دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۱ - May 22, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
اگر پنج چيز در زندگي نباشد، زندگي گوارا نخواهد بود: صحت و سلامتي، امنيت و آرامش، بي نيازي، قناعت و دوست موافق.
بحارالانوار ج ۶۶ ص ۳۹
امروز با حافظ
كه من دلشده اين ره نه به خود مي پويم
بارها گفته ام و بار دگر مي گويم
آنچه استاد ازل گفت بگو مي گويم
در پس آينه طوطي صفتم داشته اند
برنامه هاي گراميداشت سوم خرداد اعلام شد
تكريم خرمشهر با زبان هنر
004155.jpg
گروه ادب و هنر: پيروزي خرمشهر نقطه عطف در مبارزات فرزندان اين مرز و بوم و حماسه اي جاودان در تاريخ معاصر ايران است. هنرمندان نيز در گراميداشت سوم خرداد روز پيروزي خرمشهر به استقبال هفته مقاومت و پيروزي مي روند و با اجراي دهها برنامه فرهنگي هنري از حماسه هاي دفاع مقدس از ايثار و دلاوري و راز ماندگاري آن مي گويند. برگزاري همايش پژوهشي تئاتر مقاومت در تالار شهيد آويني دانشگاه تهران، برپايي جشنواره تئاتر فتح خرمشهر در خرمشهر، اجراي برنامه گروه موسيقي حزب الله لبنان و گروه موسيقي حماسي نواحي ايران در تالار وحدت، اجراي چند كار نمايشي در تهران و شهرداري قم و تبريز از جمله نمايش از خاك تا افلاك،محرم زنده است و ركاب در تئاتر شهر، برگزاري نمايشگاه عكس با نگاه ويژه به جنگ و مقاومت مردم فلسطين در موزه  هنرهاي معاصر تهران، انتشار آلبوم عكس خرمشهر و برپايي كارگاه آموزشي نقاشي با حضور ۵۰ هنرمند در محوطه پارك دانشجو از جمله اين برنامه هاست.
همپاي حماسه
دكتر محمدحسين ايماني خوشخو، معاون هنري وزارت ارشاد، در نشست خبري «هفته مقاومت و پيروزي، حماسه فتح خرمشهر» گفت: اگر نگاهي به سالهاي پس از جنگ داشته باشيم، متوجه مي شويم كه هنرمندان ما فعاليتهاي خوبي را در حوزه هاي مختلف هنري داشته اند ولي در مقايسه با حجم اين رويداد مهم و نقشي كه در انقلاب و دستاوردهاي آن داشته، نتوانسته ايم همپاي اين حركت، گام برداريم.
وي اضافه كرد: ظرفيت سوم خرداد بيشتر از آن چيزي است كه تا كنون از آن استفاده شده است زيرا كه به عنوان نقطه عطفي كه مبارزات مردم را عينيت بخشيده و منجر به آزادي مردم شد مي تواند بهترين عامل انتقال به نسل جوان باشد و امسال با همكاري بنياد حفظ آثار اين حركت را نقطه شروعي در نظر گرفتيم تا از طريق آن فعاليتهاي هنري خود را متجلي كنيم.
پايان نامه تئاتر مقاومت
جوايز اولين دوره انتخاب پايان نامه هاي برتر تئاتر مقاومت امروز همزمان با برگزاري سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت در تالار شهيد آويني دانشگاه تهران اهداء مي شود.
اين پايان نامه هاي برتر با حمايت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس براي دسترسي آسان پژوهشگران به آنها چاپ و منتشر خواهد شد.
وزير ارشاد، رئيس دانشگاه تهران، جانشين فرماندهي نيروي مقاومت بسيج، مدير عامل بنياد فرهنگي روايت فتح و مدير عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جوايز پايان نامه هاي برتر تئاتر مقاومت را اهدا مي كنند.
همچنين دومين نمايشگاه تخصصي منابع تئاتر مقاومت ايران و جهان با موضوع نمايشنامه هاي جنگ ايران و جهان همزمان با همايش افتتاح خواهد شد تا مورد استفاده دانشجويان، استادان دانشگاه و پژوهشگران قرار گيرد.
غفلت از خرمشهر
ناصر شفق تهيه كننده سينما گفت:  سينماي ما در سالهاي گذشته خرمشهر را سينماي ملي خودش تصور نكرده و تنها در شعار گرفته شده و در عمل كاري صورت نگرفته است در حالي كه تنها ژانر سينمايي ايراني كه در جهان مي تواند خصوصيات و خصلت هاي ملي و بومي فرهنگ ايراني را در بالاترين نقطه اوجش به تصوير بكشد همين سينماي ملي است.
وي با بيان اينكه همه هويت و هستي ملت ما به نقاط عطف و تاثيرگذاري كه در طول تاريخ پرفراز و نشيب ايران بوده است بر مي گردد تصريح كرد: اوج قله افتخار ملت ايران روز آزادي خرمشهر از دست استكبار جهاني بوده است و فكر مي كنم اين روز مي تواند به عنوان يكي از اعياد واقعي مردم ايران در تاريخ پرماجرايش ثبت شود.

بانك اطلاعاتي اهالي قلم تأسيس مي شود
فارس: براي تدوين برنامه هاي آموزشي، پژوهشي و اجراي طرح كتاب رساني جامع به علاقه مندان ادبيات داستاني، بانك اطلاعاتي اهالي قلم تاسيس مي شود.
رسول فلاح پور كه از اعضاي شوراي عالي ادبيات داستاني بسيج است در اين باره گفت: شوراي عالي ادبيات داستاني بسيج، براي تدوين برنامه هاي آموزشي، پژوهشي و اجراي طرح كتاب رساني جامع به علاقه مندان ادبيات داستاني، اقدام به تأسيس بانك اطلاعات اهالي قلم مي كند.
دبير تحريريه هفته نامه «كيهان بچه ها» ادامه داد: اين شورا طي فراخواني عمومي از اهالي قلم، دعوت خواهد كرد، با ارائه اطلاعات شخصي و حرفه اي خود در زمينه داستان نويسي، به تاسيس اين بانك اطلاعاتي كمك كنند.

تجليل از شاعر ملي و قهرمان ملي
ايلنا: مراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما به همت خانه شعر بنياد نويسندگان و هنرمندان، ساعت ۱۶‎/۳۰روز چهارشنبه ۳ خرداد ماه در تالار اجتماعات فرهنگسراي ارسباران برگزار مي  شود . در اين مراسم از «محمد حسين بهجت تبريزي» (شهريار ) به عنوان شاعر ملي و شهيد «محمد جهان آرا» به عنوان قهرمان ملي تجليل به عمل خواهد آمد .
همچنين در دومين جشنواره ايران ما با سپاس و ستايش از تمامي آفرينندگان آثار ادبي درباره   ايران و شعائر ملي و ميهني، شش شاعر پيشكسوت كه در خصوص ايران آثار درخور تاملي دارند، تقدير خواهند شد .
در بخش فراخوان اين جشنواره، ۶۰۰ اثر از سراسر ايران به دبيرخانه ارسال شد كه ۱۴ شاعر جوان شايسته دريافت لوح تقدير شناخته شدند.

قلم زرين ۱۴ تيرماه اهدا مي شود
مهر: مرحله پاياني داوري جشنواره قلم زرين انجمن قلم ايران آغاز شد. اين جشنواره در روز ۱۴ تيرماه برگزيدگان خود را معرفي مي كند.
جشنواره قلم زرين كه چهارمين دوره خود را طي مي كند، مطابق سالهاي گذشته ۱۴ تيرماه برگزار خواهد شد و برگزيدگان خود را در زمينه آثار ادبي (شعر، داستان، نقد و پژوهش ) معرفي خواهد كرد.
داوران مرحله اول با سرداوري فيروز زنوزي جلالي، پرويز بيگي حبيب آبادي و دكترمحمدرضا تركي آثار منتخب را مشخص و به مرحله ماقبل نهايي ارائه كردند.در بخش داستان به سرداوري فيروز زنوزي جلالي و داوري ابراهيم حسن بيگي و سهيلا عبدالحسيني كارداوري شروع شده و در مرحله نهايي محمدرضا بايرامي نيز به اين جمع پيوست.در بخش شعر به سرداوري پرويز بيگي حبيب آبادي كار داوري حسين اسرافيلي و رضا اسماعيلي تا مرحله ماقبل نهايي به انجام رسيد و در مرحله نهايي دكتر طاهره صفارزاده و علي موسوي گرمارودي به عنوان داوران نهايي به اين جمع پيوستند.
در بخش نقد و پژوهش ادبي به سرداوري دكتر محمدرضا تركي و داوري هاشم زاده و دكتر صابر امامي كار مرحله ماقبل نهايي را به انجام رساندند و داوران مرحله نهايي در اين بخش دكتر يحيي يثربي و علي معلم خواهند بود.

كوتاه از هفت هنر
۲ فيلم ايراني در كن- دو فيلم ايراني در ششمين روز از برگزاري جشنواره بين المللي فيلم كن در سينماهاي رسمي بازار كن به روي پرده مي رود.«خون بازي» ساخته رخشان بني اعتماد و «از دور دست» ساخته رامين محسني روز يكم خرداد به نمايش درمي آيد.
مسابقه جهاني عكس- آژانس عكس ايران از عكاسان ايراني براي شركت در مسابقه جهاني عكس اسلواكي دعوت كرد.اين مسابقه در كشور اسلواكي و با موضوع حمل و نقل در دو بخش سياه و سفيد و رنگي برگزار مي شود.
سينماي شاعرانه- جشنواره بين المللي فيلم هاي «شاعرانه» ۳۰ ارديبهشت ماه، در دو بخش ملي و چشم انداز جهاني در شهر سانفرانسيسكو گشايش يافت.اين رويداد سينمايي كه امسال برگزاري سي امين دوره خود را پشت سر مي گذارد بخش ويژه اي به عرضه آثار ديجيتالي اختصاص داده است.
طرح تئاتر ملي- طرح تئاتر ملي براي ارتقا و توسعه هنر تئاتر در تهران در دست اجراست. اين طرح با هدف بهره گيري از ادبيات، فرهنگ و مليت ايراني و استفاده از هنر بزرگان تئاتر جهان و مطابقت آنها با فرهنگ خودي در ارائه آثار برتر در زمينه تئاتر به اجرا درمي آيد.
پايان جشنواره- نخستين جشنواره تئاتر دانشجويي غرب كشور با اعلام نفرات و گروه هاي برگزيده در كرمانشاه به كار خود پايان داد.در اين جشنواره كه به مدت چهار روز برگزار شد، ۱۲ گروه نمايشي از دانشگاه هاي آزاد و دولتي استان هاي غرب كشور حضور داشتند.
دائرة المعارف تئاتر- حسين فرخي، عضو هيأت مديره كانون كارگردانان خانه تئاتر اظهار اميدواري كرد دايرة المعارف كارگردانان تئاتر ايران تا پايان سال ۸۵ منتشر شود.در حال حاضر ۳۰ درصد اطلاعات توسط گروه پژوهش جمع آوري شده است كه با جمع آوري تمام اطلاعات دايرة المعارف تا پايان امسال منتشر مي شود.
درگذشت شاعر محافظه كار- پيتر ورك تاريخ نگار مشهور،شاعر برنده  جايزه  پوليتزر و يكي از پايه گذاران جنبش محافظه كارهاي آمريكايي اواسط قرن ۲۰ و كسي كه افراط گرايي هاي اواخر قرن ۲۰ را محكوم كرد، در خانه اش در سوت هادلي ايالت ماساچوست در سن ۸۹ سالگي درگذشت.
كليله و دمنه شاعرانه- يك شاعر جوان از تنظيم حكايت هاي كليله و دمنه به صورت شعرهاي كودكانه، براي درك بهتر كودكان خبر داد.
صادقي در تئاتر شهر- محمدرسول صادقي طي حكمي از سوي حسين پارسايي به عنوان سرپرست روابط عمومي تئاتر شهر معرفي شد. در اين حكم آمده است:با توجه به حسن سابقه شما و ضمن تشكر از خدمات ارزشمند جناب آقاي محمد بهرامي از اين تاريخ با حفظ سمت، سرپرستي روابط عمومي تئاتر شهر به جنابعالي محول مي شود.
موسيقي در ارگ- همزمان با هفته ميراث فرهنگي و موزه ها، هر روز از ساعت ۸ تا ۱۰ يك گروه موسيقي محلي در ارگ كريمخاني برنامه اجرا مي كند.
در اين برنامه ها گروه هايي از شهرستانهاي ني ريز، نورآباد، لار و مرودشت برنامه اجرا مي كنند.
بررسي كتاب يونگ-كتاب يونگ با حضور حسين پاينده، مترجم و منتقد در ساعت ۱۷ فردا در ساختمان مركزي شهر كتاب مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

برگي از تاريخ
روز بزرگداشت ملاصدرا
صدرالدين محمد شيرازي مشهور به صدرالمتألهين و ملاصدرا در نهم جمادي الاولي سال ۹۸۰ قمري در شيراز به دنيا آمد. سنگ بناي علمي و اخلاقي ملاصدرا در محضر درس شيخ بهايي، عالم كم نظير دوران صفوي بنا نهاده شد و تكميل اين بناي معنوي در محضر دانشمند نامي و استاد بزرگ، ميرداماد، صورت گرفت. ملاصدرا، درايه، رجال، فقه و اصول را از شيخ بهايي؛ فلسفه، كلام، عرفان و علوم ذوقي را از ميرداماد و علوم طبيعي، رياضي، نجوم و هيأت را از محضر حكيم ابوالقاسم و ميرفندرسكي از علماي نامدار زمان فرا گرفت. وي سپس بر مسند تدريس تكيه زد و ضمن آشنايي با فلسفه اشراق و مكتب مشاء، به تدوين حكمت متعاليه پرداخت. ملاصدرا با تركيب چهار مكتب مهم عرفاني، فلسفي و ديني شامل مشاء، اشراق، عرفان محي الدين عربي و آموزه هاي ديني اسلام، حكمت متعاليه را بنيان نهاد و تاثيري شگرف و غيرقابل انكار بر فلسفه اسلامي گذاشت. وي در اين مكتب كوشيده است عرفان و فلسفه دين يا به سخن ديگر، تهذيب نفس و برهان عقلي و وحي را در يك مجموعه هماهنگ، تركيب و يگانه سازد. ملاصدرا تلاش كرد تا در پرتو معرفت عرفاني و فلسفه عقلاني، تفسيري ديگرگون از دين دست دهد. از اين حكيم الهي بيش از چهل عنوان كتاب به يادگار مانده كه «اسفار اربعه» مهم ترين آنهاست. سرانجام اين عالم رباني و فيلسوف اسلامي، پس از عمري پربار، در سال ۱۰۵۰ قمري در هفتاد سالگي در شهر بصره عراق دار فاني را وداع گفت و در همان شهر به خاك سپرده شد.

۴۰۰ شاعر و نويسنده به كنگره برلين مي روند
ايسنا: نويسندگان سراسر دنيا براي حضور در كنگره  بين المللي پن در برلين گرد هم آمده اند. اين كنگره امروز (دوشنبه) در پايتخت آلمان شروع به كار مي كند.
 انتظار مي رود در حدود ۴۰۰ شاعر، مقاله نويس و رمان نويس از ۱۰۰ كشور در اين كنگره شركت كنند.
در ميان اين افراد، به نام هاي نادين گورديمر برنده  جايزه  ادبي نوبل از آفريقاي جنوبي و گونتر گراس نويسنده آلماني مي توان اشاره كرد.
موضوع اين كنگره كه تا يكشنبه آينده ادامه دارد، نويسندگي در جهان بدون صلح است.
يوهانو استراسر، رئيس شاخه  آلماني پن گفت: اين شعار نشان مي دهد، هنر و ادبيات فراتر از همه درگيري هاي ايدئولوژيكي و تقابل هاي فرهنگي، ارزش هاي انساني خود را كه غيرقابل جايگزين كردن هستند، به دست مي آورد.در ميان برنامه هاي اصلي اين كنگره يك شب ادبي با نويسنده هاي مشهور از سراسر جهان و يك برنامه ويژه  ادبيات آفريقاست كه گورديمر در آن صحبت مي كند.
هورست كوهلر، رئيس جمهور آلمان روز سه شنبه در سخنراني اي به ميهمانان خوشامد مي گويد.
پس از آن در روز بعد، آنجلا مركل ، صدر اعظم آلمان ميزباني شركت كنندگان را عهده دار مي شود.
سازمان پن كه در سال ۱۹۲۱ پايه گذاري شد، بيش از ۱۸هزار عضو در بيش از يكصد و ۴۰ مركز در ۹۹ كشور جهان دارد.

بهارستان
دعوت پيغمبري
شخصي دعوي نبوت كرد، او را پيش مأمون خليفه بردند، مأمون گفت: اين را از گرسنگي دماغ خشك شده است، مطبخي را بخواند. فرمود كه اين مرد در مطبخ ببر و جامه خوب و نرمش بساز و هر روز شربتهاي معطر و طعامهاي خوش مي ده تا دماغش با قرار آيد مردك مدتي بر اين تنعم در مطبخ بماند، دماغش با قرار آمد. روزي مأمون را از او ياد آمد، بفرمود تا او را حاضر كردند، پرسيد كه همچنان جبرئيل پيش تو مي آيد؟ گفت: آري، گفت چه مي گويد؟ گفت: مي گويد كه جايي نيك به دست تو افتاده است. هرگز پيغمبري را اين نعمت و آسايش دست نداد، زينهار تا از اينجا بيرون نروي.
رساله دلگشا _ عبيد زاكاني

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
همسايه ها
چند روزي بود همسايه جديد طبقه بالاي ما مشغول بازسازي واحدش بود و سر و صداي بنائي لحظه اي قطع نمي شد، امروز صبح ديگر نتوانستم تحمل كنم و با عصبانيت رفتم تا تذكري به او بدهم، اما همسايه طبقه زير را ديدم كه با مهرباني و لبخندزنان گفت: از ديشب لوله آب آپارتمانتان نشت كرده و آب همه خانه ما را گرفته، اگر اجازه مي فرمائيد تعميركار بفرستم. تشكر كردم و به خانه بازگشتم...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
آلرژي به نان
يورك: يك راهب در انگليس در چند ماه اخير به شدت لاغر شد به همين دليل پزشكان تشخيص دادند كه وي مبتلا به سرطان روده است و در آينده اي نزديك از دنيا خواهد رفت. اما چند روز قبل يك پزشك تشخيص داد كه وي سرطان ندارد بلكه علت بيماري وي نوعي آلرژي به ناني است كه در كليساهاي انگليس در اختيار راهبان قرار مي گيرد.
جريمه سفت كردن پاي مصنوعي
لندن: چندي پيش يك فرد معلول كه از پاي مصنوعي استفاده مي كرد در حين رانندگي متوجه شد پايش در حال جداشدن از بدن است. به همين دليل خودرواش را در محل توقف ممنوع متوقف كرد تا پاي مصنوعي اش را سفت كند. در همين حال پليس راهنمايي و رانندگي از راه رسيد و او را ۵۰ پوند جريمه كرد. اين درحالي بود كه برچسب معلوليت روي شيشه خودرو اين مرد نصب شده بود اما پليس به آن اعتنايي نكرد. با توجه به اينكه راننده خودرو اين جريمه را پرداخت نكرده، مبلغ آن در حال حاضر به ۴۵۰ پوند افزايش يافته است.
اخراج به خاطر فوتبال
ليدز: مامور ۲۹ ساله اداره پست در انگليس با ۱۰ سال سابقه اخراج شد. علت اخراج وي عضويت در يك تيم فوتبال آماتور اعلام شده است. اين پستچي از سالها قبل هر يكشنبه در تيم محلي خود فوتبال بازي مي كرد كه سال گذشته در جريان بازي فوتبال از ناحيه مچ دست دچار شكستگي شد و به همين دليل دست وي به مدت ۵ ماه داخل گچ بود. با توجه به اينكه وي در اين مدت نمي توانست وظيفه خود را در اداره پست انجام بدهد به همين دليل رئيس اداره از وي خواست تا ديگر در روزهاي يكشنبه فوتبال بازي نكند تا مصدوم نشود. اما چون پستچي به درخواست رئيس خود پاسخ منفي داد از كار بركنار شد.
رژيم غذايي جديد در مدارس
منچستر: از اين پس مدارس كشور انگليس موظف هستند همراه با هر وعده غذايي، سبزي و ميوه جات در اختيار دانش آموزان قرار بدهند. بر اساس دستور وزارت بهداشت، هيچ مدرسه اي حق ندارد بيش از دو وعده سيب زميني سرخ كرده در هفته به دانش آموزان بدهد. همچنين استفاده از روغن ماهي براي طبخ غذا الزامي است. اين اقدامات براي افزايش سلامت دانش آموزان و همچنين جلوگيري از چاقي آنان اتخاذ شده است.
لمس خودرو ممنوع
لندن: يك جوان ۲۱ ساله در انگليس به مدت دو سال حتي از لمس كردن بدنه خودروها منع شده است. اين جوان از سن ۱۶ سالگي تاكنون مرتكب ۷۵ فقره جرايم مرتبط با وسايل نقليه شده است. به همين دليل قاضي يك دادگاه رأي داد در صورتي كه وي در دو سال آينده بدنه خودرويي را در خيابان لمس بكند به تحمل ۵سال حبس محكوم خواهد شد.
بازگشت به زندان
سن فرانسيسكو: يك زنداني كه ۳۸ سال قبل از زندان فرار كرده بود مجددا به پشت ميله هاي زندان بازگشت. اين مرد كه در سال ۱۹۶۸ به تحمل ۵ سال حبس محكوم شده بود در پايان سال سوم محكوميت خود از زندان فرار كرد و تا چند روز قبل هيچ كس نتوانست اثري از وي بيابد. اما پس از سالها جستجو، پليس موفق به شناسايي اين مجرم و دستگيري وي شد. او كه هم اكنون ۶۳ ساله است با استفاده از هويت مادرش به كار و فعاليت مي پرداخت كه به همين دليل شناسايي نشده بود.

گل و گياه
ديفن باخيا ماكولاتا
004152.jpg
نام علمي: ِDieffenbachia maculata
خانواده: ARACEAE
سطح برگهاي اين گونه به طور نامنظم به رنگهاي سفيد _ كرم و سبز است.
نيازها: مكان پرنور ولي دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك معمول گلداني كه با مقدار زيادي خاك برگ، پيت ماس و يا خاكبرگ سوزني برگان مخلوط شده باشد و با آب ولرم و بدون املاح مرطوب نگهداشته شود ولي هيچگاه اجازه ندهيد در زير گلدان آب جمع شود. رطوبت هوا بالاي ۶۰ درصد براي رشد آن مناسب است. در بهار و تابستان هر دو هفته يكبار خاك گلدان را تقويت كنيد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه سرشاخه و يا قطعات ساقه درون خاك با دماي ۲۵ درجه سانتيگراد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |