پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۰ - Jun 15, 2006
تقويت بخش فارسي ويكي پديا
001596.jpg
گروه علمي فرهنگي-عميد نمازيخواه:گردانندگان دانشنامه ويكي پديا توسعه بخش فارسي اين دايره المعارف اينترنتي را در دستور كار خود قرار داده اند. جيمي ويلز بنيانگذار ويكي پديا  به بي بي سي گفت كه زبان فارسي يكي از زبان هاي نوپا ولي پويا در ويكي پديا بوده و توسعه اين زبان يكي از اهداف آينده ما است. تعداد مقالات فارسي اين دانشنامه از۱۲هزار مقاله بيشتر است ولي در مقايسه با مطالب انتشار يافته به زبان هاي ديگر، رقم قابل توجهي نيست.
ويكي پديا دانشنامه اي همگاني و آزاد به زبان هاي مختلف همچون فارسي است و داوطلبان مي توانند آزادانه به گسترش و تكميل مطالب آن كمك كنند. اين طرح در ژانويه  ۲۰۰۱ راه اندازي شد و تعداد مقالات انگليسي آن پس از پنج سال از مرز يك ميليون نسخه گذشت. ويكي پديا براي كاربران۱۲۰ زبان طراحي شده است و ۸۵ زبان دنيا در آن حضور فعال دارند. يكي از جنبه هاي قابل توجه ويكي پديا، همگاني بودن تدوين مطالب آن است.
داوطلبان مي توانند به راحتي با ثبت نام در وب سايت ويكي پديا، به اضافه كردن مطالب جالب يا اصلاح مطالب قبلي آن بپردازند. جيمي ويلز، همگاني بودن اين دانشنامه را نقطه قوت آن مي داند و مي گويد: «ماجامعه اي قوي از داوطلبان داريم و ويكي پديا به طور جمعي اداره مي شود. اين يك تجربه جديد و داراي مزايا و مشكلات خاص خود است. وقتي افراد زيادي در تدوين مقاله اي نقش داشته باشند، اين مطلب به سرعت منتشر مي شود. تنوع نويسندگان نيز به  قوت اين مطالب كمك مي كند و گاهي نيز سئوال هايي درباره صحت اين مطالب مطرح مي شود.»
تاكنون سئوالات زيادي درباره اعتبار مطالب ويكي پديا عنوان شده است. علاوه بر صحت علمي مطالب، گاهي بعضي از كاربران ويكي پديا مقالات آن را با اهداف سياسي با اغراض شخصي دستكاري مي كنند كه به اعتبار آن لطمه مي زند. اما به گفته جيمي ويلز، بررسي انجام شده به وسيله مجله نيچر، اعتبار مطالب ويكي پديا را نزديك به دانشنامه بريتانيكا مي داند. بريتانيكا يكي از معتبرترين دانشنامه هاي جهان است.
ويلز گفت : «مقاله هاي ويكي پديا به طور متوسط چهار اشتباه دارند، اين رقم براي بريتانيكا در حدود سه اشتباه در هر مقاله است. بنابراين من اعتبار مقاله هاي خودمان را راضي كننده مي دانم.» براساس اين گزارش يكي از نكات جالب درباره ويكي پديا اداره آن به وسيله چهار كارمند و با بودجه ناچيزي است كه از سوي اهداكنندگان تامين مي شود. بخش عمده فعاليت اين دانشنامه بر عهده داوطلباني است كه در اضافه كردن و تدوين مطالب آن مي پردازند.

باز هم گوگل و مايكروسافت
تغيير در نرم افزار نقشه زمين گوگل
001593.jpg
گروه علمي فرهنگي- مهدي صارمي فر: گوگل در ادامه فعاليت هاي جديد و خارج از امور مربوط به موتور جست وجوي اينترنتي، نسخه جديد نرم افزار نقشه كره زمين را منتشر كرد. نرم افزار Google Earth به عنوان موفق ترين فعاليت گوگل پس از موتور جست وجو ياد شده است.
عمده تغييرات اعمال شده در نسخه جديد Google Earth افزايش تعداد و قدرت ماهواره هاي به كارگرفته شده در اين نرم افزار است. طبق اعلام گوگل، در اين نسخه نسبت به نسخه قبل مناطق بيشتري از كره زمين تحت پوشش قرارگرفته و چهار برابر بيشتر شده است و با توجه به اين موضوع، در اكثر كشورهاي جهان، مردم مي توانند به راحتي و با استفاده از اين نرم افزار رايگان، به مشاهده ماهواره اي كشورها و مناطق مورد نظرشان بپردازند.
همچنين نسخه جديد به زبان هاي آلماني، ايتاليايي و اسپانيايي و فرانسه نيز ارائه شده و براي اولين بار، اين نسخه روي لينوكس نيز قابل اجرا خواهد بود. اين نرم افزار كه براي اولين بار حدود يك سال پيش منتشر شده است، تاكنون حدود ۱۰۰ميليون بار دانلود شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
اما در مقابل مايكروسافت، نسخه  جديدي از سرويس نقشه  آنلاين زنده محلي خود را عرضه كرد كه گزارشات ترافيك لحظه به لحظه  راه ها را عرضه كرده وبه اشتراك گذاري اطلاعات و نقشه ها را ساده تر مي سازد. اين شركت اعلام كرده همچنين در نظر دارد تا با عرضه  يك نسخه  آزمايشي در انگلستان و به طور محدود در كانادا، سرويس نقشه  ماهواره اي زنده  خود را گسترش دهد؛ مايكروسافت اعلام كرده بود كه در ماه آينده، اين سرويس خود را در بازارهاي جديدي راه اندازي مي كند.
سرويس نقشه يابي مايكروسافت به كاربران كمك مي كند تا فهرستي از مكان هاي مورد نظر خود را در favorite ذخيره كننده در صورت تمايل، آن ها را با استفاده از پست الكترونيك براي دوستان خود ارسال ارسال كرده و يا آن را روي يك وبلاگ قرار دهند. همچنين به اشتراك گذاري نقشه ها و اطلاعات، با يك پنجره پيام فوري (IM) نيز در اين سرويس امكان پذير است.
سرويس هاي نقشه يابي اينترنتي به آن دسته از مشاغل كوچك كه هرگز تبليغات آنلاين نداشته اند، اجازه مي دهد تا شمار قابل توجهي از مشتريان را هدف قرار دهند. در بازار سرويس هاي نقشه يابي وب،Map Quest شركت اي او ال، پرطرفدارترين است و پس از آن، نقشه هاي ياهو، گوگل و مايكروسافت از جمله پربيننده ترين سرويس ها هستند. نقشه يابي تنها يكي از سرويس ها ي اينترنتي است كه به ميدان جنگي براي شركت هاي مايكروسافت، ياهو و گوگل تبديل شده است. سرويس نقشه  مايكروسافت، به طور رايگان قابل دانلود است و به كاربران امكان مي دهد تا در قسمت Outlook، نقشه ها و مقاصد مورد نظر خود را پيدا و از روي آن پرينت بگيرند.

همايش فرهنگي گردشگري خليج فارس
مهر: دانشجويان سراسر كشور تابستان امسال از۲۵۰ پروژه ملي و تحقيقاتي با هدف ارتقاي خودباوري و تقويت هويت ملي بازديد مي كنند.
عبدالحميد احمدي معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي افزود: دومين دوره طرح ملي ايران مرز پرگهر تابستان و پاييز امسال با حضور ۱۰ هزار دانشجو در سراسر كشور برگزار مي شود. وي اظهار داشت: اين طرح با هدف ايجاد خودباوري در دانشجويان و تقويت هويت ملي در سراسر كشور برگزار مي شود. با اجراي اين طرح دانشجويان از طرح ها و پروژه هاي ملي كشور كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي احداث شده بازديد مي كنند و از نزديك با فعاليت هاي بزرگ ملي آگاهي مي يابند.
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي گفت: در اين زمينه جهاد دانشگاهي همكاري هاي لازم را با دستگاه ها و وزارتخانه هاي ذي ربط به عمل آورده است تا دانشجويان از ۲۵۰ مركز ميراث فرهنگي و ملي تحقيقاتي بازديد كنند.
وي خاطرنشان كرد: دانشجويان علاقه مند مي توانند جهت ثبت نام در طرح ايران مرز پرگهر به واحدهاي جهاد دانشگاهي در سراسر كشور مراجعه كنند.
احمدي افزود: همچنين دانشجويان مي توانند پس از سفر، آثار خود را در قالب سفرنامه، داستان، شعر، عكس، فيلم كوتاه مستند و ... به واحدهاي جهاد دانشگاهي ارائه دهند. جهاد دانشگاهي آثار برگزيده را اواخر آبان ماه معرفي و تقدير مي كند. وي به همايش فرهنگي گردشگري خليج فارس اشاره كرد و گفت:مرحله اول اين همايش در قشم برگزار شد و مرحله ديگر آن نيز همزمان با روز جهاني گردشگري در تهران برگزار مي شود.

ارزيابي دانشگاه ها مفيدتر از رتبه بندي آنهاست
ايسنا:  رئيس دانشگاه تربيت معلم تهران گفت: ارزيابي دانشگاه ها يك امر ضروري و فوري است ولي رتبه بندي نيازمند كار كارشناسي و مطالعات جدي است. محمدعلي برخورداري افزود: بحث مطرح شده در حال حاضر بحث سيستم ارزيابي دانشگاه هاي كشور به منظور شناسايي نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها است. وي رتبه بندي دانشگاه ها را نيازمند يك سري مقدمات قطعي دانست و افزود: اين مقدمات در حال حاضر در كشور فراهم نيست چرا كه در كشور بودجه، مقررات و تامين استاد دانشگاه ها به نحوي در دست نهادهاي غير از دانشگاه است و همچنين امكانات دانشگاه ها نسبت به هم متفاوت است.
برخورداري تصريح كرد: اگر امكانات مساوي در اختيار دانشگاه ها قرار گيرد و رتبه بندي دانشگا ه ها نيز براساس بهره وري سيستم مديريتي و عملكردي دانشگاه  باشد رتبه بندي يك امر طبيعي و ضروري است، ولي در شرايط كنوني كه امكانات مساوي در اختيار دانشگاه ها نيست، رتبه بندي دانشگاه ها چندان ضرورتي ندارد.
رييس دانشگاه تربيت معلم تهران تاكيد كرد: دانشگاه هايي كه از قديم داراي تجهيزات و امكانات بيشتري هستند دانشجويان بهتري را هم جذب مي كنند و از عملكرد و خروجي بهتر نيز برخوردارند در مقابل بعضي از دانشگاه ها كه عقب تر بوده و فاقد چنين امكانات و اختيارات هستند كه بتوانند موقعيت خود را ارتقا دهند، به همين خاطر رتبه بندي يك امر ضروري نيست، چرا كه به اين منظور كليه دانشگاه ها فوري خواستار امكانات لازم و يكسان مي شوند كه در نتيجه قبل از رتبه بندي ارزيابي دانشگا ه ها مفيدتر خواهد بود. وي در پايان خاطرنشان كرد: ارزيابي دانشگاه ها با توجه به امكانات، اختيارات و شناسايي نقاط ضعف و قوت يك امر ضروري و قابل اجرا است.

نشست «نقش دانشگاه ها در توانمندسازي
شغلي دانشجويان»
گروه علمي فرهنگي- نخستين نشست «نقش دانشگاه ها در توانمندسازي شغلي دانشجويان» با هدف شناسايي و معرفي راه كارهاي مناسب جهت آماده سازي دانشجويان براي ورود به بازار كار توسط سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاد دانشگاهي ششم تيرماه امسال در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاد دانشگاهي، محورهاي مهم اين نشست شامل دانشگاه ها و آينده شغلي دانشجويان، بررسي چالش ها و فرصت هاي اشتغال فارغ التحصيلان، راه كارهايي جهت بهبود وضعيت موجود و معرفي چند تجربه عملي است.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت اينترنتي www.eshteghal.ir مراجعه كنند.

هجدهمين جشن دانش آموختگان دانشگاه شهيد بهشتي
گروه علمي فرهنگي- هجدهمين جشن دانش آموختگان دانشگاه شهيد بهشتي پنجم تير ماه سال جاري در تالار امام علي(ع) دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار مي شود.
در اين مراسم از ۱۳۹ دانش آموخته نمونه و يك دانشجوي نمونه تقدير مي شود.
هجدهمين جشن دانش آموختگان دانشگاه شهيد بهشتي با حضور مسئولين اجرايي كشور، رئيس و اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي شود.
در اين مراسم ۳۲دانش آموخته دوره دكتري، ۶۷ دانش آموخته مقطع كارشناسي ارشد و ۴۰فارغ التحصيل مقطع كارشناسي شركت دارند.

ايجاد بانك اطلاعات دانشوران حوزوي
مهر: بانك اينترنتي اطلاعات دانشوران حوزوي تا پايان سال جاري توسط مركز مديريت حوزه علميه قم ايجاد مي شود.
حجت الاسلام اميني با اعلام اين خبر گفت: اين بانك اينترنتي با هدف معرفي چهره هاي علمي و پژوهشي حوزه علميه و آسان سازي دستيابي به محققين هر شاخه از علوم، در آبان ماه سال جاري شروع به كار خواهد كرد.وي افزود: اين بانك شامل اطلاعات فردي، سوابق علمي، معرفي آثار و زمينه هاي تخصصي هر فرد بوده و در مرحله اول در حدود ۸۰۰ محقق حوزوي را معرفي خواهد كرد. اسامي ساير محققين نيز به مرور به اين مجموعه اضافه خواهد شد. اميني اضافه كرد: در برنامه اين سايت امكان روز آمدن كردن فعاليت هاي هر محقق فراهم شده است و هر فرد مي تواند اطلاعات علمي مرتبط به خود را به راحتي به اين مجموعه ارسال كند تا توسط مديران فني سايت به مجموعه اطلاعات اضافه شود.

پذيرش دانشجو در پرديس بين المللي دانشگاه تهران
ايسنا: معاون آموزشي دانشگاه تهران از پذيرش دانشجو براي نيمسال دوم در پرديس بين المللي دانشگاه در كيش خبر داد. سيد حسين حسيني، اظهار كرد: پرديس بين المللي دانشگاه تهران براي نيمسال دوم سال تحصيلي ۸۶-۸۵ در جزيره كيش و در رشته هاي هنر،  مديريت و فني با گرايشهاي مختلف دانشجو مي پذيرد. وي ادامه داد: درصدد هستيم كه در ترم هاي آينده به تدريج رشته هايي مانند حقوق، كشاورزي و غيره را نيز در پرديس بين المللي دانشگاه برگزار كنيم، زيرا دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه جامع مي تواند در رشته هايي كه شرايط پذيرش دارد، دانشجو بپذيرد. وي با بيان اينكه پرديس بين المللي دانشگاه با هدف ارايه امكان تحصيل به ايرانيان خارج از كشور و اتباع كشورهاي همسايه راه اندازي مي شود، تصريح كرد: كليه دروس به زبان انگليسي تدريس مي شود.

مريخ پيماي فوق پيشرفته اروپايي
001599.jpg
گروه علمي فرهنگي- سازمان فضايي اروپا در حال ساخت فضاپيماي كاوشگر مريخ «اگزومارس» است. طرح ۶۰۰ ميليون يورويي اگزومارس، شامل يك سفينه بدون سرنشين و يك مريخ پيماي ۱۸۰ كيلوگرمي است كه قرار است در سال ۲۰۱۱به سمت مريخ پرتاب شود.
در اين مريخ پيما از يك تراشه الكترونيكي فوق پيشرفته به نام ال ام سي (لايف ماركر چيپ) استفاده مي شود. اين تراشه مغز اصلي در كامپيوتري است كه وظيفه آن بررسي و آزمايش نمونه هاي خاك مريخ، براي پيدا كردن نشانه هاي احتمالي حيات مريخي است. اين ابزار در ذرات خاك مريخ به جستجوي مولكول هاي اسيدهاي آمينه به عنوان ماده اوليه و اصلي سازنده پروتيين ها و همچنين «آدنوسين تري فسفات» ، مولكول لازم براي انتقال انرژي درون سلول ها، خواهد پرداخت.قرار است كه اگزومارس سال ۲۰۱۱ از پايگاه فضايي اروپا در «كورو» در ساحل شمال شرقي آمريكاي جنوبي به فضا پرتاب شود. يك موشك فضايي «سويوز- فرگات» روسي، اين وظيفه را بر عهده دارد. اگزومارس نيم ميليارد كيلومتري زمين تا مريخ را در دو سال طي مي كند و سالي ۲۰۱۳ روي سطح مريخ فرود خواهد آمد.

ثبت خانه تاريخي ناصرالدين ميرزا در فهرست آثار ملي
گروه علمي فرهنگي- خانه تاريخي ناصرالدين ميرزا در تهران به شماره ثبت ۱۲۲۱۴ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، اين بنا كه بين سالهاي ۱۲۸۰ الي ۱۲۸۵ هجري شمسي در بخش شمالي محدوده ارگ سلطنتي و انتهاي خيابان در اندرون و شرق سر در الماسيه ساخته شده است از نادرترين اشكال معماري مسكوني قاجار با سبك و سياق متفاوت است. شكل خاص قرارگيري دو بخش سازه اي همچون شاه نشين و خدمه نشين در مقابل هم بدون هيچ پيوند ساختماني در حياط و در عمارات اعياني كم نظير است. از شاخصه هاي منحصر به فرد اين اثر تاريخي نداشتن زيرزمين است.
اين بنا به صورت جامع و كامل يكي از مهمترين ابنيه اي است كه داراي تزئينات خاص معماري سنتي بوده و در هر مورد نيز اين هنر و تزئينات وابسته به معماري را به اوج رسانده است. عوامل تزئيني اين بنا شامل: تزئينات آجري، چوبي، گچي، سنگي و كاشي كاري مي باشد.
اين اثر تاريخي كه در محدوده خيابان ناصرخسرو در خيابان صوراسرافيل واقع شده است در حال حاضر به صورت متروكه رها شده و بهره برداري خاصي از آن نمي شود. در سالهاي گذشته نيز بنا همچون شكل اوليه به عنوان بناي مسكوني مورد استفاده قرار گرفته كه بعد از خريد آن توسط بخش دولتي متروكه شده است.
بنا بر اين گزارش مالكيت اين بنا در حال حاضر مربوط به بخش دولتي است و در اختيار سازمان بازنشستگي كشور قرار دارد كه اين سازمان با تخريب ساختمان بيروني در بخش شرقي كوچه باريك، اين بناي دوقلو را به دو تك بنا تبديل كرده و اكنون در محل تخريب توسط اين سازمان يك ساختمان همچون پاساژ در دست ساخت است.

كم سن ترين اعضاي بانك دوقلو و چندقلوهاي ايران
گروه  علمي فرهنگي- كم سن ترين اعضاي بانك دوقلوها و چندقلوهاي ايران، سه ماه ديگر متولد مي شوند.
«بانك اطلاعاتي دوقلوها و چندقلوهاي ايران» با هدف جمع آوري و ثبت اطلاعات مربوط به دوقلو و چندقلوهاي ايران در سال۱۳۸۱ با همكاري سازمان بهداشت جهاني (WHO) و شبكه پزشكي مولكولي كشور در پژوهشكده فناوري نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي _ ابن سينا- راه اندازي شد.
در حال حاضر حدود ۴۰هزار نفر از سراسر كشور در بانك اطلاعاتي دوقلو و چندقلوهاي ايران عضويت دارند. مسن ترين و جوان ترين اعضاي اين بانك ۸۵ ساله و ديگري حدوداً يك ماهه اند. جالب ترين ثبت نام در اين بانك مربوط به دوقلوهايي است كه هنوز به دنيا نيامده اند. پدر و مادري ساكن استان فارس براساس علاقه و اطلاع از وجود اين بانك، تصاوير سونوگرافي دوقلوهاي خود را براي ثبت در اين بانك ارسال كرده اند. به گزارش پژوهشكده ابن سينا، طبق شواهد سونوگرافي، اين دو جنين هر دو پسر و احتمالا، دوقلوي همانند و با توجه به ششمين ماه بارداري مادر، اين دوقلوها سه ماه ديگر متولد خواهند شد.

توليد شلنگ هاي پليمري سوخت رساني خودرو
گروه علمي فرهنگي _ شلنگ هاي لوله سوخت خودرو از نوع نانو كامپوزيت هاي پلي آميد نانو clay توسط پژوهشگر دانشكده مهندسي پليمر دانشگاه صنعتي اميركبير توليد شد.
حميد گرمابي عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي پلمير، با اعلام اين مطلب گفت: نفوذناپذيري از جمله خواص مورد نياز شلنگ هاي سوخت رساني خودرو است كه اين خاصيت به مقدار زيادي در نانو كامپوزيت هاي پلي آميد تحقق مي يابد.وي، نقطه اشتعال بالا را از ديگر خواص مورد نياز شلنگ هاي سوخت خودرو دانست كه در اين نانو كامپوزيت ها وجود دارد.
استاد دانشگاه صنعتي اميركبير از وزن مخصوص پايين به عنوان ديگر مزيت اين نانو كامپوزيت ها نام برد و افزود: به طور كلي با كاهش وزن خودرو ميزان سوخت مصرفي كاهش مي يابد و با توجه به افزايش قيمت انرژي و مسايل زيست محيطي استفاده از پليمر در صنايع خودروسازي روزبه روز گسترش پيدا مي كند. چرا كه پليمرها علاوه بر سبكي از استحكام ويژه و بالايي برخوردارند به طوري كه در خودروهاي مدرن از باك هاي پليمري نيز استفاده مي شود. اما متاسفانه هنوز در ايران باك هاي پليمري استاندارد رواج پيدا نكرده اند و باك هاي پليمري مورد استفاده فعلي استانداردهاي روز دنيا را پاس نمي كنند.
عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي پليمر در مورد مراحل اجرايي پروژه نيز گفت: پس از انجام تحقيقات اوليه، با استفاده از امكانات آزمايشگاهي با طراحي مناسب و با در نظر گرفتن عوامل مهم اين نانو كامپوزيت را در شرايط مختلف توليد كرديم كه اين نانو كامپوزيت در واقع ماده اوليه ساخت لوله شلنگ سوخت خودرو بود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |