شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
نخست وزير عراق طرح آشتي ملي را به مجلس مي برد
003066.jpg
گروه بين الملل _ رئيس جمهور عراق از توافق سران سياسي و هيأت حاكمه عراق بر روي مفاد اصلي طرح آشتي ملي عراق خبر داد.
طالباني با انتشار اين خبر گفت، نوري مالكي نخست وزير عراق كه مبدع اين طرح است، آن را فردا در پارلمان عراق اعلام خواهد كرد. براساس طرح نوري مالكي حدود دو هزار زنداني عراقي كه اكثر آنها سني هستند و متهم به اعمال خشونت بار هستند، آزاد خواهند شد. در اين طرح سازوكارهايي براي عفو آن دسته از شورشيان كه وابسته به گروه هايي نظير القاعده عراق نيستند لحاظ شده است.
براساس يكي از بندهاي طرح مذكور، آن دسته از گروه هاي مقاومت عراق كه از خشونت دست برداشته و خلع سلاح شوند مي توانند به روند سياسي عراق بپيوندند. دولت عراق همچنين يك جدول زماني مشخص كه از سوي سازمان ملل مورد  حمايت است ارائه خواهد كرد كه براساس آن نيروهاي خارجي از عراق خارج شوند.
براساس يكي از مفاد اين طرح در روند بعثي زدايي عراق تغييراتي صورت خواهد گرفت و به سني هايي كه از مقامات عالي در نيروهاي مسلح و يا ادارات دولتي عزل شده اند غرامت پرداخت خواهد شد.
مقررات جديد آمد و شد در بغداد
درپي حمله مجدد به نمازگزاران مسجد براثا در بغداد، دولت در اين شهر مقررات جديد منع رفت و آمد اعلام كرد.
ديروز درحالي كه نمازگزاران سني و شيعه براي اداي نماز وحدت راهي مسجد براثا مي شدند افراد مسلح به آنان حمله كردند كه بر اثر آن تعدادي از نمازگزاران مجروح شدند. اين مسجد هفته گذشته هدف تروريست ها قرار گرفت كه طي آن ده ها تن كشته و مجروح شدند. درپي حادثه ديروز دولت به افزايش ساعات منع رفت و آمد اقدام كرد كه اين مقررات تا پايان امروز ادامه خواهد يافت.از سوي ديگر در يك حمله انتحاري در بصره ديروز ۱۰ نفر كشته و ۱۸ تن مجروح شدند. اين درحالي است كه از يك ماه پيش در بصره حالت فوق العاده برقرار است. در بعقوبه نيز بر اثر انفجار يك بمب پس از پايان نماز جمعه ۱۲ نفر كشته و ۲۰ تن ديگر مجروح شدند و در بغداد نيز ديروز طي دو عمليات تروريستي جداگانه يك مأمور پليس كشته و ۷ مأمور ديگر مجروح شدند.
همچنين مقامات وزارت كشور عراق از كشف جسد ۵ تن از كاركنان وزارت صنايع عراق خبر دادند. بر روي اجساد آثار شكنجه هاي فراوان مشهود است. هفته گذشته صد نفر از پرسنل صنايع نظامي عراق توسط شبه نظاميان ربوده شدند. شبه نظاميان پس از چند روز حدود ۶۰ تن از اين افراد را كه سني بودند آزاد كردند اما از سرنوشت باقي ربوده شدگان خبري نبود كه ديروز جسد ۵ تن از آنان كشف شد. در همين حال ارتش آمريكا روز گذشته از دستگيري ۹ تن از عناصر شبكه التوحيد و الجهاد وابسته به شبكه القاعده عراق در شهرك يوسفيه در ۳۰ كيلومتري جنوب بغداد خبر داد.
درخواست بارزاني براي تشكيل
ارتش كردستان
مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق خواستار تشكيل ارتش كردستان شد. تلويزيون سي ان ان ترك در گزارشي با اعلام اين خبر به نقل از پايگاه اينترنتي اتحاديه ميهني كردستان عراق افزود: بارزاني اين خواسته خود را در نشست حكومت محلي كردستان عراق مطرح كرد.

نخست وزير اسرائيل:
كشتارهاي هدفمند فلسطيني ها ادامه مي يابد
گروه بين الملل- در حالي كه موج مخالفت و اعتراض عليه حملات گسترده نظاميان اسرائيلي به مناطق فلسطيني ادامه دارد، ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل اعلام كرد كه به رغم افزايش تلفات غيرنظاميان فلسطيني، طرح ترور هدفمند مقامات فلسطيني ادامه خواهد يافت.
وي براي كاهش فشارها عليه عمليات اسرائيلي در سخنراني خود در كنفرانس اقتصادي در بيت المقدس بارها نسبت به كشته شدن كودكان بي گناه فلسطيني ابراز تاسف كرد اما گفت:  براي مقابله با عمليات موشكي نيروهاي فلسطيني و به منظور جلوگيري از آنچه كه وي حملات تروريستي خواند، ارتش اسرائيل به حملات خود ادامه خواهد داد.
به موازات اين اظهارات امير پرتز ،  وزير جنگ اسرائيل كه رياست حزب كارگر اين رژيم را نيز بر عهده دارد گفت: زمان سياست خويشتنداري با فلسطيني ها به پايان رسيده است و اين رژيم به تدابير نظامي و امنيتي شديدي در اراضي اشغالي سال ۱۹۴۸ دست خواهد زد.
فرمانده نيروي هوايي اسرائيل نيز صراحتا اظهار داشت كه عمليات هوايي اين رژيم ضد نيروهاي مبارز فلسطيني در نوار غزه ادامه خواهد يافت.
از سوي ديگر كميته هاي  مقاومت  مردمي  فلسطين  به  روبوسي  محمود عباس  در ديدار با ايهوداولمرت  در اردن  بشدت  اعتراض  كردند.
اين  گروه  جهادي  از مردم  خواست  با راهپيمايي  در مناطق  مختلف  فلسطين  اعتراض  شديد خود را به  روبوسي  محمود عباس  در ديدار با ايهود اولمرت  اعلام  كنند.
به گزارش خبرگزاريها عباس و اولمرت توافق كردند تا نشست رسمي را ظرف سه هفته برگزار كنند.
اين دو در خلال گفت وگوهاي غيررسمي شان به ميزباني ملك عبدالله دوم پادشاه اردن در پترا، اين تصميم را اتخاذ كردند.

نگراني چين و روسيه
از آزمايش موشكي كره شمالي
ايسنا: در حالي كه چين در خصوص احتمال انجام آزمايش موشكي كره شمالي به طور علني ابراز نگراني عميق كرده است، روسيه سفير پيونگ يانگ در مسكو را احضار كرد تا مراتب نگراني خود را به وي ابلاغ كند.
علاوه بر چين و روسيه، آخرين هم پيمانان كشور كمونيستي كره شمالي، ژاپن و آمريكا نيز در خصوص احتمال آزمايش موشك بالستيك دوربرد كره شمالي ابراز نگراني كرده اند.
مقامات پنتاگون تاكيد كردند كه كره شمالي در صورت پرتاب اين موشك با اقدامات تلافي جويانه اي مواجه خواهد شد.
در همين حال، وزارت امور خارجه چين اعلام كرد كه پكن بابت اوضاع كنوني بسيار نگران است.
چين اعلام كرد: تمامي طرفين بايد براي يافتن راه حل صلح آميز براي اين مساله وارد عمل شوند.
اين كشور هم چنين از كره شمالي خواست به مذاكرات هسته اي بازگردد.
اين مقام چيني گفت: طرفين بايد براي ايجاد شبه جزيره كره عاري از سلاح هاي هسته اي مصمم شوند.
وزارت امور خارجه روسيه نيز اعلام كرد كه به پاك يويي چان سفير كره شمالي در مسكو در خصوص انجام هر گونه اقدامي كه مي تواند منطقه را بي ثبات كرده و روند دستيابي به راه حلي در مذاكرات شش جانبه را پيچيده تر كند هشدار داده است.
اين در حالي است كه در پي انتشار اخباري راجع به فعاليت هاي مشكوك كره شمالي در زمينه پرتاب موشكي كه به گفته مقامات آمريكايي موشك بالستيك دوربرد است، نگراني هاي جامعه بين المللي رو به افزايش نهاده و كارشناسان معتقدند كه اين موشك قابليت رسيدن به خاك آمريكا را داراست.
پيونگ يانگ نيز انجام اين آزمايش موشكي را حق خود دانسته است.

مخالفت سناي آمريكا با درخواست
دموكرات ها براي خروج از عراق
ايسنا: سناي آمريكا كه تحت كنترل نمايندگان حزب جمهوري خواه است با رد درخواست دموكرات ها براي خروج سربازان آمريكايي از عراق، بر سياست هاي جورج بوش در قبال اين كشور مهر تأييد زد.
ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا ضمن انتقاد از مواضع نمايندگان حزب دموكرات به شبكه سي.ان.ان گفت كه بي ترديد بدترين كار ممكن در مقطع كنوني آن است كه ما تروريست ها را با آنچه مي خواهند يعني خروج سربازانمان از عراق ترغيب و تشويق كنيم.در همين حال هري ريد، رهبر دموكرات ها در سناي آمريكا اظهار داشت، درخواست براي تغيير رويكرد غيرمسئولانه و خلاف اصول ميهن پرستي نيست، بلكه اقدام درستي به شمار مي آيد.وي از بوش و جمهوري خواهان در كنگره به خاطر آنچه وي بي برنامگي و نداشتن نگرش بلند نظرانه ناميد انتقاد كرد.در همين حال جورج كيسي، فرمانده ارشد نيروهاي آمريكايي در عراق در يك جلسه پرسش و پاسخ در پنتاگون گفت كه از شمار نظاميان آمريكا در عراق در سال جاري كاسته خواهد شد اما با تعيين جدول زماني براي پيشبرد اين برنامه موافق نيست.
فرمانده عالي رتبه نيروهاي آمريكايي در عراق در كنفرانس خبري مشترك با دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا در پنتاگون افزود: يقين دارم كه مي توانيم در طول سال جاري شمار سربازان خود را كاهش دهيم.
رامسفلد نيز گفت كه جورج كيسي هنوز فرصت كافي جهت مشورت با دولت جديد عراق را نداشته اما به هر جهت ميزان سربازان آمريكايي در ماه هاي آينده افزايش و كاهش خواهد داشت و البته اين موضوع به شرايط امنيتي و سياسي عراق بستگي دارد.وزير دفاع آمريكا گفت كه به احتمال قريب به يقين طرح خروج يكنواخت نخواهد بود و  كاهش شمار نظاميان به احتمال زياد به دنبال يك افزايش صورت خواهد پذيرفت.وي با اشاره به اينكه در حال حاضر ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ سرباز آمريكايي در عراق مستقرند، گفت: در برخي مقاطع اين احتمال مي رود كه به شمار نظاميان افزوده شود و دوباره از ميزان آن كاسته شود و اين روند به همين منوال و بسته به شرايط و الزامات ادامه يابد.

بازداشت ۷ مظنون به توطئه براي
حمله به بلندترين ساختمان آمريكا
ايسنا: يك مقام اجرايي فدرال آمريكا اعلام كرد، هفت تن در ارتباط با توطئه اي براي حمله به برج سيرز شيكاگو و ساختمان هاي ديگر در آمريكا از جمله دفتر اف.بي.آي در ميامي، دستگير شده اند.
مقام اجرايي فدرال آمريكا به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت، توطئه گران آمريكايي هستند و هيچ ارتباط ظاهري با القاعده يا سازمان هاي تروريستي خارجي ديگر ندارند.
يك وكيل آمريكايي در شهر ميامي نيز در بيانيه اي اعلام كرد، تحقيقات درخصوص اين عمليات در جريان است و اطلاعات بيشتر در اين خصوص اعلام مي شود.
روبرت مولر، مدير اف،بي ، آي نيز گفت،وي نمي تواند جزئيات بيشتري در اين باره ارايه كند چرا كه اين عمليات در حال انجام است.
مديران برج سيرز، بلندترين ساختمان آمريكا در بيانيه اي اعلام كردند، آنها مرتبا با اف.بي. آي و مقامات اجرايي درباره  تهديدات تروريستي در حال گفت وگو هستند و اين جريان نيز استثنا نبود.
ساكنان نزديك محل دستگيري اين افراد اعلام كردند، افراد دستگير شده خود را مسلمان توصيف كردند و سعي داشتند تا مردم جوان را به گروه به ظاهر نظامي شان ملحق كنند.اين ساكنان گفتند، ماموران اف.بي.آي چندين ساعت را در حومه ي محل دستگيري سپري كرده و تصاويري از مظنونان را به همه نشان دادند تا درباره  آن ها اطلاعات كسب كنند.

۶ عضو القاعده در عربستان كشته شدند
ايسنا : مقامات رسمي عربستان و رسانه ها اعلام كردند در درگيري ديروز ميان شبه نظاميان مرتبط با القاعده و پليس عربستان در رياض شش شبه نظامي و يكي از نيروهاي پليس كشته شدند.در بيانيه وزارت كشور عربستان آمده است: اين ۶تن كه با گروه« منحط نامي»- كه از سوي مقامات رسمي براي توصيف حاميان شبكه القاعده استفاده مي شود- در ارتباط بودند.تلويزيون العربيه به نقل از منابع امنيتي اعلام كرد، زماني كه نيروهاي امنيتي به مخفيگاه  شبه نظاميان حمله كردند آنها در حال آماده سازي حملات نامشخصي بودند.مقامات رسمي اعلام كردند، حدود ۱۵۰ خارجي و عربستاني از جمله نيروهاي امنيتي و ۱۳۰ شبه نظامي در حملات و درگيري با پليس از ماه مه سال ۲۰۰۳ كشته شده اند.

بوش: دموكراسي مجارستان سرمشقي براي عراق است
گروه بين الملل- رئيس جمهور آمريكا گفته است كه قيام پنجاه سال پيش مردم مجارستان عليه حكومت كمونيستي مي تواند الهام بخش عراقي ها در استقرار يك نظام پايدار و با ثبات دموكراتيك باشد.
جورج بوش كه در بوداپست، پايتخت مجارستان، سخنراني مي كرد گفت كه نوري مالكي، نخست وزير عراق، متعهد به همان آرمان هاي دموكراتيك  است كه در سال ۱۹۵۶ و همچنين در جريان سقوط كمونيسم در سال ۱۹۸۹ به ميهن پرستان مجاري الهام بخشيد.
بوش گفت كه عليرغم سركوب قيام ۱۹۵۶ توسط تانك هاي اتحاد جماهير شوروي، آن قيام هنوز هم در سراسر جهان الهام بخش تمامي كساني است كه آزادي را عزيز مي شمارند و ارج مي نهند.
به گزارش بي بي سي اصرار آمريكا بر اين كه شهروندان مجارستان و ساير اعضاي تازه اتحاديه اروپا بايد در سفر به آمريكا ويزا بگيرند رهبران مجارستان را نگران كرده است و آنها در اين ديدار خواستار رفع اين محدوديت شدند. رئيس جمهور آمريكا در سفر اروپايي خود از اتريش نيز ديدار كرد و با مقامهاي اتحاديه اروپا به گفتگو نشست.

گام نخست براي عضويت مونته نگرو
در سازمان ملل برداشته شد
ايرنا: شوراي  امنيت  روز پنجشنبه  گام  نخست  را براي  عضويت  مونته  نگرو در سازمان ملل  برداشت  و عضويت  اين  كشور را به  عنوان  يكصد و نود و دومين  عضو اين سازمان  تأييد كرد. عضويت  مونته  نگرو بايد در مجمع  عمومي تأييد شود.مذاكرات  براي  عضويت  مونته  نگرو در سازمان  ملل  از روز چهارشنبه  در شوراي امنيت  آغاز شده  بود و سرانجام  اين  شورا در بيانيه اي  از مجمع  عمومي خواست  تا اين  كشور را به  عنوان  عضو جديد بپذيرد.نماينده  دانمارك  كه  هم  اكنون  رياست  دوره اي  شوراي  امنيت  را عهده دار است ، گفت : ما بي صبرانه  منتظر ملحق  شدن  مونته  نگرو به  سازمان  ملل  هستيم تا از نزديك  با يكديگر همكاري  كنيم .مونته نگرو آخرين  كشوري  خواهد بود كه  پس  از جدايي  از جمهوري  سوسياليست يوگسلاوي  پيشين  بعد از جنگ هاي  بالكان  در دهه  ۹۰ ميلادي ، به  عضويت  سازمان ملل  درمي آيد.بوسني  و هرزگوين ، كرواسي  و اسلووني  در ماه  مي ۱۹۹۲ به  عضويت  سازمان  ملل  درآمدند.يك  سال  بعد مجمع  عمومي تصميم  گرفت  تا مقدونيه  را هم  به  عنوان يكي  از اعضا بپذيرد.

سناي  آمريكا بودجه  ۷/ ۵۱۷ ميليارد دلاري
  ارتش  را تصويب  كرد
ايرنا: مجلس  سناي  آمريكا روز پنجشنبه  به  اتفاق  آرا بودجه   ۷/ ۵۱۷ ميليارد دلاري  را براي  ارتش  اين  كشور در سال  مالي  ۲۰۰۷ ميلادي  تصويب  كرد كه  ۵۰ميليارد دلار آن صرف  هزينه هاي  جنگ  در عراق  و افغانستان  مي شود.
مجلس  نمايندگان  هم  سه شنبه  گذشته  بودجه اي  نظامي به  مبلغ  ۷/ ۴۲۷ ميليارد دلار را تصويب  كرده بود.مجلس  سنا و نمايندگان  اكنون  بايد در مورد ميزان  اين بودجه  به  يك  توافق  دست  يابند.سال  مالي  آمريكا اول  اكتبر آغاز مي شود.تصويب  اين  بودجه  در مجلس  سنا پس  از مباحثاتي  در خصوص  دو قطعنامه  ارائه  شده  از سوي  دمكرات ها صورت  گرفت  كه  تلاشي  در زمينه  تعيين  تاريخي  براي خروج  نظاميان  آمريكايي  از عراق  بود و بر نارضايتي  عمومي شديد از دخالت  نظامي  آمريكا در عراق  دلالت  مي كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |