پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۰ - Jun 15, 2006
۱۱۰ مسافر قطار تهران - مشهد مسموم شدند
گروه حوادث - ۱۱۰ مسافر قطار تهران- مشهد پس از مسموميتي شديد به بيمارستانهاي شاهرود منتقل شدند كه ۱۰ نفر از آنان به علت وخامت حالشان در بيمارستانهاي شاهرود بستري شده اند.
قلي نژاد مديركل روابط عمومي شركت رجا روز گذشته در گفتگو با همشهري با اعلام اين خبر گفت: شب گذشته پس از اطلاع از مسموميت مسافران، اين قطار كه متعلق به يك شركت خصوصي است ساعت دو و نيم نيمه شب در ايستگاه شاهرود متوقف شد.
پس از توقف قطار در ايستگاه  شاهرود، ۱۱۰ نفر از مسافران كه دچار مسموميت شده بودند با آمبولانس و وسايل نقليه به بيمارستان هاي اين شهر منتقل  شدند، كه ۱۰ نفر از آنان بستري شده و بقيه در همان ساعات اوليه مرخص شدند.
مديركل روابط عمومي شركت رجا با بيان اين كه هنوز مشخص نشده است كه مسموميت پيش آمده از غذا، آب معدني يا عوامل ديگري بوده است گفت:  غذا و آب معدني به تمامي مسافران قطار ارائه شده است كه اگر مشكلي در غذا وجود داشته باشد، بايستي تمام مسافران قطار كه ظرفيت ۳۸۰ مسافر را دارد دچار مشكل مي شدند، ضمن آنكه آب قطار هم آب معدني بوده كه احتمال مسموميت آن اندك است. وي ادامه داد: نمونه هايي از غذا، آب و آزمايشات بيماران به دانشگاه علوم پزشكي شاهرود ارائه شده است كه نتايج اين بررسي ها عامل مسموميت را مشخص خواهد كرد .در همين حال سرهنگ حجت الله واعظي نژاد رئيس مركز اطلاع رساني پليس سمنان با بيان اينكه پيگيري اين حادثه از سوي مراجع مربوط در حال انجام است، گفت سرانجام پس از توقف ۵ ساعته، قطار در ساعت ۷ صبح به مقصد مشهد حركت كرد.

حوادث خارجي
عامل جنايت يوسف آباد در دادگاه:
وسوسه پولدار شدن  ، كار دست من داد
001710.jpg
گروه حوادث- مرد جواني كه متهم به قتل زن ثروتمندي در يوسف آباد است، صبح ديروز در حالي مقابل پنج قاضي شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان قرار گرفت كه تنها انگيزه خود را سرقت عنوان كرد.
به گزارش همشهري، در اين پرونده پسر ۲۲ ساله اي به نام ابراهيم متهم است كه بهمن ماه ۸۳ پيرزن ثروتمندي به نام كبري را به قتل رسانده است. ماجراي اين حادثه تلخ زماني فاش شد كه عصر بيست و دوم بهمن ماه هنگامي كه پسر زن ثروتمند براي ملاقات مادرش به خانه وي در يوسف آباد رفت در ناباوري با جسد مادرش كه به قتل رسيده بود، روبه رو شد. با گزارش موضوع به كارآگاهان پليس و بازپرس ويژه قتل با توجه به شيوه ورود عامل جنايت در تحقيقات اوليه مشخص شد كه وي با صاحب خانه آشنايي داشته و با اطلاع كامل از رفت و آمدهاي پيرزن در موقعيتي مناسب دست به جنايت زده و پس از سرقت دو گوشي تلفن همراه از محل متواري شده است.
كارآگاهان در ادامه بررسي هاي خود به بازجويي از اهالي محل پرداختند كه يكي از همسايه ها در بازجويي ها گفت: از چند روز قبل پسر جواني را كه سه سال قبل براي حفر چاه در اين مجتمع مسكوني كار مي كرد در اطراف ديده است و به نظر مي رسد كه وي از ماجراي جنايت اطلاع داشته باشد. بنابراين تحقيقات در اين خصوص آغاز شد و هويت كارگر به نام شهاب آشكار شد.
در رديابي هاي ويژه كه صورت گرفت عامل جنايت در ارديبهشت ماه ۸۴ در حالي كه در يك ساختمان نيمه كاره در منطقه اختياريه كار مي كرد دستگير شد.
ابراهيم پس از دستگيري در بازجويي هاي مقدماتي با اعتراف به قتل تنها انگيزه خود را وضعيت بد مالي اش عنوان كرده و گفت: روز جنايت براي انجام كارهاي روزانه به خانه پيرزن رفتم، اما با ديدن وضعيت مالي او وسوسه شدم تا دست به سرقت بزنم بنابراين دوباره به بهانه اين كه لباس هايم خيس شده است به آپارتمان كبري بازگشتم و در حالي كه زن ثروتمند متوجه نبود مقداري پول برداشتم اما وقتي قصد بيرون آمدن داشتم او متوجه سرقت شد.
جلوي در بر سر همين موضوع با او درگير شدم و من با عصبانيت دستم را جلوي دهان او گرفتم و با او گلاويز شدم. در آن لحظات نمي دانستم دارم چه كار مي كنم. دو ضربه هم با پاهايم به سرش زدم و هنگامي كه او بي هوش بر روي زمين افتاد با سرقت دو گوشي تلفن از خانه اش فرار كردم.
بر پايه اين گزارش، با صدور كيفرخواست، متهم به قتل صبح ديروز مقابل پنج قاضي دادگاه كيفري استان قرار گرفت و با توجه به درخواست اولياي دم مبني بر قصاص نفس (اعدام) گفت: اتهام قتل را قبول دارم، اما قصد كشتن پيرزن را نداشتم؛ فقط به خاطر وضعيت بد مالي كه داشتم مرتكب جنايت شدم.
وي افزود: سه سال قبل از جنايت براي انجام كار و گذراندن زندگي ام از يكي از شهرهاي خراسان به تهران آمدم. در اين مدت با كارگري زندگي را مي گذراندم تا اين كه دو سال قبل وقتي براي حفر چاه، مقابل خانه پيرزن مشغول كار بودم با او آشنا شدم و قرار شد كارهاي خانه اش را انجام بدهم. چندين بار هم براي همسايه هاي همان آپارتمان كارهايشان را انجام دادم. وي در ادامه گفت: از كاري كه كرده ام بسيار پشيمان هستم و از اولياي دم تقاضاي بخشش دارم.با اين اظهارات، دادگاه به زودي رأي نهايي خود را در اين باره صادر خواهد كرد.

بازسازي صحنه قتل در خودروي ماكسيما
001704.jpg
گروه حوادث - شاگرد بنگاه خودرو هنگامي كه نتوانست بدهي چند ميليوني خود را بپردازد در يك جنايت مرگبار دست به قتل صاحبكارش زد.
به گزارش همشهري، بررسي ماجراي قتل مرد بنگاه دار پس از آن در دستور كار پليس جنايي پايتخت قرار گرفت كه شامگاه چهاردهم دي ماه ۸۴ ، پيدا شدن جسد غرق در خون مرد ۲۷ ساله اي در داخل خودروي ماكسيما ، به پليس ۱۱۰ گزارش شد.
با گزارش اين جنايت، كارآگاهان جنايي به همراه ولي الله حسيني بازپرس ويژه قتل در صحنه جنايت حاضر شده و با جسد اين جوان كه گلوله يك اسلحه كلت كمري از فاصله نزديك به شقيقه وي شليك شده بود روبرو شدند.
در نخستين بررسي ها مشخص شد مقتول مسعود نام داشته و صاحب يك نمايشگاه فروش خودرو بوده است.
با انتقال جسد به پزشكي قانوني، كارآگاهان پليس فرضيه هايي را كه مي توانست انگيزه قتل را مشخص كند تحت بررسي قرار دادند. نخستين فرضيه اين بود كه جنايت با نقشه اي از پيش تعيين شده صورت گرفته است، به اين ترتيب پليس با بازداشت چند متهم به بازجويي از آنها پرداخت اما هنگامي كه بازجويي ها بي نتيجه ماند، به دستور بازپرس جنايي مظنونان آزاد شده و پرونده در شاخه ديگري تحت بررسي قرار گرفت.
با گذشت چند ماه از جنايت مرگبار، سروان احمد سعادتي از افسران دايره ويژه قتل آگاهي كه مسئوليت رسيدگي به اين پرونده جنايي را برعهده داشت در بررسي هاي موشكافانه در ميان اسناد و مدارك مقتول به اين نتيجه رسيد كه از هنگام جنايت، اسناد مربوط به بدهي هاي يكي از بدهكاران وي به نام فرهاد به سرقت رفته است .
با تمركز پليس بر روي سوابق اين متهم، مشخص شد كه وي مدتي به عنوان شاگرد در نمايشگاه مقتول كار مي كرده كه در اين مدت ۹ميليون تومان به مقتول بدهكار شده است و همين اسناد در زمان جنايت به سرقت رفته است.
با مشخص شدن اين موضوع فرهاد بعنوان مظنون دستگير و تحت بازجويي قرار گرفت، متهم در ابتدا منكر هرگونه اطلاعي از چگونگي جنايت شد اما هنگامي كه دريافت پليس از موضوع ناپديد شدن اسناد بدهكاري وي اطلاع دارد لب به اعتراف گشود.
متهم با اعتراف به جنايت در خصوص انگيزه قتل صاحبكار سابقش به كارآگاهان پليس گفت: شب حادثه با مسعود تماس گرفتم و با او براي بررسي موضوع بدهي هايم قرار گذاشتم ، مسعود هم پذيرفت و با خودروي ماكسيمايش به محل قرار در خيابان نيروي هوايي آمد.
بعد از سوار شدن به خودرو در حاليكه به او ۹ ميليون تومان بدهكار بودم از وي خواستم تا ۵ ميليون تومان ديگر هم به من بدهد، ولي او گفت تا زماني كه بدهي ام را ندهم نمي تواند به من پولي بدهد و در ادامه گفت كه اگر بدهي ام را ندهم از من شكايت خواهد كرد.
با شنيدن اين حرف از مسعود به شدت عصباني شدم، ناگهان يادم افتاد كه مسعود هميشه يك كلت كمري در داخل داشبورد خودروش داشت و بنابراين در يك حركت غافلگيرانه كلت كمري را از داخل داشبورد بيرون آورده و با شليك گلوله به سرش او را به قتل رساندم سپس از خودرو پياده شده و كمي پايين تر اسلحه را داخل جويي در همان نزديكي انداختم.
وي افزود: فكر مي كردم اگر بخواهم بدهي ۹ ميليوني مسعود را بپردازم زندگيم به شدت دچار مشكل مي شود و بنابراين براي اينكه بدهي را پرداخت نكنم دست به جنايت زدم.
با اين اعترافات، متهم روز گذشته در حضور افسران آگاهي به بازسازي صحنه جنايت پرداخت.

به دستور رئيس شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان تهران
ادعاي مرگ ۵ زن در بند نسوان بررسي مي شود
001707.jpg
گروه حوادث- با ادعاي يك زن ناشناس كه مدعي است از راز ۵ قتل در زندان رجايي شهر اطلاع دارد، كارآگاهان پليس اطلاعات، تحقيقات گسترده اي را در اين باره آغاز كردند.
به گزارش همشهري، بررسي بر روي اين موضوع از هنگامي آغاز شد كه پرونده قتل يك زن در زندان رجايي به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد. در اين پرونده مطرح شده بود كه در بند نسوان زندان رجايي شهر، زنان زنداني با سركردگي يك زن شرور به نام شهين با نقشه اي ماهرانه دو تن از همسلولي هاي خود را در جنايتي مخوف به قتل رسانده و به صورتي صحنه سازي كرده اند كه مرگ آنها خودكشي به نظر برسد.
نخستين جنايت بعد از ظهر هفدهم مرداد ماه سال ،۸۴ در بند ۱۹ زندان زنان رجايي شهر اتفاق افتاده بود كه در آن زني به نام هانيه در داخل حمام به قتل رسيده بود. در بررسي هاي مقدماتي تيم تحقيق مشخص شد شب قبل از جنايت در پي يك درگيري كه بين شهين و هانيه اتفاق افتاده بود، هانيه پس از خاتمه درگيري با گريه از شهين و همدستانش خواسته بود تا از وي انتقام نگيرند و آنها هم به ظاهر پذيرفته بودند اما نيمه شب اين زن جوان به قتل رسيد. در ادامه بررسي ها شهين بازداشت و تحت بازجويي قرار گرفت اما پس از سكوتي طولاني با ادعاي بي گناهي گفت كه هيچ نقشي در قتل گروهي نداشته است و چهار زنداني ديگر هانيه را به قتل رسانده اند اما زماني كه چهار زن ديگر بازداشت شدند و اعترافات شهين را شنيدند لب به اعتراف گشودند و به قتل هانيه به دستور مرگبار شهين اعتراف كردند.
آنها بيان داشتند: شب حادثه هانيه تعداد زيادي قرص خورده بود و بر روي تختش دراز كشيده بود. زماني كه سردسته گروه دستور مرگ را صادر كرد، هانيه را با روسري خفه كرده و سپس جسد او را به حمام انتقال داده و طوري صحنه سازي كرديم كه او خودش را حلق آويز كرده است.
تيم تحقيق كه ردپاي شهين را در اين قتل مي ديد، او را مجدداً تحت بازجويي قرار داد ولي وي با انكار دخالت در قتل مدعي شد كه حدود ۷ روز قبل از اين جنايت هم دختر ديگري به نام فرشته به همين شيوه توسط هانيه به قتل رسيده بود ولي من در هيچ يك از اين دو قتل نقشي نداشتم.
تيم تحقيق هنگامي كه با اين ادعاها روبه رو شدند، موضوع قتل فرشته را نيز در دستور كار قرار دادند. اما هنگامي كه درخصوص قتل وي به هيچ نتيجه اي نرسيدند كه نشان دهد وي توسط شهين به قتل رسيده است پرونده با صدور كيفرخواست به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد. قاضي عزيز محمدي رئيس شعبه ۷۱ پس از مطالعه پرونده، متوجه ۱۳ ايراد قضايي و تحقيقي شد و به اين ترتيب پرونده اين جنايت مجدداً براي بررسي به دادسراي شهرستان كرج ارجاع شد.
اما در حالي كه بررسي ها ادامه داشت زن ناشناسي در تماس با قاضي پرونده مدعي شد كه او شاهد ۳ جنايت ديگر توسط شهين و همدستانش بوده است.
قاضي عزيز محمدي _ رئيس شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان _ روز گذشته در اين خصوص گفت: چند روز قبل زن ناشناسي در تماس تلفني مدعي شد كه پنج قتل توسط اين گروه در زندان رخ داده است كه دو مورد آن به صورت قتل مطرح شده و سه مورد ديگر به صورت خودكشي ظاهرسازي شده است.به اين ترتيب، با دستور ويژه هم اكنون تيمي از مأموران انتظامي به بررسي ادعاهاي اين زن پرداخته اند كه ظاهراً به نتايج قابل توجهي دست يافته اند.

۸ مقصر سانحه سقوط هواپيماي حامل خبرنگاران معرفي شدند
گروه اجتماعي- قرار مجرميت براي ۸ تن از متهمان حادثه سقوط هواپيماي سي۱۳۰ حامل خبرنگاران رسانه ها صادر شد.
بنا بر اين گزارش، روابط عمومي سازمان قضائي نيروهاي مسلح با صدور اطلاعيه اي ضمن اعلام اين خبر آورده است: تيم ويژه تحقيق به سرپرستي بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران با صدها ساعت كار مستمر اين سانحه را از جوانب گوناگون مورد بررسي دقيق فني قرار داد و در نهايت اعلام كرد علل و عوامل زير در وقوع سانحه مؤثر بوده اند.
- اشكال در سيستم ناوبري هواپيما- كاركنان پايگاه هوايي مهرآباد در تعويض سيستم VOR سي ۱۳۰ مرتكب اهمال و سهل  انگاري شده اند و فرماندهان مربوطه نظارت صحيحي بر عملكرد زيرمجموعه خود اعمال ننموده اند كه اين امر منجر به انحراف هواپيما از مسير اصلي خود هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد شده است.
- سهل انگاري كنترلر تقرب (رادار) و برج مراقبت و مسئولان اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد.
- بر اساس تحقيقات به عمل آمده و نظريه كارشناسان به ويژه هيأت كارشناسان پاكستاني (عضو ايكائو) در هنگام انحراف هواپيما از مسير اصلي خود، كنترلرهاي تقرب و برج مراقبت طبق مقررات سازمان ايكائو و دستورالعمل هاي موجود وظيفه داشته اند كه هواپيماي داراي نقص فني و در حين فرود اضطراري را تا زمان نشستن بر باند فرودگاه، تحت نظارت و مراقبت دقيق خود قرار داده و هرگونه انحرافي را به خلبان تذكر دهند ليكن به وظايف قانوني خود به درستي عمل ننموده اند و مسئولان اداره مراقبت پرواز نيز مديريت صحيحي بر مجموعه خود اعمال ننموده اند.
- بر اساس بررسي هاي انجام شده و اعلام مراجع امنيتي هيچ گونه قرائن و شواهدي دال بر انجام اقدامات خرابكارانه در هواپيما به دست نيامده است.
- مجموع خطاها و سهل انگاري هاي به عمل آمده در پايگاه هوايي مهرآباد و اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد در وقوع اين سانحه نقش داشته است.
بر اساس قرار نهايي دادسراي نظامي تهران كه در ۹۳ صفحه تنظيم شده است؛ با توجه به نتايج تحقيقات و بررسي هاي به عمل آمده، معاينات و تحقيقات محلي، نظريات هيأت هاي كارشناسي و اظهارات شهود و مطلعين، قصور چهار نفر از مسئولان و كاركنان تيپ ترابري منطقه هوايي مهرآباد و چهار نفر از مسئولان و كاركنان بخش مراقبت پرواز و تقرب (اپروچ) فرودگاه مهرآباد، در اين سانحه اثبات و پرونده آنان به اتهام مشاركت در اهمال، سهل انگاري، بي مبالاتي و عدم رعايت نظامات دولتي و مقررات ايمني مربوط به پرواز و هوانوردي منجر به قتل غيرعمدي (شهادت) سرنشينان هواپيما و تعدادي از رهگذران و ايراد صدمه بدني غيرعمدي به تعدادي از ساكنان و رهگذران محلي با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست به دادگاه نظامي تهران ارسال شده است.
بنا بر اين گزارش، رسيدگي به پرونده در دادگاه نظامي يك تهران ادامه پيدا خواهد كرد.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |