پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
نگاهي به آثار توليدي در باره امام راحل(ره)
جاي خالي تصاوير ماندگار
صغري اميري
000360.jpg
000357.jpg
در طول سال هاي پس از انقلاب اسلامي تعداد فيلم ها و مجموعه هاي تلويزيوني كه به طور جدي به زندگي حضرت امام(ره) بپردازد و يا ويژگي شخصيتي وي را به تصوير بكشد بسيار اندك بوده است. متأسفانه فرهنگ حاكم بر رسانه ملي نيز در زمينه ساخت برنامه هاي مناسبتي نشان مي دهد كه مديران و سازندگان چنين برنامه هاي تلويزيوني، اغلب در زمان اندك و با شتابزدگي نسبت به توليد آثار و برنامه ها مي پردازند، از اين رو انتظار نمي رود كه پس از گذشت 17 سال از ارتحال امام راحل، در زمينه ساخت مجموعه هاي مؤثر و جذاب علاوه بر دو اثر فرزند صبح و صنوبر اقدام هاي مؤثر و جدي صورت گيرد.
در طول 27 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فيلم ها و مجموعه هاي تلويزيوني زيادي در خصوص وقايع انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ساخته شد كه در اين آثار به صورت جسته و گريخته و در شكلي كوتاه به نقش رهبري امام(ره) در آنها اشاره شد. بنابراين با گذشت اين سال ها، همچنان جاي خالي تصاوير مبارزات امام(ره) و شخصيت انقلابي او محسوس است. هر سال به مناسبت سالروز ارتحال رهبر فقيد انقلاب اسلامي، تلويزيون در سطح گسترده اي از شبكه هاي داخلي و خارجي نسبت به پخش مراسم عزاداري در مكان هاي مختلف كرده، آنگاه در زمينه شخصيت، زندگي و خاطرات ايشان آثار متوسطي را پخش مي كند؛آثاري كه گاهي در زمينه تنوع تصاوير دچار فقركيفي است و به نحوي با تصاوير مستند يادمان دهه فجر مشابه است. اغلب اين آثار در قالب هاي مستند تركيبي، گزارش خبري، با تلفيقي از سرودهاي مرتبط، اشعار، دكلمه و يا بيان خاطرات شخصيت هاي سياسي تهيه و پخش مي شود، در حالي كه مخاطبان تلويزيوني انتظار دارند مديران و برنامه سازان تلويزيوني به خلق آثار براي نسل سوم انقلاب با خمير مايه داستاني يا مستند كيفي دست بزنند.
در هفدمين سالگرد ارتحال امام راحل به مانند سال هاي گذشته نيز، شاهد پخش برنامه هايي با ساختار مستند و تركيبي از رسانه ملي بوديم، تهيه و پخش 30 برنامه راديويي و تلويزيوني در طول دو روز 14 و 15 خرداد شايد توانسته باشد به نحوي رضايت خاطر مديران رسانه ملي را فراهم كند اما معلوم نيست تا چه حد توانسته است رضايت مخاطبان مشكل پسند رسانه ملي را درباره امام راحل جذب كند!
شبكه اول سيما در گروه خانواده با پخش برنامه بيت الغزل و برنامه صبح بخير ايران با گزارش تأثير حضور امام(ره) در ابعاد داخلي و بين المللي توانست به شكلي رسالت خود را ايفا كند. گذشته از آن پخش برنامه هاي زنده از حرم امام (ره) نيز در دستور كار مديران اين شبكه بود، اما شبكه دوم سيما با ارايه برنامه تركيبي حديث بيداري، مهر جاويد و حكمت ماندگار تا حدودي توانست رضايت مخاطبان خود را برآورده كند.
برنامه هاي نقطه اوج ، راه هجرت و روح الله شبكه سوم سيما نيز به نحوي به بازگويي و نمايش بخشي از تاريخ انقلاب اسلامي مي پرداختند، در اين ميان نمايش چند باره مستند روح الله كه توسط شبكه تلويزيوني المنار تهيه شده بود ناخودآگاه اين گمانه را دامن مي زد كه متوليان رسانه ملي هنوز با گذشت سال ها از ارتحال امام همچنان به توليدات آن سوي مرزها در زمينه شخصيت و زندگي رهبر انقلاب اسلامي چشم دوخته اند، در حالي كه با بضاعتي كه در رسانه ملي وجود دارد مي شد در طول اين سال ها آثار ماندگاري را در حوزه زندگينامه و بررسي شخصيتي ايشان طراحي و توليد كرد. بازبيني تاريخي فيلم هاي مستند ساير رهبران انقلابي جهان نشان مي دهد كه تاكنون متوليان فرهنگي و هنري ايراني هنوز آن چنان دين خود را نسبت به شخصيت انقلابي امام(ره) ادا نكرده اند. در ميان برنامه هاي مستند پخش شده، مستند تلويزيوني روح الله كه توسط شبكه تلويزيوني المنار تهيه شده است از وجوه تصويري مناسبي برخوردار است.
اين مستند كه اثري جامع در خصوص ويژگي اخلاقي و جنبه هاي رهبري امام(ره) به شمار مي رود اطلاعات خوبي را در زمينه زندگي اين رهبر انقلابي ايران به مخاطبان عرضه مي كند. اما معلوم نيست چرا پس از توليد اين مستند تلويزيوني، رسانه ملي تنها به اين برنامه بسنده كرده و آثار قابل اعتناي ديگري توليد نكرده است!
در ميان آثار داستاني نيز كه مطلوبيت نسبي را در بين مخاطبان تلويزيوني رقم زد، مي توان به مجموعه تلويزيوني صنوبر يا سال سخت در خمين اشاره كرد. مجتبي راعي كارگردان اين مجموعه تلويزيوني به رغم كش و قوس هاي زمان توليد آن توانست روايت خوبي را از زندگي امام(ره) عرضه كند.
اين مجموعه تلويزيوني به شكلي دوران نوجواني امام(ره) را روايت مي كند و به نحوي سال هاي سخت دوران مشروطه و كودتاي رضاخان را در پس زمينه تاريخي خود به نمايش مي گذارد. با آن كه اين مجموعه تلويزيوني از جذابيت هاي تصويري و داستاني خوبي برخوردار بود به رغم قول تهيه كنندگان آن مبني بر ارايه يك نسخه فيلم سينمايي از آن، هيچ گاه اين تعهد تحقق پيدا نكرد.
خوشبختانه زيبايي شناسي تصويري، طراحي صحنه و لباس و روند دراماتيك قصه اين مجموعه تلويزيوني توانسته بود ارتباط مناسبي را با مخاطبان برقرار كند اما عدم تبليغ برنامه از رسانه ملي يا تداوم قصه در فرصت زماني بلند و تأثيرگذار نتوانست اين اثر را جزو كارهاي ماندگار تلويزيوني قرار دهد. هرچند كه در طول اين سال ها اين تنها مجموعه تلويزيوني بود كه به طور خاص به زندگي حضرت امام(ره) مي پرداخت.
علاوه برآن سال هاست كه حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در زمينه خاطرات و آثار قابل اعتناي قيام 15 خرداد تصاوير و مدارك گرانبهايي را ضبط و جمع آوري مي كند. با اين كه در طول اين سال ها كتاب هاي جسته گريخته اي از مجموعه اين خاطرات تصويري به چاپ رسيده است اما هنوز معلوم نيست چرا مخاطبان تلويزيوني شاهد پخش منسجم اين آثار تصويري از رسانه ملي نيستند؟ در حالي كه گروه تلويزيوني روايت فتح با بهره گيري از تصاوير واحد تلويزيوني حوزه هنري و آثار جديد، مجموعه گزارش هاي مستندي مبتني بر مصاحبه هاي شخصيت هاي سياسي در باره قيام 15 خرداد را به نمايش گذارده ، مصاحبه هايي كه گاهي
بازگو كنندگان آن هم اينك پس از سال ها در دل خاك آرميده اند!
چندي قبل بهروز افخمي كارگردان فيلم سينمايي فرزند صبح در زمينه عدم ساخت فيلم هايي درباره زندگي امام(ره) گفت: دليل عمده اين كه تاكنون درباره شخصيت و زندگي حضرت امام (ره) آثار كمي توليد شده است به اين مسئله برمي گردد كه موضوع زندگي امام(ره) بسيار خطير است و شخصيت ايشان پيچيده تر و عميق تر از آن است كه به آساني درك شود.
فيلمسازان اغلب از ورود به اين عرصه مي ترسند و حق هم دارند. چون نمونه هايي كه تاكنون ساخته شده نشان مي دهد امكان شكست بيش از موفقيت است.
بهروز افخمي در حال حاضر مشغول ساخت فيلم سينمايي اي با عنوان فرزند صبح است كه درباره تولد امام خميني(ره) در دوران مشروطيت مي پردازد.
پخش چند باره فيلم هاي مستند در رسانه ملي درباره امام(ره) اين نكته را نشان مي دهد كه مسئولان فرهنگي و هنري بايد در پي آن باشند كه آثار جديدي را در اين زمينه خلق كنند، از اين رو قبل از آن كه تصاوير تكراري ذهن مخاطبان نوجوان و جوان ايراني را اشباع كند و بهتر است آثار در خور اعتنايي توليدشوند.

سايه و روشن
مختارنامه به ورامين رفت
000372.jpg
گروه سازنده مجموعه تلويزيوني مختارنامه به زودي منطقه احمدآباد مستوفي را ترك مي كنند تا بخشي از سكانس هاي فصلي اين مجموعه را در گندمزاري در حوالي ورامين مقابل دوربين ببرند.به گزارش مهر، فيلمبرداري بخش هاي مربوط به جنگ هاي شهري مجموعه مختارنامه با حضور بدلكاران حرفه اي و سربازان ارتش اين روزها همچنان در دكورهاي شهر كوفه در منطقه احمدآباد مستوفي ادامه دارد.محمود اردلان از بازيگران اين مجموعه كه با هنرهاي رزمي و شمشيربازي آشنايي كامل دارد، هر روز سر صحنه با هنروران و سربازان ارتش تمرين مي كند و براي اين صحنه ها به آنها آموزش مي دهد.گروه سازنده مختارنامه، فيلمبرداري اين مجموعه را از فروردين ماه سال 83 در رمل ها و بيابان هاي كاشان آغاز كردند.از نيمه دوم ارديبهشت ماه سال 83 هم توليد اين مجموعه در منطقه احمدآباد مستوفي آغاز شد كه اين مرحله از كار همچنان ادامه دارد.تاكنون بيش از 65 درصد از اين مجموعه تلويزيوني مقابل دوربين رفته است.
غرب افغانستان و برنامه هاي صداي خراسان
سيد اسد حسيني ـ مدير اطلاعات و برنامه ريزي صدا و سيماي استان خراسان رضوي ـ گفت: امسال صدا و سيماي خراسان براي چهاردهمين جشنواره توليدات مراكز استاني صدا و سيما براي صدا شش اثر انتخاب و ارسال كرد كه يكي از اين اثرها نيز مربوط به سال پيامبر اعظم (ص) است، ضمن اين كه در بخش سيما نيز 5 اثر ارسال داشته ايم.
وي افزود: همچنين در اين جشنواره در بخش موسيقي 10 اثر، تحقيقات 11 اثر و در بخش خبر 14 اثر و در مجموع 46 اثر شركت داده شده است.سيد اسد حسيني با اشاره به اين كه امسال تنها مي توانستيم در بخش هاي كليپ، انيميشن و سريال هاي تلويزيوني انتخاب اثر براي جشنواره داشته باشيم، گفت: امسال برخلاف سال گذشته به مراكز استان ها تنها در بخش برنامه هاي الف كه 20 درصد از برنامه ها را تشكيل مي دهند، اجازه انتخاب براي حضور در جشنواره داده شد و انتخاب 80 درصد ديگر برنامه هاي توليدي براي شركت در جشنواره را ستادي از سوي خود مركز به عهده داشت.مدير اطلاعات و برنامه ريزي صدا و سيماي استان خراسان رضوي اظهار كرد: در جشنواره توليدات صدا و سيماي استان ها در سال جاري در بخش صدا 199 اثر از سوي ستاد مركزي و 149 اثر به انتخاب خود مراكز براي حضور در جشنواره شركت كرده اند، ضمن اين كه در بخش سيما نيز 100 اثر به انتخاب خود استان ها و 400 اثر از سوي ستاد مركزي براي حضور در اين جشنواره انتخاب شده اند.
كاهش درآمد شبكه فوجي ژاپن
شبكه تلويزيوني فوجي ژاپن از كاهش 50 درصدي درآمد اين شبكه خبر داد. درآمد اين شبكه تلويزيوني در سال 2005، 53/0 درصد نسبت به سال قبل كاهش يافته به نحوي كه اين مبلغ رقمي كمتر از 12 ميليون ين (101 ميليون دلار) تخمين زده شده است. علت عمده كاهش 50 درصدي درآمد شبكه فوجي ضرر و زيان ناشي از به حراج گذاشتن سهم اين شبكه در كمپاني ليودور (Livedoor) كه به تازگي اعلام ورشكستگي كرده عنوان شده است.
براساس گزارش ABU، شبكه فوجي سال قبل بخشي از سهام كمپاني ليودور را به منظور راه اندازي شبكه راديويي نيپون خريداري كرده است. اماسهام ليودور به سرعت و به طرز ناگهاني سقوط كرد و شبكه فوجي مجبور شد سهم خود را به حراج بگذارد.
تقي آژان دستگير شد
000369.jpg
پس از گذشت دو ماه از پيش توليد فاز دوم سريال تاريخي در چشم باد ، فيلمبرداري اين مجموعه تلويزيوني از دهم خرداد ماه مجددا از سر گرفته شد.حبيب الله كاسه ساز ، تهيه كننده :فيلمبرداري فاز دوم سريال در چشم باد از خيابان لاله زار واقع در شهرك سينمايي غزالي آغاز شد و در روز نخست بيش از 90 هنرور حضور داشتند.در اين روز سكانس دستگيري تقي آژان توسط اميركريمي  فيلمبرداري شد.به گفته اين تهيه كننده سينما و تلويزيون، فيلمبرداري سريال در چشم باد 15 روز در شهرك سينمايي به طول مي انجامد.وي با اعلام اين كه فيلمبرداري فاز دو و سه اين سريال به طور همزمان و طي 16 ماه و نيم به پايان خواهد رسيد افزود: بخش اول اين مجموعه به پايان دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي مي پردازد و بخش دوم شامل دوره هايي از پهلوي اول و دوم تا انقلاب اسلامي و دفاع مقدس است.
كاسه ساز از تدوين همزمان سريال در چشم باد توسط مسعود جعفري جوزاني (كارگردان) خبر داد و در پاسخ به پرسشي درباره مدت زمان انجام مراحل فني، اين مدت را نامشخص خواند.تهيه كننده در چشم باد همچنين زمان پخش اين مجموعه را كه در قالب۵۰ قسمت 42 دقيقه اي تهيه مي شود به دو سه سال آينده موكول دانست.گفتني است كه براي چندمين بار پس از توقف مجموعه تلويزيوني در چشم باد دوباره فيلمبرداري آن كليد مي خورد.
ساخت نماهنگ جام جهاني
000366.jpg
گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما تصويربرداري يك نماهنگ را همزمان با جام جهاني و امتحانات آغاز كرده است. تصويربرداري اين مجموعه از هفته گذشته شروع شده كه براي پخش در ايام مسابقات جام جهاني آماده مي شود. آهنگساز آن حميدرضا حيدري است كه شعر آن را محمد سليمي سروده است.سازندگان هدف از تهيه آن را اينگونه اعلام كرده اند: علاقه كودكان و نوجوانان به فوتبال تاآن جاست كه در آستانه  جام جهاني و در فصل امتحانات پدر و مادرها با هزار تمهيد و وعده و وعيد بچه ها را به درس خواندن براي موفقيت در امتحانات تشويق مي كنند.
اتوبوس فاميلي راه افتاد
رامين عباسي زاده پس از تهيه مجموعه تلويزيوني او يك فرشته بود مجموعه اي ديگري را با عنوان اتوبوس فاميلي آغاز كرد.
وي افزود: اين مجموعه تلويزيوني هم اينك در مرحله پيش توليد قرار دارد و از 15 تير ماه كليد مي خورد.
تصويربرداري اتوبوس فاميلي دو ماه به طول مي انجامد و تمامي لوكيشن هاي آن در تهران است.
اتوبوس فاميلي قصه اي اجتماعي دارد كه از درونمايه طنز برخوردار است. ناگفته نماند كه اتوبوس فاميلي در قالب داستاني در 13 قسمت توليد مي شود.

نقد
همگان در راهند
هوشنگ صدفي
000363.jpg
تجربه پخش برنامه هاي روزانه طنز در شبكه هاي پربيننده تلويزيوني نشان مي دهد كه كمتر تهيه كننده يا كارگردان مجربي حاضر مي شود در مناسبت هاي ملي- مذهبي به توليد و پخش برنامه هاي خود بپردازد، شايد عدم پخش اين گونه برنامه ها در رسانه ملي در مناسبت ها به دو نگاه كارشناسي و حرفه اي در حوزه برنامه سازي برمي گردد.
الف- قالب برنامه تلويزيوني
ب- فضاي حاكم بر مناسبت ها
اغلب مخاطبان تلويزيوني از برنامه هاي طنز انتظار دارند كه با ديدن آنها لحظات خوشي را داشته باشند؛ حال اين انبساط خاطر از طنز كلامي مجموعه تلويزيوني باشد يا طنز موقعيتي آن. از اين رو ورود عناصر يا قالب هاي مناسبتي نه تنها به مطلوبيت اين نوع برنامه هاي طنز كمكي نمي كند بلكه ناخواسته ساختار و قالب آن را مورد لطمه قرار مي دهد.
طبيعي است كه مخاطبان چنين برنامه هايي در طول يك دوره زماني پخش برنامه به شكلي با قصه، فضاي حاكم بر آن و شخصيت هاي داستاني آن همذات  پنداري مي كنند بنابراين تغيير رويكرد برنامه و يا رفتار شخصيت هاي داستاني ناخواسته به ماهيت و محتواي برنامه تلويزيوني لطمه مي زند، از سوي ديگر ناخواسته مخاطبان را مقيد مي كند كه نگرش طنز گونه حاكم بر قصه را رها كرده و با تركيب بندي جديد برنامه طنز تلويزيوني را تماشا كنند، به عبارتي ديگر اگر قطاري در حين حركت سريع خود ناخواسته ريل خود را عوض كند بي ترديد تكانه هاي اين تغيير ناگهاني مسافران قطار را آزار مي دهد. همين اتفاق به نحوي در طول روزهاي 13، 14 و 15 خرداد در مورد مخاطبان تلويزيوني برنامه  زندگي به شرط خنده رخ داده است.
اما در مورد فضاي حاكم بر مناسبت هاي ملي يا مذهبي، هر يك از گونه هاي برنامه هاي مناسبتي تلويزيوني يا فضاي شادي را مي طلبند و يا اينكه فضاي غم و حزن انگيزي بر آن احاطه دارد. در فضاي شاد و سرمستي امكان دارد بخت و اقبال با برنامه هاي طنز باشد و از اين فضاي طرب انگيز نه تنها لطمه اي نمي بينند بلكه به نوعي همراهي اين فضا بر مقبوليت آنها مي افزايد اما در فضاي غم  و اندوه ادامه و پخش اين گونه برنامه هاي طنز تلويزيوني ناخواسته بر باور مخاطبان سايه مي افكند، علاوه بر آن نويسندگان و شخصيت هاي داستاني برنامه را مجبور مي كند تا از پوسته شخصيت هاي طراحي شده قبلي درآيند و با روش بازيگري واقعي و نه فانتزي به ادامه بازي بپردازند. در چنين موقعيتي بازيگران و يا شخصيت هاي داستاني به ناچار مقيد مي شوند نه تنها از طنز كلامي بهره نگيرند بلكه طنز موقعيتي را هم به فراموشي بسپارند. به تعبير ديگر در چنين وضعيتي برنامه طنز تلويزيوني نه قالب طنز دارد و نه قالب هاي ديگر برنامه اي را دارد، از اين رو در حالت پاندولي سعي مي كند فضاي مناسبتي را پوشش دهد.
تجربه حضور سيد جواد هاشمي بازيگر در مجموعه تلويزيوني زندگي به شرط خنده نه تنها به روند قصه پردازي آن كمكي نكرد بلكه به نوعي باورهاي مخاطبان طنز تلويزيوني را درهم ريخت. بد نبود كه تهيه كنندگان اين برنامه طنز سعي مي كردند همگام با مردم عزادار اين مرز و بوم در روزهاي 14 و 15 خرداد، برنامه را به مدت دو روز تعطيل مي كردند.
بنابراين طرح اين نكته از زبان كارگردان برنامه زندگي به شرط خنده كه گفته بود ما توانايي خود را در گرياندن مردم هم به اثبات رسانديم نوعي ورود به حوزه هاي غيركارشناسي و حرفه اي برنامه  سازي است. به عبارت ديگر مديران رسانه اي شبكه تهران از اين گروه تلويزيوني طنز، انتظار دارند كه مردم را بخندانند نه اينكه بگريانند! چون هستند كساني كه تخصص و توانايي چشمگيري در ايجاد فضاهاي احساسي و حزن انگيز دارند. پس بايد بپذيريم كه همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز در راهند.

توانايي گرياندن را هم داريم!
مهدي مظلومي - كارگردان سريال تلويزيوني زندگي به شرط خنده ـ با اشاره به تغيير ساختار برنامه به تناسب فضاي حاكم جامعه گفت: با وجود اين كه كار گروه ما طنز است ولي توانستيم ثابت كنيم كه آدم ها تغيير پذيرند و همان طور كه مي توانند بخندانند، توانايي گرياندن ديگران را نيز دارند.
وي با بيان اين كه برنامه هاي 90 شبي مثل روزنامه مي ماند افزود: عده اي محدود نسبت به تغيير ساختار واكنش نشان داده و نقد مي كنند. هدف، گروه مردم هستند و ابراز رضايت آنها براي ادامه كار ما كافي است. كارگردان طنز تلويزيوني زندگي به شرط خنده به آمار موجود در مركز تحقيقات سازمان صدا و سيما اشاره كرد و گفت : تماس هاي مردمي در اين روزها نشان مي دهد نحوه  ارائه موضوع به گونه اي بود كه شعارگونه نبوده و درعين حال با توجه به شرايط موجود، ارتباط مناسبي با مخاطب برقرار كرده است.
به گفته وي، برنامه طنز 90 شبي، براي خود قانون نانوشته اي دارد و بر اساس آن مي تواند تغييراتي در موضوع و ساختار خود داشته باشد.
مظلومي با بيان اين كه صدا و سيما مي تواند در مناسبت هاي مختلف پخش برنامه هايي مانند زندگي به شرط خنده را ادامه دهد، افزود: در برنامه هاي پخش شده موضوع ارتباط مستقيم با ارتحال امام(ره) نداشت، ولي روح معنوي فضاي حاكم بر برنامه، مناسب آن ايام بود. اين ابتكار عمل درخواست گروه برنامه ساز بوده است. ولي اصرار سازمان صدا و سيما به گروه هاي برنامه ساز در ساخت چنين برنامه هايي ضروري است.

جارچي
رازهاي آسمان
ناهيد دالايي
برنامه تلويزيوني آسمان شب سرشار از راز و رمز و شگفتي هاي حيرت انگيز خلقت است. شايد حتي دورترين آدم ها از معنويت و پيچيدگي هاي عالم، پس از قدري تعمق و غوطه وري در دنياي پرستاره شب به تحولي عميق دست يابند.
برنامه تلويزيوني آسمان شب گوشه چشمي دارد به علوم فضايي و نجوم كه البته سعي شده براي عموم مخاطبان نيز جذابيت داشته باشد. اين در حالي است كه اساساً در ميان انبوه برنامه هاي متنوع تلويزيوني، اين تنها برنامه اي است كه به اين علم يا براي برخي سرگرمي سالم مي پردازد، چرا كه نجوم، در حقيقت نشانگر تمايل آدمي است براي فراتر رفتن از محدوده ها و مرزهاي زميني و اكتشاف دنياهاي ديگر، همچنان  كه در برنامه هاي آسمان شب بسياري از شركت كنندگان مسابقه هاي رصدي، جوانان مشتاقي هستند كه شايد عشق آنها به اين علم از همين جذابيت ها ناشي مي شود يا حتي نه نگاهي كاملاً علمي.
مجري سابق اين برنامه غلامعلي افشاريه بود كه از گويندگان و مجريان تخصصي برنامه هاي علمي محسوب مي شد، اما مجري جديد برنامه يكي از جواناني است كه انصافاً خوب اجرا مي كند. شكل برنامه حالتي كلاسيك دارد. دكور آن را يك پنجره چوبي كه پشت پرده اش يك ماه نقاشي شده تشكيل مي دهد. اما نكته مهم تر زنده بودن برنامه است كه شور و حال ديگري به آن مي دهد.
تصور مي كنم كه علت پخش زنده برنامه، به ماهيت آن برمي گردد و اينكه به هر حال شب ها پخش مي شود. بسيار پيش آمده كه پس از پخش برنامه دوست داريم بيرون رفته و به آسمان شب بنگريم يا همان فردا به جست وجوي تلسكوپ برويم تا با چشمي مسلح از زيبايي هاي آسمان لذت ببريم و اين قطعاً يكي از نشانه  هاي موفقيت برنامه است.
يكي از جالب ترين قسمت هاي آسمان شب به رقابتي مي پرداخت كه در كوير برگزار مي شد. اگر امكان پخش اين رقابت حتي به صورت مستقيم وجود داشت، تعداد بينندگانش از بينندگان نهايي مسابقه هاي فوتبال هم فراتر مي رفت. شايد تنها ضعف برنامه به همين امر، يعني كمبود مصالح تصويري بازگردد. شايسته است براي يك برنامه تلويزيوني مرتبط به نجوم، امكانات گسترده تري در نظر گرفته شود تا هم جذابيت و محبوبيت برنامه بيشتر شود و هم به نحوي، كيفيت برنامه بالاتر برود. دوربين هاي مجهز و تصويربرداران مجرب مي توانند تصاوير خارق العاده اي را از آسمان شب ثبت و ضبط كنند. تحقق اين امر رؤيايي شيرين است.

دريچه
مشكل برنامه سازي بايد حل شود
فضاي نامناسب و ناهماهنگ تهيه و توليد فيلم از سوي برخي از سينماگران كشور كه شئونات و ضوابط فرهنگي اسلامي ايران را نديده مي گيرند باعث شده كه صدا وسيما وابسته به توليدات خارجي شود. معاون امور مجلس و استان هاي صدا و سيما اظهار كرد: مشكل برنامه سازي ملي و بومي صدا و سيما بايد با همكاري مجموعه فعال هنري كشور حل شود. دكتر علي دارابي گفت: در حالي كه روزانه بيش از يك هزار رسانه به بمباران اطلاعاتي ما مشغول هستند، بايد با تقويت رسانه  ملي به مقابله با هجمه اطلاعاتي آنها برويم. وي افزود: فضاي امروز رسانه اي جهان فضاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي جهان را در قبضه خود دارد كه در تقابل با سلطه رسانه اي تجهيز و توسعه رسانه ملي بايد مورد توجه قرار گيرد.
دارابي، پوشش رسانه  ملي در كشور را با وجود مشكل تامين اعتبارات تا دو دهه ديگر هم قابل تحقق ندانست و از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اختصاص بودجه راه اندازي و تجهيز شبكه ملي در كشور خواست تا با درك حساسيت و جايگاه و نقش اطلاع رساني، رسانه  ملي را حمايت كنند.
معاون امور مجلس و استان هاي صدا وسيما افزود: رسانه ملي بازتاب جريان چند صدايي در جامعه است كه سلايق و ديدگاه هاي تمام قوميت ها و جريانات بدون تاثيرپذيري درآن وجود دارد.
زيان فيلم هاي خارجي
سازمان صدا و سيما با خريد و پخش فيلم هاي خارجي ممكن است به لحاظ مالي و زماني صرفه جويي كند، اما ضررهاي فرهنگي سنگيني را به مخاطبان رسانه وارد مي كند.
حبيب الله بهمني گفت: ما هنرمندان بسيار توانمند و سوژه هاي فراواني در بستر فرهنگ ديني و ملي مان داريم كه مي توانند تلويزيون و سينماي ما را به خوبي تغذيه كنند.
بهمني، با اشاره به مشكلات مالي و صنعتي سينماي ايران اظهار كرد: از آن جا كه هنرمندان ما از حمايت كافي برخوردار نيستند امكان توليد كم مي شود، بنابراين تلويزيون براي پر كردن آنتن خودش، سراغ بازارهاي خارجي مي رود، چرا كه خريد فيلم هاي خارجي برايشان سهل الوصول تر است و ارزان تر تمام مي شود. وي افزود: سينماي ما هنوز موفق نشده يك معادله مثبتي بين توليدات خودش و مخاطبان به وجود بياورد تا يك چرخه صنعتي شكل بگيرد و صنعت سينماي ما با تغذيه سوژه هايي كه از درون فرهنگ خودمان مي جوشد با مخاطب ارتباط برقرار كند و مخاطب نيازهاي مالي سينما را پاسخگو باشد. به اعتقاد بهمني، سينماي ايران هنوز به حمايت هاي مالي بخش دولتي و به خصوص تلويزيون نيازمند است و تا زماني كه اين نياز باقي باشد سينما به شكل بيمارگونه حياتش را ادامه خواهد داد.

شهر تماشا
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |