شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
كشف شهاب سنگ آهني در مريخ
001827.jpg
گروه علمي فرهنگي- مريخ نورد روح تصويري از محيط اطراف خود را با دوربين چشم انداز وسيع تهيه كرد كه يك شهاب سنگ آهني در آن ديده مي شد. به گزارش پارس اسكاي، اين سنگ كه آلن هيلز نام گرفته و سنگ ديگري به نام ژونگ چن كه خارج از اين تصوير قرار گرفته است، بافت هموارتر و جلاي بيشتري نسبت به ديگر سنگ هاي اطراف دارند.
بررسي بافت و جلاي اين دو سنگ، سياره شناسان را به ياد سنگ سپر حرارتي انداخت. اين سنگ را مريخ نورد فرصت در سال گذشته در منطقه مريدياني مريخ كشف كرد و با بررسي تركيبات شيميايي، آن  را يك شهاب سنگ آهني تشخيص داد. اين بار طيف سنج كوچك پرتوهاي گرمايي مريخ نورد روح با بررسي سنگ هاي آلن هيلز و ژونگ چن، نشان  داد اين سنگ ها نيز مانند سپر حرارتي بازتابندگي بالايي دارند. اگر نشانه هاي ديگر منشاء شهاب سنگي اين دو سنگ را تاييد كند، اين دو نخستين شهاب سنگ هايي خواهندبود كه مريخ نورد روح پيدا كرده است و احتمالا منشاء يكساني خواهند داشت.
اين روزها مريخ نورد روح در اقامتگاه زمستاني خود به سر مي برد و از آنجايي كه انرژي خورشيدي دريافتي آن بسيار كم است، مديران برنامه ترجيح داده اند اين مريخ نورد به بررسي محيط اطراف خود بپردازد. آنها تصميم گرفته اند صخره ها و سنگ هاي موجود در اين اقامتگاه زمستاني را غيررسمي به افتخار مركزهاي تحقيقاتي جنوبگان نامگذاري كنند. ژونگ چن، يكي از ايستگاه هاي قطب جنوب است كه در سال ۱۹۸۹ از سوي چين تاسيس شد. آلن هيلز جايي است كه معمولا شهاب سنگ هاي بسياري در آن پيدا مي شود، زيرا اين سنگ هاي تيره روي سطح يخي بسيار روشن قطب جنوب به سادگي ديده مي شوند و يافتنشان كار آساني است. مشهورترين شهاب سنگ يافت شده در آلن هيلز، شهاب سنگي با منشاءمريخي است كه از اين سياره جدا شده و به ما رسيده است.
مريخ نورد روح نزديك به دو ماه است تهيه دقيق ترين تصوير چشم انداز وسيع(پانوراما) را از سطح مريخ آغاز كرده است و تاكنون توانسته  ۹۰۰ بخش از عكس نهايي را در تمام فيلترها آماده كند. آنچه تاكنون آماده شده است، نماي شمالي موقعيت مك موردو را نشان مي دهد. تپه هازبند كه روح در سال گذشته از آن صعودكرد، در مركز افق ديده مي شود. صفحه خانه بين تپه هازبند و موقعيت كنوني مريخ نورد واقع شده است. رد چرخ هاي روح كه از صفحه خانه به جنوب آمده است نيز در مركز تصوير ديده مي شود. تصوير نهايي كه چشم انداز مك موردو نام گرفته است، تا دو ماه ديگر كامل مي شود.

فناوري بيومتريك در خدمت امنيت جام جهاني
001824.jpg
گروه علمي فرهنگي- دولت آلمان از روش پايش بيومتريكي براي كنترل امنيت بازيهاي جام جهاني استفاده مي كند.
به گزارش انديشكده بيومتريك فردا، وزير كشور آلمان، «اتوشيلي» ضمن بيان اين مطلب افزود: در كنار تدابير امنيتي انديشيده شده براي برقراري امنيت بازي ها از فناوري بيومتريك هم استفاده مي شود.
فناوري بيومتريك به تكنيك هايي گفته مي شود كه با استفاده از خصوصيات منحصربه فرد، پايدار و قابل اندازه گيري فيزيولوژيكي يا رفتاري افراد مثل اثرانگشت، چهره، عنبيه، صوت، الگوي تايپ كردن، امضا كردن و... هويت آنها را تأييد يا تعيين مي نمايد.
در آلمان و در جريان مسابقات جام جهاني فوتبال با استفاده از دوربين هاي مخصوص، ويژگي هاي بيومتريكي چهره حاضران در استاديوم و ديگر نقاط شهرهاي ميزبان جام جهاني جمع آوري مي شود.
به اين ترتيب امكان تطبيق همزمان اطلاعات استخراج شده از تصاوير اين دوربين ها با بانك هاي اطلاعاتي چهره آشوبگران يا ديگر مجرمان تحت پيگرد و شناسايي سريع اين افراد ميسر مي شود. در صورت تشخيص هويت آشوبگران شناخته شده توسط اين سيستم نيروهاي امنيتي در كوتاه ترين زمان در جريان قرار مي گيرند.
به علاوه پليس به تجهيزات انگشت نگاري قابل حمل موسوم به AFIS (سيستم تعيين هويت اثر انگشتي خودكار) مجهز شده است كه امكان تعيين هويت سريع مظنونين و مقايسه اطلاعات جمع آوري شده با بانكهاي اطلاعات مجرمين را فراهم مي نمايد.
همچنين براي جلوگيري از تهديدات تروريستي، يك واحد ويژه ضد ترور از متخصصان سرويس جاسوسي فدرال آلمان (BND) دفتر پليس قضايي فدرال (BKA) و... ايجاد شده است. براي پشتيباني از كار اين گروه مركز ملي اطلاعات و تأييد صلاحيت در برلين تأسيس شده  است.
يكي ديگر از اقداماتي كه براي اطمينان از امنيت بازي ها صورت گرفته برپايي دو منطقه امنيتي متمركز پيرامون استاديوم ها است.
فقط تماشاگران فوتبال با بليت هاي مجهز به تراشه RFID حاوي اطلاعات شخصي دارنده كارت اجازه ورود به اين منطقه از طريق عبور از ايستگاه هاي بازرسي را دارند.
اين تراشه ها به نيروهاي امنيتي امكان مي دهد با يك بازرسي ساده از تطبيق هويت دارنده كارت با شخص خريدار بليت اطمينان حاصل كنند. همچنين حريم هوايي استاديومها به عنوان منطقه پرواز ممنوع اعلام شده است.

اجراي طرح «پژوهانه» در دانشگاه صنعتي اصفهان
گروه علمي فرهنگي- طرح «گرنت» يا «پژوهانه» براي تخصيص اعتبارات پژوهشي به اعضاي هيأت علمي، براي نخستين بار در دانشگاه صنعتي اصفهان اجرا شد.
در اين طرح بر اساس ارزيابي فعاليت هاي پژوهشي هر محقق در دو سال فعاليت، اعتبار ويژه اي از محل بودجه تحقيقاتي دانشگاه تخصيص مي يابد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اصفهان، با اجراي اين طرح كه براي اولين بار در استان اصفهان اجرا شد از مجموعه ۴۵۰ عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در سال جاري، ۲۱۳ نفر موفق به اخذ پژوهانه به مبلغ هشت ميليارد ريال شدند. غلامرضا قرباني رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان ميانگين طرحهاي تحقيقاتي علمي در سالهاي گذشته اين دانشگاه را۵۰ طرح اعلام كرده است. با اجراي طرح پژوهانه ميزان طرحهاي تحقيقاتي چهار برابر شده است.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت:
عمره دانشجويي تاثيرگذارترين حركت تبليغي
در دانشگاه ها است
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: عمره دانشجويي و دانش آموزي تاثيرگذارترين حركت تبليغي در دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالي و آموزش و پرورش است.
به گزارش همشهري، حجت الاسلام والسمليمن محمد محمدي ري شهري، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در همايش روحانيون و معاونان عمره دانشجويي و دانش آموزي سراسر كشور در سال ۸۵ كه ديروز در محل سازمان حج و زيارت برگزار شد با اعلام اين مطلب گفت: براساس نظرسنج هاي انجام شده، عمره دانشجويي تاثير معنوي زيادي بر دانشجويان و دانش آموزان داشته است و حركت  هاي عمره دانشجويي و دانش آموزي تحول عميقي ايجاد كرده است.
حجت الاسلام ري شهري اضافه كرد: خدمت به عمره دانشجويي و دانش آموزي، مسئوليت و موفقيت بزرگي است كه بر عهده روحانيون و معاونان ستادهاي عمره دانشجويي است. به گفته ري شهري، موفقيت از اين نظر است كه دانش آموزان و دانشجويان بهترين هدف تبليغي اند و اگر حتي يكي از اين دانشجويان و دانش آموزان در جريان عمره راه صحيح را بيابد، براي همه دست اندركاران عمره موفقيت بزرگي است و بايد در اين راه از تمام ظرفيت ها استفاده شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به نظرسنجي هاي انجام شده در جريان سفرهاي عمره دانشجويي و دانش آموزي اظهار داشت: ۸۸ درصد دانشجويان و دانش آموزان در سفرهاي عمره باورهاي ديني شان افزايش يافته است البته اين آمار در متأهلان نسبت به دانشجويان مجرد و خانم ها نسبت به آقايان بيشتر بوده است. وي تصريح كرد: عمره در انس با قرآن، تكريم والدين، اقامه نماز اول وقت و آرامش رواني ۷۷ درصد دانش آموز و دانشجويان تاثير به سزايي داشته است به طوري كه ۷۰ درصد آنها در عمره با قرآن بيش از پيش مأنوس شده اند و موفق به خواندن ۲۰ جزء قرآن در طول مدت سفر عمره شده اند و ۲۰ درصد آنها نيز در ايام حضور در مدينه و مكه، روزه مستحبي گرفته اند.
وي خطاب به روحانيون كاروان هاي عمره دانشجويي و دانش آموزي گفت: روحانيون به عنوان مديران و نمايندگان فرهنگي موظف هستند كه با شبهات به منظور راهنمايي دانشجويان و دانش آموزان آشنا باشند، نبايد بگذاريم در ذهن نوجوانان و جوانان شبه  اي وارد شود،  زيرا خارج  كردن اين شبهات كاري مشكل است.
حجت الاسلام ري شهري با تاكيد بر حجاب دانشجويان اظهار داشت: با توجه به فضاي معنوي دو شهر مكه و مدينه دانشجويان دختر بيش از داخل كشور بر حجاب اهميت داده و مراقبت هاي لازم را به عمل آورند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با تاكيد بر اين كه نبايد فضاي عمره دانشجويي سراسر غم و حزن انگيز باشد گفت: فضاي عمره بايد به گونه اي باشد كه در دانش آموزان و دانشجويان نشاط ايجاد كند و از روحانيون خواست تا با دانشجويان و دانش آموزان در جريان عمره تعامل خوبي داشته باشند.

همكاري دل با گوگل براي حذف مايكروسافت از دسك تاپ
گروه علمي فرهنگي- گوگل و دل براي نصب شبكه گوگل به عنوان صفحه اصلي رايانه هاي كاربران ساخت دل، يك ميليارد دلار سرمايه گذاري كرده اند.
هدف مقامات گوگل از انجام اين كار، حذف مايكروسافت از صفحه دسك تاپ رايانه ها عنوان شده است! مقامات گوگل نيز اعلام كردند با توليد يك نرم افزار جديد دسك تاپ، مختص به سايت گوگل بر نرم افزار مايكروسافت غلبه خواهند كرد.
در هفته هاي گذشته هم شركت گوگل نرم افزار Google Calendar را ارائه كرد كه كاربري همچون Outlook دارد. نرم افزار Google Calendar سبب ايجاد مشكلات زيادي براي مايكروسافت شده است.
دل براي انتقام از مايكروسافت، با گوگل همكاري كرده است. مقامات هر دو شركت ياد شده مدت اجراي اين قرارداد را سه سال اعلام كردند.

آزمون ورودي دبيرستانهاي نمونه دولتي
دوم تير ماه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- آزمون ورودي دبيرستانهاي نمونه دولتي ساعت ۹ صبح روز جمعه دوم تير ماه امسال به صورت همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين آزمون ۲۵۴ هزار و ۸۳ دانش آموز مستعد دانش آموخته پايه سوم راهنمايي شركت مي كنند.
در اين آزمون ۲۵ هزار و ۵۵۰ دانش آموز براي حضور در پايه اول ۳۲۳ دبيرستان نمونه دولتي سراسر كشور در سال تحصيلي ۸۵ _ ۸۶ پذيرفته مي شوند.
بر اساس اين گزارش، دبيرستانهاي نمونه دولتي به منظور تشويق و ترغيب دانش آموزان مستعد، به ويژه دانش آموزان مناطق محروم و افزايش رشد علمي و تربيتي آنان تاسيس شده اند. ۶۰ درصد پذيرفته شدگان اين دبيرستانها به دانش آموزان مستعد مناطق محروم روستايي، ۳۰ درصد به دانش آموزان مناطق محروم شهري و ۱۰ درصد به فرزندان خانواده هاي شهدا، آزادگان، جانبازان و مفقودان اختصاص دارد.

تنديس و عكسهاي مفاخر علمي و فرهنگي
كشور در دانشگاهها نصب مي شود
گروه علمي فرهنگي- معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در تشريح جزئيات طرح تكريم مفاخر دانشگاه ها گفت: دانشگاهها و دانشكده ها با هدف غلبه بر چالشهاي هويتي و تحكيم هويت ملي ايراني، با تنديس مفاخر حال و گذشته كشور فضاسازي مي شود.
محمدباقر خرمشاد در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، اين طرح را يكي از راه هاي تحكيم هويت ديني و غلبه بر چالشهاي هويتي جوان امروز عنوان كرد و گفت: يكي از راههاي غلبه بر چالشهاي هويتي و تحكيم هويت ملي ايراني، كشف مفاخر علمي در طول ساليان گذشته و حال و همچنين استخراج افزوده هاي آنها بر جهان علم و نمايش دائمي اين مساله به صور هنري در كليه دانشگاه هاي كشور است.
وي با اشاره به مراحل اجراي اين طرح، تصريح كرد: اين طرح طبيعتا دو فاز دارد، فاز اول، فاز تحقيقاتي است كه از طريق آن مي توان علاوه بر شناخت مفاخر علمي، افزوده هاي علمي آنها را استخراج كرد كه در اين راستا آخرين جشنواره علمي كه توسط اتحاديه انجمنهاي علمي دانشجويي معماري برگزار شد، جشنواره «محمدحسن حاسب كرجي» نام گرفت، اين در حاليست كه اين فرد براي خيلي افراد ناشناخته است ولي با مطالعه بخشي از كتب و مقالات وي، متوجه مي شويم كه اين متون با متون عمران جديد و يافته هاي علمي نوين امروز برابري مي كند، بنابراين كشف افزوده هاي علمي اين مفاخر در مرحله اول تحقيقاتي قرار دارد.

رقابت دانش آموزان براي ورود به مدارس فرهنگ
گروه علمي فرهنگي- دانش آموز قبول شده سال سوم راهنمايي و اول، دوم و سوم متوسطه روز جمعه براي ورود به مدارس فرهنگ رقابت كردند.
دبيرستانهاي فرهنگ، ويژه رشته ادبيات و علوم انساني شهر تهران در مناطق ۵ ، ،۷ ۱۰ و ۱۳ (دخترانه) و ۲ ، ۱۰ و ۱۶ (پسرانه) از بين فارغ التحصيلان سال سوم راهنمايي براي ثبت نام در سال اول و جهت تكميل ظرفيت پايه هاي مياني از دانش آموزان سال اول، دوم و سوم متوسطه براساس آزمون ورودي دانش آموز مي پذيرد. گفتني است دانش آموزان حايز رتبه هاي استاني و كشوري مسابقات علمي و ادبي، المپيادهاي ادبيات و علوم انساني، مسابقات شعر، مقاله، قصه نويسي و... در شرايط مساوي از اولويت برخوردار هستند و در شرايط يكسان اولويت با خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان، رزمندگان و فرهنگيان است. اشتغال به تحصيل در پايه سوم راهنمايي در سال تحصيلي ۸۴- ،۸۵ كسب معدل ۱۷ در پايه سوم راهنمايي، شركت در آزمون ورودي و كسب حد نصاب لازم، از ضوابط شركت در آزمون ورودي مدارس فرهنگ براي ورود به سال اول متوسطه است. شايان ذكر است آزمون جايگزين براي پايه هاي مياني صرفا در صورت نياز به تكميل ظرفيت (به دليل ترك تحصيل و يا عدم احراز شرايط ادامه تحصيل دانش آموزان) برگزار مي شود و مديران مجاز به اخراج دانش آموزان خارج از ضوابط مندرج در اساسنامه دبيرستانهاي فرهنگ نيستند. براين اساس آزمون جايگزين ۱۶ تيرماه سال جاري در مدرسه مورد تقاضا برگزار خواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |