديده بودند، بسيار ساده زيست و متواضع و خوش برخورد بودند. سال هاي بعد هم تدريس حوزوي شروع كردند در مدارس، در مسجد گوهرشاد،  شبستان شيخ حبيب الله گلپايگاني كه سابق سال ها در آن جا مرحوم حاج ميرزا احمد مدرس تدريس داشتند. سطوح عاليه را تدريس مي كردند و شاگردان بسياري تربيت نمودند و تا آن زمان كه امكان داشت به تدريس پرداختند و واقعاً همان چيزي را عمل مي كردند كه خدا و پيامبر(ص) مي خواستند، يعني بياموز و بياموزان.
ايشان تمام عمرشان درس و كتاب بود و تا آن جايي كه در ياد من هست، نه اهل سور و مجالس بودند و نه اهل سفر. تنها درس بود و درس، در مهديه، در مدارس و در مسجد گوهرشاد. بنابراين تجليل از جناب آقاي صالحي، تجليل از علم است و عمل به قرآن كه: (هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون) و تشويق طلاب اسوه جو است تا طلاب بروند به دنبال آنچه بايد بروند.

كوتاه ازهفت هنر
آخرين روز جشنواره : جشنواره فيلم بيماريهاي خاص با نمايش ۱۸ فيلم در روز پنجشنبه به كار خود پايان مي دهد. فيلمهاي آه اي روزهاي خوش، اي كاش من، بگذاريم زندگي كنند، هديه اي براي UN، بخش دياليز در بخش جنبي جشنواره به نمايش در مي آيند. ۳ فيلم بلند اتانازي (عبد الرحمن رضايي)، داستان پاييزي (اسماعيل فلاح پور)، جاي او ديگر خالي نيست (مهرداد خوشبخت) در بخش ويژه فيلمهاي بلند در همين روز به نمايش در مي آيند.
مواجهه در پاييز : فيلم سينمايي مواجهه به كارگرداني سعيد ابراهيمي فر فصل پائيز روي پرده سينماهاي تهران مي رود. ابراهيمي فر در مورد اصلاحيه هاي مواجهه گفت: فيلم را براي گرفتن پروانه نمايش به اداره نظارت و ارزشيابي ارائه كرديم و اين اداره چند اصلاحيه محدود براي آن در نظر گرفت تا بعد از در نظر گرفتن آنها، پروانه نمايش صادر شود. فعلاً مشغول رفع مشكلات مواجهه هستيم تا هر چه سريعتر آن را براي گرفتن پروانه نمايش ارائه كنيم.
۲ نمايش در تالار مهر : دو نمايش «چشمان اين زن مرده با من سخن مي گويد» و «مسافران بي چمدان» روزهاي ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت در تالار مهر حوزه هنري روي صحنه مي روند. اين نمايش ها كار هنرجويان هنرستان و مركز پيش دانشگاهي و هنر سوره دختران تهران هستند و توسط آوا كيايي و الميرا شرافتيان كارگرداني مي شوند. موضوع اين دو نمايش هم «زن، انسانيت» و «هدايت انسان» است.
003639.jpg
عكسهايي از زلزله : نمايشگاه  خياباني عكس  زلزله  لرستان در تهران برگزار مي شود. اين نمايشگاه گزيده اي از عكس هاي حسين فاطمي، حسين سلمان زاده، روح الله وحدتي، آرش خاموشي، يلدا معيري، پيام برازجاني و باقر نصير را دربرمي گيرد كه از ساعت ۱۷ روز شنبه سي ام ارديبهشت ماه به مدت ۱۰ روز، زير پل حافظ، مقابل حوزه  هنري به  نمايش گذاشته مي شوند.
كارگاه نقالي : كارگاه نقالي از اين پس روزهاي شنبه هر هفته در اداره  تئاتر برگزار مي شود. اين كارگاه ها به شكل مستمر ساعت ۱۴ تا ۱۷ شنبه هر هفته به سرپرستي داوود فتحعلي بيگي در اداره تئاتر برگزار مي شود.پيش از اين قرار بود با پخش فيلم هايي از نمايش هاي ايراني، جلسات نقد و تحليل شيوه هاي نمايش ايراني برگزار شود اما طبق تصميم جديد مسئولان اداره  تئاتر، اين شيوه تغيير كرد.
بازي رشيدي: «زمين مقدس» نوشته و كار ايوب آقاخاني با بازي داوود رشيدي مرداد ماه در تالار قشقايي اجرا مي شود. «زمين مقدس» كه پيش از اين در جلسات نمايشنامه خواني انجمن نمايشنامه نويسان خانه تئاتر روخواني شده بود، درباره مواجهه، مكالمه، مشاجره و مفاهمه دو نسل متفاوت در بستر تاريخ، سياست ، دروغ و عشق است.
تاجر ونيزي در فرهنگ : فيلم سينمايي «تاجر ونيزي» ساخته مايكل رادفورد با بازي آل پاچينو از ديروز روي پرده سينما رفت. تاجر ونيزي كه بر اساس نمايشنامه مشهور ويليام شكسپير ساخته شده، محصول سال ۲۰۰۴ كشورهاي امريكا، ايتاليا، لوگزامبورگ و انگلستان است و در آن علاوه بر پاچينو بازيگراني چون جرمي آيرونز، جوزف فاينس، لين كالينز و كريس مارشال نقش آفريني مي كنند. اين فيلم هر روز در سئانس آخر سينما فرهنگ روي پرده مي رود.
نقد و بررسي انيميشن : فيلم  اسكاري «والاس  و گروميت» ساخته  نيك  پارك  و استيو باكس  محصول سال  ،۲۰۰۵ ۲۹ ارديبهشت  ماه  در سينما فرهنگ  به  نمايش  درمي آيد. نشست  نقد و بررسي  اين  فيلم  با عنوان «سينماي  انيميشن» با حضور عبدالله  عليمرداد انيماتور با سابقه  برگزار مي شود.

ابراهيم حسن بيگي:
سينماگران استقبال مناسبي از ادبيات نمي كنند
مهر: با وجود سرعت در زندگي صنعتي و رسانه هاي مختلفي كه در اختيار مخاطبان قرار گرفته است، رمان هنوز هم مورد علاقه طيف گسترده اي از علاقه مندان به هنر مكتوب است و بيشترين سهم را در فروش كتاب، داستانهاي بلند و رمان دارا هستند.
ابراهيم حسن بيگي با بيان اين مطلب افزود: سينماگران ما بايد از ادبيات داستاني در ساخت فيلمهاي خود بهره بگيرند، متاسفانه تا امروز در كشور ما اين تعامل مثبت برقرار نشده است، در حالي كه در كشورهاي ديگر دنيا رمانهاي بزرگ مورد توجه سينماگران است. اين نويسنده معاصر يادآور شد: عموماً كارگردانهاي سينماي ايران خود فيلمنامه نويس نيز هستند و رابطه بين سينما و ادبيات داستاني در آن حد نيست كه سينماگران استقبال مناسبي از ادبيات داستاني داشته باشند.
وي تصريح كرد: البته در چند سال اخير مشاهده شده كه رسانه هاي سينمايي عنايت خاصي به اين موضوع پيدا كرده و در صدا و سيما و بنياد فارابي تشكل هايي براي استفاده از رمانها و داستانها براي تهيه فيلم تشكيل شده است و به عقيده من، بايد سينماگران از اصرار بر ساختن فيلم از فيلمنامه هاي خود، دست بردارند و نوشتن شورايي را كه در تمام دنيا مرسوم است مد نظر داشته و از مشاوره داستان نويسان براي ساخت فيلم بهره گيرند.
ابراهيم حسن بيگي خاطرنشان كرد: دايره تنگ نظرانه برخي از سينماگران بايد گسترده تر شود و بايد بپذيرند كه به نوشته هاي يك نويسنده احترام بگذارند و در آن دست نبرند تا اصطلاحاً، سرقت ادبي صورت نگيرد، چرا كه تنها كسي كه مي تواند در يك نوشته دست برده و تا حدودي آن را تغيير دهد خود نويسنده است.

بهارستان
دشمن
كسي مژده آورد پيش انوشيروان عادل، گفت: شنيدم كه فلان دشمن ترا خداي عز و جل برداشت. گفت: هيچ شنيدي كه مرا بگذاشت؟
اگر بمرد عدو جاي شادماني نيست
كه زندگاني ما نيز، جاوداني نيست
گلستان - سعدي

ماجراي نيمروز در ظهر جمعه
شبكه اول سيما، اين هفته فيلم تلويزيوني «كي پكس» را در ساعت ۲۲ پخش مي كند.
شبكه اول سيما همچنين عصر جمعه (۲۹ ارديبهشت ماه) ساعت ۱۶ فيلم ايراني «آسو» به كارگرداني بهرام قوي بنيه را پخش مي كند. اين فيلم با موضوع دفاع مقدس حمله شيميايي نظاميان عراقي را به تصوير مي كشد.
شبكه دو سيما فيلم سينمايي «سيلورادو» محصول كشور كانادا را پنج شنبه ساعت ۱۴ تكرار مي كند.
شبكه دو سيما، همچنين جمعه ساعت ۱۸ فيلم وسترن ديگري با نام «ماجراي نيمروز» را به روي آنتن مي برد. اين فيلم آمريكايي به كارگرداني فرد زينه من و بازيگري گري كوپر، در سال ۱۹۵۲ بر اساس فيلمنامه  اي از كارل فورمن و داستاني از جان و. كانينگام ساخته شده است.شبكه سه سيما، جمعه در قالب برنامه «صد فيلم» ، فيلم سينمايي «آخرين بازمانده موهيكانها» را ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه به روي آنتن مي برد. اين فيلم محصول سال ۱۹۹۲ آمريكا است كه توسط مايكل مان كارگرداني شده است.شبكه سه سيما همچنين پنج شنبه، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه، فيلم سينمايي «مبارز» به كارگرداني برايان مورس را پخش مي كند.
سينما چهار جمعه اين هفته نيز سومين فيلم تكراري «قول» به كارگرداني شون پن، را بار ديگر براي علاقه مندان سينما به روي آنتن مي برد.
اين شبكه همچنين پنج شنبه (۲۸ ارديبهشت ماه) فيلم سينمايي «چارلي و كارخانه شكلات سازي» به كارگرداني تيم برتون را تكرار مي كند.
شبكه تهران نيز چهارشنبه (۲۷ ارديبهشت) فيلم سينمايي «من ديويد هستم» را به روي آنتن مي برد. اين فيلم به كارگرداني پل فيگ محصول كشور آمريكا است.

با حضور گرمارودي ، محقق و اسرافيلي
بررسي سيماي پيامبر اعظم در شعر معاصر فارسي
مهر: هشتمين نشست ماهانه انجمن شاعران پارسي گوي جهان با عنوان محمد(ص) ابتداي آشنايي و با موضوع سيماي پيامبر اعظم در شعر معاصر فارسي برگزار مي شود.
اين نشست تخصصي روز دوشنبه اول خرداد ماه سال جاري ساعت ۳۰/۱۶ در تالار همايشهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار خواهد شد.
در اين نشست، جواد محقق همداني، حسين اسرافيلي و علي موسوي گرمارودي درباره سيماي پيامبر ( ص ) در شعر معاصر فارسي به سخنراني و تبادل نظر مي پردازند، همچنين حجه الاسلام محمود محمدي عراقي - رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين مراسم سخنراني مي كند.
تالار همايشهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در خيابان بخارست، كوچه چهاردهم پلاك ۴۹ قرار دارد.

انديشمندان درباره زيبايي شناسي قرآن مجيد
و پيامبر اعظم سخن مي گويند
گروه ادب و هنر : گروهي از انديشمندان، محققان و پژوهشگران عرصه فرهنگ و هنر در دومين نشست علمي-پژوهشي زيبايي شناسي قرآن مجيد از فضايل و مناقب پيامبر اعظم(ص)، مسئله خاتميت و رسالت پيامبران سخن مي گويند.
در اين نشست دو روزه كه به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ۳۱ خردادماه در مشهد مقدس برگزار مي شود، گروهي از انديشمندان و صاحب نظران، چكيده اي از پژوهش ها و يافته هاي خود را در حوزه زيبايي شناسي قرآن مجيد، زيبايي شناسي پيامبر خاتم، زيبايي شناسي پيامبران و زيبايي شناسي هنرها ارائه خواهند داد.
نخستين نشست علمي پژوهشي زيبايي شناسي قرآن با هدف پيشبرد برنامه هاي توسعه هنر و زيبايي شناسي به ويژه تبيين مؤلفه هاي زيبايي شناسي دين، اسفند ماه گذشته در قم برگزار شد و دومين نشست نيز با همكاري دفتر مطالعات اسلامي خراسان رضوي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، ۳۱ خردادماه در مشهد مقدس آغاز و اول تيرماه به كار خود پايان خواهد داد.

آغاز بكار پايگاه اينترنتي سيما فيلم
پايگاه اينترنتي سيما فيلم آغاز به كار كرد. در صفحه اصلي اين سايت متنوع عناوين جالبي چون اخبار، جشنواره ها، گالري فيلم و عكس، نمايشگاه پوستر، آرشيو نقد، موسيقي، گزارش و مصاحبه به چشم مي خورد كه كاربر با كليك كردن روي هر يك از اين عناوين وارد ريز اطلاعات آنها خواهد شد.
همچنين در اين سايت، گزيده مطالب رسانه ها نيز در دسترس كاربران قرار دارد.
علاوه بر اين در سايت سيما فيلم مي توان به مرور تازه ترين توليدات تلويزيوني پرداخت.
اين سايت به آدرس www.simafilm.ir قابل رويت مي باشد.

نخستين همايش علمي موسيقي اقوام
گروه ادب و هنر: به كوشش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نخستين همايش موسيقي اقوام و تاثير آن بر ميراث فرهنگي طي روزهاي ۲۸ و ۲۹ ماه جاري در سالن  همايش هاي سازمان ميراث فرهنگي برگزار مي شود.
در اين همايش دو روزه، چهره هاي صاحب نامي چون داريوش پير نياكان، علي اكبر شكارچي، كيخسرو پور ناظري و علي بياني به ايراد سخن و اجراي موسيقي مي پردازند. در حاشيه، گروه موسيقي سپهر نيز به اجراي موسيقي خواهد پرداخت.
اين برنامه رأس ساعت ۱۶ روزهاي ياد شده، در محل ساختمان مركزي ميراث فرهنگي و گردشگري واقع در خيابان آزادي برگزار مي شود و ورود براي عموم آزاد است.

برگزيدگان جشنواره يادگار معرفي شدند
گروه ادب و هنر : طي مراسمي كه در «تالار كمال» دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار شد ، برگزيدگان جشنواره «يادگار، منتخب فيلم هاي باستان شناسي» معرفي شدند.
در اين مراسم كه با حضور جمعي از مسئولان سينمايي و دانشگاهي، فيلمسازان و دانشجويان برگزار گرديد، فيلم هاي برگزيده هيأت داوري دانشجويي جشنواره به اين شرح معرفي شدند. لوح افتخار جشنواره به «وحيد باقرزاده» كارگردان فيلم مستند «منم داريوش» به دليل پژوهش دقيق و سير باستان شناسي فيلم.
لوح افتخار جشنواره به «محمد مقدم» كارگردان فيلم مستند «تا انتهاي تيره بهار» ، به دليل كنكاش هنرمندانه زندگي يك باستان شناس (آقاي كامبخش فرد)
ضمن اينكه سه لوح افتخار بعدي هيأت داوري دانشجويي جشنواره نيز نصيب ارد عطارپور (پرنيان)، مهرداد زاهديان (حلقه هاي گمشده) و سليمان شريف پور (تهران عتيق) گرديد.
در آيين اختتاميه جشنواره يادگار، از «حميد سهيلي مظفر» كارگردان با سابقه سينماي مستند ايران هم به دليل سالها پژوهش و تلاش در عرصه توليد فيلم هاي باستان شناسي، تقدير به عمل آمد.

برگي از تاريخ
روز بزرگداشت خيام
۲۸ ارديبهشت در جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز بزرگداشت دانشمند شهير ايراني، حكيم عمر خيام نيشابوري نام گذاري شده است.
ابوالفتح عمر بن ابراهيم خيام نيشابوري، فيلسوف، رياضي دان، منجم، پزشك، شاعر و نويسنده بزرگ ايران، در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري زندگي مي كرده است. ولادتش در حدود سال هاي ۴۱۷ الي ۴۴۰ قمري در نيشابور اتفاق افتاد. خيام از شخصيت هاي تاريخي است كه در باب اوداستان هاي مجعول بسياري ساخته اند و همين افسانه سازي سبب شده است كه در باب احوال و اقوال او اتفاق نظري بين پژوهندگان نباشد. شهرت خيام در دوران زندگي او بيشتر در حكمت، طب، نجوم و رياضيات بود، ليكن امروز او را در جهان بيشتر به سبب رباعيات فلسفي لطيفش مي شناسند. اين رباعي ها بسيار ساده و دور از تصنع و تكلف اند و با اين حال مقرون به كمال فصاحت و بلاغت و شامل معاني عالي در الفاظ موجز و استوار است. خيام در رياضيات چند اثر معروف دارد كه كتاب جبر و مقابله از همه مشهورتر است. همچنين او مأمور اصلاح تقويم ايراني شد و نيز رصدخانه اي را تأسيس كرد. وفات خيام را در حدود سال ۵۱۵ الي ۵۲۵ قمري گفته اند. آرامگاه حكيم عمر خيام نيشابوري در نيشابور در جوار امام زاده محمد محروق نيشابور، ميعادگاه ادب دوستان و علاقمندان زبان و ادبيات پارسي است.
روز جهاني موزه
گسترش موزه هاي دنيا و همكاري همه جانبه علمي، فرهنگي و صنعتي بين آنها در جهت دستيابي به اهداف فرهنگي از طريق هماهنگ ساختن اقدامات بين المللي و تدوين برنامه هايي مؤثر است كه داراي خطوط اساسي همكاري مشترك و دوجانبه بين مردم و موزه ها در سطح جهاني باشد. براساس همين اعتقاد در جلسه مجمع عمومي كميته بين المللي موزه ها در ۱۹۷۷ ميلادي (۱۳۵۵ شمسي) در مسكو، روز ۱۸ مه برابر با ۲۸ ارديبهشت به عنوان روز جهاني موزه اعلام شد و از آن سال به بعد در اين روز در همه كشورهاي عضو، مراسمي به اجرا درمي آيد. از اهداف مهم اين مجمع، گسترش موزه ها در سراسر جهان، همكاري همه جانبه موزه ها در جهت رسيدن به اهداف فرهنگي، جلوگيري از نابودي فرهنگ بومي هر كشور و ايجاد مانع در برابر فرهنگ هاي بيگانه است. همچنين هدف از تشكيل مكاني به نام موزه، نگهداري آثار گذشتگان و انتقال آنها به نسل هاي آينده، ايجاد و تقويت تفاهم ميان ملل و اقوام، شناخت و نمايش سهم اقوام و ملل در فرهنگ و تمدن جهاني و پيشگيري از انهدام فرهنگ بومي و جلوگيري از هجوم فرهنگ هاي نامأنوس مي باشد.

از ۳۰ ارديبهشت تا ۹ خرداد براي آشنايي با سينماي آمريكاي لاتين
جشنواره سينماي سوم در دانشگاه هاي
كشور برگزار مي شود
گروه ادب و هنر: جشنواره سينماي سوم كه به بررسي فيلمهاي مستند و كوتاه آمريكاي لاتين مي پردازد، از ۳۰ ارديبهشت تا ۹ خرداد ۱۳۸۵ بطور همزمان در دانشگاههاي تهران و سراسر كشور برگزار مي شود.
دكتر محمد صفري دبير اين جشنواره اظهار داشت: هدف از برگزاري جشنواره سينماي سوم در درجه اول آشنايي دانشجويان و فرهيختگان جامعه با سينماي آمريكاي لاتين است. پديده اي كه اطلاعات نسبتا كمي درباره آن در ايران وجود دارد. وي افزود: حوزه جغرافيايي آمريكاي لاتين به سبب نزديكي با ايالات متحده آمريكا، هميشه مورد توجه و حمايت اين ابرقدرت بوده است. اما نقد اين سياست و تجليل از مقاومتهاي مردمي عليه رژيمهاي ديكتاتوري بخوبي در سينماي آمريكاي لاتين مشهود است.
دكتر صفري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ارتباط ميان ادبيات و سينماي آمريكاي لاتين، ريشه اين سينما را در ادبيات غني و فرهنگ مردمي دانست كه به ذهنيت سينماگران اين قاره جوهري مستقل و گرانمايه داده است. در سينماي مستند آمريكاي لاتين يك گونه خاص از سينما شكل پذيرفته كه با داشتن همه امتيازات سينماي مستند به داستان و فرهنگ ملي ساكنان اين قاره وابسته است. حضور يك داستان روان و قابل فهم در اغلب مستندهاي توليد شده در آمريكاي لاتين بعنوان يك ركن اساسي مشهود است. به عنوان نمونه مي توان از مستند «پرنده كوچك» ساخته «فليكس زوريتا» كارگردان مشهور از كشور نيكاراگوئه نام برد كه به موضوع مهاجرت مكزيكي ها به آمريكا در روياي دست يافتن به يك زندگي بهتر پرداخته است. وي افزود: «پرنده كوچك» ساخته «فليكس زوريتا» در اين جشنواره به نمايش در خواهد آمد.
محمد صفري در توضيح علت انتخاب نام «سينماي سوم» براي اين جشنواره گفت: سينماي سوم، سينمايي است كه براي رقابت و در تقابل با سينماي اول كه در انحصار سيستم سرمايه داري است شكل يافته است. سينماي جهان اول صرفا با هدف مشغول داشتن اذهان عمومي و سرگرمي ساخته مي شود و بطور مشخص پايگاه جهاني آن هاليوود در آمريكا و باليوود در هند است. سينماي دوم كه از آن به عنوان سينماي مولف ياد مي شود واجد امتياز آزادي فيلمساز است تا خارج از چارچوبهاي رايج پيامهاي خود را با هر بياني كه موثر مي داند اظهار نمايد. سينماي سوم، سينمايي انقلابي است كه بشكلي طغيانگرانه خود محور است و مي كوشد حقيقت را به شيوه خود جستجو كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سازندگان فرهنگ
مسافر كناري ام در نيمه راه كرايه اش را حساب كرد. راننده تاكسي باقي پولش را كه يك اسكناس فرسوده بود، به او داد. به محض اينكه خواست اعتراض كند با اشاره به سكوت، اسكناسش را با يك اسكناس نو عوض كردم. و بدون آنكه راننده متوجه شده باشد با همان پول كرايه ام را حساب كردم. راننده با اعتراض گفت: آقا اين پول رو عوض كن، كسي برنمي داره!
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
دندانپزشك عصباني
تل آويو: يك دندانپزشك با چكش دندانهاي يكي از مراجعه كنندگان به مطبش را شكست. اين مرد براي دريافت جواب عكس دندان پسرش به دندانپزشكي آمده بود اما چون دندانپزشك راضي به تحويل جواب عكس نشد با وي درگير شد. دندانپزشك هم با چكش چند دندان مرد معترض را خرد كرد.
گرانترين ساز جهان
نيويورك: يك ويولن به ارزش ۵۴/۳ ميليون دلار در جريان يك مزايده به فروش رسيد. در حال حاضر ويولن به فروش رسيده گرانترين ساز جهان به شمار مي آيد. قبلا گرانترين ساز جهان يك ويولن به ارزش ۰۳/۲ ميليون دلار بود. اين ويولن در سال ۱۷۰۷ ساخته شده است.
خواب بالاي درخت
منچستر: يك دانشجو در انگليس در حالي كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت از يك درخت ۳۰ متري بالا رفت ولي پس از رسيدن به بالاي درخت، خوابش برد. صبح روز بعد هنگامي كه وي از خواب بيدار شد خود را بالاي درخت ديد. او خوش شانس بود كه تلفن همراه در جيب داشت.
ماموران آتش نشاني پس از تماس اين دانشجو در محل حاضر شدند و
۹۰دقيقه بعد وي را نجات دادند.
نقشه سرگرداني
لندن: آمبولانس هاي كشور انگليس مجهز به سيستم هدايت ماهواره اي هستند. به عبارتي ديگر هنگامي كه مقصد آمبولانس به كامپيوتر داده مي شود ، نزديك ترين مسير روي نقشه ماهواره اي مانيتور خودرو در اختيار راننده قرار مي گيرد. چند روز پيش يك نفر با مركز اورژانس تماس گرفت و خبر داد يك دختربچه ۱۲ ساله با يك خودرو برخورد كرده است.
به همين دليل يكي از آمبولانس هاي اورژانس به موقعيت مورد نظر اعزام شد و راننده آن طبق نقشه  ماهواره مسير را انتخاب كرد. اما پيروي از همين نقشه باعث شد تا آمبولانس ۵۶ دقيقه بعد به محل حادثه برسد و ۴۰ دقيقه نيز تا بيمارستان در راه بود. جالب اينكه مركز اورژانس كل زمان اين ماموريت را تنها ۱۵ دقيقه برآورد كرده بود.

گل و گياه
آستر
003633.jpg
نام علمي:
Aster frikartLL Monch
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي با گلهاي مينايي شكل به رنگ بنفش _ آبي روشن با مركز زردرنگ كه از اواسط تابستان تا اواخر پاييز بطور مستمر ظاهر مي شوند. برگها خشن و تخم مرغي كشيده هستند. حداكثر بلندي ۷۵ و گستردگي گياه به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه؛ خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد و رطوبت را در طول فصل تابستان حفظ كند. نياز به قيم داشته و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵-درجه سانتيگراد است. جهت حفظ زيبايي گلهاي خشك شده را مرتباً مي چينند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در بهار و يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |