شبكه عمومي بازتاب افكار عمومي
ايسنا: طبق تحقيقات انجام گرفته از ساكنان هنگ كنگ، تقريبا هر 9 تن مي گويند كه نقش شبكه هاي سراسري عمومي بايد انعكاس افكار عمومي باشد. به نوشته روزنامه پست مورنينگ جنوب چين، تحقيق روي 1002 پاسخگو در ماه گذشته از سوي يك دانشگاه چيني نشان داده كه بيش از 88درصد از اين تعداد شبكه هاي پخش سراسري عمومي را منعكس كننده افكار عمومي دانسته اند.اين پژوهش در ميان پرسش هاي رو به افزايش درباره نقش پخش سراسري به عنوان يك اداره دولتي انجام شده است. بيش از 76درصد از افراد شركت كننده در اين نظرسنجي معتقد بودند كه نياز به وجود يك شبكه سراسري عمومي وجود دارد.
فرهنگ و تمدن ايران
در راديو روسيه
ايسنا: معاون سردبير راديو دولتي روسيه از كاهش توجه دولت ها نسبت به رسانه راديو انتقاد كرد.
به گفته النا مايزل در حال حاضر در روسيه بيش از هزار شبكه راديويي برنامه توليد مي كنند كه در بين آنها تنها يك شبكه سراسري است و اغلب شبكه هاي راديويي روسيه تجاري هستند كه در ازاي دريافت پول، براي مخاطبان موسيقي پخش مي كنند. معاون سردبير صداي روسيه، ترفندهاي جذب مخاطب راديويي در دنيا را متفاوت خواند و افزود: بسيار راحت است كه به عنوان تهيه كننده راديويي در دفتر بنشيني و از طريق تلفن، مطالب را بنويسي. اما من ترجيح مي دهم كه ضبط را برداشته و به بطن جامعه بروم. از طرفي علاقه اي به گفت وگو با افراد خشك و رسمي ندارم. بنابراين بيشتر به سمت كودكان و سالمندان مي روم كه ايده هاي بكر و تجارب بيشتري دارند. وي افزود: به موسيقي هم اهميت بسياري مي دهم؛ چرا كه نقشي اساسي در جذب مخاطب دارد. النا مايزل كه براي حضور در جشنواره راديو به ايران سفر كرده بود، درباره ساخت برنامه در ايران گفت: براي يك خبرنگار غير ممكن است كه به كشوري سفر كند و از آن كشور برنامه اي نسازد. 4سال قبل هم كه براي شركت در جشنواره كودك اصفهان به ايران آمدم، پس از بازگشت، برنامه زيبايي درباره فرهنگ ايراني ساختم كه جوايزي را هم كسب كرد. النا مايزل، درباره تعامل رسانه اي كشورها گفت: با ظهور رسانه هاي جديد، خصوصا تلويزيون، راديو به تدريج در حال از دست دادن مخاطب است و دولت ها هم بسيار كمتر از گذشته روي اين رسانه به خصوص به لحاظ فرهنگي سرمايه گذاري مي كنند.
تصميم بنگلادش
براي تلويزيون ماهواره اي
ايسنا: دولت بنگلادش هياتي را براي تنظيم پيش نويس خط مشي براي راه اندازي كانال هاي تلويزيوني ماهواره اي خصوصي محلي و خارجي در اين كشور تشكيل داده است. به گزارش ABU، اين هيات كه به رياست معاون اطلاعات اداره مي شود، قرار است پيش نويس خط مشي را در يك نشست بين وزرا ظرف 2هفته تدوين كند. تصميم براي تشكيل اين هيات در يك نشست بين وزرا در زمينه ارائه مجوز پخش سراسري به كانال هاي تلويزيوني ماهواره اي خصوصي محلي و خارجي در بنگلادش اتخاذ شده است.
مخاطبان تلويزيوني
كميسر مولن را پسنديدند
مهر: فيلم فرانسوي كميسر مولن كه بخشي از فساد دستگاه پليس كشورهاي غربي را به تصوير مي كشد، بيشترين تعداد بيننده تلويزيوني را داشته است.بر اساس نتايج نظرسنجي صدا و سيما از مردم تهران درباره فيلم هاي سينمايي و سريال هاي پخش شده از تلويزيون در هفته سوم ارديبهشت ماه 85 ، فيلم سينمايي كميسرمولن رتبه اول، جواني رتبه دوم و چارلي و كارخانه شكلات سازي رتبه سوم را در ميزان بينندگان تلويزيوني از آن خود كردند.در مجموع 44 درصد پاسخگويان حداقل يكي از فيلم هاي سينمايي پخش شده در هفته سوم ارديبهشت ماه را تماشا كردند. از ميان 10 فيلم سينمايي پخش شده از شبكه هاي مختلف تلويزيون در اين هفته، سه فيلم آمريكايي، سه فيلم ايراني، دو فيلم فرانسوي و دو فيلم كانادايي بودند. در بين سريال هاي ايراني و خارجي پخش شده، سريال خارجي هشدار براي كبرا 11 از شبكه پنج از نظر ميزان بيننده و رضايت رتبه اول را به دست آورده است. در مجموع 78 درصد پاسخگويان حداقل يكي از سريال هاي هفته سوم ارديبهشت ماه را تماشا كردند. بررسي يافته ها بر اساس تعداد سريال هاي تماشا شده از شبكه هاي مختلف سيما نشان مي دهد كه بيشتر بينندگان سريال هاي شبكه پنج (24 درصد) را تماشا كردند.
نظرسنجي مركز تحقيقات صدا و سيما از روستاييان درباره برنامه هاي تلويزيون نمايانگر آن است كه 1/91 درصد از مردم روستاهاي مورد بررسي، حداقل كمتر از يك روز در هفته بيننده برنامه هاي تلويزيون بوده اند. در بين روستاهاي مورد بررسي، روستاهاي تابع شهر مشهد (با ميانگين 63/5 درصد در روز) بيشتر و مردم روستاهاي تابع شهر زاهدان (با ميانگين 83/1 درصد در روز) كمتر از ساير روستاها در طول هفته به تماشاي برنامه هاي تلويزيون پرداخته اند. 3/67 درصد از روستاييان شبكه اول سيما را هر روز، اكثر روزها و بعضي روزها تماشا مي كنند.
نتايج همان نظرسنجي نشان مي دهد كه روستاييان از فيلم هاي سينمايي ايراني (8/81 درصد) بيشتر و از سخنراني ها (5/33 درصد) كمتر از ديگر برنامه هاي تلويزيوني رضايت دارند. همچنين 8/38 درصد از افراد روستايي از شبكه هاي صداي جمهوري اسلامي ايران، كم و بيش استفاده مي كنند.