دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۱ - May 22, 2006
آغاز  به كار سامانه نظارت بر مديريت شهر تهران
شهروندان كاستي هاي شهرداري را به ۱۸۸۸ اطلاع دهند
عكس : عليرضا بني علي
004014.jpg
003960.jpg
گروه شهري: پس از حدود ۵ ماه از شروع به كار سامانه فوريت هاي شهري ۱۳۷ صبح ديروز شماره ۱۸۸۸ به عنوان سامانه اطلاع رساني و نظارت همگاني بر علمكرد ۱۳۷ با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران فعاليت خود را رسماً آغاز كرد.
به گزارش همشهري مديريت شهري با بهره گيري از فن آوري نوين اطلاعاتي ظرفيت هاي جديدي را براي برقراري ارتباط دوسويه ميان شهروندان و مديران شهري فراهم كرده به طوري كه شهروندان اين بار از طريق سامانه ۱۸۸۸ مي توانند ضمن پيگيري نحوه رسيدگي به شكايات اعلام شده به ۱۳۷ از روند اقدامات شهرداري و مراحل پيشرفت كار مرتبط با درخواست هاي قبلي آگاه  شوند.
بنابراين گزارش حوزه فعاليت سامانه ۱۸۸۸ را مي توان در ۶ محور تعريف كرد: رسيدگي به شكايات مردم در حوزه هاي مختلف مربوط به شهرداري، ثبت انتقادات مردم از شهرداري، ثبت تقدير و تشكرها از نحوه عملكرد شهرداري، ثبت پيشنهادات مردم در حوزه هاي مختلف شهرداري و متعاقب آن تدوين نظام جامع پيشنهادات براي شهرداري و در آينده اطلاع رساني به مردم از طريق سامانه ۱۸۸۸ نسبت به فرآيند كاري و جمع بندي از روند رسيدگي به مسايل و مشكلات و انتقادات و پيشنهادات خود در بخش هاي مختلف تحت امر شهرداري.
بنابراين گزارش دكتر قاليباف در مراسم افتتاحيه سامانه اطلاع رساني و نظارت همگاني شهرداري تهران ۱۸۸۸ طي سخناني با تاكيد بر اينكه تمامي مديران شهري بايد پاسخگوي كارها و فعاليت هاي خود باشند گفت: سامانه ۱۸۸۸ راهي است براي شنيدن سخنان مردم اما اين امر هيچگاه به معني عدم نياز به سخن رودررو با مردم نيست.
قاليباف تاكيد كرد: با اختصاص اوقاتي در طول هفته در سامانه اطلاع رساني ۱۸۸۸ حضور يافته و به طور مستقيم پاسخگوي مشكلات مردمي خواهد بود.
وي راه اندازي سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ را به مثابه فراهم شدن فرصت هاي برابر براي آحاد جامعه در دسترسي به مديران شهري اعلام كرد بدون اين كه شائبه بهره برداري تبليغاتي نظير آنچه در ملاقات هاي مردمي و چهره چهره به ذهن مي رسد به وجود آيد.
قاليباف از شهرداري به عنوان يك نهاد اجتماعي ياد كرد كه شهروندمداري و مشاركت فعال مردم در تصميمات مربوط به اداره شهر را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.
وي بر بالابردن سطح آگاهي مردم نسبت به حقوق خود تاكيد كرد و گفت: مردم بايد بدانند كه چه حقوقي را از شهرداري مطالبه كنند ضمن اينكه در درون سازمان شهرداري نيز مديران شهري بايد انتقادپذير، پاسخگو، شفاف و همواره در دسترس شهروندان قرار داشته باشند.
وي به همه شهرداران مناطق تاكيد كرد لحظه اي از سامانه ۱۸۸۸ غفلت نكنند و حتما اوقاتي از روز را در اين سامانه به منظور رسيدگي به مشكلات و شكايات كه حجم بالايي از تماس هاي مردمي را شامل مي شود بگذرانند.
وي همچنين افزود: مي بايست تيم هاي ويژه اي كار بازرسي و رسيدگي به درخواست ها و مشكلات مطرح شده مردم به ۱۳۷ را پيگيري كنند؛چراكه روزانه سه هزار تماس و درخواست مردمي بيانگر كارهاي عقب مانده زيادي در حوزه مديريت شهري است.
دكتر محمد باقر قاليباف بعدازظهر ديروز در حاشيه مراسم آغاز به كار سامانه ۱۸۸۸ در جمع خبرنگاران خبر داد: تا پايان فصل بهار تدوين طرح جامع تهران به پايان خواهد رسيد. اين طرح با همكاري شهرداري تهران و وزارت مسكن و شهرسازي در حال تدوين است و از اين رو تصويب نهايي آن در شوراي عالي شهرسازي زمان زيادي نخواهد برد.
وي طرح جامع شهري را طرح حياتي براي شهر تهران دانست كه نبايد در تهيه آن دقت فداي سرعت شود.
قاليباف با اشاره به بازپس گيري بخشي از اموال شهرداري از افراد شهرداري تهران گفت: سيستم مالي شهرداري تاكنون نقدي بوده و خيلي از اماكن و املاك شهرداري ثبت و ضبط نمي شد. الان كه سيستم تعهدي شد، ثبت اموال و دارايي ها در حال انجام است و قرار گرفتن اموال شهرداري در اختيار افراد، كارمندان شهرداري و غيره بايد بر اساس ضوابط باشد.
قاليباف ادامه داد: همچنين با راه اندازي سيستم حسابداري تعهدي شهرداري تهران كليه اموال و دارايي كه در اختيار افراد، كاركنان و مسئولان به طور غير قانوني قرار گرفته است به مزايده گذاشته تا به فروش برسد.
شهردار تهران در خصوص اتوبوس هاي ريالي شهرداري تهران گفت: در كنار ناوگان حمل و نقل عمومي شهرداري تهران، بخش خصوصي نيز فعال شده و علاوه بر اتوبوس ها و ميني بوس ها، خودروهاي ون نيز به صورت خصوصي كار حمل و نقل مسافر را تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني انجام مي دهند.شهردار تهران با اشاره به اينكه هرگز اتوبوس هاي ريالي جايگزين خطوط اتوبوس هاي بليتي نمي شود تصريح كرد: اتوبوس هاي بليتي در تمام خطوط وجود دارند و اين اتوبوس ها به منظور رفاه حال شهروندان تهراني راه اندازي شده است.
وي تأكيد كرد: هيچ خطوطي در شهر تهران وجود ندارد كه شركت واحد اتوبوس راني در آن اتوبوس بليتي نداشته باشد و علاوه بر آن بخش خصوصي نيز فعال شده است تا به شهروندان خدمات بهتري ارايه كند.

رئيس شوراي شهر تهران:
كاهش اختيارات بايد از اصلاحيه قانون شوراها حذف شود
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از لايحه اخير اصلاح قانون شوراها گفت: پيش بيني نمي كرديم كه لايحه اصلاحيه قانون شوراها از سد هيأت دولت عبور كرده و تقديم مجلس شود.به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويست و سي و پنجمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر با بيان اينكه رئيس جمهوري اعتقاد دارد كه لايحه اصلاحيه قانون شوراها كه هم اكنون در مجلس در حال بررسي است از اختيارات شوراهاي شهر نمي كاهد گفت: ولي به اعتقاد من، لايحه اصلاحيه قانون شوراها از اختيارات شوراها مي كاهد.وي افزود: در لايحه اصلاحيه قانون شوراها پيشنهاد شده است كميته اي مركب از شوراي نگهبان، مجلس و قوه قضاييه بر بحث شوراها نظارت داشته باشد.وي در پاسخ به برخي اظهارات مبني بر اين كه انتخاب شهردار توسط فرمانداري و استانداري نيز در اصلاحيه مذكور گنجانده شده گفت: چنين موضوعي در اين لايحه عنوان شده است بلكه چند نماينده مجلس اين پيشنهاد را ارايه كرده اند.چمران همچنين گفت: عصر روز يكشنبه جلسه اي در كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي براي بررسي لايحه اصلاحيه قانون شوراها تشكيل مي شود كه به همراه كارشناسان حقوقي شوراي عالي استان ها در اين جلسه حضور خواهيم داشت.
رئيس شوراي شهر تهران همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چرا لايحه اصلاحيه قانون شوراها به اين سرعت به مجلس ارايه شده است گفت: اين سرعت عمل براي ما نيز تعجب آور بوده است زيرا اصلاح قانون شوراها مفصل است و نياز به كار كارشناسي فراواني دارد.وي درباره بيانيه اخير شوراي عالي استان ها در مورد لايحه اصلاحيه قانون شوراها نيز گفت: شب گذشته پس از چند روز كار كارشناسي پيشنهاد شوراي عالي استان ها را به مجلس ارايه داديم كه مقرر شده است اين پيشنهاد در كميسيون بررسي شود، زيرا باتوجه به تصويب يك فوريت لايحه در صحن مجلس، ديگر امكان طرح پيشنهاد شوراي عالي استان ها در صحن علني وجود نداشت.
وي درباره پس گرفتن لايحه اصلاحيه قانون شوراها از سوي دولت كه در بيانيه شوراي عالي استان ها درخواست شده است نيز گفت: با توجه به تصويب يك فوريت اين لايحه در مجلس، در حال  حاضر امكان پس گرفتن لايحه مذكور منتفي است.
چمران در عين  حال با بيان اين كه شوراها با تعداد زيادي از اصلاحيه ها موافق است، گفت: شوراها با آن قسمت از اصلاحيه قانون شوراها كه اختيارات اين نهاد را محدود مي كند موافق نيستند.
از سوي ديگر، در جلسه ديروز، بودجه پيشنهادي شوراي شهر مورد بررسي قرار گرفت.

موزه سيار در محلات تهران
003963.jpg
گروه شهري : جمعي از دانشجويان رشته باستان شناسي و هنر با مشاركت معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به منظور آشنايي شهروندان تهراني به ويژه كودكان و نوجوانان از ديروز تا ۵ خردادماه موزه سيار برپا كردند.
دكتر رامين مدير كل امور فرهنگي و حمايت از تشكل هاي غيردولتي با اعلام اين خبر گفت: موزه سيار در قالب يك اتوبوس طراحي شده است و فضاي داخلي آن با استفاده از امكانات سمعي و بصري و در قالب عكس، اسلايد، فيلم، نمايش عروسكي و مولاژ به  آموزش مفاهيم ميراث در حوزه هاي ملي، تاريخي، طبيعي و ديني مي پردازد.
دكتر رامين ضمن فراگير خواندن برنامه موزه سيار گفت: در راستاي ضرورت آشنايي مردم با موزه ها و با توجه به مشغله هاي روزمره شهروندان تهراني و معضل ترافيك در كلان شهر تهران تصميم گرفتيم «موزه» را به ميان مردم ببريم. در همين راستا همراه با موزه سيار، تئاتر آموزشي «ميم مثل موزه» در ايام هفته ميراث فرهنگي در سطح مدارس تهران به نمايش درمي آيد و در قالب ۷۰ اجرا دانش آموزان را با مفاهيم موزه و آثار تاريخي _ فرهنگي ايران آشنا مي كند.مسابقات حضوري و اهداي بليت رايگان بازديد از موزه ها از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده در حاشيه موزه سيار است.

احداث تونل توحيد شهريور ماه آغاز مي شود
فارس:مدير عامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران با اشاره به گذشت ۵ سال از مسكوت ماندن عمليات اجرايي تونل توحيد گفت: عمليات احداث تونل توحيد شهريور ماه سال جاري آغاز مي شود.
سيد مسعود نصر آزاداني افزود: در خرداد ماه سال ،۸۵ قرارداد اجرايي اين تونل بسته خواهد شد و كار كارگاهي آن آغاز مي شود.
وي ادامه داد: طبق برنامه زمان بندي شده در سال ۸۷ عمليات اجرايي اين تونل به اتمام خواهد رسيد.
به گفته مديرعامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران با احداث اين تونل بار ترافيكي ميدان توحيد و ميدان جمهوري ۷۰ درصد كاهش خواهد يافت.
نصر آزاداني تصريح كرد: اين تونل حد فاصل خيابان باقرخان در بزرگراه چمران تا بعد از خيابان آذربايجان در بزرگراه چمران به طول ۲۲۰۰ متر است.
مدير عامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران اضافه كرد: هم اكنون مناقصه اجراي اين طرح برگزار شده و شهرداري در حال انتخاب پيمانكار آن است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: خيابان هاي اطراف ميدان توحيد روزانه شاهد بار ترافيكي سنگين هستند و طي سال هاي گذشته شهرداري تهران فقط با انجام برخي اصلاحات هندسي براي كاهش مشكلات ترافيكي اين ميدان  اقدام كرده است و با اجراي اين طرح بسياري از مشكلات شهروندان تهراني برطرف خواهد شد.

نرخ كرايه هاي تاكسي
003972.jpg
ايرنا: مديرعامل تاكسيراني تهران اعلام كرد: اصلاحيه نرخ كرايه ها هنوز از سوي شوراي اسلامي شهر به شهرداري تهران ابلاغ نشده است.حسين تيموري كرماني گفت: ما منتظر تاييد اين اصلاحيه از سوي فرمانداري تهران هستيم.وي اظهار داشت: اصلاحيه بايد از سوي فرمانداري به شوراي شهر و پس از آن به شهرداري تهران ابلاغ شود.وي تاكيد كرد: هنوز هيچ تاييديه در خصوص اصلاح نرخ كرايه به شهرداري ابلاغ نشده است.تيموري كرماني در خصوص راه اندازي تاكسيمتر در تهران كه پيش از اين تاريخ آن خردادماه  اعلام شده بود، خاطرنشان كرد: براي راه اندازي تاكسيمتر در تهران مشكلي نداريم و تنها منتظر ابلاغ شوراي شهر هستيم.

سيماي شهر
003966.jpg
ايرنا: معاون  شهرسازي  وزير مسكن  و شهرسازي  گفت : تاكنون  براي  سيماي  شهري  در كل  كشور، كاري  اساسي  انجام  نشده  است .امير فرجامي افزود: توجه  به  سيماي  شهري  از اولويت هاي  مهم  وزارت  مسكن  و شهرسازي  در دولت  فعلي  است .وي  تصريح  كرد: در بسياري  از كشورهاي  دنيا، براي  شهرهايشان  هيأت هايي  به عنوان  منظره  عمومي  دارند و به  اين  مساله  توجه  جدي  مي كنند ولي  در ايران  شهرداري ها در رابطه  با ساخت  و ساز به  همه  مسايل  نظارت  مي كنند ولي  به نماي  ساختمان  كاري  ندارند.وي  افزود: بايد در اين  ارتباط نيز مشاوريني  داشته  باشيم  و هنگام  طراحي  نقشه ، نماي  ساختمان  و مصالح  به  كار رفته  در آن مشخص  شود و در شهرهايي  مثل  قزوين  كه  سابقه  ديرينه  معماري  دارند بايد به  اين  موضوع  توجه  جدي  شود.

نظام مديريت زيست محيطي درتهران
003969.jpg
سما: استقرار نظام مديريت زيست محيطي ISO14001 در يك برنامه زماني دوساله از مهم ترين سياست هايي است كه شهرداري تهران براي تحقق آن تلاش مي كند.حيدرزاده - مشاور شهردار تهران در امور زيست محيطي گفت: جايگاه محيط زيست در شهرداري تهران در كنار رسيدن به راهبرد واحد بايد مشخص بشود.وي گفت: مديريت جديد شهري تلاش دارد با شناسايي وضعيت محيط زيست شهري و رسيدن به راهبرد واحد اين مهم را دنبال كند.حيدرزاده افزود: در صورت موافقت شهردار تهران، شوراي محيط زيست شهرداري تهران متشكل از بخش هاي مختلف شهرداري و تشكل هاي زيست محيطي تشكيل خواهد شد.

نگاه
003957.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |