پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۰ - Jun 15, 2006
با دخالت رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي رفاه
بودجه دارويي بيماران خاص در اختيار
وزارت بهداشت قرار گرفت
گروه اجتماعي- سرانجام پس از مدت ها كشمكش بين وزارتخانه هاي رفاه و تأمين اجتماعي و بهداشت ودرمان بودجه داروهاي بيماران خاص در اختيار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، اختلاف نظر بين وزارت بهداشت و درمان و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پيرامون چگونگي تخصيص بودجه دارويي بيماران خاص در عمل امكان رسيدگي به امور اين بيماران را از مسئولان حوزه بهداشت و درمان سلب كرده بود.تااينكه با دخالت رئيس جمهوري به عنوان رئيس شوراي عالي رفاه و براساس مصوبه ۱۷ خرداد ماه امسال شوراي عالي رفاه ۹۰۰ ميليارد ريال از بودجه ويژه تأمين داروهاي بيماران خاص به طور مستقيم در اختيار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت.
همچنين براساس اين مصوبه ۲۳ ميليارد تومان بودجه امور درماني بيماران خاص كه در اختيار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي بود به وزارت بهداشت و درمان بازگردانده شد.
در همين رابطه احمد قويدل، مدير عامل كانون هموفيلي هاي ايران گفت: براساس توافق هاي انجام شده با دكتر موسوي رئيس بيمه سازمان خدمات درماني، هيچ كدام از بيمارستان هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي حق دريافت فرانشيز از بيماران خاص را نداشته و داروهاي اين بيماران بايد به صورت رايگان در اختيار آنان قرار گيرد.
از سوي ديگر و بر اساس مصوبه اخير سازمان بيمه خدمات  درماني بايد هزينه هاي بيمارستاني ويژه بيماران هموفيلي را در خصوص تعويض مفصل و هزينه هاي جراحي هاي مربوط به اين موضوع را تقبل كند.
مصوبه اخير شوراي عالي رفاه گام مهمي در راستاي رفع كمبودهاي دارويي بيماران خاص ارزيابي مي شود.

معاون بهداشت و درمان مركز نگهداري متكديان اعلام كرد :
هشدار درباره شيوع ايدز در مراكز نگهداري متكديان
001602.jpg
گروه اجتماعي _ بنيامين صدر: در مراكز نگهداري متكديان شهر تهران، بخش هاي ويژه براي مددجويان آلوده به بيماري ايدز و هپاتيت وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ما، علي پور كچوئي، معاون بهداشت و درمان مركز نگهداري موقت متكديان اسلامشهر مي گويد: ظرفيت پذيرش مددجو در اين مركز حداكثر ۲۵۰ نفر است، اما در حال حاضر ۳۴۰ نفر در مركز نگهداري موقت متكديان اسلامشهر نگهداري مي شوند.
مركز نگهداري موقت متكديان اسلامشهر در حالي به عنوان يكي از سه مركز نگهداري موقت متكديان شهر تهران تعيين شده است كه در آن از وجود امكانات و تجهيزات لازم و ضروري براي مداوا و بهبود مددجويان بيماري خبري نيست.در حال حاضر بيش از ۶۰ مددجو به دليل نبود تخت و امكانات مشابه در اين مركز كف خواب هستند.پوركچويي در گفت وگو با ما خبر داد كه حتي به دليل نبود امكانات و وجود شرايط نامناسب و ناايمن برخي از مددكاران و پرستاران شاغل در اين مركز دچار آلودگي به برخي بيماري هاي خطرناك از جمله هپاتيت شده اند و آزمايش هاي صورت گرفته از آنان مثبت است.
او صبحت هاي خود را اين گونه ادامه مي دهد: با توجه به اينكه هيچ ارگان و سازماني از جمله وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزيستي حاضر نيست كه بيماران مبتلا به HIV مثبت را از ميان متكديان ارجاعي به اين مراكز جدا كرده و در بخش هاي ويژه و تحت كنترل خود قرار دهد، در عمل بسياري از آنان در ميان مددجوياني كه به لحاظ جسمي سالم هستند قرار دارند و به نوعي مراكز نگهداري متكديان را به كولوني آسيب زا و خطرناك تبديل كرده اند.تا جايي كه به گفته او گروهي از متكديان و كارتن خواب هاي نگهداري شده آلوده به بيماري هاي ايدز و هپاتيت بوده اند كه اغلب آنان پس از گذران دوره ۲۱ روزه بازپروري و مددجويي خود به سطح جامعه و خانواده هايشان بازگشته اند، بدون آن كه اقدام آموزشي و كنترلي خاص براي آنان در نظر گرفته شود.بنابر اظهارات مقام هاي مسئول در مركز نگهداري موقت متكديان شهر تهران؛ انجام آزمايشات لازم براي شناسايي مددجويان آلوده به ايدز براساس دستور قضايي لازم نيست.
اين در شرايطي است كه روند خروجي مددجويان پس از بازپروري از اين مراكز به دليل فقدان يك سياستگذاري هدفمند و منسجم، به كندي صورت مي گيرد.

ويزيت رايگان بيماران نيازمند،روز هفتم تير ماه
ايلنا:  رئيس سازمان نظام پزشكي، اعلام كرد: هفتم تير ماه بيماران نيازمند به طور رايگان ويزيت مي  شوند.
شهاب  الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي، گفت: از سراسر كشور پزشكان مختلفي درخواست كرده  اند تا روز وفات حضرت فاطمه زهرا(س)، بيماران بي  بضاعت را به صورت رايگان ويزيت كنند. وي افزود: امسال روز هفتم تير ماه كه روز وفات حضرت زهرا(س) است، بيماران بي  بضاعت توسط پزشكان به صورت رايگان ويزيت خواهند شد. صدر با اشاره به تعداد اعضاي نظام پزشكي، گفت: در حال حاضر، خانواده جامعه پزشكي كشور ۱۷۰ هزار عضو دارد كه ۶۸ هزار نفر آنها را پزشكان عمومي تشكيل مي  دهند.

جهان در جهت دستيابي به ذخاير خوني
رايگان به كندي پيشرفت مي كند
گروه اجتماعي-سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهاني اهداكنندگان خون در بيانيه اي آورده است كه جهان در جهت رسيدن به هدف اهداي خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و رايگان به كندي پيشرفت مي كند و به لحاظ اطمينان از سلامت و دوام تامين كننده هاي خوني با كمبود مواجه شده است. در اين بيانيه آمده است، بسياري از كشورهاي در حال توسعه هنوز به اهداي خون در ازاي دريافت مبلغ نقدي و يا اهداي خون بين اعضاي خانواده وابسته هستند. اما برخي از كشورها مانند چين، مالزي و هند در ۲ سال اخير با اعمال قوانين سخت تر در برنامه هاي پيشگيري از ايدز به پيشرفت هايي دست يافته اند. در روز ۱۴ ژوييه كه به عنوان روز جهاني اهداي خون اعلام شده، سازمان جهاني بهداشت يافته هايي را از آخرين و جديدترين تحقيقات جهاني درباره ذخاير خون و عمليات هاي آزمايش خون منتشر مي كند. به گفته كارشناسان اين سازمان، وجود اهدا كنندگان داوطلب، مشخص و رايگان تكيه گاه مهمي براي ذخيره خوني سالم و مداوم است چرا كه اين افراد به احتمال بسيار كمتري درباره وضعيت سلامت شان دروغ مي گويند.تحقيقات سازمان جهاني بهداشت همچنين نشان مي دهد كه از بين ۱۲۴ كشوري كه اطلاعات خود را در اين زمينه به اين سازمان ارايه كرده اند، ۵۶ كشور افزايش ميزان اهداي خون داوطلبانه و رايگان داشته اند. در ۶۸ كشور باقيمانده يا هيچ پيشرفتي مشاهده نشده و يا كاهش صورت گرفته است. تعداد اهدا كنندگان در هر ۱۰۰۰ تن در كشورهاي ثروتمند ۱۵ برابر بيشتر از كشورهاي كم درآمد است. اين امر نگران كننده است چرا كه كشورهاي در حال توسعه به دليل شيوع بيشتر بسياري از بيماري هايي كه نياز به انتقال خون دارد، بيشتر نياز به اهدا خون سالم دارند.

افزايش ۱۶ درصدي يارانه هاي بهزيستي
گروه اجتماعي- مينا شهني: يارانه هاي سازمان بهزيستي براي مراكز نگهداري معلولان ۱۶ درصد افزايش يافت.ابوالقاسم نجفي، قائم مقام معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور و مديركل دفتر معلولان ذهني با اعلام اين خبر گفت: «براساس ماده ۱۰«قانون جامع حمايت از حقوق معلولان »، بهزيستي مكلف به پرداخت يارانه به مراكز نگهداري و توانبخشي معلولان است و همه ساله با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه ميزان اين يارانه مشتركا توسط سازمان بهزيستي كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت بازرگاني تعيين و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.»بودجه اختصاص يافته به اين يارانه سال گذشته ۲۵ ميليارد تومان بود كه امسال با توجه به افزايش ۱۶درصدي، پيش بيني مي  شود اين مبلغ نزديك به ۳۰ ميليارد تومان برسد.به گفته مسئولين سازمان بهزيستي اين افزايش ۱۶ درصدي براساس نرخ تورم اعلام شده بانك مركزي تعيين شده است.نجفي ميزان يارانه پرداختي بهزيستي در سال گذشته را براي مراكز روزانه از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و براي مراكز شبانه روزي از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام كرد كه اين ميزان در سال جاري براي مراكز روزانه از ۴۶ تا ۵۸ هزار تومان و براي مراكز شبانه روزي از ۹۳ تا ۱۱۵ هزار تومان تعيين شده است.قائم مقام معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور از پرداخت شهريه تمامي دانشجويان معلول خبر داد و افزود: «ما  توانستيم با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هزينه ثبت نام دانشجويان معلول را در دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و... بپردازيم.»نجفي تعداد اين دانشجويان را در سراسر كشور ۵۰ هزار نفر اعلام كرده و گفت: اعتبار اختصاص يافته به اين كار بنابر نياز استانهاي مختلف تقسيم و پرداخت شده است. وي خاطرنشان كرد از سال جاري استانها از طريق هماهنگي با سازمان مديريت و برنامه ريزي مستقر در استان مي توانند اعتبار مورد نظرشان را دريافت نمايند.مديركل دفتر معلولان ذهني سازمان بهزيستي كشور با اشاره به عدم دسترسي به آمار معلولان ذهني و جسمي كشور گفت: در سرشماري آينده براساس هماهنگي هايي كه با مركز آمار انجام شده اميدواريم بتوانيم به تعداد دقيق معلولان كشور و نيز نوع و ميزان معلوليت آنها دسترسي پيدا كنيم.

دستورالعمل ملي حمايت مسكن گروه هاي
آسيب پذير كشور تهيه شد
فارس: معاون رفاه اجتماعي و يارانه هاي وزير رفاه و تامين اجتماعي، از تدوين دستورالعمل اجرايي ملي حمايت مسكن گروه هاي آسيب پذير كشور خبر داد.
اسحاق صلاحي گفت: دستورالعمل حمايتي مسكن در راستاي اجرايي كردن آيين نامه چتر ايمني رفاه در وزارت رفاه تدوين و به شوراي عالي رفاه جهت تصويب ارسال شد.
وي در ادامه افزود: دستورالعمل ملي حمايت از مسكن اقشار آسيب پذير، در راستاي اجرايي كردن ماده ۴ آيين نامه چتر رفاه اجتماعي است.
به گفته وي، اين ماده الزام كرده است براي فقرزدايي، بحث تغذيه، مسكن، مديريت مخاطرات و اشتغال مورد توجه قرار گيرد و دستورالعمل اجرايي آنها تهيه و تدوين شود.
معاون رفاه اجتماعي و يارانه هاي وزير رفاه و تامين اجتماعي اظهار داشت: در اين دستورالعمل، يك شوراي راهبردي در سطح وزارتخانه ها و يك گروه حمايتي مسكن در استان ها تشكيل مي شود.
صلاحي تصريح كرد: همه دستگاه هاي اجرايي كه به طور ذاتي يا فرعي جنبه همكاري و مشاركت در زمينه تامين مسكن را دارند، در اين دستورالعمل، كاملا مشخص شده اند كه پس از تصويب در شوراي عالي رفاه، به اين دستگاه ها ابلاغ مي شود.

۸۶۱ مركز محله اي پيشگيري از اعتياد در كشور فعال است
ايرنا: معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد:۸۶۱مركز محله اي پيشگيري از اعتياد در كشور فعال است.
محمود ميرزماني، افزود: فعاليت مراكز محله اي پيشگيري از اعتياد كه توسط ساكنان محله اداره مي شود، نقش بسزايي در پيشگيري از اعتياد و كاهش تعداد معتادان دارد.
وي اظهار داشت: از اين تعداد۵۶۰،مركز به صورت سرپايي و۲۶مركز نيز با بستري كردن، در زمينه پيشگيري از اعتياد فعاليت مي كنند.
ميرزماني گفت: همچنين۱۲۵ مركز مشاوره ژنتيك و ۲۹۰مركز مشاوره روانشناختي به صورت حضوري در كشور فعال است و در۵۱شهر نيز مشاوران از طريق خط ۱۴۸به عموم مشاوره تلفني ارائه مي كنند.
وي تصريح كرد: به رغم موفقيت طرح مشاوره تلفني، به دليل بالابودن ميزان تماس ها و كمبود امكانات براي پاسخگويي، فقط براي ۱۱درصد از تماس ها مشاوره انجام مي شود.
معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي كشور گفت: ارائه خدمات پيشگيري در سال گذشته نسبت به سال ۸۳حدود ۴۰درصد رشد داشته است.
ميرزماني يادآور شد: پيشگيري از معلوليت ها با توسعه كمي و كيفي مراكز مشاوره ژنتيك، پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي به صورت زيربنايي و با ارتقاي سطح آموزش مهارت هاي اجتماعي و توسعه برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در مراكز آموزشي و محيط هاي كاري از مهم ترين برنامه هاي اين سازمان است.
وي با بيان اينكه اعتباراتي كه به برنامه هاي فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي اختصاص مي يابد كافي نيست، افزود: براي تحقق و توسعه برنامه ها همه نهادهايي كه با بهزيستي در ارتباط هستند بايد علاوه بر مشاركت در تامين هزينه ها، انجام بخشي از فعاليت ها را نيز بر عهده بگيرند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
واكنش دور از انتظار
ميادين ميوه و تره بار تهران، اماكن مفيدي براي رساندن ميوه و تره بار ارزان تر به دست مردم است، اما اگر رفتار غرفه داران مناسب و در جهت خدمت به مراجعان نباشد، به اصل هدف لطمه مي زند.
اينجانب هنگام اعتراض به برخورد موهن يكي از فروشندگان در ميدان ميوه و تره بار قنات كوثر در شرق تهران به يكي از مشتريان، مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتم كه جاي تعجب و تأسف دارد. به خصوص كه يك پيرمرد ۷۰ساله مي باشم.
تقاضا دارم شهرداري تهران ضمن پيگيري مسئله، مانع از تكرار اين قبيل وقايع مغاير با روحيه خدمتگزاري دستگاه بزرگ شهرداري بشود.
حكمعلي عبداللهي
ارفاق براي ايجاد تعادل
طبق قانون كار، سابقه كار براي زن و مرد ۳۰سال است، يعني ۸ ساعت در روز، اما مزاياي دوران خدمت و بازنشستگي براي اين دو گروه يكسان نمي باشد كه مي توان به مواردي از قبيل دارا بودن حق بيمه همسر و فرزندان براي مردان اشاره كرد كه زنان كارمند، از آن محرومند.
لذا، پيشنهاد مي شود اگر اجراي مساوي قوانين براي زنان و مردان كارمند ميسر نمي باشد، حداقل سنوات خدمت زنان كاهش يابد تا در اين مورد تعادلي برقرار گردد.
مژگان پوريزدان پناه
اعتراض سهامداران حقيقي
در جريان تأسيس شركت بورس و مشاركت از سهامداران حقيقي كه بيشترين و فعال ترين اعضا در بورس اوراق بهادار را دارند، براي عضويت در هيأت مؤسس دعوت به عمل نيامده است. اين كاستي بايد به نحو مطلوب جبران شود.
تازه كند- تبريز
لوازم پزشكي از آب گذشته!
به تازگي، بعضي افراد و گروه ها، لوازم پزشكي خارجي را كه تاريخ مصرف و كيفيت آنها مشخص نيست، براي فروش در ايران عرضه مي كنند و حتي در اين مورد دست به تبليغ مي زنند. در حالي كه چنين كاري مستلزم كسب مجوزهاي لازم مي باشد.
محرمي پور
كم فروشي آشكار
در تأييد گفته هاي شهروند محترمي كه از كم فروشي بعضي محصولات قضايي گله مند بود، يادآوري مي كنم كه اخيراً يكي از توليد كنندگان پنير، از مقدار آن كه در بسته بندي عرضه مي شود كاسته است. حتي در مورد نوعي بستني يكي از كارخانه هاي معروف مواد لبنياتي مرتكب كم فروشي آشكار شده است!
درگاهي- تهران
جلو گيري از تخريب طبيعت
از صدا و سيما انتظار مي رود، تعدادي از برنامه هاي خود را به مسائل محيط زيست و تقويت فرهنگ عمومي در اين زمينه اختصاص بدهد تا بيش از اين شاهد از بين رفتن پوشش گياهي و تخريب طبيعت در برخي گردش هاي جمعي نباشيم.
ملوك قديمي خواه
چاله هاي عميق
يكي از اهالي منطقه ۳ تهران هستم كه كوچه محل سكونت ما (واقع در يكي از كوچه هاي خيابان ظفر) به دليل حفاري شركت گاز مدت هاست كه داراي چاله هاي عميقي است و اهالي محل را با مشكل مواجه كرده. از مسئولان محترم خواهش مي كنم كه به مشكل ما رسيدگي كنند.
ب. مقدسي منطقه ۳ تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |