پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
اخلاق پزشكي همچون بيمه شدگان بيمار، سرگردان است
اورژانس پدر خوانده ها
بنيامين صدر
طرح: علي مريخي
000450.jpg
پديده بيمار دزدي و روانه كردن بيماران از مراكز درماني دولتي به بخش خصوصي، گسترش نگران كننده اي يافته است. وقتي رسانه هاي گروهي به ويژه روزنامه ها به نقل از منابع رسمي از گسترش پديده بيمار دزدي شبكه هاي اورژانس خصوصي و سرگرداني بيماران و بيمه شدگان در شرايط بحراني پرده برداشتند، با اظهار بي اطلاعي و تعجب خيلي از مسئولان روبه رو شديم.
پيش از اين بارها و بارها اخبار و گزارش هاي بسياري در مورد نابساماني گسترده در شبكه بهداشتي و درماني كشور، از جمله ناكارآمدي بيمه ها، دريافت پول هاي زيرميزي و روميزي، بالا بودن هزينه هاي بستري، دارويي و درماني و از همه مهمتر نبود امكانات كافي و فرسودگي مراكز درماني و فقدان نظارت مناسب و دقيق در اين شبكه گسترده انتشار يافته بود.
مافياي درمان
مافيايي پزشكي گروه هايي خارج از جامعه پزشكي هستند كه پول و سرمايه دارند و هر جا كه منفعت بيشتري داشته باشد، حضور پيدا مي كنند. اين گوشه اي از صحبت هاي شهاب الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي كشور است.
او بر اين باور است كه مسائل مطرح شده در خصوص تخلف هاي پزشكان به سازمان نظام پزشكي مربوط نمي شود، چون بسياري از بيماردزدي ها، بيمارفروشي ها و مسائل اين چنيني به دست مراكز اورژانس خصوصي يا دولتي انجام مي شود كه نظارت بر آنها از حيطه كاري نظام پزشكي خارج است و وزارت بهداشت بايد بر كار اورژانس نظارت كند. صدر، مشكل اصلي نظام سلامت كشور را كه به تخلف ها دامن مي زند، سرانه پايين بهداشت و درمان كشور مي داند و معتقد است كه اگر دولت در برخورد با تخلفات جامعه پزشكي مصمم است، قبل از هر چيز بايد سرانه سلامت را اصلاح كند.زماني كه حلقه اتصال ميان بخش دولتي و خصوصي ايجاد شد به تدريج پرسنل و مديران انرژي خود را بيشتر در مكاني صرف كردند كه منفعت بيشتري داشته باشند، تا جايي كه به تضعيف سيستم دولتي درمان انجاميد.
نظام دولتي سلامت در حال حاضر فرصت توانمند شدن را به دليل مديريت پراكنده به دست نياورده تا كسي هم در خصوص رفع اين مشكلات پاسخگو نباشد.
بنابراين كم تواني سيستم دولتي سبب تقويت مافيا شده است و تنها راهكار از بين رفتن اين مافيا، تقويت، كارآمدي و بازسازي سيستم دولتي براي ارائه باكيفيت خدمات بهداشتي و درماني و اورژانس است. وضعيت زندگي پرسنل شاغل در مراكز درماني دولتي نظير پزشكان، پرستاران، تكنسين ها و غيره بايد به گونه اي تأمين شود كه وارد بخش خصوصي نشوند.
دلالي بيمار
هم اكنون مافياي درمان و دلالي بيمار مهمترين مشكل در زمينه اورژانس كشور است به گونه اي كه بيماران مراجعه كننده از سوي برخي آمبولانس هاي خصوصي در خيابان ها چرخانده مي شوند تا زماني كه مؤسسه هاي اورژانس خصوصي بتوانند با بستن قرارداد با پزشك در يك بيمارستان، پول بيشتري به دست آورند، به گونه اي كه فقط در صورت به دست آوردن پورسانت بيشتر بيمار را به بيمارستان مورد نظر تحويل مي دهند.
به گفته يك مقام مسئول در شبكه اورژانس كشور كه نخواست نامي از او برده شود، برخي از موسسه هاي آمبولانس هاي خصوصي براي هر نوع بيمار قيمت خاصي در نظر گرفته اند و اين مسئله سبب ايجاد فساد در حلقه درمان شده است به گونه اي كه يك سر اين فساد در بيمارستان هاي خصوصي، سر ديگر در بيمارستان هاي دولتي و سر ديگر آن در مؤسسه هاي آمبولانس خصوصي قرار دارد.وجود اين حلقه سه گانه سبب ايجاد مافياي دارو هم مي شود به گونه اي كه براي بيماران گزينش شده، تعيين مي شود كه تجهيزات درماني و دارويي خود را از كجا تهيه كنند.
بي پولي و فرسودگي
وقتي كه بيماران از بيمارستان دولتي خدمات مناسبي دريافت نمي كنند، مجبور مي شوند كه به بيمارستان خصوصي مراجعه كنند و براي اين كار با آمبولانس هاي خصوصي تماس مي گيرند. فصل مشترك نابساماني هاي بخش درمان بيانگر آن است كه به رغم نقش گسترده  سازمان هاي بيمه گر در ارائه خدمات درماني،  اين بخش با مشكل تراكم مراجعه ها و ليست هاي طولاني انتظار براي عمل جراحي پرهزينه مواجه است. با گذري به بيمارستان هاي دولتي شهر به خوبي مي توان به اين واقعيت پي برد.دكتر فرزاد پناهي، رئيس اورژانس كشور مي گويد: در حال حاضر هزار پايگاه اورژانس مجهز در كشور كم داريم و نيروي انساني شاغل در 760 پايگاه اورژانس 5هزار نفر است كه بايد اين تعداد دست كم به 42 هزار نفر افزايش پيدا كند.
اين در شرايطي است كه يك سوم از هزار و 600 آمبولانس كشور فرسوده و يك سوم آن نيمه فرسوده و قديمي هستند كه شبكه اورژانس را هر روز بيشتر از روز قبل با مشكلات متعدد كيفي و كمي روبه رو مي كند. بسياري نيز با بيان اين كه رسيدگي در بيمارستان هاي دولتي به خوبي بيمارستان هاي خصوصي نيست، با اين كه بيمه هستند به بيمارستان هاي خصوصي مراجعه مي كنند. در بيمارستان هاي خصوصي هم وضعيت بيماران به گونه اي ديگر است، اينجا پول حرف اول و آخر را مي زند. به تعبير دوست روزنامه نگاري بايد در سردر بيمارستان هاي خصوصي با حروف درشت حك كنند كه بيمار گرامي، لطفاً اگر پول نداريد، وارد نشويد!
دكتر شيروان دارايي، مدير كل درمان مستقيم سازمان تأ مين اجتماعي معتقد است بيماردزدي پديده اي است كه موارد آن در بيمارستان هاي تأمين اجتماعي بسيار كم و نادر است.او توضيح مي دهد كه در برخي مواقع، پزشك به دليل نبود بعضي از تخصص هاي لازم در يك بيمارستان يا نبود امكانات تشخيصي مناسب مجبور است بيمار را به مراكز درماني مجهزتري با امكانات تشخيصي و درماني كامل تر ارجاع دهد.به گفته او، كمتر اتفاق مي افتد كه در بيمارستان هاي تامين اجتماعي بيماران بيمه شده به مراكز درماني دولتي يا خصوصي ارجاع داده شوند، مگر در موارد ويژه يا اورژانس كه به دليل كمبود تخت هاي I.C.U و C.C.U بيماران به اين مراكز ارجاع داده شده و هزينه هاي درماني آنان هم از سوي سازمان تامين اجتماعي پرداخت مي شود.
سوگند نامه اي براي هيچ
بر اساس قوانين و مقررات موجود در كشور، هيچ پزشكي از نظر مقررات سازمان نظام پزشكي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان تأمين اجتماعي همچنين سوگندنامه بقراط حق ندارد بيمار را ملزم به ارجاع به يك مركز درماني خاص كند.
امروز بسياري از كاركنان بخش ها و مراكز درماني هر مقدار پولي كه بخواهند، بيمار مجبور به پرداخت آن است و اخلاق حرفه اي به دليل ناهمگوني ها و نابساماني هاي شبكه بهداشت و درمان كم رنگ شده است.
دكتر پژومند، استاد دانشكده علوم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين كه اخلاق پزشكي يك نيروي وجداني دروني است كه خودجوش است، ولي آگاهانه هدايت مي شود، مي گويد: يكي از جايگاه هاي حساس و قابل اعتماد در عرصه پزشكي بخش اورژانس هاست كه به دليل طبيعت خاص و ويژگي هاي مراجعان، اخلاق پزشكي و تبعات آن به شدت در معرض قضاوت عمومي قرار مي گيرد و گاه به چالش كشيده مي شود. به ويژه آن كه كارگزاران حرفه پزشكي در اورژانس ها به طور عمده نيروهاي جوان و كم تجربه هستند. بنابر اين موضوع اخلاق در بخش هاي مرتبط با اورژانس با مشكلات ويژه اي دست به گريبان است كه بايد مورد عنايت قرار گيرد، تا مبادا حرمت بيماران و همراهان آنان شكسته شود.
پورسانت هاي سلامتي
عده اي  از پزشكان در بيمارستان هاي دولتي تعرفه هايي تا 2 برابر قيمت مصوب دولتي از بيماران به صورت غيرقانوني دريافت مي كنند و درواقع دربرخي از اين مراكز از بيماران به صورت غيرقانوني مبالغي گزاف دريافت مي شود.
سيد مؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه مي دهد: در حالي كه پزشكان جوان و حتي باسابقه ما در بسياري از مناطق ايران با شرايط سخت اقتصادي زندگي مي كنند، عده اي از پزشكان بيماران را بدون اين كه توجيهي داشته باشد و در حالي كه وضعيت بيمار طبيعي است به مراكز گران قيمت MRI مي فرستند و پورسانت خود را مي گيرند.
علويان مي گويد: برخي شركت هاي بيمه خصوصي نيز از اين وضعيت آشفته استفاده كرده اند و اعلام كرده اند كه اگر تعرفه هاي درماني دولتي 2 برابر نشود با مراكز درماني لغو قرارداد مي كنند و اين نشان مي دهد كه معاونت هاي درمان در دانشگاه هاي علوم پزشكي از اقتدار لازم برخوردار نيستند. در بسياري از بيمارستان ها نيز اعضاي هيأت علمي كه كارمند دولتند در ساعت كاري اداري در مطب يا بيمارستان خصوصي طبابت مي كنند و اين تخلف به كرات ديده مي شود و هيچ برخوردي هم با آنان از سوي هيچ مقام مسئولي نمي شود.

تازه ها
كشف عوامل ژنتيكي سرطان ريه
000441.jpg
بي بي سي: موسسه پژوهش هاي سرطان بريتانيا در مطالعه اي با حضور بيش از 4هزار داوطلب، موفق به كشف 64 جهش ژنتيكي شده كه مي تواند در بروز سرطان ريه نقش داشته باشد.اما محققان گفتند اين جهش ها تنها به شكلي جزئي در بروز شايع ترين نوع سرطان ريه نقش بازي مي كنند.اين مطالعه مي گويد كشيدن سيگار همچنان عمده ترين عامل خطرزا در ابتلا به اين سرطان بوده و 90 درصد موارد سرطان ريه ناشي از آن است.پروفسور ريچارد هولستون، محقق اصلي در اين مطالعه گفت: ماهيت دقيق آسيب پذيري در برابر سرطان ريه بي نهايت پيچيده و مهم است. به خاطر داشته باشيم كه دود تنباكو با فاصله زياد از ساير عوامل، بزرگترين عامل ابتلا به سرطان ريه است.هرچند مطالعه ما دلالت بر آن دارد كه برخي افراد بيشتر در معرض خطر ابتلا به اين بيماري هستند، اما ثابت شده كه اكثريت موارد سرطان ريه ناشي از دود تنباكو است.
با اين حال هر يك از اين جهش ها تنها تاثيري جزئي در ابتلا به سرطان داشتند.
پروفسور پيتر ريگبي، مدير موسسه تحقيقات سرطان گفت: گفته مي شد كه در برخي موارد يك پيوند موروثي (در ابتلا به سرطان ريه) وجود دارد و اين داده ها نشان مي دهد كه هرچند هيچ ژن خاصي وجود ندارد، اما رشته اي از جهش ها مي تواند خطر ابتلاي فرد به سرطان ريه را افزايش دهد. با اين حال ضروري است بدانيم كه اين جهش ها كم تكرار هستند، به اين معني كه تنها در مواردي خاص بروز مي كنند نه همه موارد.
نخستين عمل پيوند قلب در حال تپش
ايرنا: نخستين عمل جراحي پيوند قلب در حال تپيدن با موفقيت در انگليس انجام شد. پزشكان بيمارستان پاپورث در منطقه كيمبريج براي اولين بار موفق شده اند با يك فن آوري جديد به جاي قرار دادن قلب فرد مرده در يخ و تزريق پتاسيم، آن را در دستگاهي در شرايط مشابه بدن زنده و در حال تپش نگاه داشته و به بدن يك مرد ?? ساله پيوند بزنند. پروفسور بروس روزنبرگ رئيس تيم عمل پيوند، ضمن موفقيت آميز خواندن اين عمل اعلام كرد كه در شيوه جديد از زمان جداسازي قلب از بدن فرد اهدا كننده تا زمان اتمام پيوند آن، تنها چهار تا شش ساعت وقت وجود دارد و پس از اين مدت قلب كارايي خود را از دست مي دهد.به گفته پروفسور روزنبرگ، در اين شيوه جديد بر خلاف روش قبلي، احتمال واكنش منفي بدن فرد گيرنده و پس زدن قلب اهدايي به حداقل ممكن كاهش خواهد يافت. در شيوه جديد جراحي پيوند قلب، علاوه بر تداوم ضربان منظم قلب، سيستم تلمبه خون و رساندن اكسيژن به آن تا اتمام پيوند بدون وقفه ادامه دارد.
با موفقيت آميز اعلام شدن اين شيوه جراحي، قرار است ??مورد آزمايشي ديگر از اين نوع پيوند در انگليس و آلمان انجام و پس از آن به صورت رايج در نقاط مختلف اروپا اجرا شود. پروفسور روزنبرگ افزود: در شيوه نگهداري قلب در يخ، معمولاً تا زمان اجراي عمل قلب دچار اندكي نارسايي و ضعف مي شود كه ممكن است موجب بروز مشكلاتي در فرد گيرنده شود.

دريچه
كاستن از خشكي و خارش پوست
بسياري از افرادي كه پا به سن مي گذارند، از خشكي پوست رنج مي برند؛ به ويژه در ساق پا، آرنج و ساعد. در اين سن و سال، پوست زبر و پوسته پوسته شده و اغلب دچار خارش شديد مي شود. كاهش رطوبت هوا در اثر گرم شدن بيش از حد دماي محيط در زمستان و تهويه هوا در تابستان در خشكي پوست و نيز خارش آن مؤثر است. كاهش فعاليت غدد عرق ريز و چربي در دوران سالمندي نيز باعث بدترشدن پوست هاي خشك مي شود. استفاده بيش از حد از صابون، ضدعرق ها، عطر يا استفاده از حمام گرم، باعث بدترشدن اين مشكلات مي شوند. از دست دادن آب بدن، در معرض آفتاب بودن، سيگاركشيدن و استرس از جمله عواملي هستند كه موجب خشكي پوست مي شوند.
خارش پوست خشك، به دليل تحريك پذيري بسيار آن است. اگر پوست شما خيلي خشك است و دچار خارش مي شود به پزشك خود مراجعه كنيد. خشكي پوست و خارش آن بر خواب شما هم تأثير مي گذارد و باعث تحريك پذيري و زودرنجي شما مي شود.
البته گاهي خشكي پوست نشانه يك بيماري هم مي تواند باشد، مثل بيماري ديابت يا بيماري هاي كليوي. برخي از داروها هم باعث خارش بيشتر پوست مي شوند. متداول ترين شيوه درمان پوست هاي خشك، استفاده از مرطوب كننده هاست تا مانع خشك شدن پوست و موجب نرمي و لطافت آن شود. مرطوب كننده ها به شكل پماد،  كرم و لوسيون تهيه مي شوند. پمادها تركيبي از آب در روغن هستند(معمولاً لانولين يا وازلين) و كرم ها، تركيبي از روغن ها در آب هستند. از آنجا كه اثربخشي كرم ها بيش از پمادهاست، براي دستيابي به نتيجه مطلوب تر، بايد بيش از پمادها از آن استفاده كرد. لوسيون ها تركيبي از پودر كريستال هايي هستند كه در آب حل مي شوند. لوسيون ها به خاطر ميزان زياد آبي كه در خود دارند، موجب خنك شدن پوست مي شوند و پوست را چرب مي كنند.
غذاي چشم هاي شما
ساينس سنترال: بسياري از ما فكر مي كنيم كه خوردن هويج باعث ديد بهتر چشم هاي ما مي شود، اما به تازگي دانشمندان به يافته هايي رسيده اند كه نشان دهنده تأثير بيشتر سبزيجات برگ پهن در توانايي نگهداري طولاني تر ديد چشم است.
براي مثال اسفناج يكي از سبزي هايي است كه مي تواند از چشم شما در مقابل ابتلا به آب مرواريد محافظت نمايد.
محققان مي گويند ميوه ها و سبزيجاتي كه ما هر روزه مي خوريم حاوي مقاديري كاروتنوئيد است. اين مواد مي توانند از سرطان پوست و نيز ابتلاي چشم به آب مرواريد مرتبط به سن پيشگيري نمايند.
آنها همچنين مي گويند: در حدود 40 كاروتنوئيد به طور طبيعي در تغذيه روزانه، وجود دارد كه از اين تعداد فقط دو نوع در عدسي چشم تجمع مي يابد؛ اين دو نوع كاروتنوئيد در كلم، اسفناج و سبزيجات حاوي برگ پهن تيره موجودند.
بسياري از عوامل مانند UV يا همان اشعه ماوراء بنفش، دود سيگار، وراثت و پيري باعث آسيب اكسيداتيو در بدن مي شوند كه مي تواند منجر به بروز گروهي از بيماري ها از جمله آب مرواريد شود.
عدسي چشم به تطابق درست تصوير در شبكيه چشم كمك مي كند كه وقتي آب مرواريد تشكيل مي شود، اين عدسي به تدريج كدر شده و لذا مشكل در بينايي ايجاد مي شود.
دانشمندان دانشگاه اوهايو همچنين تأثير اين كاروتنوئيدهاي رنگي بر كاهش آسيب هاي ناشي از اشعه ماوراء بنفش بر عدسي چشم را خيلي بيشتر از تأثير ويتامين E كه به عنوان يك ماده آنتي اكسيدانت عمل مي كند، دانسته اند.
به هر حال استفاده روزانه از سبزيجات و ميوه جات، عدم استفاده از سيگار و استفاده از عينك هاي آفتابي به عنوان بهترين روش هاي پيشگيري از آب مرواريد محسوب مي شوند.
چرا صبحانه مهم ترين وعده غذايي است؟
000438.jpg
رويتر- خوردن صبحانه براي سلامتي شما لازم است. مطالعات نشان مي دهد افرادي كه صبحانه- به ويژه يك صبحانه مفيد و مناسب مي خورند- به احتمال زياد:1 - قدرت بدني و استقامت بيشتري دارند.2 - تمركز بهتري دارند و كارايي آنها در صبح بيشتر است.3 - كنترل وزن دارند.4 - ميزان كلسترول خون آنها پايين است؛ كلسترول بالا، موجب بروز بيماري هاي قلبي مي شود. خوردن صبحانه به ويژه براي كودكان و نوجوانان اهميت بسيار دارد. بنا به گزارش انجمن تغذيه آمريكا، كودكاني كه صبحانه خود را كامل مي خورند به احتمال زياد از قدرت بدني بيشتري برخوردارند و مهارت هاي آنان در حل مسائل، بيشتر است، با هوش تر و خلاق ترند و كمتر از مدرسه غيبت مي كنند.

درمانگاه
تعادل در رژيم غذايي
* دكتر ضياءالدين مظهري- صدف كوه كن
000447.jpg
كندي رشد، ابتلا به بيماري هاي مختلف و عدم توانايي در انجام امور جاري، مي تواند ناشي از عدم تعادل در مواد غذايي مصرفي روزانه باشد.
اگر بي حوصله و افسرده هستيد، نشاط لازم و توان كاري را از دست داده ايد يا به يكي از بيماري ها مثل بيماري هاي قلبي- عروقي يا مفصلي و استخواني يا افزايش فشار خون و چربي و قند خون ، پوكي استخوان و... مبتلا شده ايد يا اندام فعلي شما به علت چاقي يا بالعكس، لاغري مفرط، رضايت شما را جلب نمي كند و با هر تغييرات آب وهوايي دچار بيماري جديدي مي شويد و دوران بيماري شما طولاني مي شود يا كودكاني داريد كه دچار وقفه در رشد هستند و توانايي هاي لازم را جهت يادگيري از دست داده اند و مثل كودكان ديگر به جنب وجوش نمي پردازند، عادات غذايي و موادي كه در طول هفته مصرف شده را يادداشت كنيد تا تفاوت آنچه را كه خورده ايد با آنچه بايد مي خورديد، ملاحظه كنيد.در حقيقت، رفع گرسنگي و لذت بردن از طعم و رنگ غذاها، دليلي بر تغذيه صحيح و كافي نيست ، بدن من و شما و هر موجود زنده اي نيازمند بيش از پنجاه ماده مغذي است تا بتواند فعاليت هاي پيچيده خود را در قبال سوخت وساز مواد غذايي، تأمين انرژي بدن، رشد و ترميم بافت ها و مقابله با عوامل بيماري زا و هزاران فعاليت شگرف ديگر، به انجام برساند. به طور مثال، بدن براي تأمين انرژي، نيازمند مواد قندي و چربي است و جهت رشد و ترميم بافت ها و التيام زخم ها احتياج به مواد پروتئيني دارد(گرچه پروتئين ها نيز در صورت نياز بدن، قادر به ايجاد انرژي هستند).
علاوه بر مواد فوق، انواع ويتامين ها و مواد معدني و ريزمغذي ها نيز براي تأمين نيازهاي بدن بسيار لازمند و كمبود حتي يكي از مواد معدني لازم يا ويتامين ها، نه تنها به صورت كندي و توقف رشد در كودكان و عدم ترميم ضايعات و جايگزيني سلول ها و بافت هاي فرسوده و بزرگسالان و كودكان بروز مي كند، بلكه با ايجاد بيماري هاي خاص، توان جسمي و قدرت فكر و انديشه را نيز تحت تأثير قرار مي دهد.
به طوري كه ملاحظه مي كنيد، جهت دستيابي به جسمي سالم و توانمند و فكر و انديشه ژرف و باريك بين، احتياج مبرمي به ايجاد تعادل در مواد مغذي دريافتي وجود دارد.مفهوم ايجاد تعادل يا رعايت اعتدال در مصرف مواد غذايي يعني استفاده از گروه هاي غذايي مختلف و متنوع كه تقريباً در همه كشورها مرسوم است و شباهت هايي با يكديگر دارند؛ به طور مثال در كشور آلمان، انجمن دانشوران تغذيه، هفت گروه غذايي را در برنامه روزانه افراد توصيه مي كند يا در كشور خودمان، همواره تاكيد بر استفاده از چهار گروه اصلي غذايي وجود دارد(كه به هرحال شامل هفت گروه است).
گروه اول- شامل نان و غلات و فرآورده هاي غلات و سيب زميني كه تأمين كننده عمده قندهاي مركب، پروتئين هاي گياهي و ويتامين هاي گروه ب و مواد معدني به خصوص پتاسيم است.
گروه دوم- شامل سبزيجات خام، پخته و انواع سالادهاست كه در بردارنده قندهاي مركب، فيبرها و انواع ويتامين هاست.
گروه سوم- شامل ميوه ها، تأمين كننده قندها- مواد فيبري و  ويتامين ها به خصوص ويتامين ث و پتاسيم است.
گروه چهارم- شامل شير و فراورده هاي لبني و تأمين كننده عمده كلسيم، پروتئين، ويتامين A و ويتامين هاي گروه ب است.
گروه پنجم- انواع گوشت هاي سفيد و قرمز و آبزيان و تخم مرغ را در برمي گيرد كه پروتئين، چربي، آهن، يد، روي و ويتامين هاي گروه ب را تأمين مي كنند.
گروه ششم- شامل روغن ها و چربي ها است كه تأمين كننده اسيدهاي چرب لازم و فراهم كننده ويتامين هاي محلول در چربي هستند.
گروه هفتم- شامل آب و نوشيدني ها است كه تأمين كننده آب و مواد معدني مي شود.به موازات توصيه استفاده متناسب و متعادل و متنوع از گروه هاي مختلف غذايي كه به تدريج بحث مفصلي را خواهيم داشت، به ايجاد نظم و رعايت وعده هاي غذايي كه در تثبيت سلامتي بي اثر نيستند نيز به شرح زير مي پردازيم:
گرچه دستيابي به نيازهاي روزمره بدن و عناصر حياتي و مواد مغذي، زماني فراهم مي گردد كه از تمام گروه هاي نام برده شده در طول روز به مقادير معيني استفاده شود و مواد غذايي مختلف كه در يك گروه قرار دارند، مي توانند تا اندازه اي جايگزين يكديگر شوند ولي لزوم تنوع بخشيدن به انتخاب آنها نيز به دلايل زير لازم است تا تعادل لازم در تامين پنجاه ماده مغذي ميسر گردد.مثلاً انواع گوشت هاي گوسفند، گوساله، مرغ و ماهي، آهن قابل توجهي دارند ولي منبع مناسبي براي تأمين كلسيم به حساب نمي آيند. از سوي ديگر گرچه شير و فرآورده هاي لبني داراي كلسيم هستند ولي غير از شير مادر، منبع مناسبي براي آهن تلقي نمي شوند يا مصرف ميوه ها كه براي سلامتي و حفظ بدن بسيار تأثيرگذارند، گروهي از آنها مانند توت فرنگي حاوي ويتامين C و انواعي از آنها مانند زردآلو حاوي ويتامين A نيز هستند. پس نتيجه مي گيريم كه انتخاب مواد غذايي متنوع و متعادل براي دستيابي به تني سالم و ذهني پويا، نه تنها لازم بلكه واجب نيز هست و هرگونه كم خوري يا زياده روي حتي در مصرف مواد مغذي، مي تواند مضر باشد. از اين روست كه مواد خوراكي مي تواند به عنوان دوا، غذا و سم دسته بندي شود.
مواد مغذي وقتي دواست كه بتواند كمبودهاي بدن را برطرف و از بروز بيماري هاي ناشي از تخليه كامل آن جلوگيري نمايد و غذاست وقتي كه انرژي مورد نياز را تأمين و رفع گرسنگي كند و سم است وقتي كه بيشتر از نياز مصرف شود و تعادل را برهم زند.
در رابطه با وعده هاي غذايي نيز رعايت تعادل، يك اصل است:
الف- صبحانه: از مهم ترين وعده هاي غذايي در آغاز روز جديد تلقي مي شود و بايد يك چهارم انرژي و مواد مغذي مورد نياز بدن را تأمين سازد.
ب- نيم روز: كه در حفظ سطح قند خون و جلوگيري از افت فشار خون و توان كاري تأثيرگذار است و بايد حاوي 10 درصد كل انرژي باشد.
ج- ناهار: از جمله وعده هاي عمده تلقي مي شود كه حداقل 30درصد كل انرژي را بايد در اين وعده دريافت كرد.
د- عصرانه: وعده بين ناهار و شام است كه با اختصاص۱۰ درصد از كل انرژي دريافتي در اين وعده، از خسته ترشدن و بيش خواري در وعده شام، جلوگيري مي كند.
ر- شام: 25درصد كل انرژي را مي تواند تأمين نمايد. البته انتقال قسمتي از انرژي به عصرانه و استفاده از شام سبك و زودهنگام و كم قند، در حفظ تناسب اندام و رفع بدخوابي مي تواند تأثيرگذار باشد.
*رئيس انجمن تغذيه ايران

برنامه كشوري براي درمان سكته مغزي
000444.jpg
دكتر بابك زماني- روز دوشنبه 15 خرداد وزير بهداشت و درمان در مراسم افتتاحيه سيزدهمين كنگره مغز و اعصاب ايران ضمن اشاره به اهميت ملي درمان سكته مغزي و برشمردن مشكلات و نواقصي كه تاكنون كشور در اين زمينه داشته است، گفت: حل اين مسأله در گرو يك برنامه كشوري است و آمادگي وزارت متبوع خود را در پيگيري برنامه هاي انجمن هاي تخصصي در حل اين معضل اعلام كرد و افزود: با تكرار مشكلات و اهميت موضوع هيچ مشكلي حل نمي شود، متخصصين و انجمن هاي علمي بايد با ارايه راهكارهاي عملي دولت را ياري دهند. دو مطلبي كه توسط وزير محترم بهداشت اعلام شده نشان دهنده نوعي واقع بيني و روشن انديشي است كه مي تواند نتايج بسيار مفيدي در زمينه مسايل بهداشتي كشور داشته باشد.
اولاً: در درمان سكته مغزي از پيشگيري تا نوتواني، بخش هاي بسيار متفاوتي از جامعه بايد درگير شوند. در پيشگيري، رسانه ها بايد سياست هاي تبليغي هماهنگي داشته باشند. دامنه اين سياست ها از فيلم و سينما تا تبليغات درون شهري را در برمي گيرد. در درمان حاد سكته مغزي بخش هاي مختلفي از جامعه از مسئولين حمل و نقل شهري اورژانس ها درگير مي شوند، كليه بيمارستان هاي اورژانس بايد آموزش هاي هماهنگي ببينند و مراكز يا واحدهاي سكته مغزي بايد به صورتي متمركز بيماران را بپذيرند يا برحسب ميزان كارايي خود ارجاع دهند. داروي مورد مصرف در مرحله حاد كه قيمت بسيار بالايي دارد و حداكثر تا سه ساعت پس از شروع سكته مغزي كاربرد دارد فقط در طي يك برنامه كشوري فراهم شود و گرنه هيچ كس با دو ميليون تومان در جيب سكته نمي كند! پس از طي مرحله حاد بيماران بايد به مراكزي منتقل شوند كه در آن مراكز تحت مراقبت هاي طولاني مدتي قرار داشته باشند. گردآوري همه اين امكانات بدون يك طرح كشوري و بدون مداخله مستقيم دولت غيرممكن است.اما نكته دومي كه وزير بهداشت بر آن تأكيد كرد اين بود كه اين برنامه بدون همياري انجمن هاي تخصصي غيرممكن است. نه تنها در اين زمينه بلكه در ساير زمينه هاي بهداشتي درماني نيز درست همين است كه انجمن هاي تخصصي مورد مشورت باشند و چارچوب و جزييات برنامه هاي بهداشتي و درماني با نظر آنان تدوين شود. در بسياري از معضلات درماني راه حل هاي علمي اي وجود دارد كه مي توانند راهگشا باشند. راه حل هاي علمي براي تعيين برنامه هاي كشوري، سرمايه گذاري هاي بهداشتي و حتي تعيين تعرفه  هاي درماني قاعدتاً مفيدترين راه حل ها و كوتاه ترين راه ها به مقصود هستند.باشد كه جامعه پزشكي كشور اين برخورد وزير محترم را خوش آمد بگويند و فراخوان اعلام شده را جدي بگيرند.سيزدهمين كنگره بين المللي مغز و اعصاب تا امروز 18/3/1385 ادامه دارد و در آن ضمن شركت بيش از 400 نفر متخصصين مغز و اعصاب ايراني سخنراناني از ساير كشورها نيز به ارايه مطلب در زمينه هاي صرع، سكته مغزي، زوال عقل (آلزايمر)، پاركينسون و ساير بيماري هاي مغز و اعصاب خواهند پرداخت.

گزارش
نخستين مركز دندانپزشكي و توانبخشي سندرم داون راه اندازي شد
سميه شرافتي- اولين مركز خدمات دندانپزشكي و توانبخشي سندرم داون با همكاري مركز توانبخشي وزارت كار در زعفرانيه تهران راه اندازي شد. سندرم داون يك اختلال كروموزومي است كه در آن فرد به جاي 46 كروموزوم يك كروموزوم اضافي دارد. علت وجود اين كروموزوم اضافي اختلال در جداشدن كروموزوم هاي مادر است.
اين اختلال به علت ازدياد سن مادر و اختلال عمل تخمدان هاي مادران مسن به وجود مي آيد. افراد مبتلا به اين بيماري در ميان مردم به عنوان منگول ها شناخته مي شوند. سينه پهن، شكم برآمده و بزرگ، دست ها و انگشتان چاق و بند انگشتان تقريباً گرد، سركوچك، چشمان نزديك به هم و مدور، سقف دهان كوتاه، دندان هاي شيري نامنظم، دندان هاي دائمي بد شكل و داراي ناهنجاري هاي مختلف از جمله علائمي است كه در اين بيماران ديده مي شود.
مدير عامل انجمن سندرم ايران درباره مشكلات دهان و دندان اين بيماران گفت: اكثر كودكان و افراد داراي سندرم داون نيازمند خدمات ويژه دندانپزشكي و توانبخشي هستند و با توجه به اينكه بسياري از اين افراد در خانواده هاي كم درآمد زندگي مي كنند اين مؤسسه با همكاري يك انجمن خيريه اين نوع خدمات را در اختيار نيازمندان قرار مي دهد. طليعه اللهياري گفت: خدمات اين مركز براي خانواده هاي كم درآمد و نيازمند، به طور رايگان عرضه مي شود. وي با اشاره به اينكه اكثر افراد داراي سندرم داون دچار ناراحتي هاي دندان مي شوند و نيازمند خدمات دندانپزشكي بطور مداوم هستند اما با توجه به حساسيت  بالاي آنان،  بسياري از دندانپزشكان از پذيرش آنها خودداري مي كنند.

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |