شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
بررسي علل و راههاي مقابله با بي خوابي
برزخ شبانه من
پريسا كريمي مقدم
002964.jpg
- آيا هرگز مشكلي در به خواب رفتن داشته ايد؟
- آيا در نيمه شب بيدار مي شويد و قادر نيستيد دوباره به خواب برويد؟
- زماني كه به اندازه كافي نخوابيده ايد، چه احساسي داريد؟
- بزرگسالان به چه مقدار خواب نياز دارند؟
- شما به چه ميزان خواب احتياج داريد؟
- وقتي كه نمي توانيد بخوابيد، چه كار مي كنيد؟
ميليونها نفر از مردم گرفتار مشكل خوابيدن- و يا در خواب باقي ماندن- هستند. به چند روش پزشكي براي خوابيدن بهتر در شب بدون استفاده از قرص هاي خطرناك يا خواب آور اشاره مي كنيم:
بسياري از ما هنوز بر اين باوريم كه براي سالم بودن بايد مدت هشت ساعت، خواب داشته باشيم و يا بر اين باوريم كه اگر مدت  طولاني بخوابيم، خطوطي بر روي صورت مان مي افتد، زير چشمانمان پف مي كند، ظاهري خسته خواهيم داشت و از همه بدتر قادر نخواهيم بود كارهاي روزانه خود را با كارآيي انجام دهيم. دكتر آليس كوهن شوارتزه روانشناس و يكي از مؤلفين كتاب تلاش براي خواب مي نويسد: اين موضوع درست نيست، ممكن است بيمار به نظر برسيد ولي به استثناي چند ساعت اول يا در صبح وقتي كه زير چشمانتان به علت كاهش هورمون معيني كه ناشي از كمبود خواب است، پف خواهد كرد،اما اين وضعيت به حالت عادي خود برمي گردد. از اين رو هيچ ساعت تنظيم شده اي كه بخواهيد با آن سلامتي و خواب خود را حفظ كنيد وجود ندارد، چرا كه بعضي از افراد به خوبي با 5/4 ساعت خوابيدن از جاي خود برمي خيزند و برخي ديگر نيز با 9 ساعت خواب همچنان احساس بي خوابي مي كنند، با اين حال هر ساعتي بين اين دو محدوده يعني 5/4 تا 9 ساعت از نظر سلامتي طبيعي است.
چه چيز باعث بي خوابي مي شود؟
مطالعات اخير در مورد بيماران و در كلينيك هاي خواب، حقايق مهمي را درباره علل بي خوابي و همچنين روش هاي مقابله با آن نشان مي دهد. تعجبي نيست كه فشار عصبي و افسردگي (ناشي ازخانواده، سلامت، شغل و يا مشكلات ديگر) با بي خوابي در ارتباط هستند. همچنين بي خوابي مي تواند به علت بيماري هاي جسمي، خارش، درد، آسم، آرتريت، زخم ها و مشكلات قلبي كه كوتاه تنفس و يا اشكال در نفس كشيدن دخيل هستند به وجود آيد.
بنابر اين براي غلبه بر بي  خوابي  ميليونها نفر در آمريكا اغلب به دارو رومي آورند. دكتر جيمز مينارد، باني مطالعات مربوط به خواب در دانشكده پزشكي نيوجرسي مي گويد: هيچ قرصي خواب طبيعي ايجاد نخواهد كرد. شما با قرص خواب آور به سطح مناسبي از خواب دست نخواهيد يافت، فقط تسكين مي يابيد و آرام مي شويد.
چگونه مي توانيد بي خوابي را درمان كنيد؟
مي توانيد غذاهاي خاصي بخوريد كه به شما كمك كنند به خواب برويد يا مي توانيد كارهاي معيني انجام دهيد كه القا كننده خواب هستند. برخي از رهنمودهاي دكتر شوارتزه كه پس از سالها تحقيق به دست آمده اند خواندني است:
الف- اگر خواب شبانه بدي داشته ايد، روز بعد تا دير وقت در رختخواب نمانيد.
ب- شب بعد زودتر به رختخواب نرويد. همان طور كه به زمان معمول خواب خود و الگوي بيدار شدن معمول خود ادامه دهيد.
ج- در طول روز چرت نزنيد يعني نخوابيد. چرت زدن در طي روز از زمان خواب شبانه مي كاهد.
د) هرگز بيش از سي دقيقه در رختخواب بيدار نمانيد. دراز كشيدن در رختخواب در حالت بيداري يك نوع تلاش بين خواب و بي خوابي به وجود مي آورد و در نتيجه الگوي خوابيدن بد را در خودتان تقويت نكنيد.
هـ- وقتي پس از نيم ساعت بي خوابي از رختخواب بيرون مي آييد، كاري انجام دهيد و مطمئن باشيد كه آن كار، خسته كننده باشد. كتابي بخوانيد كه به آن علاقه زيادي نداريد. هرگز تلويزيون نگاه نكنيد و يا راديو گوش ندهيد.
و- سعي كنيد بر روي صندلي يك اتاق تاريك بي حركت بنشينيد؛ از اين كه چقدر زود خواب آلود خواهيد شد، تعجب مي كنيد.
ز- وقتي در شب مي خوابيد، اشتباه هاي روز خود را در رختخواب براي خودتان تكرار نكنيد.
وقت آن نيست كه فعاليت هاي روز بعد را برنامه ريزي كنيد- ممكن است بسيار عصبي يا هيجان زده شويد.
ح- تا آنجا كه مي توانيد و ترجيحاً در صبح زود ورزش كنيد. ورزش القا كننده خواب بسيار خوبي است.
ط- يك عادت طبيعي براي زمان خواب به وجود آوريد: بستن درهاي خانه و خاموش كردن چراغ ها به روشي معين، حمام كردن، زدن بر روي بالش براي صاف و مرتب كردن آن.
مطالعات مربوط به خواب نشان مي دهد كه انجام امور به ترتيب- يعني به صورتي كه رو به آرام شدن و آرام كردن دارد مي تواند به شما كمك نمايد تا به يك الگوي خواب خوب برسيد.
در مورد غذايي كه براي كمك به خواب خودتان مي خوريد، مطمئن شويد كه رژيم غذايي شما رژيمي متعادل و مملو از تريپتوفان باشد. تريپتوفان اسيد آمينه اي است كه در غذاهاي خاصي دريافت مي شود.
بدن، تريپتوفان را به ال- تريپتوفان و سپس به سروتونين تبديل مي كند.
سروتونين يك ماده شيميايي بدن است كه براي فرايند خواب ضروري است، موادي كه سرشار از تريپتوفان هستند عبارتند از: شير معمولي يا كم چرب، تخم مرغ و پنير، گوشت، بلادر- بادام زميني، سيب، موز- گيلاس، انجير- آلو خشك و هندوانه. اگر شما غذاهايي را كه سرشار از تريپتوفان هستند در رژيم غذايي روزانه  خود بگنجانيد و برخي از فعاليت هاي القاكننده خواب را در زندگيتان اعمال كنيد اين تغييرات آنچنان موثر هستند كه شما به يك الگوي خواب آرام و آرامش دهنده دست خواهيد يافت.

رابطه ميان جهش ژنتيكي
و ابتلا به بيماري هاي خوني
ايسنا: محققان دانشگاه كامپيناس در برزيل در گزارشي اعلام كردند كه براي اولين بار موفق به كشف يك جهش جديد در ژن GATA-1 شده اند كه مي تواند در بروز بيماري هاي خوني مؤثر باشد.
به گفته اين محققان بروز اين جهش ژنتيكي در اين ژن باعث بروز تغييراتي در عملكرد دو پروتئين به نام هاي GATA-1 و GATA-1S مي شود.
اين دو پروتئين در توليد و بروز تغييرات در گلبول هاي خوني نقش دارند. نتايج اين بررسي در آخرين نشريه شبكه اي نيچر ژنتيك منتشر شده است. تلاش اين محققان براي اولين بار منجر به كشف رابطه بين اين دو پروتئين و شكل طبيعي توليد خون شده است. سرپرست اين تحقيقات خاطرنشان كرده است كه اين كشف در جهان پزشكي بسيار حائز اهميت است. در آينده مي توان با كمك نتايج به دست آمده از اين تحقيقات، با افزايش يا كاهش احتمالي توليد نوع خاصي از سلول ها و گلبول هاي خوني كه مي تواند منجر به بروز بيماري هاي خوني شود، به راه هاي درمان اين بيماري ها دست پيدا كرد.

همايش يك روزه انجمن ديابت برگزار مي شود
002967.jpg
ايسنا: انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي كشور در نظر دارد سمينار يك روزه كشوري تحت عنوان انجمن ديابت و گزارش عملكرد، اهداف انجمن و آشنايي مسئولان كشوري و استاني با بيماري ديابت را دوم تير ماه در كلاردشت برگزار كند.
مهندس تهمتن وجدي پور، رئيس انجمن ديابت استان مازندران و دبير همايش ضمن اعلام خبر فوق گفت: انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي كشور تحت نظارت وزارت كشور و سازمان بهزيستي كشور و با همكاري اساتيد دانشگاهها و مراكز علمي با تحت پوشش داشتن حدود 7 ميليون بيمار ديابتي يا در معرض ابتلا به ديابت، اين همايش را با حضور مقامات كشوري و لشكري و مسئولان استان، اساتيد دانشگاه، پزشكان و مديران كل انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي استان هاي كشور و دكتر شكور اميري مدير عامل انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي كشور برگزار مي كند. وي افزود: در اين همايش به چگونگي ايجاد فروشگاههاي زنجيره اي مواد غذايي و مكمل هاي غذايي بيماران ديابتي و دستگاه پاتينا و كاربرد آن در ديابت اشاره خواهد شد.

درمانگاه
آپنه خواب چيست؟
002970.jpg
مايو كلينيك- سميه شرافتي: آيا تا به حال كسي به شما گفته كه در هنگام خواب با صداي بلند خرخر مي كنيد؟ آيا پيش آمده كه با احساس خستگي بعد از خواب شبانه كامل از خواب بيدار شده باشيد؟ آيا شما در طول روز به خواب مي رويد؟ اگر پاسختان مثبت است شما دچار آپنه خواب شده ايد. نام آپنه از لغت يوناني apnea گرفته شده است. در اين اختلال تنفس به طور مكرر در طول خواب قطع شده و مجدداً شروع مي شود. قطع تنفس ممكن است براي مدت 10 الي 25 ثانيه طول بكشد و باعث كاهش فشار خون و نرسيدن اكسيژن به مغز گردد. در طول آپنه با دهاني خشك، بدني عرق آلود و سردرد از خواب بيدار مي شويد. اين بيدار شدن هاي متوالي نمي گذارند بيمار به خواب عميق فرو رود و براي همين اين افراد روز بعد را با خستگي و خواب آلودگي شديد سپري مي كنند.آپنه خواب دو نوع است: آپنه خواب بازدارنده و آپنه خواب مركزي.نوع اول زماني رخ مي دهد كه ماهيچه هاي گلو شل هستند و نوع دوم زماني اتفاق مي افتد كه مغز شما نمي تواند به ماهيچه هايي كه تنفس را كنترل مي كنند پيام بفرستد. آپنه خواب بازدارنده 2 تا 3 ساعت طول مي كشد و اغلب در بزرگسالان رخ مي دهد. در مردان نيز دو برابر بيشتر از زنان است. بعضي از مردم داراي تركيبي از هر دو نوع آپنه هستند.آپنه بيماري خطرناكي است زيرا باعث افزايش فشار خون و حملات قلبي مي شود و جان بيمار را تهديد مي كند براي همين درمان آن بسيار ضروري است. درمان آپنه شامل استفاده از دستگاه نگه دارنده فشار هواي ناي است كه به بيمار كمك مي كند هنگام خواب به راحتي نفس بكشد. به كمك اين دستگاه فرد بيمار مي تواند راحت بخوابد و خطر حمله قلبي نيز در او كاهش پيدا مي كند.
تشخيص ناهنجاري هاي قبل از تولد
امكان تشخيص بيماري ها و ناهنجاري هاي قبل از تولد در تهران و استان هاي ديگر فراهم آمده است. رئيس انجمن نوروژنتيك ايران گفت: وجود بيماري ناشناخته مكرر در خانواده، ازدواج خويشاوندي، رويارويي با مواد سرطان زا، ناباروري يا سقط مكرر، رشد غيرطبيعي فيزيكي يا ذهني و وجود ناهنجاري تك يا متعدد، از مواردي است كه افراد يا خانواده ها بايد حتماً مورد مشاوره ژنتيك قرار گيرند.
محمدحسن كريمي نژاد افزود: با پيشرفت ناباورانه علم ژنتيك انساني، وظايف ما تشخيص صحيح بيماري، پيشگيري و در صورت امكان، درمان است و اولين قدم براي نيل به اين هدف، انجام مشاوره ژنتيك است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |