پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
كسي كه انكار منكر [بدي] را با قلب و دست و زبانش ترك كند، پس او مرده اي است بين زنده ها.
ميزان الحكمه ج ۶ ص ۲۷۶
امروز با حافظ
فراق يار نه آن مي كند كه بتوان گفت
شنيده ام سخني خوش كه پير كنعان گفت
كنايتيست كه از روزگار هجران گفت
حديث هول قيامت كه گفت واعظ شهر
سرود جام جهاني فوتبال از ديد شاعران
ترانه جام جهاني ما به فينال نمي رسد
۱۶ بيت از ۱۷ بيت ترانه جام جهاني نادرست است
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: اسماعيل اميني، شاعر و استاد ادبيات دانشگاه گفت: شعري كه براي سرود جام جهاني فوتبال انتخاب شده است، در ۱۶ بيت از ۱۷ بيت، غلط فاحش دارد.
اميني اين غلط ها را اشكالات مربوط به قافيه، وزن، مفهوم و نگارش برشمرد و افزود: من نمي دانم واقعاً چرا بايد شعري كه اشكالات ويرايشي دارد و زبان فارسي را به غلط به كار برده است، به عنوان نماينده ايران در جام جهاني انتخاب شود؟!
اشاره اميني كه خود نيز سابقه سرودن شعر براي برخي ترانه ها را دارد، به ترانه اي است كه با آهنگسازي «شهداد روحاني» ، آهنگساز ايراني مقيم خارج، خوانندگي «عليرضا عصار» و شعري از «شاهكار بينش پژوه» تهيه شده و از سوي فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران، رسماً به عنوان سرود ملي ايران در جام جهاني معرفي شده است. در اين باره «اهورا ايمان» ترانه سرا نيز مي گويد: به  نظر من اين كار شايستگي نمايندگي ايران را ندارد و تنها قوت آن همكاري آقاي شهداد روحاني با يك تيم داخلي است.
ايمان مي افزايد: اگر آقاي عصار باز هم غزلي از مولانا مي خواند، تفاوتي به لحاظ ماهوي با اين ترانه نداشت، جز اين كه فرهيخته تر و صحيح تر بود؛ در واقع در اين ترانه، عنصري كه آن را به فوتبال مرتبط كند ديده نمي شود.
بحث انتخاب سرود جام جهاني كه خيلي دير توجه مسئولان را به خود جلب كرد، وقتي به طور جدي مطرح شد كه نام دو خواننده لس آنجلسي به عنوان نمايندگان ايران بر سر زبان ها افتاد. پس از آن، هر روز نام جديدي شنيده شد و در نهايت، قرعه فال به نام عليرضا عصار افتاد. اما حالا كه ديگر كار به پايان رسيده و فردا عصر، جام جهاني فوتبال رسماً افتتاح مي شود، پرسش هاي گوناگوني مطرح است. پاسخ به اين پرسش ها از سوي مسئولان فدراسيون كه اين روزها به چيزي جز موفقيت تيم ايران فكر نمي كنند، مي تواند در شفاف سازي فضا و حركت صحيح تر در شرايط مشابه منجر شود.
اسماعيل اميني مي گويد: درست است كه ما در فوتبال، وزنه بزرگي نيستيم و توقع نداريم به فينال برسيم، اما در شعر كه حتماً جزو اولين ها هستيم و توقع داريم ترانه ما نسبت به كشورهاي ديگر قوي تر و فرهيخته تر باشد. حالا كه فدراسيون بدون مشورت، كاري را انتخاب كرده است از صدا و سيما انتظار مي رود آن را پخش نكند. اين نكته، شايد يكي از اساسي ترين سؤالات مطرح  شده در اين باره باشد: فدراسيون فوتبال براي انتخاب اين ترانه با چه كساني مشورت كرده است؟
اميني به بيتي از اين ترانه اشاره كرده و مي گويد: در بيت «حكم اهوراست به اهريمنان / پارسيان تا به ابد قهرمان» ، دو اشكال وجود دارد؛ اولاً اين بيت يعني اين كه نعوذبالله خدا به شيطان حكم كرده است كه ايران را قهرمان كند .
اميني به ابيات ديگري اشاره مي كند و مي افزايد: آقاي عصار، خواننده خوش نام و مشهوري است، اما اين شعر در شأن او نيست و در واقع حضور عصار باعث مي شود اين شعر در بين مردم عامه نيز محبوبيت پيدا كرده و همه گير شود.از سوي ديگر، از سرود جام جهاني ايران، همواره به عنوان سرود «ملي» ياد شده است، اما اين سرود و نحوه تهيه و انتخاب آن تا چه ميزان ملي بوده است؟ چه ميزان از عامه مردم كه بي تابانه منتظر شنيدنش بودند و اخبارش را دنبال مي كردند در سرنوشت سرود ملي ايران در جام جهاني دخالت داشته اند؟پرسشي كه شايد به پاسخ هايي فراتر از يك سرود بينجامد. گفته مي شود جمعي از شاعران و ترانه سراهاي ايران نيز در اعتراض به ترانه جام جهاني، مشغول تهيه بيانيه اي هستند كه احتمالاً در روزهاي برگزاري بازي ها منتشر خواهد شد.

۱۰ عنوان كتاب دفاع مقدس تجديد چاپ شدند
000540.jpg
ايسنا : از ميان ۶۰۰ عنوان كتاب توليدشده توسط دفتر ادبيات و مقاومت حوزه هنري از آغاز تا كنون، ۱۰ عنوان كتاب توليدي آن دفتر، به علت تقاضاي موجود، انتخاب و تجديد چاپ شدند.
غالب اين كتاب ها توسط مقام معظم رهبري مورد مطالعه قرار گرفته و دست نوشته هايي درباره آن ها مرقوم فرموده اند. عنوان هاي كتاب هاي يادشده كه با ويرايش نهايي تجديد چاپ شده اند، به اين شرح اند: پا به پاي باران (چاپ سوم) از هدايت الله بهبودي و مرتضي سرهنگي،  روزهاي آخر (چاپ سوم) از احمد دهقان، حرمان هور (چاپ پنجم) و نامه هاي فهيمه (چاپ هفتم) از عليرضا كمري، هفت روز آخر (چاپ دوم) از محمدرضا بايرامي، جشن حنابندان (چاپ دوم) از محمدحسين قدمي،  جنگ دوست داشتني (چاپ دوم) از سعيد تاجيك، نه آبي و نه خاكي (چاپ دوم) از علي مؤذني، زنده باد كميل (چاپ دوم) از محسن مطلق و فرمانده من (چاپ دوم) از مجموعه نويسندگان.

۱۲ نمايش در تالار مولوي
ايسنا: شش نمايش از كارهاي برگزيده نهمين جشنواره تئاتر دانشگاه ايران و شش نمايش منتخب از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي براي اجرا در تالار مولوي معرفي شدند.
معاونت فرهنگي - هنري وزارت علوم، شش نمايش از كارهاي برگزيده نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران را براي اجرا در تالارهاي مولوي معرفي كرده است كه تلخ بازي قمر در عقرب به كارگرداني بابك مهري، بازي ناتمام به كارگرداني وحيد  هاشمي پور، سوزنبانان به كارگرداني داوود باكري، زير زمين به كارگرداني مينو ميرشاه ولد، آوازه خوان فاش مي خواند به كارگرداني اشرف سرلك چشمه سلطاني و گورستان به كارگرداني جواد صداقت از جمله اين كارها هستند.
شش نمايش نيز از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي براي اجرا در تالار مولوي معرفي شده است. مثل هاي عروسكي به كارگرداني بهزادي، دوازده مرد خشمگين به كارگرداني مسعود دلخواه، پروانه هاي آسيايي به كارگرداني محمد حاتمي، ديوارهاي آسمان به كارگرداني همايون غني زاده و اتاق شماره شش به كارگرداني ناصر حسيني و ملاصدرا به كارگرداني سيدعظيم موسوي از جمله نمايشهاي معرفي شده هستند. لازم به ذكر است كه نمايش هاي گفت و گو با تروريست ها به كارگرداني پيام فروتن سوزنبانان به كارگرداني داوود باكري،  از نيمه دوم خرداد ماه در تالارهاي اصلي و كوچك مولوي اجرا مي روند، كه البته اين گروهها در حال حاضر مشغول  تمرين هستند و بازبيني هاي آنها انجام نشده است. همچنين در كنار اين دو نمايش و در همين ايام، احتمال دارد كه شاه برهنه به كارگرداني داود دانشور نيز در تالار اصلي مولوي به صحنه برود اما زمان اجراي آن هنوز قطعي نيست.

جمال شورجه:
ساخت فيلم از زندگي پيامبر اسلام ضرورت ملي است
گروه ادب و هنر - ساخت آثاري براساس زندگاني حضرت محمد(ص) يك ضرورت ملي است كه بايد به آن پرداخته شود. چراكه زواياي ناگفته فراواني از پيش از تولد ايشان تا ايام كودكي و بزرگسالي حضرت وجود دارد كه همگي قابل تبديل به سينما و تصوير است.
جمال شورجه، كارگردان سينما با بيان اين مطلب در گفت وگو با ستاد خبري دومين نشست زيبايي شناسي قرآن و پيامبر اعظم افزود: جنبه هاي زيبايي شناسانه در وجود حضرت اكرم(ص) بسيار متعدد و متنوع است و موضوعات و گوهرهايي كه در زندگي ايشان وجود دارد، حتي مي تواند دستمايه ساخت سريال هاي فراواني باشد. وي در ادامه گفت: ايشان علاوه بر انقلابي كه در جهان برپا كردند، ياران صديقي مانند حضرت سلمان فارسي داشتند و حتي حواشي زندگي حضرت رسول(ص) قابليت تبديل به سينما را دارد.
اين فيلمساز افزود: اما باتوجه به اين كه ساخت چنين سريال ها و فيلم هايي، هزينه هاي نسبتاً بالايي دارد، قطعاً ارگان هايي مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيما بايد از ساخت چنين آثاري حمايت كنند. شورجه تأكيد كرد: با توجه به اين كه در سال پيامبر اكرم(ص) قرار داريم. بايد علاوه بر ارگان هاي ذيربط، نهادهاي ديگر هم وارد عرصه شوند و با موضوع پيامبر اكرم(ص) دست به توليد آثار هنري بزنند. وي گفت: منابع مطالعاتي و توانمندي هاي لازم نيز در ميان فيلمسازان ما براي ساخت آثار مذهبي و نشان دادن زيبايي هاي شخصيت حضرت محمد(ص) وجود دارد. اما اساساً ورود به چنين عرصه هايي نيازمند سياستگذاري هاي كلان است تا به جامعه خوراك روحي هم داده شود.
در غير اين صورت، جامعه به قهقرا مي رود و از شناخت معنويات بازمي ماند. دومين نشست زيبايي شناسي قرآن مجيد و هنرها به همت مركز مطالعات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ۳۱ خرداد برگزار مي شود.

كوتاه از هفت هنر
تمديد آزمون : ثبت نام اولين آزمون تخصصي خوشنويسي تمديد شد. انجمن صنفي خوشنويسان اعلام كرد كه برگزاري اين آزمون از ۱۸ و ۱۹ خرداد به ۲۹ و ۳۰ تير تمديد مي شود.
آواز عشق: «عليرضا افتخاري خواننده كشورمان آلبوم موسيقي« آواز عشق »به آهنگسازي« سامان احتشامي »را مي خواند. « سامان احتشامي» نوازنده پيانو و آهنگساز گفت:«آواز عشق » اثر جديدي در دستگاه راست پنج گاه و آواز اصفهان است كه به خوانندگي «عليرضا افتخاري» ضبط مي شود كه بعد از مدت ها ايشان آواز متفاوتي را در اين آلبوم اجرا كرده اند كه اين اثر احتمالاً از طريق انتشارات سروش منتشر خواهد شد.
۲ نمايش رايگان: مسعود رايگان از ارائه دو طرح نمايشي براي اجرا در نيمه دوم امسال خبر داد. به گفته وي، يكي از طرح ها،« لايه هاي زيرين »نام دارد كه ترجمه و اقتباسي از يكي از آثار ماكسيم گوركي، نويسنده روسي است. رايگان همچنين طرحي را براساس متن« بازگويي روايت همسر كارسون »كه توسط يك نويسنده سوئدي نوشته شده، به شوراي نظارت و ارزشيابي ارائه كرده است.
سقوط در سينما تك: فيلم سينمايي به كارگرداني اليور هرشبيكل در بخش «سينماي جهان »سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته مي شود. «سقوط» محصول كشورهاي آلمان، ايتاليا و اتريش است كه در سال ۲۰۰۴ به مدت ۱۵۶ دقيقه ساخته شده و روز پنج شنبه ۱۸ خرداد به زبان اصلي در سينماتك موزه هنرهاي معاصر به نمايش گذاشته مي شود.
000543.jpg
4 نمايش عكس: چهار نمايشگاه عكس به صورت همزمان در تهران، به ارائه تصاوير چگونگي حضور تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني ۲۰۰۶ مي پردازند. در اين نمايشگاه ها كه روز هجدهم خرداد و به صورت همزمان در بوستان هاي لاله، گفت وگو، پليس و مجموعه رازي افتتاح مي شود، آثار جمعي از عكاسان ورزشي از مراحل گوناگون صعود و حضور تيم ملي فوتبال جمهوري اسلامي به جام جهاني به نمايش گذارده مي شود.
حذف دو كرسي سينمايي: حميد دهقانپور نايب رئيس خانه سينما چهارم تيرماه را روز برگزاري مجمع عمومي و انتخاب مديرعامل جديد سينما اعلام كرد و گفت در اين روز پيشنهاد حذف دو كرسي ثابت اتحاديه تهيه كنندگان و كانون كارگردانان نيز به رأي گذاشته مي شود.
درياچه پنهان: نمايش «درياچه پنهان» نوشته و كار مسعود دلخواه براي اجرا در تالار سايه آماده مي شود. اين نمايش داستان دانشجوي الهياتي است كه شاعر و نمايشنامه نويس است و در اوج مبارزات سياسي كشور آلمان و قيام مردم، مجبور به ترك كشور مي شود و به سفارش پدرش نزد كشيشي مي رود و تحت آموزش او قرار مي گيرد.
نقش نور: نمايشگاه عكس هاي عليرضا رجائيه از امروز در فرهنگسراي نياوران عرضه مي شود. اين نمايشگاه با عنوان «نقش نور» ، در برگيرنده ۲۰ قطعه عكس رنگي به شكل جزيي- ديتيلي _ از اجسام بلوري است. «رجائيه» فارغ التحصيل كارگرداني سينماست و از سال ۷۳ عكاسي مي كند.
سير تحول تئاتر: فرشيد ابراهيميان كه اين روزها مشغول نگارش كتاب «سير تحول اجتماعي تئاتر در جهان» است، آن را سال آينده روانه بازار مي كند. وي براي نگارش اين كتاب درام نويسي دوران سوفوكل، آشيل، نمايشنامه هاي مذهبي دوران رنسانس و نمايشنامه هاي دوران مدرن و پست مدرن را مورد بررسي و تحليل قرار داده است. وي از سه سال پيش كار روي اين كتاب را آغاز كرده و تا سال آينده به پايان خواهد رساند.
شهرك سينمايي پرديس: شهرك سينمايي پرديس استان همدان با تخصيص رديف بودجه مجلس احداث مي شود. مدير كل ارشاد استان همدان گفت: در بخش فرهنگي تصميم گيري شد كه در كل كشور ۵ استان شهرك سينمايي را احداث كنند كه استان همدان يكي از آنهاست و رديف بودجه اش هم تصويب گرديده است.

رنگ خدا در هفتمين روز هفته
شبكه هاي تلويزيوني در روزهاي پاياني هفته ۸ فيلم سينمايي را به روي آنتن مي برند كه اغلب آنها در ژانر پليسي قرار مي گيرند. در اين ميان دو فيلم «رنگ خدا» (ايران ) و «در قلب شما هستيم» (هندي) از مضموني متفاوت از سايرين برخوردارند.
شبكه اول سيما پنجشنبه اين هفته فيلم خارجي «سقوط» را در ساعت ۲۲ پخش مي كند. اين فيلم به كارگرداني جوئل شوماخر ساخته شده است. شبكه اول سيما همچنين عصر جمعه (۱۹ خرداد ماه) ساعت ،۱۶ فيلم سينمايي «رنگ خدا» را براي پخش در نظر گرفته است. شبكه دو سيما، فيلم رزمي «مبارزه استاد» را روز پنجشنبه ساعت ۱۴ تكرار مي كند. اين فيلم سينمايي محصول كشور هنگ كنگ است و جكي چان در آن به ايفاي نقش پرداخته است. شبكه دو سيما همچنين روز جمعه (۱۹ خرداد ماه) ساعت ۱۸ فيلم سينمايي «روز ششم» را با بازي آرنولد شوارتزنگر را به روي آنتن مي برد.
از سوي ديگر شبكه سه سيما روز پنجشنبه، ساعت ۲۰ و۱۵دقيقه، فيلم ايتاليايي «پائولو بورسانينو» را پخش مي كند. سينما چهار جمعه اين هفته فيلم سينمايي «جيب بر» به كارگرداني روبرت برسون، را به روي آنتن مي برد. اين شبكه همچنين روز پنج شنبه ۱۸ خرداد ماه، فيلم سينمايي «سايه يك شك» به كارگرداني هيچكاك را تكرار مي كند.
شبكه تهران نيز روز چهارشنبه (۱۷ خرداد ماه) فيلم سينمايي «در قلب شما هستيم» را به روي آنتن مي برد. كانال سه شبكه جهاني جام جم، روز جمعه (۱۹ خرداد) فيلم سينمايي «آفتاب و زمين» به كارگرداني جوادشمقدري را به روي آنتن مي برد.

نويسندگان زن، جايزه اورنج را مي گيرند
ايلنا: اسامي نامزدان جايزه ۳۰ هزار پوندي اورنج داستاني كه به نويسندگان زن اختصاص دارد به زودي اعلام مي  شوند.
كتاب  هاي «درباره زيبايي» نوشته «زادي اسميت» و «تصادفي» نوشته «الي اسميت» كه هر دو نامزد جايزه بوكر سال گذشته بودند، در كنار شش اثر ديگر براي ربودن جايزه اورنج رقابت مي  كنند.
«كري تيفني» ، نويسنده استراليايي، تنها رمان  نويس اين ليست است كه براي نخستين بار نامزد جايزه شده است. «ساراوترز» ، «هيلاري مانتل» و «نيكول كراوس» ديگر نامزدان اين جايزه  اند. مراسم اهدا اين جوايز در دادگاه رويال در مركز لندن برگزار مي  شود. دو رمان قبلي «زادي اسميت» كه «دندان سفيد» و «مرد امضا» نام داشتند در سال هاي قبل نامزد اين جايزه شد، اما آن را نبرده  اند.
رمان «تصادفي» الي اسميت نيز در ماه ژانويه امسال به عنوان رمان سال ويت برد شناخته شد و خود نويسنده هم قبلا براي رمان «هتل جهان» نامزد اورنج بوده است.
«واترز» هم كه رمان «فينگر اسميت» او قبلا نامزد اورنج شده، امسال با چهارمين كتابش يعني «نگهبان شب» در اين رقابت شركت كرده است.
«تيفني» با رمان «قانون هر كسي براي زندگي علمي» ، «كراوس با رمان» ، «تاريخ عشق» و هيلاري مانتل هم با رمان «فراسوي سياه» نامزدان اين جايزه   هستند.
رياست هيات داوران اين جايزه كه به نويسندگان زن اختصاص دارد را «مارتاكرني» ، از بي بي سي به عهده دارد و «اكلير» (رمان  نويس و كمدين )، «اينديانايت» (رمان  نويس و ستون  نويس مطبوعات ) و «ژاكلين ويلسون» (نويسنده كودكان ) ديگر اعضا اين هيات هستند. برندگان پيشين اين جايزه عبارتند از: «ليونل شريور» براي «بايد درباره كوين صحبت كنيم» (۲۰۰۵)، «آندره آلوي» براي «جزيره كوچك» (۲۰۰۴) و «والري مارتين» براي «اموال» (۲۰۰۳).

تقدير از نقاشان نوجوان ايراني
مهر: نقاشي هاي چهار كودك و نوجوان ايراني در بيست و چهارمين مسابقه بين المللي نقاشي بيتولا در كشور مقدونيه مورد تقدير قرار گرفت.
در اين مسابقه كه با موضوع آزاد برگزار شد، ابوالفضل نوذري كودك پنج ساله تهراني ديپلم افتخار زرين اين رقابت را از آن خود كرد و ماه منير هوايي ۸ ساله از تهران، محدثه مكي ۶ ساله از تهران و ماريه آق ۱۵ ساله از گنبد كاووس نيز موفق به دريافت ديپلم افتخار شدند. همچنين برگزاركنندگان اين رقابت هنري با اهداء يك ديپلم افتخار زرين از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به دليل مشاركت فعال در اين مسابقه قدرداني كردند.كانون آثار ۵۰ كودك و نوجوان ايراني را در اين رقابت شركت داده بود.

برگزيدگان المپياد زبان فارسي در قزاقستان معرفي شدند
برگزيدگان دوره نهايي اولين المپياد زبان فارسي در قزاقستان با شركت در برنامه ويژه مورد تقدير قرار گرفتند.
در اين برنامه صفرخاني- رايزن فرهنگي كشورمان در قزاقستان- با تشكر از برگزيدگان نهايي المپياد زبان فارسي در اين كشور، زبان فارسي و دانشجويان اين رشته را پل طلايي ارتباط بين دو كشور دانست و تلاش بيشتر آنان را در زمينه دانش اندوزي زبان فارسي خواستار شد. وي برگزاري المپياد زبان فارسي را باعث ايجاد رقابت بين علاقه مندان اين زبان دانست.در پايان اين مراسم به سه نفر از برگزيدگان اين المپياد، لوح تقدير و هدايايي از طرف رايزني فرهنگي كشورمان در قزاقستان اهدا شد.

بهارستان
بنده خدا
گفت: اي پادشاه من بنده خدايم و چاكر تو، تا از بندگي او فارغ نشوم به چاكري تو نتوانم آمد، سلطان را از صلابت آن آب در ديده آمد.
حكمت الاشراق - سهروردي

برگي از تاريخ
امروز پنجشنبه هجدهم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با يازدهم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با هشتم ژوئن ۲۰۰۶ ميلادي. در چنين روزي:
* در سال ۱۳۰۹ ه . ق حكم آيت الله ميرزاي شيرازي درباره تحريم تنباكو اعلام شد. واقعه تنباكو (رژي) سرسلسله جنبش هاي آزاديخواهانه در تاريخ معاصر ايران است. با صدور اين فتوا مردم مبارزه سياسي عليه قرارداد استعماري امتياز تنباكو را يك وظيفه شرعي و تكليفي الهي دانستند و قليان ها را شكسته و توتون و تنباكو را به آتش كشيدند و در نهايت ناصرالدين شاه نيز مجبور شد با پرداخت غرامتي اين قرارداد را فسخ كند.
* در سال ۱۳۸۰ هشتمين دوره انتخابات رياست جمهوري در كشور برگزار شد. در اين دوره از انتخابات همچون دوره گذشته آقاي سيد محمد خاتمي مسئوليت رياست جمهوري ايران را به عهده گرفت.
* در سال ۱۳۶۹ هجري شمسي حجت الاسلام شيخ علي مزاري از علماي برجسته استان سيستان و بلوچستان به درجه شهادت نايل آمد. حجت الاسلام مزاري قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فعاليت هاي شاياني در جهت استقرار حكومت اسلامي در ايران به انجام رساند.
* در سال ۱۳۶۵ ه . ش نويسنده و مترجم ايراني ذبيح الله منصوري دار فاني را وداع گفت. از او آثار بسياري در حوزه ترجمه منتشر شده است. بيشتر آثار ترجمه او در حوزه تاريخ و ادبيات است.وي سرزمين جاويد و مجموعه چند جلدي سه تفنگدار الكساندر دوما را به فارسي ترجمه كرده است.
* در سال ۱۸۱۴ ميلادي چارلز ريد نويسنده مشهور انگليسي به دنيا آمد. كلويستر و قلب عنوان مهمترين اثر اوست.
* در سال ۱۹۰۳ ميلادي كريك يكي از دانشمندان آمريكايي و علماي علم ژنتيك به دنيا آمد. او ساختار دي ان اي را كشف كرده است. كريك به سال ۱۹۶۲ ميلادي موفق به دريافت جايزه نوبل شد.
* در سال ۱۸۳۰ ميلادي، كامبرز مخترع آلماني كبريت را به جامعه جهاني عرضه كرد.
* در سال ۱۸۰۹ ميلادي توماس پين نويسنده مشهور ديده از جهان فروبست. عصر برهان و حس عمومي عناوين مهمترين آثار اويند.
* در سال ۴۵۲ ميلادي آتيلاي خونخوار، كشور ايتاليا را مورد تهاجم خويش قرار داد.
* در سال ۱۷۸۶ ميلادي براي نخستين بار در تاريخ، بستني در ميزان انبوه توليد شد و نخستين آن به فروش رفت.
* در سال ۱۹۴۰ ميلادي نود و سومين عنصر جدول تناوبي عناصر شيمي كشف شد. اين عنصر نپتونيوم نام داشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
هر دو به درون آب پريدند. يكي عاشق شناكردن و ديگري بي تفاوت. آب هر دو را به يكسان دربرگرفت اما شخص دوم هيچ لذتي نمي توانست ببرد.
ح.ن.ب

گشتي در دنياي خبرها
مرخصي بدون حقوق براي رفتن به زندان
نيوجرسي: چندي پيش يك معلم در آمريكا از مدير دبيرستان محل تدريس خود درخواست ۳ ماه مرخصي بدون حقوق كرد و مدير نيز با درخواست وي موافقت نمود. اما اين پايان ماجرا نبود چون اين معلم به جرم سرقت از خانه سالمندان به سه ماه حبس محكوم شده بود اما اين موضوع را به دبيرستان خبر نداده بود. در واقع وي مي خواست در مدت زمان مرخصي خود، دوران محكوميتش را سپري كند. اما پس از اين كه مدير مدرسه از اين موضوع مطلع شد حكم اخراج معلم خلافكار را صادر كرد.
بزرگترين خشكشويي سكه اي و خورشيدي
000546.jpg
نيويورك: بزرگترين خشكشويي سكه اي جهان در آمريكا به بهره برداري رسيد. در اين خشكشويي سكه اي، انرژي مورد نياز ماشين هاي لباسشويي توسط نور خورشيد تأمين مي شود. در واقع ۳۶ پانل خورشيدي انرژي مورد نياز ۱۵۷ دستگاه ماشين لباسشويي را تامين مي كنند. با اين روش در ماه ۲ هزار دلار در مصرف برق صرفه جويي مي شود.
قورباغه زنده در ساندويچ
آمستردام: مشتري يكي از معروف ترين رستورانهاي رنجيره اي كشور هلند در حين صرف ساندويچ همبرگر ناگهان متوجه يك قورباغه زنده لابه لاي ساندويچ شد. اين مشتري پس از اين كه نيمي از ساندويچ خود را ميل كرده بود ناگهان فرياد كشيد و ساندويچ را روي زمين پرتاب كرد. داستان از اين قرار بود كه داخل ساندويچ يك قورباغه كاملاً زنده قرار داشت. در پي اين حادثه مدير رستوران رسماً از مشتري خود عذرخواهي كرد و قول داد گزارش مفصلي از چگونگي راهيابي قورباغه به داخل ساندويچ ارائه كند.
خاموش كردن صداي سگ
فيلادلفيا: يك خانم در آمريكا عليه همسايه خود به دادگاه شكايت كرده است. اين خانم مدعي است كه همسايه با تزريق چند آمپول و همچنين انجام عمل جراحي، صداي پارس كردن سگ خانگي وي را خفه كرده است. از مدتها قبل اين سگ در كنار خانه همسايه كه از قضا يك دامپزشك بود پارس مي كرد. اين دامپزشك تصور كرد كه سگ مورد نظر ولگرد مي باشد به همين دليل اين حيوان را به مطب خود برد و با انجام چند تزريق و عمل جراحي صداي اين حيوان را بست به گونه اي كه ديگر نمي تواند پارس بكند. به همين دليل صاحب سگ به دادگاه شكايت كرده و خواهان پرداخت غرامت شده است.
خريد دو تلويزيون در هر دقيقه
لندن: تلويزيونهاي كيفيت بالا به تلويزيونهايي گفته مي شود كه كيفيت تصاوير در آن مانند فيلم هاي ۳۵ ميليمتري و كيفيت صدا نيز مانند صداي پخش شده از دستگاه هاي پخش سي دي هاي صوتي است. به همين دليل در آستانه رقابتهاي جام جهاني شهروندان انگليسي براي خريد اين نوع تلويزيونهاي گران قيمت هجوم آورده اند. اين در حالي است كه تقريباً نيمي از خريداران اين تلويزيونها كوچكترين اطلاعاتي از كاركرد اين دستگاهها ندارند و احتمال مي دهند كه پس از خريد اين تلويزيونها از خريدشان پشيمان بشوند. يكي از بزرگترين فروشگاههاي لوازم خانگي در اين كشور مدعي شده كه در هر دقيقه دو دستگاه از اين نوع تلويزيون در ساعات كاري فروشگاه ها در انگليس به فروش مي رسد.
يك روز در گل
تنسي: مردي ۵۰ ساله كه به مدت يك روز تا كمر در گل فرو رفته بود سرانجام نجات يافت. هنگامي كه اين مرد در كنار رودخانه مشغول شكار سنجاب بود ناگهان در گل و لاي حاشيه رودخانه فرو رفت و ديگر نتوانست خود را از اين مخمصه بيرون بكشد. به هر حال پس از گذشت ۲۴ ساعت يك ماهيگير متوجه داد و فرياد اين مرد شد و ماموران آتش نشاني را خبر كرد. براي نجات وي ۱۱ آتش نشان به مدت ۳۰ دقيقه تلاش كردند.
آهوي دردسر ساز
تگزاس: يك آهوي فراري در آمريكا پس از ورود به يك خانه، اين مكان را غرق در آب و سپس سگ خانگي را بي هوش كرد. پس از اين كه آهوي وحشي از پنجره وارد خانه شد صاحبخانه، اين حيوان را به داخل دستشويي هدايت كرد و در را روي آن بست. البته صاحبخانه فراموش كرده بود كه سگ خانگي اش هم در اين مكان قرار دارد، به همين دليل آهوي وحشي ابتدا شيرهاي آب دستشويي را شكست و خانه غرق در آب شد. سپس به سوي سگ حمله ور شد و اين حيوان بي هوش شد.

گل و گياه
آلسترومريا
000537.jpg
نام علمي:
Alstro meria spp.
خانواده:
ALSTROMERIACEAE
گياه دائمي با ريشه هاي غده اي كه گلهاي زيبا و فراوان آن در فصل تابستان ظاهر مي شوند و گلها داراي عمر طولاني بوده و به صورت گل بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: مكان آفتابي و محفوظ از باد و باران، خاك غني از مواد آلي و داراي زهكشي خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است ولي در زمستانهاي سرد بايد روي غده هاي در حال استراحت گياه را با يك لايه خاك پيت و يا خشك پوشاند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در اول بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |