شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
با وجود كمبود اعتبار
موزه جيرفت راه اندازي مي شود
گروه شهري- آرش نهاوندي: ما آماده آغاز فاز صفر و فاز نخست موزه جيرفت هستيم زمين آماده است و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.
علي كارنما، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان ضمن بيان مطلب فوق گفت: موزه براي آغاز اين عمليات نياز به حداقل 500
ميليون تومان اعتبار دارد. اما با توجه به كم شدن بودجه موزه هاي منطقه  اي مشخص نيست اين مبلغ در اختيار سازمان ميراث كرمان قرار گيرد.
طرح راه اندازي ساخت موزه بزرگ جيرفت با توجه به حجم اشياي به دست آمده از اين محوطه باستاني و وقايع رخ داده در آن، بر اساس مصوبه مرداد 83 هيأت دولت وقت در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت. بر اساس اين مصوبه قرار بود سازمان، مقدمات ساخت موزه بزرگ تمدن هليل رود در داخل شهر جيرفت را مهيا كند. بر اساس طرح اوليه نزديك به 8 ميليارد تومان هزينه براي راه اندازي موزه نياز است كه با توجه به اختصاص
5 ميليارد تومان از 15 ميليارد تومان اعتبار درخواستي اداره كل موزه ها كه چيزي نزديك به سه ميليارد تومان كمتر از هزينه لازم براي احداث موزه است به نظر مي رسد عمليات آغاز راه اندازي موزه جيرفت با تأخير مواجه شود.مسعود نصرتي مدير اداره كل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، با اشاره به معضلات راه اندازي موزه تمدن هليل رود، مي گويد: موزه جيرفت در اولويت موزه هاي ما قرار دارد.به رغم كمبود اعتبار- عمليات اجرايي- فاز صفر اين موزه در سال جاري آغاز مي شود.
اين مسئول فرهنگي در ارتباط با روند احداث موزه گفت: قطعاً راه اندازي موزه جيرفت به كندي پيش خواهد رفت. از سوي ديگر علي كارنما رئيس ميراث فرهنگي استان كرمان با اشاره به تحويل گرفتن زمين موزه گفت: موزه جيرفت قرار است در زميني به مساحت 2 هزار مترمربع در محل پارك ولي عصر اين شهر راه اندازي شود.
اين زمين توسط شهرداري جيرفت در اختيار ميراث فرهنگي قرار گرفته است.كارنما تنها مشكل بر سر راه احداث موزه را وجود يك ساختمان چند طبقه- در حريم زمين كه در اختيار ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته- عنوان كرد.اين مسئول ميراث فرهنگي همچنين به توافقي با شهرداري جيرفت اشاره كرد كه بر اساس آن، ساختمان ياد شده در اختيار موزه قرار مي گيرد.
مدير اداره كل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران نيز درباره موزه جيرفت گفت: مشاور ساخت اين موزه مشخص شده است. آنها كليات طرح را به زودي آماده و در اختيار سازمان و اداره كل موزه ها خواهند گذاشت تا ساخت موزه هر چه زودتر آغاز شود.بر اساس طرح پيشنهادي اوليه قرار بود موزه جيرفت در زمين متعلق به شهرداري راه اندازي شود.اما در طرح دوم كه با پيشنهاد مرعشي رئيس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جريان يافت موزه جيرفت به پل موزه تبديل و بر مبناي طرح دوم موزه روي پلي بر هليل رود ساخته مي شد. البته اين طرح پس از تغيير مديريت سازمان متوقف شد. منطقه جيرفت در استان كرمان محوطه هاي تاريخي ارزشمندي از هزاره سوم پيش از ميلاد را در خود جاي داده كه از غني ترين محوطه هاي تاريخي جهان محسوب مي شوند.تاكنون در طول 400 كيلومتر حاشيه رودخانه هليل رود، بيش از 130 محوطه تاريخي شناسايي شده اند.
صندل جيرفت
در حالي كه مسأله احداث و راه اندازي موزه جيرفت در هاله اي از ابهام قرار دارد، كاوش ها در محوطه هاي باستاني اين شهرستان همچنان ادامه دارد.آخرين كاوش ها در منطقه كنار صندل جيرفت نتايج جالب توجهي را در پي آوردند. اين كاوش ها نشان داد دست ساخته هاي هنري و صنعتي مردم اين منطقه تا نقاط دوردست در دنياي باستان صادر مي شده اند. اين نتايج در پي چهار فصل كاوش علمي باستان شناسي در تپه هاي كنار صندل به دست آمده اند.علاوه بر اين آثار عظيم معماري كه در واقع بقاياي يك قلعه يا حاكم نشين است به همراه لوح هاي خطي به دست آمده از وجود حاكمي مقتدر در اين منطقه حكايت دارند. كشف بيش از 200 قطعه اثر مهر نيز نشانگر ارتباط بازرگاني و تجاري اين تمدن با تمدن هاي ديگر است.
كاوش هاي باستان شناسي
در كنار صندل جنوبي
تپه كنار صندل جنوبي به فاصله 1250 متري جنوب تپه كنار صندل شمالي واقع شده است و نسبت به دشت پيرا مون خود 21 متر بلندي و بالغ بر 15 هزار متر وسعت دارد. در نخستين فصل كاوش اين تپه هشت كارگاه كاوش در بخش هاي مختلف تپه و محوطه پيرامون آن تا شعاع وسيعي باز شد. كاوش  در بخش شرقي و غربي تپه مركزي از و جود سازه هاي عظيم معماري حكايت داشت كه با خشت خام به ابعاد 15 د ر 30 در 60 سانتي متر ساخته شده بود.

چشم انداز
002958.jpg
002961.jpg
محوطه باستاني جيرفت از جمله مناطق تاريخي ايران است كه سالها بدون حفاظت رها شده بود. عدم تأمين امنيت سايت باستاني جيرفت به حفاران غيرمجاز طي سالهاي اخير جسارت غارت اشياء تاريخي را داده بود.
در نتيجه اين وضعيت ، مسئولان ميراث فرهنگي استان تهران تصميم به احداث موزه اي به منظور حفظ آثار باستاني در جيرفت گرفتند، انتظار مي رود پس از احداث موزه، از ساختمان آن به عنوان مأمن اشياي باستاني در برابر غارت حفاران غيرمجاز استفاده شود.

تشكيل كميته سيماي شهري
002952.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي ومعماري: نخستين جلسه كميته تخصصي سيماي شهري ظرف هفته جاري با هدف ساماندهي سيماي شهر پايتخت تشكيل مي شود. عباس اخلاصي مدير كل معماري و ساختمان شهرداري تهران با بيان اين مطلب گفت: اين جلسه با حضور دست اندركاران حوزه سيماي شهري و كارشناسان و اساتيد دانشگاه برگزار مي شود و هدف از برگزاري آن نيز رسيدن به يك ديدگاه مشترك درباره سيماي شهري پايتخت است. وي افزود:  ما بايد به دنبال راهكارهايي باشيم كه مردم را تشويق به ساخت بناهايي با نماي مناسب كنيم. البته علاوه بر معيار زيبايي بايد در ساخت بناهاي جديد به ايمني نماهاي ساختماني نيز توجه شود. البته نهادينه كردن اين امور نيز با نظارت دايمي امكان پذير خواهد بود.
اخلاصي ادامه داد: علاوه بر اين با بخش طراحي شهري وزارت مسكن و شهرسازي نيز گفت و گوهايي صورت گرفته تا هماهنگي هاي بيشتري براي ساماندهي نماهاي شهري انجام شود.

ساماندهي آثار خشتي تخت جمشيد
002955.jpg
ايسنا: مدير بنياد پژوهشي پارسه- پاسارگاد گفت: طرح مرمت و سامان دهي بخش هاي خشتي تخت جمشيد (پارسه) به مناقصه گذاشته شده است و با روشن شدن نتيجه آن، مرمت اين بخش ها آغاز مي شود. محمدحسن طالبيان با بيان اين مطلب افزود: پس از پايان مناقصه، همه آثار خشتي تخت جمشيد (پارسه) شامل آثاري كه در سال هاي گذشته مرمت شده و آن هايي كه مرمت نشده اند، سامان دهي خواهند شد. در اين طرح، به خصوص روي برج و باروي تخت جمشيد (پارسه) كار مي شود. افشين ابراهيمي- مسئول بخش مطالعات خشت بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد -نيز در اين باره گفت: مطالعه خشت هاي تخت جمشيد (پارسه) به  پايان رسيده است و اكنون بر اساس آن پژوهش ها برج و باروي تخت جمشيد (پارسه) سامان دهي مي شود. وي با اشاره به اين كه بعضي قسمت هاي تخت جمشيد (پارسه) مانند برج و باروي و برزن جنوبي خشتي هستند، افزود: قسمت هايي از برج و بارو به احيا نياز دارند و بايد بر اساس پلان معماري اصلي تا ارتفاع موجود سامان دهي شوند.

برج مراقبت
شوراها را محدود نكنيد
002949.jpg
گروه شهري- غلامرضا رفيع: اصلاح قانون شوراها بايد با رويكرد واگذاري امور به مردم و كاهش تصدي گري دولت صورت گيرد.
مهندس حسن بيادي، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري با اشاره به تصويب كليات لايحه اصلاح قانون شوراها و بررسي آن در كميسيون هاي مجلس  افزود: اهميت و نقش شوراها در نظام جمهوري اسلامي تا آنجاست كه 8 اصل قانون اساسي به نهاد شوراها اختصاص دارد و قانون اساسي شوراها را يكي از اركان تصميم گيري در اداره كشور قلمداد كرده است.
بيادي اداره شورايي در دنيا را تجربه اي موفق مي داند و مي گويد: مردم براي حل مشكلات خود به اين نهاد دل بسته اند و هزاران نفر را به عنوان نماينده خود براي نظارت و اداره شهرها و روستاها برگزيده اند و از آنان انتظار كار و خدمت دارند.
وي گفت: نهاد شورا علاوه بر قانون ريشه در قرآن، احاديث و اعتقادات مذهبي ما دارد تا آنجا كه پيامبران الهي نيز به شور و مشورت با مردم سفارش شده اند و كسي بي نياز از مشورت نيست .
بيادي افزود: با تشكيل شوراها اداره شهر ها و روستاها با كمك و نظر مردم صورت مي گيرد و عملكرد شهرداريها نسبت به گذشته شفاف تر شده است .
به گفته وي اختيارات شوراها پاسخگوي انتظارات مردم نيست و با آن فاصله زيادي دارد. از اين رو بايد شرايط به گونه اي فراهم شود كه شوراها اختيارات لازم را براي خدمت رساني مناسب به مردم داشته باشند.
نايب رئيس شوراي شهر تهران گفت: اگر قرار بر محدوديت و كاهش اختيارات شوراها بود پس تصويب مواد 136 برنامه سوم و 137 برنامه چهارم در رابطه با كاهش تصدي گري دولت و شكل گيري مديريت واحد شهري چيست؟ به گفته وي يكي از اهداف مهم تشكيل شوراها گسترش اختيارات مردم و نظارت بر عملكرد دستگاه هاي دولتي بوده در حالي كه در اين مدت اختيارات و امكانات شوراها به طرق مختلف محدود شده است.
بيادي افزود: برخي مسئولين به جاي بازگذاشتن دست شوراها براي حل مشكلات مردم با محدود كردن اين نهاد مردمي آن را به ناآشنايي وظايف، ناتواني در انجام امور و ناآگاهي از قوانين و مقررات متهم مي كنند.
وي مي گويد: در حال حاضر كه بحث اصلاح قانون شوراها در كميسيون هاي مجلس مطرح است بايد اين فرصت فراهم شود تا نمايندگان با توجه به نظرات كارشناسي به ويژه پيشنهادهاي شوراي عالي استانها، در رابطه با اصلاح قانون شوراها طرح اين شورا را به جاي لايحه اصلاحي دولت در دستور قرار دهند.
وي، در عين حال از توجه نمايندگان مجلس به ويژه كميسيون امنيت ملي و رياست محترم مجلس به نهاد شوراها و رد لايحه پيشنهادي دولت قدرداني كرد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |