دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۱ - May 22, 2006
تهران: مبناي كار در مذاكره بر سر فعاليتهاي هسته اي روشن است
شرط ايران؛ حفظ چرخه سوخت
004017.jpg
گروه سياسي: دو مقام رسمي و موثر در سياست خارجي كشور روز گذشته اعلام كردند كه ايران هنوز واكنشي به پيشنهاد اروپا نشان نداده اما حفظ حق ايران و داشتن چرخه سوخت شرط اصلي ايران است و اگر اين شرط در پيشنهادها گنجانده شود، آن زمان مي توان روي جزئيات اين طرح وارد گفتگو شد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه و علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در دو رويداد خبري حاضر شده و نخستين واكنش به پيشنهاد اروپا را نشان دادند. هر چند طرح پيشنهادي اروپا نهايي نشده و هنوز به طور رسمي نيز تحويل ايران نشده است، اما موضع ايران حاكي از اين است كه پيش از هرگونه طرح نهايي حق اصلي ايران كه همان حفظ چرخه سوخت هسته اي است بايد در نظر گرفته شود.
سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران همچنين گفت: اظهار نظر در مورد يك طرح ناپخته و نارس كه هنوز رسمي نيز ارائه نشده، عجولانه است اما مبناي كار ايران روشن است: حقوق جمهوري اسلامي بايد به رسميت شناخته شود.
آصفي افزود: ما دايره مذاكره را بسته نمي دانيم و سفرهاي مختلف مقامات از جمله دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به تركيه و يونان نيز در همين راستا است. وي در ادامه سفر اخير لاريجاني به وين را همكاري و گفتگو با آژانس دانست.
آلبرايت پاسخ به نامه احمدي نژاد را خواستار شد
مادلين آلبرايت، وزير خارجه پيشين آمريكا در لندن به بي بي سي گفت كه يك مقام عالي رتبه كاخ سفيد بايد به نامه احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران پاسخ دهد و پس از آن به سرعت در مذاكرات مستقيم با ايران شركت كند. آلبرايت همچنين اعلام كرد كه ايران نيز از سقوط دولت صدام سود برده و آمريكا بايد در آينده عراق به ايران تكيه كند. آلبرايت ۶۹ ساله كه در سال هاي ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ وزير خارجه دولت بيل كلينتون بوده هشدار داد كه آمريكا از فكر تقسيم عراق بيرون بيايد.

سخنگوي وزارت خارجه هم چنين تاكيد كرد كه ايران غني سازي را متوقف نمي كند.
با اين همه حجم تحركات ديپلماتيك در منطقه بسيار بالاست كه به قول آصفي در اين شرايط طبيعي است. وزير خارجه آلمان نيز در سفري يك هفته اي از شش كشور حاشيه خليج فارس ديدار مي كند. در پكن، آنگلا مركل صدر اعظم آلمان نيز مشغول مذاكره با چيني هاست تا آنها را به موضع همكاري با آمريكا نزديك كند و در اين ميان بار ديگر سرگئي لاوروف معادلات را به هم ريخت و اعلام كرد كه غني سازي حق ايران است و نمي توان ايران را به چشم پوشي از حق خود وادار كرد. هر چند لاوروف تاكيد كرد و به خبرنگاران گفت كه هنوز جا دارد كه طرح روسيه و همكاري غني سازي با ايران مورد بحث قرار گيرد، اما موضع روسيه كماكان مخالفت با تحركات تند و موضع زور، آمريكا، فرانسه و انگليس و آلمان است كه به تاز گي ژاپن نيز به آنها پيوسته است.
روز گذشته و در كنفرانس اقتصادي شرم الشيخ نيز محور اصلي، پرونده هسته اي ايران بود و نخست وزير پاكستان نيز كه كشورش هم بمب اتمي دارد و هم به هيچ معاهده بين المللي پايبند نيست از آمريكا خواست ايران را تحت فشار قرار ندهد.
آسوشيتدپرس در خبري اعلام كرد كه ممكن است اروپا پيشنهاد هاي خود به ايران را اصلاح كند.

سخنگوي وزارت خارجه:
متكي به عراق مي رود
فارس: سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران به تشريح مسائل اخير منطقه و ايران پرداخت.
وي در ابتدا ضمن ابراز خرسندي از تشكيل دولت در عراق خبر داد كه متكي به زودي راهي عراق خواهد شد. معاون پارلماني وزارت خارجه همچنين گفت وگوي ايران و آمريكا پيرامون عراق را منتفي دانست و گفت: اين گفت وگو در دستور كار نيست.
يكي از خبرنگاران پرسيد كه آيا از دستگيري ۱۰۰ روزه يك بازرگان ايراني در آلمان خبر داريد؟ و آصفي در پاسخ به پيگيري هاي سفارت ايران در آلمان اشاره كرد و گفت: سفارت ما از مسئولان آلماني خواسته تا اطلاعات در اين زمينه را در اختيار آنان قرار دهند.
سخنگوي وزارت خارجه درمورد اظهارات «سمير جعجع» در خصوص چهار ديپلمات ايراني ربوده شده در لبنان هم گفت: از نظر ما تا شواهد و قرايني دال بر شهيد شدن افراد دريافت نشود، آنها را زنده مي دانيم.
وي مسئوليت عواقب اين اقدام را به عهده و گردن رژيم صهيونيستي دانست و افزود: اين اظهارات در جهت پاك كردن صورت مسئله و پايان دادن به اين موضوع است و از نظر ما قابل قبول نيست.
آصفي همچنين پيشنهاد يكي از نمايندگان مجلس مبني بر مذاكره نمايندگان پارلماني با نمايندگان سناي آمريكا را كاملا يك نظر شخصي عنوان كرد.
يكي ديگر از خبرنگاران از آصفي پرسيد اگر طرف هاي اروپايي به شما بگويند پرونده را از شوراي امنيت خارج مي كنند به شرط اين كه ايران به پاي ميز مذاكره بازگشته و فعاليت هاي خود را تعليق كند، آيا مي پذيريد؟ و وي تصريح كرد: به گذشته نگاه نكنيد، ما هيچ وقت از ميز مذاكره كنار نرفتيم، بحث توقف فعاليت هاي ايران در مورد تحقيقات هم نمي تواند مورد توجه قرار گيرد.
وي در مورد اظهارنظر مقامات سوريه مبني بر تحويل سران بمب گذاري هاي اهواز هم به قرارداد همكاري امنيتي ايران با سوريه اشاره و خاطرنشان كرد: بين دو كشور دوست اين تبادل وجود داشته و در آينده هم وجود خواهد داشت.
آصفي همچنين در مورد قتل يا مرگ مشكوك يك تبعه ايراني در پاريس هم گفت: موضوع دنبال شده و در آينده مساله را دنبال خواهيم كرد، اين موضوع هم با سفير فرانسه هم با مسئولان فرانسوي در پاريس مطرح شده ولي هنوز توضيحات قانع كننده اي دريافت نكرديم.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص توصيه احمدي نژاد به كشورهاي اروپايي در برخورد با پرونده هسته اي مبني بر در نظر داشتن منافع كشورهاي اروپايي بخصوص جنوب اروپا هم گفت: اگر پرونده دچار چالش شود قطعاً روابط اقتصادي دچار چالش مي شود و روابط با كشورهاي اروپايي و جنوب اروپا از جمله ايتاليا كه روابط گسترده تجاري اقتصادي با ما دارند مي تواند آسيب بخورد و اين آسيب بيشتر به ضرر كشورهاي اروپايي خواهد بود.

رضايي: نامه احمدي نژاد به بوش جبهه غرب
را با ترديد روبرو ساخت
ايلنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: نامه احمدي  نژاد به بوش جبهه متحد غرب عليه ايران را كه به سمت نوعي افراط  گرايي و تندروي حركت مي  كرد، با ترديد روبرو ساخت.محسن رضايي نامه احمدي  نژاد به رييس  جمهوري آمريكا را داراي نقاط مثبتي دانست و افزود: خوشبختانه تصميم  گيري  هايي كه عليه ايران وجود داشت، براي مدتي عقب افتاده است اما به طور مسلم نوشتن نامه كافي نيست و بايد فعاليت  هاي ديگري هم صورت بگيرد.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: در حال حاضر هدف اصلي مذاكرات بايد موفقيت در اين راه باشد نه چيز ديگر.

مهدوي كني هنوز درخواست مذاكره براي
نامزدي خبرگان را نپذيرفته است
فارس: سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفت: در پي درخواست نمايندگان روحاني مجلس براي ملاقات با مهدوي كني براي شركت در انتخابات خبرگان،ايشان با اين ملاقات مخالفت كرد. غلامرضا مصباحي مقدم با اشاره به ابراز تمايل نمايندگان روحاني مجلس براي ديدار با مهدوي كني دبير جامعه روحانيت گفت: نمايندگان از ايشان درخواست ملاقات كردند تا بخواهند كه در انتخابات خبرگان شركت كند،ولي ايشان با ملاقات در اين زمينه مخالفت كرد.وي افزود: نمايندگان روحاني مجلس همچنان منتظر فراهم شدن اين ديدار هستند،ولي هنوز موافقتي در اين زمينه از سوي آقاي مهدوي كني صورت نگرفته است.

معاون پارلماني رئيس جمهور:
مجلس تصميمي براي استيضاح وزرا ندارد
ايسنا: معاون رئيس جمهور در امور حقوقي و مجلس گفت: گرچه طبق قانون نمايندگان مي توانند نسبت به استيضاح هر يك از وزرا اقدام نمايند ليكن به نظر مي رسد برآيند مجلس تصميمي بر استيضاح وزرا ندارند.
سيداحمد موسوي در ادامه درباره انتقاداتي كه برخي از نمايندگان مجلس به نامه او خطاب به دكتر حداد عادل در رابطه با حجم نامه ها، سؤالات و تذكراتي كه داشته اند و هم چنين حضور نداشتنش در برخي جلسات علني مجلس اظهار كرد: من گمان مي كنم كساني كه از نامه اينجانب انتقاد مي كنند كل نامه را ملاحظه نكرده اند.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور در ادامه در رابطه با اين كه از وعده نفت بر سر سفره مردم خبري نشد، اظهار كرد: ظاهراً برخي تصور كرده اند قرار بوده دولت جديد هر از گاهي يك بشكه نفت يا پيت نفت وسط سفره هاي غذاي مردم بگذارد. بديهي است تعبير نفت بر سر سفره مردم به معني جلوگيري از افزايش قيمت ها، مهار گراني و تورم و حتي الامكان كاهش قيمت برخي كالا ها و خدمات است. با توجه به اينكه بانك مركزي اخيراً اعلام كرده است نرخ تورم در فروردين ماه امسال پس از ۱۶ سال به پايين ترين حد خود رسيده است اين گزارش رسمي، دليلي بر موفقيت سياست هاي مالي و اقتصادي دولت طي همين مدت كوتاه است.

كوتاه از خانه ملت
پاسخ به يك ادعا
محمدرضا باهنر، رئيس جلسه علني ديروز مجلس در پاسخ به انتقاد برخي از نمايندگان مبني بر حضور كمرنگ معاون پارلماني رياست جمهوري در صحن علني مجلس گفت: مطابق نامه اي كه تقديم هيأت رئيسه شده موسوي معاون پارلماني رئيس جمهور از ۸۱ جلسه علني مجلس در ۵۰ جلسه حاضر بوده است.
تشكيل كميته رسيدگي به عملكرد هيأت رئيسه
محمدرضا باهنر ، نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي، از تشكيل جلسه كميته رسيدگي به عملكرد هيأت رئيسه مجلس خبر داد و گفت: اگر نامه امضا شده براي اين امر يك امضا كم داشته باشد خودم يا يكي از دوستان امضا مي كنيم تا اين جلسه تشكيل شود.
مصوبات مجلس
* بررسي لايحه اساسنامه سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح ادامه يافت و براساس يكي از مواد آن سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح تابع مقررات اداري و استخدامي وزارت دفاع شد.
* نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي متناسب با نرخ بازدهي بخشهاي مختلف اقتصادي با تأكيد بر قانون عمليات بانكي بدون ربا اعاده شده از شوراي نگهبان را اصلاح و به تصويب رساندند.
* نمايندگان مجلس به يك فوريت طرحي رأي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي آن تعداد شركت هاي برق منطقه اي كاهش نخواهد يافت.
بررسي مسائل امنيتي شرق كشور
مهدي محمدي فرد معاون پارلماني نيروي انتظامي گفت: مسايل امنيتي شرق كشور امروز دوشنبه با حضور غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس و فرمانده نيروي انتظامي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بررسي مي شود.
گزارش سانحه هوايي ۱۳۰- C
شنيده شده است گزارش سانحه هوايي ۱۳۰ _ c آماده است ولي اجازه قرائت اين گزارش در صحن علني داده نمي شود. اين مسأله تحت فشار هيأت رئيسه مجلس و يكي از وزارتخانه  ها بوده است.
اعتراض به سفر هيأت آمريكايي به ايران
نمايندگان تفت و تبريز در مجلس شوراي اسلامي توضيح درباره علت اعزام هيأت ۲۲ نفره آمريكايي را به ايران خواستار شدند.يحيي زاده و ميرتاج الدين در تذكر به وزير امور خارجه، اهداف و ضرورت هاي سفر هيأت آمريكايي به ايران و لزوم هماهنگي براي چنين سفري را در اوضاع ويژه كنوني خواستار شدند.

محمدنبي حبيبي بار ديگر دبيركل مؤتلفه شد
مهر: شوراي مركزي جديد حزب موتلفه اسلامي در اولين جلسه خود، محمد نبي حبيبي را مجددا به عنوان دبيركل اين حزب انتخاب كرد.
همچنين با راي شورا، سيد مصطفي آقاميرسليم به عنوان رئيس شوراي مركزي و حبيب الله عسگراولادي به عنوان نايب رئيس شوراي مركزي انتخاب شدند.
اعضاي شوراي مركزي دوره هشتم حزب موتلفه اسلامي عبارتند از آقايان: آرين منش، واعظي آشتياني ، اسلامي، اعتماديان، اكبري، اماني، انبارلويي، انواري، بادامچيان، بهاروند، پرورش، پزشكيان، ترقي، توكلي بينا، جولايي، حاجي حيدري، حائري زاده، حبيبي، خرسند، رخ صفت، زمانيان، شجوني، صولي، عباسپور، عسگراولادي، غفوري فرد، فرخ ،ميرسليم و خانمها: رهبر، يزدي، بادامچيان، فخر و قديري.

شهرام جزايري به مجتمع قضايي امور اقتصادي احضار شد
فارس: قاضي ويژه  رسيدگي كننده به پرونده شهرام جزايري، وي را براي اخذ پاسخ به سئوالاتش به شعبه  ۱۱۹۲ مجتمع قضايي امور اقتصادي احضار كرد.
سيدمحمود حسيني اصل، مدير روابط عمومي مجتمع قضايي امور اقتصادي با اعلام اين خبر و با اشاره به ابلاغ ويژه رئيس قوه قضائيه به قاضي وحيد كربلايي آقاملكي (رئيس دادگاه مجتمع قضايي امور اقتصادي) اظهار داشت: قاضي پرونده پس از مطالعه پرونده و ارزيابي نظرات كارشناسان و طرح سئوالات جديد، شهرام جزايري را به شعبه ۱۱۹۲ اين مجتمع و جهت انجام تحقيقات مقدماتي احضار كرده است.
اتهامات شهرام جزايري، اخلال در نظام صادراتي كشور، پرداخت رشوه و تخلف در اخذ كارت معافيت از سربازي است كه جمعا به ۲۷ سال حبس محكوم شده است.

علي هاشمي:
همه نظرات هاشمي با كارگزاران منطبق نيست
باشگاه خبرنگاران جوان: عضو شوراي مركزي كارگزاران گفت: هاشمي رفسنجاني هيچ گاه عضو حزب كارگزاران نبوده اند و اصولاً تفكر حزبي هم نداشته اند، بخشي از اعضاي كارگزاران مديران دولت آقاي هاشمي بودند و قطعاً نظر ايشان را مورد توجه قرار مي دهند، منتهي هميشه اين نبوده كه همه نظرات آقاي هاشمي با نظرات حزب منطبق باشد حتي در مواردي هم ايشان از اعضاي حزب گله مند بوده اند.
علي هاشمي در خصوص فضاي سياسي فعلي كشور گفت: فضاي كشور در حال تغيير است، براي هر دوره اي يك فضا وجود دارد، زماني يك ائتلافي با ۲۰ ميليون رأي آمد، زماني هم، همان ائتلاف نتوانست رأي مردم را به دست بياورد!
اصولاً شخصيتهاي سياسي در به وجود آمدن جريانها و تأثيرگذاري بر روي آنها، همواره نقش داشته اند. وي در ادامه به عملي نشدن مطالبات مردم در دوران اصلاحات اشاره كرد و مباحث مديريتي،  نحوه اداره ارگان ها، مسائل فرهنگي و اقتصادي و ديدگاههاي موجود در اين زمينه را به عنوان دلايل اين امر بر شمارد.
هاشمي با تأكيد بر اينكه سياست  كارگزاران از ابتدا هم تشكيلات گسترده نبوده و بناي خود را بر تخليه گرايي قرار داده است گفت: از اين جهت كه هيچ وقت، يك تفكر انحصاري حزبي، كه در احزاب مصطلح دنيا مطرح است و شايد احزابي هم در ايران به اين شكل باشند نبوده، و نكته شاخص اين مي باشد كه هيچ وقت به دنبال اين نبوديم كه كانديدايي را كه معرفي مي كنيم، حتما در حزب عضويت داشته باشند، اگر به ليست هاي انتخاباتي كارگزاران توجه كنيد، چه در شوراهاي دور اول و دوم، چه در رياست جمهوري و چه در انتخابات مجلس، سعي كرديم، افرادي را در ليست قرار دهيم كه براي اداره كشور مناسب به نظر مي آيند، بدون در نظر گرفتن اين كه آيا عضو حزب هستند يا نه و يا حتي منتسب به جناح هاي مختلف بوده اند!وي افزود: سعي كرديم همواره اين افكار را به مردم ابراز كنيم، تا در صورت تمايل به آن رأي دهند.

سفر حامد كرزاي به تهران
ايرنا: وزير خارجه افغانستان اعلام كرد كه هفته آتي «حامد كرزاي» رئيس جمهوري اين كشور به تهران سفر مي كند. وي سفر كرزاي به تهران را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت: در اين سفر درباره احداث خط آهن توسط ايران در افغانستان  و تبادل زندانيان و مجرمان توافق نامه هايي ميان دو كشور به امضا خواهد رسيد.

دركميسيون امنيت مجلس
كليات اصلاح قانون شوراها رد شد
گروه سياسي:كميسيون امنيت مجلس ، كليات لايحه اصلاح قانون شوراها را رد كرد.
مهدي چمران در نامه اي به حدادعادل، طرح اصلاح قانون شوراها را از سوي شوراي عالي استان ها به مجلس تقديم كرد. به گزارش مهر در نامه مهدي چمران به رئيس مجلس چنين آمده است:
در اجراي اصل يكصد و دوم قانون اساسي و مفاد بند ۳ ماده ۷۸ مكرر ۲ (الحاقي ۶/۷/۱۳۸۲) قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدي آن شوراي عالي استانها به عنوان بالاترين مرجع قانوني و نماينده شوراهاي فرادست مي توان پيشنهادات خود را در قالب طرح مستقيما به مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد.
در ادامه اين نامه آمده: نظر به اينكه لايحه اصلاح قانون شوراهاي در دستور كار كميسيون مجلس قرار دارد، لذا بدين وسيله يك نسخه از متن ماده واحده مصوبه سي امين اجلاس عمومي شوراي عالي استانها مصوب ۲۸/۲/۸۶ موضوع «اصلاح و بازنگري قانون شوراها» منظم به يك نسخه از مصوبه طرح اصلاح قانون مزبور در ۶۴ ماده و ۱۵ تبصره و ۸۱ بند جهت سير مراحل قانوني و طرح در مجلس محترم شوراي اسلامي تقديم مي دارد.
اگر شهرداران را دولت انتخاب كند، ديگر پاسخگوي مردم نخواهند بود
عضو هيأت رئيسه مجلس با اشاره به بحث انتخاب شهرداران از سوي دولت گفت: اگر انتخاب شهرداران را به دولت واگذار كنيم ديگر شهرداران بطور مستقيم پاسخگوي مردم نخواهند بود.به گزارش فارس حميدرضا حاجي بابايي در حاشيه جلسه علني امروز يكشنبه مجلس در جمع خبرنگاران ضمن مخالفت با واگذاري انتخاب شهرداران توسط دولت گفت: اين حاكميت شوراها و راي مردم است كه مي تواند شهرداران را كنترل كرده و بر آنها نظارت كند. وي با تاكيد بر رفع نقايص قانون شوراها تصريح كرد: شوراها ايراداتي داشته اند و بايد توجه داشت كه عملكرد شوراها نمي تواند معياري براي اين باشد كه انتخاب شهرداران را به دولت واگذار كنيم. نماينده همدان در پاسخ به سؤالي در خصوص واگذاري نظارت مجلس بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان گفت: قبل از اين كه شوراي نگهبان اصل ۹۹ قانون اساسي را تغيير دهد، نبايد قانوني توسط مجلس در اين خصوص وضع شود. از سوي ديگر مهدي چمران، رئيس شوراي عالي استانها كه عصر ديروز براي بررسي لايحه اصلاح شوراها در كميسيون امنيت ملي حاضر شده بود گفت: قانون شوراها به لحاظ كمبودها و تغييرات منظمي كه در طول اين سالها داشته است نيازمند بازنگري اصولي و اساسي است و اما شوراي استانها به طور كل با اصلاح كنوني كه مد نظر است موافق نيست زيرا روح اين اصلاح كاستن از اختيارات قانوني شوراها است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سينما
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |