پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۰ - Jun 15, 2006
۱۴۰ هزار متر مربع فضا براي توسعه تجارت بين المللي
ساخت مركز تجارت جهاني تهران امسال آغاز مي شود
001725.jpg
001692.jpg
گروه شهري - كلنگ احداث ساختمان هاي دوقلوي تجارت جهاني تهران در دي ماه سال جاري به زمين زده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، ساختمان هاي دوقلو تجارت جهاني تهران در هشت طبقه و در ضلع شمالي برج ميلاد ساخته خواهد شد.
اين دو ساختمان كه به صورت دو سه ضلعي در كنار هم قرار مي گيرد زيربنايي در حدود ۱۴۰ هزارمترمربع خواهد داشت و داراي امكانات ويژه اي براي امور تجارت بين المللي خواهد بود.
ساختمان هاي دوقلوي تجارت جهاني تهران، شامل چند بخش ويژه تجارت داخلي و خارجي است. سالن هاي نمايشگاهي حرفه  اي و نمايشگاه هاي موقت كالا و توليدات همچنين بخش انفورماتيك و اطلاع رساني در زمينه صنعت، اقتصاد و تجارت و ارتباطات فرهنگي _ علمي و فضاهاي مخابراتي و خدماتي، از ديگر بخش هاي اين ساختمان هاست.
اين مركز با قراردادن امكانات ويژه در اختيار شركت هاي چند مليتي از خدمات تجاري آنان براي شهر تهران و كشور استفاده خواهد كرد.
برمبناي اين گزارش ساختمان هاي دوقلوي تجارت جهاني تهران مانند يك منطقه ويژه اقتصادي در قلب پايتخت عمل خواهد كرد و امكانات جديد تجاري را براي توسعه تجارت بين الملل در پايتخت ايجاد مي كند.
اين گزارش همچنين مي افزايد، قرارداد احداث ساختمان دوقلوي تجارت جهاني تهران احتمالا در شهريور ماه به امضا خواهد رسيد و كار ساخت آن، به عهده يك شركت خارجي خواهد بود. هنوز جزئيات دقيقي از زمان قرارداد و نام شركت مجري مطرح نشده است.ساختمان دوقلوي تجارت جهاني، در تپه هاي نصر و در ضلع شمالي برج ميلاد و جزئي از مجتمع بزرگ ميلاد بوده و در فاز دوم مجتمع ميلاد به بهره برداري خواهد رسيد.براساس گزارش خبرنگار همشهري، يكي از شرايط احداث اين پروژه، تحويل به موقع آن خواهد بود و ساختمان هاي دوقلو تجارت جهاني، طي يك زمانبندي مشخص ساخته خواهد شد و در احداث آن براساس قراردادهاي تعيين شده، تاخيري صورت نخواهد گرفت.

۵۰ درصد تخفيف سفر با مترو براي معلولان
زمان انتظار درايستگاه مترو ۲ دقيقه مي شود
گروه شهري - صدور كارت اعتباري مدت دار ۶ ماهه با ۵۰ درصد تخفيف از هفته جاري براي معلولان آغاز شد.
به گزارش همشهري جامعه معلولان كشور مي توانند با ارائه كارت معلوليت يا معرفي نامه از سوي سازمان بهزيستي از كارت اعتباري مدت دار مترو با ۵۰ درصد تخفيف برخوردار شوند.
به گفته جعفر ربيعي معاون بهره برداري شركت مترو معلولان واجد شرايط با مراجعه به ايستگاه امام خميني(ره) باجه فروش بليت اعتباري پس از پركردن فرم مربوطه نسبت به روز مراجعه براي دريافت كارت اعتباري خود مطلع شوند.
ربيعي تاكيد كرد: در تعداد كارتهاي صادره و زمان  دريافت آن هيچ گونه محدوديتي لحاظ نشده لذا معلولان هيچ گونه تعجيلي در دريافت اين كارتها نداشته باشند.
اين تصميم تنها به دليل رعايت حال معلولين و جلوگيري از ازدحام و بروز آسيب هاي احتمالي ناشي از معطلي در صفهاي طولاني اتخاذ شده است.
ربيعي خبر داد، از ديروز با هزينه اي معادل چهل ميليون دلار ۲۰ واگن و چهار لكوموتيو جديد در خط تهران- گلشهر راه اندازي مي شود و متعاقب آن ۱۶درصد به ظرفيت جابه جايي قطارهاي برون شهري در خط تهران _ گلشهر افزوده مي شود.
وي گفت: اين لكوموتيوها جايگزين لكوموتيوها و واگن هايي مي شود كه بيش از ۷ سال از عمر و يك ميليون كيلومتر از كاركرد آنها مي گذرد و لذا پيش بيني مي شود با جايگزيني اين واگن ها و لكوموتيوهايي جديد به سرعت جابه جايي ها كه قبلاً به دليل فرسودگي نقص فني و خرابي هاي مكرر از تاخير برخوردار بوده افزوده شود.
همچنين از امروز دو قطار در خط تهران- گلشهر ۷ واگنه مي شوند؛ در حالي كه قبلاً كليه قطارها تنها از ۶ واگن برخوردار بودند.معاون بهره برداري شركت مترو در بخش ديگري از گفت وگوي خود با همشهري گفت: ظرف يك ماه آينده مناقصه خريد واگن ها و لكوموتيوهاي جديد با هدف كاهش فاصله زماني قطارهاي درون شهري از ۴ به ۲ دقيقه و در خطوط برون شهري از ۱۰ به ۵ دقيقه به اجرا گذاشته خواهد شد. بر اين اساس ۴۵۵ واگن درون شهري، ۱۶۰ واگن دوطبقه و ۳۸ لكوموتيو خريداري خواهد شد كه مجوز دريافت فاينانس آن از سوي شوراي اسلامي شهر تهران صادر شده است. ربيعي گفت در صورت تامين اعتبار اين قرارداد از سوي دولت ظرف يك سال و نيم آينده اين تجهيزات وارد خطوط ۱ و ۲ و خط تهران- گلشهر خواهد شد.

شهر نگار
كاستي هاي آموزش
محمود برآبادي
مشكلات ترافيك تهران ريشه در عوامل بسياري دارد، اما مهم ترين عاملي كه همه بر روي آن اتفاق نظر دارند، رفتار استفاده كنندگان از سيستم حمل و نقل و ترافيك است.
ناهنجاري رفتار ما در ترافيك به عنوان بخشي از رفتار اجتماعي آنچنان مشهود و آن گونه بارز و آشكار است كه نظر هر فرد خارجي را به خود جلب مي كند. بسياري از كساني كه براي اولين بار رانندگي ما را در خيابان هاي شلوغ و پر ازدحام مي بينند از اين همه اعوجاج و بي نظمي شگفت زده مي شوند.
از سوي ديگر يكي از روش هايي كه همه براي اصلاح رفتار بر آن اتفاق نظر دارند، آموزش است. اينك همه به اين باور رسيده اند كه مشكلات فرهنگي را جز به طريق فرهنگي نمي توان حل كرد. به همين منظور هم بسياري از سازمان هاي متولي امر آموزش در كشور، هم خود را صرف فعاليت هاي آموزشي مي كنند يا اگر درست تر بگوييم، بخشي از بودجه خود را در اين راه خرج مي كنند. اما چرا فعاليت هاي آموزشي در كشور ما آن چنان كه انتظار مي رود كارساز نيست؟
مثالي در حوزه بحث خودمان بزنيم: سال هاست كه در مورد توقف در پشت خط ايست عابر پياده كه يك رفتار اوليه در ترافيك است و هيچ گونه محدوديت و مشكلي در اجراي آن وجود ندارد، صحبت مي شود، اما هنوز كه هنوز است بسياري از رانندگان درست روي خط كشي عابر پياده توقف مي كنند و با اين كار در تردد آسان عابران اخلال ايجاد مي كنند.
مثال هاي فراوان ديگري نيز در اين زمينه وجود دارد كه همه ما زماني كه در ترافيك حضور داريم شاهد آن هستيم: توقف دوبله، توقف مقابل پل و پاركينگ ساختمان ها، و بسياري موارد ديگر.
به سئوال خود باز گرديم. چرا با وجود اين همه هزينه اي كه صرف آموزش مي شود، بازده مطلوبي نداريم؟ پاسخ روشن است. تأثير فعاليت هاي آموزشي را عوامل مخل آموزش از بين مي برند.
علت اينكه تأثير فعاليت هاي آموزشي اندك است چيست؟ به برخي عوامل مي توان اشاره كرد: ما به ديگران آموزش مي دهيم، اما خود به آنچه مي گوييم عمل نمي كنيم. قانون را تنها براي ديگران مي خواهيم و هر كجا كه قانون و مقررات اجتماعي براي ما محدوديتي ايجاد كرد، خود را مستثني مي كنيم.وقتي مخاطبان مي بينند كساني كه ديگران را به رعايت مقررات عبور و مرور تشويق مي كنند، خود را از شمول آن بركنار مي دارند، پيداست كه از مقررات چنان برداشتي دارند كه فقط براي كساني لازم الاجراست كه توان زير پا گذاشتن آنرا ندارند.
پس آموزش زماني موثر است كه مخاطب احساس كند، آموزش دهنده صادق است و خود به آنچه مي گويد عمل مي كند و از آنچه مي گويد هدفي جز خيرخواهي ندارد.
تأثير اندك فعاليت هاي آموزشي علل ديگري نيز دارد كه بي توجهي به روانشناسي مخاطب و بهره گيري از روش هاي سنتي و ناكارآمد در توليد محصولات آموزشي از آن جمله است كه در جاي خود بايد به آن پرداخت.

۱۳۵ ميليون نفر به دليل بيابانزايي در معرض آوارگي قرار دارند
فارس: دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني مبارزه با كويرزايي و خشكسالي گفت: در صورت عدم اقدام موثر به منظور جلوگيري از گسترش كويرها در جهان تا سال ۲۰۲۰ تقريبا ۱۳۵ ميليون نفر در معرض خطر آوارگي قرار خواهند گرفت.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، كوفي عنان افزود: درحال حاضر كويرها يك پنجم جمعيت جهان در بيش از ۱۰۰ كشور را تحت تاثير قرار داده اند كه در بدترين وضعيت، موجب مهاجرت اجباري افراد از مناطق فقير روستايي به شهرهايي مي گردد كه خود توان و امكان ميزباني آنان را ندارند.
عنان در اين پيام خاطر نشان كرده است: در عين حال بايد از كويرها محافظت شود زيرا داراي اكوسيستم حياتي و مكاني براي تمدن هاي غني از نظر فرهنگي و باستاني بوده است. ۱۷ ژوئن ۲۰۰۶ برابر با ۲۷ خرداد ۱۳۸۵روز جهاني مبارزه باكويرزايي و خشكسالي است.

از دهم تير ماه آغاز مي شود
۱۰۰ روز جشنواره تابستاني در تهران
گروه شهري - جشنواره تابستاني تهران از دهم تير ماه آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري، اين جشنواره كه پيش از اين عنوان نهضت تابستاني را داشت تا ۱۷ مهر به مدت ۱۰۰ روز به طول انجاميده و در طول برپايي آن برنامه هاي ويژه اي در فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و بوستان هاي تهران براي خانواده هاي تهراني برگزار مي شود. امين متوليان، معاون فرهنگي و مسئول برنامه هاي تابستان ۸۵ سازمان فرهنگي هنري شهرداري گفت: برنامه هاي اين جشنواره متناسب با حال و هواي تابستان و مرتبط با خاستگاه هاي هويت اسلامي- ايراني طراحي شده است.
وي با اشاره به اهميت ذائقه فرهنگي شهروندان تهراني افزود: علاوه بر نمادپردازي واحد، شعارهايي نيز در كنار نام عمومي برنامه ها، متناسب با سياست هاي سازمان و ذائقه عمومي شهروندان طراحي شده است.
مسئول «جشنواره تابستاني تهران» ضمن تأكيد بر «مديريت اوقات فراغت» اظهار داشت: يكي از مهمترين اهداف، در پيگيري اين جشنواره مديريت اوقات فراغت است و يافته هاي پژوهشي معتبر، درك شهودي از خواسته هاي اجتماعي و درصد تغييرات نظام آموزشي، ما را رهنمون كرد تا مخاطبان را در دسته بندي هاي مختلف قرار دهيم.
لازم به ذكر است پيش از اين نيز علي عسگري رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در تشريح تصميمات اتخاذ شده براي ايام اوقات فراغت تابستان اعلام كرده بود: با نگرش فرابخشي و هماهنگي با دستگاه هاي فعال در حوزه اوقات فراغت همچون سازمان صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و كليه زيرمجموعه هاي شهرداري تهران همچون سازمان پارك ها، معاونت حمل و نقل و... برنامه هاي ويژه اي براي اوقات فراغت تابستاني شهروندان تهراني تدارك ديده شده است.

نگاه
001689.jpg
علي درخشي

۹۰۰ متكدي تاكنون جمع آوري شده اند
گروه شهري - در حالي  كه ظرفيت مركز نگهداري موقت از متكديان اسلام شهر ۲۵۰ نفر است هم اكنون بالغ بر ۳۴۰ نفر در اين مركز نگهداري مي شوند كه براي رفع اين مشكل به همكاري بيشتر سازمان بهزيستي و وزارتخانه هاي بهداشت و درمان و رفاه و تأمين اجتماعي نياز است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر مجتبي ابراهيمي- مدير مركز نگهداري موقت متكديان اسلام شهر- گفت: متكديان جمع آوري شده از سطح شهر كه توسط گشت هاي ويژه جمع آوري متكديان به مركز اسلام شهر انتقال داده مي شوند بعضاً داراي مشكلات عديده اي چون ابتلا به برخي بيماري هاي واگيردار، اختلالات رواني و سوابق كيفري هستند.
اين مقام مسئول در مركز آسيب هاي معاونت اجتماعي شهرداري تهران خاطرنشان كرد در حال حاضر ۲۷۴ مرد و ۵۶ زن در مركز نگهداري موقت متكديان اسلام شهر نگهداري مي شوند كه اين تعداد بيش از ظرفيت اين مركز است. بنا بر اين گزارش، متكديان سطح شهر تهران پس از جمع آوري از سوي گشت هاي ويژه ستاد جمع آوري متكديان به مراكز نگهداري موقت ارجاع داده مي شوند و پس از گذراندن مراحل اوليه مددجويي و واكسيناسيون و انجام تحقيقات لازم از سوي مقام قضايي مستقر حداكثر در يك دوره زماني ۲۱ روزه به وضعيت شان رسيدگي مي شود. تاكنون ۹۰۰ نفر از متكديان سطح شهر تهران جمع آوري شده اند كه از اين تعداد ۷۰۰ نفر در مراكز نگهداري موقت متكديان پذيرفته شده اند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |