شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
آغاز واگذاري امور نظارتي به معتمدان محلات
شهرداري هاي مناطق تحت نظارت شوراياري ها
قرار مي گيرند
001818.jpg
گروه شهري _ فعاليت هاي شهرداري هاي مناطق به تدريج تحت نظارت شوراياري هاي محلات قرار مي گيرد.
به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف شهردار تهران پنجشنبه گذشته در نشست مشترك سازمان تاكسيراني و دبيران ۳۷۰ انجمن معتمدين محلات كه در تالار حركت برگزار شد با اشاره به آغاز همكاري شوراياري ها براي نظارت بر عملكرد تاكسيرانان و نرخ هاي مصوب كرايه تاكسي، اين اقدام را نخستين گام در راستاي واگذاري امور نظارتي به معتمدين محلات برشمرد.
شهردار تهران گفت: ما همه فعاليت هاي شهرداري در محلات تهران را تحت نظارت شوراياري ها مي خواهيم.
قاليباف در اين مراسم كه اعضاي شوراي شهر، شهرداران مناطق ، مديرعامل و مسئولان سازمان تاكسيراني و دبيران شوراياري هاي محلات نيز حضور داشتند با اشاره به اهميت نقش مردم در تصميم گيري ها و رفع مشكلات گفت:
برخي، حضور مردم را فقط به صورت تزئيني و تشريفاتي مي خواهند درصورتي  كه شهرداري خواستار حضور دائمي و مؤثر مردم در تمام عرصه هاي فعاليت مديريت شهري است.
شهردار تهران همچنين بر ضرورت باور داشتن مشاركت مردم براي حل مشكلات جامعه و اداره كشور تأكيد كرد و گفت: بايد بگذاريم مردم خود بر امور نظارت داشته باشند زيرا آنان هم سالم ترند و هم از هر نظر مورد اعتمادند.
قاليباف افزود: هر كسي كه به هر دليلي با حضور مؤثر و دائمي مردم همراهي نكند، از دو حال خارج نيست يا به كار مردمي اعتقاد ندارد يا خودش مدير ضعيفي است كه عرضه كاركردن ندارد.
وي از شوراياري هاي محلات خواست: صادقانه به مردم محلات و شهروندان كمك كنند و با نظارت صحيح بر خدمات ارائه شده از سوي شهرداري باعث شوند تا مشكلات مردم برطرف شود.شهردار تهران خطاب به شوراياران گفت: امروز كه بحث نظارت بر تاكسيراني مطرح است خداي ناكرده تفكرمان اين نباشد كه همه متخلفند مگر كساني كه ما بگوئيم متخلف نيستند، بلكه برعكس بايد اصل را بر اين گذاشت كه همه خوبند مگر خلافش ثابت شود. اين وظيفه ديني، شرعي و اصل مديريتي ما است.
وي با تأكيد بر شناسايي اولويت هاي محلات از سوي شوراياري ها گفت: از ديد ما اولويت كاري شهرداري همان خواسته اي است كه مردم در محلات دارند و آن را تشخيص مي دهند.از سوي ديگر حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به آغاز نظارت شوراياري ها بر عملكرد تاكسيرانان گفت: پيوند مباركي در مديريت شهري به خاطر انتخاب نمايندگان واقعي مردم به عنوان معتمد محل و توجه و مشاركت خود مردم براي رفع مشكلات در حال شكل گيري است.بيادي گفت: وجود ۱۳۰ هزار نماينده در قالب ۳۵ هزار و ۵۰۰ شورا در سطح كشور باعث حضور جدي مردم و آشنايي آنان با حقوق شهروندي و به تبع آن شفاف سازي امور شده است.وي با بيان اين كه تاكسي يك سرمايه شخصي است كه شهرداري تنها براي آن «پلاك» مي دهد و «نظارت هاي شخصي» را از قبيل نرخ ها اعمال مي كند گفت: آيا تثبيت قيمت ها فقط براي تاكسيراني است و آيا براي مسكن، آهن، قند و شكر و غيره نبايد باشد؟
از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: حل مشكلات مردم تهران بايد براساس اولويت بندي انجام شود.وي افزود: با همكاري حدود ۳ هزار و ۷۰۰ معتمد محلات تهران به عنوان نمايندگان ۹ ميليون نفر جمعيت پايتخت، مي توان بسياري از مشكلات شهر را برطرف كرد.خادم گفت: پليس محله، امداد محله، نظارت بر نحوه عرضه خدمات در ميادين ميوه و تره بار، نظارت بر خدمات شهرداري، حمل و جمع آوري زباله و مسائل زيست محيطي ازجمله مشكلات اولويت داري است كه رفع آنها به همكاري همه دستگاه ها نياز دارد.
مديرعامل سازمان تاكسيراني نيز در اين مراسم گفت:۴۳هزار دستگاه تاكسي شامل ۱۹ هزار دستگاه تاكسي خطي و ۲۴ هزار دستگاه تاكسي نارنجي در سطح شهر تهران تردد مي كنند.
وي افزود: علاوه بر اين حدود ۹۰۰ دستگاه تاكسي نيز در پايانه ها و فرودگاه هاي مهرآباد و امام خميني(ره) و راه آهن تحت پوشش سازمان تاكسيراني هستند.
به گفته وي در سال ۸۳ براي ۷۷ خط يعني ۴۴۰ كيلومتر برنامه ريزي شد ولي در سال جاري با مصوبه شوراي شهر تقريبا كل مناطق تهران يعني ۵/۶ برابر سال ۸۳ تحت پوشش نرخ گذاري قرار گرفته است.

زباله تهران تا پايان امسال به طور كامل در مبدأ تفكيك مي شود
ايجاد ۵۰ هزار فرصت شغلي با تفكيك زباله از مبدأ
001815.jpg
گروه شهري- تا پايان سال ۸۵ كل خانوارهاي تهراني در سطح ۲۲ منطقه تهران تحت پوشش طرح تفكيك زباله از مبدأ قرار خواهند گرفت.
ابوالفضل ابراهيمي مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران در گفت وگو با خبرنگار ما افزود متعاقب اجراي اين طرح شاهد ايجاد ۵۰ هزار فرصت شغلي جديد، سه ميليارد تومان صرفه جويي اقتصادي در سال و كاهش چشمگير اثرات مخرب زيست محيطي حاصل از دفن غيربهداشتي زباله ها، اشاعه گاز آلوده متان و شيرابه هاي حاصل از توليد زباله هاي خانگي خواهيم بود.
وي اضافه كرد: هم اكنون موفق به اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ به ميزان ۵ درصد شده ايم كه از ناحيه همين ميزان محدود ۵ هزار شغل و يك ميليارد تومان صرفه جويي سالانه حاصل شده است.
وي يكي از مسايل مهم دنياي امروز را بحث محيط زيست دانست و از آن به عنوان اصلي ترين شاخص توسعه پايدار در شهرها نام برد و گفت: به همين دليل مديريت پسماندها به دنبال آن است تا با طراحي سامانه اي به نام تفكيك زباله از مبدأ ضمن كاستن از اثرات سوء محيط زيستي (آلودگي آب، خاك، منابع طبيعي) درمراحل مختلف توليد- جمع آوري و دفن زباله از ناحيه بازيافت پسماندها زمينه رونق اقتصاد شهري را فراهم سازد.
بنابراين گزارش طرح تفكيك زباله از مبدأ از سال گذشته در سطح چند منطقه از جمله مناطق ۲۲ به ميزان ۱۰۰ درصد منطقه ۱۳ ، ۸۰ درصد و منطقه ۱۷ در حدود ۶۰ درصد به اجرا درآمده است.
ابراهيمي مديرعامل سازمان بازيافت و تفكيك مواد مي گويد: اين سازمان به منظور اطلاع رساني فرهنگ سازي و نهادينه ساختن طرح تفكيك زباله در ميان شهروندان ضمن ارائه آموزشهاي چهره به چهره، توزيع بروشور، تبليغات محيطي، توانمند ساختن پيمانكاران با تجهيز آنها به ابزار لازم، سعي كرده است به منظور ايجاد انگيزه در ميان خانوارهاي شهري با راه اندازي جشنواره هاي هفتگي و فصلي اقدام به تشويق آن دسته از شهرونداني نمايد كه در اجراي بهينه طرح تفكيك زباله از مبدأ نهايت همكاري را از خود نشان داده اند.
به همين منظور پنجشنبه گذشته از ۲۵۰۰ نفر از ساكنان مناطق ۲۱ و ۲۲ و ۵ تهران طي جشنواره اي با اهداي   جوايز تقدير به عمل آمد.
به گزارش همشهري اين جشنواره قرار است هر پنجشنبه در سطح مناطق و هر فصل در سطح كل شهر تهران برپا شود و طي آن به قيد قرعه از شهروندان نمونه در اجراي اين طرح قدرداني به عمل آيد.
به گفته ابراهيمي به برگزيدگان نهايي در سطح شهر در پايان هر فصل جوايز نفيس نظير تشرف  به حج تمتع و عمره و اتومبيل سواري اهداء خواهد شد.

ستون نامه ها
حتي تا چشمه ثريا
گفت نه به خاطر شاهراه هاي دوردست، به خاطر كوره   راهي كه مرا به تو مي رساند. امروز بيست و هفتم خرداد روز جهاني بيابان زدايي است. اين مطلب را اما نه به خاطر بيش از پانصد هزار كيلومتر مربع بيابان هاي ايران (مجموع مساحت ۱۰ كشور مركزي اروپا از اين مقدار كمتر است) و نه به خاطر صدها روستايي كه امروز و فردا از بيم ماسه هاي روان متروك مي شوند و نه حتي به خاطر ميليو نها هكتار اراضي كشاورزي و مرتعي كه در دهه هاي اخير به واسطه بيابان زايي از دست داده ايم، يا عنقريب از دست خواهيم داد، بلكه فقط به خاطر شهر متروكه اي مي نويسم به نام خبيص. شهري كه روزگاري دور، چشم و چراغ مشرق زمين بوده است. شهري احتمالا هم دوره موهنجودارو در هند،  يعني متعلق به دست كم پنج هزار سال پيش (اگرچه مرحوم مستوفي استاد دانشگاه تهران عمر اين شهر را تا هشت هزار سال پيش نيز برآورد كرده است.)
آثار به دست آمده از خبيص نشان مي دهد كه ساكنان اين شهر، نخستين مردمان كره زمين هستند كه از ظرف سفالي لعابدار استفاده مي كرده و احتمالا مبدع كوره آجرپزي نيز آنان هستند.ردپاي اين شهر كمابيش تا دو هزار سال پيش وجود دارد. اما بعد به تدريج از تاريخ محو مي شود.
در هزار سال گذشته هرگز صحبتي از اين شهر نبوده است تا اينكه حدود ۳۰ سال پيش در يك سفر اكتشافي گروهي از استادان دانشگاه تهران به محل دقيق اين شهر در قلب كوير لوت پي برده و نشانه ها و ابزارهاي ساكنان ديرين اين شهر را پيدا كردند. سمت شمال،  جنوب و مشرق خبيص را تا صدها كيلومتر فاصله اكنون يكسره برهوت هايي دربر گرفته اند كه بعضا در آنها حتي باكتري هم زيست نمي كند. دماي هوا در اينجا گاه به شصت درجه سانتي گراد مي رسد (گرم ترين دماي ثبت شده در كره زمين) و آسمان آن اغلب در سيطره شنبادهاي داغ و سوزان است.
روزگاري دور خبيص بوده است و موهنجودارو، شايد مهمترين شهرهاي جهان، همانگونه كه اكنون نيويورك هست و پاريس، روزگاري اقليم در شرق خبيص رستم مي پرورده است و در جنوب جايي كه اكنون جيرفت است صنعتگران فخر مي فروخته اند به همه همگنانشان در جهان، به سمت شمال مسير كاروان هاي ادويه بوده است كه در نهايت باراندازشان مي رسيده است به بسطام كه هنوز عارف و عامي كشته عشق فرزند مشهور اين قريه اند .به سمت غرب با گذر از ده سيف و شهراد و سيرچ و ماهان سرزميني دامن مي گسترانده كه عطر حكمت مي پراكنده است تا اقصي نقاط عالم مسكون.و هيچ از اينهمه را اكنون نيست. خبيص براي هميشه فراموش شده است. فقط به خاطر يك پديده نيم طبيعي و نيم انساني به نام بيابان زايي.بي خبيص و بي بايزيد و بي رستم و بي شاه نعمت الله و بي كاروان هاي ادويه و بي مرغزاران استبرق و... البته همچنان مي توانيم زندگي كرد. اما نكته اين است كه بيابان زايي همچنان سرگرم كار خويش است و صدها كيلومتر دورتر از خبيص سرحدات بيابان ها اكنون به تهران و حاشيه البرز و نيمه شمالي خراسان و حتي در منتهي اليه شمال غرب كشور، به چشمه ثريا رسيده است. بله، حتي به چشمه ثريا رسيده است.

نگاه
001812.jpg
داود كاظمي

براي نخستين بار در ايران اجرا مي شود
توليد زلزله مصنوعي براي شناسايي
گسل هاي زيرسطحي تهران
گروه شهري- پروژه شناسايي گسل هاي زير سطحي تهران، با استفاده از داده هاي لرزه نگاري، تيرماه امسال براي نخستين بار در ايران و با توليد زلزله مصنوعي اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مازيار حسيني- رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران- با اعلام اين خبر گفت: با مشاركت مركز مديريت بحران شهر تهران، شركت عمليات اكتشاف نفت و پژوهشگاه بين المللي مهندسي زلزله كه به عنوان مشاور كار معرفي شده است، قصد داريم تمام مناطقي را كه گسل آن ها بر اثر گذشت زمان ممكن است زير آبرفت ها مدفون شده باشند شناسايي كنيم.
وي با اشاره به ملي بودن اين پروژه گفت: براي اجراي آن دو پروفيل در نظر گرفته شده است؛ پروفيل اول شمالي-جنوبي است كه از قسمت كوهستاني منطقه يك و حد فاصل دركه و ولنجك آغاز و به منطقه كهريزك و بهشت زهرا ختم مي شود.
پروفيل دوم نيز شرقي- غربي است كه از دهكده المپيك شروع و در محدوده پارك سرخه حصار پايان مي يابد.
دبير ستاد حوادث غيرمترقبه شهر تهران در مورد زمان آغاز و پايان اجراي اين پروژه گفت: اواخر تيرماه و هنگام تعطيلي مدارس اين پروژه به صورت آزمايشي در جبهه جنوبي آغاز خواهد شد و قصد داريم در پايان تابستان و پيش از بازگشايي مدارس طي ۳ ماه اين كار را به پايان برسانيم.
حسيني در مورد وجود نقشه تهران كه در آن گسل ها به طور دقيق مشخص شده باشند، گفت: بر اساس گزارش رسمي سازمان زمين شناسي، نقشه اي كه گسل هاي تهران در آن مشخص شده باشند، تهيه شده است و از آنجا كه بسياري از نخبگان نظير دكتر بربريان روي آن مطالعه كرده اند، بسيار قابل قبول است، اما در حال حاضر پاسخگوي نيازهاي تهران نيست.
وي توضيح داد: نقشه فعلي از نظر شناسايي گسل ها و ساز و كار ژرفاي توليد لرزه خوب است، اما براي مديريت بحران مناسب نيست.نقشه بايد به روز باشد تا دستور العمل مشخص داشته باشيم.در اين صورت مي توان تشخيص داد چه ساختمان هايي روي گسل قرار دارند تا براي بهسازي و مقام سازي آن ها اقدام كرد.

سيستم پيش بيني آلودگي هوا در تهران
فارس: سيستم پيش بيني دو روزه آلودگي هواي تهران، با ضريب اطمينان ۸۰ درصد، راه اندازي مي شود.
يوسف رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، درخصوص نحوه اجراي اين طرح گفت: با استفاده از مدلهاي پيشين در بحث هواشناسي، آلودگي هوا و اطلاعات پايه اي مربوط به ترافيك و توپوگرافي پيش بيني دو روزه توزيع آلودگي هوا امكان پذير مي شود.
وي درخصوص علت محدوديت تعيين وضعيت آلودگي گفت: هر چه تعداد روزها افزايش يابد درصد خطا در پيش بيني ها نيز افزايش مي يابد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |