پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۰ - Jun 15, 2006
احمدي نژاد در اجلاس شانگهاي
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد روز گذشته در رأس يك هيأت بلندپايه سياسي و اقتصادي به منظور شركت در اجلاس شانگهاي وارد اين شهر شد.
رئيس جمهور پيش از عزيمت به چين براي شركت در اجلاس سران شانگهاي با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كرد. در اين ديدار كه عصر سه شنبه برگزار شد، رئيس جمهور گزارشي از برنامه هاي اين سفر ارائه كرد و مقام معظم رهبري براي احمدي نژاد آرزوي موفقيت كردند.
رئيس جمهور بامداد ديروز پيش از ترك تهران براي شركت در ششمين اجلاس سران پيمان همكاري شانگهاي، در فرودگاه مهرآباد گفت: گسترش روابط ميان كشورهاي عضو پيمان همكاري شانگهاي، كمك مؤثري براي بسط صلح و آرامش در سطح جهان است.
احمدي نژاد با بيان اين كه علاوه بر شركت در اجلاس سران پيمان همكاري شانگهاي در حاشيه آن نيز ملاقات هاي دوجانبه اي با همه سران كشورهاي عضو خواهد داشت افزود: در اين ملاقات ها مسايل دوجانبه و همچنين پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه همكاري ميان اعضاي اين پيمان و ارتقاي سطح همكاريها و تأثيرگذاري آنها در محيط منطقه اي و بين المللي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

وزير خارجه روسيه خبر داد:
ايران به زودي به پيشنهاد هسته اي پاسخ مي دهد
001647.jpg
گروه سياسي - سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در خبري كه رويترز از آن گزارش كرده و خبرگزاري مهر نيز آن را نقل كرده است، خبر داد كه تهران به زودي به بسته پيشنهادي ۱+۵ پاسخ مي دهد. وزير خارجه روسيه كه پس از مكالمه تلفني با نماينده روسيه در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در مقابل خبرنگاران قرار گرفته بود، جدول زمان بندي دقيقي ارائه نكرد اما از پيش بيني هاي خود گفت و اين كه مي داند ايران به زودي پاسخ خود را اعلام مي كند.
در جهت ادامه مذاكرات ايران و اروپا و اينكه موضع تهران در قبال پيشنهادهاي ۱+۵ گام مثبت عنوان شده، قرار بود دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران سفري به اروپا داشته باشد كه آسوشيتدپرس خبر داد كه سفر علي لاريجاني به اروپا به دليل بيماري لغو شده است. سفر لاريجاني به اروپا قرار بود جوابي باشد به سفر خاوير سولانا به تهران و آغاز دور چانه زني ها براي بسته ارسالي اروپا كه با تعويق سفر لاريجاني، مذاكرات نيز در حال حاضر دنبال نمي شود. در حالي كه نمايندگان آمريكا در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي فشار خود را براي تصويب قطعنامه عليه ايران افزايش داده اند و حتي از فشار به كشورهاي جنبش عدم تعهد نيز رويگردان نيستند، كاخ سفيد حاضر نشد دليل اين اقدام خود را شرح دهد. نماينده آمريكا در شوراي حكام روز گذشته نامه اي به سران جنبش عدم تعهد در آژانس نوشته و از آنها خواسته كه از حمايت ايران دست بردارند اما موضوع بيانيه كشورهاي عدم متعهد در حمايت از ايران دست آخر به نتيجه اجمالي رسيد و گزارش آنها به دبيرخانه آژانس ارسال و ثبت شد. اگر اين بيانيه در صحن علني قرائت شود، امكان تصويب قطعنامه اي با فشار بر ايران براي عقب نشيني از غني سازي اورانيوم بسيار كم مي شود. هانس بليكس، رئيس سابق بازرسان تسليحاتي عراق در ايتاليا گفت كه جهان يك تجربه تلخ چون عراق را پشت سر گذاشته و حالا بايد بيش از پيش به مذاكره اهميت دهد و در پرونده ايران نبايد مرتكب عجله شد. در كاخ سفيد، گفت و گوهاي جدي درباره مذاكره با ايران دنبال مي شود. استارنيوز گزارش داد كه جوزف بايدن سناتور باسابقه دموكرات و نفر دوم كميسيون روابط خارجي سناي آمريكا گفته كه مذاكره با ايران در حال حاضر به يك ضرورت تبديل شده كه ديگر فقط مسئله اختلاف ميان دو كشور مطرح نيست بلكه بحث عراق و فعاليت هسته اي ايران دو محور مهم است كه بايد آنها را مد نظر قرار داد.
وزير خارجه ايران نيز كه براي سفر به اسپانيا رفته، روز گذشته در مادريد به خبرنگار آسوشيتدپرس و در پاسخ به پرسشي در خصوص همكاري ايران با اروپا گفت كه ارائه پيشنهاد از سوي كشورهاي ۱+۵ گامي رو به جلو محسوب مي شود و ايران با جديت پيشنهادها را مورد بررسي قرار داده است. وزير خارجه ايران هيچ خبري در خصوص زمان اعلام پاسخ از سوي ايران ابراز نكرد اما گفت كه بررسي ها تا اتخاذ تصميم نهايي ادامه خواهد داشت.
در تهران و در مجلس شوراي اسلامي، سخنگوي وزارت خارجه در محاصره خبرنگاران قرار گرفت و خبر داد كه تهران به آينده مذاكره با اروپا اميدوار است. حميدرضا آصفي به خبرنگار فارس گفته كه هرگاه نتيجه نهايي شود، پاسخ ايران ارائه مي شود اما در حال حاضر هيچ اشاره اي به جزئيات طرح مزبور نخواهد شد.
آصفي براي تاييد صحبت هاي خود در خصوص حمايت كشورها از ايران به بيانيه ۱۶ كشور عضو جنبش غيرمتعهدها در شوراي حكام آژانس اشاره كرده است.
نماينده چين در شوراي حكام آژانس با حمايت از بيانيه غيرمتعهدها گفت كه كشور وي به هيچ وجه خواهان جلوگيري از حقوق ايران نيست و حاضر نمي شود براي توقف غني سازي بيانيه اي صادر شود. بيانيه غيرمتعهدها فارغ از دفاع از حق ايران هرگونه حمله و تهديد عليه ايران را به عنوان نقض آشكار حقوق بشر و قوانين بين المللي ياد كرده است.
نماينده چين در حالي از ايران حمايت كرده كه در كشور وي اجلاس جهاني شانگهاي برپاست و رئيس جمهوري ايران نيز در آن حضور دارد. هر چند وزارت خارجه چين بيانيه داده كه موضوع هسته اي در دستور كار سازمان همكاري شانگهاي نيست اما جلسات رؤساي كشورها به اين موضوع و رايزني هاي آن اختصاص دارد.

روز گذشته رخ داد
تعرض به كنسولگري ايران در بصره
گروه سياسي- روز گذشته سايت بازتاب به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره خبر داد كه گروهي با حمله به ساختمان كنسولگري ايران در بصره، بخش هايي از اين ساختمان را به آتش كشيدند. دليل اين قضيه در حد گمانه زني اين است كه اين تعرض در اعتراض به پخش برنامه اي از شبكه ماهواره اي عربي الكوثر جمهوري اسلامي در خصوص طلبه اي بوده است كه خود را مرجع معرفي مي كند. سايت بي بي سي فارسي نيز خبر داد كه سفارت ايران در بغداد خبر حمله را تاييد كرده اما اعلام كرده كه نمي داند عامل اين حمله چه كسي است. حسن كاظمي قمي سفير ايران در بغداد به همشهري گفت كه خبر واقعه مزبور به سفارت رسيده اما هنوز در موضع تاييد و يا تكذيب نيست و از دلايل اين قضيه و يا دست اندركاران احتمالي آن نيز هنوز خبري اعلام نشده است.ايسنا نيز به نقل از روزنامه ديلي تايمز پاكستان خبر داد كه روز گذشته انفجار بمب در خط آهن پاكستان- ايران رخ داده كه زيان جاني در پي نداشته است.پليس ۲۶ نفر را در رابطه با اين انفجار دستگير كرده است.

انتخابات اين دوره خبرگان حساس ترين است
ايسنا: مديركل نظارت و امور استان هاي شوراي نگهبان، تلاش براي برگزاري انتخابات باشكوه و سالم و صيانت از آراي مردم را دو وظيفه مهم ناظران در انتخابات خبرگان دانست.
نصرت الله لطفي در جمع ناظران اليگودرز، انتخابات خبرگان را در اين دوره، حساس ترين انتخابات بعد از انقلاب اسلامي ارزيابي كرد و اظهار داشت: دشمنان سعي دارند با ايجاد تفرقه و مطرح كردن مطالب انحرافي، ذهن مردم را منحرف و ميزان آراي مردم را به حداقل ممكن برسانند.وي ابراز اميدواري كرد: مردم همچون گذشته با هوشياري و حضور باشكوه و گسترده در انتخابات آتي توطئه هاي دشمنان را نقش بر آب كنند.

روزنامه ايران تا صدور رأي دادگاه توقيف است
فارس: سخنگوي قوه قضائيه با اعلام صدور قرار مجرميت براي دو مورد از شكايات هيأت نظارت بر مطبوعات، توسط بازپرس پرونده روزنامه ايران گفت: تا زمان صدور راي دادگاه هيچگونه رفع توقيفي از اين روزنامه صورت نمي گيرد.
جمال كريمي راد گفت: هيأت نظارت بر مطبوعات در شكايت خود سه مورد را مطرح نمود كه بازپرس پس از بررسي، دو مورد شكايت را پذيرفته و در خصوص يك مورد آن نيز قرار منع پيگرد صادر كرد كه قرار منع پيگرد با اعتراض هيأت نظارت بر مطبوعات جهت رسيدگي قانوني به دادگاه ارسال شده است.

گفت وگوي وزراي خارجه ايران و ايتاليا
ايرنا: درپي گفت و گوي تلفني وزراي خارجه ايران و ايتاليا، ماسيمو دالما معاون نخست وزير و وزير امور خارجه ايتاليا اعلام كرد: ايتاليا خواستار حل مسالمت آميز برنامه هسته اي ايران است.
خبرگزاري آنسا روز گذشته به نقل از دالما نوشت: با منوچهر متكي وزيرخارجه ايران يك تماس تلفني داشتم و عقيده دارم كه آغاز يك گفت و گوي مستقيم براي كمك به متقاعد ساختن تهران براي پذيرفتن پيشنهادهاي جامعه بين الملل مفيد باشد.
متكي در تماس تلفني با دالما اظهارداشت كه تهران به دقت در حال بررسي و مطالعه پيشنهادهاي۵+1 است.

هيأت وزيران تصويب كرد
كمك به زيرساخت هاي آبادان ، خرمشهر و دشت آزادگان
ايسنا: هيات وزيران صبح ديروز به رياست دكتر پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور تشكيل جلسه داد.هيات وزيران در اين جلسه با توزيع قسمتي از اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي با عنوان طرح توسعه آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان و زيرساخت هاي منطقه آزاد تجاري موافقت كرد.بر اساس اين مصوبه ۶۰ ميليارد ريال براي كمك به زيرساخت هاي شهرهاي آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان اختصاص مي يابد تا زير نظر استاندار خوزستان در اين شهرها هزينه شود.هم چنين اعضاي هيات وزيران صبح ديروز همزمان با روز جهاني اهداي خون با حضور در پايگاه سيار سازمان انتقال خون در نهاد رياست جمهوري، مقداري از خون خود را اهدا كردند.

با تصويب مجلس شوراي اسلامي
اسامي مفسدان اقتصادي اعلام مي شود
كوتاه از خانه ملت
رسانه ها نقيصه مجلس را جبران كنند
رضا طلايي نيك نماينده بهار و كبودرآهنگ گفت: از رسانه ها انتظار داريم با چاپ و انتشار تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نقيصه مجلس را در اطلاع رساني افكار عمومي جبران كنند.
همكاري قوه قضائيه
علي عسگري نماينده مشهد در تذكري آئين نامه اي از هيات رئيسه مجلس خواست تا به طور جدي از قواي مجريه و قضائيه بخواهد به موارد تحقيق و تفحص مجلس اهميت داده و با هياتهاي تحقيق كننده همكاري كنند.
بيانيه ۲۰۴ نماينده
۲۰۴ نماينده در بيانيه اي در آستانه تاسيس جهاد سازندگي، تكيه بر فرهنگ جهاد در عرصه هاي مختلف كار و تلاش را ضرورتي اجتناب ناپذير براي دستيابي به اهداف بلندنظام دانسته و بر تداوم اين روحيه تاكيد كردند.
تفاوت سخنان رئيس ديوان محاسبات
مرتضي تمدن، عضو كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به حضور رحيمي در جلسه ديروز اين كميسيون گفت: پس از قرائت متن كامل پياده شده سخنان رئيس ديوان محاسبات در جلسه مشاهده شد كه بين سخنان منتسب به رئيس ديوان در رسانه ها و متن پياده شده توسط ايشان تفاوت وجود دارد.
جلسه درباره مين روبي
يك عضو كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي از به تاخير افتادن سؤال خود از وزير دفاع درمورد ميادين مين كشور در صحن علني مجلس خبرداد.
حشمت الله فلاحت پيشه با اشاره به برگزاري جلسه مشترك مسئولين مربوط به مسئله پاكسازي ميادين مين در سازمان مديريت و برنامه ريزي، نتايج و تصميمات اتخاذ شده در اين جلسه را دليلي براي تاخير در سؤال خود از وزير دفاع كه قرار بود ديروز انجام شود، عنوان كرد.
گروه سياسي- مجلس شوراي اسلامي مقرر كرد اسامي مفسدان اقتصادي كشور منتشر شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني ما، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با بررسي جزئيات طرح اصلاح تبصره يك ماده ۱۸۸ قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب ۱۳۷۸ و الحاق سه تبصره به آن مقرر كردند در موارد محكوميت قطعي به جرم ارتكاب اختلاس، ارتشا، مداخله يا تباني يا اخذ پورسانت در معاملات دولتي و هم چنين اختلال در نظام اقتصادي كشور به سوء استفاده از اختيارات به منظور جلب منفعت براي خود يا ديگري، جرايم گمركي، جرايم مالياتي، قاچاق كالا و ارز و به طور كلي جرم عليه حقوق مالي دولت، به دستور دادگاه صادركننده رأي قطعي خلاصه متن حكم شامل مشخصات فرد، سمت يا عنوان، جرايم ارتكابي و نوع و ميزان مجازات محكوم عليه به هزينه وي در يكي از روزنامه هاي كثير الانتشار و در صورت لزوم يكي از روزنامه هاي محلي منتشر و در اختيار ساير رسانه هاي عمومي گذاشته شود. در ادامه نيز مقرر شد انتشار اسامي مشروط به آن باشد كه ارزش عوايد حاصل از جرم ارتكابي يكصد ميليون ريال يا بيشتر باشد.
هم چنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از ميان ۲۲۱ نماينده حاضر با ۹۰ رأي مخالف به فوريت طرح استفاده مديريت شده از ماهواره هاي پخش مستقيم رأي مثبت ندادند.

يادداشت
عرصه جديد فعاليت شانگهاي
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه
مراسم پنجمين سالگرد تأسيس سازمان همكاري شانگهاي يكي از جوانترين تشكيلات بين المللي امروز برگزار مي شود. به همين جهت، در آستانه برگزاري اجلاس شوراي سران كشورهاي عضو اين سازمان در شانگهاي مايلم به بيان برخي مسائل راجع به فعاليت اين سازمان، دورنماها و اهداف آن در آينده بپردازم.
سازمان همكاري شانگهاي كه در سال ۲۰۰۱ ميلادي پا به عرصه وجود گذاشت، زود اعتبار پيدا كرد و به يك سازمان بانفوذ منطقه اي تبديل شد. امروز عامل سازمان همكاري شانگهاي عنصر با اهميتي براي ثبات در حوزه وسيع اورآسيا است. اين يعني واقعي بودن سياستهاي كنوني منطقه اي و جهاني. از اين رو، افزايش علاقه ساير كشورها و تشكل هاي چندجانبه به عملكرد جاري و گردهمائي هاي سازمان مزبور امري اتفاقي نيست.
يادآوري كنم كه ايجاد اين سازمان منطقه اي حاصل تلاشهاي طولاني در جهت تقويت اعتماد متقابل بود و ما واقعاً مي توانيم به پافشاري، هدفمندي و شكيبايي همه اعضاي آن سازمان افتخار كنيم. طرفها پس از مذاكره پيچيده مسائل مرزي را حل كردند. همين بس بگوييم كه اينگونه راهكارها چه از نظر امتداد مرز و چه از لحاظ تعداد اعضاي شركت كننده در آسيا بي سابقه بوده و هست.ما اكنون اهرمهاي كارآمدي براي مبارزه مشترك با تروريسم، جدايي طلبي افراطيان كه ما آنها را «سه پديده شوم» مي ناميم، دراختيار داريم.برقراري و ساماندهي تعاملات در خنثي سازي ترانزيت مواد مخدر و متناسباً همكاري نزديك از طريق بلوك هاي زورمدار گام منطقي بعدي شد.در اين ارتباط مي خواهم به عرصه جديد عملكرد اين سازمان يعني همكاري با كشورهاي ناظر اشاره داشته باشم. در حال حاضر كشورهاي هند، پاكستان، ايران و مغولستان تحت عنوان ناظر به كار سازمان شانگهاي پيوسته اند. گروه تماس با افغانستان در اين سازمان ايجاد شده است. تجربه همكاري ها در حال اندوخته شدن است. اين امر قطعاً به افزايش وجهه سازماني كه جمعيت كشورهاي عضو آن نزديك به نصف ساكنين كره زمين است، كمك خواهد كرد. تكرار مي كنم، سازمان همكاري شانگهاي براي گفت و گو حاضر است و آمادگي دارد كه مشتركا به نفع صلح، ثبات و توسعه تلاش كند.معتقدم نمايندگان پارلمان هاي كشورهاي عضو سازمان شانگهاي كه اولين نشست آنها اواخر ماه مي سال جاري در مسكو برگزار شد، نقش قابل ملاحظه خود را در تقويت همكاري ها ايفا خواهند نمود. همين طور، مجمع جديدالتأسيس سازمان شانگهاي كه وظيفه اش متحدكردن نمايندگان محافل كارشناسي و علمي است. اين مجمع بايد به عنوان يك مكانيزم ويژه،نظر كارشناسي وغيردولتي را در سازمان همكاري شانگهاي به عهده داشته باشد.
منبع: خبرگزاري ريانووستي

باشگاه احزاب
دعوت از اصلاح طلبان براي كنگره اصولگرايان
جامعه اسلامي مهندسين، يكي از گروههاي جناح اصولگرا كه محمدرضا باهنر و مرتضي نبوي از اعضاي شاخص آن هستند اول تيرماه كنگره خود را با حضور حداد عادل برگزار مي كند. اين تشكل از احزاب اصلاح طلب اعتماد ملي، مجمع روحانيون مبارز و كارگزاران براي شركت در كنگره دعوت كرده است. موضوع دعوت از ساير گروههاي اصلاح طلب مانند مشاركت نيز در دست بررسي است.
طراحي راهكارهاي غيرمنطقي
دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي با انتقاد از اخلال در سخنراني هاشمي رفسنجاني در قم و انحرافي و غيرطبيعي خواندن اين رويداد گفت: برخي نمي خواهند مجلس خبرگان رهبري در فضاي رقابت اخلاقي و در عين حال هوشمندانه شكل گيرد لذا به فكر طراحي راهكارهاي غيرمنطقي افتاده اند كه اگر نيت خالص دارند بايد بدانند آب به آسياب دشمن مي ريزند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |