پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
۹۰ درصد گروههاي حساس از برنامه هاي
كاهش ايدز بي بهره اند
000417.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: ۹۰ درصد گروههاي حساس جامعه از برنامه هاي كاهش آسيب ايدز بي بهره اند. مدير برنامه مشترك سازمان ملل متحد در نشست خبري كه با حضور نمايندگان سازمان ملل در دفتر تهران برگزار شد، گفت:  كمتر از ۱۰ درصد گروههاي حساس نظير افراد داراي روابط نامشروع جنسي، تحت پوشش برنامه هاي مربوط به مبارزه و كاهش آسيب ايدز قرار دارند كه اين پوشش نيز به تدريج روند حذفي را طي مي كند.
وي با بيان اين كه ۲۰ درصد معتادان تزريقي تحت پوشش برنامه كاهش آسيب در معرض ابتلا به بيماري ايدز قرار دارند كه براي اثرگذاري بيشتر بايد ميزان آن افزايش يابد، گفت: تخمين زده مي شود كه ۶۴ هزار نفر در سال گذشته به اين بيماري مبتلا شده اند و ۴۴۰ هزار نفر از اين بيماري در منطقه خاورميانه رنج مي برند كه اين ميزان به بيش از ۷۰۰ هزار نفر نيز مي رسد.
ستايش تصريح كرد: به گفته كوفي عنان، سكوت در مورد ايدز منجر به مرگ مي شود و اين مرگ و ميرها اغلب شامل گروههاي در معرض اين بيماري مي شود كه البته مردم نيز از اين آسيب در امان نمي مانند چون در اين صورت مردم نيز در معرض خطر بيماري قرار دارند.
سالانه ۲۰ ميليارد دلار براي مبارزه با ايدز
منابع مالي در زمينه مبارزه با ايدز در سال ۲۰۰۱ يك ميليارد و ۱۰۰ هزار دلار بود كه تا سال ۲۰۰۵ اين ميزان به ۸ ميليارد و ۳۰۰ هزار دلار افزايش يافت و برآوردها نشان مي دهد كه اين ميزان تا سال ۲۰۰۸ به سالانه ۲۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران تصريح كرد: امروزه ايدز يكي از معضلات اجتماعي است كه در ۲۵ سال اخير ۲۵ ميليون نفر را كشته است، اين بيماري گريبانگير قشر آسيب پذير نظير زنان از سن ۱۸ تا ۵۹ سال است.
براساس اين گزارش دكتر نيره توكلي، عضو هيأت علمي دانشگاه نيز در اين خصوص مي گويد: در كشورهاي در حال توسعه يا فقير زنان بيشترين قربانيان ايدزند. زماني بيشترين قربانيان ايدز را معتادان تشكيل مي دادند، اما امروز طيف قربانيان بيشتر براساس الگوي روابط جنسي تعريف و تفسير مي شود. در نتيجه جوانان و زنان آسيب پذيرترين قشرها را در برابر اين بيماري تشكيل مي دهند. وي افزود: براي مبارزه با ايدز دادن آگاهي هاي بهداشتي، بويژه بهداشت جنسيتي، ضروري است. هشدارهاي بهداشتي بايد در زندگي اقتصادي و اجتماعي جوانان و زنان كاربرد داشته باشد و در بهداشت و پزشكي بايد جامعه شناسي و فرهنگ شناسي را نيز مدنظر داشت. شناخت جامعه و طبقات و اقشار آن بزرگترين كمك را به شناخت افراد آسيب پذير و ناقل احتمالي بيماريها مي كند. چيزي كه اگر امروز در مورد آن كوتاهي شود، فردا خيلي دير است.

داروي بيماران خاص سهميه بندي شد
گروه اجتماعي- داروي بيماران تالاسمي و هموفيلي سهميه بندي شد.
رئيس هيأت مديره انجمن تالاسمي و مديرعامل كانون هموفيلي اعلام كرده اند داروهاي اين بيماران بدون توجه به دستور پزشك و به صورت سهميه بندي توزيع مي شود.
مديرعامل كانون هموفيلي از كمبود فاكتورهاي انعقادي بيماران هموفيلي خبر داد و گفت:  توزيع داروهاي بيماران هموفيلي به صورت كوپني بدون توجه به دستور پزشك صورت مي گيرد.
احمد قويدل در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: كانون هموفيلي ايران نسبت به وضعيت سلامت بيماران هموفيلي با توجه به كمبودهاي جدي دارويي كه دائما توسط وزارت بهداشت تكذيب مي شود نگران است.
مدير عامل كانون هموفيلي ادامه داد: با كدام استدلال پزشكي به داروخانه ۱۳ آبان دستور داده مي شده كه به هر بيمار فارغ از شدت خونريزي تنها سه عدد فاكتور تحويل شده است.
وي گفت: اين وضعيت در شهرستان ها به مراتب بدتر است و بيماران كاملا در معرض معلوليت هاي مفصلي جبران ناپذير قرار دارند.
رئيس هيات مديره انجمن تالاسمي نيز از سهميه بندي داروي بيماران تالاسمي در تهران و شهرستان خبر داد و گفت: سهميه بندي دارو بايد منطقي و علمي صورت گيرد.
دكتر محمد هادي پور دهشال اظهار كرد: در حال حاضر براي يك ماه بيمار ۳۲ عدد دسفرال داده مي شود كه اين تعداد براي بيماران بزرگسال كافي نيست.
وي ادامه داد: ۳۲ عدد دسفرال براي يك بيمار بزرگسال تالاسمي تنها براي ۸ روز است در حال حاضر بيمار بايد اين تعداد دارو را طي يك ماه سپري كند.
هادي پور خاطرنشان كرد: طبق وعده معاونت غذا و دارو مشكل سهميه بندي داروهاي بيماران تالاسمي تا پايان هفته آينده حل خواهد شد.
وي اظهار كرد:  در صورتي كه وضعيت داروي بيماران به اين شكل ادامه پيدا كند قطعا در آينده با مشكلات فراواني روبه رو خواهيم شد.

يك لباس خاص در طرح ساماندهي مد ، ارائه نمي شود
ايسنا: عضو كمسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: در استفاده از لباس هاي تصويب شده در طرح ساماندهي مد و لباس، هيچ گونه الزام و اجباري وجود ندارد.
عفت شريعتي در خصوص تصويب طرح ساماندهي مد و لباس در صحن علني مجلس شوراي اسلامي گفت: در طرح ساماندهي مد و لباس، يك لباس خاص به مردم ارائه نمي شود، بلكه براي به وجود آمدن شرايطي براي ارائه يك لباس معقول و مناسب جامعه، زمينه سازي مي شود. وي افزود: لازم است توليدكنندگان اين گونه البسه از سوي دولت حمايت گردند و با برپايي نمايشگاه ها و مانور تبليغاتي مناسب روي اين گونه پوشش كه مناسب و در شأن يك زن مسلمان است، اجازه ندهيم كشورهاي خارجي مدهاي لباس خود را به بانوان ما تحميل كنند. شريعتي خاطرنشان كرد: ايران كشوري است با اصالت هاي فرهنگي، هنري و باورهاي ديني كه اعتقاد عميقي در ملت ما وجود دارد. وي افزود: هيات دولت بايد در اجراي اين طرح به گونه اي برنامه ريزي انجام دهد كه شأن تمامي افراد به ويژه بانوان در نوع و نحوه پوشيدن لباس حفظ شود.

فعاليت هاي غيرپزشكي در ميان پزشكان عمومي
ايسنا: برنامه ها و اقدامات سازمان نظام پزشكي كل كشور براي ايجاد اشتغال، افزايش درآمد و جلوگيري از روي آوردن پزشكان به فعاليت ها و كارهاي غيرپزشكي تشريح شد. احمدرضا جمشيدي معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي با اعلام اين كه روي آوردن به فعاليت هاي غيرپزشكي عمدتا در ميان پزشكان عمومي ديده مي شود، گفت: افزايش تعداد پزشكان در سال هاي اخير، محدود بودن فرصت و امكان ارتقاء و اخذ تخصص و كاهش درآمد، عوامل اصلي روي آوردن پزشكان به فعاليت هاي غيرپزشكي است.
وي گفت: فقدان بازار كار كافي، وجود تعرفه هاي غيرواقعي خدمات پزشكي در كشور و عدم رغبت سازمان هاي بيمه گر براي عقد قرارداد با پزشكان جوان، عوامل اصلي كاهش درآمد پزشكان است، به گونه اي كه گاهي اوقات اين درآمدها حتي به زير خط فقر هم مي رسد. جمشيدي خاطرنشان كرد: اين قبيل از پزشكان براي تامين درآمد و معيشت خود ناچارند يا راه خروج از كشور را در پيش بگيرند كه به فرار مغزها منجر مي شود و يا اين كه مجبورند علي رغم ميل باطني خود به فعاليت هاي غيرپزشكي و غيرتخصصي روي آورند.
معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي در خصوص اقدامات و فعاليت هاي صورت گرفته از سوي اين سازمان براي حل اين مساله، گفت: حركت در جهت واقعي كردن تعرفه خدمات پزشكي و تعيين حداقل دستمزد پزشكان در شوراي عالي نظام پزشكي، دو اقدام جدي اين سازمان در اين راستا بوده است.

روي ديگر زندگي
خانه در خيابان
عكس-مسعود خامسي پور
000414.jpg
گروه اجتماعي: محمد مطلق- كنار توده اي از رختخواب ها و پشتي ها و بقچه ها نشسته است و با چوب دستي كوچكش تكه اي استخوان را در ميان توت هاي خشكيده و پاكت مچاله سيگار جابه جا مي  كند.خواهر، چادر مشكي اش را روي كارتن هايي كه فرصت بازشدن پيدا نكرده اند انداخته و خسته از آخرين امتحان سال، در پناه اجاق گاز و پخچال آرميده است.پدر، كمك نقدي  همسايه هاي تازه يافته را به بنگاه برده است تا شايد سقفي اجاره اي در همين حوالي پيدا كند.مادر، تازه از بستر بيماري  رهايي يافته و اكنون شب  ها را تا صبح بيدار مي ماند تا بچه ها آسوده بخوابند و معتادان ولگرد، وسايل خانه اي را كه ديگر نيست، در كنار پياده رو به تاراج نبرده باشند و برادر... .
- پدرم توي كارگاه ريخته گري لوستر كار مي كنه، يعني كار مي كرد كه با اين وضعيت فكر كنم كارش رو هم از دست بده. تمام اندوخته ما ۸۰۰هزار تومان بود كه خرج بيماري مادرم شد.
رضا، ديپلم را به سرانجام نرسانده و حالا تصميم گرفته است براي خودش كاري دست و پا كند تا خانواده را از فلاكت نجات دهد و خواهرش، پاييز امسال وارد دبيرستان خواهد شد.برادر كوچك تر با دمپايي از كوچه برمي گردد؛ خسته از دويدن و بازي روزانه اما صورت استخواني رضا و چشم هايي كه مدام از تو فرار مي كنند، قصه اي ديگر دارد.
- نازي آباد مستأجر بوديم. صاحب خانه گفت مي خواهم اينجا رو بكوبم؛ كلنگيه! يكي از دوستاي پدرم گفت بيايم اينجا؛ يعني بلوار ابوذر. گفت با يكي حرف زده كه پول پيش نمي خواد. ما هم بار زديم و اومديم اينجا ولي... . به راننده گفتيم كه بارمان را همين جا خالي كند؛ خدا بزرگ است.پدر و مادر رضا به بنگاه رفته اند تا با يك ميليون و چهارصد هزار تومان- كمك  همسايه- سرپناهي براي كودكان خويش پيدا كنند و در غياب آنها پيرمرد همسايه مراقب است.
- آقا!  جمع شديم گفتيم براي خدا كمك كنيم. آب و غذا هم نمي گذاريم تلخ بگذرد؛ سهممان را قسمت مي كنيم.
رضا با چوبدستي كوچكي تكه اي استخوان را در ميان توت هاي خشكيده و پاكت مچاله سيگار جابه جا مي  كند و آرام زير لب مي گويد:
- به فاميل ها زنگ نزديم آقا! برايمان حرف در مي آورند. پدرم دو خواهر دارد كه خودشان مستأجرند، به چه كسي بايد مي گفتيم؟ به كجا بايد خبر مي داديم؟

گزارش كميته تحقيق در مورد سقوط۱۳۰ C- منتشر شود
گروه اجتماعي- پدر شهيد عليرضا افشار كه در سانحه سقوط هواپيماي۱۳۰ C-نيروي هوايي به شهادت رسيد با صدور نامه اي سرگشاده خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي خواستار اعلان نتيجه گزارش كميته تحقيق در مورد سقوط هواپيما در صحن علني شد.عباس افشار در نامه خود همچنين خواستار اعلام گزارش كارشناسان پاكستاني سازمان ايكائو شد.پدرخبرنگار شهيد شبكه خبر همچنين در نامه خود آورده است: مجلس نبايد اجازه دهد سازمان هاي متخلف و مقصر و درگير در سانحه هواپيماي C-130 در لواي مصلحت انديشي و زير چتر حمايت از عقوبت مجازات و عدم معرفي آنان به مردم بهره مند شوند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
بهره هاي كمر شكن
بهره وام هاي طويل المدت، واقعاً  كمرشكن است. بانك ها بايد درصدي براي اين وام ها در نظر بگيرند كه هم خودشان بهره عادلانه اي ببرند و هم به اقشار كم درآمد جامعه فشار اقتصادي كمتري وارد گردد.
سياست هاي اقتصادي دولت بايد در خدمت مردم باشد و بعضي از بانك ها نبايد چنين سياستي را در سايه قرار بدهند.
م. درياضي- تهران
قدرداني از شهرداري تهران
درختكاري و استفاده از گياهان پايدار در رفوژ مياني بزرگراه ها و اتوبان شهر تهران كه به جاي گلكاري هاي ناپايدار و پرهزينه انجام مي شود، كار بسيار مثبت و مطلوب شهرداري است كه جاي قدرداني دارد و اميدواريم اين روش مفيد همچنان تداوم يابد.
پ- ترابي
تله كابين و ارزيابي محيط زيست
در اغلب كشورها، پيش از اجراي طرح هاي عمراني ارزيابي دقيق محيط زيست هم انجام مي گيرد تا بعدها، خسارات غيرقابل جبران پيش نيايد.
نحوه به كارگيري دستگاه تله كابين در مناطق كوهستاني ايران به گونه اي است كه بدون ارزيابي هاي زيست محيطي انجام مي شود و از جمله مواردي را در كرمان و همدان شاهد بوده ايم. سازمان حفاظت محيط زيست بايد در اين مورد اقدامات لازم را انجام دهد، چرا كه در برابر پيامدهاي احتمالي، مسئول مي باشد.
دانشجوي محيط زيست دانشگاه تهران
چرا درج نمي شود؟
در قبض هاي برق معمولاً  در صورت عدم پرداخت وجه ماه قبلي، مراتب در ستون بدهي قبلي درج مي شود، اما در قبض هاي امسال ظاهراً  اين روش به كار برده نمي شود و باعث ابهام و سردرگمي مشتركين شده است.
مشترك برق از صادقيه تهران
ارزش اعتماد متقابل
با اعلام رسمي اداره راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مبني بر حذف قبوض اشتباهي جرايم رانندگي، اميدواريم از اين پس شاهد صدور چنين قبوضي در اين سطح گسترده نباشيم. چون حفظ اعتماد متقابل ميان مردم و راهنمايي و رانندگي داراي چنان ارزشي است كه نبايد در سايه اشتباهات دچار آسيب شود.
ملاحاجيان- تهران
سختي كار پرستاران
سالها پيش صحبت از اين بود كه حرفه حساس و مهم پرستاري جزو مشاغل سخت و زيان آور اعلام شود، اما اين طرح به اجرا در نيامد. اكنون كه دوباره چنين طرحي مطرح شده، اميدواريم كه در حق قشر زحمتكش پرستار با توجه به دشواري وظيفه اي كه بر دوش دارند، از اين طريق، مساعدت لازم به عمل آيد.
امضا محفوظ
كمبود نشاط و رشد اعتياد
يكي از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، به اين واقعيت اشاره كرده كه علت گرايش بسياري از جوانان به مواد مخدر، اضطراب و دوري از شادي و نشاط است. وقتي چنين واقعيتي را درك كرده ايم، چرا امكانات لازم براي تأمين نشاط و رفع اضطراب جوانان به عمل نمي آوريم يا امكانات كافي را در اين خصوص به كار نمي گيريم؟ شايد بي دليل نيست كه جوانان مواقعي مثل نمايشگاه بين المللي كتاب را فرصتي براي تفريح انتخاب مي كنند.
علي حيدري- تهران
طرح بغرنج!
طرح خروج خودروهاي فرسوده ظاهراً بغرنج تر شده است، چون قرار بود بابت اين خودروها براي خروج، سه ميليون تومان پرداخت شود و حالا رقم آن را كاهش داده اند. چرا اين قبيل طرح  ها با هماهنگي دستگاه ها، كاملاً  آماده و پخته نمي شود؟
علاءالديني- كرج

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |