پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۰ - Jun 15, 2006
به بهانه برپايي چهاردهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني 26 خرداد اصفهان
وقتي همه جايزه مي گيرند
* صغري اميري
001557.jpg
زماني كه جشنواره سيزدهم توليدات راديو و تلويزيون در تبريز به پايان رسيد در واقع جشنواره چهاردهم مراكز استاني در اصفهان شروع شد. همه ساله اين جشنواره با حجم انبوهي از توليدات مراكز استاني در زمينه موسيقي، راديو، تلويزيون و پژوهش برپا مي شود و در پايان بخش عمده اي از شركت كنندگان مورد تقدير قرار مي گيرند.
در ماهيت اين جشنواره همين نكته بس كه همه برنامه سازان استاني علاقه دارند به هر شكلي توليدات يك ساله خود را در محك داوران و مخاطبان خاص قرار دهند. تجربه برگزاري جشنواره در سال هاي گذشته نشان داده است كه هر سال بر تعداد شركت كنندگان و تعدد جوايز اهدايي افزوده مي شود.
آمارهاي جشنواره سيزدهم تبريز حاكي از آن است كه در اين جشنواره 648 اثر تلويزيوني، 640 اثر خبري، 219 قطعه موسيقي، 248 اثر راديويي و 168 كار پژوهشي مورد ارزيابي و داوري هيأت داوران جشنواره قرار گرفت. ناگفته نماند كه در اين جشنواره برخي از مراكز استاني خوش درخشيدند. مركز گيلان با چهار تنديس، مركز مهاباد و استان آذربايجان غربي با سه تنديس در بخش موسيقي و خبر بيشترين آثار برگزيده را به خود اختصاص دادند.
عليرغم نفس مثبت برپايي چنين جشنواره اي، برخي از موافقان و مخالفان ديدگاه هاي متفاوتي نسبت به اين جشنواره دارند. دست اندركاران جشنواره معتقدند كه هزينه برگزاري جشنواره به نسبت نشاطي كه در هر استان، ايجاد مي شود آنچنان هزينه اي نيست.
نظرسنجي ها حاكي است مردم و مسئولان استان از نحوه برگزاري، تنوع جشنواره و تاثير فرهنگي حاصله در دوره زماني اظهار رضايت كرده اند.
در اين ميان برخي از منتقدان اين جشنواره معتقدند، توليد هر اثر با نيت ارسال به جشنواره هاي استاني مي تواند به ساختار و محتواي توليدي لطمه بزند، در حالي كه موافقان جشنواره معتقدند كه هر برنامه پخش شده در استان ها به نوعي در محك داوري قرار مي گيرد از اين رو از مجموع آثار توليدي صرفاً 10 درصد مجوز حضور در جشنواره را پيدا مي كنند.
در حالي كه سال هاي گذشته براساس يك رويه غلط، برنامه سازان بدون توجه به افق رسانه ملي، خواسته مخاطبان و تمايل مديران شبكه هاي تلويزيوني در استان ها در تكاپوي توليد براي حضور در جشنواره ها بودند.
عليرغم اين تفكر قالبي غلط، باور فعلي مديران مراكز استاني به شكل مطلوبي تغيير پيدا كرده است به همين خاطر آن دسته از آثار مي توانند در اين جشنواره ها حضور جدي داشته باشند كه در عين جذب مخاطب، از قالب و ساختار مطلوبي نيز بهره مند باشند.
اما منتقدان برگزاري جشنواره مراكز استاني در آستانه جشنواره چهاردهم نگرش هاي متفاوتي را بيان مي كنند كه از منظري مي تواند در كيفيت بخشي جشنواره هاي آتي موثر باشد.
به باور حسن دهقان كارگردان و برنامه ساز تلويزيوني، بيشتر جشنواره هاي توليدات راديويي و تلويزيوني در طول برگزاري دوره هاي قبلي افت و خيزهايي داشته اند. در سال هاي آغازين برگزاري كيفيت توليدات خيلي معمول بود، اما در طول اين سال ها كيفيت توليدات ارائه شده از سوي مراكز استان ها رشد مناسبي از نظر محتوايي داشته است، جداي از آن برگزاري چنين جشنواره هايي براي توليدات مراكز استان ها خيلي تاثيرگذار است.
اين برنامه ساز زنجاني با اشاره به نقايص جشنواره مي افزايد: همه ساله جشنواره به طيف خاصي از توليدات توجه مي كند به همين خاطر اين رفتارهاي جشنواره اي موجب مي شود كه سمت و سوي توليدات به اين قالب ها هدايت شود و متاسفانه 70درصد توليدات به اين نوع قالب گرايش پيدا مي كنند. اين پديده نوعي ضعف جشنواره محسوب مي شود. با اينكه جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني وارد چهارده سالگي شده است اما عدم تدوين سياست تثبيت شده در طول اين سال ها موجب شده كه رفتار برنامه سازان جوان استاني حالت پاندولي پيدا كند. اغلب برنامه سازان نمي دانند كه راهبرد يا تدبير دست اندركاران جشنواره به چه سمت و سويي مي چرخد بخصوص كه توليد آثار راديويي و تلويزيوني در ظرف زمان زيادي صورت مي گيرد، حداقل انتظار از دست اندركاران برپايي اين جشنواره اين است كه متوليان پس از پايان هر جشنواره سياست هاي سال آتي خود را طي بيانيه اي اعلام كنند تا فيلمسازان و برنامه سازان جوان بتوانند با بضاعت هاي بومي نتيجه آثار خود را به سمت اهداف اعلام شده هدايت كنند. البته طبيعي است كه در چنين مواردي گاهي سياست هاي كشوري نيز مي تواند همه جوانب جشنواره را تحت الشعاع قرار دهد.
اعلام سال 85 به عنوان سال پيامبر اعظم (ص) ناخواسته به شكلي در هدايت اهداف جشنواره چهاردهم به سمت سيره نبوي موثر بوده است در حالي كه مي توان در كنار سياست هاي اصلي اعلام شده در جشنواره سيزدهم، بخش مستقلي را هم به اين نوع مباحث ويژه اختصاص داد.
در كنار اين نگرش ها، تنوع جوايز اهدايي نيز انتقاداتي را دربرداشته است، به باور برنامه سازان اين جشنواره بيشتر به توزيع جوايز مراكز استاني مي پردازد تا اهداي جوايز. به تعبير ديگر تعداد زياد جوايز به خودي خود اعتبار جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني را مخدوش مي كند، بي گمان اگر از تعدد جوايز كاسته شود رقابت برنامه سازان در سطح كيفي خواهد بود و اعتبار جشنواره نيز آنچنان به زير سؤال نمي رود.
حسين صافي فيلمساز بوشهري كه سال گذشته با ارائه اثر دگرديسي توانست نظر مخاطبان عام و خاص را به سوي خود جلب كند، با انتقاد از برگزاري جشنواره مراكز استاني مي گويد: به نظرم اين جشنواره راضي كننده نيست و جنبه آموزشي بودن آن فقط يك ادعاست، در حالي كه جشنواره فرصت مغتنمي است كه هر ساله ارزان از دست مي رود.
جشنواره بيشتر به نوعي زنگ تفريح شبيه است. حتي در صحبت هاي سخنرانان جشنواره دو نقد خوب نمي شنويم.
وي در ادامه با اشاره به تعدد جوايز مي افزايد: وقتي به همه جايزه داده مي شود مثل اين است كه به كسي جايزه داده نشده است. بنابراين بايد از تعداد جوايز كاسته شود تا رقابت هاي برنامه سازان بالا رود، وقتي بيشتر برنامه سازان از اين جشنواره جايزه دريافت مي كنند اين جوايز ديگر ارزشي ندارد.
اما معاون امور مجلس و استان هاي صدا و سيما در گفت وگويي خبري نگاه ديگري را در زمينه برپايي جشنواره بيان كرد، به باور وي، در طول جشنواره با انجام نظرسنجي  ميان دست اندركاران و مدعوين، به ارزيابي لازم از كيفيت برنامه ها مي رسيم، علاوه بر آن، تلاش بر آن است كه دايره انتخاب كنندگان آثار جشنواره را گسترش دهيم تا از نظرات بيشتري در خصوص سطح كيفي برنامه ها برخوردار باشيم. برگزاري سالانه اين جشنواره سبب ايجاد انگيزه رقابت ميان شبكه هاي استاني صدا و سيما شده است و اين انگيزه خود مهم ترين عامل رشد كيفي و كمي آثار است.
حضور 1400 هنرمند، برنامه ساز، تهيه كننده و كارشناس هنري در جشنواره سيزدهم، نشان داد كه در كنار ارزيابي آثار، اين گونه برپايي جشنواره هاي توليدات راديويي و تلويزيوني مي تواند به عنوان نشست آموزشي صاحبان رسانه هاي بومي مدنظر موافقان و مخالفان قرار گيرد. به هر حال پس از يك سال تلاش مستمر براي توليد و پخش آثار، لازم است برنامه سازان و مديران رسانه هاي محلي در كنار هم به داوري آثار همديگر بنشينند، علاوه بر آن در استان هاي محل برپايي، هنرمندان بومي مورد تقدير قرار گيرند.
در جشنواره چهاردهم 19 اثر در بخش تحقيقات، 17اثر در بخش خبر، 24 اثر در بخش راديو، 16 اثر در بخش موسيقي و 12 اثر در بخش هاي ديگر براي دريافت جوايز با هم رقابت مي كنند. بايد منتظر ماند و ديد كه آيا جشنواره چهاردهم كاستي هاي جشنواره هاي پيشين را پشت سر مي گذارد؟

تماشا
ديوار صوتي متفقين بر فراز لاله زار
001554.jpg
ايسنا: هواپيماي بازسازي شده  متفقين، بر فراز دكورهاي خيابان لاله زار شهرك سينمايي غزالي به پرواز درآمد تا تصاوير ريختن اعلاميه بر فراز شهر در سكانس سال 1319 سريال در چشم باد ثبت شود.
اين هواپيما كه به گفته  مدير گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما، بازسازي آن هزينه بسياري را به همراه داشته است، حاوي اعلاميه هاي نيروهاي متفقين بود كه اين مطلب را خطاب به اهالي ايران عليه كشور آلمان بيان مي كرد كه  آلمان هيتلري، درهم شكسته مي شود . در اين سكانس بيش از 400 هنرور از سنين مختلف حضور داشتند كه كنترل آن ها توسط جعفر جوزاني و دستيارانش به دشواري انجام مي گرفت.
با فرمان حركت جعفري جوزاني، خيابان خلوت لاله زار به ناگاه مملو از جمعيتي شد كه با پوشش هاي مختلف دهه 20 مقابل دوربين ظاهر شدند و در اين بين حضور بچه ها با اسباب بازي هايي كه اين روزها ديگر نشاني از آن ها نيست، خانم ها با زنبيل هاي حصيري و نان هاي سنگك، روحانيون، جواناني با موهاي روغن زده و كلاه هاي شاپو بيش از هر چيز جلب توجه مي كرد. اما برنامه  بر اساس پيش بيني اوليه انجام نشد و هواپيما پس از يك ربع پرواز بر فراز شهرك سينمايي و ريختن ناموفق اعلاميه ها در باند فرودگاه پيام فرود آمد. مشاور هنري سريال در چشم باد در توضيح اين سكانس گفت: اين سكانس به دوره اي مي پردازد كه هواپيماي روس و انگليس در تهران اعلاميه پخش مي كردند و هشدارهايي را در خصوص جنگ ناخواسته در ايران به اطلاع  مردم مي رساندند. مجيد ميرفخرايي طراح صحنه  سريال يادآور شد: اين هواپيما تقريبا شبيه هواپيماهاي جنگ جهاني اول است كه از تصاوير موجود در اينترنت الگوبرداري شده است. اين هواپيما كه با همكاري مركز آموزش فنون و خدمات هوايي وابسته به شركت فرودگاه هاي كشور در اختيار پروژه در چشم باد قرار گرفته است، خلبان كاتوزي ، هدايت آن را بر عهده داشت. خلبان كاتوزي كه با تصوير و فيلم آشناست پيش از اين نيز تجاربي را در اين خصوص داشته است.
جعفري جوزاني در زمينه سكانس ياد شده گفت: هواپيما قرار بود يك ساعت و نيم در اختيار ما باشد. اما به ناگاه از فرودگاه مهرآباد دستور داده شد كه بايد بازگردد و در نتيجه اين همه آدم بايد در انتظار بمانند.
وي با بيان اين كه احتمال پرواز مجدد اين هواپيما وجود دارد، گفت: فرودگاه مهرآباد به دلايل نامعلوم ـ كه احتمالا به علت پرواز هواپيماهاي ديگر و مسائل حراستي بوده- دستور فرود هواپيما را داده است.
تهيه كننده در چشم باد همچنين پيش بيني كرد كه فيلمبرداري اين پروژه طي 15 ماه آينده به پايان برسد. اين سريال به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني متشكل از سه مقطع تاريخي است و وقوع سه جنگ در داخل كشور را به تصوير مي كشد.
اين سريال كه از بدو كليد خوردن تا كنون چند بار دچار وقفه شده است، با تغيير تهيه كننده و حضور حبيب الله كاسه ساز به مدت يكسال و سه ماه است كه فيلمبرداري مي شود.

فركانس
تقدير از برگزيدگان
جشنواره راديو
مهر: مراسم تقدير از برگزيدگان جشنواره داخلي و بخش نهايي هفتمين جشنواره بين المللي راديو، در راديو جوان برگزار  شد. شبكه راديويي جوان در باغ بهشت از برگزيدگان خود در جشنواره داخلي و بخش نهايي هفتمين جشنواره بين المللي راديو تقدير كرد.
تدوين اولويت هاي راديو سلامت
001560.jpg
ايسنا: راديو سلامت برنامه هاي خاصي را در ايام تابستان با توجه به شروع گرما، تعطيلي مدارس و افزايش مسافرت ها تدارك ديده است. در برنامه ايستگاه سلامت و صداي مشاور، بحث در خصوص بهداشت محيط در فصل تابستان با تفكيك اماكن تفريحي، ورزشي و زيارتي، مورد بررسي قرار مي گيرد. راديو سلامت همچنين در تدارك برنامه  جديدي با حضور نخبگان و مسئولان مختلف بخش سلامت و بهداشت است كه علاوه بر ارائه اطلاعات در زمينه پزشكي، به زندگي شخصي، تحصيلات و موضوعات مورد علاقه  ديگر مي پردازد. گفتني است كه اين برنامه، روزهاي جمعه بعدازظهر به صورت زنده از شبكه راديو سلامت پخش مي شود. بنا بر اين خبر، اولويت هاي راديو سلامت در هفده مضمون توسط كميته كارشناسي تدوين شد.
راديو تركمن
موفق ترين راديوي برون مرزي
ايسنا: به گفته مديركل آسياي ميانه، قفقاز و شمال خاورميانه معاونت برون مرزي صداوسيما، راديو تركمن يكي از موفق ترين راديوهاي برون مرزي سطح كشور است. سيد سعيد تهامي در ديدار با عوامل راديو برون مرزي تركمني مركز گلستان افزود: حساسيت و تقدس كار برنامه سازي در راديوهاي برون مرزي امري بسيار خطير و قابل ستايش است، زيرا كار در اين مركز و ابلاغ پيام رهايي بخش اسلام و انقلاب اسلامي به مسلمانان ساير كشورها قابل مقايسه با هيچ رسانه اي نيست. وي افزود: وظيفه ما در قبال مسلمانان جهان كه مشتاق دريافت اخبار و رويدادهاي جهان از صداي جمهوري اسلامي ايران هستند سنگين است.

سايه  روشن
واگذاري خانه فرهنگ نيم رخ به شبكه اول
ايسنا: مسئوليت خانه  فرهنگ نيم رخ، به گروه كودك و نوجوان شبكه  اول سيما واگذار شده است. به گفته محمد ميركياني، مدير گروه كودك و نوجوان شبكه  اول سيما، خانه  فرهنگ نيم رخ از اهداف اوليه خود منحرف شده بود بنابراين فعاليت هاي فرهنگي آن مناسبتي با آنتن تلويزيون نداشت. وي افزود: وظايف تعريف شده در حكم آقاي ميرباقري
ـ معاونت سيما ـ مبني بر انتصاب اسدالله اعلايي به عنوان مدير خانه فرهنگ نيم رخ به خاطر پر هزينه بودن آن لغو شده است. مدير گروه كودك و نوجوان شبكه  اول سيما درباره  فعاليت هاي آتي خانه  فرهنگ نيم رخ گفت:  فعاليت هاي خانه  فرهنگ نيم رخ بايد در جهت تقويت برنامه هاي كودك و نوجوان شبكه يك باشد. هر فعاليت فرهنگي، برنامه هاي نمايشي،  برگزاري جشنواره و همايش هاي خانه فرهنگ نيم رخ بايد در ارتباط و گسترش فعاليت هاي آنتن شبكه يك باشد. خانه  فرهنگ نيم رخ از ابتدا وابسته به سازمان صدا و سيما بود و از اين رو هيچ گاه مركز مستقلي نبوده است.
ساخت سمفوني پيامبر اعظم(ص)
ايسنا: شاهين فرهت هم اكنون در حال به پايان رساندن بخش دوم سمفوني پيامبر اعظم (ص) است.شاهين فرهت گفت: هم اكنون در حال نگارش بخش دوم اين سمفوني هستم و به احتمال فراوان اين سمفوني تا اواخر تابستان ضبط خواهد شد.سمفوني پيامبر عظيم الشأن(ص) همانند ديگر سمفوني هاي شاهين فرهت چهار قسمتي است ،در بخش اول اين سمفوني كه با قدرت آغاز مي شود شخصيت و زندگي حضرت رسول(ص) توصيف مي شود، در بخش دوم تفكرات ايشان و دعوت از مردم براي گرايش به دين اسلام مطرح شده و در قسمت هاي سوم و چهارم به زندگي حماسي پيامبر(ص) و پيروزي هاي ايشان پرداخته مي شود.
زندباف و تدوين مجموعه حضرت يوسف(ع)
مهر: تدوين فيلم ـ مجموعه حضرت يوسف(ع) به علت استفاده از جلوه هاي ويژه رايانه اي و انيميشن و تركيب آنها با تصاوير واقعي از دشوارترين كارهاي حسين زندباف در عرصه تدوين است.
زندباف گفت: در حال حاضر مشغول تدوين فيلم - مجموعه حضرت يوسف(ع) به كارگرداني فرج الله سلحشور هستم. البته قسمتي از تدوين را شهريار بحراني انجام داده بود كه درگير ساخت فيلم حضرت سليمان شد و از ادامه كار كناره گيري كرد. به همين دليل وقتي من كار تدوين مجموعه را پذيرفتم، براي يكدست شدن كار روتوش هايي بر قسمت هاي تدوين شده توسط آقاي بحراني انجام دادم.وي افزود: تدوين فيلم ـ مجموعه حضرت يوسف(ع) از اول دي آغاز شده و تا به حال حدود بيست درصد از تدوين آن به پايان رسيده است. تدوين اين فيلم يكي از دشوارترين كارهايم در عرصه تدوين است. قسمت هايي به صورت انيميشن وجود دارد كه به همين دليل كار تدوين بايد با دقت انجام شود و به يكدستي كار خللي وارد نكند.
فيلم تلويزيوني به جاي فيلم سينمايي
به اعتقاد عليرضا سبط احمدي، ساخت فيلم هاي تلويزيوني توسط كارگردانان ناشناس به شناخت افراد توانمند منجر مي شود و رسالت تلويزيون نيز همين است. اين تهيه كننده تلويزيوني درباره  سياست توليد و پخش فيلم هاي تلويزيوني در صدا و سيما، خاطرنشان كرد: بايد مشخص كنيم كه سينما چه مخاطباني دارد، فيلم سينمايي براي چه گيشه اي ساخته مي شود و فيلم تلويزيوني براي چه مخاطبي پخش مي شود. اگر اين دو مورد از هم جدا و تفكيك شوند، آن گاه مي توانيم بگوييم كه همه فيلم هاي سينمايي به درد پخش از تلويزيون نمي خورند و همين طور فيلم هاي نود دقيقه اي براي اكران در سينما مناسب نيستند. وي افزود: سازمان صدا و سيما به دنبال سياستي است كه در اساسنامه اش تعريف شده است و در راستاي اين اهداف بايد برنامه سازي كند. با بررسي فيلم هايي كه طي يك سال در سينماي كشور ساخته مي شوند، در مي يابيم كه سهم اندكي از اين فيلم ها امكان پخش از تلويزيون را دارند. به اعتقاد عليرضا سبط احمدي، كثرت شبكه ها و پخش 3-2 فيلم سينمايي از هر كدام از آنها در طول هفته، تلويزيون را ناچار مي كند تا فيلم تلويزيوني توليد كند. اين تهيه كننده اظهار كرد: در طول يك ماه به حدود 500 فيلم سينمايي براي پخش از تلويزيون نياز است. اين در حالي  است كه تمام فيلم هاي سينمايي ساخته در داخل كشور و حتي فيلم هاي خارجي كه اداره تأمين برنامه خريداري مي كند، امكان پخش از تلويزيون را ندارند. بنابراين در اين راستا بايد تعدادي فيلم توسط خود سازمان صدا و سيما براي پخش در مناسبت ها و اهداف خاص ساخته شود. با چنين نگرشي برنامه سازي و فيلمسازي تلويزيون اصلاً جاي پخش فيلم هاي سينمايي را نخواهد گرفت و خريد فيلم هاي سينمايي كمك اقتصادي براي تهيه كننده محسوب مي شود.
سكوي يك خرمشهر ساخته شد
ايسنا: طرح سريال خرمشهر... سكوي يك ، در شبكه دو سيما ساخته مي شود.فرامرز گرجيان كارگردان خوزستاني كه سازنده فيلم هاي نيلوفران خاك ، ما ز درياييم ، جام هاي خالي و چند فيلم هشت ميلي متري با موضوع دفاع مقدس است، سريال خرمشهر... سكوي يك را در گروه الف سيما در 13 قسمت 50 دقيقه اي مي سازد. گرجيان گفت: هم اكنون در حال نگارش نهايي فيلمنامه هستيم و به همين دليل انتخاب بازيگر براي اين سريال هنوز صورت نگرفته است. اما اين سريال تا پيش از عيد نوروز 86 آماده پخش خواهد شد.
فاصله سينما و تلويزيون از بين مي رود
به اعتقاد مسعود فرخنده، كارگردان تلويزيوني هر فيلم خوبي كه در سينماي ايران توليد شده، غالباً از تلويزيون پخش  شده است.
اين كارگردان گفت: تلويزيون به پخش فيلم هايي از سينماي ايران كه موضوعات اجتماعي را در سطح نازل نشان مي دهند تمايل ندارد. وي نحوه  گزينش اغلب فيلم هاي خارجي در سيما را مثبت ارزيابي كرد و با اشاره به برنامه هايي چون سينما چهار ، سينما يك ، صد فيلم افزود: سيما رويكرد خوبي به فيلم هاي هنري روز و كلاسيك دنيا دارند. در حال حاضر فيلم هايي از سينماي ايران براي پخش از تلويزيون انتخاب مي شوند، كه توسط كارگردانان حرفه اي ساخته شده و پشت سر آنها فكر وجود دارد.
وي افزود: در سال هاي اخير موجي در سينما به وجود آمد كه به گيشه توجه داشت. اين فيلم ها كه به روابط جوانان مي پرداخت مشكلات اجتماعي را بدون راه حل مطرح مي كرد. اما وضعيت در حال تغيير است و با تغييراتي كه در صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به وجود آمده، فاصله ميان سينما و تلويزيون در حال كمتر شدن است.

نقد
شبكه عمومي بازتاب افكار عمومي
001551.jpg
ايسنا: طبق تحقيقات انجام گرفته از ساكنان هنگ كنگ، تقريبا هر 9 تن مي گويند كه نقش شبكه هاي سراسري عمومي بايد انعكاس افكار عمومي باشد. به نوشته روزنامه پست مورنينگ جنوب چين، تحقيق روي 1002 پاسخگو در ماه گذشته از سوي يك دانشگاه چيني نشان داده كه بيش از 88درصد از اين تعداد شبكه هاي پخش سراسري عمومي را منعكس كننده افكار عمومي دانسته اند.اين پژوهش در ميان پرسش هاي رو به افزايش درباره  نقش پخش سراسري به عنوان يك اداره دولتي انجام شده است. بيش از 76درصد از افراد شركت كننده در اين نظرسنجي معتقد بودند كه نياز به وجود يك شبكه سراسري عمومي وجود دارد.
فرهنگ و تمدن ايران
در راديو روسيه
ايسنا: معاون سردبير راديو دولتي روسيه از كاهش توجه دولت ها نسبت به رسانه راديو انتقاد كرد.
به گفته  النا مايزل در حال حاضر در روسيه بيش از هزار شبكه راديويي برنامه توليد مي كنند كه در بين آنها تنها يك شبكه سراسري است و اغلب شبكه هاي راديويي روسيه تجاري هستند كه در ازاي دريافت پول، براي مخاطبان موسيقي پخش مي كنند. معاون سردبير صداي روسيه، ترفندهاي جذب مخاطب راديويي در دنيا را متفاوت خواند و افزود: بسيار راحت است كه به عنوان تهيه كننده راديويي در دفتر بنشيني و از طريق تلفن، مطالب را بنويسي. اما من ترجيح مي دهم كه ضبط را برداشته و به بطن جامعه بروم. از طرفي علاقه اي به گفت وگو با افراد خشك و رسمي ندارم. بنابراين بيشتر به سمت كودكان و سالمندان مي روم كه ايده هاي بكر و تجارب بيشتري دارند. وي افزود: به موسيقي هم اهميت بسياري مي دهم؛ چرا كه نقشي اساسي در جذب مخاطب دارد. النا مايزل كه براي حضور در جشنواره راديو به ايران سفر كرده بود، درباره ساخت برنامه در ايران گفت:  براي يك خبرنگار غير ممكن است كه به كشوري سفر كند و از آن كشور برنامه اي نسازد. 4سال قبل هم كه براي شركت در جشنواره كودك اصفهان به ايران آمدم، پس از بازگشت، برنامه زيبايي درباره فرهنگ ايراني ساختم كه جوايزي را هم كسب كرد. النا مايزل، درباره  تعامل رسانه اي كشورها گفت: با ظهور رسانه هاي جديد، خصوصا تلويزيون، راديو به تدريج در حال از دست دادن مخاطب است و دولت ها هم بسيار كمتر از گذشته روي اين رسانه به خصوص به لحاظ فرهنگي سرمايه گذاري مي كنند.
تصميم بنگلادش
براي تلويزيون ماهواره اي
ايسنا: دولت بنگلادش هياتي را براي تنظيم پيش نويس خط مشي براي راه اندازي كانال هاي تلويزيوني ماهواره اي خصوصي محلي و خارجي در اين كشور تشكيل داده است. به گزارش ABU، اين هيات كه به رياست معاون اطلاعات اداره مي شود، قرار است پيش نويس خط مشي را در يك نشست بين وزرا ظرف 2هفته تدوين كند. تصميم براي تشكيل اين هيات در يك نشست بين وزرا در زمينه ارائه مجوز پخش سراسري به كانال هاي تلويزيوني ماهواره اي خصوصي محلي و خارجي در بنگلادش اتخاذ شده است.

مخاطبان تلويزيوني
كميسر مولن را پسنديدند
مهر: فيلم فرانسوي كميسر مولن كه بخشي از فساد دستگاه پليس كشورهاي غربي را به تصوير مي كشد، بيشترين تعداد بيننده تلويزيوني را داشته است.بر اساس نتايج نظرسنجي صدا و سيما از مردم تهران درباره فيلم هاي سينمايي و سريال هاي پخش شده از تلويزيون در هفته سوم ارديبهشت ماه 85 ، فيلم سينمايي كميسرمولن رتبه اول، جواني رتبه دوم و چارلي و كارخانه شكلات سازي رتبه سوم را در ميزان بينندگان تلويزيوني از آن خود كردند.در مجموع 44 درصد پاسخگويان حداقل يكي از فيلم هاي سينمايي پخش شده در هفته سوم ارديبهشت ماه را تماشا كردند. از ميان 10 فيلم  سينمايي پخش شده از شبكه هاي مختلف تلويزيون در اين هفته، سه فيلم آمريكايي، سه فيلم ايراني، دو فيلم فرانسوي و دو فيلم كانادايي بودند. در بين سريال هاي ايراني و خارجي پخش شده، سريال خارجي هشدار براي كبرا 11 از شبكه پنج از نظر ميزان بيننده و رضايت رتبه اول را به دست آورده است. در مجموع 78 درصد پاسخگويان حداقل يكي از سريال هاي هفته سوم ارديبهشت ماه را تماشا كردند. بررسي يافته ها بر اساس تعداد سريال هاي تماشا شده از شبكه هاي مختلف سيما نشان مي دهد كه بيشتر بينندگان سريال هاي شبكه پنج (24 درصد) را تماشا كردند.
نظرسنجي مركز تحقيقات صدا و سيما از روستاييان درباره برنامه هاي تلويزيون نمايانگر آن است كه 1/91 درصد از مردم روستاهاي مورد بررسي، حداقل كمتر از يك روز در هفته بيننده برنامه هاي تلويزيون بوده اند. در بين روستاهاي مورد بررسي، روستاهاي تابع شهر مشهد (با ميانگين 63/5 درصد در روز) بيشتر و مردم روستاهاي تابع شهر زاهدان (با ميانگين 83/1 درصد در روز) كمتر از ساير روستاها در طول هفته به تماشاي برنامه هاي تلويزيون پرداخته اند. 3/67 درصد از روستاييان شبكه اول سيما را هر روز، اكثر روزها و بعضي روزها تماشا مي  كنند.
نتايج همان نظرسنجي نشان مي دهد كه روستاييان از فيلم هاي سينمايي ايراني (8/81 درصد) بيشتر و از سخنراني ها (5/33 درصد) كمتر از ديگر برنامه هاي تلويزيوني رضايت دارند. همچنين 8/38 درصد از افراد روستايي از شبكه هاي صداي جمهوري اسلامي ايران، كم و بيش استفاده مي كنند.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |