شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
مقام معظم رهبري:
كليد پيشرفت و قدرت هر كشور علم و فناوري است
گروه سياسي _ حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز پنج شنبه از نمايشگاه دستاوردهاي هسته اي دانشمندان ايراني بازديد كردند و ضمن گفت وگو با متخصصان و كارشناسان از نزديك در جريان آخرين موفقيت هاي علمي اين متخصصان قرار گرفتند.
ايشان سپس در جمع مسئولان سازمان انرژي اتمي و جمعي از دانشمندان، متخصصان و كارشناسان هسته اي تأكيد كردند: حركت ارزشمند و افتخارآميز جوانان ايراني در دستيابي به دانش بومي هسته اي يك اقدام تاريخ ساز و تمدن ساز است و اين حركت علمي بايد با قوت به پيش رود و در ابعاد مختلف گسترش يابد.
ايشان ديدار با جواناني كه با همت والا و با تكيه بر استعداد خود ،كاري بزرگ را در تاريخ كشور انجام داده اند، يك خاطره شيرين و فراموش نشدني خواندند و افزودند: كليد اصلي پيشرفت، قدرت و سعادت هر كشوري، علم و فناوري است و ملتي كه تصميم دارد سرنوشت خود را بسازد بايد اين كليد را بيابد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ظلم تاريخي كه به دليل فراهم نكردن زمينه بروز استعدادها در دوران قاجار و پهلوي در حق ملت ايران روا شد خاطرنشان كردند: امروز به بركت انقلاب اسلامي زمينه براي ظهور استعدادها و رشد علمي كشور، فراهم است و به واسطه همين شرايط و زمينه مناسب، دانشمندان جوان با تكيه بر استعدادهاي خود و بدون هيچ نسخه قبلي توانستند آرزوي بسيار بزرگي را محقق كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، اعتماد به نفس استعدادهاي جوان ايران و اعتقاد به توانايي خود را يك عيد بزرگ براي ملت ايران دانستند و تصريح كردند: هر لحظه از اين اقدام متخصصان كشور اجر الهي و معنوي غيرقابل معادل با هر اجر و پاداش مادي را دارد زيرا اين كار مقدمات استقلال و عزت دائمي يك ملت را بنا مي گذارد.
ايشان اهميت دستيابي دانشمندان ايراني به فناوري برجسته و پيچيده هسته اي را بسيار بالاتر از كشف و استخراج نفت در ايران ارزيابي و با اشاره به جنجال هاي سياسي و تبليغات غرب در اين خصوص، خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران زير بار اين فشارها نخواهد رفت و استمرار و روزافزوني اين حركت علمي را از اهداف اساسي و برجسته خود مي داند.
در اين ديدار آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به دستيابي ايران به چرخه كامل سوخت هسته اي گزارشي از آخرين دستاوردهاي علمي دانشمندان ايراني را در بخش فناوري هسته اي و توانايي هاي كشورمان در مراحل مختلف چرخه سوخت هسته اي ارائه كرد و گفت: سازمان انرژي اتمي به منظور تربيت نيروي مستعد جوان، پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي را با چندين پژوهشكده تخصصي راه اندازي كرده است.

احمدي نژاد در شانگهاي:
پيشنهادهاي اروپا يك گام به جلو بود
001845.jpg
001851.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران كه براي شركت در اجلاس شانگهاي هفته گذشته راهي  پكن شده بود، پس از شركت در اجلاس و رايزني و مذاكره با ديگر رؤساي جمهور حاضر در اجلاس و همچنين بيان مواضع ايران در كنفرانس خبري، روز گذشته به تهران بازگشت.
رئيس جمهور در ششمين اجلاس سران كشورهاي سازمان همكاري شانگهاي تاكيد كرد كه حركت كشورهاي عضو در جهت تعميم همكاري هاي سياسي، فرهنگي و امنيتي موجب تحكيم صلح و آرامش در منطقه است.وي بسته پيشنهادي ۵+1 را گامي به جلو از سوي اروپا خواند.
وي با اشاره به روابط ملت ها به عنوان زمينه پيشرفت در عرصه هاي مختلف تاكيد كرد: آشنايي و احساس نزديكي هرچه بيشتر مردم كشورهاي عضو سازمان با يكديگر، فرصت بسيار خوبي را در اختيار اين سازمان و دولت ها قرار مي دهد تا همه اين استعدادها و توانمندي ها را در تبادلات عادلانه در جهت پيشرفت و تعالي مردم خود به كار گيرند.
ديگر ديدارها
محمود احمدي نژاد در شانگهاي با همتاي پاكستاني خود نيز ديدار كرد. پرويز مشرف در ديدار با احمدي نژاد خواستار پيشرفت روابط و نهايي شدن هرچه سريع تر قرارداد انتقال گاز شد.
رئيس جمهوري همچنين با امامعلي رحمانف، رئيس جمهور تاجيكستان ديدار و گفت و گو كرد وآمادگي ايران براي پيشرفت روابط را به همتاي تاجيك خود اعلام كرد. نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور قزاقستان نيز با احمدي نژاد ديدار كرد كه در اين ديدار بر اهميت همكاري هاي منطقه اي دو طرف تأكيد شد.
كنفرانس خبري
رئيس جمهور در كنفرانس خبري خود در شانگهاي بسته پيشنهادي ۱+۵ را گامي مثبت خواند و خبر داد كه ايران مجموعه را به دقت بررسي مي كند. وي تأييد كرد كه ايران به دنبال توليد سلاح هسته اي نيست و به خبرنگاران گوشزد كرد كه توجه داشته باشند هيروشيما فقط چندصد كيلومتر تا اينجا [شانگهاي] فاصله دارد. از رئيس جمهور درخصوص هالوكاست نيز سئوال شد كه وي در پاسخ گفت ميان يهوديان، مسيحيان و مسلمانان هيچ تفاوتي نيست.

به گزارش ايسنا، رئيس جمهور با اشاره به سابقه هزاران ساله مردمان كشورهاي حاضر در اين اجلاس گفت: آنها در يك پهنه جغرافيايي بزرگ با ارتباطات وسيع و با اميدها و آرزوهاي مشترك زندگي كرده اند و رفت و آمدها و مبادلات تجاري آنها به حدي بوده است كه آثار آن در فرهنگ، ادبيات، شعر، هنر و معماري مردمان هركدام از اين كشورها ديده مي شود.
ديدار با رئيس جمهور روسيه
محمود احمدي نژاد و ولاديمير پوتين، در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري هاي شانگهاي در چين، در ديداري كه بيش از يك ساعت طول كشيد، درباره ابعاد مختلف همكاري هاي دوجانبه به ويژه انرژي، مسائل جهاني و بين المللي از جمله موضوع هسته اي ايران گفت وگو كردند.
وي با اشاره به آمادگي ايران براي مذاكره عادلانه درباره موضوع هسته اي گفت: آمريكا روابط عادلانه و برابر ميان كشورها را نمي پسندد و مي خواهد فراقانوني و از موضع بالا با ديگران برخورد كند و نيازهاي خود را به كشورهاي ديگر به شكل امتيازدادن به آنها مطرح سازد.رئيس جمهور با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران در حال بررسي بسته پيشنهادي ۱+۵ درباره موضوع هسته اي است، خاطرنشان كرد: موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران با مذاكره و در فضايي آرام و به دور از تنش و بر اساس قوانين و تعهدات بين المللي قابل حل و فصل است.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز در اين ديدار جمهوري اسلامي ايران را شريك تاريخي روسيه معرفي كرد و با خوب و رو به گسترش دانستن روابط دو كشور به ويژه در بخش اقتصادي طي سال هاي اخير گفت: براي گسترش هر چه بيشتر روابط تهران - مسكو هيچ مشكلي وجود ندارد و روسيه به رغم برخي فشارها از گسترش روابط با ايران پشتيباني و حمايت مي كند.
رئيس جمهور روسيه نقش مثبت ايران در حل و فصل مسائل افغانستان و عراق را خاطرنشان و تأكيد كرد: با وجود همه فشارها روسيه با ايران در زمينه فن آوري صلح آميز هسته اي همكاري مي كند و به صورت كامل تعهدات خود را انجام مي دهد، هم چنين آمادگي دارد در آينده نيز در طرح هاي جديد ايران همكاري كند.پوتين خاطرنشان كرد: ما اعتقاد داريم همه كشورهاي جهان حق دارند از فن آوري هاي صلح آميز و پيشرفته استفاده كنند و بايد زمينه دسترسي برابر و غيرتبعيض آميز به اين فن آوري ها براي همه كشورها فراهم باشد؛ به طوري كه اين كار در جامعه بين المللي نگراني ايجاد نكند.
ديدار رئيس جمهور با همتاي چيني
روساي جمهوري ايران و جمهوري خلق چين نيز با يكديگر ديدار و درباره مسايل مختلف مورد علاقه دو كشور مذاكره كردند.محمود احمدي نژاد، در اين ديدار با اشاره به روابط تاريخي و كهن ميان ملت هاي ايران و چين به عنوان دو تمدن قديمي و فرهنگ ساز در شرق گفت: ديدگاه هاي ايران و چين نسبت به تحولات و مسايل جهاني داراي نقاط اشتراك فراواني است و روابط خوب تهران و پكن نه تنها به نفع دو ملت بلكه به سود ملت هاي منطقه و جهان است.
وي گفت: آنها با اين كه مي دانند فعاليت هاي هسته اي ايران كاملا صلح آميز و در چارچوب قوانين و مقررات بين المللي است و سازمان هاي بين المللي نيز اين موضوع را بارها تأييد كرده اند و با وجود آن كه ايران بارها اعلام كرده است كه در دكترين نظامي خود به دنبال سلاح هسته اي نيست، اما مي خواهند با تحت فشار قرار دادن ايران به اهداف خود برسند و اگر موضوع هسته اي نيز نبود مساله ديگري را براي اعمال فشار بهانه مي كردند.هو جين تائو، رئيس جمهور چين نيز در اين ديدار با اشاره به روابط قديمي ايران و چين، به ويژه مراوده هاي فراوان ملت هاي دو كشور از طريق جاده ابريشم گفت: چين و ايران به عنوان دو كشور در حال توسعه در امور بين المللي ديدگاه هاي مشترك بسياري دارند و روابط سياسي و حجم مبادلات اقتصادي دو كشور در سال هاي اخير بسيار خوب بوده است و درباره موضوعات مختلف جهان از جمله اصلاح ساختار سازمان ملل و حقوق بشر مشورت هاي بسيار خوب و صميمي داشته اند.

افزايش همكاري هاي نظامي تهران و دمشق
001848.jpg
ايسنا: وزير دفاع بر قصد ايران براي ايجاد اتحاد ميان كشورهاي اسلامي جهت خلق منطقه اي عاري از تشنج تأكيد كرد و در عين حال همتاي سوري اش نيز با اشاره به پيشرفت هاي ايران در زمينه هاي دفاعي تصريح نمود، دمشق موفقيت هاي تهران را مايه قوت خود مي شناسد.
سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار، وزير دفاع و سپهبد حسن تركماني، وزير دفاع جمهوري عربي سوريه صبح روز پنجشنبه پس از انجام دو دور مذاكره و امضاي يادداشت تفاهم همكاري دفاعي ميان دو كشور در كنفرانسي مطبوعاتي به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.محمد نجار هم چنين گفت: با توجه به همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و سوريه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و با توجه به اشتراكات فراوان دو كشور در زمينه هاي مختلف كه مي تواند موجب عملي شدن اراده رهبران براي توسعه مناسبات دو طرف باشد، توافق كرديم كه سطح همكاري هاي دفاعي و مناسبات نظامي مان را بيش از پيش افزايش دهيم.
وزير دفاع سوريه نيز گفت: ما بر گسترش اين روابط تأكيد داريم تا قدم به قدم و نهايتاً جبهه مستحكم پايداري با توجه به شرايط منطقه براي مقابله با تهديدات اسرائيل ايجاد شود.
سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار، وزير دفاع كشورمان همچنين پس از پايان اين كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي سو ري اش و بدرقه رسمي او در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره اخبار منتشر شده مبني بر قصد ونزوئلا براي فروش ۲۱ فروند هواپيماي اف - ۱۶ به ايران گفت: از كم و كيف اين خبر اطلاع ندارم، ولي من نيز آن را شنيده ام، ضمن آنكه ما چنين درخواستي از ونزوئلا نكرده ايم، اما آنها ابراز علاقه كرده اند، ما بايد آن را بررسي كنيم، ولي تا به حال در اين خصوص فكري نكرده ايم.محمد نجار در پاسخ به سئوال ديگري درباره اين كه آيا اقدامات وزارت دفاع همچنان براي تشكيل پدافند هسته اي ادامه دارد؟ خاطر نشان كرد: علي القاعده ما بايد براي هر نوع حمله اي آماده باشيم و اگر احساس كنيم از هر ناحيه اي تهديد مي شويم بايد راهكارهاي مقابله با آن تهديد را بينديشيم و اين مساله از مواردي است كه مدنظر داريم.

آمريكا: در بسته ۱+۵ تهديد وجود ندارد
پيشنهاد كمك  محرمانه ايران به آمريكا تكذيب شد
ايسنا: سخنگوي وزارت خارجه گزارش فاكس نيوز درباره كمك ايران به آمريكا در عراق را شيطنت خبري و بي اساس دانست.حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد هيچ كمك محرمانه اي به آمريكا در عراق را نداده و مواضع تهران در اين باره بسيار شفاف و علني است.آصفي افزود: جمهوري اسلامي ايران معتقد است مردم و دولت عراق بدون دخالت هاي خارجي بايد پيرامون آينده كشورشان تصميم گيري كنند.

گروه سياسي- كاخ سفيد اعلام كرد بسته پيشنهادي ۱+۵ حاوي مشوق ها است و تهديد در آن وجود ندارد. پيشتر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز اين خبر را داده بود. استفن  هادلي، مشاور امنيت ملي آمريكا به روزنامه نيويورك تايمز گفته كه در مقطع زماني حال حاضر، مسيري مثبت پيش روي ايران است اما وي در ادامه خواستار تعليق غني سازي از سوي ايران شده و گفته كه ايران بهتر است با تعليق غني سازي پاي ميز مذاكرات آيد و از راه مثبت مسئله راحل كند. هادلي در ادامه تهديدهايي را نيز مدعي شده كه اگر ايران جواب مثبت ندهد، راههاي ديگري هم وجود دارد و شايد در شوراي امنيت مسئله را پي گير شوند. مشاور امنيت ملي آمريكا از ايران خواسته كه زودتر به اين پيشنهاد پاسخ دهد. رئيس جمهوري ايران در اجلاس شانگهاي گفته بود كه ايران پيشنهادها را گامي رو به جلو مي داند. در ديدارهايي نيز كه هيأت رسمي و عالي رتبه ايران در شانگهاي داشت، بحث هسته اي از مهم ترين مسائل بود كه بر حمايت چين و روسيه از ايران تاكيد شد. رئيس جمهور روسيه گفت كه ايران حق برخورداري از انرژي صلح  آميز هسته اي را دارد و روسيه از آن حمايت مي كند. روسيه در همين حال به پيشنهاد هسته اي خود به ايران نيز نگاه دارد و بر پيشبرد آن تاكيد مي كند. سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز گذشته به ريا نووستي گفت كه طرح پيشنهاد روسيه براي غني سازي مشترك با ايران بخشي از طرح هاي گنجانده شده در بسته پيشنهادي ۱+۵ است.ايران در شانگهاي پيشنهاد داد كه وزيران كشورهاي عضو و  ناظر در زمينه  انرژي در كشور ميزبان نشست مشتركي را برپا كنند كه اين موضوع در چين مطرح شد و قرار است بررسي و نتيجه آن اعلام شود. اين در حالي است كه آمريكا از حضور ايران در چين راضي نيست و اقدامات ديپلماتيك ايران را به نقطه ضعف خود تبديل كرده است. سخنگوي كاخ سفيد به خبرگزاري فرانسه گفته كه اقدامات ايران درخصوص حمايت بيشتر چين و روسيه براي ايجاد شكاف در متحدان آمريكا است ولي در ادامه هيچ توضيحي در اين خصوص نداده است.

يادداشت
تلاش ديپلماتيك ايران
گنادي يوستافيف، ژنرال بازنشسته اداره اطلاعات خارجي روسيه
كنجكاوي آمريكا براي شنيدن پاسخ ايران به پيشنهادهاي هسته اي ۱+۵ به بالاترين حد خود رسيده است. كاخ سفيد نيز از اين همه درخواست براي مذاكره با ايران به دوران شگفتي وارد شده و نه تنها با درخواست مذاكره روبه رو است، كه اين پيام را نيز مي شنود كه با چرخه سوخت هسته اي ايران موافقت كند. با پايان گفت وگوي احمدي نژاد و پوتين در شانگهاي، وزن همكاري روسيه با ايران بالا رفت و اروپا متوجه شد كه بايد فاكتورهاي زيادي را مدنظر قرار دهد. فاكتورهايي كه هيچ گاه به آن نمي انديشيد. با اين كار سياست كاخ سفيد به دو پارگي عميق تري دچار شده است و آمريكا بايد با كارت هاي موجود بازي كند.
درست است كه در ايران مي گويند كه روسيه قابل اعتماد نيست و به ويژه كساني كه به نوعي به آمريكا نظر دارند، همكاري آمريكا را به نزديكي با روسيه ترجيح مي دهند. اما همين روسيه باعث شده تا شكاف حاضر در كاخ سفيد ميان ميانه روها و بازها عميق تر شود. آمريكا محمود احمدي نژاد را به عنوان مشكل اصلي در حل مسئله نشان مي دهد، اما احمدي نژاد به اندازه كافي محبوبيت دارد. تشكيل دفتر ويژه ايران در وزارت خارجه آمريكا نيز نشان مي دهد گزينه نظامي در حال حاضر كنار رفته است. بازهاي كاخ سفيد سعي مي كنند مراقب روابط آنسوي آتلانتيك نيز باشند و ازاين رو فعلا عقب نشسته اند.
منبع:آژانس خبري روسيه

باشگاه احزاب
تاريخ ثبت نام داوطلبان انتخابات مياندوره اي مجلس
كليات برنامه  زمان بندي انتخابات مياندوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي از سوي وزارت كشور اعلام شد.براساس اين زمان بندي مراحل اجرايي انتخابات مياندوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي با ثبت نام از داوطلبان از تاريخ ۱۸ شهريور ماه سال جاري آغاز و تا روز ۲۶ آبان ماه، روز اخذ رأي، ادامه خواهد داشت.
اتفاق نظر همه گروههاي سياسي
سيد محمد خاتمي رئيس جمهور سابق ايران گفت: در داخل ايران بر سر برنامه هاي هسته اي اجماع وجود دارد و همه گروهها و جريان ها و حتي افكار عمومي، دست يابي به انرژي و فناوري مسالمت آميز هسته اي را حق ايران مي دانند.سيد محمد خاتمي رئيس جمهور سابق ايران در گفتگو با روزنامه ۰ الحيات گفت: بايد از شرايط موجود استفاده كرد و ايران بايد براي رسيدن به حقوق اصلي مشروع خود، به حداقل چيزي كه مي خواهد پايبند باشد؛ انعطاف و نرمش بيشتري با جامعه جهاني از خود نشان دهد تا بتواند مسايل را در چارچوب گفت وگو و فعاليت ديپلماتيك حل كند و بسياري از كشورها نيز با اين امر موافقند.
تعيين رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري
حبيب  الله عسگراولادي براي دومين بار متوالي به عنوان رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري انتخاب شد.در جلسه شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري كه پنج  شنبه گذشته برگزار شد، حبيب  الله عسگراولادي به عنوان رئيس و حسن غفوري  فرد و محسن كوهكن با آراء مساوي به عنوان نايب رئيس جبهه انتخاب شدند.

ايراني زنداني در بگرام به تهران برگردانده شد
گروه سياسي _ يك ايراني آزاد شده از بازداشتگاهي در افغانستان توسط كميته بين المللي صليب سرخ به كشورش باز گردانده شد.به گزارش كميته بين المللي صليب سرخ در تهران يك ايراني كه مدتي را در يك بازداشتگاه تحت كنترل نيروهاي آمريكايي واقع در فرودگاه بگرام در افغانستان به سر برده بود سه شنبه گذشته به ايران باز گردانده شد. اين چهارمين ايراني است كه توسط اين سازمان از افغانستان به ايران بازگردانده مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |