شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم
كسي كه شب را بخوابد در حالي كه از كسب رزق حلال، رنجيده و خسته گشته، آمرزيده شده خوابيده است.
بحارالانوار ج ۱۰۰ ص ۲
امروز با حافظ
خرقه جايي گرو باده و دفتر جايي
در همه دير مغان نيست چو من شيدايي
از خدا مي طلبم صحبت روشن رايي
دل كه آيينه شاهي است غباري دارد
شاهين فرهت وعده داد:
اجراي سمفوني پيامبر اعظم(ص) در شهريور ماه
بخش اول اين سمفوني شخصيت و زندگي حضرت رسول (ص) را توصيف مي كند
بخش دوم تفكرات ايشان و در قسمت هاي سوم و چهارم نيز كه همراه با شعر است به زندگي حماسي پيامبر(ص) پرداخته مي شود
001809.jpg
گروه ادب و هنر- شاهين فرهت آهنگساز و رهبر اركستر كه در حال ساخت سمفوني پيامبر اعظم(ص) است مي گويد هم اكنون در حال نگارش بخش دوم اين سمفوني هستم كه به احتمال زياد ماه آينده تمام خواهد شد و اواخر تابستان نيز به مرحله اجرا خواهد رسد.
سمفوني پيامبر عظيم الشأن همانند ديگر سمفوني هاي فرهت شامل چهار قسمت است. در بخش اول اين سمفوني كه با قدرت و عظمت آغاز مي شود شخصيت و زندگي حضرت رسول (ص) توصيف مي شود. در بخش دوم تفكرات ايشان و دعوت از مردم براي گرايش به دين اسلام مطرح شده و در قسمت هاي سوم و چهارم نيز كه همراه با شعر است به زندگي حماسي پيامبر(ص) و پيروزي هاي ايشان پرداخته مي شود.
اين آهنگساز كه پيش از اين نيز سمفوني هايي مانند «شهيد» ، «خليج فارس» و «ايران »را ساخته است معتقد است موسيقي به عنوان تجريدي ترين هنرها كه زباني بين المللي دارد مي تواند زندگاني و انديشه پيامبر و بزرگان دين را به زيبايي متجلي كند.
فرهت كه در آستانه برگزاري نشست زيبايي شناسي قرآن و پيامبر اعظم سخن مي گفت افزود: براي ساخت سمفوني پيامبر، كتاب مقدس قرآن كريم الهام بخش من بود. علاوه بر آن، من شرح زندگاني حضرت رسول(ص) را به دقت مطالعه كردم. ضمن اين كه شخصيت و انديشه ايشان آن قدر دوست داشتني و جذاب است كه من به سهولت توانستم دست به ساخت اين سمفوني بزنم و اين كار بزرگ را به انجام برسانم. نشست زيبايي شناسي قرآن به همت مركز مطالعات هنري وزارت ارشاد ۳۱ خرداد ماه در محل سازمان ارتباطات اسلامي برگزار مي شود.
اين استاد موسيقي با تصريح اين مطلب كه برخلاف دنياي غرب كه آهنگسازان درباره مسيحيت به ساخت موسيقي پرداخته اند اما ما براي بزرگان دين كار هنري زيادي انجام نداده ايم مي گويد: حضرت رسول اكرم چنان به قلوب ما مسلمانان نزديك هستند كه آهنگسازان با داشتن تكنيك به راحتي مي توانند آثاري درباره ايشان بسازند. من يقين دارم كه در آينده اين اتفاق خواهد افتاد.

در مسابقه قصه نويسي جوان
قصه نويسان شهرستاني خوش مي درخشند
مهر- راه يافتگان به مرحله دوم مسابقه قصه نويسي جوان انتشارات علمي و فرهنگي در بخش داستان كوتاه روز چهاردهم تيرماه معرفي و تقدير مي شوند.
در دوره دوم اين جايزه تعداد ۵۶۳ اثرشركت كردند و از اين تعداد ۱۷۴ اثر به مرحله دوم راه يافتند. آثار اين نويسندگان كه نام شان تحت عنوان راه يافتگان به مرحله نهايي دومين دوره مسابقه قصه نويسي اعلام شده است، همگي در مراحل ويرايش و حروفچيني قرار دارد كه طبق روال هر مسابقه به صورت مجموعه داستان به چاپ خواهد رسيد.
نويسندگاني از آبادان، مشهد، اصفهان، قم، استهبان، كاشمر، شيراز، اراك، برازجان، مراغه، كرج، اردبيل، رشت، بندعباس، زنجان و گلپايگان در ميان راه يافتگان به مرحله نهايي به چشم مي خورد. در حالي كه هنوز اسامي رمان هاي پذيرفته شده در مرحله دوم مسابقه اعلام نشده،مراسم اهداي جوايز به برگزيدگان اين مسابقه مصادف با روز قلم ۱۴ تيرماه اعلام شده است.

گراميداشت نصرت رحماني
مراسم بزرگداشت نصرت رحماني بر سر مزارش در سليمان داراب برگزار مي  شود.
امسال با توجه به بازي فوتبال ، اين مراسم با يك روز تاخير، ساعت ۳۰: ۱۸ روز ۲۸ خرداد ماه برگزار مي شود كه در اين مراسم فرزند شاعر درباره شعر او سخن مي  گويد و چند شعر از وي توسط دوستان و حاضران در مراسم قرائت مي  شود.

كوتاه از هفت هنر
شعر: كتاب شعر جوان استان هرمزگان شانزدهمين مجموعه از دفاتر شعر جوان استان و دربرگيرنده اشعاري از بيست و پنج شاعر جوان اهل هرمزگان است. دفتر شعر جوان در سال هاي ۸۱ و ۸۲ ده عنوان كتاب شعر جوان براي استان هاي گيلان، ايلام، اصفهان، فارس، قم، يزد، بوشهر، مازندران، خراسان و لرستان را چاپ و منتشر كرده است. گردآوري و انتخاب اوليه شعرهاي مجموعه حاضر توسط جواد ضميري انجام شده كه در اين بين، اشعاري از ۲۵ شاعر هرمزگاني را معرفي كرده است.
پروانه ها در صحنه : «پروانه هاي آسيايي» نوشته حسين پاكدل با كارگرداني محمد حاتمي آبان ماه در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود. اين كارگردان تئاتر كه پيش از اين سابقه اجراي دو نمايش «خوابگردها» و «زار» را به صورت تجربي و در كارگاه نمايش داشته، درباره تكنيك اجرايي اين كار، گفت: اين نمايش يك كارگاه مثلامتفاوت از دو تجربه قبلي ام است و به صورت كاملا رئال اجرا مي شود.
جشنواره فيلم در كابل: جشنواره بين المللي فيلم كوتاه و مستند براي اولين بار از تاريخ ۲۷ خرداد سال جاري در كابل برگزار خواهد شد. در اين فستيوال كه به منظور افزايش سطح كيفي صنعت فيلم سازي در افغانستان برگزار مي شود، ۲۱ فيلم به نمايش در خواهد آمد كه ۱۱ فيلم آن ساخته هنرمندان افغان، ۷ فيلم آلماني و ۳ فيلم فرانسوي است.
نمايشگاه عكس: دومين نمايشگاه عكس گروهي ديجيتال با ارايه آثار عكاسان خراساني در نگارخانه ميرك مشهد گشايش مي يابد. اين نمايشگاه دربر گيرنده  ۵۶ عكس از  ۳۳ عكاس فعال مشهدي است كه از سوي انجمن سينماي جوانان ايران - دفتر مشهد - تدارك ديده شده است.
يك قدم تا خدا : فيلمبرداري فيلم سينمايي يك قدم تا خدا به كارگرداني علي عطشاني كه از اوائل خرداد در يكي از شهرستان هاي استان اصفهان آغاز شده بود، ۲۴ خرداد به پايان رسيد و تدوين آن به زودي توسط خود عطشاني و ابراهيم فروزش در استوديو بيتا فيلم تهران آغاز خواهد شد. اين دومين تجربه كارگرداني عطشاني محسوب مي شود.
اخوان ثالث: «ذيلي بر امثال و حكم دهخدا» از مهدي اخوان ثالث منتشر مي شود. اين كتاب مثل هايي است كه در «امثال و حكم» نيامده و در واقع، جلد پنجمي بر اين اثر دهخداست كه اخوان ثالث آنها را در كتاب هايش آورده است. فرزند اين شاعر، اين مثل ها را از حواشي كتاب هاي پدرش استخراج كرده و به زودي آن را منتشر خواهد كرد.
001803.jpg
كافه ستاره در چين: فيلم سينمايي «كافه ستاره» ساخته ي سامان مقدم به بخش مسابقه ي اصلي جشنواره ي «شانگهاي» چين راه يافت. جشنواره فيلم شانگهاي چين كه از جشنواره هاي درجه الف دنياست ۲۷ خرداد تا ۷ تير در چين برگزارمي شود.
پايان جشنواره : نخستين جشنواره فيلم و عكس گردشگري استان چهارمحال و بختياري با معرفي برترين ها در شهركرد به كار خود پايان داد. جشنواره فيلم و عكس گردشگري از ۲۳ تا ۲۵ خرداد در تالار اجتماعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري برگزار شد.
فروش آتش بس: «آتش بس» آخرين ساخته «تهمينه ميلاني» پس از ۵۰ روز نمايش عمومي در سينماهاي كشور به فروش ۶۰۰ ميليون توماني رسيد. فيلم آتش بس داستاني خانوادگي را با محوريت زن و سه مرحله آشنايي، ازدواج و طلاق در يك خانواده ايراني به تصوير مي كشد.

انيميشن عرصه هاي نويني به سينما ارائه داد
گروه ادب و هنر- وحيد اسلامي منتقد و نويسنده سينما در نشست «سفري با انيميشن» گفت: سينماي انيميشن نشاني از كهنگي ندارد و عرصه هاي نويني را فراروي صنعت سينما قرار داده است.
وي تصريح كرد: سينماي انيميشن در نطفه با طراحي هنري آغاز مي شود و فريم به فريم آن حاصل خلاقيت هنرمند است و مثل گونه سينماي فيلم در فيلم مي توان آن را سينماي هنر در هنر تلقي كرد. اسلامي ادامه داد: در طبقه بندي هاي معمول سينمايي در مقابل سينماي انيميشن، سينماي زنده قرار مي گيرد كه اين طبقه بندي به زعم من نمي تواند از حيثيت سينماي انيميشن دفاع كند چون هم اكنون تعريف سينماي انيميشن از حركت بخشي به سمت جان بخشي سوق يافته و شخصيت هاي سينماي انيميشن كاملا زنده و پويا هستند. اين منتقد سرچشمه صنعت سينماي انيميشن ژاپن را كه انيمه ناميده مي شود، صنعت كتاب هاي كميك ژاپني يا مانگا، بازي هاي كامپيوتري و ويدئو عنوان كرد و انيمه را روح يا استيلي دانست كه اين سه قالب را دربرمي گيرد.

برگي از تاريخ
امروز شنبه بيست وهفتم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با بيستم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با هفدهم ژوئن سال ۲۰۰۶ ميلادي، در چنين روزي :
* در سال ۱۳۵۸حضرت امام خميني (ره) فرمان تشكيل جهاد سازندگي را صادر كردند. اين نهاد پس از پيروزي انقلاب اسلامي همواره در جهت عمران و آباداني نقاط محروم و دورافتاده كشور گام برداشت و در اين زمينه منشا خيرات فراواني شد.
* در سال ۱۳۶۶ ه ش عمليات فتح شش در منطقه عمومي شمال اربيل عراق آغاز شد. همچنين عمليات نصر ۳ در همين روز در سال ۱۳۶۶ در جنوب دهلران آغاز گرديد.
*  در سال ۱۹۴۵ آمريكا براي نخستين بار در تاريخ نخستين بمب اتمي را در كشور خود آزمايش كرد. بعدها آمريكا از اين وسيله هسته اي در جنگ استفاده كرد.
* اين روز همه ساله به عنوان روز همبستگي جهاني با مبارزات مردم آفريقاي جنوبي عليه نژادپرستان گرامي داشته مي شود. آپارتايد و راسيسم امروزه به عنوان دو واژه متداول در فرهنگ علوم سياسي مورد استفاده قرار مي گيرد.
* در سال ۱۸۹۵ ميلادي استن لورل  كمدين مشهور آمريكايي به دنيا آمد. او به همراه همكارش مجموعه آثار زيبايي را خلق كرده است كه در جهان طنز بي نظير تلقي مي شود. اليور هاردي همبازي او نيز در سال ۱۸۹۲ ميلادي متولد شد. وي كه يكي از نوابغ سينماي طنز در جان است به همراه زوج هنري خود استن لورل توانست در چندين فيلم سينمايي از خود كاراكتري خلق نمايد و بينندگان آثارش را با لبي خندان از سالن هاي سينما به بيرون بفرستد.
* در سال ۱۹۳۸ ميلادي جويس كارول اوتس يكي از مشهورترين نويسندگان آمريكايي به دنياآمد. جويس كارول اوتس نويسنده آمريكايي و از غول هاي ادبيات جهان است كه تاكنون جوايز متعددي را دريافت داشته است.
* در سال ۱۹۶۳ ميلادي والنتينا ترشكوا نخستين زني بود كه به فضا رفت. وي با سفينه وستوك شش به فضا پرتاب شد.

۲۶۹ طرح سينمايي در تدارك توليد
001806.jpg
ايرنا-۲۶۹طرح توليدي در قالب سينمايي، مستند، انيميشن و تجربي به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ارايه شد.
با گذشت حدود يك ماه از فراخوان، اين تعداد طرح به معاونت فرهنگي مركز سينماي مستند ارايه شده است.
از مجموع طرح هاي ارايه شده، ۶۱طرح مربوط به فيلم هاي سينمايي اول و دوم كارگردانان جوان است.
به گفته مدير روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي: ۸۵طرح مستند بلند، نيمه بلند و كوتاه، ۹۸طرح داستاني كوتاه و بلند، ۲۰طرح انيميشني و ۵ طرح تجربي ارايه شده كه پس از طرح و تصويب در شوراي توليد مركز سينماي مستند و تجربي اجرايي مي شود.
صفاجو از توليد فيلم هاي بلند درياي پارس از منوچهر طياب، سرزمين گمشده از وحيد موسائيان، آتشكار از محسن اميريوسفي، پاپيتال از اردشير شليله و هوگو چاوز توسط محمدرضا اكبري خبر داد.
توليد فيلم هاي يادواره شهيد بهشتي از حميد بهمني، مندائيان از محمد رضايي راد، پيدن كوئيه از حسين مشك آبادي، بام تهران از محمد ابراهيم معيري، حجم سبز از داريوش ياري، نغمه كوهستان از رحيم مرتضاوند، گيسوي آشفته من ساخته حسين همايونفر از ديگر طرح هاي در دست توليد مركز سينماي مستند به شمار مي رود.
روح الارواح از عباس صالح مدرسه اي، تلاطم از منوچهر هادي، قفس از وحيد نصيريان، مثل ماهي از امير فيضي، جنگ ساز از شهرام حيدريان، فرود از ايرج سالاروند، آن بالا كنار جاده از مرجان اشرفي راده و عصر باراني به كارگرداني پناه  بر خدا رضايي ديگر عناوين بلند، كوتاه، انيميشن و تجربي در دست توليد به شمار مي رود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
۸۰ ساعت در آسانسور
برلين: يك پيرمرد ۶۸ ساله در آلمان كه خود پيش از بازنشسته شدن تعميركار آسانسور بود به مدت ۸۰ ساعت داخل يك آسانسور خراب گير افتاد. اين پيرمرد كه هر ماه براي انجام معاينات پزشكي به بيمارستان مي رفت اين بار در آسانسور بيمارستان كه ناگهان از كار افتاد اسير شد. وي بارها زنگ اعلام خطر را فشار داد اما هيچ كس به سراغش نيامد. به هر حال پيرمرد ۸۰ ساعت در اين آسانسور گير افتاد تا اينكه يك پرستار متوجه اين موضوع شد و موضوع را به آتشنشاني خبر داد. او در طول اين ۸۰ ساعت تنها از يك بسته بيسكويت كه در اختيار داشت تغذيه مي كرد.
ديپلم گرفتن در ۹۸ سالگي
سن فرانسيسكو: يك پيرزن ۹۸ ساله در آمريكا سرانجام مدرك ديپلم دبيرستان را دريافت كرد. ۸۰ سال قبل در حاليكه وي براي دريافت مدرك خود تنها به يك ترم نياز داشت به دليل مشكلات خانوادگي ترك تحصيل كرد و ديگر نتوانست ديپلم خود را بگيرد. اما چند روز پيش وي با پشتكار مثال زدني موفق شد آن يك ترم را بگذراند و در حاليكه دو سال ديگر ۱۰۰ ساله خواهد شد ديپلم بگيرد.
پرشور ترين تماشاگران
001800.jpg
برلين: تمام ۳۲ تيم حاضر در رقابتهاي جام جهاني از حمايت تماشاگرانشان در جريان بازيها برخوردار هستند. پيش بيني مي شد كه با توجه به ميزبان بودن آلمان، تيم ملي فوتبال اين كشور بيش از ساير تيمها از حمايت تماشاگران برخوردار باشد. با آنكه تيم آلمان به لحاظ عددي صاحب بيشترين تماشاگر است اما پرشورترين تماشاگران متعلق به تيم كره جنوبي است. در تصوير يكي از همين تماشاگران پرشور ديده مي شود كه براي ايجاد هراس در بين بازيكنان حريف صورت خود را به اين شكل درآورده است.
در جستجوي طلا
دالاس: چندي پيش يك مرد در آمريكا يك دستگاه طلاياب خريداري كرد. يك روز كه وي با اين دستگاه مشغول كار بود ناگهان صداي آژير دستگاه در كنار پاسيوي خانه بلند شد. به عبارتي ديگر دستگاه با آژير خود از وجود طلا زير پاسيو خبر مي داد. به همين دليل اين مرد همراه با يكي از دوستانش تصميم گرفتند در كنار پاسيو يك حفره ايجاد كنند تا اينكه به طلا برسند. با توجه به اينكه هر دو آنها از انگيزه بالايي برخوردار بودند به همين دليل بدون توجه به خستگي به حفر گودال پرداختند كه بعد از ۱۰ روز يك گودال به عمق ۱۹ متر ايجاد شد و جالب اينكه آنها ديگر قادر نبودند از اين گودال خارج شوند. در نهايت ماموران آتشنشاني اين دو نفر را كه به طلا نرسيده بودند از داخل گودال نجات دادند. به توصيه كارشناسان اين گودال بايد به سرعت پر شود تا از ريزش ساختمان جلوگيري بشود.
سگ بي وفا
نيويورك: سگ خانگي يك متهم فراري باعث شد تا وي به دام پليس بيفتد. داستان از اين قرار بود كه چند خودرو گشت پليس در تعقيب اين متهم بودند. متهم كه همراه با سگ خود داخل اين خودرو قرار داشت با سرعت هر چه تمام تر در خيابانها حركت مي كرد. بر اثر سرعت بالاي خودرو سگ متهم چندين بار به گوشه و كنار خودرو پرتاب و به همين دليل كلافه شد. اين حيوان در نهايت صبرش بسر آمد و با شدت هر چه تمام تر صاحب خود را گاز گرفت. شدت گاز سگ به حدي بود كه متهم فرمان را رها كرد و خودرو واژگون شد.
بز مزاحم
واشنگتن: شوراي يك شهر كوچك در آمريكا به يكي از ساكنين اين شهر چند روز مهلت داده بز خانگي اش را به مكان ديگري انتقال بدهد. اين مرد از يكسال قبل بزخانگي اش را در باغچه مقابل منزل نگهداري مي كرد كه اين حيوان در طول روز علف و چمن هاي باغچه را مي خورد. با توجه به اينكه همسايه روبرو خواستار انتقال بز به مكان ديگري شده بود، شوراي شهر تشكيل جلسه داد و در نهايت به اين نتيجه رسيد كه نگهداري بز در شهر غير قانوني است و اگر صاحبخانه حيوانش را به مكان ديگري انتقال ندهد به پرداخت جريمه و حبس محكوم خواهد شد.

گل و گياه
زعفران زينتي
001797.jpg
نام علمي: Crocus sp
خانواده: IRIDACEAE
زمان گلدهي: بهار يا پاييز
نيازها: مكان آفتابي و خاك داراي زهكشي خوب كه نسبتا مرطوب نگهداشته شود. عمق كاشت پياز آن ۶-۵ سانتي متر مناسب است. براي باغ هاي صخره اي و با كاشت درون گلدان در منازل استفاده مي شود.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا تقسيم و كاشت پياز توپر در آخر تابستان _ اول پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |