پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۰ - Jun 15, 2006
هجوم صهيونيستها برا ي خريد ملك در جنوب شرق تركيه
ايسنا: همسر نخست  وزير سابق  تركيه  هشدار داد، صهيونيستها و عناصر وابسته  به آنان  با خريد سرسام  آور ملك  در تركيه ، درصدد تكرار توطئه  اشغال  فلسطين  هستند.
خانم  رخشان  اجويت  در كنفرانس  خبري  در آنكارا فاش  كرد صهيونيستهادر چارچوب  طرح  اسراييل  بزرگ  با مخفي  كردن  هويت  اصلي  خود و از طريق شركت هاي  تجاري  به  خريد گسترده  زمين  و ملك  در مناطق  جنوب  شرق  تركيه اقدام  كرده اند.
خانم  اجويت  با اشاره  به  آرزوي  ديرين  صهيونيستها در تصرف  سرزمينهاي  حاشيه نيل  تا فرات  تاكيد كرد: اگر جلوي  اين  روند گرفته  نشود، جنوب  شرق  تركيه به  سرنوشت  فلسطين  اشغالي  دچار خواهد شد.

شديد ترين طرح امنيتي در بغداد
001674.jpg
گروه بين الملل- باكشته شدن ابومصعب زرقاوي و احتمال تشديد حملات خشونت بار در عراق به ويژه پايتخت اين كشور، بزرگترين طرح امنيتي در بغداد با حضور ۷۵ هزار نفر از نيروهاي انتظامي و نظامي عراق و نيروهاي چندمليتي از ديروز آغاز شد.براساس اين طرح شمار ايستگاههاي بازرسي پليس در سراسر شهر افزايش يافت و موانع مختلفي در سطح شهر براي كنترل تردد خودروها برقرار گرديد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ديروز كنترل برگه هاي هويت افراد با شدت بيشتري صورت مي گيرد و خودروهايي كه در آنان زنان و كودكان نيستند بازرسي مي شوند.در اين طرح كه وزارت دفاع عراق نام «همه به پيش» را براي آن انتخاب كرده است ساعت رفت و آمد شبانه تغيير كرده و منع رفت و آمد از ۲۳ تا شش بامداد اجرا مي شود. علاوه بر آن آمد و شد خودرو در روزهاي جمعه از ساعت يازده تا پانزده ممنوع اعلام شد.
رئيس پارلمان عراق:
بوش براي جبران اشتباهاتش آمده بود
به گزارش پايگاه اينترنتي ايلاف، محمود المشهداني، رييس پارلمان عراق در بيانيه اي مطبوعاتي درباره ي سفر جورج بوش، رييس جمهور آمريكا به بغداد گفت: اين سفر بسيار مهم بوده است چرا كه بيانگر تمايل واقعي آمريكايي ها به جبران اشتباهات گذشته و واگذاري عملي زمام امور به مردم عراق براي يافتن راه حل مناسبي جهت حل مشكلات كشور بوده است.
تظاهرات ضدبوش در كاظمين
صدها عراقي در اعتراض به سفر جرج بوش، رئيس جمهوري آمريكا به عراق ديروز در شهر كاظمين تظاهرات كردند.اين تظاهرات در حالي صورت گرفت كه جرج  بوش  اعلام  كرد شخصا به  سران  جديدعراق  اطمينان  داده  است  كه  رفتارهاي  افراطي  احتمالي  نظاميان  آمريكايي در عراق  بدون  مجازات  باقي  نخواهد ماند.
بوش  در پايان  ديدار از عراق  و در هواپيماي حامل  خود گفت  يكي  از وزراي  نوري مالكي  نخست  وزير عراق  از وي  درباره حقوق  بشر سئوال  كرده  است .
بوش  خاطر نشان  كرد به  او اطمينان  دادم  كه  سفير آمريكا در عراق  در اين زمينه پيگيري هاي  لازم  را انجام  مي دهد.وي  بار ديگر اعلام  كرد شكنجه  زندانيان  ابوغريب  بغداد بدست  نظاميان آمريكايي  برگ  سياهي  از حضور نيروهاي  آمريكايي  در عراق  به  شمار مي رود.
۲۷ كشته و زخمي در حوادث ديروز
درگيري ميان نيروهاي پليس عراق و شبه نظاميان مسلح در منطقه بلدورز و كنعان در شمال شرقي اين منطقه منجر به كشته شدن ۵ سرباز عراقي شد. در اين عمليات كه سه مجروح نيز داشت تعدادي از مظنونان دستگير شدند. در بغداد نيز انفجار يك خودرو بمب گذاري شده به قتل دو نفر و جراحت ۷ تن ديگر منجر شد. منابع پليس فلوجه نيز از كشته شدن يك روزنامه نگار عراقي به دست افراد مسلح خبر دادند و در كركوك انفجار خودرو بمب گذاري شده مقابل دفتر اتحاديه ميهني كردستان خسارات مادي فراواني بر جاي گذاشت. در آخرين حادثه ديروز انفجار بمب در منطقه حق القاهره در شمال بغداد به قتل دو عراقي و جراحت ۷ تن ديگر منجر شد.
در همين حال افراد مسلح ناشناس روز گذشته ۲۰ گلوله خمپاره به پايگاه نظاميان انگليس در شهر العماره شليك كردند كه از كشته و مجروحان احتمالي آن گزارشي منتشر نشده است.

نگاه
سازمان منطقه اي شانگهاي در يك نگاه
مترجم: نيلوفر قديري
گروه بين الملل - اجلاس سران گروه امنيتي سازمان همكاري شانگهاي امروز در شانگهاي چين شروع مي شود.
اين سازمان در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۱ توسط رهبران چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان در شهر شانگهاي بنيانگذاري شد.
اين سازمان از دل گروهي به نام شانگهاي ۵ بيرون آمد كه در سال ۱۹۹۶ براي غيرنظامي كردن مرز ميان چين و شوروي تشكيل شد.در گروه شانگهاي ۵ همه كشورهاي كنوني عضو سازمان همكاري شانگهاي غير از ازبكستان حضور داشتند.
كشورهاي عضو گروه شانگهاي ۵ يك سال بعد از تشكيل اين گروه در اجلاسي در مسكو پيمان كاهش نيروهاي نظامي در مناطق مرزي را امضا كردند.
نشست هاي بعدي اين گروه به ترتيب در سال ۱۹۹۸ در آلماتي قزاقستان، در سال ۱۹۹۹ در بيشكك قرقيزستان و در سال ۲۰۰۰ در دوشنبه تاجيكستان برگزار شد.
در سال ۲۰۰۱ اجلاس سالانه اين گروه در شانگهاي برگزار شد.در اين شهر بود كه پنج كشور عضويت ازبكستان را هم پذيرفتند و سران اين شش كشور در ژوئن آن سال با امضاي بيانيه سازمان همكاري شانگهاي به اين سازمان رسميت بخشيدند.
در سال ۲۰۰۲ سران اين سازمان با امضاي منشور سازمان همكاري شانگهاي در سن پطرز بورگ اهداف، اصول، ساختار و شكل كار آن را به صراحت مشخص كردند.
محور كار سازمان همكاري شانگهاي ملاحظات و نگراني هاي امنيتي كشورهاي آسياي ميانه همچون تروريسم، جدايي طلبي و افراط گرايي است.كشورهاي عضو در سال هاي گذشته مانورهاي نظامي در كشورهاي قرقيزستان، ازبكستان و تاجيكستان انجام داده اند.
قرار است سال آينده مانور ديگري در چارچوب همكاري هاي اين سازمان در روسيه برگزار شود.همكاري هاي اقتصادي بخش ديگري از همكاري هاي كشورهاي عضو اين سازمان را تشكيل مي دهد.
در سپتامبر سال ۲۰۰۳ توافقنامه اي براي افزايش سطح همكاري هاي اقتصادي كشورهاي عضو به امضا رسيد.
در همان سال چين پيشنهاد داد منطقه آزاد تجاري ميان كشورهاي عضو اين سازمان ايجاد شود.طرحي براي عملياتي كردن اين پيشنهاد در سال ۲۰۰۴ به امضاي كشورها رسيده است.
سازمان همكاري شانگهاي در كنار شش عضو دائم چهار عضو ناظر هم دارد كه كشورهاي ايران، هند، پاكستان و مغولستان هستند.علاوه بر موقعيت استراتژيك و اقتصادي كه كشورهاي عضو سازمان شانگهاي از آن برخوردارند و باعث اهميت اين سازمان مي شود. حضور كشورهايي چون چين و روسيه در اين سازمان فعاليت هاي آن را زير ذره بين آمريكا و غرب مي گذارد.ازبكستان سال گذشته قرارداد ۶۰۰ ميليون دلاري براي اكتشاف مشترك انرژي با چين به امضا رساند.
همچنين اين سازمان سال گذشته در بيانيه مشتركي خواستار ارائه جدول زماني از سوي آمريكا براي خارج كردن نيروهايش از خاك كشورهاي عضو شدند.
آمريكا سال گذشته پايگاه نظامي اش را در ازبكستان تعطيل كرد اما همچنان در قرقيزستان نيرو دارد. در بيانيه اي كه هنگام تاسيس سازمان شانگهاي توسط كشورهاي عضو منتشر شد بندي وجود دارد با اين مضمون كه اين سازمان براي ضديت با ديگر كشورها و مناطق تشكيل نشده است.
اما ترديدي نيست كه يكي از كاركردها و اهداف اين سازمان ايجاد وزنه اي متعادل كننده در مقابل حضور و نفوذ آمريكا در اين منطقه است.
بيانيه اي كه در پايان نشست امروز كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي منتشر مي شود مشخص نيست اما وزير خارجه چين در گفتگو با خبرنگاران پيش از شروع نشست گفت، اولويت اين نشست ايجاد كمربند ضد مواد مخدر اطراف افغانستان براي كنترل قاچاق مواد مخدر در آسياي مركزي است.رئيس جمهور ايران براي اولين بار امسال به عنوان عضو ناظر در اين نشست شركت مي كند.
پرونده هسته اي ايران و برخورد غرب با فعاليت هاي هسته اي كشورمان از موارد مطرح در اجلاس امروز سازمان همكاري شانگهاي خواهد بود.
منابع: ويكي پديا، خبرگزاري هاي رويتر و فرانسه، بي بي سي

پدر زنداني يمني گوانتانامو:
پسرم خودكشي نكرده است
ايسنا: پدر يكي از سه زنداني زندان گوانتانامو كه به گفته مقامات آمريكايي خودكشي كرده اند، ديروز   با رد خودكشي وي گفت كه پسرش به قتل رسيده است.
علي عبدالله پدر زنداني يمني زندان گوانتانامو كه جسد وي در تاريخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) در سلولش پيدا شد، گفت: فرضيه خودكشي يك دروغ است. پسر من كسي نبود كه مرتكب خودكشي شود. پسر من از افرادي بود كه هميشه تعاليم قرآن را به ياد داشت و متعهد به دين خود بود.

بزرگترين عمليات گسترده ضدطالبان در افغانستان
گروه بين الملل _ بيش از ۱۱ هزار نيروي نظامي ائتلاف به رهبري آمريكا در افغانستان براي بزرگترين عمليات خود برضد طالبان از سال ۲۰۰۱ تاكنون آماده مي شوند.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين حمله از امروز و با حضور نيروهاي آمريكايي، انگليسي و كانادايي در كنار نظاميان افغان شروع مي شود. هدف از اين حمله ريشه كن كردن جنگجويان طالبان در چهار استان ناآرام در جنوب و شمال  شرق افغانستان است. محور اين عمليات استان هاي اورزگان و هلمند است و اكثر نيروهاي نظامي اين عمليات در اين دو نقطه متمركز شده اند.
سخنگوي نظاميان آمريكايي در كابل ديروز در گفتگو با خبرنگاران نام اين عمليات را «فشار كوهستان» اعلام كرد و گفت، هدف اين عمليات گسترده كشتار يا دستگيري جنگجويان طالبان نيست بلكه هدف نفوذ به مناطق مشخص شده و ريشه كني تهديد امنيتي و ايجاد شرايطي است كه در آن نيروهاي دولتي، نهادهاي اجرايي و سازمان هاي بشردوستانه بتوانند فعاليت كنند.
اين اولين باري است كه اين تعداد نيروي نظامي خارجي در عملياتي در افغانستان حضور مي يابند. حملات طالبان در هفته  هاي اخير در افغانستان شدت گرفته و فقط در سه ماه گذشته بيش از ۱۵۰۰ نفر در اين درگيري ها كشته شدند. در عمليات فشار كوهستان، بيش از ۲۳۰۰ نيروي آمريكايي، ۳۳۰۰ انگليسي، ۲۲۰۰ كانادايي و همچنين نزديك به ۳۵۰۰ سرباز افغان حضور خواهند داشت.
در پايان اين عمليات بخشي از نيروهاي آمريكايي افغانستان را ترك و مأموريت خود را به نيروهاي ناتو واگذار مي كنند. برنامه ريزي براي اين عمليات گسترده از ۱۸ ماه پيش شروع شده بود.

هشدار درباره بروز جنگ داخلي در فلسطين
گروه بين الملل- صائب عريقات مذاكره كننده ارشد فلسطيني ها در امور صلح و ليلا شاهد نماينده فلسطين در اتحاديه اروپا ديروز به طور هم زمان درخصوص احتمال بروز جنگ داخلي در فلسطين هشدار دادند.
طي ماه گذشته مواجهه لفظي و سپس نبرد مسلحانه ميان دو گروه عمده فلسطيني يعني حماس و فتح ابعاد گسترده اي يافته است به گونه اي كه در آخرين اين رويداد روز سه شنبه هواداران فتح پارلمان فلسطين را به آتش كشيدند و ديروز گروهي از كارگران معترض فلسطين به دفتر پارلمان حمله كردند.صائب عريقات كه از انصار فتح است با اعلام اين كه اظهارنظر بر ضد طرح همه پرسي سند وفاق ملي اسراي فلسطيني مي تواندمنجر به بروز جنگ داخلي شود، اقدامات حماس را عامل تشديد اين بحران دانست و ليلا شاهد گفت جنگ بين طرفداران فتح و حماس عامل بروز اين وضعيت خواهد شد. شاهد حتي پا را فراتر گذاشته و مدعي شد عملا مدتي است كه جنگ داخلي در فلسطين شروع شده است.
در همين حال اسماعيل هنيه نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين و محمود عباس رئيس اين تشكيلات چهارمين نشست خود را در مقر رياست تشكيلات خودگردان در غزه برگزار كردند.در اين نشست محمود عباس گفت: دستوري كه در زمينه برگزاري همه پرسي در ۲۶ ژوئيه آتي صادر كرده همچنان به قوت خود باقي است.
حماس: تل آويو سرزمين هاي ما را پس دهد
تا ۶۰ سال آتش بس اعلام كنيم
جنبش حماس ديروز در يك ابتكار جديد اعلام كرد اگر تل آويو آن بخش از سرزمين هاي فلسطين را كه در سال ۱۹۶۷ اشغال كرده است به فلسطينيان بازگرداند، اين جنبش آماده است تا يك آتش بس ۶۰ساله با رژيم صهيونيستي اعلام كرند.
تلاش ناكام ارتش صهيونيستي براي سلب مسئوليت از خود در قتل عام ۸ غيرنظامي فلسطيني در غزه
يك مقام ارتش رژيم اشغالگر قدس ديروز شنبه با تلاش براي كم رنگ جلوه دادن نقش سربازان صهيونيست در كشته شدن هشت غيرنظامي فلسطيني در ساحل غزه گفت تحقيق در اين باره هنوز به پايان نرسيده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس ژنرال مشير كليفي مسئول اين تحقيق گفت :ممكن است اين هشت نفر بر اثر انفجار يك چاشني انفجاري عمل نكرده كه ارتش اسرائيل در گذشته از آن استفاده كرده است كشته شده باشند.

آزادي روحاني اندونزيايي از زندان
ايسنا: ابوبكر بشير روحاني ۶۶ ساله ي اندونزيايي و رهبر گروه جماعت اسلامي پس از تحمل حدود ۲۶ ماه از مجموع ۳۰ ماه دوران محكوميت خود، ديروز از زندان چيپينانگ جاكارتا آزاد شد.
دولت استراليا از اقدام جاكارتا در تخفيف مجازات ابوبكر بشير به شدت انتقاد كرد و از اندونزي خواست تا در اين باره تجديد نظر كند؛ اما دولت اندونزي به مناسبت روز استقلال اين كشور به رغم انتقادات وارده، دوران محكوميت بشير را ۴ ماه و ۱۵ روز كاهش داد. بشير پيش از پايان يافتن محكوميت ۱۸ ماهه ي يادشده به خبرنگاران گفته بود كه انتقادات شديدش از كاخ سفيد سبب مي شود تا دولت مردان آمريكا جاكارتا را تحت فشار قرار داده تا مانع از آزادي وي شوند.
پيش بيني رهبر معنوي حزب جماعت اسلامي اندونزي بلافاصله پس از آزادي، آنگاه به حقيقت پيوست كه پليس اندونزي اقدام به بازداشت بشير به اتهام دخالت غير مستقيم در بمب گذاري ۱۲ اكتبر ۲۰۰۲ بالي كرد. بمب گذاري ۱۲ اكتبر ۲۰۰۲ بالي منجر به كشته شدن ۲۰۲ تن شد كه بيشتر كشته شدگان آن گردشگران استراليايي بودند.

بوش براي پايان اشغال عراق تحت فشار كنگره است
ايرنا: سناتور دمكرات جان كندي از ايالت ماساچوست، طرحي را به سناي آمريكا داده كه در آن از بوش خواسته شده براي خروج سربازان آمريكايي از عراق، يك جدول زمان دار ارائه دهد.مجلس نمايندگان آمريكا هم ماه ها است طرح مشابهي را در قالب يك حركت دو حزبي دنبال مي كند.جان بوهنر رهبر اكثريت جمهوريخواه در مجلس نمايندگان گفت كه تا پيش از پايان بهار امسال بحث هايي را در مورد زمان خروج نيروها در مجلس مطرح خواهند كرد.
با كشته شدن ابومصعب الزرقاوي در عراق برخي از سياستمداران آمريكايي فكر مي كنند كه اوضاع در عراق خيلي بهتر خواهد شد و زمينه براي خروج نيروهاي آمريكايي آماده مي شود.

جنگ عراق و عملكرد بوش، عوامل اصلي
بي اعتباري وجهه  آمريكا در جهان است
ايسنا: نظرسنجي يك موسسه  مطالعاتي نشان مي دهد كه جنگ عراق و نوع عملكرد جورج بوش براي دومين سال متوالي باعث مخدوش شدن وجهه  بين المللي آمريكا شده است.براساس نظرسنجي موسسه  مطالعاتي رويكردهاي جهاني پيو (PEW) جنگ آمريكا در عراق و عملكرد جورج بوش، رييس جمهور اين كشور دلايل اصلي برانگيخته شدن واكنش هاي منفي مردم ساير كشورهاي جهان به خصوص جوامع مسلمان بوده اند.
موسسه  پيو اعلام كرد: جنگ در عراق نه تنها در ميان مردم آمريكا بلكه به طور ويژه نزد مردم كشورهاي مسلمان و اروپايي و نيز آسيايي همچنان عامل اصلي نارضايتي آن ها به شمار مي رود.

اسلام گرايان سومالي آخرين پايگاه
جنگ سالاران را تصرف كردند
ايسنا: شاهدان گفتند شبه نظاميان اسلام گراي سومالي ديروز پس از يك نبرد مسلحانه مختصر و فرار شبانه ي رهبران جنگ سالار محلي، اين جنگ سالاران سكولار را از يك شهر استراتژيك در جنوب سومالي بيرون راندند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، هنوز از تلفات اين درگيري گزارشي در دست نيست اما ساكنان به دليل نگراني از ناامني در شهر جوهر (۵۵ مايلي موگاديشو) در حال ترك شهر بودند.
اتحاديه ي دادگاه هاي اسلامي طي روزهاي اخيردر حال استقرار نيروهاي خود در اطراف جوهر بوده تا به كار اتحاد جنگ سالاران محلي پايان دهد. شهر جوهر آخرين پايگاه باقيمانده براي اتحاد جنگ سالاران مورد حمايت واشنگتن در جنوب سومالي بود.
دو مقام سوماليايي كه نخواستند نامشان فاش شود، گفتند بزرگان قبيله اي در جوهر از جنگ سالاران خواستند براي اجتناب از رويارويي شهر را ترك كنند.
شاهدان به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت، جنگ سالاران نمي خواستند كه توسط شبه نظاميان خلع سلاح شوند واز اين رو شهر را ترك كردند.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |