پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
ورود ويجر۲ به فضاي ميان ستاره اي
000411.jpg
مرزهاي خارجي منظومه شمسي شكل منظمي ندارد و به نظر مي رسد مشتي از درون به آن ضربه زده و بخشي از آن را قر كرده  است. اين نتايج به دنبال اطلاعات ارسالي فضاپيماي ويجر۲ به دست آمده است كه درحال عبور از مرزهاي منظومه شمسي است. جالب اين جا است كه ويجر۲ نسبت به برادر خود كه در سال ۲۰۰۴ از منظومه شمسي خارج شد، در فاصله نزديك تري نسبت به خورشيد قرار دارد.
بيش از سي سال است فضاپيماهاي ويجر در پي يافتن ساكنان احتمالي و هوشمند غيرزميني، مسير خروج از منظومه شمسي را طي مي كنند. خيلي ها فكر مي كردند مولد هسته اي فضاپيماها در سال ۲۰۰۰ ميلادي از كار خواهد افتاد و چيزي جز يك تابوت يخ زده كه حامل پلاك طلايي دوستي زميني ها است، از آن ها باقي نخواهد ماند؛ اما مراو اوفر، اخترفيزيك دان دانشگاه جورج ماسون ويرجينيا نظري غير اين دارد. او به تازگي توانسته است آخرين داده هاي ارسالي ويجر۲ را تحليل كند و با استفاده از آن، شكل خورشيدكره (هليوسفر) را شبيه سازي كند. خورشيدكره، حباب مغناطيسي بسيار عظيمي است كه منظومه شمسي، بادهاي خورشيدي و ميدان مغناطيسي خورشيد را در بر گرفته است.
ويجر۲ كه در جنوب استواي منظومه شمسي حركت مي كند، آرام آرام اثرات ضربه خروجي (Termination Shock) را احساس مي كند. اين موج ضربه اي هنگامي ايجاد مي شود كه بادهاي خورشيدي كه با سرعت ۱‎/۶ميليون كيلومتر در ساعت حركت مي كنند ( ۴۴۵ كيلومتر بر ثانيه)، به بادهاي ميان ستاره اي كه با سرعت كمتري جريان دارند برخورد مي كنند. در سال ،۲۰۰۲ دو سال مانده به آن كه ويجر۱ از خورشيد كره خارج شود، ابزارهاي علمي آن شروع به آشكارسازي ذراتي پرانرژي  كرد كه پس از مدتي مشخص شد منشأشان موج ضربه اي خروجي است. چهارسال پس از اولين گزارش ارسالي ويجر،۱ رابرت دكر از دانشگاه جان هاپكينز گزارش داده است كه ويجر۲ هم ذرات مشابهي را آشكار كرده است.
اما در حال حاضر، فاصله ويجر۲ با خورشيد حدود يك ميليارد و سيصد ميليون كيلومتر كم تر از فاصله ويجر۱ با خورشيد در دسامبر ۲۰۰۴ است كه اين فضاپيما از موج ضربه اي نيم كره شمالي منظومه شمسي عبور كرد. اين بدان معني است كه در نيم كره جنوبي، موج ضربه اي خروجي به سمت داخل منظومه شمسي منحرف شده است. با توجه به داده هاي بدست آمده، دانشمندان انتظار دارند ويجر۲ حداكثر تا دو سال آينده، از اين موج ضربه اي عبور كند.
اوفر در شبيه سازي هاي خود نشان داده است دليل انحراف خورشيدكره در نيم كره جنوبي منظومه شمسي، احتمالا ميدان مغناطيسي قوي تر ميان ستاره اي است كه ميدان مغناطيسي خورشيدي را به عقب رانده است. اوفر توانسته نشان دهد چگونه يك ميدان مغناطيسي مشخص مي تواند با مشاهدات ويجر۲ سازگار باشد. اين مدل سازي حالتي مشابه مغناطيس كره زمين را تداعي مي كند كه در يك سو به دليل فشار ميدان مغناطيسي خورشيد به داخل منحرف شده است و در سوي ديگر كشيده شده است. البته بايد توجه داشت تنها اندازه گيري هاي دانشمندان از خورشيدكره محدود به اطلاعات ارسالي دو فضاپيماي ويجر است كه آنها هم فقط دو محدوده نسبتا نزديك به يكديگر را در شمال و جنوب استواي منظومه شمسي اندازه گيري كرده اند و هنوز خيلي زود است بخواهيم در مورد شكل كلي اين حباب عظيم اظهار نظر كنيم.
دكر و اوفر نتايج تحقيقات خود را در نشست اتحاديه ژئوفيزيك ايالات متحده ارايه كرده اند و اميدوارند كه ويجر۲ بتواند گوي سبقت را از برادر دوقلوي خود بربايد و سريع تر به فضاي ميان ستاره اي راه يابد. شبيه سازي اوفر نشان مي دهد ويجر۲ براي رسيدن به فضاي ميان ستاره اي بايد مسافت كوتاه تري را طي كند و از اين رو تنها ده سال زمان نياز دارد تا براي نخستين بار، يك ابزار ساخت دست بشر مرزهاي ميان ستاره اي را بشكند.

از دقت دوستان تا بهانه هاي دشمنان!
محمد علي بحريني:روزنامه ها و تبليغات تلويزيوني بارها خبر «همايش گام بعدي، تكميل چرخه فناوري...» در يكي از دانشگاههاي فني مهندسي تهران در تاريخ ۸/۲/۸۵ با حضور مقامات بلند پايه پخش كردند.در اين مورد چند نكته به شرح زير ذكر مي شود: «تكميل چرخه فناوري...» واژهاي شناخته شده و مصطلح نيست.اين واژه براي سوخت هسته اي بكار برده مي شود.كاربرد اين واژه براي حوزه ديگر فناوري چندان كار درستي به نظر نمي رسد.فقط امكان دارد مخاطبين به گمانهاي ناصواب بيفتند.نبايد به بهانه هاي واهي به دشمن گزگ داد.فناوريها مظهر ثروت در جهان امروزي هستند.معنا و مفهوم فناوري با خلق ارزش همخوان و هم معنا است.رقابت دنياي امروز نيز در همين نقطه خلاصه شده است.
با استناد به سياستهاي كلي نظام و سند چشم انداز، كشور عزم كرده است كه از فناوريهاي مختلف مانند فناوري اطلاعات، فناوري زيستي، فناوري نانو و... به ارزش افزوده، توليد ثروت و افزايش كيفيت زندگي مردم دست يابد.لذا هر حركتي در حوزه فناوري بايد با تاكيد بر خلق ارزش و در شرايط اقتصادي و فناوري دنبال گردد.مطرح كردن واژه هاي خاص يك فناوري با بقيه فناوري ها به نوعي گزگ دادن به دست دشمن است و بهانه آنها را زيادتر مي كند.
چندي قبل يكي از مقامات بلند پايه از كاربست يك فناوري در حوزه كاري خود خبر داد.هنوز چند ساعتي نگذشته بود كه طيف وسيعي تبليغات مسموم توسط رسانه هاي دشمن شكل گرفت كه ايران اين فناوري را براي كاربرد خاص خود مي خواهد.همان روزها فعاليت يك شركت ايراني كه در حال انتقال فناوري از يك شركت كانادائي در حوزه پزشكي و سلامت بود، به علت اين سخنان و شانتاژ تبليغاتي از بين رفت! در حوزه فناوري بايد با ظرافت تمام و وسواس نكات ريز و درشت را دقت نمود و از هر گونه فعاليتي كه دشمن سوء استفاده كند، پرهيز كرد.در اين ميان وظيفه مراكز اطلاع رساني به ويژه تلويزيون بسيار حساس است.

مايكروسافت در پي خريد اي بي
000471.jpg
ايرنا: شايعات جديد منتشر شده در اينترنت از تلاش مايكروسافت براي خريد اي بي (eBay) و الحاق آن به ام اس ان، خبر مي دهد. به گزارش نيوزفكتور، مارتين رينولد كارشناس شركت تحقيقاتي گارتنر در پي انتشار مقاله اي در نشريه نيويورك پست ، اعلام كرد گوگل به آرامي درحال پيشي گرفتن از مايكروسافت است و مايكروسافت براي رقابت با گوگل يا بايد ام اس ان را به صورت جدي تقويت كند و يا اينكه با خريداري شركتي نظير اي بي، مسير حركت خود را به كلي تغيير دهد.
اي بي (www.ebay.com) هم اكنون بزرگترين سايت خريد و فروش همه نوع كالا و خدمات در اينترنت محسوب مي شود و خدمات خريد اينترنتي پي پل (PayPal) اين شركت بيش از صد ميليون كاربر ثبت شده در كشورهاي مختلف جهان دارد و تنها در سال۲۰۰۵حدود۴۴‎/۳ ميليارد دلار كالا در اين وب سايت خريد و فروش شده است. اي بي نيز خود سال گذشته شركت ارائه دهنده خدمات تلفن اينترنتي اسكايپ را خريده بود كه چنانچه مايكروسافت اي بي را بخرد، صاحب اسكايپ نيز مي شود و مي تواند ام اس ان را متحول كند.
با اين وجود كارشناسان اينترنتي عقيده دارند مايكروسافت در صورت تمايل به خريداري اي بي بايد هزينه هاي سنگيني را بپردازد به علاوه سهامداران اي بي نيز در اين ميان متضرر خواهند شد. شايعه تلاش مايكروسافت براي خريد اي بي درحالي منتشر شده كه ياهو، هفته گذشته توافقنامه مهمي را با اي بي امضا كرد. مسئولان هيچ كدام از دو شركت مايكروسافت و اي بي در زمينه رد و يا تاييد شايعات اخير از خود واكنشي نشان نداده اند.

تعويق عرضه Windows Live Mail
000402.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت مايكروسافت تأييد نمود كه تازه ترين نسخه بتا Windows Live Mail اشكالاتي دارد. بن پون مدير برنامه Windows Live Mail در بلاگ مايكروسافت نوشت كه Live Mail به علت باگ هاي موجود در جديدترين نسخه M6، به نسخه قبلي برگردانده شده است. همچنين وي نوشت كه هم اكنون كاربران مرورگر فايرفاكس، اينترفيس قبلي و كلاسيك هات ميل را به علت نصب نسخه قديمي مشاهده خواهند نمود. مايكروسافت در نظر دارد تا پشتيباني فايرفاكس را در عرضه M6 اضافه كند.
مايكروسافت درصدد اعمال چندين تغيير در نسخه M6 است. اين تغييرات شامل افزايش زمان توقف و از كار انداختن يك حساب از ۳۰ روز به ۱۲۰ روز در صورت عدم استفاده از آن است. ساير خصوصيات شامل اجراي سريعتر، امضا و تغييرات طرح رنگ است.

ايميل مايكروسافت با فرمان  صوتي
000405.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت قصد دارد سرور پست الكترونيك جديدي راه بيندازد كه در آن كاربران مي توانند با استفاده از صدا در inbox خود، گزينه هاي مورد نظر را انتخاب كنند. اين سرور جديد مصرف تجاري دارد و بسيار گران است اما مايكروسافت هنوز قيمت اين نرم افزار را اعلام نكرده است.
نسخه فعلي Exchange ۲۰۰۳ و نسخه جديدي كه در آينده عرضه مي شود، ۲۰۰۷ نام دارد و تمامي  نسخه هاي آن، شامل آنتي ويروس قدرتمند و فناوري جلوگيري از ورود اسپم هستند. در حال حاضر حدود هفت هزار نفر مشغول  آزمودن Exchange server ۲۰۰۷ هستند و مايكروسافت در نظر دارد تا تابستان امسال، دومين نسخه آزمايشي خود را به طور گسترده تر در دسترس قرار دهد و آن را اواخر امسال يا اوايل سال ۲۰۰۷ به مشتريان عرضه كند.

حمايت از طرح ملي نرم افزارهاي آزاد/ متن باز
گروه علمي فرهنگي- حمايت از طرح ملي نرم افزارهاي آزاد/ متن باز (سيستم عامل لينوكس فارسي) از جمله اقداماتي است كه در برنامه شوراي عالي فناوري اطلاعات ديده شده است.
به گزارش روابط عمومي طرح ملي نرم افزارهاي آزاد/متن، عبدالمجيد رياضي، دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات با اعلام اين مطلب در مورد سياست هاي اين وزارتخانه در مورد حمايت از طرح نرم افزارهاي آزاد/ متن باز اظهار داشت: بحث نرم افزارهاي متن باز به خصوص سيستم عامل يكي از مسائل اصلي توسعه فناوري اطلاعات در كشور است كه ما نيز به اين امر توجه جدي داريم و سعي مي كنيم كه هر چه بيشتر توسعه پيدا كند.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين افزود: اينكه بخواهيم اعلام كنيم همه وزارتخانه ها از لينوكس فارسي به جاي ويندوز استفاده كنند فعلاً مقدور نيست، چرا كه بايد اين سيستم عامل در فضاي كوچك تري به صورت عملي و واقعي استفاده شود و ايرادهاي احتمالي آن بر طرف شده و پس از مطمئن شدن به تدريج آن را گسترش دهيم.وي با بيان اينكه مسئله اي كه در حال حاضر بايد روي آن كار كرد، بحث پايگاه داده ها است، افزود: پايگاه داده، مكمل لينوكس فارسي است و بايد روي آن نيز كار شود و به يك حداقلي كه رسيدند از آنها استفاده مي كنيم.
دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات تصريح كرد: نرم افزارهاي متن باز در يك دستگاه بايد به صورت آزمايشي استفاده شود، به  طوري كه همه خواسته هاي آن سازمان را بتواند تأمين كند.معاون وزير ارتباطات در خصوص حمايت مالي از طرح سيستم عامل ملي اظهار داشت: قطعاً چيزهايي كه مورد نياز كشور و در مقياس ملي است، مورد حمايت قرار مي گيرد، اما بايد نتيجه بخش باشد.

دستگاه كاهنده انرژي تخريبي زلزله
گروه علمي فرهنگي- پژوهشگران دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست دانشگاه صنعتي اميركبير با همكاري پژوهشگاه بين المللي زلزله، موفق به طراحي و ساخت دستگاه كاهنده انرژي تخريبي زلزله شدند.
فرشيد خالقيان مجري اين طرح، «ميراگر» را يكي از ابزارهاي مفيد و كارآور مهار انرژي هاي مخرب عنوان كرد و اظهار داشت: ميراگرها، ابزارهايي هستند كه با تبديل انرژي به حرارت در اثر اصطكاك، نيروهاي وارد شده به ساختمان ها را به حداقل مي رسانند.
وي افزود: در اين طرح نوع ساده و ارزان قيمتي از اين ميراگرها ساخته شده كه توليد آن در داخل كشور به راحتي و با قيمت بسيار مناسب امكان پذير است. البته تا كنون قيمت بالاي انواع خارجي اين دستگاه مانع از آشنايي متخصصان كشورمان و همچنين به كارگيري اين سيستم در امر مقاوم سازي يا در طراحي ساختمان ها شده است.
خالقيان كاركرد اين دستگاه را مانند نوعي ترمز كه در آن از لنت هاي ترمز صنعتي با ويژگي هاي فيزيكي مورد نظر استفاده مي شود بيان كرد و گفت: اين لنت ها بر روي دو صفحه فلزي مقاوم در مقابل هم و در محل تلاقي بادبندهاي ساختمان، به آنها متصل مي شود به گونه اي كه در هنگام وارد شدن نيروهاي جانبي ناشي از زلزله، اصطكاك لنت ها انرژي حركتي را به گرما تبديل كرده و مانع از اعمال نيروهاي بزرگ زلزله به سازه مي شود.
مجري طرح با قابل استفاده خواندن اين دستگاه در امر مقاوم سازي ساختمان ها و در مرحله طراحي گفت: در اين سيستم نيازي به تغيير پايه ريزي (فونداسيون) نيست و نصب و كاربرد آن نيز در مقايسه با ساير روش ها آسان تر است.
وي در پايان اظهار داشت: در آزمايش هاي علمي انجام شده پس از شبيه سازي رايانه اي، زلزله هاي مختلفي از جمله زلزله طبس شبيه سازي شده و به سيستم اعمال شد و نتايج اين آزمايش ها، كارايي ميراگر انرژي زلزله را نشان داد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |