پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۸ - May 18, 2006
يونيسف با مشاركت دولت ايران انجام مي دهد
ريشه كني ۵ ساله خشونت عليه كودكان
گروه اجتماعي - سينا قنبرپور: ۵۰ روحاني از ۱۵ مذهب دنيا در «تولدو» اسپانيا گردهم آمدند تا براي مبارزه با ۵ محور خشونت عليه كودكان در خانه، مدرسه، مراكز نگهداري، جوامع به طوري كلي و محل كار چاره انديشي كنند.
كريستين سالازار والكمن رييس دفتر يونيسف در ايران، آيت الله موسوي بجنوردي رئيس گروه فقه و حقوق پژوهشگاه امام خميني (ره) و ناصر قربان نيا معاون پژوهشي دانشگاه مفيد قم به عنوان اعضاي گروه ايراني روز گذشته به تشريح نتايج حضور خود در اين نشست پرداختند.
«كريستين سالازار والكمن» رييس دفتر يونيسف در ايران با ارايه گزارشي از رايزني هاي اجلاس بسيج مذاهب در رابطه با مساله خشونت عليه كودكان گفت: يكي از گروه هاي درگير با حقوق كودكان جوامع مذهبي هستند.
بنياد مذاهب براي صلح و يونيسف رايزني هايي را در شهر «تولدو» اسپانيا انجام دادند. براساس تقسيم بندي هاي سازمان ملل ۵ نوع خشونت عليه كودكان وجود دارد. خشونت جسمي، عاطفي، جنسي، اعتنانكردن و بهره كشي تجاري ازجمله اين خشونت هاست.
براساس همين تحقيق بيشترين خشونت عليه كودكان در خانه، مدرسه، موسسات نگهداري از كودكان، سطح جامعه و خيابان و محل كار صورت مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه گزارش اجلاس هفته گذشته «تولدو» در اكتبر سال ۲۰۰۶ به دبيركل مجمع عمومي سازمان ملل ارايه خواهد شد گفت: از مراكز مذهبي كه بيشترين تاثير را در دو محيط كار و سطح جوامع دارند خواسته شده است در اين زمينه اقداماتي را انجام دهند.
كريستين سالازار در مورد دستاوردهاي اين نشست گفت: ۵۰ نماينده از اديان مختلف و كارشناسان خشونت عليه كودكان و حمايت از آنها توافق كرديم كه انسانيت هر فرد قابل احترام است و كسي نمي تواند آن را مورد توهين قرار دهد. به همين دليل خشونت عليه كودكان مردود است.همچنين بايد بين تنبيه كردن و تاديب كردن تفاوت قائل شد به طوري كه روش هاي غيرخشونت آميز و دوستانه را فراگير كرد.
در اين جلسه نمايندگان به انتقادهايي از كشور خود نيز پرداختند. برخي از اين كشورها به برخورد نامناسب رهبران مذهبي با كودكان نيز اشاره كردند. آنها توافق كردند تا دست در دست هم بدهند تا جلوي خشونت را بگيرند.
وي با اشاره به نتايج تحقيقي كه توسط وزارت بهداشت و يونيسف انجام شده است گفت: ۲۰ درصد از كودكان ۶ الي ۱۱ ساله مورد تنبيه قرار مي گيرند. حدود ۹ درصد كودكان ۱۲ تا ۱۸ ساله نيز تنبيه بدني مي شوند. وي در مورد برنامه ۵ ساله سازمان ملل با ايران براي پيشگيري از كودك آزاري گفت:  اين برنامه شامل ۵ بخش جمع آوري اطلاعات و بررسي عميق معضل، اطلاع رساني همگاني به تمامي خانواده ها، همكاري با قوه قضاييه براي رسيدن به سياستگذاري ها به نفع كودكان، همكاري با بخش هاي مختلف دولتي و همچنين آموزش مراكز مرتبط با كودكان براي تشخيص زودهنگام كودك  آزاري مي شود.
آيت الله موسوي بجنوردي رييس گروه فقه و حقوق پژوهشكده امام خميني (ره) و نماينده ايران در اجلاس بسيج مذاهب عليه خشونت عليه كودكان نيز در ارايه گزارشي از سفر خود به اسپانيا گفت: «مساله مهم ما كودك است زيرا آغاز ورود انسان به جامعه كودكي است و اگر بتوانيم كودك را فردي فرهنگي، عقلاني و متمايل به عشق و محبت و دوستي بار بياوريم جامعه ايده آلي را تدارك ديده ايم.» وي كه در ميان ۶۰ روحاني از ۱۵ مذهب ديگر جهان به ارايه نظرات روحانيون ايراني پرداخته، افزود: «اشتراك همه اديان در كرامت انساني است و كرامت انساني چيزي جز پرداختن لطائف، ظرائف و عشق و دوستي نيست بنابراين اگر ما محيط خشني را براي كودكان فراهم كنيم در آينده نيز جامعه خشن را تحويل خواهيم گرفت.»
آيت الله موسوي بجنوردي تاكيد كرد: «نبايد صرفا در اين مورد شعار بدهيم زيرا وقتي ما مي پذيريم زير ۱۸ساله ها كودك شناخته مي شوند بايد بتوانيم در محاكمه اين فرد به جز يك حقوقدان، يك جامعه شناس و يك روانشناس را هم به كار بگيريم تا در بررسي اقدام كودك عوامل و بسترهاي وقوع جرم او بررسي شود و براساس آن فرد مورد محاكمه و مجازات قرار گيرد.»
رييس گروه فقه و حقوق پژوهشكده امام خميني (ره) ضمن اشاره به گنجانده شدن نظرات ايران در بيانيه پاياني اعم از كرامت انساني، نگاه انساني و آموزش براي ارتقاي وضعيت كودكان گفت: «وظيفه همه است كه در اين راه تلاش كنند اما از اين پس خطباي جمعه و ائمه جماعات بايد در تقبيح كودك آزاري سخنراني كنند، ضمن آن كه قرار است در دانشگاه تربيت معلم رشته جديدي تحت عنوان حقوق كودك در مقطع كارشناسي ارشد به پيشنهاد بنده و سپس حضور در اجلاس «تولدو» اسپانيا راه اندازي شود.»
دكتر ناصر قربان نيا ديگر عضو ايراني شركت كننده در اجلاس بسيج مذاهب براي مبارزه خشونت عليه كودكان نيز ضمن اشاره به مواضع مطرح شده از سوي گروه ايراني گفت: «مادامي كه نگاه ابزاري به انسان به ويژه به كودكان باشد خشونت نيز جريان پيدا مي كند.»
وي درباره نقش مذهبيون نيز تصريح كرد: معتقديم رهبران مذهبي اسلامي بيش از ساير رهبران مذهبي در متن جامعه حضور دارند و با توجه به رواج خشونت عليه كودكان در اين جوامع روحانيان اسلامي مي توانند نقش موثري در آموزش و جلوگيري از خشونت عليه كودكان داشته باشند.

اجلاس رؤساي پليس كشورهاي عضو
سازمان كنفرانس اسلامي به كار خود پايان داد
003618.jpg
گروه اجتماعي _ محمد باريكاني: مقامات ارشد پليس ۴۰ كشور اسلامي در آخرين روز از اجلاس سه روزه روساي پليس كشورهاي اسلامي در اصفهان با تصويب بيانيه اي ۱۶ ماده اي به كار خود پايان دادند. روساي پليس كشورهاي اسلامي در بيانيه خود خواستار گنجاندن بيانيه اصفهان در دستور كار اجلاس وزيران كشورهاي اسلامي كه در مردادماه سال جاري در باكو برگزار مي شود، شدند.
روساي پليس كشورهاي اسلامي پس از سه روز بحث و گفت وگو پيرامون مسايل و مشكلات امنيتي جهان اسلام در خصوص راهكارهاي مقابله با جرايم سازمان يافته بويژه تروريسم ،قاچاق موادمخدر، سلاح و قاچاق انسان به كار خود پايان دادند.
مقامات ارشد پليس كشورهاي اسلامي در بخشي از بيانيه پاياني خود با اشاره به مخالفت اصولي اسلام با پديده تروريسم تصريح كرده اند: «يك مسلمان واقعي را نمي توان تروريست محسوب كرد و اين پديده (تروريسم) صرفنظر از هر نوع عقايد و قوميت خاص در همه اشكال و صور آن محكوم است و مجددا تاكيد مي كنيم به منظور مبارزه با تروريسم براساس موافقتنامه سازمان كنفرانس اسلامي و نيز كنوانسيون هاي سازمان ملل متحد تدابير مورد نياز را جهت مقابله با اين تهديد اتخاذ كنيم. شركت كنندگان در مراسم پاياني اين اجلاس همچنين نسبت به رشد فزاينده جرايم سازمان يافته ملي و فراملي از جمله قاچاق موادمخدر، اسلحه، انسان، جرايم اقتصادي و رايانه اي ابراز نگراني كردند.
حاضرين در اين جلسه بر اهميت نظم اجتماعي و ثبات به عنوان پيش نياز مهم توسعه تاكيد و اعلام كردند:» برخي جرايم در اشكال و ماهيت جديد خود به عنوان تهديدي عيني شقوق مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشورهاي آسيب پذير و توسعه پايدار آنها را مختل مي سازند. «
آنها همچنين با تاكيد بر اهداف و اصل منشور سازمان كنفرانس اسلامي بويژه اتحاد و همبستگي امت اسلامي، مسئوليت پليس را در پاسداري از جان، ناموس، مال، نسل و ارزش هاي امت بزرگ اسلامي براساس اعلاميه حقوق بشر اسلامي مصوب اجلاس وزراي امور خارجه سازمان كنفرانس اسلامي در سال ۱۹۹۰ در قاهره مهم دانستند.
روساي پليس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در آخرين روز اين اجلاس با دعوت از دولت هاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي خواستار اتخاذ راهبردي جامع با هدف توسعه همكاري ميان نيروهاي پليس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و شناسايي راهكارهاي چندجانبه به منظور تحكيم روابط شدند.

مديركل امور اجتماعي استانداري تهران خبرداد:
متكدي در تهران ناياب شده است
003615.jpg
ايسنا: مديركل امور اجتماعي استانداري تهران از جمع آوري ۱۷۱ متكدي تا ظهر چهارشنبه از سطح شهر تهران خبر داد و گفت: از اين تعداد ۱۱۴ نفر مرد، ۴۸ نفر زن، ۳ دختربچه و ۶ پسر بچه بوده است.
ابراهيم رضواني با اشاره به اين كه از اين تعداد متكدي جمع آوري شده، ۹ نفر ديپلم و بالاتر بوده اند، افزود: از اين تعداد همچنين ۱۲۸ نفر در سلامت كامل جسماني و ۱۴۸ نفر نيز در سلامت كامل رواني بسر مي برند.
به گفته وي از اين تعداد متكدي جمع آوري شده ۱۶ نفر سابقه كيفري داشته اند و ۵ نفر تبعه افغاني و ۱۴ نفر از اتباع پاكستان بوده اند.مديركل امور اجتماعي استانداري تهران با بيان اين كه متكديان پس از جمع آوري طبقه بندي مي شوند، تصريح كرد: طبق مصوبه شوراي عالي اداري در سال ،۷۸ وظايف دستگاه ها مشخص شده است، به گونه اي كه وظيفه شهرداري شناسايي، جمع آوري و تحويل افراد متكدي به مجتمع اردوگاهي، مجتمع، وظيفه نگهداري موقت، شناسايي و طبقه بندي و بهزيستي نيز موظف است افراد را ساماندهي كند. وي خاطرنشان كرد: اينكه بهزيستي استان اعلام كرده است بودجه و مكاني براي نگهداري متكديان ندارد براي مردم قابل قبول نبوده و دستگاهي كه وظيفه ذاتي اش ساماندهي است بايد بودجه خود را تامين و به دنبال مكان و اعتبار باشد.
رضواني با اشاره به اين كه متكديان حرفه اي پس از شناسايي تحويل دستگاه قضايي مي شوند، از مردم خواست كه دست دهنده به متكديان نداشته باشند، چرا كه بسياري از افراد سودجو، معلولان جسمي را به استخدام خود درآورده و براي منافع خود از آنان سوء استفاده مي كنند.
مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران يادآور شد: طبق قانون افرادي كه براي تكدي گري از ديگران سوء استفاده كرده و در اين راستا شبكه ها و باند ايجاد مي كنند، ۲ سال حبس مي شوند. از سوي ديگر رئيس سازمان بهزيستي كشور در خصوص ساماندهي متكديان تهران گفت: قرارهاي زيادي با ما گذاشته شده، اما به هيچكدام عمل نشده است؛ لذا اگر بودجه اي اختصاص يابد، بهزيستي توان ساماندهي متكديان جامعه هدف خود را دارد.
فقيه ديروز در حاشيه همايش دبيران شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اين كه تهران متكدي ندارد و همه به مرخصي رفته اند، گفت: در بحث كارتن خوابها نيز هم اكنون ۷۰۰ نفر به بهزيستي واگذار شده اند كه تا آخر عمر تحت پوشش خواهند بود و لذا هزينه نگهداري آنها ۱۰۰ برابر نگهداري موقت است. وي با بيان اينكه هيچ بودجه اي براي اين ۷۰۰ نفر اختصاص نيافته است افزود: تنها ۶۰ ميليون تومان يك ماه پيش از سوي وزارت رفاه به بهزيستي اختصاص يافت كه اين بودجه سرشكن مي شود و ما مجبوريم مثلا از بودجه نگهداري معلولان براي ساماندهي متكديان كم كنيم.به گفته وي ساماندهي متكديان از سوي بهزيستي تنها با اختصاص اعتبار ميسر خواهد بود.

نظر مركز پژوهشهاي مجلس در مورد ادغام سازمان صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
ادغام باعث ابهام و سردرگمي در سازمان شده است
003621.jpg
گروه علمي فرهنگي: مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نظر كارشناسي خود را در مورد ادغام سازمان صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد.
بر اساس اعلام دفتر اطلاع رساني مركز پژوهش ها، دفاتر مطالعات حقوقي و زيربنايي اين مركز در يك گزارش كارشناسي مشترك پيرامون مصوبه شوراي عالي اداري در خصوص انتزاع سازمان صنايع دستي از وزارت صنايع و معادن و ادغام آن در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كردند كه شوراي عالي اداري بدون تعيين تكليف نسبت به وظايف حاكميتي و تصدي گري دو سازمان مستقل از يكديگر، اين مصوبه را به تصويب رسانده است در حالي كه شأن آن نهاد اقتضا مي كرد در مورد اين گونه موضوعات به صورت شفاف تصميم گيري كند زيرا بدون رعايت چنين ترتيباتي، مؤسسات مذكور در مرحله عمل و سياستگذاري دچار مشكلات زيادي خواهند شد.
از سوي ديگر سازمان هايي كه بدون رعايت معيارهاي انسجام تشكيلاتي و حذف وظايف موازي، مشابه و تكراري، ادغام مي شوند، شبهه تأسيس ضمني سازماني جديد، بدون رعايت اصول قانون اساسي را به ذهن متبادر مي سازند.
مركز پژوهش ها همچنين افزود: ادغام ها و انحلال ها طبق جزء ۱ و ۲ بند «ب» ماده ۱ قانون برنامه سوم توسعه بايد به گونه اي صورت گيرد كه موجب تأسيس يك مؤسسه يا نهاد كاملاً جديد نشود، زيرا بر اساس ماده ۳ قانون محاسبات عمومي، هر مؤسسه دولتي، واحد سازماني مشخصي است كه به موجب قانون ايجاد و زيرنظر يكي از قواي سه گانه اداره مي شود و عنوان وزارتخانه ندارد و هرچند طبق اصل ۸۵ قانون اساسي، مجلس شوراي اسلامي مي تواند (اختيار) تصويب اساسنامه را به دولت (هيأت وزيران) واگذار كند، اما تشريفات مقرر در اصل مذكور نيز بايد رعايت شود.
اين گزارش مي افزايد: اهميت اين موضوع زماني بيشتر مي شود كه ادغام ها نه ميان نهادها، واحدها و سازمان هاي زيرمجموعه يك وزارتخانه، بلكه ميان دو مؤسسه از دو وزارتخانه متفاوت يا نظير مورد اخير بين واحدهاي تابعه يك وزارتخانه با نهادهاي زيرمجموعه رياست جمهوري انجام مي گيرد.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: از نظر ساختاري، شوراي عالي اداري موظف است در زمينه ادغام ها و نسبت به اصلاحات داخلي، تشكيلاتي، سازماني و تعيين شرح وظايف جديد به نحوي اقدام كند كه موجب پيچيدگي، ابهام و سردرگمي پس از ادغام نشود در حالي كه اين امر در ادغام سازمان هاي مذكور مورد توجه شوراي عالي اداري قرار نگرفته است.

گفته مي شود...
خواسته آمريكا از پاكستان
گزارش رسانه هاي پاكستان در روز سه شنبه حاكي از آن است كه آمريكا بار ديگر از اسلام آباد خواسته است، طرح انتقال گاز ايران به اين كشور اجرا نشود. خبرگزاري پاكستاني «آن لاين» روز سه شنبه، در گزارشي در اين خصوص نوشت: اين درخواست واشنگتن از اسلام آباد، در حالي است كه پاكستان به خاطر نيازهاي انرژي خود، مصمم به تكميل اين طرح است.
اين گزارش حاكي است كه آمريكايي ها اعلام كردند از طرق ديگر نيازهاي انرژي پاكستان را تأمين خواهند كرد. گفته شده است كه رهبران دو كشور تصميم گرفته اند كه صرف نظر از مشاركت هند، اين طرح بزرگ را تكميل نمايند. خبرگزاري آن لاين اضافه مي كند كه سفر هيأت بلند پايه ايران نشانه آن است كه اسلام آباد هيچ گونه فشاري را درباره خط انتقال گاز ايران به پاكستان نخواهد پذيرفت.
درخواست يك گروه تجزيه طلب
يك تشكيلات تجزيه طلب استان خوزستان مدعي شد، سوريه يك عرب ايراني را به تهران مسترد كرده است. گروه موسوم به «انجمن دوستي بريتانيا و احواز» (بافس) با انتشار بيانيه اي خطاب به سفارت سوريه در لندن، استرداد «سعيد ساكي» را كه يك پناهجوي ۴۰ ساله معرفي شده، مغاير با كنوانسيون پناهندگان ژنو و ناقض حقوق بشر دانست.
در اين بيانيه آمده است: حكومت سوريه علاوه بر ساكي، هفت عرب ايراني ديگر را هم به ايران مسترد كرده است. گروهك تجزيه طلب احواز، عامل اصلي ترورها و ناآرامي هاي اخير استان خوزستان بوده است كه طي اقدامات اين گروه، تعدادي از هموطنان ما به شهادت رسيده اند.
سانسور اظهارات آيت الله اميني
دفتر آيت الله اميني، امام جمعه موقت قم، اعلام كرد كه بخشي از سخنان ايشان در خطبه نماز جمعه گذشته اين شهر كه درباره وضعيت حجاب بوده توسط خبرگزاري ها مخابره نشده است. در بخشي از سخنان آيت الله اميني آمده است: «درست است كه بي حجابي نداريم، اما اين بدحجابي هايي كه در شهرها داريم، نگران كننده است! خانم هاي ايراني شريفند، بزرگند، گرامي اند. به حجاب علاقه دارند، ولي متأسفانه مسأله بدحجابي و توسعه آن نگران كننده است! چه در قم باشد، چه در شهرهاي ديگر و چه در تهران. من نمي گويم كساني كه بدحجابند، دين ندارند! نه! بسياري از آنها متدين هستند؛ واقعاً متدينند، اما نسبت به اين مسأله توجيه نيستند. خيلي از آن ها اصلاً نمي دانند حجاب از مسائل ضروري اسلام است» .
سفر آيت الله مصباح به اندونزي
آيت الله مصباح يزدي، جمعه گذشته براي سفري ۱۵ روزه عازم دو كشور شرق آسيا شده است. اين در حالي است كه دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور نيز كه براي سفري به اندونزي و جزيره «بالي» رفته و در اجلاس سران گروه «دي هشت» شركت كرده بود، روز شنبه هفته جاري به تهران بازگشت. به گزارش بازتاب هنوز از اهداف سفر اين استاد حوزه علميه قم خبري در دست نيست، اما گفته مي شود در اين سفر، برنامه ديدار با برخي شخصيت هاي علمي و ديني اندونزي گنجانده شده است.
در عين حال يك منبع آگاه در دفتر آيت الله مصباح يزدي اين سفر را با دعوت چهره هاي علمي اين دو كشور ذكر كرد و گفت، آيت الله مصباح با شماري از چهره هاي علمي شيعه، سني و غيرمسلمان آن سامان ديدار و گفت وگو خواهد كرد. به گفته وي، ترتيب دهنده اين سفر مجمع جهاني اهل بيت بوده است.
تجمع در دانشگاه علامه طباطبايي
تعدادي از دانشجويان دانشكده علوم اجتماعي و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در اعتراض به ناامني حادثه  اخير جاده بم- كرمان در اين دانشكده تجمع كردند. برگزاركنندگان اين تجمع با تأكيد بر غيرسياسي بودن اين تجمع از عدم حضور تشكل هايي مانند انجمن اسلامي و بسيج انتقاد كردند.
اقدامات مشكوك
تلاش هاي مشكوك يك روحاني عراقي، مشهور به «سيدحسني» ، ابعاد تازه اي يافته است. به گزارش بازتاب اين فرد به نام «سيد محمود الحسني الصرخي» به رغم بي مايگي علمي، چندي است اعلام مرجعيت كرده و هواداران او تلاش مي كنند، او را همان «سيد حسني موعود» معرفي كنند كه در آستانه ظهور حضرت مهدي (عج) در عراق قيام خواهد كرد.
بنا بر برخي روايات رسيده از معصومين(ع)، در آستانه ظهور حضرت وليعصر(عج)، شخصي به نام سيد حسني قيام مي كند و به آن حضرت مي پيوندد. اين روحاني كه چند سال پيش در قم زندگي فقيرانه اي داشت، در آستانه اشغال عراق به لبنان رفت و در آنجا متحول شد!

راه حل بد حجابي تشويق ارزشهاست
فارس: رئيس حوزه رياست قوه قضائيه رويكرد قرآني تشويق ارزشها و پرهيز دادن از منكرات را راه حل پديده بدحجابي در كشور دانست.
محمد علي ايزدپناه گفت: اين رويكرد در برنامه ريزي هاي فرهنگي و اجتماعي از جمله حجاب بايد ديده شود تا افرادي كه به ارزش ها پايبندند تشويق شوند.
وي افزود: همچنانكه در قرآن مومنان به بهشت موعود وعده داده شده اند و براي خطاكاران هم جهنم ديده شده است درقبال پديده هاي مختلف اجتماعي نيز مي بايست اين رويكرد را در پيش گرفت.
به گفته وي تفاوت قائل شدن ميان زنان و مرداني كه به ارزشها احترام مي گذارند و ديگراني كه كمتر به اين ارزشها توجه دارند در بخش هاي مختلف جامعه باعث گسترش ارزشها مي شود.
وي وظيفه رسانه ها را نيز در امر فرهنگ سازي در اين زمينه مهم خواند.

رئيس سازمان نظام پزشكي:
دولت در تخصيص بودجه به بخش سلامت كم توجهي مي كند
ايرنا: رئيس  سازمان  نظام  پزشكي  كشور از كم  توجهي  دولت  در تخصيص  بودجه  به  بخش سلامت  انتقاد كرد.
سيد شهاب الدين  صدر در همايش  فصلي  مديران  كل  پزشكي  قانوني كشور اظهارداشت : ميزان  بودجه  سلامت  و درمان  در كشور بسيار پايين  و غيرقابل قبول  است .
وي  تصريح  كرد: شوراي  عالي  بيمه  كه  جزو دولت  است  و وزير رفاه ، سرانه درمان  را ۷۰ هزار ريال  براي  هر نفر اعلام  كردند و چيزي  را كه  به  مجلس  رفت و مورد تصويب  قرار گرفت ، ۳۷ هزار و ۹۴۰ ريال  براي  هر نفر اعلام  شد.وي  خاطرنشان  كرد: اين  مبالغ  نسبت  به  استانداردهاي  جهاني  و نسبت  به كشورهاي  ديگر بسيار پايين  است . وي  افزود: رئيس  جمهوري  اولين  اصلاحي  را كه  در متمم  بودجه  براي  مجلس ارايه  خواهد داد اصلاح  سرانه  درمان  كشور است . وي  گفت : ۸۰ درصد خدمات  سرپايي  براي  بيماران  توسط بخش  خصوصي  انجام  مي شود و فقط ۲۰ درصد آنرا بخش  دولتي  انجام  مي دهد.
صدر گفت : اين  در حالي  است  كه  ۸۰ درصد خدمات  بستري  را بخش  دولتي  بر عهده دارد و اين  آمار عكس  موارد خدمات  سرپايي  است . وي  تصريح  كرد: در بحث  پرداخت  فرانشيز بايد ميزان  آن ۳۰ درصد باشد كه  ۷۰درصد از مردم  دريافت  مي شود.
رئيس  سازمان  پزشكي  قانوني  كشور اظهار داشت : ۳۳۰ مركز پزشكي  قانوني  در شهرستانهاي  مختلف  در حال  فعاليت  هستند كه  يك  ميليون  و ۸۵۰ پرونده  را از سال  گذشته  تاكنون  رسيدگي  كرده اند.
صدر گفت : ۷۰۰ هزار پرونده  در سطح  كشور مربوط به  محاكم  قضايي  بوده  كه اين  صلاحيت  پزشكي  قانوني  را بيش  از پيش  نشان  مي دهد. وي  خاطرنشان  كرد: ۸۰ درصد مراجعات  پزشكي  قانوني  مربوط به  معاينات باليني  و ۱۵ درصد مربوط به  مراجعات  بخش  آزمايشگاهي  است . وي  افزود: از پرونده هاي  دريافتي  پزشكي  قانوني  ۵/ ۳ درصد مربوط به  معاينه جسد و كالبدگشايي  مي باشد كه  محدوديتهاي  زيادي  در اين  بخش  وجود دارد.
صدر اظهارداشت : مرگ  و مير بر اساس  كالبدگشايي  پزشكي  قانوني  در ارتباط با مرگهاي  طبيعي  مربوط به  بيماريهاي  قلبي  و عروقي  است  كه  ۵۱ درصد را شامل مي شود.
وي  گفت : كهولت  سن  به  ميزان  ۵/ ۱۶ درصد، بيماريهاي  عفوني ، انواع  سرطانها و بيماريهاي  مربوط به  مغز و اعصاب  به  ترتيب  از ديگر عوامل  مرگ وميرها مي باشند.
وي  تصريح  كرد: بيشتر پرونده هاي  تشخيصي  پزشكي  قانوني  و شكايات ، مربوط به پزشكان  عمومي ، دندانپزشكان ، ارتوپدي  و زنان  و مامايي  است .

آيت الله فاضل هرندي به ديار باقي شتافت
ايرنا: آيت الله «محي الدين  فاضل  هرندي» مدرس  و محقق  حوزه  علميه  قم  و عضو هيات امناي  دفتر تبليغات  اسلامي ، بامداد روز چهارشنبه  به  ديدار معبود شتافت .
مرحوم  آيت الله  فاضل  هرندي  در سن  ۷۲ سالگي  براثر بيماري  كبدي  دار فاني  را وداع  گفت  كه  پيكر آن مرحوم  عصر امروز از مسجد امام  حسن  عسگري  (ع ) تا حرم مطهر حضرت  معصومه  (س ) تشييع  مي شود.
فاضل  هرندي  متولد ۱۳۱۳ از شاگردان  بارز حضرت  امام  خميني (ره ) بودكه  از محضر حضرات  آيات  عظام  بروجردي ، محقق  داماد، گلپايگاني  و اراكي  نيزبهره  فراوان  برد.
وي  در دوران  رژيم  شاه  تحت  تعقيب  ساواك  قرارگرفت  و مدتي  نيز به  زندان افتاد.
حوزه  درس  آن مرحوم  همواره  گرم  بود و طلاب  و فضلاي  بسياري  در آن پرورش يافتند.
پس  از انقلاب  اسلامي آيت  الله  فاضل  هرندي  علاوه  بر مسئوليت  نمايندگي  مردم در سه  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي و دو دوره  مجلس  خبرگان  رهبري ، وظيفه نمايندگي  ولي  فقيه  در ستاد هيات هاي  هفت نفره  زمين  و انجمن هاي  اسلامي دانشجويان  ايراني  مقيم  خارج  از كشور را نيز برعهده  داشت .
اين  استاد پرتلاش  حوزه  علميه  قم  و همسنگر شهيد دكتر بهشتي  در حزب  جمهوري اسلامي ، هيچگاه  كرسي  خطابه  و سنگر تدريس  را فراموش  نكرد و در عين  حال  از كار تحقيق  نيز غفلت  نورزيد.
كتاب  تخصصي  فقهي «شرح  المكاسب» در ۱۴ مجلد و كتاب «حريم  در فقه  شيعه» از آثار مكتوب  و گنجينه  گرانبهاي  اين  روحاني  مبارز به  شمار مي رود.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* «ترقي» هر كسي بستگي به طرز «تلقي» او دارد.
* چرا ابتدا «مي بريم» و سپس «اندازه مي گيريم» ؟
* «ارتباط» ... موجب «ارتقاست» .
* «پررو»، «پرگوست»

از سوي وزير رفاه تكذيب شد:
استعفاي رئيس سازمان بهزيستي
گروه سياسي: شايعه استعفاي رئيس سازمان بهزيستي تكذيب شد.
به گزارش همشهري از مدتي پيش در محافل سياسي شايع شده بود كه ابوالحسن فقيه از رياست بهزيستي كناره گيري كرده است. وزير رفاه ديروز اين شايعه را رد كرد. وي به فارس گفت كه استعفاي فقيه صحت ندارد و او از آن بي خبر است.
ابوالحسن فقيه حدود ۹ ماه پيش به اين سمت منصوب شده بود.

امسال ۱۰هزار دانشجو به عمره مفرده مي روند
گروه علمي فرهنگي: دبير ستاد عمره دانشجويي اعلام كرد:  اعزام دانشجويان به عمره مفرده از ۱۳ تير ماه آغاز مي شود و تا نيمه اول شهريور ماه ادامه دارد.
دكتر رضامسايلي با اعلام اين خبر گفت: اعزام كاروانهاي دانشجويي دختران از ۱۳تير تا ۱۵مرداد و پسران نيز پس از وقفه اي يك هفته اي از ۲۲ مرداد ماه آغاز مي شود و تا نيمه دوم شهريور ماه به طول مي انجامد. وي افزود: بر اساس جدول زمانبندي شده اعزام كاروانهاي پسر دانشجو به سرزمين وحي به صورتي انجام مي شود كه دانشجويان براي آغاز سال تحصيلي جديد، بتوانند بدون تاخير در دانشگاه محل تحصيل خود حضور پيدا كنند. دبير ستاد عمره دانشجويي با بيان اينكه حدود ۶۰ درصد زايرين امسال دانشجويان دختر هستند، اظهار كرد: در سال جاري
۱۰ هزار دانشجوي زاير از هشت ايستگاه پروازي تهران،  اهواز، مشهد، اصفهان، شيراز، ساري، كرمان و تبريز به سرزمين وحي مشرف مي شوند. وي در ادامه همچنين اظهار كرد: امسال بيش از ۳ هزار و پانصد دانشجو مشكل خدمت سربازي داشتند كه با همكاري سازمان نظام وظيفه و اداره گذرنامه مشكل خروج آنها از كشور مرتفع شد.

باشگاه احزاب
افزايش تعداد اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري
سومين مجمع عمومي جبهه پيروان خط امام و رهبري پنج شنبه بعدازظهر در حالي برگزار مي شود كه تعداد احزاب و گروههاي سياسي عضو آن از ۱۰ به ۱۴ حزب رسيده است.
در اين مجمع عمومي دبيران كل احزاب و گروههاي سياسي عضو و اعضاي شوراي مركزي  آن ها حضور خواهند داشت و درمورد استراتژي دو سال آينده، هم چنين اساسنامه اين جبهه نظر نهايي شان را بيان مي كنند.
در اين مجمع، حبيب الله عسگراولادي، دبير جبهه پيروان خط امام و رهبري، گزارشي از عملكرد دو ساله اين جبهه بيان و همچنين مريم بهروزي، دبير كميته سياسي، استراتژي دو سال آينده را قرائت مي كند.
پاسخ به اعتراضات در خانه احزاب
حسين كاشفي در پاسخ به اعتراضات دبير كل جامعه اسلامي فرهنگيان و سخنگوي دور دوم خانه احزاب به مفاد دعوتنامه مجمع عمومي اين خانه كه براي حل اختلافات يكساله تشكيل مي شود، تصريح كرد كه صورت جلسه  را حسن غفوري فرد امضا كرده  و قرار شد هماهنگ كننده خود وي باشد، دعوت نامه ها نيز به امضاي خود وي رسيده است.
كاشفي توصيه كرد كه با بردباري، منطق و آرامش اجازه داده شود تا مشكل خانه احزاب حل شود.
وي افزود: اگر كسي گله اي مي كند بايد مشخص كند از چه موضعي است، بايد اول مسئوليت داشته باشند بعد صحبت كنند؛ لذا ما با هماهنگي و از سوي شوراي مركزي طبق قرار به اتفاق آرا به آقاي غفوري فرد راي داديم و ايشان به جاي من نايب رئيس شدند و باز براي حسن نيتمان قبول كرديم كه از سوي شوراي مركزي ايشان دعوت نامه را امضا كنند، تا طبق روال بتوانيم در زمان مقرر مجمع عمومي را برگزار كنيم.

نظر عسگراولادي درباره نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات
«امر نظارت بر انتخابات را بايد در ايران مطابق سازوكار قانون اساسي نهادينه كنيم؛ به گونه اي كه نظر شوراي نگهبان فصل الخطاب باشد.»
به گزارش ايسنا حبيب الله عسگراولادي، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان مطلب بالا اظهار داشت: با توجه به اين كه مجلس شوراي اسلامي سازوكاري براي نظارت دقيق بر انتخابات شوراها ندارد و در انتخابات شوراهاي گذشته نيز قيل و قال فراوان در رسانه ها و حتي در صحنه مجلس شوراي اسلامي بروز كرده است، بهتر است نظارت بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان سپرده شود.
دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: در هيچ جاي قانون اساسي نيامده است كه شوراي نگهبان نمي تواند بر امر انتخابات شوراها نظارت كند، اين در قانون عادي آمده است.وي تصريح كرد: اگر در قانون عادي نقشي به شوراي نگهبان در نظارت بر انتخابات شورا بدهند، اين امر خلاف قانون اساسي نيست؛ زيرا اصولا نظارت در نظام هاي دموكراتيك، نهادينه شده و طرف هاي رقيب، اختلافي درمورد آن ندارند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |