شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
راهبرد ملي مبارزه با مواد مخدر تصويب مي شود
001830.jpg
فارس: سياستگذاري كلان مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخيص مصلحت نظام، اصلاحيه سند توسعه مبارزه با مواد مخدر (سند فرابخشي) در دولت و راهبردهاي ملي مبارزه با مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر همزمان در مرحله تصويب است.
بابك دين پرست، سرپرست اداره كل برنامه ريزي ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اين خبر، افزود: سال ۸۵ زمان به ثمر رسيدن تلاشهاي نظام براي قانونمند كردن مبارزه با مواد مخدر و تثبيت و تصويب برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت در اين زمينه است.
وي ادامه داد: تصويب سياست هاي كلان نظام براي مبارزه با مواد مخدر از دو سال پيش در دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام بود كه با توجه به فراهم شدن مقدمات آن در اين مدت، اكنون مجمع مشغول بررسي نهايي و تصويب اين سياستهاست. در جلسات قبلي مجمع، كليات اين سياستها تصويب شده و اكنون جزئيات بندهاي اين سياستها در مرحله تصويب نهايي است كه منتظر تصويب و ابلاغ آن هستيم.
وي گفت:   متاسفانه در قوانين اول، دوم و سوم توسعه كشور مبارزه با مواد مخدر هيچ جايگاهي نداشت و براي اولين بار در برنامه توسعه چهارم كشور در بند ز ماده ۹۷ مسئله مواد مخدر و روانگردانها وارد شد كه براي اجرايي شدن آن اصلاحيه سند فرابخشي توسعه ويژه مبارزه با مواد مخدر تهيه شد و پس از بررسي هاي فراوان در تاريخ ۲۳ ارديبهشت امسال راي تصويب نهايي در دولت به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال شد. دين پرست افزود: در اين سند، وضعيت مواد مخدر در جهان، ايران و افغانستان، مسائل مربوط به قاچاق مواد مخدر و وضعيت اعتياد در سال ،۱۴۰۰ لزوم برقراري محدوديتهاي داخلي و خارجي در اين زمينه و نقاط ضعف و قوت ما و تهديدها و فرصتهاي موجود تشريح شده است ضمن اينكه اهداف و وظايف هر يك از دستگاهها به صورت شاخصهاي كمي در اين سند مشخص شده است.
وي با اشاره به تدوين راهبرد ملي مبارزه ما مواد مخدر در ستاد گفت: مسئله تصويب و ابلاغ برنامه ها و راهبردهاي ملي مبارزه با مواد مخدر از سال ۷۶ و در جلسه شماره ۵۶ ستاد در اين سال مطرح شد اما تاكنون به تصويب نهايي نرسيده است تا اينكه در جلسه ۱۱۵ ستاد در تاريخ دهم خرداد ۸۴آخرين ويرايشهاي آن در ستاد انجام شد و كليات آن به تصويب رسيد.
سرپرست اداره كل برنامه ريزي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: با جلب نظر هر ۲۰ دستگاه عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر كه واقعا بعيد به نظر مي رسيد و تلاش ۵ كميته تخصصي اكنون راهبردهاي ملي مبارزه با مواد مخدر تدوين و آماده شده و در جلسه آتي ستاد كه جلسه ۱۱۹ است به تصويب خواهد رسيد.
وي گفت:   اصلاح قانون فعلي و تصويب قانون جديد مبارزه با مواد مخدر نيز پس از تصويب و ابلاغ اين سه طرح بزرگ ملي يعني، سياستهاي كلان مبارزه با مواد مخدر، اصلاحيه سند چشم انداز توسعه ويژه مبارزه با مواد مخدر( سند فرابخشي) و راهبردهاي ملي در دستور كار است كه با نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام در مجمع يا مجلس شوراي اسلامي تصويب مي شود.

هشدار نسبت به عوارض داروهاي ترك اعتياد
ايسنا: رئيس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با هشدار نسبت به فروش داروهاي ترك اعتياد به صورت كپسول هاي از پيش ساخته و فروش آن در مراكز و به  صورت غير مجاز گفت: محتويات كپسول هاي ارايه شده نامشخص بوده و مي تواند ضررهاي جسمي جبران ناپذيري را براي مصرف  كننده به همراه داشته باشد.
محمد صابر زفرقندي ضمن يادآوري انواع روش هاي درمان هاي مفيد و رايج در كشور از جمله روش سم زدايي اظهار كرد: نتايج مطالعات نشان داده است كه روش درماني سم زدايي فوق سريع در درمان و عدم بازگشت افراد به مصرف مجدد هيچ ارجحيتي نسبت به ساير روش هاي درماني ندارد و تنها حسن آن دوره درمان كوتاه مدت آن است لذا تبليغاتي مبني بر ترك اعتياد تضميني هيچگونه پايه و اساس علمي نداشته و مورد تاييد ما نيست لذا خواستار برخوردهاي قانوني مراكز نظارتي با آگهي هاي گمراه كننده در زمينه ترك اعتياد هستيم و متاسفانه بحث سودجويي با مقوله معتاد و اعتياد احتمالا از عوامل مهم براي اين تبليغات گمراه كننده است.
وي همچنين با هشدار نسبت به تغيير الگوي مصرف در كشور از مواد مخدر به تركيبات صناعي و نيمه صناعي (قرص) گفت: علايم بيماريهاي شديد رواني همانند اسكيزوفرني از عوارض جدي مصرف داروهاي روانگردان بوده كه متاسفانه غير درمان هستند.
محمدباقر صابري زفرقندي با اشاره به ورود انواع داورهاي روانگردان با اسامي مختلف و با مكانيسم اثر يكسان گفت: هيچ اثر و يا استفاده درماني براي اين مواد تعريف نشده است و صرفا آثار خوشايند، زودگذر و آني داروهاي روانگردان علت تمايل جوانان به مصرف آن به شمار مي رود.
وي با اشاره به وجود سازوكارهاي درمان هاي مناسب و قابل قبول افراد وابسته به مواد در كشور افزود: با ورود انواع مواد اعتياد آور آشنايي به روشهاي نوين درماني ضروري است.
رييس اداره پيشگيري و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت با بيان اين كه ترياك و مواد شبه ترياكي شايعترين مواد افيوني مصرفي در ايران، چين و قزاقستان محسوب مي شود، ادامه داد: حشيش در رده بعدي مصرف قرار دارد.

تشكيل كميته بحران براي بررسي خودكشي
دانش آموزان با قرص برنج
فارس: مدير دفتر پيشگيري  از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي وزارت آموزش و پرورش از تشكيل كميته «برنامه ريزي و بحران» در اين دفتر براي بررسي و انجام اقدامات مناسب در ارتباط با خودكشي چند دانش آموز با قرص برنج خبر داد.
محسن فريدي افزود: كميته «برنامه ريزي و بحران» متشكل از كارشناسان و مشاوران بسيار متبحري است كه در زمينه آسيب هاي اجتماعي در دانش آموزان بررسي و اقداماتي را انجام مي دهد.وي اضافه كرد: مصرف قرص هاي برنج در اين دانش آموزان با انگيزه خودكشي «ديگرخواهانه» است و به هيچ وجه اين قرص، شادي آور نيست.
فريدي اظهار داشت: آموزش و پرورش در خصوص خودكشي دانش آموزان بي گناه است. ساير نهادها مقصر هستند. اين قرص نبايد به راحتي در عطاري ها پيدا  شود.
وي اضافه كرد: نوجواناني كه قرص برنج را مصرف مي كنند با انگيزه كاذب و دوست داشتن فرد ديگري، وقتي مي بينند كه به او نمي رسند و براي نشان  دادن وفاداري خود، به اين عمل دست مي زنند.
مدير دفتر پيشگيري  از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي وزارت آموزش و پرورش گفت: براي جلوگيري از مرگ هاي تلخ با قرص برنج، اقدامات پيشگيرانه اي را انجام داديم.
وي با بيان اينكه اقدامات آموزش و پرورش بيشتر جنبه آموزشي و فرهنگي براي آگاه سازي و اطلاع رساني دانش آموزان و اولياي آنها دارد، ادامه داد: آموزش هاي لازم، توزيع بروشور در خصوص قرص برنج، اثرات استفاده از آن و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي براي دانش آموزان و اولياي آنها داشتيم.ضمن اينكه كميته «برنامه ريزي و بحران» در دفتر پيشگيري  از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي وزارت آموزش و پرورش تشكيل شده است.
فريدي درباره دانش آموزان مدارسي كه چند دانش آموز در آن اقدام به خودكشي با قرص برنج كردند، گفت: با توجه به اينكه نزديك امتحانات نيز بود، راهبرد پيشگيرانه مبني بر كاهش استرس و اضطرابهاي ناشي از مرگ همسن و سال را داشتيم تا دانش آموزان بتوانند امتحانات خود را به خوبي برگزار كنند.وي ادامه داد: معمولا دانش آموزاني كه اقدام به خودكشي مي كنند در خانواده هايي كه دچار آسيب هستند، زندگي مي كنند يا در معرض خطر آسيب هستند.
گفتني است تاكنون مرگ ۵ دانش آموز دختر در تهران بر اثر مصرف قرص برنج تأييد شده است.

دبيركل جامعه متخصصين مراقبت پرواز:
مستندات بررسي پرونده سقوط سي ۱۳۰
مورد تاييد ايكائو نيست
انجمن مراقبين پرواز، گزارش سي - ۱۳۰ را رد كرد
فارس: دبيركل جامعه متخصصين مراقبت  پرواز گفت: در حالي كه طبق قوانين بين المللي تنها كارشناسان سازمان هواپيمايي كشوري صلاحيت بررسي پرونده سي ۱۳۰ را دارند،مستندات ارائه شده در پرونده اين سانحه مورد تاييد ايكائو نيست.
عليرضا مهكام به دنبال انتشار گزارش سازمان قضايي نيروهاي مسلح در خصوص علل سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ كه در آن اهمال پايگاه هوايي فرودگاه مهرآباد و سهل انگاري كنترل  رادار تقرب و برج مراقبت اين فرودگاه به عنوان عاملان اصلي سقوط هواپيما شناخته شده اند، با بيان اين كه تمامي اعضاي اين كميته تخصصي تنها رأي كارشناسي ذيصلاح سازمان هواپيمايي كشور را براي بررسي علل سانحه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ مي پذيرند،تصريح كرد:  صبح چهارشنبه ۲۴ خرداد بيش از ۸۰ نفر از كنترلرهاي مراقبت پرواز فرودگاه هاي كشور به نمايندگي از سوي بيش از هزار نفر متخصص كنترل پرواز فرودگاه هاي كشور با رياست سازمان هواپيمايي كشوري ملاقات كردند،تا در خصوص روند بررسي پرونده سانحه سي ۱۳۰ بحث و گفت وگو نمايند.
مهكام  افزود: اعضاي جامعه متخصصين مراقبت پرواز به هيچ وجه نظر كميته ۲۹ نفره نظاميان و يا كارشناسان نظامي پاكستان را در اين زمينه قبول ندارند،چرا كه معتقدند هيچ كدام از اين گروه ها داراي اعتبار و صلاحيت قانوني از سوي سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران،جهت بررسي اين پرونده را ندارند.
وي تاكيد كرد: به نمايندگي از طرف تمامي متخصصين مراقبت  پرواز از رضايي نياركي خواستاريم تا با تمام توان براي اجراي حاكميت خود در زمينه بررسي پرونده اين سانحه وارد عمل شود.
مهكام خاطرنشان كرد: رئيس سازمان هواپيمايي كشوري نيز در ديدار خود با متخصصين مراقبت پرواز به اعضاي اين جامعه قول داد تا از خواسته قانوني و منطقي آنان حمايت كرده و ابراز اميدواري كرد تا مسئولان درگير در اين پرونده،حاكميت اعطايي سازمان هواپيمايي كشوري (ايكائو) به سازمان هواپيمايي كشوري ايران را پذيرفته و جهت تسريع در امور اين پرونده،كار را به كارشناسان ذيصلاح سازمان هواپيمايي كشوري ايران واگذار نمايند.
دبيركل جامعه متخصصين مراقبت پرواز افزود: نتايج بررسي هاي سازمان هواپيمايي كشور مستند به قوانين هوانوردي بين المللي است و تنها مرجع قابل ارائه به سازمان قضايي كشور است.
مهكام در ادامه اظهار داشت:  گروه اعزامي از كشور پاكستان نمايندگان ايكائو نيستند و تنها عده اي پرسنل نظامي معرفي شده از سوي سازمان هواپيمايي پاكستان مي باشند،كه داراي مدارك (اف اي اي) آمريكا مي باشند و داراي صلاحيت كامل در زمينه رادار نمي باشند و به همين دليل نظرات آنها منطبق بر استانداردها و مقررات ايكائو نيست.
وي خاطرنشان كرد: در بررسي هاي هيأت  نظامي پاكستاني تمامي مدارك و اسناد مورد توجه قرار نگرفته و تنها ديدگاه هاي نظامي مورد توجه گروه مذكور قرار گرفته است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
شتابزده قضاوت نكنيم
در مورد نتيجه مسابقه فوتبال تيم هاي ايران و مكزيك، بايد از قضاوت هاي شتابزده و احساسي در مورد بازيكنان پرهيز شود تا فرصت كافي براي بررسي فني و همه جانبه اين بازي باقي بماند شايعات جسته وگريخته و برخوردهاي موهن نسبت به بعضي از بازيكنان چندان خردمندانه نيست.
ميرحسيني _ كرج
حمايت از مواضع شوراي شهر
از مواضع شوراي شهر تهران در مورد جلوگيري از ساخت و ساز در ارتفاعات و باغ ها تا دستيابي به مصوبه هاي قانوني مجلس شوراي اسلامي، حمايت مي كنيم و اميدواريم اقدامات كافي توسط دولت و مجلس براي استفاده بهينه از معدود فضاهاي طبيعي باقي مانده در تهران به عمل آيد و باغ هاي باقيمانده به ساخت و سازهاي متراكم ديگري اختصاص نيابند.
جمعي از دانشجويان محيط زيست دانشگاه تهران
كيفيت پايين شير
بعضي از شيرهاي توليدي توسط بعضي از كارخانه ها كه در مغازه ها عرضه مي شود از كيفيت خوبي برخوردار نمي باشند، ضرورت دارد با توجه به نياز مردم به شير به عنوان يك ماده اصلي غذايي مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و ساير سازمانهاي مسئول استاندارد معيني را براي شيرهاي توليدي در نظر بگيرند تا حداقل كيفيت اين ماده غذايي محفوظ بماند.
همتي _ تهران
پارك خودرو در پياده روها
پارك خودرو در بعضي از پياده روهاي تهران به صورت يك تخلف رايج درآمده است، به طوري كه رفت و آمد براي عابران پياده نيز دشوار مي باشد.
پياده روها در شهري كه هر روز معابر براي افراد پياده تنگ تر مي شود بايد از موانع پاك باشند.
سراواني
مشتريان هم رعايت كنند
در مورد پيام خواننده محترمي كه گفته است در يكي از ميادين ميوه و تره بار مورد ضرب و شتم واقع شده، بايد يادآوري كنم كه كار در اين ميادين به دليل مراجعات و سليقه هاي گوناگون مراجعه كنندگان بخصوص افرادي كه دوست دارند، ميوه را به اصطلاح سوا كنند سنگين و همراه با جنگ اعصاب است.
همكاران ما نبايد برخورد تند داشته باشند، اما مشتريان نيز بايد مراعات حال فروشندگان زحمتكش را بنمايند.
كمانگر _ تهران
بازنشستگان را خوشحال كنيد
ضمن تشكر از خبر مسرت بخشي كه توسط معاون پارلماني و امور مجلس سازمان مديريت و برنامه ريزي مبني بر اجراي مصوبه پرداخت حداقل حقوق ۲۰۰ هزار توماني بازنشستگان در اول تابستان امسال اعلام شده است، اميدوارم اين وعده، تحقق يابد و فرجام خوشي پيدا كند و بازنشستگان را خوشحال نمايد.
مؤمن زاده _ تهران
ضرورت آموزش نانوايان
كيفيت پخت نان در بعضي از نانوايي هاي ماشيني مطلوب نيست. در محله ما واقع در اميريه _ نان ماشيني به صورتي عرضه مي شود كه براي دستگاه گوارش مضر مي باشد. بايد براي    واحدهاي نانوايي، دوره هاي آموزشي عمل آوري خمير و پخت نان برقرار شود.
حسن زاده گوهرنگ

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |