شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
خدا حافظي و حذف ۱۶ تيم با جام
به اميد يافتن ريشه ها
جام جهاني و فوتبال باقي است
003042.jpg
آلمان_ جهانگير كوثري: براي آنكه آفتاب را بر ديگران بتابانيم، بايد آنرا درون خود داشته باشيم. نابردباري و تنگ  نظري در افرادي كه تريبون در اختيارشان قرار مي گيرد و قلم به دستشان مي دهند، افراط مي آورد و پيش از آنكه به جنگ ريشه ها بروند، از آنچه كه از خودشان سر مي زند غافل مي شوند و نمي انديشند.
آقايان! اينجا جام جهاني است. شانزده تيم حذف شدند. اينجا ميدان برتري هايي است كه در پشتش حمايت ها و پشتيباني هاي مشخص قرار دارد. آنگونه نيست كه نسلهاي بعدي را و همين جوانان امروز را به ديوانگي و دلفريبي واژه هايي مشغول كنيم كه در تاريخ برايشان سودي ندارد. اين نيروي اضافي يا سرمايه انرژي را در چه راهي داريد مي كشانيد؟ اجازه دهيد جوانان ما نيز به نوعي در اين جنبش بزرگ بشري سهيم باشند. جوانان ما داراي حواسي هستند كه تارهاي آن از همه بادهاي گيتي به ارتعاش درمي آيند. اين حواس را بايد حفظ كرد. اجازه ندهيم هزاران حق ديگر در جامعه لطمه ببيند و شكست در جام جهاني ما را منقلب كند.
اين پديده هاي سرايت ملي در هر دوره اي و در هر كشوري ديده مي شود. دوره اي با فوتبال، دوره اي با هنر و دوره اي با سياست و گاه با تلخي اقتصاد و معيشت مردم. ما داريم به سويي مي رويم كه قهرمانان خود را سريع آلوده به الفاظ و صفت هاي غيررايج كنيم. مگر در قبل از جام جهاني به اين اندازه صادق بوديم؟ چه نوشتيم، از اين و از آن، چه لقب ها كه نثار آنها نكرديم، مگر با دوربين دنبال آنها راه نيافتاديم، مگر همين قهرمانان نبودند! نوادگان ما نبايد در آينده به خاطر بياورند كه نياكانشان چگونه از چند پيروزي مست شده بودند و با دو شكست به هذيان افتادند. هيجانات مردم تا زماني كه به سادگي خود را به آن مي سپارند، بسيار معصومانه است، اما آنانكه دورانديش بودند، دانسته و سنجيده بازي را دنبال كردند و حتي پايان آن را نيز مي دانستند. جام جهاني گذر تنگ و سختي است، جام جهاني بلهوس است، مي بايست مهارت داشت، جام جهاني، براي خود فوت و فني دارد كه براي اهلش پنهان نيست ما مي خواهيم از اين جام بگذريم و كساني را (قهرمانان) غرق كنيم. در اين ميان، جواب اين ضايعات را چه كسي خواهد داد؟ رسانه ها را به جان علي دايي انداخته ايم، و مردم را نسبت به يك قهرمان تحريك كرديم و او را محكوم ابدي رويدادي دانسته ايم كه خود آنرا نشناخته ايم. به نظر مي رسد چون پيشگويي هايشان غلط درآمده اتفاق برايشان دردناك تر شده است. و حالا با تحريك ديگران كه مي گويند: «محكم تر!  محكم تر بزنيد، اجازه ندهيد اثري از آنها باقي بماند.» تئوري هاي خود را عملي مي كنند. مردم، مردم نبايد فريب اين تحريكات را بخورند. چه زود علاقه ها فرسوده شد! اين غريب ترين نوع خواستن و علاقه داشتن است.
حال روشن شد كه آن تيترها و واژه هاي لطيف، طبعي شكاك در ضمير خود داشته است. بازي تمام شد، جام جهاني باقي است، روز از نو و روزي از نو، به اميد يافتن ريشه ها. قاعده همين است، جوانان پيران را در گور مي كنند.
جام  به نيمه رسيد!
جام جهاني دونيمه شد. شانزده تيم باقي ماندند و بقيه لباسهاي اندوه شكست را پشت و رو پوشيدند و رفتند. انديشه بي باك ژاپني ها نيز غمناك بود. كجا رفت آن همه سرمايه و برنامه ريزي؟ چشم بادامي ها كه اعصاب بيمار نداشتند آنها را چه شد؟ علم و تكنولوژي هم به كارشان نيامد، آنها كه برزيلي ها را براي بناي ساختمان فوتبال خود خريده بودند در مقابل تماشاگران خود زانو زدند. در اين حكايت هم وطن هم معنا ندارد و زيكو، محبوب برزيلي ها را جوانترها له كردند و از روي جسدش گذشتند، برانكو كه جاي خود را دارد. انگيزه زندگي در فوتبال همين است، آخر بايد آنها زندگي كنند. آيا آنها (برزيلي ها) جلاد هستند. گلهاي برزيلي از ناتواني زيكو گفت، هيچكس به او رحمي  نشان نداد، تنها كارلوس آلبرتو پريرا مربي برزيل بود كه گوشه چشمي به او نشان داد و پنج بازيكن اصلي خود را به ميدان نفرستاد. اما آنها كه از روي نيمكت براي مراعات حال زيكو به ميدان آمده بودند، مي خواستند خودنمايي كنند. گيلبرتو، جونينو، سي سينيو، گيلبرتو سيلوا، روبينيو و ريكاردينيو، هنرهاي خود را با رونالدو در يك ميدان نه چندان جدي بيرون ريختند تا ژاپن يكبار ديگر معناي فوتبال را مرور كند. دو شكست و يك مساوي، هفت گل خورده و دو گل زده را به پاي ين ها و كامپيوترهاي ژاپني ريختند تا نرم افزار تازه اي اختراع شود. مربي ژاپن زيكو يكي از بزرگترين بازيكنان تاريخ جهان بود نه برانكو! زيكو در پايان خطاب به هم وطنان زردپوش خود گفت: «شما جلاد هستيد، فوتبال رحم در درونتان را كشته است.»
بازي هاي پيش  رو
ژاپن رفت و برزيل روز سه شنبه به ديدار يك افريقايي سمج به نام غنا مي رود. براي غنا ورزشگاه وستفالن دورتموند مسلخ نيست، آنها شيوه ارائه فوتبال در مقابل برزيل را مي شناسند. آنها جمهوري چك و آمريكا را شكست دادند تا به دنبال ايتاليا به دور دوم برسند. آمريكا و چك بازماندند. ايالات متحده آمريكا با آن همه سرمايه گذاري تنها يك مساوي در مقابل ايتاليا داشت و شش گل خورد و رفت تا دوره بعد. اما استراليا در يك توفان سرسام آور كه از سوي كرواسي مي وزيد به تساوي رسيد و به اتفاق برزيل صعود كرد. آنها دوشنبه در ورزشگاه فريتز والتر كايزرسلاترن با اعجوبه هاي چكمه اي رو به رو مي شوند. كروات ها هم با تمام آن ادعاها رفتند. تا آنها باشند كه با برانكو سازش نكنند! امروز بازي هاي مرحله يك هشتم آغاز مي شود. ميزبان گرگ نديده با سوئد روبرو مي شود. كلينزمن خوش شانس و خوش پوش در اين بازي كمي تكان خواهد خورد. اگر ابراهيمويچ به اين بازي برسد، آلمان در مونيخ گير خواهد افتاد. امروز در ورزشگاه سنترال لايپزيك آرژانتين با مكزيك تيم دوم گروه ايران رو به رو مي شود. حالا مي توانيم مكزيك را منصفانه قضاوت كنيم و طبقات بالاي بناي آرژانتين را نيز ببينيم و فردا كه از انگليس با اكوادور و پرتغال و هلند خواهيم نوشت.
در حاشيه
ضعيف ترين تيم هاي اين دوره :۱- صربستان ۲- ژاپن ۳- كاستاريكا ۴- امريكا ۵- توگو
۶- عربستان ۷- ايران ۸- تونس
بهترين تيم هاي دور اول: ۱- آلمان ۲- برزيل ۳- پرتغال ۴- اسپانيا و ...
خوش شانس ترين تيم ها:۱- اكوادور ۲- استراليا
۳- مكزيك ۴- غنا

دو مدال طلا براي كشتي ايران در باكو
گروه ورزشي_ محمدرضا منصوريان: اولين روز پيكارهاي كشتي فرنگي جايزه بزرگ فيلا در شهر باكو با يك حادثه بزرگ براي تيم اعزامي چهارنفره ايران همراه بود؛ اتفاقي كه براي اغلب كارشناسان كشتي قابل پيش بيني بود. حميد سوريان دارنده تنها مدال طلاي كشتي فرنگي ما در آخرين دوره مسابقه هاي جهاني تاوان ۸ ماه دوري از مسابقات را پس داد و در همان اولين كشتي خود مغلوب روشن بايرام اف آذربايجاني نفر سوم اروپا شد. همين شكست نتيجه اش اين شد كه سوريان به مدال طلاي رقابت هاي باكو نرسيد، اگرچه در گروه بازنده ها باقي ماند و سرانجام هم به مدال برنز وزن ۵۵ كيلوگرم دست يافت،اما علي اشكاني نماينده ۶۰ كيلويي ما و مرد نقره اي ايران در مسابقات جهاني ۲۰۰۵ مجارستان با دو كشتي خوبي كه برابر كشتي گيران آذربايجان گرفت و به پيروزي رسيد، خود را به فينال رساند و در فينال كشتي گير روماني را برد و طلا گرفت.
حميد ريحاني كشتي گير ۶۶ كيلويي ما هم چنين سرنوشتي داشت. ريحاني در دور اول استراحت كرد و سپس كشتي گير قرقيزستان را از پيش رو برداشت و در ديدار نهايي، هم حريف روسي را مغلوب و بر سكوي قهرماني قرار گرفت. قاسم رضايي كشتي گير ۸۴ كيلويي ما نيز بعد از آن كه كشتي گير آذربايجاني را برد در دور دوم مغلوب كشتي گير تركيه شد و به مقام پنجم رسيد.
انتخاب مربيان تيم هاي كشتي نوجوانان
محمدرضا يزداني خرم، قدير نخودچي يكي از مربيان خراساني را به عنوان سرمربي تيم كشتي آزاد نوجوانان انتخاب كرد. عليرضا رضايي منش و محمود حسن نيا نيز به عنوان مربيان تيم كشتي آزاد نوجوانان منصوب شده اند. همچنين يزداني خرم طي احكام جداگانه اي خليل رشيد محمدزاده را به عنوان سرمربي و بهروز حضرتي پور و عزيز ناقولي را به عنوان مربيان تيم كشتي فرنگي نوجوانان برگزيده است.

تيم هاي برتر هندبال آسيا در تهران
گروه ورزشي_ تهران از فردا ميزبان دومين دوره هندبال نوجوانان آسيا (انتخابي جهان) است. براي حضور در اين بازي ها تنها تيم هايي شركت كرده اند كه بخت صعود به جمع تيم هاي برتر را دارند. حضور تنها چهار تيم نشانه ضعف كنفدراسيون هندبال آسياست كه نتوانسته پاي تيم هاي بيشتري را به اين مسابقات باز كند. حداقل آن كه كشورهاي عربي حوزه خليج فارس با آن همه ادعايي كه در اين رشته دارند مي توانستند تيم هاي خود را با توجه به مسافت كم تا تهران شركت دهند. در مسابقات يك هفته اي تهران، از ميان چهار تيم حاضر (ايران، كره جنوبي، ژاپن و قطر) سه تيم جواز صعود به مسابقات جهاني بحرين را دريافت مي دارند. كره جنوبي قهرمان آسيا و نايب قهرمان جهان است. قطر هم در مسابقات جهاني دوحه به مقام ششم رسيده بود.

تيم ملي بسكتبال بدون حدادي و زندي به تايلند رفت
گروه ورزشي ـ تيم ملي بسكتبال ايران بامداد ديروز عازم بانكوك شد. اين تيم قرار است در مسابقات بين المللي تايلند چند بازي تداركاتي با تيم هاي چين، ژاپن، تايلند، اندونزي، هند و فيليپين برگزار كند. در اين سفر حامد حدادي و ايمان زندي از تيم اعزامي جا ماندند. مسابقات بين المللي تايلند از روز دوشنبه هفته جاري آغاز مي شود.

قاسميان و خداحافظي از تيم ملي واليبال ايران
003048.jpg
گروه ورزشي _ دومين ملي پوش از نسل پرافتخار واليبال هم ديروز به رضايت خود نه به اشاره ديگران از صحنه واليبال ملي كناره گرفت تا از اين پس آخرين سالهاي بازيگري خود را در لباس باشگاهي طي كند.
عباس قاسميان با كسب اجازه از «ميلورادكياچ» سرمربي صربستاني تيم ملي و مسئولان واليبال بعد از اميرحسين منظمي دومين بازيكني بود كه در چند ماه گذشته از تيم ملي كنار رفت. قاسميان به همشهري گفت: در همه افتخارات يك دهه اخير واليبال ايران سهيم بودم و خوشحالم كه هم اكنون همتايان جوانم به خوبي قادر به پركردن خلأ بزرگان واليبال در تيم ملي ايران هستند. مطمئنم جواناني چون داود مقبلي، حامد رضايي اين توانايي را دارند. از افتخارات عباس قاسميان با تيم ملي مي توان به كسب مدال نقره بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان اشاره كرد. وي نزديك به ده سال عضو ثابت تيم ملي واليبال ايران بود.

كوتاه از جام جهاني
003036.jpg
محروميت  ۴ جلسه اي فيفا براي ملي پوش ايتاليايي
003045.jpg
گروه ورزشي- دانيل دي روسي  هافبك تيم ملي ايتاليا از سوي فيفا با ۴ جلسه محروميت روبرو شد و در صورت صعود اين تيم تا بازي نهايي نمي تواند تيمش را همراهي كند.دي روسي در ديدار تيم ملي ايتاليا با آمريكا با آرنج به صورت برايان مك برايد كوبيد و باعث مجروح شدن او شد. دي روسي بعد از اين حركت بلافاصله توسط داور بازي از ميدان اخراج شده بود.پيش از صدور اين راي از سوي فيفا، فدراسيون فوتبال ايتاليا طي درخواستي خواسته بود تا در محروميت دي روسي تخفيف داده شود.
ويدوكا: ايتاليا تيم خوبي است
استراليا موفق شد در دقايق پاياني با تساوي ۲ بر ۲ مقابل كرواسي براي اولين بار به مرحله يك هشتم نهايي راه يابد.استراليا در مرحله بعدي بايد به مصاف ايتاليا برود. ويدوكا كاپيتان باتجربه استراليا در اين باره گفت: از اين كه به دور دوم صعود كرديم خوشحالم اما ايتاليا حريف ما در مرحله بعدي تيم بسيار خوب و قدرتمندي است.وي در ادامه افزود: اميدوارم بتوانيم با پيروزي مقابل ايتاليا به مرحله بعدي صعود كنيم.
رونالدو به گرد مولر رسيد
003039.jpg
گرد مولر سال ها بود كه ركورد گلزني اش در ادوار جام جهاني دست نخورده باقي مانده بود، اما سرانجام در جام جهاني ۲۰۰۶ رونالدو از برزيل موفق شد به ركورد او برسد و به طور حتم، اين ركورد را در بازي هاي بعدي خواهد شكست.
رونالدو در بازي پنج شنبه برزيل با ژاپن با به ثمر رساندن دو گل، تعداد گل هاي خود در جام جهاني را درمجموع به ۱۴ گل رساند.در اين بازي، رونالدو به عنوان بهترين بازيكن ميدان شناخته شد.
آلمان، ده بازي بدون شكست
تيم ملي فوتبال آلمان در حالي امروز به مصاف سوئد مي رود كه در ده بازي گذشته خود شكست نداشته است. تيم ملي آلمان در اين بازي ها، تنها يك تساوي دو بر دو در مقابل ژاپن داشته و آخرين شكست اين تيم به ديدار دوستانه با ايتاليا برمي گردد. آلمان در صورت پيروزي در اين بازي در مرحله يك چهارم نهايي با برنده ديدار آرژانتين و مكزيك ديدار مي كند.
نتايج بازي هاي مرحله مقدماتي
گروه E:ايتاليا ۲- جمهوري چك صفر (بهترين بازيكن ماتاراتزي از ايتاليا)
غنا ۲- آمريكا يك (بهترين بازيكن آپيا از غنا)
گروه F:برزيل ۴- ژاپن يك (بهترين بازيكن رونالدو از برزيل)
استراليا ۲- كرواسي ۲ (بهترين بازيكن هري كيول از استراليا)
اسپانيا و اوكراين صعود كردند
تيم هاي اسپانيا و اوكراين با پيروزي هاي مشابه يك بر صفر مقابل عربستان و تونس به مرحله يك هشتم نهايي راه  يافتند. اسپانيا در كايزرسلاترن در حالي كه بيشتر ستارگانش را در تركيب اصلي نداشت به مصاف عربستان رفت. در اين بازي «خوانيتو» در دقيقه ۳۶ با ضربه سر تنها گل اين ديدار را درون دروازه عربستان جاي داد. با اين پيروزي اسپانيا با ۹ امتياز در صدر جدول اين گروه قرار گرفت. در بازي ديگر اوكراين نيز با همين نتيجه از سد تونس گذشت. شوچنكو در دقيقه ۷۰ از روي نقطه پنالتي تنها گل اين بازي را به ثمر رساند. در نيمه نخست اين ديدار زيد جزايري از تونس با دريافت كارت قرمز از زمين اخراج شد. اوكراين با اين پيروزي و به عنوان تيم دوم به مرحله بعدي رفت.
برنامه  بازي هاي امروز(مرحله يك چهارم نهايي)
ساعت ۳۰/،۱۸ آلمان- سوئد (مونيخ) داور كارلوس سيمون از برزيل
ساعت ۳۰/،۲۲ آرژانتين- مكزيك (لايپزيك) ماسيمو بوساكا از سوئيس

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |