شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
روز سرنوشت ساز براي فوتبال ايران
صعود آلمان، اكوادور ، انگليس و آرژانتين قطعي شد
روز دشوار براي تيم ملي فوتبال
001773.jpg
آلمان_ جهانگير كوثري: روز سرنوشت ساز براي فوتبال ما فرا رسيده است. ماندن و اميد به بازي با آنگولا يا وداع زودهنگام با رخدادي كه اهميت و ارزش آن كمتر از يك گردهمايي جهاني نيست. چهارشنبه كشور آلمان يكپارچه جشن و سرور بود. ژرمن ها به خيال اين كه جهان را فتح كرده اند تا صبح پنجشنبه به جشن و پايكوبي پرداختند. غوغايي برپا بود. اين همه شور براي پيروزي يك بر صفر در مقابل لهستان ده نفره در دقيقه ۹۱ بازي بود! بله براي يك پيروزي خفيف، اما سرنوشت ساز كه صعود آلمانها را هموار كرد. آنها اولين تيم جام بودند كه بازيها را آغاز كردند و اولين تيمي هستند كه به دور دوم صعود نمودند. اهميت اين جام براي كشورهاي جهان يك وعده اتحاد و يكپارچگي و يگانگي است. آلمان يك مرحله را پشت سر گذاشت و يك بازي با اكوادور براي صدرنشيني در گروه دارد. آنها اگر در گروه خود اول شوند بايد با تيم دوم گروه B (انگليس يا سوئد) بازي كنند. راه دشواري در پيش روي ژرمن ها نيست. از ۲۳ بازي انجام شده چهار بازي مساوي شد و اسپانيا با پيروزي چهار بر صفر در مقابل اوكراين بهترين نتيجه را تا قبل از رويارويي ديروز آرژانتين _ صربستان گرفت.
اكوادور بعد از آلمان، دومين تيمي بود كه خيالي آسوده يافت و انگليس با برتري دو بر صفر دقايق پاياني مقابل ترينيداد و آرژانتين با پيروزي پرگل مقابل تيم تنومند صربستان مربع صعودكنندگان را كامل كردند.
تقابل دو انديشه
بازي دوم ايران و پرتغال براي هر دو تيم از اهميت خاصي برخوردار است چه براي نايب قهرمان اروپا كه با يك پيروزي مي تواند صعود اين تيم را تضمين كند و چه براي تيم ايران كه روزنه هاي صعود را تا ديدار با آنگولا باز نگاه دارد.بي جهت نيست كه اسكولاري اين بازي را سخت ترين بازي دور مقدماتي تيمش مي خواند و كاپيتان «فيگو» آن را به مثابه يك فينال براي دو تيم مي داند.
ايران بعد از شكست مقابل مكزيك با تغييراتي در اين بازي حاضر مي شود. نوع بازي پرتغال به گونه اي است كه برانكو ترجيح مي دهد در خط حمله با كنار گذاشتن دايي در اين بازي وحيد هاشميان را در نوك قرار دهد. هاشميان قبلاً نيز در مسابقات انتخابي جام جهاني در ديدار با قطر و ژاپن امتحان خود را خوب پس داده است. حتي صحبت از جايگزيني مسعود شجاعي هم هست كه در صورت جواب ندادن علي كريمي اين بازيكن جوان جانشين او خواهد شد.
خط دروازه و دفاعي تيم ايران تغييري ندارد و با همان تركيب روز بازي با مكزيك ميرزاپور، كعبي، گل محمدي، محمد نصرتي و رحمان رضايي ظاهر خواهيم شد. در خط مياني مهدوي كيا، فريدون زندي، علي كريمي، جواد نكونام، آندرانيك تيموريان قرار مي گيرند. وحيد هاشميان هم كه تك مهاجم ايران در ميان مدافعان متمركز پرتغالي خواهد بود.
پرتغال ريكاردو را در درون دروازه دارد. والنته، كارواليو، ميرا و ميگوئل چهار مرد دفاعي اسكولاري خواهند بود. پتيت، كاستينا، دكو، رونالدو و فيگو مردان خط مياني هستند و پائولتا هم در نوك حمله است.جنگ اصلي دو تيم در ميانه ميدان خواهد بود. مطمئناً برانكو براي خنثي كردن قدرت حريف در ميانه ميدان برنامه خاصي تدارك ديده است. براي شكست دادن پرتغال بايد تك تك مهره هاي خط مياني تيم حريف را كنترل كرده و براي هر كدام مأموري گمارد.
صرب ها ۶ تايي شدند!
تيم ملي فوتبال آرژانتين با پيروزي پرگل شش بر صفر مقابل صربستان در صدر گروه سوم قرار گرفت.در اين بازي آرژانتين برتري كاملي بر حريف داشت و در هر نيمه سه گل درون دروازه حريف جاي داد.در اين بازي ماتيا كژمان در دقيقه ۶۵ با دريافت كارت قرمز از سوي داور از ميدان اخراج شد تا صربستان ده نفره شود.در اين بازي مكسي رودريگرز در دقايق (۴۱ و ۶)، كامبياسو (۳۱)، كرسپو (۷۸)، توز (۸۴) و مسي (۸۸) براي آرژانتين گلزني كردند.آرژانتين با اين پيروزي صاحب ۶ امتياز شد و در صدر گروهش قرار گرفت تا صعودش به مرحله بعدي نيز قطعي شود.
ايتاليا و چك در انديشه صعود
امروز وضعيت صعود دو گروه ديگر در جام جهاني مشخص مي شود.
در گروه E تيم جمهوري چك كه با اقتدار با سه گل آمريكا را مغلوب كرد به مصاف غنا مي رود. در اين بازي «يانكر» همچنان به دليل مصدوميت غايب خواهد بود «بروكنر» در غياب او «لوكونچ» را در نوك حمله قرار مي دهد.
تيم ايتاليا نيز شرايط يكساني در اين گروه با جمهوري چك دارد و در صورت پيروزي مقابل آمريكا صعودش به دور بعدي قطعي مي شود.
ليپي در اين ديدار «توتي» و «جيلاردينو» را در كنار هم در خط حمله قرار خواهد داد.
برنامه بازي هاي امروز
ساعت ۳۰/،۱۶ پرتغال _ ايران (فرانكفورت)
ساعت ۳۰/،۱۹ چك ـ غنا (كلن)
ساعت ۳۰/،۲۲ ايتاليا _ آمريكا (كايزرسلاترن)

تيم ملي بسكتبال در راه تايلند
گروه ورزشي_ تيم ملي بسكتبال در راستاي كسب آمادگي لازم براي حضور در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه در نخستين گام در بازيهاي بين المللي تايلند شركت مي كند. اردونشينان تيم ملي بسكتبال با پشت سرگذاشتن چند مرحله تمرين روز سوم تيرماه عازم بانكوك خواهند شد. در مسابقات بين المللي تايلند ۸ تيم آسيايي شركت دارند كه به مدت ۸ روز با هم پيكار مي كنند.

رودكي اولين طلايي جودو «جام فجر»
گروه ورزشي_ غيبت تني چند از نام آوران و قدرت بالاي ميهمانان شركت كننده در اولين روز پيكارهاي جودو بين المللي «جام فجر» ازجمله عواملي بودند تا از مجموع مبارزه هاي انجام شده در ۴ وزن، ۳ مدال طلا به جودوكاران خارجي برسد! در ميداني كه جودوكاراني نظير مسعود حاجي آخوندزاده، آرش ميراسمعيلي، حامد ملك محمدي، رضا چاه خندق، عباس فلاح و محمود ميران هركدام به  دلايل مختلفي در آن غيبت داشتند شكست ايرج اميرخاني كاپيتان تيم جوانان ايران و مسعود خسروي نژاد عضو باسابقه تيم ملي هم مزيد بر علت شد تا مدال هاي طلاي اوزان ۸۱ و ۱۰۰ كيلوگرم به جودوكاران ازبكستان و مقام قهرماني وزن ۹۰ كيلوگرم هم به جودوكاري از جمهوري آذربايجان برسد. البته مدال طلاي محمدرضا رودكي در وزن به اضافه يكصد كيلوگرم كه اتفاقاً در فينال حريف كره اي اش را برد تا حدودي ناكامي جودوكاران ايران در اولين روز مسابقه هاي جام فجر را جبران كرد.

كادر فني پيكان تكميل شد
پيكان قهرمان واليبال باشگاههاي آسيا و  مدافع عنوان قهرماني در ليگ برتر فصل جاري با جذب داود آهنگري كادر فني خود را تكميل كرد. بر اساس اين گزارش، مصطفي كارخانه سرمربي خواهد بود. حسين حسيني و داود آهنگري به عنوان مربي او را ياري خواهند داد و يوسف نعلبندي هم مربي بدنساز معرفي شد. سرپرستي اين تيم با علي ستوده روان است.

تيم ملي واليبال استراليا امروز وارد تهران مي شود
گروه ورزشي_  تيم ملي واليبال استراليا امروز وارد تهران مي شود. نماينده دو قاره آسيا و اقيانوسيه در بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن براي انجام ۵ بازي تداركاتي به ايران سفر مي كند. اين تيم يك بازي با تيم جوانان ايران و چهار بازي با تيم ملي بزرگسالان كشورمان انجام خواهد داد. استراليا قبل از ورود به ايران يك بازي هم در چين انجام داد كه ۳ بر يك شكست خورد.

۶ كشتي گير ايران راهي روسيه شدند
سرانجام پس از كش و قوس هاي فراوان بامداد ديروز تيم كشتي منتخب ايران با نام باشگاه نفت با تركيب محمد رضايي در وزن ۵۵ كيلوگرم، حسن طهماسبي در ۶۶ كيلوگرم، اصغر بذري در۷۴ كيلوگرم، فريدون قنبري در ۸۴ كيلوگرم، حميد سيفي در ۹۶ كيلوگرم براي شركت در رقابت هاي معتبر جام اوما خانوف عازم مسكو شد تا از طريق اين شهر خود را به شهر خاسا و يورت در جمهوري داغستان محل برگزاري اين پيكارها برساند. مديريت تيم اعزامي ما در اين سفر با منصور برزگر است و مربيان آن نيز غلامرضا محمدي و يعقوب نجفي جويباري هستند. اين تيم را سلطانعلي ترخاق رئيس اسبق فدراسيون كشتي ايران سرپرستي مي كند.

با كسب ۲ مدال طلا و ۴ نقره
تيم كشتي فرنگي دانشجويان ايران قهرمان جهان شد
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: در پايان پيكارهاي كشتي فرنگي دانشجويان جهان كه در شهر اولان باتور مغولستان برگزار شد، تيم ايران با كسب دو مدال طلا و ۴ نقره به مقام قهرماني رسيد. سامان طهماسبي در وزن ۸۴ كيلوگرم و عليرضا غريبي در وزن ۱۲۰ كيلوگرم با پيروزي مقابل كليه حريفان خود صاحب مدال طلا شدند و ياسين بهرامي در وزن ۵۵ كيلوگرم، حميد بني تميم در ۶۰ كيلوگرم، علي محمدي در ۶۶ كيلوگرم و رضا فرضي زاده در ۹۶ كيلوگرم مردان نقره اي ما در اين ميدان بودند. حبيب الله اخلاقي نماينده ۷۴ كيلويي ما در اين مسابقه ها نيز به عنوان چهارم دست يافت. در پايان اين رقابت ها تيم تركيه بعد از تيم ايران صاحب مكان دوم شد.
مبارزه هاي كشتي آزاد دانشجويان جهان هم از امروز در همين شهر آغاز مي شود.

كوتاه از جام جهاني
001758.jpg
آشنايي با ورزشگاه فرانكفورت محل بازي ايران - پرتغال
001770.jpg
گروه ورزشي-ورزشگاه فرانكفورت شرايطي كاملا متفاوت با ساير ورزشگاه هاي جام جهاني آلمان دارد. ورزشگاه جنگلي فرانكفورت با سقف چادري كه به هنگام برف و باران مي تواند فضاي بالاي ورزشگاه را بپوشاند به استاديوم كروكي معروف است. اين ورزشگاه گنجايش ۴۸ هزار تماشاگر را دارد.
ايران - پرتغال ۳۴ سال از آخرين رويارويي در برزيل
بازي امروز ايران - پرتغال دومين بازي رسمي ميان تيمهاي ملي اين دو كشور محسوب مي شود. اين دو تيم قبلا در سال ۱۹۷۲ در مسابقات جام جهاني كوچك در برزيل با هم رو به رو شده بودند كه تيم ايران آن بازي را با ۳ گل به حريف خود واگذار كرد. رويارويي دو تيم پس از گذشت ۳۴ سال دومين بازي رسمي بين دو تيم خواهد بود. تيم ايران در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۷۲ خود را آماده حضور در بازيهاي المپيك ۱۹۷۲مونيخ مي كرد.
بازي سختي با ايران داريم
001761.jpg
سرمربي برزيلي تيم ملي فوتبال پرتغال بازي با ايران را سخت ترين بازي تيمش در دور مقدماتي خواند. اسكولاري دليل اين امر را نگراني بازيكنانش مي داند و مي گويد: فكر مي كنم ايران تيم خوبي است و ما با پيروزي با اختلاف يك گل مي توانيم به دور بعد صعود كنيم. وي درمورد حضور رونالدو در تركيب امروز گفت: اين بازيكن پس از پيوستن به هم تيمي هاي خود در تمرينات شانس بازي با ايران را دارد. رونالدو بدليل درد ماهيچه آشيل پايش در لحظات پاياني ديدار با آنگولا تعويض شد. لوئيس فيگو كاپيتان پرتغال نيز بازي ايران _ پرتغال را همانند يك فينال تشبيه كرد و گفت: اين بازي آخرين شانس ايران براي صعود به دور بعد است.
بكهام: مي توانيم بهتر از اين باشيم
001767.jpg
در پايان بازي ترينيداد و توباگو و انگليس، ديويد بكهام كاپيتان سرشناس انگليسي ها عنوان بهترين بازيكن اين ميدان را از آن خود كرد. بكهام در اين بازي چندين سانتر عالي داشت كه يكي از آنها منجر به گل اول انگليس توسط «كراوچ» شد. بكهام در خاتمه بازي و در كنفرانس مطبوعاتي گفت: هنوز نتوانسته ايم بهترين عملكرد خود را نشان دهيم، اما اميدوارم در شرايطي قرار بگيريم كه به مردم نشان دهيم مي توانيم بهتر از اين هم بازي كنيم.
هراس از رويارويي احتمالي انگليس - آلمان
«فرانس بكن باوئر» ستاره اسبق تيم ملي فوتبال آلمان و رئيس كميته برگزاري جام جهاني ۲۰۰۶ هراس خود را از رويارويي احتمالي دو تيم انگليس و آلمان پنهان نكرد. كاپيتان اسبق ژرمن ها در يادداشتي در روزنامه بيلد نوشت: رويارويي با انگليس با وجود پيروزي يك بر صفر اين تيم مقابل پاراگوئه اميدوارم در مراحل نيمه نهايي اتفاق بيفتد.
انگليس شايسته پيروزي بود
001764.jpg
انگليس شايسته پيروزي بود. اين جمله در شروع صحبت هاي «لئوبين هاكر» پس از خاتمه بازي انگليس و ترينيداد در كنفرانس مطبوعاتي از دهانش خارج شد.
سرمربي باتجربه هلندي كه تيم ملي كشورش را در جام جهاني ۱۹۹۰ نيز همراهي كرد اظهار داشت، مطمئناً از نتيجه به دست آمده ناراحتيم و اين طبيعي است، اما درمورد پيروزي انگليس و شايستگي آن هيچ ترديدي نداريم.
وي همچنين گفت: بيشتر بازي در دست انگليس بود و بازيكنان ما نيز خوب عمل كردند.

در گفت وگو با همشهري جوان مطرح شد
سفير پرتغال: دلم مي خواهد هم ايران ببرد ، هم پرتغال!
پديده اي فراگير چون فوتبال حتي مي تواند مردان سياست را هم درگير جام جهاني كند.
سفير پرتغال (حريف امروز ايران در دومين بازي جام هجدهم) در تهران يك فوتبالي دو آتشه است. او در گفتگو با مجله «همشهري جوان» مي گويد: دلم مي خواهد هم ايران ببرد، هم پرتغال!
«ژوزه موريراداكنيا» در بخش ديگري از اين گفتگو بنابه درخواست مصاحبه كننده با كشيدن طرح آرايش بازيكنان تيم ملي كشورش بر روي كاغذ ابتدا نام دروازه بان و بعد نام مدافعان پرتغال را به ترتيب ذكر مي كند. وي با تشريح سيستم بازي اين تيم ، روش بازي ايران و پرتغال را با يكديگر مقايسه مي كند و مي گويد: هر دو تيم (۱-۳-۲-۴) بازي مي كنند و اين موضوع مي تواند باعث گره خوردن بازي شود.
وي در مورد دلايل اينكه چرا دلش مي خواهد هم ايران ببرد و هم پرتغال به نكته جالبي اشاره مي كند: هر كسي آرزوي پيروزي تيم ملي كشورش را دارد و از سوي ديگر نمي خواهد ببيند تيم كشوري كه هر روزه با مردمش سروكار دارد، يك شكست ديگر را تحمل كند. تحمل ندارم باز هم براي يك شب ديگر، شهر تهران را در بهت ببينم و مردم تهران را افسرده .از طرف ديگر اگر پرتغال ببازد از مسابقات حذف نمي شود اما اگر ايران شكست بخورد حذف مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |