پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
«هفت مثنوي» مولانا در موسيقي ايراني
000393.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: «هفت مثنوي» مولانا در قالب يك كنسرت سنتور در فرهنگسراي نياوران بررسي مي شود.
مجيد كياني، نوازنده سنتور در برنامه اي تحت عنوان «هفت مثنوي» به اجراي برنامه اي در ارتباط با ۷ مثنوي از «مثنوي معنوي مولانا» مي  پردازد.به گفته مهرداد كياني، اين كنسرت در ادامه مجموعه برنامه  هاي «شناخت هنر موسيقي ايراني» برگزار مي شود. برپايي مجموعه برنامه هاي «هنر موسيقي ايراني» شامل ۱۰ برنامه است كه دو برنامه اول با عناوين «نقش سكوت در موسيقي دستگاه هاي رديف» و «نگرشي بر غم در موسيقي دستگاه هاي رديف» در سال۸۴ اجرا شده و از پنج برنامه اي كه قرار است در سال۸۵ اجرا شود، «هفت مثنوي» اولين برنامه است.
كنسرت «هفت مثنوي» و البته بقيه كنسرت هاي اين مجموعه برنامه جنبه پژوهشي دارد به اين صورت كه در ابتدا در مدت زمان ۴۵ دقيقه، نوازنده در مورد موضوع برنامه سخنراني مي كند و در يك مدت زمان برابر، سنتور مي نوازد.در كنسرت «هفت مثنوي» كه ۲۳ تيرماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود، در بخش اول «ني نامه مولانا» مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد و در بخش دوم ني نامه در فرم هفت مثنوي در سه دستگاه شور، چهارگاه و ماهور و چهار آواز ابوعطا، افشاري، بيات ترك و بيات زند توسط مجيد كياني اجرا خواهد شد.
مهرداد كياني در پاسخ به اين سؤال كه موضوعات برنامه ها بر چه اساس انتخاب شده، مي گويد: «پدرم با هدف شناساندن هنر موسيقي ايراني موضوعات مختلف را برگزيده است و به اعتقاد ايشان با اين برنامه ها مي توان درك موسيقايي مردم كشورمان را بالا ببريم. در راستاي همين هدف DVD برنامه هاي اجرا شده را نيز به بازار موسيقي عرضه مي كنيم تا در دسترس كليه علاقه مندان قرار گيرد.»
بعد از «هفت مثنوي» ، دومين برنامه سال۸۵ در شهريور ماه با عنوان «چهار عنصر طبيعت در موسيقي ايراني» اجرا مي شود.«موسيقي هنر است يا تفنن» عنوان سومين برنامه سال۸۵ و پنجمين برنامه از مجموعه «هنر موسيقي ايراني» است.«طبيعت و موسيقي دستگاه هاي رديف» و «نگرشي بر غم» عناوين برنامه هايي است كه به ترتيب در دي ماه و اسفند ماه برگزار مي شود.
به گفته كياني مخاطب سري برنامه هاي پژوهشي اين دوره، اغلب دانشجويان و هنرجويان رشته موسيقي بوده اند و به همين جهت ترتيب و توالي برنامه ها طوري در نظر گرفته شده كه آنها به راحتي بتوانند از برنامه ها استفاده كنند.
برگزاركنندگان اين برنامه اميدوارند ساير علاقه مندان به هنر موسيقي نيز استقبال خوبي از آن نشان دهند.

كتابخانه
۱۲۴ سال كتاب شناسي نمايش
000384.jpg
گروه ادب و هنر- يك كتاب در حوزه نمايش و يك كتاب در حوزه فرهنگ عامه و يك كتاب در حوزه داستان، برگزيده هاي امروز ستون كتابخانه هستند.
كتاب شناسي نمايش با گردآوري علي تاجور به معرفي منابع هنر نمايش پرداخته است. به طور قطع كتاب شناسي هاي تخصصي مي توانند اطلاعاتي در قالب نيازمندي هاي علوم مختلف در اختيار پژوهشگران، كارشناسان و متخصصان علوم مختلف قرارداده و قابليت دسترسي و تمركز را براي آنان آسان تر كنند. كتاب شناسي نمايش با هدف جمع آوري اطلاعات مربوط به كتاب هاي منتشرشده درباره يا در ارتباط با نمايش(تئاتر) تدوين شده است. اين كتاب اطلاعات مربوط به اين حوزه را در محدوده زماني سال ۱۲۶۰تا اواخر شهريور ۱۳۸۴ در برمي گيرد.
به گفته گردآورنده، اين كتاب شناسي به هيچ وجه نماياننده تمامي كتاب هاي منتشرشده طي دوره ذكرشده نبوده و صرفاً معرف كتاب هايي است كه دسترسي به فهرست توصيفي آن امكان پذير بوده است. تهيه اين كتابشناسي به سفارش و توصيه دبيرخانه جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران انجام گرفته و براي شناسايي كتاب هاي منتشرشده درباره نمايش، از منابع چاپي و غيرچاپي مختلف استفاده شده است.
كتاب شناسي نمايش در ۳۸۶ صفحه و با قيمت ۳۰۰۰ تومان توسط پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي به بازار كتاب عرضه شده و در دسترس علاقه مندان هنر نمايش است.
فرهنگ عامه «لرگان» كجور
000390.jpg
پژوهش و تحقيق: محمود سلطاني لرگاني/ چاپ اول بهار ،۱۳۸۵ناشر: نشر آرون، ۳۰۰۰نسخه، ۳۵۰۰تومان
ترديدي نيست كه فرهنگ عامه بخشي از فرهنگ بشري را مي سازد. كشور ايران به دليل تنوع فرهنگي و قومي از فرهنگ هاي متفاوتي برخوردار است كه تفحص و تحقيق در اين حوزه يقيناً چشم اندازهاي جديدي را پيش روي علاقه مندان و محققان خواهد گشود. روستاهاي ايران هر كدام از آداب و سنن و پيشينه تاريخي برخوردارند كه مي توان در حوزه هاي مختلف به تحقيق پرداخت. شايد اسامي برخي از روستاها براي همه مردم چندان آشنا نباشد، ولي در بسياري از روستاها گوهرهاي فرهنگي، تاريخي و هنري نهفته است كه بايد آنها را كشف و به مردم معرفي كرد. «لرگان» از روستاهاي زيباي كجور شهرستان نوشهر استان مازندران است كه محمود سلطاني لرگاني در كتاب خود سعي كرد آداب و سنن و موقعيت تاريخي و جغرافيايي آن را به خوبي معرفي كند. با مطالعه اين اثر مي توان با فرهنگي بكر و دست نخورده آشنا شد.
بعد از ظهر جمعه داستان نويسان جوان
000387.jpg
«بعدازظهر همه جمعه ها» عنوان مجموعه داستاني است كه به كوشش كارگاه قصه و رمان جمع آوري و توسط نشر سوره مهر روانه بازار كتاب شده است. كتاب مهر سالانه در يك مجلد در كارگاه قصه و رمان منتشر مي شود. مراكز آفرينش هاي ادبي استان هاي حوزه هنري، گزيده اي از آثار را پس از جمع آوري و بررسي اوليه، در اختيار كارگاه رمان قرار مي دهند.
«بعد ازظهر همه جمعه ها» شامل بيست و هفت داستان، از بين ۴۰۰ اثر انتخاب شده است. كتاب مهر در نظر دارد هرساله با اين كار، داستان نويسان مستعد و تواناي جوان كشور را معرفي كرده و نوع نگاه آنان به زندگي و انسان را در عرصه داستان كوتاه به تصوير بكشد.مجموعه داستان هاي كوتاه چند صفحه اي كه توسط داستان نويسان جوان و مستعد سراسر كشور نوشته شده، هرچند كه خالي از اشكال نيست اما فتح  باب خوبي براي معرفي و تربيت داستان نويسان جوان است. شايد در آينده اي نه چندان دور، تعدادي از نويسنده هاي اين كتاب و مجموعه هاي مشابه، مبدل به داستان نويس هاي حرفه اي شدند. «بعد از ظهر همه جمعه ها» را مي توانيد با قيمت ۱۵۰۰ تومان از كتابفروشي ها خريداري كنيد.

چين ميزبان فيلم جديد بسون
000378.jpg
گروه ادب و هنر- لوك بسون فيلمسازي در چين را تجربه مي كند. اين هنرمند فرانسوي كه به زودي راهي اين كشور پهناور آسيايي مي شود، يك بار ديگر از علاقه خود به ساخت يك فيلم در چين صحبت كرد.
به نوشته سايت كونگ فو سينما، بسون امسال رياست هيأت داوران جشنواره بين المللي فيلم شانگهاي را به عهده دارد. حضور او در اين جشنواره، بهانه اي است تا وي علاقه ديرينه اش مبني بر كارگرداني فيلمي در اين مكان را عملي كند. بسون مي گويد: «هميشه دوست داشتم كه فيلمي را در اين كشور رويايي، جادويي و رنگارنگ كار كنم. فرقي نمي كند كه تهيه كننده اش باشم يا كارگردان آن. صنعت سينما در چين بسيار پيشرفته است و اين كشور فيلم هاي خوبي تهيه و توليد مي كند.»
بسون اين شايعه كه فيلمش در چين حال و هوايي شبيه «قهرمان» يا «خانه خنجرهاي پران» را خواهد داشت، رد كرد. وي تأكيد كرد كه هنوز فيلمنامه اي را براي اين كار در نظر ندارد، اما ترجيح مي دهد كه يك فيلم درام  اكشن در چين بسازد تا يك فيلم حماسي رزمي.
جشنواره شانگهاي امسال يك برنامه مرور بر آثار بسون هم دارد كه فيلم جديد او «فرشته آ» را در كنار كارهاي قديمي ترش همچون «ليون» و «عنصر پنجم» به نمايش مي گذارد.

«داوينچي» ۴۰۰ ميليون دلاري
000375.jpg
گروه ادب و هنر- «رمز داوينچي» با يك فروش خوب ۵۲ميليون دلاري در سطح بين المللي روبه رو شد. اين رقم فروش يك بار ديگر اين فيلم جنجالي را صدرنشين جدول بين المللي فروش كرد.
به نوشته آسوشيتدپرس، «رمز داوينچي» طي سه هفته نمايش بين المللي خود در حدود ۹۰كشور جهان، به يك فروش كلي ۴۱۰ميليون دلاري دست پيدا كرده است. فروش فيلم طي همين مدت در آمريكا به ۱۷۲ميليون دلار رسيده است. شركت سوني _تهيه كننده فيلم- قبل از اين با «مرد عنكبوتي» ۱ و۲ (در سالهاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ ) به يك رقم فروش بين المللي ۴۱۸ و ۴۱۱ ميليون دلاري رسيده است. «رمز داوينچي» تا هفته آينده اين رقم هاي فروش را رد مي كند و تبديل به موفق ترين محصول سينمايي اين شركت در سطح بين المللي مي شود.فاصله رقم فروش «رمز داوينچي» با بقيه فيلم هايي كه در سطح بين المللي روي پرده هستند، خيلي زياد است. دومين فيلم جدول بين المللي فروش «مردان ايكس ۳» كه با يك فروش ۵/۳۳ميليون دلاري اين مقام را كسب كرد. فروش كلي اين اكشن حادثه اي بعد از دو هفته نمايش بين المللي به ۵/۱۳۴ ميليون دلار رسيده كه ۴۰ ميليون كمتر از رقم فروش فيلم طي همين مدت در آمريكا است.

مشكل «فنا» ادامه دارد
000381.jpg
گروه ادب و هنر- دادگاه عالي هند حاضر به پذيرش مسئوليت امنيت نمايش فيلم پرفروش «فنا» در ايالت گوجرات نشد، مسئولين اين دادگاه گفتند سازندگان فيلم خودشان مسئول نمايش كارشان در سراسر خاك هند هستند.
به نوشته سايت اينترنتي اينديا اف ام، به دنبال ممنوعيت نمايش «فنا» در گوجرات، سازندگان فيلم و عده اي از دست اندركاران سينماي هند، از دادگاه عالي كشور خواستند كه با مداخله خود امكان نمايش عمومي توأم با امنيت فيلم را در اين ايالت فراهم كنند. اما دادگاه عالي هند اعلام كرد كه اين مسأله ارتباطي با آنها پيدا نمي كند و حكم يك مسأله حقوقي را ندارد.
اتحاديه سينماداران هند دو هفته اعلام كردند كه «فنا» را _ كه تازه ترين فيلم عامرخان، سوپر استار مسلمان هند است- اكران عمومي نخواهند كرد. علت اين امر مخالفت عامرخان با احداث يك سد بزرگ در اين ايالت است. در شرايطي كه سياستمداران محل احداث اين سد را كمك بزرگي به پيشرفت اقتصادي و فرهنگي گوجرات و كل هند مي دانند، عامرخان مي گويد ساخت اين سد باعث بي خانمان شد چند صد هزار خانواري مي شود كه در اين منطقه زندگي مي كنند. وي چند روز قبل يك بار ديگر مخالفتش با احداث اين سد را اعلام كرد.

كارگاه
هنر ياد گرفتن
گروه ادب و هنر- كارگاه هاي هنري مجسمه سازي محمود بخشي با عنوان «پانسماني براي زخم هاي هنر معاصر» روزهاي ۱۹ و ۲۰خرداد و محمد ابراهيم جعفري با عنوان «هنر يادگرفتن» در روزهاي ۱۸ و ۲۵ خرداد همراه با جلسه پرسش و پاسخ از ساعت ۱۶ تا۲۰ در مدرسه تخصصي ماه مهر برگزار مي شود.
علاقه مندان براي شركت در اين جلسات طي روزهاي ياد شده مي توانند به نشاني خيابان ولي عصر، روبه روي پارك ملت، كاج آبادي، پلاك ۱۲ مراجعه كنند.

سخنراني
تئاتر تجربي
گروه ادب و هنر- قطب الدين صادقي- مدرس و كارگردان تئاتر- روز شنبه ۲۰ خردادماه در تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر، پيرامون «تئاتر تجربي» سخنراني خواهد كرد.
اين نشست پژوهشي رأس ساعت ۱۸ روز ياد شده و به همت واحد انتشارات و پژوهش مركز هنرهاي نمايشي برگزار خواهد شد.
پيش از اين در جريان برگزاري نشست هاي پژوهشي و سخنراني واحد انتشارات و پژوهش مركز هنرهاي نمايشي،  احمد دامود و محسن حسيني به ترتيب در خصوص پرفورمنس و تئاتر تجربي سخنراني كرده بودند.

نمايش
همسايه ها در چهارسو
گروه ادب و هنر- با نزديك شدن به زمان اتمام اجراهاي نمايش «امشب بايد بميرم» ، تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر ميزبان اجراي نمايش «همسايه ها» به كارگرداني داود دانشور خواهد بود.
اين نمايش كه متن آن خارجي و نويسنده اش جيمز ساندرز است با ترجمه و كارگرداني داود دانشور از اول تيرماه در تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه خواهد رفت.
نمايش «همسايه ها» از بازي دو بازيگر بهره مي برد و مدت اجراي آن نيز ۷۰دقيقه است.

بازي
Tomb Raider
سيستم:PC/ PS1
سبك : اكشن سوم شخص
000456.jpg
اين بازي برترين عنوان سال ۱۹۹۶ است؛ بله درست است بهترين بازي سال ۹۶. اين بازي پايه گذار بازي هاي سبك اكشن _ ماجرايي است كه اكنون در بازارها به وفور يافت مي شود. اما با وجود گذشت ساليان سال از آن زمان هنوز يكي از اثرات ارزشمند و خوب در دنياي بازيهاي كامپيوتري و ويدئويي است.
نسخه PS1 اين بازي يكي از كمياب ترين عناوين بازي هاست. اما هنوز نسخه PC آن را مي توان از آرشيوهاي قوي تهيه كرد. اين بازي آغاز ماجراهاي لارا _ كرافت است. لارا به دنبال يافتن يك دستبند باستاني وارد قسمت هاي باستاني در تبت، روم و مصر و حتي قاره گمشده آتلانتيس مي شود.
گرافيك بازي در حد اولين عنوان اكشن _ ماجرايي دنيا و كنترل بازي بسيار عالي و مناسب است. طراحي و فضا سازي ها خوب و مطلوب كار شده است ولي چيزي كه بيش از همه به ياد مي ماند، موسيقي بازي است. يك اركستر كامل قطعات موسيقي را كه در لحظات مختلف همراه لارا كرافت هستند كار كرده است. انصافاً مي توان گفت علاوه بر فضاسازي هاي قدرتمند، بازي موسيقي بي نظيري دارد.متأسفانه از تم اصلي اين موسيقي نه تنها در فيلم Tomb Raider كه در قسمت هاي اخير بازي هم استفاده شده است. شركت Core Design هر چند نتوانست در آينده هرگز موفقيت اين نسخه افسانه اي بازي را تكرار كند اما پايه بسيار زيبا و به يادماندني براي بازي هاي اكشن _ ماجرايي دنيا گذاشت.
Indiana Joens and the Emperors tomb
سيستم:PS2/ PC
سبك : اكشن _ ماجرايي سوم شخص
000459.jpg
يكي از زيباترين بازي هاي ساخته شده بر اساس داستان هاي سري معروف اينديانا جونز همين بازي است. در اين بازي كه مي توان آن را چهارمين قسمت سري اينديانا جونز ناميد (هر چند چهارمين فيلم هرگز ساخته نشد) شما در نقش اينديانا جونز وارد معابد و محل هاي باستاني مي شويد و باز هم دشمنان درجه يك شما ارتش آلمان نازي هستند كه مي خواهند زودتر از شما از راز معبد امپراتور سر در آورند.
سبك گرافيك بازي در حد خوب و مقبولي قرار دارد و بافت ها و نورپردازي ها و فضاسازي خوبي در بازي پياده كرده اند. اينديانا جونز با ضربات مشت و شلاق و همچنين سلاحهايي كه در ميان بازي به دست مي آورد مثل تپانچه، مسلسل و يا حتي شمشير و نيزه با دشمنان وارد مبارزه مي شود.
انصافاً كسب كنترل و درگيريها بسيار خوب و درگير كننده كار شده اند و به خوبي حس نبرد را منتقل مي كنند. معماها چندان سخت و دشوار نيستند و مسير حركت كاملاً مشخص و واضح و به صورت كاملاً خطي كار شده است. اين بازي يكي از بهترين ساخت ها از روي فيلم اينديانا جونز در دنياي بازيهاست.
Forbidden Siren
سيستم :PS2
سبك : اكشن _ ماجرايي سوم شخص
000462.jpg
اين بازي يكي از كارهاي بسيار زيبا و ارزشمند شركت سرگرمي هاي سوني SEGA است كه باز هم روايت يكي از داستان هاي ترسناك ژاپني است. بازي از ديد چندين نفر كه وارد منطقه خاصي شده اند حكايت مي شود و در هر قسمت شما كنترل يكي از اين افراد را در اختيار داريد.
منطقه مذكور جايي نفرين شده است كه در تسخير شريپتو قرار دارد. موجودي است شبيه زامبي كه در اثر شنيدن صداي يك آژير، تبديل به موجودي خونخوار و ناميرا مي شود كه حتي گلوله هم بر بدنش اثر ندارد. حالت دوربين و سبك كلي بازي چيزي شبيه بازي هاي سري Silent Hill است و حتي در برخي از جاها بايد با استفاده از چراغ قوه راه را روشن كنيد و به پيش برويد.
پيش روي در بازي چندان ساده نيست و چون شريپتوها از بين نمي روند شما تنها براي لحظاتي مي توانيد از دست آنها در امان باشيد. سبك گرافيك بازي كاري جالب و ابتكار جديدي از SEGA بود كه در آن چهره افراد را روي صورت شخصيت به صورت سه بعدي كشيده بودند و حالتي واقعي به كاركتر داده شده بود.
با توجه به وضعيت دوربين بازي شما نمي توانستيد محل دقيق شريپتوها را پيدا كنيد و بايد با قابليت ديگري از بازي كه چرخاندن آنالوگ در جهتي خاص (مثل تنظيم جهت آنتن) بود وضعيت را از ديد شريپتوها مشاهده مي كرديد تا محل دقيق او را بتوانيد شناسايي كنيد. اين بازي يكي از عنوان هاي خوب و قوي در ژانر ترسناك PS2 به شمار مي آيد.

جدول هاي اعداد
حل جدول شماره ۸۹
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
000465.jpg
000468.jpg

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |