دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۱ - May 22, 2006
فرمانده نيروي انتظامي:
جرايم رانندگي افزايش نمي يابد
004011.jpg
گروه اجتماعي: فرمانده نيروي انتظامي گفت: افزايش ۵برابري جرايم رانندگي صحت ندارد و اين موضوع به هيچ وجه در دستور كار پليس نيست. سردار اسماعيل احمدي مقدم در همايش يگان هاي تخصصي پليس راهنمايي و رانندگي با اعلام اين مطلب افزود: در سال جاري ميزان جرايم رانندگي ۱۴ درصد كاهش يافته و ما در نيروي انتظامي رويكرد افزايش جريمه را نداريم.
اين در حالي است كه ديروز سردار رويانيان، معاون راهنمايي و رانندگي با اشاره به ضرورت افزايش نرخ جرايم رانندگي گفته بود: هم اكنون جريمه سرعت غير مجاز تنها ۲۰۰ هزار ريال است كه بايد اين نرخ حداقل ۵ برابر افزايش يابد، اما فرمانده نيروي انتظامي افزايش جريمه ها را راهكار نمي داند و مي گويد: مهمترين عامل در كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن فرهنگسازي و رفع نواقص خودروها و محورهاي ارتباطي است و افزايش جريمه نمي  تواند تنها عامل كاهش تلفات باشد.
فرمانده نيروي انتظامي، با اشاره به اينكه ميزان تلفات رانندگي در نوروز امسال كاهش يافت، افزود: در تصادفات بايد محل هر تصادف و علت وقوع آن دقيقاً مشخص شود تا بتوانيم نسبت به كنترل تصادف و حذف عوامل ايجاد كننده آن اقدام كنيم.
در مقابل، معاون راهنمايي و رانندگي ناجا معتقد است: در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر در حوادث رانندگي كشته دادند كه براساس پيش بيني سازمان بهداشت جهاني در صورتي كه جلوي اين روند در كشور گرفته نشود تا پانزده سال آينده ۸۰درصد به ميزان كشته شدگان افزوده خواهد شد و اين تعداد به ۶۰هزار نفر در سال مي رسد.احمدي مقدم اما اعتقاد دارد: در سال ۸۵ بايد ميزان تلفات رانندگي ۱۰ درصد كاهش يابد و به اين ترتيب در پايان سال نبايد بيش از ۲۵ هزار كشته در تصادفات رانندگي داشته باشيم.
وي با اشاره به تغيير ساختار ناجا افزود: با تغيير ساختار نيروي انتظامي ۷۰ درصد نيروها به بخش مأموريتي مواد مخدر، راهنمايي و رانندگي و غيره اختصاص مي يابد و ۳۰ درصد نيز در بخش پشتيباني به كار گرفته مي شوند تا زمينه انجام سريع تر مأموريت ها فراهم شود.
احمدي  مقدم، در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه در سال جاري بايد سه ميليون پلاك تعويضي به خودروها واگذار شود، گفت: بسترهاي لازم براي اجراي اين طرح فراهم شده است و بايد تلاش كنيم اين امر تا پايان سال جاري به صورت كامل محقق شود.
به گفته وي، بايد تا پايان سال۸۷ واگذاري پلاك  هاي جديد خودروها به پايان برسد.
فرمانده نيروي انتظامي افزود: اصلاحاتي در صدور برگ جريمه رانندگي ايجاد شده است، به اين نحو كه ميزان خطا در نوشتن جرايم رانندگي به حداقل مي  رسد و با استفاده از اين سيستم شاهد خطا در جريمه رانندگي نخواهيم بود.
به گفته احمدي  مقدم، براي ماموران راهنمايي و رانندگي سيستم كنترل نامحسوس راه  اندازي مي  شود و از اين طريق از تخلفات ماموران راهنمايي و رانندگي جلوگيري خواهد شد.
فرمانده نيروي انتظامي، با اشاره به لزوم بهبود خدمات راهنمايي و رانندگي خاطرنشان كرد: بايد با سرعت هرچه بيشتر از انجام خدمات رانندگي به شكل سنتي خارج شويم و گواهينامه، كارت خودرو و برگ جريمه را به صورت الكترونيكي صادر كنيم. وي خاطرنشان كرد: بيمه شخص ثالث توسط ماموران راهنمايي و رانندگي بايد با جديت پيگيري شود و در صورتي   كه خودرويي فاقد بيمه  نامه شخص ثالث باشد، بايد از تردد آن جلوگيري كنند.
به گفته وي، ۹۰ درصد مصدومان پرداخت ديه كه در زندان  هاي كشور حضور دارند، به دليل تصادفات رانندگي مشمول پرداخت ديه شده  اند.
احمدي  مقدم گفت: نرخ بيمه شخص ثالث براساس عدالت اجتماعي بايد دچار اصلاحاتي شود، به اين نحو كه براي خودروهاي مختلف تفاوت داشته باشد.

آماده باش نيروهاي بهداشتي براي
جلوگيري از شيوع احتمالي وبا
گروه اجتماعي: رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب و مواد غذايي وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه كودكان و نوجوانان از آب تني در بركه ها، جويبارها و كانال هاي آب خودداري كنند، هشدار داد: سلامت اين آب ها مورد تاييد نيست و احتمال بلع آب آلوده حين شنا وجود دارد.
دكتر سيد محسن زهرايي در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه از ابتداي سال تاكنون موردي از وبا در كشور مشاهده نشده، فصل شروع وبا را به لحاظ شرايط آب و هوايي كشور از اواخر ارديبهشت ماه تا نيمه آبان ماه اعلام و اظهار كرد: بيش از ۴۰ سال است كه همه ساله شاهد بروز وبا در كشور هستيم كه به نظر مي رسد اپيدمي وبا در سال گذشته مردم و سازمان ها را نسبت به تامين آب آشاميدني هوشيارتر كرده است. وي با بيان اينكه هنوز موردي از وبا در كشورهاي همسايه هم گزارش نشده است، گفت: نظام بهداشتي كشور براي كنترل بيماري وبا در آماده باش كامل به سر مي برد.
دكتر زهرايي يادآور شد: راه اصلي انتقال بيماري از طريق مصرف آب و مواد غذايي است، لذا براي پيشگيري رعايت بهداشت آب و مواد غذايي الزامي است.

سوء استفاده از عناوين قضائي در ۷۰ درصد پرونده ها
مهر: رئيس مركز حفاظت و آمار قوه قضائيه، سفارش و توصيه را از آفت هاي جدي بدنه اجرايي و قضائي كشور خواند و تصريح كرد: بيش از ۷۰ درصد پرونده هاي بررسي شده، مربوط به كساني است كه با سوء استفاده از عناوين قضائي، مردم را اغفال كرده اند. اصغر جهانگيري در مراسم معارفه رئيس كل دادگستري استان مركزي افزود: با هيچ منطقي مورد قبول نيست كه افراد براي پيگيري كارهاي قضائي يا رسيدن به حقوق خود، به دنبال افرادي باشند كه سفارش آنان را نمايند.جهانگيري تصريح كرد: سوء استفاده از عناوين قضائي از ديگر مشكلات در اين زمينه است، به طوري كه بيش از ۷۰ درصد پرونده هاي بررسي شده در مركز حفاظت و آمار قوه قضائيه مربوط به كساني است كه با سوءاستفاده از عناوين قضائي، مردم را اغفال كرده اند.

سهميه وام وديعه مسكن بازنشستگان مشخص نشده است
گروه اجتماعي: مديركل روابط عمومي سازمان بازنشستگي كشوري گفت: هنوز سهميه وام وديعه مسكن بين صندوق هاي بازنشستگي از سوي شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي مشخص نشده است.
«علي تقي زاده» افزود: ضوابط اعطاي تسهيلات و دستورالعمل مربوط به اين وام نيز ابلاغ نشده است.
وي افزود: اجرايي شدن دستورالعمل پرداخت قرض الحسنه به مستاجران كم درآمد مستلزم طي مراحلي از جمله ابلاغ دستورالعمل مزبور از سوي بانك مركزي به بانك مسكن، توزيع سهميه تخصيصي بين صندوق هاي بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي از سوي وزارت رفاه و توزيع استاني سهميه تخصيصي به سازمان هاي مذكور خواهد بود كه هم اكنون اين اقدامات انجام نشده است.
مدير روابط عمومي سازمان بازنشستگي گفت: به محض عملياتي شدن مراحل ياد شده و تخصيص سهميه سازمان بازنشستگي كشوري، اطلاع رساني لازم در اين خصوص از طريق روابط عمومي اين سازمان انجام خواهد شد.
وي تاكيد كرد: از آنجا كه هرگونه مراجعه حضوري در زمان حاضر و پيش از نهايي شدن مراحل اجرايي،كاري بي نتيجه خواهد بود از بازنشستگان درخواست مي شود از مراجعه به سازمان بازنشستگي يا بانك مسكن خودداري كنند.

سياست هاي كلان مبارزه با مواد مخدر
به زودي تصويب مي شود
گروه اجتماعي: دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سياست هاي كلان مبارزه با مواد مخدر به زودي تصويب خواهد شد و نتيجه آن به نفع نظام و كشور خواهد بود.
حسين مالكي كه در مراسم اختتاميه همايش دبيران شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر كشور سخن مي گفت نقش شوراهاي هماهنگي را بسيار با اهميت دانست و افزود: شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر در استانها بايد مبارزه با مواد مخدر را در زمينه هاي مختلف هماهنگ كنند و مانع از فعاليت هاي پراكنده شوند.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر علاوه بر تصويب سياست هاي كلان ، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را از مهم ترين برنامه هاي ستاد در سال جاري برشمرد و گفت: در قانون جديد بسياري از مسائل از جمله مجرم يا بيمار بودن معتاد روشن خواهد شد.
ايران از بيماري آنفلوانزاي پرندگان پاك است
فارس: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: ايران همچنان از بيماري آنفلوانزاي پرندگان پاك است و شايعه ابتلاي دو نفر در ايران به اين بيماري صحت ندارد.
عباس زارع نژاد، مدير كل روابط عمومي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب افزود: متأسفانه در روزهاي اخير برخي رسانه ها شايعه كرده اند كه دو بيمار كه از شهرستانهاي اطراف تهران در بيمارستان لقمان بستري شده اند  مبتلا به بيماري آنفلوانزاي پرندگان هستند در حالي كه نتيجه دو بار تست اين بيماران منفي بوده است و اين شايعه صحت ندارد.
وي ادامه داد:  تاكنون هيچ موردي از بيماري آنفلوانزاي پرندگان در ايران ديده نشده است و كشور ما همچنان از نظر ابتلا به اين بيماري يك كشور پاك محسوب مي شود.

كاهش ۸۰ درصدي زمان اظهارنظر پزشكي قانوني
گروه اجتماعي: زمان رسيدگي به پرونده هاي قضائي در پزشكي قانوني كاهش يافت.
رئيس سازمان پزشكي با اعلام اين خبر گفت: زمان اظهارنظر در كميسيون هاي پزشكي قانوني ۸۰ درصد كاهش يافت.
شهاب الدين صدر گفت: ميانگين اظهارنظر كميسيون هاي كارشناسي از ۵/۴ ماه در سال ۸۱ به ۲۵روز تقليل يافت. همچنين توانسته ايم زمان معاينات پزشكي قانوني را در كل كشور به ۵۰ دقيقه كاهش دهيم. اين درحالي است كه به موازات اين كاهش زمان، كيفيت نيز افزايش يافته است.
وي در همايش فصلي مديران كل سازمان پزشكي قانوني گفت: سالانه حدود يك ميليون و ۸۵۰ هزار پرونده به پزشكي قانوني ارجاع مي شود كه معادل يك سوم كل پرونده هاي دستگاه قضائي است. وي در مورد كيفيت نظرات كارشناس اين سازمان گفت: ۹۸ درصد نظرات كارشناس پزشكي قانوني بدون تغيير، مورد پذيرش قضات قرار مي گيرد.

همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر
كنگره ملي تجليل از ايثارگران كشور برگزار مي شود
گروه اجتماعي: همزمان با سالروز آزادي خرمشهر روز ايثار، مقاومت و پيروزي دومين كنگره ملي تجليل از ايثارگران با پاسداشت ايثارگري ها و جانفشاني هاي ايثارگران كشور فردا در سالن اجلاس سران برگزار مي شود.
دكتر عباس خامه يار معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي در اين باره به همشهري گفت: در ميان كساني كه از آن ها فردا در سالن اجلاس سران تجليل مي شود شماري از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگاني كه با تلاش هاي بي وقفه در پاسداشت از فرهنگ ايثار و شهادت فعال بوده اند تجليل و تقدير مي شود.
وي با اشاره به اين كه تجليل از ايثارگران تجليل از هويت ملي، اقتدار ايران اسلامي و پاسداشت جانفشاني ها و دگرخواهي هاست گفت: با اين كار بنياد شهيد مصمم است به جامعه پيام دهد كه اگرچه سال ها از دفاع مقدس گذشته و برخي از ارزش هاي آن دوران كم فروغ شده اند اما در ذهن و فكر مسئولان و خدمتگزاران سوداي تجليل از ايثارگران مي گذرد و راه شهدا و رزمندگان سرافراز ۸ سال دفاع مقدس هيچ گاه به فراموشي سپرده نخواهد شد.
دكتر خامه يار همچنين اضافه كرد در ميان كساني كه از آن ها تجليل مي شود شماري از هنرمندان و نويسندگان كه هنر و قلم خود را در راه ترويج فرهنگ ايثارگري به خدمت گرفته اند نيز وجود دارند.

ظرفيت كنكور ۵۰ درصد افزايش يافت
۲ نفر از هر سه داوطلب در دانشگاه ها قبول مي شوند
جمعيت دانشجويي كشور تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد به ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر برسد، اين در حاليست كه هم اكنون ۵/۲ ميليون نفر دانشجو در دانشگاههاي كشور شاغل به تحصيل و يك ميليون و ۳۵۰ هزار نفر نيز متقاضي ورود به نظام آموزش عالي كشور هستند كه وزارت علوم در راستاي تحقق برنامه چهارم، با توسعه دوره ها و ظرفيت آموزش عالي در قالب دوره هاي روزانه، شبانه، غيرانتفاعي-غيردولتي، پيام نور و نيمه حضوري شانس قبولي ورود به دانشگاه را به رقم ۳ به ۲ رسانده است.
دكتر حسن خالقي در گفت و گو با ايسنا، درباره شانس قبولي در دانشگاه، گفت: در سال جاري در كنكور سراسري از «هر ۳ داوطلب يك نفر» و در كل نظام آموزش عالي كشور از «هر ۳ متقاضي ۲ نفر» در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور پذيرفته مي شوند.
وي تصريح كرد: افزايش ۵۰ درصدي ظرفيت پذيرش كنكور سراسري در سال جاري به اين معناست كه ظرفيت پذيرش در سال جاري ۴۵۰ هزار نفر خواهد بود، از سوي ديگر در كنكور امسال حدود يك ميليون و ۳۵۰ هزار نفر ثبت نام كرده اند، به عبارت ديگر در كنكور امسال از هر ۳ داوطلب، يك نفر پذيرفته مي شود.
وي افزود: با احتساب ظرفيت ۴۵۰ هزار نفري كنكور سراسري، ظرفيت حدود ۴۰۰ هزار نفري آزمونهاي سراسري و كارداني پيوسته دانشگاه آزاد، ظرفيت ۱۵۰ هزار نفري دانشگاه جامع علمي كاربردي، ظرفيت ۵۰ هزار نفري دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور و ظرفيت ۱۰۰ هزار نفري آموزشكده هاي فني و حرفه اي در دوره هاي روزانه ، شبانه، مراكز تربيت معلم و ساير دوره ها، امسال ظرفيت پذيرش در كل نظام آموزش عالي كشور حدود يك ميليون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد بود.
وي با اشاره به تعداد متقاضيان كنكور سراسري و آزمون كارداني پيوسته كشور، اظهار كرد: امسال يك ميليون و ۳۵۰ هزار نفر متقاضي شركت در كنكور و حدود ۶۰۰ هزار نفر داوطلب آزمون كارداني پيوسته هستند كه در كل حدود يك ميليون و ۹۵۰ هزار نفر مي شوند كه معمولا ۱۰ درصد آنها غايب هستند، بنابراين جمع متقاضياني كه به طور جدي براي ورود به دانشگاه با هم به رقابت مي پردازند، يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر هستند كه با توجه به ظرفيت يك ميليون و ۱۰۰ هزار نفري پذيرش نظام آموزش عالي، امسال از هر ۳ داوطلب ۲ نفر شانس قبولي دارند.
وي افزود: كشور ما طي دو سال آينده به جايي مي رسد كه به تعداد كافي در بخش دولتي وغيردولتي دانشگاههاي كشور، ظرفيت براي كليه متقاضيان ورود به آموزش عالي كشور خواهد داشت و آنچه براي ورود به دانشگاه باقي مي ماند، رقابتي صحيح براي ورود به رشته هاي خوب و پر متقاضي است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰
۹ تا ۱۱ صبحها به استثناء جمعه ها
چراغ فراموش شده!
اين پيام من به همه رانندگان شهري در تهران و ديگر شهرهاست. ما به چراغ راهنماي ماشين به عنوان يكي از مهم ترين وسايل ارتباطي و راهنمايي در رانندگي و حمل و نقل شهري بهاي لازم را نمي دهيم و درصد زيادي از حوادث رانندگي هم به خاطر همين بي توجهي است. لطفاً چراغ راهنماي ماشين تان را جدي بگيريد.
جمشيد قديمي- تهران
رواج جاهل بازي
در بعضي از آگهي هاي بازرگاني سيما، شاهد رواج تدريجي فرهنگ لمپني (جاهل بازي) هستيم. اگر از اين گونه اصطلاحات، بجا و در خلال سريال ها و فيلم ها و نمايشنامه ها استفاده شود، ايرادي ندارد، اما كاربرد آگاهانه آن در اعلانات بازرگاني باعث ترويج اين رفتارها، به ويژه در كودكان و نوجوانان مي شود.
محمد سليمي _ تهران
هماهنگ عمل كنيد
براي جلوگيري از تخريب منابع طبيعي در ايران بايد با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست و ساير دستگاه هاي ذيربط مصوبه هاي قانوني تهيه و ابلاغ شود، تا به صورت هماهنگ در سراسر كشور به اجرا درآيد.
سعيدي
رستوران غيرمجاز
در خيابان شهيد بهشتي يك رستوران زيرزميني و غيرمجاز اقدام به پخت و توزيع غذا مي كند، مگر مراكز ذيربط از جمله وزارت بهداشت و درمان بر اين قبيل فعاليت ها نظارت ندارند؟
يك شهروند از تهران
هويت محله ها
در نوسازي بافت هاي فرسوده، مقوله فرهنگ و هويت محله هاي شهري هم بايد مدنظر باشد، تا به جاي يك محله قديمي با مناسبات ديرين اجتماعي، شاهد برآمدن كوه هاي آجر و سيمان نباشيم.
تركاشوند
كمبود آب در يك محله
مدتهاست كه ما ساكنان كوچه كهن واقع در جاده ساوه- چهارراه يافت آباد به علت افت فشار آب با مشكل روبه رو هستيم و متأسفانه شركت آب و فاضلاب به رغم وعده هاي اعلام شده، هنوز در اين مورد اقدام نكرده است.
ساكنان محل
اهميت صنايع دستي
توسعه صنايع دستي و توجه دولت به اين رشته مهم مي تواند از انزوا و فرسايش سريع روستاها و مهاجرت روستائيان به حاشيه شهرها جلوگيري كند.
امجدي
شيارهاي مزاحم
هنوز براي مرمت شيارهايي كه براي فعاليت هايي مثل مخابرات، گاز، آب و برق حفر مي شود، هماهنگي ايجاد نشده است و اين شيارها، روزهاي متوالي، باعث كندي رفت و آمد و حوادث رانندگي مي شود.
علي رئوفي
نظارت بر اورژانس ها
اورژانس بيمارستان ها كه نقش مهمي در پذيرش بيمارستان و آسيب ديدگان حوادث دارند، بايد از هر حيث مجهز باشند و تحت استاندارد خاصي اداره شوند. وزارت بهداشت و درمان اين ساماندهي را برعهده بگيرد.
ممقاني
كاهش فيلم هاي كمدي
نمايش آثار سينمايي طنز و كمدي جهان همواره از برنامه هاي خوب سيماي جمهوري اسلامي بوده است. اما مدتهاست شاهد پخش اين آثار نيستم، در حالي كه براي تلطيف روحيه مردم، لازم است.
جلالي- كرج
چند درصد گراني؟!
از آغاز سال، بليت تله سي يژ دربند، هزار تومان شده است و طبعاً براي خانواده هايي كه در روزهاي تعطيل عازم ارتفاعات شمال تهران مي شوند، رقم سنگيني است.
ارائه كنندگان اين قبيل خدمات تا چند درصد مجاز به افزايش قيمت هستند؟
عليايي

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |