دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۱ - May 22, 2006
در نخستين جلسه دولت عراق عنوان شد
مالكي: اولويت اصلي مبارزه با تروريسم است
004146.jpg
گروه سياسي خارجي: نوري مالكي نخست وزير عراق پس از نخستين نشست اعضاي كابينه به خبرنگاران گفت، كار اصلي وي مبارزه با تروريسم است،به همين خاطر طرح ويژه اي كه براي مبارزه با تروريسم پيش از اين كه او زمام دولت را بدست گيرد تهيه شده است را مبناي خود براي مبارزه با تروريسم قرار خواهد داد.
وي همچنين اظهارداشت مبارزه با تروريسم به يك توافق ملي نيازمند است. نخست وزير عراق بار ديگر بر انحلال تمامي گروه هاي شبه نظامي تأكيد كرد و گفت: انحلال اين گروه ها هرگز به معني ناديده گرفتن خدمات معارضين كه برضد رژيم صدام مبارزه كردند نيست بلكه سلاح بايد فقط در اختيار دولت باشد و سلاح ها بايد از دست مردم عادي و افراد وابسته به نيروهاي دولتي خارج شود.مالكي در اين مصاحبه همچنين اعلام كرد كه طي دو روز آينده وزراي دفاع و كشور را معرفي خواهد كرد.
۵۲ كشته و زخمي در حوادث ديروز عراق
ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد: سربازان اين كشور دو تن از عناصر شاخه القاعده عراق را به قتل رساندند. در اين اطلاعيه به نام اين افراد و محل حادثه اشاره  اي نشده است.از سوي ديگر ديروز براثر يك حمله انتحاري با مواد منفجره در داخل يك رستوران در بغداد ۱۳ نفر كشته و ۱۸ تن ديگر مجروح شدند. در شهر نجف نيز پليس جسد بدون سر دو زن را كشف كرد. در شهر الشعله در شمال بغداد كه اكثر ساكنان آن شيعه هستند نيز در پي انفجار يك خودرو بمب گذاري شده يك غيرنظامي كشته و ۱۵ تن ديگر مجروح شدند. در منطقه السيديه در جنوب بغداد نيز انفجار بمب در مسير يك گشتي پليس منجر به جراحت ۵ غيرنظامي شد.
همچنين در شهر تكريت شبه نظاميان دو برادر را كه در تأسيسات نفتي كار مي كردند به قتل رساندندو در منطقه مدائن در جنوب بغداد يك كارمند دادگاه محلي به قتل رسيد.

احتمال رويارويي نيروهاي فتح و حماس
004149.jpg
گروه سياسي خارجي: به دنبال تشكيل نيروهاي امنيتي جديد از سوي دولت فلسطين كه در اختيار حماس قرار دارد نيروهاي فتح به عنوان نيروهاي رقيب حماس نيز اقدام به تشكيل نيروهاي مسلح تازه اي كردند.
در پي اين واقعه، ابوجهاد رهبر اين نيروها سه روز به حماس فرصت داد تا نيروهاي امنيتي تشكيل شده از سوي سعيد صيام وزير كشور فلسطين را منحل كند.
ابوجهاد هشدار داد كه نيروهاي فتح آماده اند تا در نوار غزه، جايي كه اكنون نيروهاي مسلح امنيتي حماس در آن هستند مستقر شوند. ابوجهاد پيشتر از محمود عباس خواسته بود كه دولت كنوني به رهبري حماس را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار كند. پيش از اين نيز محافل نزديك به اسرائيل خبر داده بودند كه شرايط دولت فلسطين به گونه اي است كه محمود عباس بارها در محافل خصوصي اعلام كرد تا سه ماه ديگر دولت حماس را وادار به پذيرش برگزاري انتخابات زودرس خواهد كرد.
ترور فرمانده عاليرتبه جهاد اسلامي
در حملات نيروهاي رژيم صهيونيستي به يك خودرو در شهر غزه، يكي از فرماندهان عاليرتبه حماس به شهادت رسيد.مسئولان فلسطيني اعلام كردند نيروهاي ارتش اسرائيل به سمت يك خودرو موشك شليك كردند كه در نتيجه يكي از عالي رتبه ترين فرماندهان جهاد اسلامي در اين منطقه و زني كه در خودرويي در پشت سر او در حركت بود، جان خود را از دست دادند. ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرده ددوح مسئول شليك خمپاره و بمب هاي دست ساز به سمت اسرائيل بوده است. برادر ددوح نيز ماه گذشته در انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در غزه به شهادت رسيده بود.
در همين حال يگان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرد اين ترور را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. در بيانيه اين گروه آمده است كه با شليك موشك پيشرفته دومنظوره قدس ۴ كه تا به حال از آن استفاده نشده، درهاي جهنم را به روي صهيونيست ها خواهد گشود.
ديدار محمود عباس با وزير خارجه اسرائيل
محمود عباس ديروز در حاشيه  نشست مجمع جهاني اقتصاد در شرم الشيخ مصر با تزيپي ليوني، وزير خارجه  اسراييل ديدار كرد. رئيس تشكيلات خودگردان در خصوص اين ديدار گفت، وي به تزيپي ليوني، وزير خارجه  اسراييل گفته دو طرف بايد تماس ها و كارهايشان را در جهت ازسرگيري مذاكرات صلح دوباره برقرار كنند.
ليوني نيز گفت، طرح نقشه راه هنوز به قوت خود باقي است اما هيچ توضيح بيشتري در اين خصوص ارايه نكرد. ليوني پس نشست ۴۵ دقيقه اي خود با عباس گفت: دولت حماس نبايد مشروعيت جهاني بدست آورد. وي افزود: اين دولت يك دولت تروريستي است. از طرف ديگر ما مي خواهيم به مردم فلسطين كمك كنيم و قصد مجازات آنها را نداريم.
القاعده مسئوليت انفجار غزه را برعهده گرفت
يك گروه كه خود را وابسته به شبكه القاعده به سركردگي اسامه بن لادن مي داند ديروز با انتشار بيانيه اي در اينترنت، مسئوليت حمله به طارق ابورجب، رئيس سرويسهاي اطلاعاتي فلسطين را برعهده گرفت.به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، گروه مذكور در اين بيانيه همچنين هشدار داده است ديگر مسئولان بلندپايه جنبش فتح را هدف قرار خواهد داد.

برگزاري انتخابات پارلماني در بخش يوناني نشين قبرس
گروه سياسي خارجي: مردم بخش يوناني نشين قبرس ديروز براي اولين بار پس از زماني كه در ماه آوريل ۲۰۰۴ با همه پرسي وحدت دو بخش ترك نشين و يوناني نشين جزيره قبرس مخالفت كردند، براي انتخاب نمايندگان مجلس اين بخش قبرس به پاي صندوق هاي راي رفتند.

همه پرسي استقلال مونته نگرو
گروه سياسي خارجي: ديروز بيش از ۴۵۰ هزار واجد شرايط رأي از ميان جمعيت ۶۵۰ هزار نفري مونته نگرو در همه پرسي استقلال اين جمهوري شركت كردند. گزارش ها از حضور گسترده مردم در اين همه پرسي حكايت دارد.
اگرچه آخرين نظرسنجي ها از كسب اكثريت استقلال طلبان حكايت داشت اما براي اينكه استقلال جمهوري مونته نگرو به طور رسمي موردتأييد قرار گيرد بايد ۵۵ درصد از واجدين شرايط در اين همه پرسي از استقلال مونته نگرو حمايت كنند.پس از فروپاشي يوگسلاوي در اوايل دهه ۱۹۹۰ در سال ۲۰۰۳ صربستان و مونته نگرو در قالب يك اتحاد به هم پيوسته، جمهوري صربستان و مونته نگرو را تشكيل دادند. طبق قرارداد سال ۲۰۰۳ جمهوري هاي صربستان و مونته نگرو بعد از گذشت سه سال از تشكيل كشور متحد صربستان و مونته نگرو مي توانستند همه پرسي استقلال برگزاركنند.

بلر و بوش طرح خروج از عراق را آماده مي كنند
لندن- ايرنا:  هفته نامه ساندي تايمز چاپ لندن در شماره ديروز خود نوشت كه توني بلر نخست وزير انگليس و جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در حال آماده كردن طرحي براي خروج نيروهاي خود از عراق تا پاييز سال آينده هستند.
به نوشته اين هفته نامه، نخست وزير انگليس از مشاوران دولت خود خواسته است طرحي را براي خروج نيروهاي انگليسي از عراق و ايرلند شمالي تا پاييز ۲۰۰۷آماده كنند.
ساندي تايمز نوشت: بلر اعتقاد دارد تنها راهكار موجود براي كسب دوباره محبوبيت از دست رفته اش به دليل جنگ عراق، اين است كه بتواند خود را به عنوان يك گسترش دهنده صلح در جهان نشان دهد.
بر پايه اين گزارش، بلر و بوش قصد دارند در نشستي در واشنگتن كه احتمالا تا پايان اين هفته انجام خواهد شد، ضمن استقبال از تشكيل دولت جديد عراق، تصميم خود را براي آغاز خروج تدريجي نيروهاي اشغالگر از اين كشور منتشر كنند.
ساندي تايمز نوشت: روند اعلام خبر آغاز خروج نيروهاي ائتلاف از عراق به صورتي توسط بلر و بوش طراحي شده كه محبوبيت از دست رفته آنها را افزايش دهد.
اين هفته نامه افزود: بر اساس روند برنامه ريزي شده توسط بوش و بلر احتمالا انگليس تا پايان امسال چند هزار و آمريكا نيز تا۳۰هزار تن از سربازان خود در عراق كم خواهند كرد.

نگاه
اولويت ها و چالش هاي دولت جديد عراق
نيلوفر قديري
گروه سياسي خارجي: دولت جديد عراق ديروز يعني يك روز بعد از رأي مثبت پارلمان به تركيب كابينه، اولين جلسه خود را تشكيل داد. مطلب حاضر نگاهي دارد به چالش ها و اولويت هاي پيش روي اين دولت.
خشونت هاي قومي، شبه نظاميان وابسته به احزاب سياسي، آينده قانون اساسي و شرايط اقتصادي و خدماتي از جمله چالش هاي پيش روي دولت جديد عراق است. درگيري هاي قومي و ناآرامي در مناطق سني نشين روزانه دهها كشته و مجروح در عراق بجا مي گذارد.
از سوي ديگر احزاب سياسي دهها هزار نيروي مسلح شبه نظامي دارند كه نوري مالكي نخست وزير جديد عراق وعده يكپارچه كردن آنها و ادغامشان در ارتش را داده است. شرايط اقتصادي عراق كه ميراث سه جنگ، تحريم هاي بين المللي و ناآرامي و بي ثباتي مدام در ربع قرن گذشته است از مهمترين چالش هاي پيش روي دولت جديد عراق به شمار مي آيد. خدمات اوليه در عراق هنوز به طور كامل برقرار نشده و زيرساخت هاي ضعيف و نبود امكانات آب و برق به ناكارآمدي دولت دامن مي زند.
پارلمان عراق شش ماه فرصت دارد تا درباره قوانين حاكم بر چگونگي اداره ۱۸ استان عراق و تشكيل مناطق خودمختار فدرال مانند كردستان به توافق برسد. همچنين پارلمان بايد كميته اي براي دادن پيشنهاداتي به منظور بازنگري در منشور تصويب شده سال گذشته تشكيل دهد تا قانون اساسي عراق تكميل شود. نوري مالكي هنگام اداي سوگند در پارلمان عراق فهرستي از اولويت هاي دولت خود را اعلام كرد كه مجموعه اي از آن به طور خلاصه درپي مي آيد: تشكيل دولت وحدت ملي با حضور همه اقوام، پايبندي به قانون اساسي و همه متمم هاي آن، پيگيري گفتگوي ملي براي ايجاد عراقي آزاد، متكثر، متحد و دموكراتيك، نفي خشونت و سركوب تروريسم، حفظ تماميت ارضي عراق، استقرار نهادهاي دولتي و حكومت قانوني، جلوگيري از وقوع ديكتاتوري و قوميت گرايي و نژادپرستي، تشويق زنان به ايفاي نقش فعال در جامعه و دولت، احترام به استقلال دانشمندان، تضمين استقلال رسانه ها، ارائه طرحي جامع براي بازسازي كشور، احياي صنعت برق، ارتقاي نقش مناطق و برگزاري انتخابات محلي، كنترل مرزهاي بين المللي و گذرگاه هاي عبور و مرور، بازبيني بازداشتگاه ها و پرونده بازداشتي ها و آزادي فوري بي گناهان.

مجلس افغانستان لايحه بودجه پيشنهادي دولت را رد كرد
كابل- ايرنا: مجلس  شوراي  ملي  افغانستان  ديروز  لايحه  بودجه  پيشنهادي  دولت  حامدكرزاي  رئيس  جمهوري  اين  كشور را براي  سال  ۱۳۸۵ هجري  خورشيدي  با اكثريت  آرا رد كرد.
اقدام  نمايندگان  مجلس  شوراي  ملي  افغانستان  در پاسخ  به  مخالفت  دولت  به درخواست  آنان  مبني  بر ايجاد اصلاحات  در بودجه  انجام  گرفت .
پس  از توضيحات  وزير ماليه  (دارايي ) در جلسه  ديروز مجلس ، نمايندگان  بودجه  ارائه  شده  از سوي  دولت  را تصويب  نكردند.
آنان  پس  از بحث  و بررسي  درباره  لايحه  بودجه  كه  از ۴۵ روز قبل  در اختيار مجلس  گذاشته  شده  بود، اين  لايحه  را براي  انجام  اصلاحات  مورد نظر دوباره  در اختيار دولت  حامد كرزاي  قرار دادند.

وزير خارجه لبنان:
روابط بيروت با اسرائيل كاملاً قطع است
گروه سياسي خارجي: وزير امور خارجه لبنان با رد هر گونه تماس ميان لبناني ها و اسرائيلي ها در كنفرانس مجمع جهاني اقتصاد در شرم الشيخ گفت: ما براي ايجاد روابط با اسرائيل شرطهايي داريم. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - فوزي صلوخ، در حاشيه كنفرانس مجمع جهاني اقتصاد، در گفت وگو با اين روزنامه بيان داشت:  از شرطهاي ما براي ايجاد روابط با اسرائيل تعهد اسرائيلي ها به طرح هاي صلح ارايه شده از سوي كشورهاي عربي، آزادي زندانيان لبناني و ساير آن چيزهايي است كه قبلا مطرح كرده بوديم.
وي درباره ارتباط مسئولان لبناني و اسرائيلي در حاشيه اين كنفرانس تأكيد كرد:  هيچ گونه تماس با اسرائيلي ها وجود نداشته و روابط كاملا قطع است.

مردم نيواورلئان منتقد بوش را بار ديگر
به عنوان شهردار انتخاب كردند
ايرنا: ري  نگين  شهردار نيواورلئان  در ايالت  لوئيزيانا و يكي  از منتقدان  سياست هاي  جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا در قبال  توفان  مرگبار كاترينا، بار ديگر از سوي  مردم  انتخاب  و در سمت  خود ابقاء شد.
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  ديروز در گزارشي  در همين  خصوص  گفت : شهروندان  نيواورلئان  كه  شهر آنان  در ماه  اوت  سال  ۲۰۰۵ ميلادي  به  شدت  از توفان  مرگبار كاترينا آسيب  ديده  بود، تصميم  گرفتند تا ري  نگين  دموكرات  و سياهپوست  را بار ديگر به  عنوان  شهردار خود انتخاب  كنند.
اظهارات  تند وي  در قبال  سياست هاي  دولت  بوش  قبل  و بعد از توفان  كاترينا توجه  منتقدان  سياسي  را به  خود جلب  كرده  بود.
ري  نگين  شهردار سياهپوست  شهر نيواورلئان  به  خاطر اظهارات  تندش  در مقطع  قبل  و بعد از طوفان  كاترينا به  شدت  مورد انتقاد قرار گرفته  بود.

خودروي ضد گلوله صدام در آمريكا توقيف شد
فارس: يك افسر آمريكايي كه خودروي ضدگلوله صدام ديكتاتور پيشين عراق را در خيابان هاي يكي از ايالت هاي اين كشور مي راند بازداشت و خودرو توقيف شد. روزنامه سعودي الوطن ديروز نوشت: مسئولان آمريكايي به طور ناگهاني و اتفاقي خودروي ضدگلوله صدام را مشاهده كردند كه در خيابان هاي ايالت كانكتيكت در حركت است. خودروي صدام را يك گروهبان يكم ارتش آمريكا كه مدتي در عراق خدمت كرده، سوار شده بود و مسئولان آمريكايي دستور توقيف آن را صادر كردند. قانون فدرال آمريكا، شهروندان اين كشور را از در اختيار گرفتن اموال نظام پيشين عراق منع مي كند.

۲۰ كشته و مجروح در كشمير
گروه سياسي خارجي: درگيري مسلحانه و حمله افراد شبه نظامي به گردهمايي حاميان حزب كنگره هند در شهر سرينگر هفت نفر كشته و ۱۲ نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، پليس كشمير اعلام كرد شبه نظاميان كه يكي از آنها لباس نظامي به تن داشت با وارد شدن به گردهمايي طرفداران حزب كنگره به روي مردم آتش گشودند. طرفداران حزب كنگره براي گراميداشت راجيوگاندي نخست وزير پيشين هند در شهر سرينگر گرد آمده بودند.
بعضي شاهدان عيني و منابع خبري نزديك به پليس شمار قربانيان اين حادثه را بيشتر از هفت نفر اعلام كرده اند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سخنگاه
سياسي
سينما
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |