شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
پس از گذشت هشت ماه ناموفق
طرح فروش دونرخي بليت سينماها لغو مي شود
003000.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: طرح فروش دو نرخي بليت سينماها به زودي لغو مي شود. در اين طرح بليت سينماها در سه سانس آغازين روز كه مخاطب كمتري دارند، نيم بها فروخته مي شود و سه سانس بعدي كه در آن سينماها از تماشاگر بيشتري برخوردارند، طبق روال معمول تمام بها فروخته مي شود. البته حتي در صورت لغو اين طرح، بليت تمام سانس ها در روز شنبه، طبق روال گذشته نيم بها به فروش مي رسد.
همايون اسعديان، رئيس و سخنگوي شوراي صنفي نمايش در مورد اين طرح مي گويد: در شروع اجراي اين طرح قرار بود دوازده سينما به سيستم مكانيزه مجهز شوند و بعد از آن به تدريج بقيه سينماها نيز تجهيز شوند اما حالا متأسفانه در تعدادي از همين دوازده سينما هم سيستم مكانيزه فعال نيست و با سيستم سنتي سابق اين طرح اجرا مي شود.
به گفته سخنگوي شوراي صنفي نمايش اين طرح بعد از گذشت حدود هشت ماه از آغاز اجرا چندان موفق نبوده است؛ برخلاف طرح فروش نيم بهاي بليت در روزهاي شنبه كه مثبت بود و باعث رونق فروش شد به صورتي كه حالا روزهاي شنبه سينماها مخاطب بيشتري در مقايسه با صبح پنج شنبه ها و جمعه ها دارد، طرح دو نرخي، تا به حال اميدواركننده نبود اما ما معتقديم هر طرحي نياز به زمان دارد تا شناخته شود. از طرفي ساعات آغازين روز تا نيم روز ساعت فعاليت مدارس و ادارات است و شايد توقع ما از اين طرح زياد است.
اسعديان در مورد واكنش تهيه كننده ها به اجراي اين طرح مي گويد: در شوراي صنفي نمايش نمايندگان و تهيه كننده ها از اين طرح استقبال كردند اما تا زماني كه سيستم هاي كامپيوتري فعال نشوند اين طرح در بسياري سينماها معلق مي ماند. در شوراي صنفي نمايش بعد از گذشت چند ماه از آغاز طرح تصميم بر اين شد كه برنامه جديد تا زمان راه اندازي سيستم هاي مكانيزه متوقف شود اما تصميم گيرندگان در اداره كل نظارت ارشاد صلاح را ادامه اجراي طرح ديدند.
اسعديان اميدوار است ظرف يك سال آينده، سيستم هاي مكانيزه در تمام سينماهاي تهران نصب و اجراي اين برنامه عملي شود اما در پاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است اجراي اين طرح به كلي لغو شود مي گويد: بله، هيچ طرحي وحي منزل نيست اگر توقعي كه از طرح هاي جديد داريم برآورده نشود، به طور حتم لغو خواهد شد.
سيروس تسليمي، تهيه كننده نيز در اين مورد اظهار نظرهاي جالبي دارد.
او معتقد است اجراي طرح مكانيزه فروش بليت و طرح دو نرخي شدن بليت ضرورت سينماي ايران است.
تسليمي مي گويد: در ايران هنوز به طريق سنتي پنجاه سال قبل بليت فروخته مي شود، در حالي كه در كشورهاي اروپايي تجهيزات سينماها به گونه اي است كه شما به عنوان تماشاگر مي توانيد از طريق مكانيزه حتي صندلي مورد نظر را در سالن انتخاب كنيد. به همين صورت در پايان تهيه كننده، پخش كننده و صاحب سينما در پايان هر روز مي توانند سهم خود را از فروش فيلم دريافت كنند.
صاحبان فيلم در هر لحظه مي توانند تعداد تماشاگرها را كنترل كنند. اين سيستمي است كه امروزه در همه جاي دنيا اجرا مي شود و به نفع تهيه كننده، سينما دار و مخاطب سينماست.
اين تهيه كننده معتقد است مقاومت سينمادارها يكي از دلايل عملي نشدن طرح، بليت چندنرخي است؛ وقتي بليت ها به شيوه سنتي فروخته مي شود احتمال تخلف و تقلب بالا مي رود. در حال حاضر اكثر سينمادارها و كارمندانشان با تكنولوژي و كامپيوتر بيگانه اند. در مواردي هم منافع شان حكم مي كند كه شيوه سنتي را پي بگيرند، حتي در دوره اي آنها با آموزش رايگان آشنايي با كامپيوتر و دريافت كامپيوتر مجاني مخالفت كردند. نمايندگان سينمادارها در زمان تصويب اجراي اين طرح مخالفتي نداشتند اما آنها در عمل نشان مي  دهند كه مخالفند. متأسفانه اصناف سينمايي در ايران يكدست، قوي و كارآمد نيست.
تسليمي اجراي طرح دو نرخي شدن بليت و فراگيرشدن آن را در جلب مخاطب نيز مؤثر مي داند. اين طرح در راستاي سالم سازي سينماهاست، وقتي با اجراي اين طرح تقلب ها كمتر مي شود و تهيه كننده به حق خود مي رسد، مسلماً درآمد بيشتري حاصل مي كند فيلم هاي بهتر و پرهزينه تر مي سازد و با اين كار مخاطب بيشتري جلب مي كند.
* * *
و در پايان، سينماي ايران حكم بيمار رو به احتضاري را دارد كه هر روز داروهاي تازه اي برايش تجويز مي كنند. طرح هاي تازه اي همچون دونرخي شدن بهاي بليت، حكم داروهاي تجويزشده اي را دارند كه در بازار يافت نمي شوند.

چهره روز
خسرو شكيبايي و حضور در فيلمي جنگي
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: خسرو شكيبايي به زودي در فيلمي جنگي بازي مي كند. او با حضور در «سومين روز پس از مرگ» براي سومين بار بازي در فيلمي از سينماي دفاع مقدس را تجربه مي كند.
در سال  هايي كه خيلي ها معتقد بودند شكيبايي در فيلم هايش به تكرار نقش حميد هامون مي پردازد، او با بازي در يك فيلم جنگي از قابليت هاي تازه اي خبر داد.
«كيميا» حكم تولدي تازه را براي شكيبايي داشت. ايفاي نقش رضا رضايي منش آزاده اي كه پس از سال ها اسارت در جست و جوي فرزندش بود، يك سيمرغ بلورين را هم به آلبوم افتخارات شكيبايي اضافه كرد. جالب اينكه اين حضور متفاوت در حالي رقم خورد كه شكيبايي در يكي از فيلم هاي كارگردان «كيميا» ، يكي از كليشه اي ترين نقش هايش را بازي كرده بود.
در «ابليس» بازي شكيبايي دقيقاً تداعي كننده هامون بود؛ نقشي كه سالها طول كشيد تا او از آن خلاصي يابد. تجربه موفق «كيميا» به تداوم همكاري شكيبايي و درويش انجاميد. باز هم يك فيلم جنگي و باز هم تصويري متفاوت از شكيبايي؛ هر چند «سرزمين خورشيد» نتوانست چنانكه بايد توفيق «كيميا» را تكرار كند.
002985.jpg
شكيبايي به عنوان يكي از پديده هاي بازيگري سينماي پس از انقلاب با انبوهي از نقش هاي متفاوت و به مدد تجربه و استعدادش توانست با نقش آفريني هاي پرطراوت از دايره بسته اي كه نقش هامون برايش ايجاد كرده بود، خارج شود
با اين همه، او پس از «هامون» همواره در سطح سينماي ايران حضور داشته؛ حتي در آن دوراني كه متهم به تكرار هامون در فيلم هاي ديگرش بود.
شكيبايي به عنوان يكي از پديده هاي بازيگري سينماي پس از انقلاب، با انبوهي از نقش هاي متفاوت و به مدد تجربه و استعدادش توانست با نقش آفريني هاي پرطراوت از دايره بسته اي كه نقش هامون برايش ايجاد كرده بود، خارج شود.
شايد همين مسئله باعث شد تا بالا رفتن سن و سال هم به كاهش محبوبيتش در ميان سينماروها نينجامد.
شكيبايي در بسياري از نقش هايش «آني» را بروز مي دهد كه اصطلاحاً پرده سينما را از آن خود مي كند.او سال گذشته با «سالاد فصل» و «حكم» نشان داد كه همچنان در مسير تجربه هاي تازه حركت مي كند.در «سالاد فصل» او نقش مرد عاشق پيشه اي كه بارها مشابهش را بازي كرده بود، با اجرايي متفاوت همراه كرد و در «حكم» با ايفاي نقش يك گنگستر، از همه آنچه تا به امروز بازي كرده بود، آشنايي زدايي كرد.
شكيبايي كه در اين سال ها گزيده كار بوده، با حضور در «سومين روز پس از مرگ» ، براي سومين بار در فيلمي از سينماي دفاع مقدس ايفاي نقش مي كند؛ فيلمي كه توسط پرويز شيخ طادي مقابل دوربين خواهد رفت.
شيخ طادي كه سال ها از همكاران ثابت ابراهيم حاتمي كيا به شمار مي رفت، چند سالي است بر صندلي كارگرداني نشسته و اين اولين همكاري او با خسرو شكيبايي است؛ بازيگر توانمندي كه با گذر شصت سالگي همچنان به گشودن افق هاي تازه اي در عرصه بازيگري مي انديشد.

پاي شكسته راك و مشكل والت ديزني
002994.jpg
گروه ادب و هنر- جراحت عميق پاي بازيگر اكشن كار سينما، كمپاني والت ديزني را مجبور مي كند كه براي كمدي ورزشي جديد خود «طرح بازي»، يك فيلمنامه كاملاً جديد بنويسد!
به نوشته خبرگزاري رويترز، راك (با نام كامل دواين جانسن) بازيگر عضلاني فيلم هاي اكشن و ماجراجويانه، نقش اصلي اين فيلم را بازي مي كند، اما وي هنگام تمرين فوتبال از ناحيه زانو به شدت آسيب ديد. وي مشغول تمرين بود تا بتواند نقش خود را جلوي دوربين فيلمبرداري بهتر بازي كند.پزشكان بلافاصله پاي راك را مورد عمل جراحي قرار دادند و فعلاً پاي او در گچ است. همين مسأله وضعيت توليد، طرح بازي را در هاله اي از ابهام فرو برده است. در شرايط فعلي سه راه پيش پاي كمپاني ديزني است: يا فيلمنامه را تغيير دهد و راك با پاي گچ گرفته جلوي دوربين ظاهر شود، يا توليد فيلم تا خوب شدن كامل وي متوقف شود و يا اينكه بازيگر ديگري به جاي راك انتخاب شود.

عدم موفقيت آلاگ در هند
گروه ادب و هنر- «آلاگ» نتوانست موفقيت ديگر فيلم هاي هندي چند هفته اخير سينماهاي اين كشور را تكرار كند. به گفته تحليلگران اقتصادي، اين فيلم نمايش عمومي خود را با يك افتتاحيه ضعيف شروع كرد.
به نوشته سايت اينترنتي رديف، درام دلهره آور «آلاگ» در۳ روز اول نمايش خود در مقام دومين فيلم جدول هفتگي سينماها نشست.
آكشي كاپور در اين فيلم اولين نقش سينمايي خود را بازي كرده است. دياميرزا نقش مقابل او را دارد. منتقدان قصه و بازي هاي فيلم را پسنديدند، ولي گفتند كه نيمه دوم فيلم خوب نيست.
كمدي خانوادگي «پيرهراپري» (آكشي كومار، سونيل شتي، بيپاشا باسو) در دومين هفته نمايش هنوز صدرنشين جدول هفتگي فروش است. اين فيلم لقب يك كار پرفروش را گرفته و پيش بيني مي شود كه بازهم فروش بيشتري كند.
بقيه فيلم هاي جدول هفتگي سينماهاي هند اينها هستند: ۳- فنا (عامرخان، كاجول)، بسيار پرفروش ۴- چوب چوب كه (كارينا كاپور، شاهد كاپور، سونيل شتي)، كم فروش ۵- آنكاهي (آفتاب شيوءاساني، ايشاديول)كم فروش ۶- تام، ديك و هري (دينوموره آ، جيمي شرگيل، سلينا جيتلي) پرفروش

موفقيت سلطان و دلقك
002997.jpg
گروه ادب و هنر- درام تاريخي و پرفروش «سلطان و دلقك» ،  در ۱۵ رشته مراسم جوايز «دائگونگ» نامزد دريافت جايزه شده است. جوايز «دائگونگ» مطرح ترين مراسم جوايز سينمايي در كره جنوبي است.
به نوشته سايت اينترنتي كونگ فوسينما، اين اولين بار در تاريخ برگزاري مراسم جوايز «دائگونگ» است كه يك فيلم سينمايي مي تواند در اين تعداد رشته نامزد دريافت جايزه شود. فيلم هاي «تايپون» و «به دانگما گلئول خوش آمديد» با نامزد شدن در ۱۲ و ۹ رشته در مقام هاي بعدي قرار مي گيرند. «سلطان و دلقك» در رشته هايي مثل بهترين فيلم، كارگردان (لي جون اك) ،بازيگران مرد نقش اول و مكمل،  بازيگر زن نقش مكمل، بازيگر تازه وارد، فيلمنامه، فيلمبرداري، نورپردازي، تدوين، موسيقي، طراحي، لباس و صحنه نامزد دريافت جايزه است.در جشنواره فيلم دائگونگ ۴۹ فيلم سينمايي از بين ۷۴ محصول سال ۲۰۰۵ سينماي كره به نمايش درمي آيد. اين جشنواره داخلي كار خود را ۲۱ جولاي آغاز مي كند.

سه مجسمه  مقدس مسروقه به موزه ملي تايلند
بازگردانده شد
ايسنا: يك برنامه  راديويي ويژه  پوشش خبرهاي قاچاق در بانكوك، مذاكراتي را براي بازگرداندن سه اثر عتيقه  مذهبي انجام داد كه از معبدهاي تايلند  غارت شده بودند.
روز دهم ژوئن يك فردناشناس در تماس با برنامه  يادشده گفت مي خواهد سرهاي مجسمه هاي متعلق به قرن سوم تايلند را به موزه  ملي بازگرداند، اما از اين كه هنگام تحويل آنها دستگير شود نگران است.
تماس گيرنده ادعا كرده كه اين سرها از ۱۷ سال پيش نزد وي بوده است.
وي هم چنين از مسئولان اين برنامه خواسته است بين او و موزه  ملي نقش يك ميانجي را ايفا كنند.
يكي از كارمندان اين برنامه  راديويي به فرانس پرس گفت: روز بعد سرهاي سه مجسمه در بيرون از دفتر راديو در حالي كه در روزنامه پيچيده شده بودند ديده شدند.
وي افزود: ما اين مجسمه ها را به موزه  ملي تايلند بازگردانديم.
يكي از اين مجسمه ها سر بودا بود، دو مجسمه  ديگر سرهاي نارايانا، خداي هندوها بودند. هرسه سر در حدود ۲۰ سانتي متر طول داشتند.
وزارت هنرهاي زيباي تايلند در نظر دارد اين مجسمه هاي سنگي را مورد آزمايش قرار دهد تا منشأ آنها را كشف كند.
براساس قانون تايلند، سرقت اشياي مقدس غيرقانوني است، اما فروش آنها غيرقانوني نيست. اين قانون سبب شده است براي اشياي مقدس در تايلند يك بازار سياه فعال به وجود آيد.

موضوع روز
انتقاد حسين مسافر آستانه از وضعيت تئاتر كشور
جوانان و پيشكسوتان تئاتر رو در روي هم اند
002988.jpg
گروه ادب و هنر- دو نسل پيشكسوت و جوان تئاتر، مقابل هم قرار گرفته اند و به جاي اينكه از علم و تجربه پيشكسوتان استفاده شود و به تلاش جوانان نيز احترام گذاشته شود، برعكس عمل شده است.
حسين مسافرآستانه، رئيس انجمن نمايش كشور كه در مراسم گشايش تالار ابوريحان شيراز سخن مي گفت، افزود: در تئاتر كشور به همين دلايل ارتقايي حاصل نشده و علاوه بر آن، تفكر جمعي كه لازمه بقاي نمايش است، به وجود نيامده است.
وي درباره صرف اعتبارات تئاتر نيز با انتقاد از شرايط موجود گفت: بودجه هاي تئاتر فقط صرف اجراي جشنواره هايي شده است كه در زمان خاصي برگزار مي شدند، اما در طول سال بودجه اي براي اجراي نمايش به اندازه لازم لحاظ نمي شود و در اين شرايط است كه تئاتر فقط براي اهالي تئاتر باقي مي ماند، نه براي استفاده و رشد جامعه.
مسافر آستانه درباره فعاليت انجمن هاي نمايش نيز اذعان كرد: انجمن هاي نمايش تاكنون به دنبال افزايش اعضاي خود بودند و برنامه اي براي گسترش فعاليت ها نداشته اند.رئيس انجمن نمايش افزود: انجمن هاي نمايش همسو و با يك هدف مشترك كار نكرده اند و چون تفاهمي در كار نبوده، فعاليت ها همسو نشده اند.

انتقاد آنجلينا جولي از آمريكا و جنگ عراق
002991.jpg
ايسنا: آنجلينا جولي، محبوب ترين بازيگر زن آمريكا در جهان،  جنگ عراق و اولويت هاي دولت آمريكا را زير سئوال برد.
آنجلينا جولي، بازيگر مشهور هاليوود كه به عنوان سفير حسن نيت دفتر كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل از اردوگاه هاي آوارگان در سراسر جهان بازديد كرده است، در گفت وگو با شبكه  خبري سي .ان .ان اظهار داشت:  زماني كه در واشنگتن پولي براي كمك به يتيمان درخواست مي شود، هميشه با يك پاسخ روبه رو مي شويد: «ما هم اكنون در حال جنگيم!»
وي با اشاره به هزينه اي كه واشنگتن صرف جنگ مي كند، افزود: اولويت هاي ما بسيار عجيب به نظر مي رسد، ما فرصت هاي زيادي را براي انجام اموري كه آمريكا را بهتر جلوه دهد و كارهايي كه آمريكا در انجام آنها پيشينه دارد، از دست داده ايم، بايد توجه داشت كه امور به درستي پيش نمي رود.
آنجليناي ۳۱ ساله در اين مصاحبه  دو ساعته از سفرش به سراسر جهان و مشاهده  قربانيان خردسال خشونت ها طي سال هاي گذشته، تعريف كرد. وي درباره  اردوگاه آوارگان سيرالئون گفت:  در سيرالئون بدترين اردوگاه ها را مشاهده كردم و اين امر مسير زندگي ام را تغيير داد.
وي در دفاع از سازمان ملل گفت:  اظهار نظرهاي منفي بسياري درباره سازمان ملل ارائه مي شود، اما آيا تا به حال از تعداد مردمي كه با اعطاي كمك هاي روزانه اين سازمان به زندگي ادامه مي دهند، خبر داريد؟
شايان ذكر است، اين بازيگر محبوب آمريكايي، يك سوم از درآمد سرسام آورش را صرف فعاليت هاي بشردوستانه مي كند.

پاييز در انتظار دوسالانه نقاشي جهان اسلام
گروه ادب و هنر: بخش هاي آزاد و خيال شرقي كه به ارائه ويژگي هاي نقاشي معاصر جهان اسلام، كشورها و جوامع اسلامي در كشورهاي غيراسلامي مي پردازند، به عنوان دو بخش چهارمين دوسالانه نقاشي جهان اسلامي معرفي شده اند.
اين دوسالانه كه براي نخستين بار بخش هاي مستقل و جداگانه را به هنر كشورهاي اسلامي همچون مراكش، تاجيكستان و بنگلادش اختصاص مي دهد، قرار است از ۸ آبان تا ۲۲ آذر ماه در تهران برگزار شود.
برگزاركنندگان اين دوسالانه، احتمال برگزارنشدن دوسالانه نقاشي ايران را دليلي براي توجه بيشتر به نسل جوان در دوسالانه نقاشي جهان اسلام دانسته اند تا به اين ترتيب فضاي بروز براي خلاقيت هنرمندان جوان فراهم شود.سيدمهدي حسيني دبير چهارمين دوسالانه نقاشي جهان اسلام به ايسنا گفت: نداشتن محدوديت مكاني باعث شده تا حداكثر تعداد آثار به پنج قطعه با حداكثر اندازه سه متر برسد.
قرار است همزمان با گشايش نمايشگاه آثار اين دوسالانه سه داور خارجي كه هنوز نامشان اعلام نشده است، به تهران بيايند.

۷ فيلم سينماي جوان در جشنواره مديترانه
مهر: ۷ فيلم كوتاه از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران براي شركت در بخش مسابقه بين الملل جشنواره محيط زيست مديترانه ارسال شدند. فيلم هاي پير حرا، باز باد در گندم زارها مي پيچد، دست سياه، نان سفيد، مرزبان جميل، اينجا ديگر چيزي سبز نمي شود، دومين روز آفرينش و كشتي نوح به عنوان آثاري كه به محيط زيست مي پردازند براي حضور در جشنواره ارسال شدند. اين جشنواره توسط ۲۱ كشور مجاور و غيرمجاور درياي مديترانه براي پرداختن و ارزش نهادن به موضوع زيست درياي مديترانه برگزار مي شود.

جدول هاي اعداد
حل جدول شماره ۹۷
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
003006.jpg
003009.jpg

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |