شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۱ - Jun 17, 2006
نشست سران اتحاديه اروپا
001794.jpg
گروه بين الملل _ عباس لقماني: نشست دوروزه سران اتحاديه اروپا در بروكسل ديروز به كار خود پايان داد. در نخستين روز اين نشست سران اتحاديه بحث در مورد قانون اساسي پيشنهادي را آغاز كردند. ولفگانگ شوسل صدراعظم اتريش كه كشورش رياست اين اتحاديه را تا پايان ماه آينده ميلادي بر عهده دارد همه تلاش خود را معطوف به پيداكردن راه حلي براي خارج شدن از بن بست موجود بر سر تصويب قانون اساسي اروپا به ويژه پس از رأي منفي هلنديها و فرانسويان كرده است. شوسل پيشنهاد كرده است كه اعضاي اتحاديه اروپا در يك همه پرسي هم زمان درمورد اين قانون تصميم بگيرند ولي اكنون گفته مي شود كه با به پايان رسيدن مدت رياست اتريش بر اتحاديه تصميم گيري در اين مورد ديگر عملي نخواهد بود.
بر همين اساس ديروز سران در پايان نشست خود موافقت كردند كه از اول سال آينده ميلادي كه آلمان رياست اتحاديه را برعهده خواهد گرفت، انگلا مركل صدراعظم آلمان پيشنهاد تكميلي را براي خارج شدن از بن بست موجود ارائه دهد. انگلا مركل در مصاحبه اي با خبرنگاران گفت كه بحث بر سر قانون اساسي اروپا بايد تا تابستان سال آينده ميلادي به نتيجه برسد و ممكن است در پاره اي از اصول اين قانون تغييراتي صورت پذيرد و آلمان همه تلاش خود را به كار خواهد برد تا با هماهنگي با فنلاند رئيس آتي اتحاديه اروپا راه حلي عملي را براي سال آينده پيش روي اتحاديه قرار دهد.
نخست وزير لوكزامبورگ نيز در اشاره اي مستقيم به مخالفت انگلستان با قانون اساسي پيشنهادي در مصاحبه اي با روزنامه آلماني دي ولت گفت كه اتحاديه اروپا در صورت لزوم مي تواند بدون انگلستان نيز به توافق برسد.
پس از رأي منفي هلند و فرانسه به قانون اساسي اروپا اكنون اتحاديه با توجه به انتخابات سال آينده ميلادي در هلند و فرانسه بايد منتظر سرنوشت  سياسي اين دو كشور در سال آتي بماند و به همين دليل تصميم گيري در اين مورد موكول به تابستان سال آينده ميلادي شد.
در نشست بروكسل بحث بر سر گسترش اتحاديه اروپا نيز يكي از محورهاي اصلي گفتگوها بود و به نظر مي رسد كه با توجه به پيوستن روماني و بلغارستان از اول سال ميلادي به اين اتحاديه و افزايش اعضاي آن به ۲۷ عضو، همه سران اكنون با نگاهي محتاطانه به گسترش بيشتر اتحاديه اروپا مي انديشند.

اختلاف نظر در حماس درخصوص
اعلام آتش بس
با تل آويو
گروه بين المللي-دو روز پس از آنكه سخنگوي دولت حماس در فلسطين اعلام داشت كه اين دولت حاضر شد مشروط به شرايطي با رژيم تل آويو به آتش بس ۶۰ ساله دست يابد، ديروز سامي ابوزهري سخنگوي جنبش حماس گفت ما موافق چنين آتش بسي با رژيم صهيونيستي نيستيم.
ابوزهري گفت: آنچه كه سخنگوي دولت اعلام كرده از موضع دولت است و نه جنبش حماس.
در همين حال در واكنش به اظهارات دولت فلسطين مبني بر احتمال برقراري آتش بس ۶۰ ساله، شيمون پرز معاون نخست وزير اسرائيل ديروز با استقبال از اين طرح گفت: معتقديم تمام طرفها تمايل دارند كه درگيري ها كاهش يابد زيرا اين درگيري ها مانند شعله هاي آتش غيرقابل مهار است.
از سوي ديگر موسي ابومرزوق معاون رئيس دفتر سياسي حماس ديروز به آسوشيتدپرس گفت: اگر اسرائيل توافق كند غيرنظاميان را مورد هدف قرار ندهد و حملاتش را به غزه خاتمه دهد، حماس موضع مثبتي را اتخاذ مي كند و آتش بس را ازسر مي گيرد.
در واكنش به اين سخن مارك رگو، سخنگوي وزارت خارجه اسرائيل نيز گفت اگر اوضاع آرام باشد ما نيز با آرامش پاسخ مي دهيم.در همين حال اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين توافق كرد خروج نيروهاي ويژه حماس از خيابان ها را آغاز كرده و آنها را در قالب نيروهاي پليس قرار داده تا تنش ها كم شود.
هنيه اعلام كرد بر اساس اين توافق اعضاي نيروي ويژه حماس به نيروي پليس مي پيوندند تا بتوانند بخشي از موسسات امنيتي باشند.
اما خبرگزاري رويتر نيز به نقل از حماس اعلام كرد تلاش هاي بين المللي براي تقويت نيروهاي امنيتي وفادار به عباس درگيري هاي داخلي را افزايش مي دهد.
اين اظهارات در حالي بيان شد كه ايهود المرت، نخست وزير اسرائيل انتقال اولين محموله از سلاح به عباس را تصويب و اعلام كردند وي در نظر دارد به عباس عليه دولت حماس كمك كند.
مشير المصري، قانونگذار برجسته حماس اعلام كرد: حماس از عباس توضيح مي خواهد. محمود عباس اين خبر را تكذيب كرده است.
المصري اظهار داشت: هر گونه مداخله اسرائيل در امور داخلي ما مطرود است چرا كه هدف اسرائيلي ها گسترش اختلافات ميان مردم فلسطين است.
مقامات فلسطيني و ديپلمات هاي غربي اعلام كردند مصر و اردن سلاح  و تجهيزات براي گارد رياست تشكيلات خودگردان تامين مي كنند.
تقاضاي جهاني براي محكوميت اسرائيل
عليرغم اين كه يك هفته از كشتار مردم فلسطين در نوار غزه توسط ارتش اسرائيل مي گذرد هنوز فضاي افكار عمومي نسبت به اين جنايت ملتهب است. در اين خصوص نهادها و سازمانهاي هوادار حقوق ملت فلسطين روز پنج شنبه از كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد خواستند درباره شهادت هفت فلسطيني در ساحل غزه به دست نظاميان صهيونيست تحقيق كند.
روز پنجشنبه شانزده تن از روشنفكران در فلسطين اشغالي با ارسال نامه اي براي عمير پرتز وزير دفاع رژيم اشغالگر قدس حملات نظاميان اين رژيم را بر ضد غيرنظاميان فلسطيني محكوم كردند.
به گزارش شين هوا از بيت المقدس، روشنفكران اسرائيلي در اين نامه خطاب به وزير دفاع اسرائيل تاكيد كردند انتخاب همه گزينه ها براي دفاع از اسرائيل در برابر حملات موشكي و شهادت  طلبانه فعالان فلسطيني قانوني نيست و بايد به حقوق و زندگي غيرنظاميان فلسطين احترام بگذاريم.
روشنفكران اسرائيل در ادامه اعمال فشار بر ضد فلسطينيها و مجازاتهاي گروهي آنها به عنوان يكي از راههاي مبارزه با تروريسم را غيراخلاقي دانستند و از عمير پرتز خواستند در كنار مسئله امنيت اسرائيل جنبه هاي اخلاقي را نيز مدنظر قرار دهد.

شمارش معكوس براي نابودي القاعده در عراق
001866.jpg
گروه بين الملل- با كشته شدن ابومصعب الزرقاوي رهبر القاعده عراق و كشف اسناد و مدارك بسيار محرمانه از اين گروه، به نظر مي رسد شمارش معكوس براي نابودي اين گروه در عراق آغاز شده است.
زرقاوي كه از وي به عنوان دشمن شماره يك شيعيان عراق نام مي برند، براساس اسناد به دست آمده قصد داشت طي طراحي هاي مختلف عملياتي، آتش خشم بين شيعيان و اهل تسنن عراق را شعله ور سازد.
به هر روي از زمان مرگ زرقاوي در هفته گذشته و براساس اسناد به دست آمده تاكنون نيروهاي امنيتي به افزون بر ۴۵۰ مخفيگاه اين گروه در عراق دست يافتند.
در اين مدت همچنين ۱۰۴ شورشي كشته و ۷۵۹ تن از آنان دستگير شدند. دولت عراق پس از دستيابي به اسناد مربوط به زرقاوي اعلام داشت كه مرحله آغازين براي پايان دادن به القاعده عراق آغاز شده است.
درخصوص اسناد به دست آمده از القاعده مشاور امنيت ملي عراق گفت كه اسناد و گزارش هاي بسيار باارزشي از كامپيوترهاي موجود در مخفيگاه ابومصعب الزرقاوي به دست آمده است كه به دولت عراق در مقابله با القاعده كمك هاي شاياني خواهد كرد.
موفق الربيعي تصريح كرد كه يك كامپيوتر كيفي و مقاديري اسناد باارزش در خرابه هاي برجاي مانده از بمباران مخفيگاه ابومصعب الزرقاوي، رهبر القاعده درعراق، كشف شده است.
وي ابراز اميدواري كرد با حمله به ديگر مخفيگاه هاي تروريست ها اطلاعات بيشتري به دست آيد.
وي افزود: ما احساس مي كنيم كه اسامي، محل استقرار و نام رهبران آنها را مي دانيم.
آخرين اطلاعات
از رهبر جديد القاعده عراق
در همين حال ارتش آمريكا در عراق اولين عكس از رهبر جديد القاعده در ميان رودان را منتشر كرد.
ژنرال كارتر هام از ارتش آمريكا در عراق، در كنفرانس خبري در بغداد عكسي را از ابوايوب المصري معروف به ابوحمزه المهاجر جانشين ابومصعب الزرقاوي كه هفته گذشته در حملات هوايي آمريكا كشته شد، نشان داد؛ اما به جزئيات بيشتري درباره رهبر جديد القاعده اشاره اي نكرد و حتي از بيان اين كه اين عكس از كجا تهيه شده، خودداري كرد.
بسياري از مسئولان عالي رتبه پنتاگون قبلا بر اين باور بودند كه ابوحمزه المهاجر همان ابوايوب المصري است.
اطلاعات به دست آمده از المهاجر نشان مي دهد كه وي به همراه زرقاوي فرماندهي پادگان الفاروق را در سال ۲۰۰۱ و يا ۲۰۰۲ و آموزش عناصر القاعده را به عهده داشته است و ظاهرا در سال ۲۰۰۳ و قبل از آنكه زرقاوي اولين گروه از اعضاي شبكه القاعده را تاسيس كند، وارد بغداد شده است.
۴۸ كشته و زخمي
درعمليات انتحاري در مسجد براثا
بر اثر انجام يك عمليات انتحاري در مسجد معروف براثا در شمال غرب بغداد ۱۸ نمازگزار كشته و ۳۰ نفر ديگر مجروح شدند.
عامل انتحاري كه در صف دوم نمازگزاران بود در حالي كه سعي داشت بسته انفجاري خود را به امام جمعه مسجد نزديك كند با واكنش مخالفان وي روبرو شد و بسته را منفجر كرد.
اين دومين انفجار تروريستي در مسجد براثا طي سه ماه گذشته است. در حادثه قبلي ۸۰ نمازگزار كشته و حدود صد نفر مجروح شدند.
در همين حال منابع پليس عراق اعلام كردند كه در خشونت هاي ديروز در جنوب بغداد ۴ نفر كشته و ده تن ديگر مجروح شدند. در غرب بغداد نيز پليس ديروز اجساد سه فرد ناشناس را كه به ضرب گلوله كشته شده بودند كشف كرد.
وزارت دفاع آمريكا نيز روز پنجشنبه اعلام كرد از زمان اشغال عراق تاكنون ۲هزار و ۵۰۰ نيروي نظامي اين كشور كشته شدند.
براساس اين آمار، تاكنون تعداد ۱۹۷۲ سرباز آمريكايي در عمليات مسلحانه به قتل رسيده اند و بقيه آنها نيز در حوادث مختلف رانندگي يا خودكشي، كشته شده اند. در همين مدت ۱۸ هزار و ۴۹۰ سرباز  آمريكايي نيز در عراق مجروح شده اند.

سياست آمريكا در آسياي ميانه تخريب كننده است
مهر: ولاديمير پوتين با انتقاد از سياستهاي مداخله جويانه آمريكا در منطقه آسياي ميانه و مخرب توصيف كردن آن، از نقش و اهميت سازمان همكاري شانگهاي دفاع كرد.
پوتين ضمن دفاع از سازمان همكاري شانگهاي در منطقه آسياي ميانه كه برخي آن را رقيبي براي ناتو ( پيمان آتلانتيك شمالي) مي دانند و همچنين ضمن اشاره به از دست دادن پايگاه نظامي واشنگتن در ازبكستان، ديدگاه آمريكا در منطقه را تخريب كننده خواند و گفت كه بسته شدن اين پايگاه هرگز جاي تعجبي نداشته است. وي در جمع خبرنگاران پس از نشست سازمان همكاريهاي شانگهاي گفت: ما از همه مي خواهيم كه بسيار دقيق باشند و اجازه دهند كه هركشوري در مسير طبيعي توسعه پيدا كند. وي همچنين با رد ادعاهايي مبني بر اينكه سازمان همكاري شانگهاي رقيبي براي ناتو است، گفت: اين سازمان، يك بلوك نظامي نيست و درهاي آن به روي همه باز است.

با حضور نمايندگان بيش از ۱۰۰ كشور جهان؛
آغاز به كار شوراي حقوق بشر جديد سازمان ملل
ايسنا: تلاش هاي سازمان ملل متحد براي حمايت از حقوق بشر و آزادي هاي بنيادي بشر در سراسر جهان دوشنبه آتي با آغاز به كار رسمي شوراي حقوق بشر جديد كه جايگزين كميسيون حقوق بشر شده، وارد مرحله تازه اي مي شود.
در مراسم آغاز به كار شوراي حقوق بشر جديد، نمايندگان بيش از ۱۰۰ كشور جهان حضور خواهند داشت. عليرغم رأي منفي آمريكا به تاسيس شوراي حقوق بشر جديد، كوفي عنان از قول هاي آمريكا براي همكاري نزديك با اعضاي شورا جهت موثرتركردن آن، استقبال كرد.

شوراي امنيت مأموريت تيم تحقيق ترور حريري
را يك سال تمديد كرد
ايسنا: شوراي امنيت سازمان ملل متحد با تمديد ماموريت تيم تحقيق درباره ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان، به بازرسان اختيار داد تا درباره بمب گذاري هاي ديگر در اين كشور نيز تحقيق كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين قطعنامه شوراي امينت در پاسخ به درخواست مقامات براي اعطاي يك فرصت ۱۲ ماهه ديگر (تا ژوئن ۲۰۰۷) براي تحقيق در زمينه بمبگذاري ۱۴ فوريه ۲۰۰۵ شد كه به مرگ رفيق حريري و ۲۲ تن ديگر انجاميد.سرژ برامرتز، بازرس اصلي پرونده ترور رفيق حريري، قبل از صدور اين قطعنامه طي گزارشي به شوراي امنيت اعلام كرد كه پيشرفت هايي صورت گرفته است.وي از تكرار اتهامات مبني بر اينكه مقامات بلندپايه سوري مرتبط با بشار اسد رئيس جمهور سوريه مسئول اين بمبگذاري بوده اند، اجتناب كرد.
ترور رفيق حريري كه باعث برانگيخته شدن خشم بين المللي شد، سوريه را مجبور كرد تا هزاران نظامي خود را از لبنان خارج كند و به حدود سه دهه اشغال نظامي لبنان خاتمه دهد.سوريه اتهام دست داشتن در ترور حريري را رد كرده است.

احزاب مخالف اتريش خواستار طرح مسئله
گوانتانامو درديداربوش و شوسل شدند
ايرنا: احزاب مخالف دولت اتريش از صدراعظم خود كه رياست كنوني اتحاديه اروپا را بر عهده دارد مي خواهند كه در ديدار با جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا، موضوع گوانتانامو و زندان هاي مخفي سيا در اروپا را مطرح كند.
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا هفته آينده به مناسبت گردهمايي اتحاديه اروپا و آمريكا وارد وين پايتخت اتريش مي شود.
پتر شيدر سخنگوي امور خارجي حزب سوسيال دمكرات اتريش روز جمعه با اعتراض به سياستهاي شوسل در اين زمينه گفت: شوسل نبايد به اين گردهمايي فقط به عنوان فرصتي براي عكس گرفتن در كنار بوش بنگرد. به نوشته روزنامه استاندارد وي تأكيد كرد كه در اين ديدار بايد درباره زندان هاي مخفي سيا در اروپا و گوانتانامو گفتگو شود. در همين زمينه و به مناسبت سفر رئيس جمهوري آمريكا به وين نمايندگان احزاب مخالف، نهادهاي مدني و گروهها و شخصيتهاي مستقل نيز آمادگي خود را براي انجام يك راهپيمايي اعلام كرده اند. اين راهپيمايي با عنوان بوش را متوقف كنيد روز چهارشنبه آينده در شهر وين برگزار مي شود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |