پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
هشدار به شهروندان! فريب گدايان شيك پوش را نخوريد
000552.jpg
گروه شهري- متكديان براي فرار از دست ماموران شهرداري با چهره هاي جديد و ظاهري آبرومند دست به تكدي گري از شهروندان مي زنند كه همشهريان بايد نسبت به اين موضوع هوشيار باشند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر سيد نجم الدين محمدي- مديركل امور آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران- با اعلام اين مطلب گفت: با اجراي طرح جامع جمع آوري متكديان كه چند هفته اي است در تهران آغاز شده است، چهره قبلي متكديان كه معمولاً با لباس مندرس و صورت كثيف در سطح شهر حاضر مي شدند و درصدد جلب ترحم مردم بودند، تغيير خواهد كرد و در آينده نزديك شاهد حضور گداياني خواهيم بود كه با لباس مرتب، چهره آراسته و در قالب نيازمنداني آبرودار شهروندان را به قصد اخاذي فريب خواهند داد.
۲۵ درصد گدايان در تهران تابعيت خارجي دارند
وي با اشاره به ادامه طرح جمع آوري متكديان گفت: اين طرح هميشگي است و حتي اگر يك گدا هم در سطح شهر باشد، تمام نيروها را براي همان يك  نفر بسيج خواهيم كرد تا چهره شهر را بيش از اين مخدوش نكنند.
مديركل امور آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران با تاكيد بر انجام طرح ساماندهي اين افراد، گفت: از آنجا كه حدود ۹۰ درصد دستگير شدگان از هر نظر سالم هستند، پس از انگشت نگاري و مراحل اوليه كار، افرادي كه براي بار نخست اين كار را انجام داده اند، آزاد خواهيم كرد و چنانچه دوباره دستگير شوند، به عنوان مجرم، زندان خواهند رفت.
وي در مورد اسكان متكديان اظهار كرد: كودكان و افرادي كه خانواده هاي بي سرپرست و يا بدسرپرست دارند با حكم قاضي به بهزيستي معرفي مي شوند و چنانچه در سن اشتغال باشند، از طريق وزارت كار شغلي براي آن ها در نظر گرفته مي شود. معتادان نيز به مراكز ترك اعتياد مي روند.
سالمندان، معلولان و افرادي كه نگهداري آن ها در خانه ممكن نيست همه به بهزيستي فرستاده مي شوند.
دكتر محمدي با اشاره به اين كه ۲۵ درصد متكديان از كشورهاي همسايه هستند گفت: اين افراد كه معمولاً تابعيت عراق، پاكستان و افغانستان را دارند و ايران را به دليل عواطف مردمش محل امني براي اين كار مي دانند با حكم قاضي به اداره امور اتباع وزارت كشور و نيروي انتظامي معرفي مي شوند تا به كشورشان بازگردند.وي با اشاره به دستگيري ۳۰ نفر از تبهكاران سابقه دار در ميان دستگير شدگان گفت: فردي با ۱۵ بار سابقه كيفري جزو يكي از معروف ترين قاچاقچيان است كه در ميان اين افراد شناسايي شده است و متكدياني با سابقه قتل و نزديك به ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه كيفري در ميان آن ها، كم نيستند.دكتر محمدي از مردم خواست تا با كمك  نكردن به اين افراد،  مانع از بروز بسياري از جرم ها در شهر شوند و كمك هاي خود را به كميته امداد يا هر ارگان ديگري كه نيازمندان واقعي را مي شناسند، تحويل دهند.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر اعلام كرد:
همكاري با شوراياري ها براي اجراي برنامه اوقات فراغت
گروه شهري _ مديريت شهري امسال برنامه جديد اوقات فراغت را با رويكرد محله محوري و تعامل با انجمن هاي معتمدين محل (شوراياري ها) در دستور كار خود دارد و با جديت آن را دنبال مي كند.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با همشهري افزود: امسال نيز در ادامه برنامه و سياست هاي شوراي شهر در حوزه اوقات فراغت اعم از ورزش گردشگري و فرهنگي، هنري، اعتباري حدود ۴ ميليارد تومان در بودجه شهرداري پيش بيني شده است.
وي گفت: شوراي شهر در همين راستا و به منظور ساماندهي اوقات فراغت مردم به ويژه جوانان و استفاده بهينه از امكانات، طرح و برنامه جديدي را در دستور كار خود دارد و آن را در تعامل با انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها)، شهرداري، آموزش و پرورش، سازمان ملي جوانان، مركز رسيدگي به امور مساجد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بسيج و نيروي انتظامي و ساير نهادها و سازمان هاي ذيربط دنبال مي كند به اميد اينكه تابستان امسال تا حد قابل توجهي شاهد افزايش فعاليت هاي مربوط به اوقات فراغت باشيم.
خادم تصريح كرد: طرح جديد اوقات فراغت در تعامل و همكاري جدي با انجمن هاي معتمدين محلات تعريف و با اين كار امكان استفاده مردم از قابليت هاي دستگاههاي اجرايي و امكانات هر محل با رويكرد محلي فراهم خواهد شد.
وي در اين باره افزود: درصدد هستيم با همكاري شوراياري ها، فضاهاي بلا استفاده را در محلات شناسايي و با بكارگيري بهينه از فضاهاي فرهنگي ورزشي، امكانات موجود در هر محله با رويكرد و نظارت محلي براي اوقات فراغت مردم مورد استفاده قرار گيرد.
خادم در عين حال گفت: سرانه فضاهاي ورزشي در تهران بسيار پايين و حتي با لحاظ كردن فضاهاي مربوط به بخش خصوصي، كمتر از نيم مترمربع است در حالي كه مطابق استانداردهاي جهاني بايد دست كم بين ۲‎/۵ تا ۴ متر مربع براي هر فرد باشد. رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر همچنين توزيع فضاهاي ورزشي در مناطق تهران را نامتعادل دانست و گفت: توزيع فضاهاي ورزشي متناسب با نيازهاي جمعيتي، منطقه اي و محله اي نيست و شوراي شهر اميدوار است با بررسي اطلاعات مربوطه از طريق «جي آي اس» و اولويت بندي نيازهاي هر منطقه و برنامه ريزي اصولي، سرانه هاي ورزشي در سطح شهر بهبود يابد.

شهر نگار
بيابان پشت دروازه شهرها
محمدعلي اينانلو
سال ها مشاهدات عيني و نزديك من از پديده هاي زيست _ محيطي، تجاربي را برايم به همراه داشته. براساس اين مشاهدات عيني، پيش بيني نگران كننده دانشمندان مبني بر گسترش بيابان ها، يك واقعيت تلخ است. بيابان ها چنان با سرعت در حال گسترش اند و بخش سبز زمين را به زمين سترون تبديل مي كنند كه بسيار نگران كننده است.
واقعيت اين است كه در فرايند تبديل طبيعت، رقمي چون ميليون ها سال، چندان زياد نيست. اما سرعت تخريب هم اكنون بسيار كمتر است. اين روند در بيابان هاي ايران نيز ديده مي شود. شايد آن روز كه ما با بي  رحمي به اكو سيستم حمله مي برديم، هيچگاه به فكر اتفاقات متعدد از جمله بيابان زايي نبوديم، و متأسفانه زماني متوجه حفظ اكوسيستم شديم كه ديگر كار از كار گذشته بود.
من هم اكنون در كوير توران هستم. جايي كه در آن هر ساله مي توان گله هاي انبوه گور خرهاي آسيايي را ديد. ما هر ساله به هنگام مشاهده گله گورخر آسيا، شاهد حضور ۲۰-۱۵ بره تازه متولد شده بوديم. اما امسال به محض ديدن آنان شگفت زده شديم. چرا كه تعداد بره هاي جوان، كمتر از انگشتان يك دست بود. چرا كه بيش از ۲۵ سال است كه در اين كوير باران نباريده است و بسياري از پوشش گياهي اين مناطق از بين رفته اند. هر چند هم اكنون در فصل بهاريم، اما با ديدن پوشش گياهي اندك اين منطقه، كه همگي زردند، حال و هواي پائيز زنده مي شود.
اين پيش بيني، نگران كننده است و هشدار دهنده. چرا كه طولي نخواهد كشيد كوير توران حتي دركمتر از ۵۰ سال گسترش يافته و به دروازه هاي سبزوار و شاهرود برسد و پس از چندي تا ورامين گسترش يابد و به تهران برسد.
اگر چه حالا اين خطر چندان جدي نيست. اما نبايد فراموش كنيم كه ايران كشوري است كه بيابان هاي بسياري دارد. در واقع، سال پيشتر از آنكه محافل علمي و آكادميك خبر از خطر بزرگي به نام بيابان زايي بدهند، بيابان هاي مركزي ايران به آرامي و به دور از هر چشم ناظري، مرزهايش را گسترش مي داد و هيچ كس نمي دانست. سال ها مشاهدات عيني من اين تجربه را شكل داده و من شاهد رسيدن بيابان ها به مناطق سرسبز بوده ام.
ما بايد پيش بيني دانشمندان را جدي بگيريم. اين هشداري جدي است. شايد ما دير متوجه شده ايم. اما بايد كاري بكنيم.

ترافيك ناشي از احداث خطوط ويژه بزرگراهي موقتي است
فارس: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: ترافيك احتمالي بزرگراه ها به واسطه احداث خطوط ويژه (خط سبز) براي تردد اتوبوس هاي شركت واحد موقتي خواهد بود. مهندس مهرداد تقي زاده تأكيد كرد: وقتي شهروندان ملاحظه كنند با استفاده از خطوط ويژه بزرگراهي مي توانند خيلي سريع تر و در مدت زماني كوتاه تر به مقصد خود برسند بدون شك شاهد كاهش تعداد خودروهاي سواري، مخصوصاً خودروهاي تك سرنشين خواهيم بود.

مسافران بدون بليت مترو جريمه مي شوند
فارس: مديرعامل شركت متروي تهران از تدوين لايحه اي براي جريمه مسافران بدون بليت مترو در مبدأ و مقصد، توسط ماموران در ايستگاه ها خبر داد.
محسن  هاشمي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر شركت مترو مجوز قانوني براي جريمه مسافران بدون بليت در اختيار ندارد و فعلاً با افراد خاطي به صورت ارشادي و صرفاً با دريافت هزينه بليت برخورد مي شود، تصريح كرد: اين لايحه در حال تدوين است و به زودي به شوراي شهر تهران ارسال خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه جريمه مسافران خاطي مترو در كشورهاي مختلف دنيا متداول است، در پاسخ به اين سؤال كه حداقل و حداكثر ميزان جرايم چه قدر خواهد بود، گفت: هنوز به طور دقيق مشخص نيست اما دريافت هزينه ۴ الي ۵ برابري قيمت بليت در دنيا مرسوم است.مديرعامل شركت متروي تهران در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين كه آيا شوراي شهر تهران با تصويب اين لايحه موافقت خواهد كرد، تصريح كرد: با توجه به اين كه اين لايحه در راستاي برخورد با افراد متقلب تهيه مي شود و جزو جرايم شهري محسوب مي شود، مطمئن هستيم كه شوراي شهر نيز با اين لايحه موافقت خواهد كرد.

تدارك گسترده شهرداري تهران براي شهروندان تهراني در تابستان
جام جهاني را در بوستان ها ببينيد
گروه شهري- بازي هاي فوتبال جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در بوستان هاي شهر تهران به وسيله تلويزيون هاي شهري پخش خواهد شد.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ضمن اعلام خبر فوق گفت: با هدف غني سازي اوقات فراغت شهروندان تهراني بازي هاي جام جهاني از طريق تلويزيون هايي كه نصب آنها در پارك هاي تهران آغاز شده، براي همشهريان تهراني به صورت زنده پخش خواهد شد.
جواد آشتياني افزود: هدف از نصب تلويزيون هاي شهري در بوستان ها علاوه بر پخش زنده بازي هاي جام جهاني ،۲۰۰۶ ايجاد فضاي شاد، انتقال پيام هاي زيست محيطي و ارتقاي فرهنگ شهروندي است.
وي افزود: پس از بازي هاي جام جهاني از طريق تلويزيون هاي بوستان ها فيلم هاي سينمايي روز پخش خواهد گرديد.مديركل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در پايان از تدارك گسترده مديريت شهري براي غني سازي و هدفمند كردن اوقات فراغت شهروندان تهراني در تابستان خبر داد و خاطرنشان ساخت: در تابستان امسال قصد داريم با استفاده از كليه ظرفيت هاي موجود در شهر تهران اوقات فراغت شهروندان تهراني را تعالي بخشيم و هدف آن است كه شهروندان تهراني در هر موقعيتي كه در شهر تهران حضور دارند و در ساعاتي كه امكان استفاده از برنامه ها را دارند، گزينه مناسب و مطلوبي در اختيار داشته باشند.

نگاه
000549.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |