پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
حكومت اسلامگرايان در سومالي
000534.jpg
گروه سياسي خارجي-نيلوفر قديري: يك روز پس از تصرف شهر موگاديشو پايتخت سومالي توسط شبه نظاميان اسلامي، اين شهر ديروز صحنه تظاهرات موافقان و مخالفان حكومت اسلامگرايان بود. قبيله آبگال ها كه بزرگترين و قوي ترين قبيله شهر موگاديشو است ديروز با به خيابان آوردن سه هزار نفر در شمال شهر شعارهايي عليه اسلامگرايان سر دادند و تهديد كردند كه كشور در آستانه جنگ داخلي قرار خواهد گرفت. چند كيلومتر دورتر از تجمع قبيله آبگال ها، طرفداران شبه نظاميان اسلامگرا از استقرار «حكومت اسلامي» در اين كشور حمايت كردند. شبه نظاميان «اتحاد دادگاه هاي اسلامي» بعد از ماه ها درگيري با جنگ سالاران سكولار مورد حمايت آمريكا، كنترل پايتخت سومالي را در دست گرفتند.
«شيخ شريف احمد» رهبر اتحاديه دادگاه هاي اسلامي كه با عنوان رهبر جديد حكومت اسلامي سومالي با رسانه ها سخن مي گويد، ديروز در پايتخت و در جمع صدها نفر از طرفدارانش گفت؛ «ما به جنگ با تروريست ها در موگاديشو ادامه مي دهيم و تا برقراري جمهوري اسلامي اين راه را تا آخر مي رويم.»
ديروز همچنين«محمدعلي قدي» نخست وزير موقت سومالي پيروزي اتحاديه دادگاه هاي اسلامي را بر سكولارها تبريك گفت.
بعد از به قدرت رسيدن شبه نظاميان اسلامگرا در پايتخت سومالي دولت آمريكا به صراحت در اين باره ابراز نگراني كرد. سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در موضعي رسمي گفت: نمي خواهيم سومالي به پناهگاه امن ديگري براي تروريست هاي خارجي تبديل شود.
اما رهبران اسلامي جديد سومالي ديروز در نامه هاي جداگانه اي به سازمان ملل، اتحاديه عرب، اتحاديه آفريقا، اتحاديه اروپا و وزارت خارجه آمريكا و همچنين به سفارتخانه هاي اروپايي و آفريقايي، براي رفع اين نگراني ها تلاش كرد. در اين نامه چهار صفحه اي به امضاي شيخ شريف احمد تأكيد شده كه اتحاديه دادگاه هاي اسلامي خواستار پايان دادن به هرج و مرج و خون ريزي در اين كشور، كمك به بازسازي آن و برقراري روابط دوستانه با جامعه بين المللي است.
در ادامه اين نامه آمده است: ما هرگونه اتهام پناه دادن يا همكاري با تروريست ها يا حاميان تروريسم را رد مي كنيم و تأكيد داريم كه هيچ هدف و راهكار مشتركي با گروه هاي حامي تروريسم نداريم و هيچ عامل خارجي در ائتلاف ما حضور ندارد.
شيخ احمد در اين نامه تأكيد كرده كه جنگ سالاران سكولار از دولت آمريكا براي اهداف خود سوءاستفاده كرده و درگيري هاي اخير در اثر ارائه اطلاعات غلط توسط اين جنگ سالاران به دولت آمريكا شدت گرفته است.
در دو دهه گذشته نفوذ و قدرت اسلامگرايان در كشور سومالي افزايش يافته است. به دليل مبارزه نيروهاي شبه نظامي اسلامگرا با جرم و جنايت و ساختن مدرسه و درمانگاه، محبوبيت آنها در ميان مردم سومالي و به ويژه در پايتخت بالاست. اسلامگرايان از اوائل دهه ۱۹۹۰ تلاش گسترده اي را براي ارائه خدمات اجتماعي آغاز كردند. گروهي كه اكنون كنترل پايتخت را در دست گرفته و اعلام حكومت اسلامي كرده است، در همان روزها به وجود آمد. اين گروه با استقرار دادگاه هايي براي محاكمه مجرمان سعي در برقراري نظم و قانون در اين كشور بدون دولت را داشتند. اكنون ۱۱ دادگاه خودمختار در موگاديشو وجود دارد كه اكثر آنها به جرائم مرتبط با سرقت، مواد مخدر و فيلم هاي ضداخلاقي رسيدگي مي كنند. اين دادگاه ها مجرمان را به مجازات فوري مي رسانند و در برخورد با جرائم سرعت عمل بالايي دارند. علي رغم اعتراض گروه هاي حقوق بشري به نحوه مجازات مجرمان در اين دادگاه ها، مردم موگاديشو برقراري نظم و قانون را نتيجه كار اين دادگاه ها دانسته و از آن راضي و خشنود هستند. اين دادگاه ها بر اساس قوانين اسلامي فعاليت مي كنند و وابستگي هاي قومي در كار آنها هيچ تأثيري ندارد. تنها چهره شناخته شده اتحاديه دادگاه هاي اسلامي شيخ احمد است كه همواره با موضع گيري هاي ميانه خود سعي در متقاعد كردن افكار عمومي و جامعه جهاني دارد. دو دادگاه از اين ۱۱ دادگاه نيروي شبه نظامي دارند و در فهرست گروه هاي تروريستي آمريكا هستند. سومالي كشوري اسلامي است و بسياري از مردم آن از اين دادگاه ها حمايت مي كنند. بعد از سقوط طالبان در افغانستان اسلامگرايان سومالي از بيم حمله آمريكا تا مدتي از شدت فعاليت هايشان كم كردند. گزارش هايي كه از حمايت آمريكا از جنگ سالاران سكولار سومالي حكايت دارد از همان زمان منتشر شد.
شيخ احمد ديروز در موگاديشو در جمع طرفدارانش با رد اين مطلب كه گروهش قصد دارد حكومتي ضدآمريكايي و ضدغربي در سومالي مستقر كند گفت، اين موضوع صحت ندارد چرا كه برخلاف اهداف و برنامه هاي ماست.
سومالي از زمان سرنگوني زيادباره رئيس جمهور اين كشور در سال ۱۹۹۱ بدون دولت مركزي است. سال ها جنگ ميان جنگ سالاران رقيب و همچنين قحطي و خشكسالي بيش از يك ميليون كشته در اين كشور به جا گذاشته است. در سال ۱۹۷۰ زيادباره حكومتي سوسياليستي در سومالي تشكيل داد و راه را براي برقراري رابطه نزديك با شوروي و سپس غرب هموار كرد. قبيله هاي مخالف در سال ۱۹۹۱ حكومت زيادباره را سرنگون كردند اما بر سر جانشيني او به توافق نرسيدند و اين كشور وارد دوره اي ۱۵ساله از آشوب و هرج و مرج شد. در سال ۲۰۰۰ بزرگان قبايل و ديگر شخصيت هاي بلندپايه كشور در كنفرانسي در جيبوتي عبدالقاسم صلات حسن را به عنوان رئيس جمهور منصوب كردند و دولت انتقالي تشكيل شد، اما اين دولت هم نتوانست گروه هاي مخالف و رقيب را با هم متحد كند. در سال ۲۰۰۴ بعد از چند دور مذاكره در كنيا جنگ سالاران و سياستمداران پيماني را براي تشكيل پارلمان جديد امضا كردند. اين پارلمان رئيس جمهور جديد را انتخاب كرد. اما دولت جديد كه براي چهاردهمين بار از سال ۱۹۹۱ شكل مي گرفت هيچ كارمند و ساختار اجرايي و حكومتي نداشت.سومالي ۷/۱۰ ميليون نفر جمعيت دارد و مردم آن به زبان هاي سوماليايي، عربي، ايتاليايي و انگليسي صحبت مي كنند.

اعضاي مجلس سناي آمريكا خواستار
پيگيري كشتار الحديثه شدند
ايرنا: اعضاي مجلس سناي آمريكا از «جرج بوش» رئيس جمهوري اين كشور خواستند تا هر چه سريعتر دستور پيگيري پرونده الحديثه را كه در آن چند تفنگدار آمريكا مظنون به قتل ۲۴ تن از اهالي اين شهر هستند، صادر كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، سناتورهاي آمريكايي گفتند، حفظ آبروي ارتش آمريكا و روابط بين الملل اين كشور تنها با برداشتن گامهاي سريع براي حل اين مساله امكان پذير است.كميته نيروهاي مسلح مجلس سنا قصد دارد با برگزاري چندين جلسه شنود درباره اين كشتار كه در نوامبر گذشته در شهر الحديثه رخ داد، جزييات بيشتري را در مورد اين حادثه بدست آورد و از هرگونه تلاش ارتش آمريكا براي سرپوش گذاشتن بر اين كشتار، پرده بردارد.
«سوزان كالينز» عضو مجلس سناي آمريكا گفته است، كميته نيروهاي مسلح اين مجلس بايد از «دونالد رامسفلد» وزير دفاع اين كشور بپرسد كه تا چه اندازه از جزييات اين حادثه اطلاع داشته و در اين زمينه چه اقداماتي انجام داده است.
تفنگداران آمريكا در جريان عمليات بازرسي و جستجو در ۱۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ در شهر مرزي حديثه از توابع استان الانبار واقع در شمال شرقي بغداد ۲۴ تن از شهروندان اين شهر را كه اغلب زن، كودك و افراد غيرنظامي بودند به قتل رساندند.رسانه هاي آمريكا، حادثه تيراندازي به اهالي الحديثه را به كشتار «ماي لاي» كه توسط نيروهاي آمريكايي در جنگ ويتنام در سال ۱۹۶۸ در ويتنام رخ داد، تشبيه مي كنند.سربازان آمريكايي چند ماه بعد از ۱۵ مارس سال جاري در جريان يك عمليات نظامي در شهر «الاسحاقي» از توابع استان «صلاح الدين» واقع در ۱۰۰ كيلومتري شمال بغداد نيز ۱۱ غير نظامي را كه در ميان آنان زن و كودك خردسال وجود داشت به رگبار گلوله بستند.كشتار مردم بي دفاع عراق به دست سربازان آمريكايي كه اخيرا در شهرهاي الحديثه، الاسحاقي و ديگر شهرها افشا شد، خشم مردم عراق و افكار عمومي جهان را عليه اشغالگران عراق برانگيخته و مقامات آمريكا را وادار به پيگيري اين جنايات كرده است.

اعتراض به آدمكشي آمريكايي ها در عراق به اروپا كشيد
000528.jpg
گروه سياسي خارجي- در پي افشاي قتل عامل تعدادي از افراد غيرنظامي عراق توسط سربازان آمريكايي در حديثه و اسحاقي، موجي از اعتراض در سراسر جهان برخاست. اگرچه مقامات آمريكايي تلاش دارند با تشكيل كميته هاي تحقيق و قول تنبيه متخلفان از فشار رواني اين حوادث بكاهند، اما ابعاد اعتراض ها هر روز گسترش مي يابد تا جايي كه پارلمان اروپا نيز خواهان تحقيق در اين خصوص شد.
به همين مناسبت اعضاي پارلمان اتحاديه خواستار ايجاد يك كميته تحقيقاتي از سوي شوراي اتحاديه اروپا براي انجام تحقيقات درخصوص اين كشتارها شدند.
به موازات اين اخبار ، منابع خبري در عراق از يك مورد ديگر كشتار مردم توسط نيروهاي آمريكايي خبر دادند. منابع خبري عراق ديروز از قتل سه عراقي غيرنظامي توسط ارتش آمريكا خبر دادند. در اين خصوص ارتش آمريكا با صدور بيانيه اي اعلام كرد: سه تن از شهروندان عراقي براثر شليك بي هدف گلوله خمپاره از سوي نيروهاي آمريكايي در منطقه هبهب به قتل رسيدند.
در تداوم اين اخبار روزنامه انگليسي آبزرور به نقل از سربازان آمريكايي نوشت: سربازان آمريكايي بعد از افزايش تلفات نيروهايشان در عراق ميان شهروندان بيگناه و تروريست ها تفاوت قائل نمي شوند. اين روزنامه نوشت: واقعه حديثه نقطه آغازي شد تا از طريق آن جنايت هاي اعمال شده از سوي آمريكايي ها بر ضد عراقي ها برملا شود.
ديروز همچنين شبكه تلويزيوني العالم خبر از محاصره شهر رمادي توسط نيروهاي آمريكايي داد. به گزارش اين شبكه عرب زبان نيروهاي آمريكايي علاوه بر محاصره شهر، آب و برق آن را نيز قطع كردند. در اين خصوص يك منبع پليس عراق اعلام كرد در حمله توپخانه اي نيروهاي آمريكايي به ايستگاه قطاري در منطقه الاسكان در شرق رمادي ۲۰ نفر كشته و زخمي شدند.در ديگر حوادث ديروز عراق نيز ۱۷ نفر در نقاط مختلف عراق كشته و مجروح شدند.
اقامه دعواي ۲۵ نماينده پارلمان عليه مالكي
يك عضو پارلمان عراق در جبهه توافق تأكيد كرد: بيش از ۲۵ نماينده پارلمان عراق در اعتراض به ارايه برنامه مالكي در پارلمان به دادگاه عالي فدرال در خصوص ندادن وقت كافي به اعضاي پارلمان براي بررسي سوابق اعضاي دولت جديد اقامه دعوي كردند. به گزارش روزنامه الوطن - چاپ عربستان - طه الهيبي عضو پارلمان عراق و از اعضاي جبهه توافق العراقيه، تصريح كرد:  اطلاعاتي در دست دارد كه نشان مي دهد هيچ وزير دولت نوري المالكي نخست وزير عراق حتي مدرك ديپلم هم ندارند و اين امر برخلاف قانون اساسي است؛ چرا كه براساس قانون اساسي عراق يك وزير حداقل بايد داراي مدرك دانشگاهي باشد.
پيش از اين نيز محمود المشهداني رئيس پارلمان عراق گفته بود كه دادن راي اعتماد به دولت مالكي به علت تعجيل در تشكيل دولت، به صورت غير قانوني صورت گرفت.
رئيس پارلمان عراق اعلام كرده بود كه رهبران سياسي بدون اجراي پروتكل هاي رسمي كه در قانون اساسي آمده است، اقدام به تشكيل دولت كردند.
در همين حال، منابع پارلماني عراق اظهار داشتند: چندي پيش اختلافات ميان ائتلاف يكپارچه عراق و گروه هاي پارلماني اين كشور درخصوص نامزد پست وزارت كشور بالا گرفته بود، به طوري كه سيد عبدالعزيز الحكيم رئيس مجلس اعلا و ائتلاف يكپارچه عراق مخالف نامزدي فاروق الاعرجي براي وزارت كشور بود. در حالي كه حزب الدعوه، جناح صدر و المالكي موافق نامزدي او براي احراز اين پست هستند.
منابع آگاه به روزنامه الوطن اعلام كردند، به دليل مخالفت حكيم با نامزدي الاعرجي، اختلاف شديدي ميان وي و المالكي در دفتر رئيس پارلمان عراق صورت گرفت و در پي آن مالكي تهديد به استعفا كرد؛ در حالي كه حكيم نيز تهديد كرد كه از ائتلاف يكپارچه جدا مي شود. منابع عراقي اظهار داشتند، انتخاب وزراي امنيتي محدود به ائتلاف يكپارچه، جبهه توافق عراق به ويژه حزب اسلامي و مالكي بدون مشاركت بقيه گروه ها شده است.
امروز شايد وزراي سه گانه معرفي شوند
نخست وزير عراق در نشست امروز نمايندگان پارلمان، احتمالاً دو وزير كشور و دفاع كابينه خود را معرفي مي كند. نوري المالكي نخست وزير عراق پيش از اين اعلام كرده بود در نشست بعدي پارلمان وزراي دفاع و كشور عراق را معرفي كند.
اين درحالي است كه خالد العطيه معاون رئيس پارلماني عراق بعد از آنكه نشست روزيكشنبه پارلمان عراق به تعويق افتاد، تصريح كرد: پارلمان عراق به نوري المالكي ۴۸ ساعت ديگر ( از همان تاريخ) مهلت مي دهد تا وزراي دفاع و كشور و همچنين وزير مشاوردر امور امنيتي عراق را تعيين كند.
بازجويي از صدام درخصوص حمله به كويت
منابع آگاه عراقي از آغاز بازجويي از صدام و تعدادي از عناصر نظامش درخصوص حمله به كويت خبر دادند. اين در حالي است كه بشري خليل، وكيل مدافع لبناني صدام، با شكايت از روند دادگاه صدام گفت كه آمريكايي ها عملا تمامي روند دادگاه موكلم را تحت اختيار خود دارند و مي كوشند تا مانع از انجام وظايف وكلا شوند.
به گزارش خبرگزاري كويت، منابع آگاه عراقي در گفت وگو با اين خبرگزاري اعلام كردند كه بازجويي از صدام و ۹ تن از متهمان اصلي پرونده حمله عراق به كويت از جمله علي حسن المجيد، پسرعموي صدام، معروف به علي شيميايي، سبعاوي ابراهيم تكريتي، برادر ناتني صدام، طه ياسين رمضان، معاون دوم صدام، طارق عزيز معاون اول وي، عزيز صالح النعمان، عضو حزب بعث، محمد حمزه الزبيدي، عضو حزب بعث، محمد مهدي صالح، وزير بازرگاني، سلمان هاشم، وزير دفاع صدام و حداقل ۴۰۰ تن از افسران عالي رتبه ارتش سابق عراق و مسئولان نظام صدام آغاز شده است.

نشست ناتو درباره افغانستان
گروه سياسي خارجي _ وزراي دفاع ناتو امروز در نشستي در بروكسل درباره افغانستان و مأموريت جديد سازمان در اين كشور گفتگو مي كنند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، ناتو كه قرار است در روزهاي آينده كنترل امنيتي جنوب افغانستان را از نيروهاي آمريكايي تحويل بگيرد تعداد نيروهايش را در مأموريت جديد از ۹ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر افزايش مي دهد.
ناتو از سال ۲۰۰۳ رهبري نيروهاي ائتلاف در افغانستان را به عهده گرفت اما در روزهاي آينده با افزايش شمار نيروهايش مأموريت جديدي را در افغانستان شروع مي كند.
در نشست امروز وزراي دفاع ناتو دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا و عبدالرحيم وراك همتاي افغان او هم حضور دارند.
ماه هاي اخير خونين ترين ماه هاي افغانستان از زمان سقوط طالبان بود.
فقط در ماه گذشته ۴۰۰ نفر در درگيري هاي جديد نيروهاي طالبان با پليس افغان و نظاميان ائتلاف بين المللي مستقر در اين كشور كشته شدند.
ناتو در روزهاي آينده با حضور نيروهايي از كشورهاي انگليس، كانادا و هلند به سوي جنوب افغانستان رفته و كنترل امور اين منطقه را از نظاميان آمريكايي تحويل مي گيرد.

انتقاد از عملكرد آمريكا در مورد زندانيان
000531.jpg
گروه سياسي خارجي- مجمع پارلماني شوراي اروپا به عنوان يكي از نهادهاي ديده بان حقوق بشر اروپا در گزارشي انگليس، لهستان و روماني را جزو ۱۴ كشور اروپايي دانست كه در امر ايجاد زندان هاي سري سازمان سيا و نقل و انتقال مظنونان تروريستي با اين سازمان همكاري كرده اند.
ديك مارتي، بازرس شوراي اروپا در سوئيس در اين گزارش يادآور شد كه اگرچه ما هنوز با دسترسي به عمق حقايق ماجرا فاصله داريم اما هنوز مشخص نيست كه مقامات كشورهاي اروپايي در اين فعاليت هاي غير قانوني با سيا همكاري فعال داشته اند يا خير. ساير كشورها از روي آگاهي اين فعاليت ها را ناديده گرفتند يا اصلا نمي خواستند در جريان آن قرار بگيرند.
در اين گزارش به نام ۱۴ كشور اروپايي كه عملا در نقل و انتقال مظنونان تروريستي به كشورهاي ديگر جهت بازپرسي از آنان دست داشته اند، اشاره شده است.در همين رابطه سرپرست گروه تحقيقاتي اتحاديه اروپا درخصوص پروازهاي مخفي سازمان مركزي اطلاعات آمريكا(سيا)، گفت كه هواپيماهاي حامل زندانيان مخفي سيا در كشورهاي روماني و لهستان توقف داشته اند.
سازمان مركزي اطلاعات آمريكا، افرادي را كه خود مظنون به اعمال تروريستي تشخيص مي داده است، پس از اسارت و بازداشت غيرقانوني، از طريق انجام پروازهايي مخفي و توقف در كشورهاي اروپايي به پايگاه گوانتانامو در خاك كوبا انتقال داده است.
از سوي ديگر ساجد كريم نماينده انگليس در پارلمان اروپا كه سخنگوي ليبرال دمكرات ها در امور حقوق بشر است اقدام آمريكا را در زمينه حذف ممنوعيت تحقير زندانيان از دستورالعمل اصلي شيوه رفتار سربازان، محكوم كرد.
كريم با انتشار بيانيه اي گفت: تصميم پنتاگون در مورد حذف يك اصل كليدي كنوانسيون ژنو از خط مشي هاي جديد در مورد رفتار با زندانيان، اصلي كه آشكارا رفتار تحقيركننده و اهانت آميز را منع مي كند، نشانگر فاصله گرفتن دائم از معيارهاي بين المللي حقوق بشر است.
وي گفت: جهان بيش از پيش متقاعد مي شود كه دولت آمريكا شكنجه را به عنوان يك فن بازجويي، نهادينه مي كند و امتناع آن از مطرح كردن حراست از حقوق بشر در دستورالعمل هاي رسمي، به اين ترديدها و اتهامات دامن مي زند.
حذف اين شرط، گزارش هاي ديده بان حقوق بشر در مورد بي حرمتي بازجويان آمريكايي به قرآن مجيد و اظهارات صليب سرخ بين المللي در مورد تحقير مذهبي زندانيان مسلمان در گوانتانامو، قندهار و بگرام را تأييد مي كند. وي افزود: كنوانسيون ژنو براي منع اينگونه فعاليت ها دلايل محكمي دارد. اين ميثاقها، پايه و اساسي بين المللي براي حراست از تمامي انسانها بدون توجه به جنس، مذهب يا نژاد آنان هستند و اين واقعيت كه آمريكا خود را ملزم به رعايت آنها نمي داند، مطلقا غيرقابل قبول و كاملا قابل نكوهش بوده و گواه بر احساسات ضدآمريكايي گسترده اي است كه امروزه جهان را فراگرفته است.

موافقت حماس با شركت در همه پرسي منشور زندانيان
گروه سياسي خارجي- عزيز الدويك رييس مجلس قانونگذاري فلسطين و يكي از رهبران جنبش حماس ديروز اعلام كرد كه اين جنبش ضمن تاكيد بر ضرورت تداوم گفت وگوهاي ملي در همه پرسي درباره منشور زندانيان فلسطيني در بند اسراييل معروف به ميثاق اسيران شركت خواهد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه الدويك تاكيد كرد اما بايد تا پيش از برگزاري اين همه پرسي به گفت وگوي ملي ادامه داد. درهمين حال جبهه خلق براي آزادي فلسطين طي بيانيه اي ضمن مخالفت با تصميم محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين براي برگزاري همه پرسي خواستار تداوم مذاكرات پيش گروه هاي فلسطيني بدون توسل به همه پرسي شد.در اين بيانيه آمده است منافع ملت فلسطين فراتر از همه منافع گروهي و شخصي است.
درهمين حال به گزارش شبكه الجزيره ديروز سران دو جنبش حماس و فتح براي كنترل تشنج موجود ميان هواداران خود با نظارت مصر در غزه مذاكره كردند.
به گزارش الجزيره درپي تمديد مهلت انجام گفت وگوهاي داخلي فلسطين از سوي محمودعباس، فضاي مناسبي بين حماس و فتح به وجود آمده و اميد آن مي رود كه اين مذاكرات نتايج مطلوبي دربر داشته باشد.
از سوي ديگر ديروز اعلام شد براساس نتايج يك نظرسنجي كه از سوي دانشگاه بئرزئيت در رام الله انجام شد، حدود ۷۷ درصد از فلسطينيان از سند زندانيان كه راه حل تشكيل دو كشور را براي پايان مناقشات خواستار شده اند، حمايت مي كنند.
بنابراين نظرسنجي همچنين ۸۸ درصد فلسطينيان از تشكيل يك كشور فلسطيني در مرزهاي سال ۱۹۶۷ حمايت مي كنند.
بازداشت شدگان و اسيران فلسطيني عضو همه گروه هاي فلسطيني در تاريخ ۲۰ ارديبهشت سندي به نام طرح ملي دمكراتيك را براساس وحدت موضع فلسطينيان ارايه دادند كه به امضاي بازداشت شدگان برجسته به ويژه مروان برغوثي دبيركل جنبش فتح در كرانه باختري رود اردن، شيخ عبدالخالق النتشه عضو هيات فرماندهي عالي جنبش حماس، عبدالرحيم ملوح معاون دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين و شيخ بسام السعدي از اعضاي جنبش جهاد اسلامي فلسطين رسيده است.
اين سند خواهان تدوين يك طرح فلسطيني براي تحرك سياسي فراگير و همه جانبه و وحدت مواضع سياسي فلسطين براساس برنامه اجماع ملي فلسطين، قوانين عربي، قوانين و قطعنامه هاي بين المللي صادره درباره ملت فلسطين است كه سازمان آزاديبخش فلسطين(ساف)، تشكيلات خودگردان و دولت و گروه هاي ملي و اسلامي و نهادهاي جامعه مدني نمايندگي آن را برعهده دارند.
اسرائيل در آرزوي جنگ داخلي در فلسطين
سعيد صيام وزير كشور فلسطين در گفت وگو با روزنامه الراي العام چاپ كويت گفت: اسرائيل سالهاست كه در آرزوي بروز جنگ داخلي در فلسطين است اما اين موضوع هرگز به وقوع نخواهد پيوست.
صيام گفت: ايجاد جنگ داخلي از سال هاي پيش خواسته اسرائيل بوده است؛ اما تاكنون شكست خورده است و در آينده نيز شكست خواهد خورد؛ چرا كه فضاي داخلي فلسطين به ياري خداوند در برابر هر گونه آشوب داخلي مستحكم است و تمام درگيري ها با هوشياري مردم و مشاركت انديشمندان گروه هاي مختلف قابل حل است.البته ما به خوبي مي دانيم كه برخي تلاش مي كنند تا اوضاع را نامساعد ساخته و به گونه اي جلوه دهند كه دولت قادر به برقراري امنيت نيست.وي در مورد تشكيل نيروهاي ويژه امنيتي به رهبري حماس و مخالفت محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، گفت:  اختلافي در اين زمينه وجود ندارد و اين نيروها براساس توافق با عباس تشكيل شده و قانون نيروهاي امنيتي فلسطين كه در قانون اساسي آمده است، به وزير كشور اجازه تشكيل چنين نيروهايي را مي دهد.
اين نيروها در چارچوب نيروهاي امنيتي به خصوص نيروهاي پليس فلسطين فعاليت مي كنند و تشكيل اين نيروهاي ويژه براي حل آشوب كنوني است.
صيام درخصوص روابط فلسطين با اسرائيل با توجه به اين كه دولت هاي قبلي با اسرائيل همكاري امنيتي داشتند ،گفت: ما روابطي با اشغالگران نداريم و روابط ما بر اين اساس است كه دولت فلسطين به دولت اسرائيل به عنوان يك دولت اشغالگر نگاه مي كند.ما حقوقي داريم كه مي خواهيم آنها را پس بگيريم. در حال حاضر نيز بعد از پيروزي حماس در انتخابات، اسرائيلي ها در تنگنا قرار دارند.
آنها روابطشان را با ما قطع كرده و اعلام كردند كه شريكي به نام فلسطين ندارند.البته اعمال فشارهاي آمريكا، اسرائيل و اروپا و تحريم ها عليه ما باعث شده كه ما مقاومت را بهترين راه حل بدانيم.
حمله بالگردهاي رژيم صهيونيستي به غزه
بالگردهاي نظامي رژيم صهيونيستي بامداد ديروز به شهر غزه حمله كردند.
منابع خبري فلسطين گزارش كردند: در اين حمله دو فروند موشك هوا به زمين به يك مركز آموزشي گردان هاي ناصر صلاح الدين شاخه نظامي كميته هاي مقاومت مردمي  فلسطين در منطقه تل الهوي شليك شد كه تلفاتي نداشت.

لاوروف: تسليحات جديد آمريكا خطرناك است
فارس: وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد توسعه تسليحاتي جديد آمريكا به ويژه سلاح هاي هسته اي ضعيف شده اين كشور مي تواند تاثيري ويرانگر بر پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي داشته باشد. سرگئي لاوروف در پارلمان روسيه (دوما) گفت: برنامه هاي آمريكا براي انتشار سلاح هاي هسته اي ضعيف شده و طرح هاي تجهيز موشك هاي بالستيك زيردريايي هاي ترايدنت به كلاهك هاي متعارف و به طور كلي موشك هاي بالستيك قاره پيما نگران كننده است.وي افزود: اين برنامه ها مي تواند ثبات جهان را برهم بزند و تاثيري ويرانگر بر منع گسترش سلاح هاي هسته اي داشته باشد.

محاكمه متهمان به اقدامات تروريستي در كانادا
ايرنا: هفده تن از متهمان به اقدامات تروريستي كه هفته گذشته در شهر تورنتوي كانادا دستگير شدند براي تفهيم اتهام در دادگاه حضور يافتند.به گزارش شبكه خبري بي بي سي، وكلاي مدافع بازداشت شدگان و نيز مدافعان حقوق بشر و خانواده هاي اين افراد به نحوه رفتار مسئولان ذيربط با بازداشت شدگان اعتراض دارند و معتقدند كه حقوق قانوني اين متهمان رعايت نمي شود.گري باتاسار وكيل يكي از دستگيرشدگان اتهامهاي اين افراد را واهي خواند و گفت: ترس و هراس مقامات دولتي از به خطر افتادن منافع سياسي و اقتصادي شان مبناي اصلي ظهور اين اتهام هاي واهي است.باتاسار اظهار داشت: براي من اين حقيقت ثابت شده است كه در شهرهاي مختلف كانادا هم مانند آمريكا، دولت به مردم القا مي كند نسبت به اسلامگراها وحشت و هراس داشته باشند.

اطلاعات شخصي ۲ ميليون نظامي آمريكايي
به سرقت رفته است
مهر: مقامات فدرال آمريكا اعلام كردند كه اطلاعات شخصي حدود ۲/ ۲ ميليون پرسنل نظامي آمريكا در بين اطلاعاتي بوده كه اخيرا به سرقت رفته است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه واشنگتن پست، اين رقم در حدود ۸۰ درصد از نيروي فعال آمريكايي را تشكيل مي دهد. اين اطلاعات ماه گذشته از منزل يك تحليلگر در مركز امور سربازان آمريكايي به سرقت رفت. مقامات دفاعي آمريكا اعلام كردند كه اين اقدام بي سابقه بوده و نگرانيهايي را در زمينه امنيت نيروهاي نظامي آمريكا فراهم مي آورد، اما آنها همچنين هشدار دادند كه سازمانهاي اجراي قانون مدركي پيدا نكرده اند كه نشان دهد اطلاعات دزديده شده به منظور دزدي هويت بوده است.

نگراني پادشاه اردن از طرح هاي يكجانبه اسرائيل
فارس: عبدالله دوم پادشاه اردن در مصاحبه با روزنامه يديعوت آحارونوت چاپ اسرائيل از طرح هاي يكجانبه ايهود اولمرت نخست وزير اين رژيم ابراز نگراني كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، پادشاه اردن ديروز در آستانه ديدار ايهود اولمرت از امان، در مصاحبه با روزنامه يديعوت آحارونوت گفت: هرگونه اقدام يكجانبه اسرائيل مرا حقيقتا نگران مي كند.

گفتگوهاي رامسفلد در اندونزي
ايسنا: وزير دفاع آمريكا كه براي ديداري دو روزه وارد جاكارتا، پايتخت اندونزي، شده است، در ديدار با رئيس جمهوري اندونزي گفت، هدف واشنگتن توسعه  روابط و همكاري هاي نظامي با جاكارتا است.به گزارش مطبوعات اندونزي، دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، تاكيد كرد: واشنگتن خواهان افزايش سطح همكاري هاي نظامي با جاكارتا است.در اين ديدار سوسيلو بامبانگ يودهويونو، رئيس جمهور اندونزي، نيز با اشاره به برخي تلاش ها در دولت آمريكا براي تيره كردن روابط نظامي  با جاكارتا، تاكيد كرد، روابط نظامي ميان دو كشور كه پس از مدت ها به حالت عادي در آمده است، بايد به روابطي پايدار و هميشگي تبديل شود.

ديدار رؤساي جمهور تركيه و رژيم صهيونيستي
واحد مركزي خبر: رئيس جمهور تركيه و رئيس رژيم صهيونيستي بر اهميت روابط تركيه و اسرائيل تاكيد كردند. به گزارش تلويزيون تي آر تي تركيه، احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه كه براي ديدار رسمي به اسرائيل سفر كرده است، ديروز در قدس مورد استقبال رسمي قرار گرفت. موشه كتساف رئيس رژيم صهيونيستي در سخناني در اين مراسم گفت تركيه را متحد خود مي دانيم و به توسعه همكاري با تركيه بسيار اهميت مي دهيم. احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه نيز در اين مراسم تاكيد كرد: ميان تركيه و اسرائيل روابطي بسيار عميق وجود دارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |