پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۴ - Jun 8, 2006
با اختصاص 7 ميليارد ريال اعتبار
مادركاروانسراهاي ايران احيا مي شود
گروه شهري- آرش نهاوندي: پروژه ساماندهي و بهسازي كاروانسراي دير گچين ورامين با هفت ميليارد ريال اعتبار آغاز شد.
بنابر گزارش سايت خبري ميراث فرهنگي، اين كاروانسراي عصر ساساني كه سال ها محل نگهداري احشام بوده و بناي اصلي آن بر اثر حفاري هاي غير مجاز آسيب ديده بود به دنبال پيگيري هاي ميراث خبر از نابودي كامل نجات يافت و مرمت و بهسازي آن آغاز شد.
سال گذشته و پس از اخراج نگهبان كاروانسرا خبرهايي مبني بر اين كه افراد ناشناسي در فلزي كاروانسرا را ربوده اند انتشار يافت. پيرو اين خبر، اخبار ديگري حاكي از اسكان عشاير و احشام آنها در كاروانسراي مذكور بر خروجي تلكس خبرگزاري ها قرار گرفت.
احشام عشاير در حالي در اين محل باستاني نگهداري شد كه در سال 83 بناي كاروانسراي ساساني با اعتباري بيش از صد ميليون ريال پاكسازي و مستند سازي شده بود.
حسين بحر العلومي مسئول دفتر بافت هاي تاريخي ضمن اشاره به اختصاص اعتباري معادل 7 ميليارد ريال براي مرمت كاروانسراي ديرگچين گفت: در حال حاضر اعتبارات مورد نياز براي آغاز احياي اين پروژه ملي اختصاص يافته و ساماندهي مادر كاروانسراهاي ايران در سطحي وسيع آغاز شده است.وي همچنين ساماندهي اين بنا را بسيار مهم دانسته و افزود: بناي ساساني كاروانسراي دير گچين مي تواند به يكي از مراكز مهم گردشگري در كوير تبديل شود به همين دليل مرمت و بهسازي آن بسيار ضروري است.وسعت محوطه كاروانسراي دير گچين به 12 هزار متر مربع مي رسد كه بناي كارونسرا با وسعتي حدود هشت هزار متر مربع در ميان آن احداث شده است.اين بناي قديمي داراي 43 حجره، ايوان شاه نشين، حياط خلوت، 8 شترخانه، منظر شاهي و دو مغازه براي نگهداري كالا و حمام و مسجد است.
دو باستان شناس آلماني و فرانسوي كه سال ها پيش در اين محدوده حفاري انجام داده اند، اين كاروانسرا را به جهت كامل بودن و وسعت آن، مادر كاروانسراهاي ايران ناميده اند.
يادگاري از تاريخ چند هزار ساله
اهميت اين كاروانسرا و كلاً بنايي به نام كاروانسرا در تاريخ معماري ايران به حدي است كه لزوم شرح تاريخي ساخت اين بنا يا به عبارتي ديگر استراحتگاه ميان راهي را ضروري مي سازد.
احداث كاروانسراها در ايران ارتباط مستقيمي با ساخت جاده دارد. ايران كشوري نيمه خشك است و بارندگي در آن بسيار اندك. آبادي ها و شهرها در فلات ايران از يكديگر دورند. ايرانيان براي پيوند اين آبادي هاي دور از هم تلاش هاي سازمان يافته بسياري را در حوزه راه سازي انجام داده اند و بر همين اساس بود كه در دوره هخامنشي سازماني در زمينه راه سازي به فعاليت مشغول بود. اگرچه در دوره ساساني اغلب جاده ها در ايران با اهداف تجاري و درآمدزايي احداث مي شدند، اما روند راه سازي پس از ورود اسلام به ايران تغييرات بسياري به خود ديد.
در دين اسلام، هر فرد مسلمان مكلف، در صورتي كه مستطيع باشد، بايد به زيارت خانه خدا برود. به همين دليل لازم بود از تمام شهرها و مراكز تجمع انساني راهي براي عبور زائران خانه خدا ساخته شود. در زمان خلافت عباسيان بغداد به دليل پايتخت بودن و مكه به لحاظ قداست و انجام مناسك حج در وضعي قرار گرفته بودند كه مي بايست جاده هايي براي تسهيل ارتباط زميني با آنها ساخته بشوند. زيارت خانه خدا در پرتو احداث راه ها آسان شد. معروف ترين شاهراه آن زمان، راه بزرگ خراسان بود كه به شرق مي رفت و بغداد را به شهرهاي ماورا ءالنهر تا چين متصل مي كرد. اين راه از دروازه خراسان در خاور بغداد شروع مي شد و از صحرا و پل هاي مستحكمي كه بر رودها ساخته بودند، عبور مي كرد تا به حلوان و از آن جا به كوه هاي ايران مي رسيد. اين راه از شهرهاي بزرگ و كوچكي عبور مي كرد و در حال حاضر نيز شاهراه بزرگ خراسان همچنان راه پستي ايران است و امروزه تهران، نقطه مركزي اين شاهراه شده است.در پي گسترش راه هاي زميني در ايران كه فواصل زياد ميان مراكز اجتماعات شهري را پر مي كرد، ايجاد بناهايي با ويژگي هاي گوناگون در شهر و روستاها و جاده هاي حاشيه كوير و معابر كوهستاني با نام هاي مختلف چون رباط و كاروانسرا رواج يافت. عملكردهاي گوناگون كاروانسرا در گذشته موجب شده كه نام هاي متفاوتي چون كاربات ، رباط ، ساباط و خان بر اين استراحتگاه هاي ميان راهي گذاشته شود. اين بناها در واقع مشابه كاروانسرا بودند اما از نظر معماري در برخي جزئيات با آنها تفاوت داشتند. پيدايش اين گونه بناها را بايد در نياز مبرم كاروان و كاروانيان به حمايت در طول سفر جست و جو كرد.اطلاعات موجود درباره كاروانسراهاي اوايل اسلام اندك است. سلسله هايي كه در قرون آغازين اسلامي مانند سامانيان، آل بويه و آل زيار، بر ايران حكم راندند براي ايجاد بناهاي عام المنفعه چون كاروانسرا و آب انبار اهميت زيادي قايل بودند و رباط چاهه يا ماهي كه به صورتي بنايي با چهار ايوان در كنار جاده مشهد- سرخس بنا شد، از جمله يادگارهاي آن زمان است. قرن پنجم قمري، عصر شكوفايي هنرهاي اسلامي به ويژه معماري است. ايجاد راه هاي تجاري متعدد و همچنين تأمين امنيت جاده ها باعث رونق روزافزون تجارت و اقتصاد شد و در نتيجه در مسير جاده ها و داخل شهرها براي آسايش كاروان و كاروانيان، كاروانسراهاي متعددي ساخته شد. شيوه و سبك معماري اين دوره در احداث بناهايي چون مساجد و كاروانسراها تقريباً يكسان شد.
زيباترين نمونه كاروانسراهاي اين دوره كاروانسراي شرف در خراسان است كه اكنون به صورت نيمه ويرانه برجاي مانده است.

چشم انداز
000435.jpg
كاروانسراهاي ايران كه اغلب در حاشيه كوير بنا شده اند، در گذشته اي نه چندان دور به مثابه مأمني در برابر حملات راهزنان و گزند گرماي تابستان و سرماي زمستان مورد استفاده قرار مي گرفته اند.
اين بناهاي تاريخي تقريباً  همزمان با احداث راه هاي ارتباطي در كشور ساخته  شده اند.
در واقع طولاني بودن راه ها در ايران و بعد زياد مسافت ميان هر آبادي، لزوم ساخت استراحتگاه هاي ميان راهي را از قديم ضروري ساخته بود.
از همان رو بود كه ايرانيان با احداث كاروانسرا، نمونه اي كهن از هتل هاي امروزي را در عصر بي خبري از تكنولوژي در اختيار مردم گذاشتند.

مسئول هماهنگي مطالعات طرح جامع تهران
مترو در طرح جامع جايگاه ويژه اي دارد
000432.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: درست ساعاتي پس از آن كه شهردار تهران در مراسم گشايش چند پروژه زيست محيطي، دستور ارسال طرح احداث خطوط 6 و 7 متروي تهران را به شوراي اقتصاد صادر كرد، مدير عامل شركت مترو از بي توجهي مطالعات طرح جامع نسبت به نحوه توسعه خطوط متروي تهران انتقاد كرد.
به گزارش همشهري، معضل ترافيك همواره يكي از دغدغه هاي اصلي و در اولويت همه مسئولاني بوده است كه طي دوره هاي مختلف سكاندار مديريت كلان شهر تهران بوده اند، دغدغه اي كه در پي اعمال سلايق متفاوت براي ساماندهي ترافيك گاه به كشمكش هاي آشكار و پنهان ميان متوليان شهر منجر شده است. از سوي ديگر طرح راهكارهاي درازمدت و هزينه بري چون احداث منوريل و اجراي راهكارهاي كوتاه مدت و مقطعي چون اجراي طرح تردد نوبتي خودروها اختصاص يك خط عبوري در بزرگراهها براي تسهيل در رفت و آمد اتوبوس ها، احداث دوربرگردان و حذف چراغ هاي راهنمايي از جمله موارد بحث برانگيزي است كه طي ماهها و سالهاي اخير همواره نقد و انتقادات كارشناسان و صاحبنظران مسائل شهري را در پي داشته است اما در اين ميان آنچه همه كارشناسان و مسئولان و برنامه ريزان شهري برآن تاكيد كرده اند گسترش شبكه حمل و نقل عمومي براي كاهش معضلات ترافيكي بوده است تا آنجا كه دكتر قاليباف شهردار تهران با اشاره به آلودگي هواي تهران و تبعات زيانبار آن تأكيد مي كند: هم اكنون مسايلي همچون آلودگي هوا در حوزه مربوط به حمل و نقل عمومي و ترافيك از مسايل بسيار مهم و در حال پيگيري از سوي شهرداري تهران است. اين در حالي است كه مهندس مهرداد تقي زاده معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مي گويد: خسارات سالانه ناشي از آلودگي هواي تهران حدود چهار ميليارد دلار برآورد شده و در صورت ادامه روند كنوني اين رقم در سال 1400 به 10 ميليارد دلار خواهد رسيد.
به اعتقاد وي مشكل آلودگي هوا و ترافيك شهر تهران بايد به صورت همزمان حل شود.
تقي زاده با تأكيد بر تقويت جهشي حمل و نقل، نهايي شدن قرارداد خط 6 و 7 مترو و همچنين ورود هر ماه 200 دستگاه اتوبوس گاز سوز و 450 ميني بوس جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي را مهمترين برنامه هاي شهرداري در جهت تقويت جهشي حمل و نقل ذكر مي كند.
اما در اين ميان حمل و نقل ريلي در تسهيل رفت وآمد شهروندان جايگاهي ويژه دارد كه بيش از ديگر وسايل حمل و نقل مي تواند گره از كار فرو بسته ترافيك تهران بگشايد. با اين همه هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب در احداث خطوط مترو و گسترش شبكه راه آهن شهري راه درازي در پيش است.
به گزارش فارس ،مهندس محسن هاشمي مدير عامل شركت متروي تهران كه در دومين كارگاه ارائه نتايج عمومي مطالعات طرح جامع تهران شركت كرده بود ضمن انتقاد از كم توجهي دست اندركاران تدوين طرح جامع تهران به جايگاه مترو در بخش مطالعات حمل و نقل ترافيك گفت : ساليان متمادي طول كشيد تا مسئولين به اين نتيجه برسند كه مترو يكي از اولويت هاي مهم در بخش حمل و نقل عمومي براي تهران است.وي با اشاره به احداث 200 ايستگاه مترو براي تهران افزود: از سال 77 تاكنون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تا به امروز براي احداث خطوط مترو 5/3 ميليارد تومان بودجه اختصاص داده و نهايت ميزان اعتباري كه براي اجراي پروژه هاي مترو از سوي اين سازمان اختصاص خواهد يافت 10 هزار ميليارد تومان است. بنابر اين با احتساب اين موضوع مابقي هزينه هاي احداث شبكه مترو بايد توسط شهرداري تهران تامين شود.
مدير عامل شركت مترو تصريح كرد: هر خط مترو كه به طور متوسط 25 كيلومتر است معادل يك اتوبان 15 باندي است كه احداث چنين اتوباني به بيش از 100 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد در صورتي كه هزينه احداث يك خط مترو بسيار كمتر از اين رقم است.
وي با بيان اين كه احداث خط مترو داراي مصوبه شوراي شهر تهران و شوراي عالي ترافيك كشور است گفت: متأسفانه در طرح جامع، جايگاه مترو فقط با 5 خط مورد توجه قرار گرفته و مابقي خطوط مترو در قالب قطار سبك شهري ديده شده است.
وي با اشاره به اين كه در هر منطقه تهران 5 تا 6 ايستگاه احداث خواهد شد، خاطرنشان كرد: در طرح جامع بايد جايگاه ويژه اي براي ساخت مجتمع هاي ايستگاهي به منظور ارايه خدمات اقتصادي و اجتماعي در نظر گرفته شود تا نه تنها بخشي از سفرهاي درون شهري كاسته شود بلكه منبع درآمدي براي تأمين هزينه هاي احداث ساير خطوط مترو باشد.
اما مهندس مجيد غمامي مسئول هماهنگي مطالعات طرح جامع تهران در اين باره به همشهري گفت: در مطالعات طرح جامع به تفصيل به موضوع مترو پرداخته شده ضمن آن كه مسئولين طرح جامع در اين زمينه با كارشناسان شركت مترو ومشاوران اين شركت جلسات متعددي داشته اند.به گفته وي طرح قطار شهري كه در حد يك پيشنهاد است به عنوان مكملي براي شبكه راه آهن ريلي تهران خواهد بود و تضعيف كننده مترو نيست. غمامي افزود: در طرح جامع توجه ويژه اي به ايستگاه هاي مترو شده و هيچ نگراني از بابت نحوه استفاده از اين ايستگاه ها و استفاده از اراضي آن وجود ندارد.
وي با اشاره به اين كه تمركز كاربري هاي اداري و تجاري در محل ايستگاههاي مترو به نفع شهروندان است و كاهش رفت و آمدهاي شهروندان را در پي دارد گفت: ضروري است از پتانسيل ظرفيت هايي كه مترو براي رفت و آمد ايجاد مي كند استفاده بيشتري شود كه اين نكته به دقت در طرح جامع پيش بيني شده است. چرا كه ايستگاه هاي اصلي مترو در توزيع فعاليت هاي شهري از اهميت خاصي برخوردارند و در همه كشورها ايستگاه هاي مترو به گونه اي طراحي شده كه مردم مي توانند در اين مكانها بسياري از نيازهاي خودشان را تأمين كنند.وي تأمين منابع و اختصاص به موقع بودجه و مديريت كارآمد را مهم ترين عوامل در رسيدن به نقطه مطلوب در گسترش شبكه حمل و نقل ريلي شهري دانست و گفت: مطالعات نشان مي دهد اگر خطوط مترو طبق برنامه انجام شود و به سهم مورد انتظار در حمل و نقل برسد از طريق تأثير روي حمل و نقل عمومي نقش مهمي در كاهش ترافيك و تسهيل در رفت و آمد شهروندان ايفا خواهد كرد.

شناسايي نخستين نيايشگاه دوره ساساني
000429.jpg
ميراث خبر: كشف شواهد جديدي از قلعه كنگلو مازندران نشان مي دهد احتمالا اين بناي ساساني، قلعه نبوده و نيايشگاهي از عهد ساساني است. سامان سورتيجي ، عضو هيات علمي پژوهشگاه باستانشناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران و سرپرست هيات گمانه زني مسير قلعه كنگلو در اين باره گفت: در اوستا كلمه "ميترا" به معناي عهد و پيمان آمده است. مهر از آفرينندگان اهورا مزدا محسوب مي شود. او ايزد محافظ عهد و پيمان و فرشته فروغ و روشنايي است. در اين آيين به نمادها و نشانه هايي برمي خوريم كه قسمت هايي از آن را در كنگلو يافتيم. سرپرست هيات گمانه زني مسير قلعه كنگلو در مورد اين نمادها و نشانه ها افزود: نيايشگاه هاي مهري معمولا در داخل غارها يا فضاهاي گودتري كه پشت به سطح اطراف هستند احداث مي شدند. در اين فضاها روزنه اي به طرف آفتاب باز مي شد. سازه كنگلو بنايي از جنس لاشه سنگ، گچ و ساروج با پلاني بيضي شكل و برج مانند است، كه زيربنايي حدود 50 متر مربع دارد. اين بنا در سه طبقه ساخته شده است و اكنون سقف هاي آن فروريخته است.

گيلان ميزبان كميته ملي اكوتوريسم
000426.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: كميته ملي اكوتوريسم با حضور مشاور رئيس سازمان در امور اكوتوريسم در رأس اين كميته و مسئولان جهاد كشاورزي، منابع طبيعي و كارشناسان و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تشكيل مي شود. بيژن ذهاب معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: اعضاي اين كميته از 22 تا 25 خرداد در استان حضور دارند و ضمن سفر از شرق تا غرب استان، از مكان هاي مختلف آن بازديد و اين مكان ها را از لحاظ فرصت هاي سرمايه گذاري بررسي مي كنند.معاون گردشگري استان گيلان، دبير كميته ملي گردشگري را با قابليت هاي استان بيگانه ندانست و افزود: استان گيلان بيشتر از جنبه هاي اكوتوريسمي مورد اقبال عمومي قرار گرفته است، درحالي كه مناطق ييلاقي و جنگلي آن نيز نياز به معرفي بيشتر دارند زيرا برخلاف افكار عمومي كه فقط در تابستان استان را آماده پذيرش گردشگر مي داند، گيلان در تمام طول سال مي تواند پذيراي گردشگران باشد.

مردان نمكي به موزه مي روند
000420.jpg
ميراث خبر: موزه باستان شناسي زنجان به عنوان نخستين موزه استاندارد استان با نمايش مردان نمكي معدن چهر آباد، آخر خرداد افتتاح مي شود.
يحيي رحمتي، مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان با اعلام اين خبر افزود: مرمت و آماده سازي خانه ذوالفقاري ها به پايان رسيده و در مرحله طراحي داخلي و اجراي موزه باستان شناسي زنجان هستيم. فكر مي كنم با توجه به حجم كارهاي باقي مانده و آماده بودن اشياي داخل اين موزه اگر اتفاق خاصي روي ندهد تا پايان خرداد ماه نخستين موزه استاندارد زنجان افتتاح شود.
به گفته رحمتي براي اين موزه باستانشناسي بيش از 2هزار شيء در مخزن استان فهرست نويسي شده و آماده انتقال به موزه است. مردان نمكي معدن چهر آباد زنجان مهمترين اشياي اين موزه براي نمايش هستند: مخازن ويژه نگهداري اين چهار مرد نمكي روز شنبه 7خرداد ماه از تهران به زنجان منتقل شده است تا در موزه نصب شود.

تهران در انتظار زلزله  اي با مقياس بالا
000423.jpg
فارس: مشاور طرح جامع تهران عدم وقوع زلزله طي صد سال اخير در تهران را حاكي از انباشت بالاي انرژي در گسل هاي تهران دانست و گفت:آزاد نشدن انرژي هاي زمين طي اين مدت حاكي از وقوع زلزله در مقياسي بالاتر است.
اميري با اشاره به مطالعات انجام گرفته در بخش هاي مختلف، تصريح كرد: در حال حاضر مقياس مناسبي براي مطالعه وضعيت زمين لرزه در تهران وجود ندارد. وي با تاكيد بر اين كه قسمت شمالي تهران نياز به مطالعات مستقل دارد، خاطرنشان كرد: در خصوص وضعيت آسيب پذيري ساختمانها نيز مطالعات گسترده و منسجمي انجام نگرفته است و بيشتر مطالعات به صورت پروژه اي و بسيار محدود بوده است. عضو هيأت علمي پژوهشگاه زلزله شناسي بررسي ميزان آسيب پذيري شريان هاي حياتي همچون برق، مخابرات، راهها و پلها را از جمله بخش هاي مطالعاتي در طرح جامع عنوان كرد و گفت: در صورت وقوع زلزله مناطق جنوبي شهر با مشكل شديد كمبود آب مواجه خواهند شد.

برج مراقبت
صنايع دستي با ميراث فرهنگي و گردشگري سنخيتي ندارد
ميراث خبر: رئيس سازمان صنايع دستي معتقد است، اين سازمان بايد مستقل باشد و كمترين سنخيت را با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دارد.
به اعتقاد وي اگر قرار است سازمان صنايع دستي با نهادي ادغام شود، سازمان هاي ديگري بر ميراث فرهنگي و گردشگري اولويت دارند.
حسين رضاخواه، بعد از اعلام مصوبه شوراي عالي اداري مبني بر تشكيل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در فروردين سال جاري به نگاه متفاوت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت صنايع و معادن به عنوان نظارت كننده اين بخش اشاره كرد كه يكي از آنها رويكردي هنري و ديگري اقتصادي دارد.
حال بعد از گذشت دو ماه، او معتقد است بايد براي سازمان صنايع دستي جايگاه مستقلي در تشكيلات دولتي درنظر گرفته شود: سازمان صنايع دستي رويكرد اشتغالزايي و صادرات دارد و با برنامه ريزي ما براي صادرات صنايع دستي ظرف 7سال مي تواند جايگزين نفت و گاز شود. با توجه به اين نكته صنايع دستي بايد به صورت وزارتخانه يا يكي از معاونت هاي مستقل زير نظر رياست جمهوري طراحي شود.
از آنجا كه مصوبه شوراي عالي اداري بحث استقلال صنايع دستي را فراهم نكرده است، او به سنخيت صنايع دستي با سازمان هايي كه با اين موضوع در ارتباط هستند اشاره كرد: در شرايط موجود اگر استقلال سازمان ميسر نشد، اولين جايگاه مناسب اين سازمان وزارت صنايع و معادن است. به لحاظ اينكه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در اختيار اين سازمان و صدور پروانه هاي تاسيس و بهره برداري كارگاه ها با وزارت صنايع و معادن است، مجوز پژوهشكده ها، دانشكده ها و هنرستان ها نيز زير نظر اين وزارتخانه است و از اين لحاظ وزارت صنايع و معادن با مشكل رو به رو نيست. سازمان صنايع دستي رويكرد اشتغالزايي و صادرات دارد. با توجه به اين نكته بايد به صورت وزارتخانه يا يكي از معاونت هاي مستقل زير نظر رياست جمهوري طراحي شود.
رضاخواه سپس با بيان انتقادهاي مخالفان حضور صنايع دستي در وزارت صنايع و معادن، وزارت جهاد كشاورزي را اولويت بعدي براي نظارت بر اين هنر دانست: اگر نگاه برخي افراد اين است كه صنايع دستي نبايد در وزارت صنايع و معادن بماند، به اين دليل كه در سال هاي گذشته جايگاه مناسبي براي صنايع دستي در اين نهاد ايجاد نشده است، پس صنايع دستي بايد از آن منتزع شود، همانطور كه نگاه كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هم هست، به نظر مي رسد، بهترين جايگاه بعد از اين وزارتخانه، وزارت جهاد كشاورزي است. بيش از 50درصد اقلام صنايع دستي در بخش مواد اوليه مانند كتان، پشم و رنگ هاي طبيعي است كه عمدتا زير نظر وزارت جهاد كشاورزي توليد مي شود. حدود 50 درصد افراد فعال در صنايع دستي نيز روستاييان هستند كه با وزارت كشاورزي تماس بيشتري دارند. با اين حال، اگر برخي به اين نگاه هاي كارشناسي توجه نكنند و نگاه ديگري را خواستار شوند، به نظر من جايگاه بعدي صنايع دستي وزارت كار و امور اجتماعي است.
او با پيشنهاد وزارت كار و امور اجتماعي به  عنوان اولويت ديگر، به بيان دلايل خود در انتخاب اين سازمان پرداخت: هدف وزارت كار و امور اجتماعي ايجاد اشتغال است. يقين دارم در صورت توجه به سخنان رياست جمهوري كه گفتند اگر يك نفر در مملكت ما بيكار باشد، مسئولان نبايد شب خوابشان ببرد، اولويت پنجم با اين وزارتخانه است.
رئيس سازمان صنايع دستي ايران البته در اين رده بندي نام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را ذكر كرد اما آن را آخرين اولويت و پس از عبور از تمام نهادهاي نامبرده برشمرد: قطعاً هيچ كس از ادغام دو سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي سود نخواهد برد. در ادغام اين دو سازمان اشتغال ايجاد نمي شود. صنعتگران و هنرمندان بيكار فعال نمي شوند.
اگر صنايع دستي را به سازماني محول كنيم كه به آن به عنوان هنرهاي سنتي نگاه مي كند، توجه و تجربه اي به توليد، مالكيت، كاربرد و اشتغال صنايع دستي ندارد و در كنار گردشگري كه با 29 درصد ركود مواجه بوده جاي بگيرد، مشكل صنايع دستي از بين نمي رود.
وقتي صنايع دستي باكيفيت توليد و عرضه كنيم، بسياري از گردشگراني كه به ايران مي آيند، خريدار آن مي شوند. در اين صورت، نگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يعني توسعه گردشگري، تحقق مي يابد. بنابراين هيچ لزومي به ادغام يك نظام سازمان يافته كه مي تواند توليد، اشتغال و برنامه ريزي را در برداشته باشد، با سازمان ديگري وجود ندارد.
او از عدم مشورت و مذاكره سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تدوين چارت جديد و به كارگيري نظرات كارشناسان سازمان صنايع دستي، گله كرد: 62روز از خبر ادغام دو سازمان مي گذرد. در طول اين مدت، حتي يك مكاتبه و مذاكره  از سوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان رئيس آينده صنايع دستي با ما انجام نشده است. بنابراين طبيعي است كه من استنباط كنم رويكرد آنها به صنايع دستي با رويكرد من كه ظرف 7 تا 8 ماه گذشته در اين زمينه برنامه ريزي كرده ام، فرق دارد.
نگاه آنها توليد، اشتغال و صادرات نيست. هنگامي كه توجهي به اين مسائل نشده است، من نمي توانم در مورد آينده بحث كنم. هر فردي كه در آينده مسئول اين سازمان شود، بايد در اين مورد نظر بدهد. من در مقابل برنامه ريزي هايي كه در رابطه با اشتغال يك ميليون نفري و صادرات 3 ميليارد دلاري طراحي كرده ام، پاسخگو هستم.
رئيس سازمان صنايع دستي در پايان نظرات كساني كه ادغام دو سازمان را توسط شوراي عالي اداري غير قانوني مي دانند، نادرست خواند و باز هم بر عدم سنخيت اين دو موضوع با يكديگر تاكيد كرد: هر سازماني كه طبق قانون تاسيس مي شود، انحلال آنهم بايد توسط قانون انجام شود. اما اين كار كافي نيست. خود قانون به شوراي عالي اداري اجازه داده است ادغام و انحلال تمام دستگاه هاي اجرايي مستقل به غير از وزارتخانه ها را انجام دهد.
البته دولت هشتم نيز درباره دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداري و استخدامي تصميم به ادغام گرفت. زيرا در ماده يك برنامه سوم توسعه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي مصوب و در برنامه چهارم نيز در ماده 154 ذكر شده بود. با توجه به مجوزي كه مجلس شوراي اسلامي به دولت داده، اين عمل غير قانوني تلقي نمي شود اما بايد با نگاه تخصصي به اين مسئله توجه كرد. به نظر من، از ديد تخصصي، صنايع دستي سنخيت كمتري با ميراث فرهنگي و گردشگري دارد.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |