شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
براساس جديدترين گزارش سالانه بريتيش پتروليوم
ايران با ۵/۱۳۷ ميليارد بشكه،
دومين دارنده ذخاير نفتي جهان است
* ذخاير نفتي ايران در سال ۲۰۰۵درحدود ۵ ميليارد بشكه افزايش يافت
001821.jpg
گروه اقتصادي- حسين لطفي: شركت بريتيش پتروليوم در گزارش سالانه خود از ذخاير نفت و گاز جهان اعلام كرد كه ذخاير نفت ايران در پايان سال ۲۰۰۵ با ۵ ميليارد بشكه افزايش نسبت به سال ۲۰۰۴ به ۵/۱۳۷ ميليارد بشكه رسيد.
به گزارش همشهري، براساس محاسبات شركت بريتيش پتروليوم ذخاير نفت ايران پس از ذخاير كشورهاي عراق و كويت و امارات با دوام  ترين ذخاير نفت جهان محسوب مي شود و درصورت حفظ ظرفيت فعلي توليد و عدم كشف ذخاير نفتي جديد، منابع نفت ايران ۹۳ سال ديگر به اتمام خواهد رسيد. حال آنكه متوسط عمر ذخاير نفت جهان ۶/۴۰ سال است.
براساس گزارش شركت بريتيش پتروليوم، ذخاير نفت ايران در پايان سال ۲۰۰۴ برابر با ۵/۱۳۲ ميليارد بشكه بود كه ۱/۱۱ درصد كل ذخاير نفت جهان را تشكيل مي داد اما اين رقم در پايان سال ۲۰۰۵ به ۵/۱۱ درصد كل ذخاير نفت جهان افزايش يافت. همچنين عمر ذخاير نفتي ايران از ۷/۸۸ سال در سال ۲۰۰۴ به ۹۳ سال در سال ۲۰۰۵ افزايش يافته است.
اين گزارش حاكي است، كشور عربستان سعودي همچنان با ۲/۲۶۴ ميليارد بشكه بزرگترين ذخاير نفت جهان را در اختيار دارد و پس از آن كشورهاي ايران با ۷/۱۳۲ ميليارد بشكه، عراق با ،۱۱۵ كويت با ۵/،۱۰۱ امارات با ۸/،۹۷ ونزوئلا با ۷/۷۹ و روسيه با ۴/۷۴ ميليارد بشكه به ترتيب ديگر دارندگان بزرگ ذخاير نفت جهان هستند. افزون بر اين، بريتيش پتروليوم پيش بيني كرده است كه ذخاير نفت عربستان ۶/۵۶ سال ديگر،  قطر ۳۸ سال ديگر، آمريكا ۱۲ سال، روسيه ،۲۱ تركمنستان ،۸ انگلستان ۶ و ذخاير نفت كشورهاي عضو اوپك به طور ميانگين ۷۳ سال ديگر به اتمام خواهد رسيد.
ذخاير گاز
براساس گزارش بريتيش پتروليوم، ذخاير گاز طبيعي ايران در پايان سال ۲۰۰۵ بدون تغيير نسبت به سال ۲۰۰۴ حدود ۷۴/۲۶ تريليون مترمكعب باقي مانده است كه ۹/۱۴ درصد كل ذخاير گاز جهان را شامل مي شود. ايران پس از روسيه كه ۶/۲۶ درصد كل ذخاير گاز جهان را در اختيار دارد،  بزرگترين دارنده ذخاير گاز طبيعي در جهان است و باتوجه به سطح فعلي توليد، ذخاير گاز ايران بيش از ۱۰۰ سال دوام خواهد يافت.
پس از روسيه و ايران كشورهاي قطر با ۷۸/۲۵ تريليون مترمكعب، عربستان با ۹/،۶ امارات با ،۶  نيجريه با ۲/،۵ آمريكا با ۴۵/،۵ الجزاير با ۶/۴ و ونزوئلا با ۳۲/۴ تريليون مترمكعب به ترتيب ديگر دارندگان بزرگ ذخاير گاز طبيعي جهان به حساب مي آيند.
بريتيش پتروليوم همچنين ميانگين توليد نفت خام ايران در سال ۲۰۰۵ را ۴ ميليون و ۴۹ هزار بشكه اعلام كرده كه كاهشي ۸/۰ درصدي نسبت به سال ۲۰۰۴ نشان مي دهد و بدين ترتيب ايران با در اختيار داشتن ۱/۵ درصد توليد نفت جهان پس از عربستان،  روسيه و آمريكا چهارمين توليدكننده بزرگ نفت جهان محسوب مي گردد.
ايران همچنين با ميانگين مصرف يك ميليون و ۶۵۹ هزار بشكه نفت در روز در سال ۲۰۰۵ كه رشدي ۴/۵ درصدي نسبت به سال ۲۰۰۴ نشان مي دهد حدود ۲ درصد كل نفت جهان را مصرف مي كرده است.
براساس گزارش بريتيش پتروليوم، با وجود اين كه ايران ۹/۱۴ درصد كل ذخاير گاز جهان را دراختيار دارد، ولي توليد گاز طبيعي اين كشور در سال ۲۰۰۵ فقط ۱/۳ درصد كل توليد گاز جهان را شامل مي شده است. ايران در سال ۲۰۰۵ مجموعاً ۸۷ ميليارد مترمكعب گاز طبيعي توليد كرده است.
به گزارش همشهري، گزارش هاي سالانه شركت بريتيش پتروليوم از معتبرترين گزارش ها پيرامون وضعيت انرژي و چشم انداز آينده آن محسوب مي شود و آمار و ارقام اعلام شده توسط اين شركت به علت دقت و اعتبار بالاي آن، مورد استناد و استفاده ساير نهادهاي معتبر بين المللي ازجمله صندوق بين المللي پول و بانك جهاني و فعالان بازار انرژي به ويژه شركت هاي چندمليتي، بازارهاي بورس و سرمايه گذاران مي باشد.

هنر مديريت هنر ايراني
عليرضا سلطاني
«هنر نزد ايرانيان است و بس.» اين عبارت شايد گوياترين و نغزترين عبارتي است كه اهميت، اصالت و گستردگي هنر در ايران را ترسيم مي كند و درواقع براي جامعه جهاني نيز اين مهم پذيرفته شده است. اما علي رغم اصالت و گستردگي انواع هنر در ايران كه تنوع و پويايي آن به تعدد اقوام و نژادها با فرهنگ هاي مختلف بازمي گردد، در دوران كنوني اين شعاردرحال رنگ باختن و بي رونقي است. آنچه در ابتداي امر اين وضعيت را توجيه مي كند فقدان هنر مديريت ماندگاري و حفظ اصالت هنر ايرانيان است.
هفته گذشته، محلي دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران، شاهد برگزاري يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي هنر ايراني يعني صنايع دستي بود.بعدازظهر پنج شنبه فرصتي دست داد تا از اين نمايشگاه بازديدي داشته باشم. در ابتدا از اينكه پنج شنبه بعدازظهر را براي چنين بازديدي به دليل تصور ازدحام جمعيت انتخاب كرده بودم،  ناراضي بودم اما به هرحال به نمايشگاه رفتم. از بدو ورود به نمايشگاه و سالن هاي آن برخلاف تصور اوليه، از بي رونقي و عدم استقبال شهروندان پايتخت و متخصصان فن در امور مختلف يكه خوردم، هرچند اين ناراحتي با تماشاي آثار بي بديل هنر دست ايرانيان كرد، بلوچ و آذري و اصفهان و بوشهري و... كم شد اما تا ساعت ها اين درگيري فكري براي من وجود داشت كه چرا صنايع دستي به عنوان صنعتي اصيل و ماندگار ايراني از زندگي عادي مردم خارج شده و عملا جاي خود را نيز در بازارهاي داخلي و خارجي از دست داده است.
بي رونقي اين نمايشگاه حكايت از واقعيتي تلخ دارد و آن به حاشيه رفتن صنعتي است كه بخش قابل توجهي از توليد ناخالص داخلي و اشتغال كشور را به خود اختصاص داده است و اين زنگ خطري براي مسئولين است.
توجيه دست اندركاران نمايشگاه براي بي رونقي آن همزمان شدن آن با مسابقات جام جهاني و عدم تبليغ مناسب بود كه البته قابل قبول است اما سئوال قابل طرح اين است كه مگر مسئولين قبل از مناسبت هاي فوق و آثار همزماني آن خبر نداشتند تا با پس يا پيش كردن نمايشگاه به رونق آن بيفزايند و هزينه هاي سنگين برگزاري آن را توجيه پذير كنند؟
يكي از آثار حداقل قابل پيش بيني اين نمايشگاه جذب گردشگر و فعالان اقتصادي خارجي جهت حضور در بازارهاي جهاني بود كه اين مهم نيز از كمترين تبلور برخوردار بود. به هر حال، به مانند بسياري از نقاط جهان، برگزاري چنين نمايشگاه هايي از عوامل جذب گردشگران خارجي و فعالان اقتصادي است كه متاسفانه بايد گفت نمايشگاه صنايع دستي ايران از اين موهبت نيز بهره مند نبود.
با اين اوصاف، صنايع دستي ايران با ازدست دادن جاذبه هاي داخلي و خارجي، دوران بي رونقي خود را آغاز كرده و اين مهم آثار ناميمون اقتصادي و فرهنگي بر كشور دارد. برگزاري نمايشگاه صرفا نبايد در انجام وظيفه خلاصه گردد بلكه بايد هدفمند و درجهت بازاريابي داخلي و خارجي و احياء توليدات صنايع دستي در زندگي روزمره مردم انجام شود. صنايع دستي ايران از جاذبه هاي گردشگري ايران است كه بايد به آن توجه خاص گردد ضمن اينكه ابعاد اقتصادي و اشتغال زايي آن ناديده گرفته شود. دست به دست شدن مديريت اين حوزه مشكلي از مشكلات عديده آن را حل نمي كند هنر ايراني نيازمند هنر مديريت است و بس.

وزير صنايع :
ظرفيت سازي براي توليد ۱۷ ميليون تن
فولاد در حال ايجاد است
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: وزير صنايع و معادن كه براي نخستين بار چهارشنبه شب گذشته جهت شنيدن مشكلات بخش خصوصي فولاد كشور در جمع صنعتگران اين بخش حضور پيدا كرده بود، در پاسخ به پرسش همشهري درمورد ظرفيت سازي ۱۷ ميليون تني فولاد، گفت: قرار است، اين اقدام در ۳ بخش عملياتي شود، ظرفيت سازي ۴ ميليون تن فولاد هم اكنون در طرح هاي مجتمع فولاد آغاز شده است. ظرفيت سازي براي ۱/۶ ميليون تن فولاد ديگر نيز در قالب ۸ مجتمع حدود ۸۰۰ تا يك ميليون تني در ۸ استان مدنظر قرار گرفته است. همچنين حدود ۷ ميليون تن ظرفيت سازي ديگر فولاد نيز با حضور شركاي معتبر و با تامين سرمايه لازم در مكان  هايي كه زيرساختهاي لازم مهيا شده است انجام خواهد شد.
اما طهماسبي در عين حال اظهار كرد كه اين اقدام كار دشواري خواهد بود و با كمك تمامي دستگاهها و تامين تسهيلات بانكي ارزي و ريالي تا ۸۰ درصد، تا پايان برنامه چهارم توسعه محقق خواهد شد.
وي افزود: رسيدن به رقم ۲۹ ميليون تني در توليد فولاد طي برنامه چهارم توسعه بلندپروازانه است اما نشدني نيست. براي همين منظور نيز تا سقف ۵۴ ميليون تن ظرفيت سازي براي سنگ آهن را مد نظر داريم.
اين در حاليست كه سيد رسول خليفه سلطاني - دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران به صراحت به همشهري گفت كه با توجه به روند فعلي توليد و عدم  تامين شمش و مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي رسيدن به سقف توليد ۱/۱۷ ميليون تني فولاد تا پايان برنامه چهارم توسعه عملاً شدني نيست.
وي در عين حال، خواستار تشكيل كنسرسيومي براي حل مشكل صنعت فولاد كشور در بخش خصوصي شد.
مواد اوليه مورد نياز توليد فولاد نبايد صادر شود
همچنين رئيس انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در اين نشست گفت كه هم اكنون بخش خصوصي ۶ ميليون تن ظرفيت سازي كرده است كه تنها ۱۰ درصد آن فعال است. تقي بهرامي افزود: اين در حاليست كه كماكان مشكل پرداخت عوارض ۷ درصدي (۴ درصد بابت ورود مواد اوليه و ۳ درصد براي فروش) به قوت خود باقي مانده است.

قلعه باني از هيأت مديره سايپا بركنار شد
گروه اقتصادي- احمد قلعه باني مدير عامل گروه صنعتي سايپا به دستور وزير صنايع از هيأت مديره اين شركت بركنار شد.
قلعه باني در گفتگو با همشهري با تأييد خبر فوق اعلام كرد كه با توجه به شرايط فعلي، از مديرعاملي سايپا نيز استعفا خواهد داد.
قلعه باني با اذعان براينكه با دستور مستقيم وزير صنايع از عضويت در هيأت مديره شركت سايپا بركنار شده است، علت آن را اختلاف سليقه هايي عنوان كرد كه طي ۴- ۳ ماه اخير با عليرضا طهماسبي وزير صنايع در رابطه با به كارگيري نيروهايي كه مورد نظر وي نبوده اند، پيدا كرده بود.
در همين حال، يك مقام مطلع در گروه خودروسازي سايپا در گفتگو با خبرگزاري موج، مهمترين دليل بركناري قلعه باني را مخالفت وي با خواسته هاي وزير صنايع و مقاومت در برابر مديران سفارشي وزير صنايع و رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، عنوان كرد. پافشاري قلعه باني در انعقاد قرارداد ال -۹۰ ديگر عامل اختلاف وي با وزير صنايع ذكر شده است.

برق رساني روستايي به تامين بودجه نيازمند است
گروه اقتصادي- يكي از اهداف دولت در تامين عدالت اقتصادي تامين برق روستايي است كه به دليل كمبود بودجه در سال هاي اخير با مشكلاتي مواجه شده است. براي آگاهي از تحولات برنامه هاي دولت در اين زمينه و برنامه هاي آينده با ولي الدين مصلحتي مجري طرح برق رساني روستايي در شركت توانير گفت وگو كرده ايم.
***
* كيفيت تامين برق روستايي در حال حاضر در چه وضعيتي است؟
- از حدود ده سال پيش وزارت نيرو رسما برق رساني روستايي را از وزارت جهاد تحويل گرفت كه اقدامات وسيعي در اين زمينه انجام داده بود.در بدو پيروزي انقلاب حدود ۴ هزار روستا برقدار بود كه پس از انقلاب به طور متوسط هر سال حدود هزار و هفتصد روستا برقدار شد. در حال حاضر اين تعداد به ۵۱ هزار روستا رسيده است.روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار كشور اغلب برق دار شده اند و حدود ۵ هزار روستا باقي مانده كه بايد برقدار شوند كه از اين تعداد حدود ۵۰۰ روستا بالاي ۲۰ خانوار است. البته هر سال به اين تعداد ۲۰ درصد افزوده مي شود و تعداد روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار افزايش مي يابد.
* چه مشكلاتي در زمينه برق داركردن روستاها وجود دارد؟
- يكي از مشكلات اصلي كمبود بودجه است كه از سال ۸۴ آغاز شد و دليل اصلي آن حذف افزايش سالانه ده درصد نرخ برق بود.در سال ۸۴ برنامه وزارت نيرو برق داركردن هزار و دويست روستا بود كه به دليل كسري بودجه تنها ۸۲۸ روستا برق دار شد.اين تاخير به دليل كاهش ۲۵ درصدي تامين بودجه برق روستايي از محل منابع داخلي وزارت نيرو بود.در سال جاري ۴۵ ميليارد تومان براي برق رساني به هزار و پانصد روستا پيش بيني شده كه اميدواريم اين بودجه در زمان مقرر تامين شود.علاوه بر تامين بودجه اجراي طرح هاي جديد مشكل ديگر تامين بودجه براي نگهداري و بهسازي تاسيسات موجود است.علاوه بر اين برق رساني روستايي به توسعه روستايي منجر شده و مصرف برق در روستاها و استفاده از وسايل برقي را افزايش داده و اين مساله برنامه ريزي براي توليد برق را نيز ضروري مي كند.
* از نظر فني و اجرايي با مانع و مشكلي مواجه نيستيد؟
- خوشبختانه صنعت برق كشور در سال هاي اخير توان بالايي در اجراي طرح هاي گوناگون كسب كرده و در اجرا و ساخت تاسيسات و تجهيزات لازم شبكه برق توان بالايي دارد ولي براي اجراي طرح هاي توسعه در برخي مناطق به دليل صعب العبوربودن با موانعي روبه رو هستيم كه با استفاده از فناوري هاي جديد و انرژي هاي نو قصد داريم اين موانع را برطرف كنيم.ازجمله ساخت نيروگاه هاي كوچك آبي توسط شركت آب نيرو در مناطق كوهستاني داراي جريان آب مناسب و يا استفاده از انرژي خورشيد با نصب تجهيزات لازم است.قرار است در سال جاري چهار روستاي دورافتاده به صورت آزمايشي از انرژي خورشيدي بهره مند شوند كه درصورت موفق بودن در ديگر مناطق نيز بهره برداري از آن آغاز شود.
يكي از دلايل روي  آوردن به اين طرح افزايش قيمت مس است كه هزينه تامين كابل در مناطق دورافتاده را بسيار بالا برده و استفاده از انرژي خورشيدي را اقتصادي كرده است.

تحولات بازار نفت و طلا
گروه اقتصادي - كاهش ارزش دلار و ثبات نسبي قيمت نفت در آخرين روز دادوستد در بازارهاي جهاني موجب افزايش قيمت طلا شد.
به گزارش همشهري هراونس طلا ديروز در بازار لندن بين ۵۸۱ تا ۵۸۵ دلار معامله شد و نسبت به روز پنج شنبه حدود ۳ درصد رشد داشت. ديروز هر بشكه نفت خام سبك آمريكا ۱۸/۷۰ دلار معامله شد و نسبت به روز قبل ۶۰ سنت افزايش قيمت داشت. هر بشكه نفت برنت درياي شمال نيز معادل ۹۲/۶۸ دلار براي تحويل در ماه آينده ميلادي داد و ستد شد.
رشد اندك قيمت نفت به رغم تداوم بحران هاي سياسي و تغيير شرايط بنيادي بازار نفت موجب روي آوردن صاحبان سرمايه به سوي طلا شد.
اين رويداد اميد به افزايش قيمت طلا را افزايش داد ولي سقوط شديد قيمت طلا پس از يك رشد بي سابقه در ماه گذشته خريداران را محتاط كرده و از افزايش شديد تقاضاي طلا جلوگيري مي كند.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |