دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۱ - May 22, 2006
كامپيوتر با احساس
003993.jpg
عليرضا سزاوار :واقعاً  جالب است كه كامپيوتر شما بتواند درك كند چه موقع از دستش ناراحت هستيد و بعد طوري خود را تنظيم كند تا باعث آرام شدن شما بشود!  فناوري درك احساس اين امكان را فراهم خواهد آورد كه كامپيوترها روزي موفق به اين كار شوند.
«كريستين پيتر» دانشمند علوم كامپيوتر مؤسسه «گرافيك هاي كامپيوتري فرانهوفر» در آلمان به همراه ساير همكارانش در حال كار روي سامانه اي هستند كه اطلاعات مربوط به حالت احساسي فرد را جمع آوري مي كند. جمع آوري اين اطلاعات با استفاده از فناوري صدا، لمس و بينايي انجام خواهد شد. سامانه سپس با تفسير اين اطلاعات به طور مقتضي اقدام مي كند. براي مثال اگر كامپيوتر احساس كند كه كاربر مضطرب است، بلافاصله رنگ زمينه نمايشگر را تنظيم مي كند، صداي موسيقي زمينه را كم مي كند، گرافيك هاي تصويري را كوچك و يا بزرگ مي كند، جريان اطلاعاتي را كه در اختيار كاربر قرار مي گيرد، تعديل مي كند و يا به سادگي از وي عذرخواهي مي كند.
«كريستين پيتر» مي گويد: در مورد انسان ها،  ما از كساني كه به احساسات ديگران اهميت نمي دهند اصلاً  خوشمان نمي آيد و در مقابل از افرادي كه برخي بازخوردهاي احساسي از خود نشان مي دهند، خوشمان مي آيد، پس چرا اين موضوع در مورد كامپيوترها متفاوت باشد. اما درك احساس يك شخص هميشه موضوعي ساده نيست. روش هاي فعلي جمع آوري اطلاعات پژوهشگران را وادار مي كند تا كاربر را در محيط آزمايشگاهي به تعدادي الكترود متصل كرده و رفتار وي را تحت نظر بگيرند. روش هاي ديگري هم مانند استفاده از ويدئو و دستگاه ضبط صوت وجود دارد كه به وسيله آنها حركات كاربر به طور كامل تحت نظر قرار مي گيرد و صداي وي تجزيه و تحليل مي شود.
اين روش به كاربر اجازه مي دهد تا به طور طبيعي تري رفتار كند ولي جريان اطلاعات در زماني كه كاربر از اين وسايل خيلي دور مي شود، قطع مي گردد. پيتر و گروه او در حال طراحي فناوري هستند كه احساسات خود را در زماني كه مشغول كار با كامپيوتر است، بدون جلب توجه وي دريافت و درك مي كنند.
آخرين نمونه آزمايشي آنها يك دستكش الكترونيكي و بي سيمي است كه ميزان تپش قلب، فشار خون و دماي پوست را اندازه گيري مي كند. پيتر اين دستكش را در ماه مارس در نمايشگاه «CeBit» دومين نمايشگاه بزرگ صنايع الكترونيك جهان كه در شهر هانوفر آلمان برگزار شد، در معرض ديد علاقه مندان و مردم قرار داد و بسيار مورد استقبال قرار گرفت و باعث دلگرمي بيشتر اين گروه شد.
«روزاليند پيكارد» دانشمند علوم كامپيوتر مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) در اين مورد مي گويد: مؤسسه فرانهوفر در زمينه نوآوري كامپيوتري مرزشكن است و در صورتي كه از آنها حمايت هاي بزرگتري صورت گيرد، بدون شك آينده اي درخشان در انتظار دارند. اطلاعات جمع آوري شده توسط اين دستكش به طور بي سيمي به يك بخش پايه انتقال داده مي شود كه اين بخش اطلاعات را روي يك كارت حافظه اي ذخيره مي كند و يا آنها را به بانك اطلاعات مي فرستد.
نرم افزاري كه گروه پيتر آن را نوشته اند اطلاعات را تحليل مي كند و الگوهايي را كه نشان دهنده احساسات خاصي هستند، استخراج مي كند. براي نمونه، اگر ميزان ضربان قلب فرد به سرعت افزايش يابد و حرارت پوست از يك آستانه خاص پايين تر برود، نشان دهنده عصبانيت آن فرد است. تركيبي متفاوت از متغيرهاي ديگر نشان دهنده اين است كه فرد كمي تعجب زده و يا خيلي متعجب است.
گروه فرانهوفر آلمان همچنين در حال كار روي نوعي فناوري است كه خصوصيات چهره فرد را با استفاده از دوربين اينترنتي (وب كم) مشاهده و قرائت و تحليل مي كند. هدف از اين فعاليت ها جمع آوري تمامي اطلاعات مشخص كننده احساسات فرد در بانك اطلاعات و در نتيجه تحليل اين اطلاعات در زمان واقعي و برنامه ريزي كامپيوتري براي واكنش به موقع است تا شما در كنار كامپيوتر خود همواره احساس آرامش داشته باشيد.

موشك پيش بيني ناپذير
003996.jpg
گروه علمي فرهنگي - عميد نمازي خواه:روسيه به تازگي جديدترين سيستم موشكي خود را با موفقيت آزمايش كرد.
ژنرال استاف - فرمانده نيروهاي نظامي روسيه- گفت: اين موشك مي تواند به سخت ترين سيستم هاي ضدموشكي نفوذ كند و آنها را به صورت كامل منهدم سازد. رئيس جمهور روسيه- ولاديمير پوتين- نيز در سخنراني خود اعلام كرد: اين موشك مدرن مسير غيرقابل پيش بيني دارد و به همين دليل از موشك هاي كنوني متمايز است و به نيروهاي نظامي روسيه كمك مي كند تا در تعادل استراتژيكي با آمريكا قرار بگيرند، هرچند كه ذخاير و تسليحات نظامي آمريكا بيشتر از روسيه است،ولي اين موشك ميزان قدرت را اگر بيشتر نكند، حداقل به تعادل مي رساند.
اين موشك جديد در ماه فوريه آزمايش شد و هم اكنون مراحل تكامل آزمايشات علمي را در پيش دارد. روسيه اميدوار است كه تمامي موشك هاي بالستيك قاره پيماي خود را با استفاده از اين سيستم بازسازي كند.

رقابت ام تي وي با آي تيونز
ايرنا: بزرگترين شبكه تلويزيوني موسيقي جهان، ام تي  وي با راه اندازي خدمات فروش اينترنتي فايلهاي ام پي تري رقابت با خدمات مشهور مشابه نظير آي تيونز شركت اپل و همچنين نپستر را آغاز كرد. به گزارش نيوزفكتور، خدمات اينترنتي جديد ام تي وي با نام ارج (Urge) علاوه بر ارائه در حدود دو ميليون ترانه موسيقي، به فروش ويدئو كليپ هاي هنرمندان دنياي موسيقي نيز خواهد پرداخت.
ام تي وي خدمات جديد خود را با همكاري مايكروسافت و به همراه نگارش جديد و يازدهم نرم افزار صوتي تصويري مديا پلير اين شركت ارائه مي كند و كاربران براي دانلود ترانه هاي مورد نظر خود از همين نرم افزار استفاده خواهند كرد. مايكروسافت پيش از اين اعلام كرده بود در نگارش جديد مديا پلير قابليت مديريت مجموعه هاي بزرگ صوتي و تصويري بهبود يافته است.
به گفته كارشناسان، هرچند هم اكنون خدمات اينترنتي فروش موسيقي آي تيونز با موفقيت چشمگيري روبه رو شده  است اما خدمات جديد ام تي وي نيز به علت درگير بودن با مدياپلير به عنوان يكي از پركاربرترين نرم افزارهاي چندرسانه اي، از شانس موفقيت بالايي برخوردار است. شبكه تلويزيوني ام تي وي هم اكنون بيش از ۱۶۵ ميليون بيننده در سرتاسر جهان دارد.

كشف سه سياره كوچك
ايسنا: ستاره شناسان در جريان تلاش هاي خود براي يافتن اثري از سيارات دور ستارگان ديگر، سيستمي كيهاني را رديابي و شناسايي كرده اند كه يك كمربند دنباله دار و سه سياره كوچك در حد و اندازه سياره كوچك نپتون دارد.
اگرچه مكان اين سياره از نظر تئوريك مي تواند نشاني بر وجود آب باشد، با اين حال اين سياره در ميان يك اتمسفر هيدروژني عريض قرار گرفته است و احتمالاً براي زندگي بر اساس معيارهايي كه ما از آنها اطلاع داريم مناسب نيست.
اين سه سياره كوچك به  دور ستاره  كم نوري موسوم به ۶۹۸۳۰ HD كه در فاصله ۴۱ سال نوري از صورت فلكي تفر واقع است، مي چرخند. پيش از اين دانشمندان با استفاده از تلسكوپ فضايي اسپتيزر دريافته بودند كه اين ستاره داراي يك كمربند دنباله دار در مدار خود است. در صورت اثبات قطعي اين ادعا، اين ستاره نخستين ستاره اي خواهد بود كه از نظر حجم و سن شباهت زيادي به خورشيد دارد.

پردازنده هاي اي ام دي دركنار اينتل
ايرنا: بزرگترين توليدكننده رايانه هاي شخصي در جهان اعلام كرد در آينده در محصولات خود علاوه بر پردازنده هاي اينتل ، از پردازنده هاي ساخت شركت اي ام دي نيز استفاده خواهد كرد. اين درحالي است كه اين شركت تا پيش از اين تنها از پردازنده هاي اينتل در رايانه هاي توليدي خود استفاده مي كرده است و تصميم جديد آن پيروزي بزرگي براي شركت اي ام دي و ضربه سنگيني به اينتل محسوب مي شود.
اين شركت اعلام كرده است كه تصميم جديد بر پايه درخواستهاي مشتريان اتخاذ شده است. به گفته مسئولان اين شركت، اين شركت همچنان به توليد انواع مختلف رايانه هاي شخصي و رايانه هاي سرور بر پايه پردازنده هاي اينتل ادامه خواهد داد و پردازنده هاي اي ام دي تنها در تعداد محدودي از مدلهاي جديد رايانه هاي سرور و همچنين رايانه هاي قدرتمند ويژه بازي هاي رايانه اي، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

نخستين لپ تاپ مجهز به بلو-ري
گروه علمي فرهنگي: در فصل تابستان آينده نخستين لپ تاپ مجهز به يك درايو ويژه ضبط و پخش فرمت جديد دي وي دي موسوم به بلو-ري به بازار عرضه مي شود. به گزارش آسوشيتدپرس، اين لپ تاپ ۳ هزار و۵۰۰ دلاري علاوه بر قابليت ضبط و پخش دي وي دي هاي بلو-ري، به يك صفحه نمايش ۱۷ اينچي و گيرنده كانال هاي تلويزيوني مجهز خواهد بود.
بلو-ري يكي از دو فرمت پيشنهادشده براي نسل بعدي دي وي دي هاست. فرمت پيشنهادي ديگر كه رقيب بلو-ري محسوب مي شود، اچ دي-دي وي دي(HD DVD) نام دارد.
در هر دو فرمت اچ دي- دي وي دي و بلو-ري برخلاف دي وي دي هاي فعلي كه از ليزر قرمزرنگ براي خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده مي شود، از ليزر آبي رنگ بدين منظور استفاده شده كه امكان نوشتن حجم بسيار بيشتري اطلاعات روي ديسك را ممكن مي كند، چون طول موج نور آبي كوتاه تر است. در حالي كه دي وي دي هاي فعلي حداكثر حدود ۹گيگابايت گنجايش دارند، ديسك هاي اچ دي -دي وي دي حدود ۳۰ گيگابايت و ديسك هاي بلو-ري حدود ۵۰ گيگابايت ظرفيت خواهند داشت.

آمريكايي ها علاقه مند به بازيهاي كامپيوتري
محمدتقي رسولي:طبق تحقيقات موسسه AP-AOLآمريكا، ۴۰ درصد بزرگسالان اين كشور از بازيهاي كامپيوتري استفاده مي كنند. اين بازيها شامل بازيهاي گرافيكي، بازيهاي آن لاين و از طريق اينترنت، كنسول هاي بازي در اماكن عمومي و بازيهاي موجود روي تلويزيونها است.از افراد علاقه مند به بازي حدود ۴۵درصد به صورت آن لاين بازي مي كنند و از اين تعداد حدود يك سوم در سال گذشته حداقل ۲۰۰دلار صرف بازي آن لاين كرده اند.

چت از طريق گوشي تلفن همراه
003987.jpg
گروه علمي فرهنگي: يك شركت سازنده گوشي هاي تلفن همراه قصد دارد نسخه جديدي از دستگاه صفحه گرافيكي خود كه قابليت اجراي نرم افزاري ارتباطي دارد را به بازار عرضه كند.
اين فناوري جديد به كاربران اين اجازه را مي دهد تا از طريق دستگاه WI-FI و با استفاده از نرم افزار ارسال پيام فوري گوگل تاك، با ساير كاربران چت كنند. عرضه اين نسخه جديد صفحه گرافيكي با همكاري شركت اينترنتي گوگل و نوكيا صورت گرفته است.
با عرضه اين نسخه جديد كاربران مي توانند به چك كردن ايميل ها، گشت وگذار در نت و خواندن فايل هاي موجود در رايانه هاي شخصي خود بپردازند. شركت سازنده گوشي و گوگل اين صفحه گرافيكي را توسعه داده و اجزاي سخت افزاري و نرم افزاري جديدي را به آن اضافه كرده است.
از طريق اين دستگاه صفحه گرافيكي، كاربران مي توانند به موسيقي و فايل هاي تصويري ديجيتالي و اجراي آن در صفحه نمايش رنگي با كيفيت دسترسي پيدا كنند. قيمت اين نرم افزار جديد ۴۰۰ دلار اعلام شده است. ياهو و مايكروسافت نيز درصدد هستند تا خدمات بيشتري را از طريق گوشي هاي تلفن همراه به كاربران ارايه دهند.

لينوكس براي موبايل
004005.jpg
ايرنا: شركت هاي اكسس و پام سورس، با هم جديدترين نسخه پام براي لينوكس را تحت عنوان سكوي اكسس لينوكس ALP عرضه كردند.
اين برنامه به عنوان يك سكوي باز و انعطاف پذير براي گوشي هاي هوشمند و سيستم هاي همراه طراحي شده است.
شركت اكسس درصدد است ALP را به سكوي انتخابي براي طراحي گوشي هاي هوشمند و سيستم هاي همراه داراي عملكرد بالا و مشخصات متعدد كه از دستاوردهاي شبكه هاي پيشرفته G3 و G25 بهره مي گيرند تبديل كند.
اكسس و پام سورس پيش بيني مي كنند تا پايان سال ميلادي جاري كيت طراحي نرم افزار ALP را كه به SDK معروف است در اختيار دارندگان مجوز آن قرار دهند. سكوي لينوكس و اكسس، با نوآوري و كاربري آسان در كنار راهكارهاي يكپارچه قابليت هاي باز و انعطاف پذيري را در اختيار كاربران قرار مي دهد.

به روزنگاري امنيتي اپل
004008.jpg
شركت اپل در به روزنگاري امنيتي جديد خود۴۳،حفره امنيتي شناسايي شده در سيستم  عامل مك اواس اكس(MacOS X) و نرم افزار صوتي تصويري پركاربر كوييك تايم (QuickTime) خود را اصلاح كرد.
به گزارش سايت اينترنتي پي سي مگزين، اين شركت در به روزنگاري سيستم عامل مك اواس اكس خود، ۳۱حفره امنيتي اين سيستم  عامل را كه برخي از آنها امكان نفوذ هكرها به رايانه كاربر را به وجود مي آورند، اصلاح كرده و با انتشار نگارش به روز شده ۷‎/۱ از نرم افزار چند رسانه اي كوييك تايم نيز ۱۲حفره امنيتي را در اين محصول اصلاح كرده  است. در ميان اصلاحات ارائه شده براي سيستم عامل مك اواس اكس، چندين مورد به مرورگر اينترنتي سافاري و همچنين نرم افزار مديريت ايميل اين شركت مربوط مي شود.

ضد ويروس جديد كاسپرسكي
003984.jpg
ايرنا: شركت روسي توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي كاسپرسكي، نگارش جديد نرم افزار ضد ويروس و همچنين نرم افزار امنيت اينترنتي خود را عرضه كرد.
به گزارش پي سي مگزين، نگارش ششم نرم افزار ضد ويروس كاسپرسكي و همچنين نگارش ششم نرم افزار امنيت اينترنتي اين شركت، هم اكنون به ترتيب با قيمت هاي ۶۰ و ۸۰ دلار عرضه شده و از اينترنت نيز قابل دانلود هستند. نگارش جديد نرم افزار امنيتي كاسپرسكي به يك ديوار آتش براي كنترل داده هاي ورودي و خروجي به رايانه از طريق شبكه اينترنت و يا شبكه هاي محلي و همچنين به يك قابليت ضدهرزنامه قدرتمند مجهز شده است كه از يك الگوريتم دائماً به روزشونده پيشرفته براي جلوگيري از ورود هرزنامه ها به ايميل كاربران استفاده مي كند.
يكي از ويژگي هاي مهم نرم افزار ضدويروس كاسپرسكي قابليت شناسايي رفتار مشكوك رايانه حتي در صورت فعاليت نرم افزارهاي مخرب ناشناس و همچنين بازگرداندن تغييرات ايجاد شده توسط ويروس ها و نرم افزارهاي مخرب در رجيستري ويندوز و همچنين حذف تمامي فايل هاي مورد استفاده اين كدهاي مخرب از رايانه كاربر است.

ايراد دسك تاپ گوگل
003990.jpg
گروه علمي فرهنگي - مهدي صارمي فر: در گوگل دسك تاپ،۳ امكان لو رفتن اطلاعات محرمانه توسط كاربران وجود دارد. شركت تحقيقاتي گارتنر توصيه كرده كه مشخصه اشتراك فايل را در نرم افزار گوگل دسك تاپ۳ غيرفعال كنند. اين شركت تأكيد كرده كه كاربران شركتي اين برنامه بي درنگ آن را به نسخه تجاري ارتقا دهند.
محققان شركت گارتنر اعلام كردند كه امكان اشتراك فايل در رايانه ها كه به شبكه رايانه اي متصل هستند از كاربران گرفته مي شود چون بيشتر كاربران شركت ها نوع فايل ها را تشخيص نمي دهند. اين فايل ها ممكن است حاوي اطلاعات امنيتي قانوني سازگار با شركت باشند. از سوي ديگر گوگل گفته هاي شركت تحقيقاتي گارتنر را معتبر دانست و گفت به زودي نسخه تجاري اين برنامه در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت.

پچ هاي موزيلا براي نقص امنيتي فايرفاكس
003981.jpg
پي سي ورد ايران: موزيلا يك Update براي مرورگر فايرفاكس عرضه كرده است و نقص مشهوري را در اين نرم افزار منبع باز اصلاح كرد. اين نقص كه سال گذشته گزارش شد به نحوه كاركرد فايرفاكس با كد جاوا اسكريپت مربوط مي شود.
اين نقص به مهاجمان امكان مي دهد تا امنيت مرورگران پچ نشده را از بين ببرند و در تئوري مي تواند براي آنها راه مناسبي ايجاد كند تا مرورگر مذكور را گمراه كرده و به كدهاي خطرناك بكشاند.اين نقص به خطايي مربوط مي شود كه به هنگام كار فايرفاكس با كد جاوا اسكريپت خاص غيرمنتظره «content windows focus» به وجود مي آيد.
اين مشكل را مي توان با از كار انداختن توانايي كار با جاوااسكريپت در فايرفاكس از بين برد.
كاربران مرورگرهاي فايرفاكس۱‎/۰ قديمي تر و Mozilla Suite ۱‎/۷تحت تاثير اين نقص نيستند و كاربران فايرفاكس۱‎/۵ بايد هرچه زودتر پچ هاي نرم افزار را با update خودكار اين مرورگر دريافت نمايند. سازندگان موزيلا مي گويند كه تعداد ويژ گي هاي۱‎/۵‎/۰‎/۳ update را كم كردند تا عرضه اين Fix امنيتي را سرعت بخشند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |