شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
لاريجاني: با وجود پيش شرط مذاكره بي معني است
گروه سياسي _ اعلام زمان براي پاسخ ايران از سوي رئيس جمهوري با واكنش كشورهاي غربي مواجه شد. اين واكنش ها در حالي است كه فقط در حد سطحي و گمانه زني است و در بطن آن دليلي براي اعتراض وجود ندارد. جورج بوش گفته كه ما به ايران زمان چند هفته را داديم و نه چند ماه و اروپايي ها نيز به دنبال اظهار نظر بوش گفته اند كه دو ماه مدت زيادي است و بهتر است ايران در چند هفته پاسخ دهد. در واقع دو ماه همان هشت هفته است كه در كل فرق زيادي با آن چند هفته كه غرب مي گويد، ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت و گويي كه با روزنامه گاردين داشته به جنبه هاي ديگري از جوسازي آمريكا در پرونده هسته اي ايران اشاره كرده است. وي كه پيشتر ورود غرب به مذاكرات با تنظيم بسته پيشنهادي را مثبت خوانده بود، در جواب خبرنگار اين روزنامه كه آمريكا را مايل به مذاكره با ايران خوانده، گفت كه خصومت آمريكا در برابر ايران بيشتر شده و تمامي گفته هاي آمريكا در خصوص تعليق غني سازي از سوي ايران مانند موعظه است.
ادعاي مقامات پنتاگون مبني بر دخالت ايران در عراق
گروه سياسي- خبرگزاري سي بي اس روز پنج شنبه اخبار مذاكرات پنتاگون در خصوص آخرين گزارش امنيتي عراق را منتشر كرد و در تندترين ادعا، گفته شد كه ايران به طور مستقيم در بمب گذاري خودروها و بمب هايي كه در جاده منفجر مي شود، دست دارد. ژنرال جورج كيسي با گفتن اين كه ايران مستقيم وارد جنگ شده است، ادعا كرد كه ايران فناوري انفجار از راه دور و سلاح را به افراطيون شيعه مي دهد. كيسي در حالي  اين ادعاها را مطرح كرد كه دانلد رامسفلد وزير دفاع نيز در كنار او نشسته بود. كيسي در ادامه گفت: در حال حاضر متقاعد شده ايم كه ايران به طور مستقل اين دخالت ها را انجام نمي دهد، بلكه حركتي است كه از سوي تهران هدايت مي شود. رامسفلد در ادامه گفت كه ژنرال كيسي هنوز گفت وگويي با مقامات دولت جديد عراق را نداشته و از اين رو هرگونه واكنش به گفته هاي اين گزارش را منوط به نظر مقامات عراقي مي داند.دو ماه پيش نيز ادعاهاي مشابهي از سوي مقامات پنتاگون اعلام شد كه به سرعت از سوي وزارت خارجه آمريكا تكذيب شد

وي تاكيد كرد كه با وجود پيش شرط، مذاكره معني ندارد. وي در ادامه هشدار داد كه هرگونه خصومت با ايران در شوراي امنيت سازمان ملل، نتايجي چون تجديد نظر ايران در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي را در پي خواهد داشت. لاريجاني در اين گفت وگو به شدت سياست هاي دوگانه هسته اي آمريكا در برابر اسرائيل و هند را مورد نقد قرار داد و باز هم گفت كه بسته پيشنهادي ۱+۵ نكات مبهم زيادي دارد.در همين راستا سولانا به زودي با لاريجاني ديدار مي كند.
رفتار خصمانه آمريكا در حالي شدت مي گيرد كه كنگره اين كشور تصميم دارد بجاي تمديد هرساله تحريم  هاي ايران، لوايح تحريمي را به مدت ۱۰ سال به اجرا گذارد. رويترز خبر داد كه معاون رايس مخالف اين كار است. نيكلاس برنز به رويترز گفت كه با اين كار اجماعي كه ما در پرونده هسته اي ايران به وجود آورده ايم، توسط خود ما از بين مي رود.
در ظاهر وزارت خارجه آمريكا مشغول لابي با سنا براي جلوگيري از تحريم ۱۰ ساله ايران است. وزير خارجه ايران در روزهاي گذشته سفرهاي خود در اروپا را دنبال كرد كه رايزني گسترده ايران را به همراه داشت. وي پس از ديدار با همتاي ايتاليايي خود در رم راهي سوئيس شد تا امروز به آلمان رفته و در برلين با همتاي آلماني خود ديدار كند. ماسيمو دالما، وزير خارجه ايتاليا گفته كه دولت برلوسكوني ايتاليا را از مذاكرات با ايران دور نگه داشته و دولت فعلي حاضر نيست ديگر در موضع ضعف باقي بماند.
اما در ژنو مهم ترين رايزني  متكي با دبيركل سازمان ملل شكل گرفت و عنان ديدار خود با متكي را مفيد خواند و باز به وزير خارجه گفت كه بهتر است زودتر ايران پاسخ بسته پيشنهادي را بدهد.
متكي همچنين در سوئيس با ميشلين كالميره، همتاي سوئيسي خود ديدار كرد. متكي در ادامه مذاكرات خود در اروپا در ژنو نيز خطاب به گفته هاي رئيس جمهور آمريكا گفت كه بوش نه مي تواند و نبايد عجله كند.
حضور متكي در ژنو مقارن با جلسه پنتاگون بود و ادعاهايي در خصوص دخالت ايران در عراق نيز مطرح شد و متكي گفت كه ايران خواهان ثبات عراق است و حضور عراق با ثبات به نفع ايران است. با حضور بوش در اروپا، اتحاديه كشورهاي اروپايي نيز بيانيه اي صادر كرد و از ايران خواست كه زودتر به بسته پيشنهادي پاسخ دهد. از آن جايي كه متكي گفته كه عجله نبايد كرد، مشخص است كه تاريخ اعلام شده از سوي ايران، تغيير نمي كند.

پايان پانزدهمين سفر استاني هيأت دولت
احمدي نژاد: اگر تمام قدرت ها هم جمع شوند
از حقوقمان كوتاه نمي آييم
003033.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي  نژاد پس از جلسه پنج ساعته هيأت دولت در همدان و تصويب ۵۵ مصوبه براي توسعه و پيشرفت اين استان، پنج شنبه شب به تهران بازگشت.
رئيس جمهور كه در دومين روز از سفر خود در جمع مردم شهرستان هاي ملاير، تويسركان و نهاوند حاضر شده بود با تاكيد بر اينكه دوران زورگويي به پايان رسيده است. گفت: اگر تمام قدرت  ها هم جمع شوند ملت ايران از حقوق خود عقب نشيني نمي كنند.
رئيس جمهور در جمع مردم ملاير اظهار كرد: دشمن قصد دارد با شيطنت  بين صفوف يكپارچه ملت تفرقه بيندازد، اما ما بايد بر حق خود در استفاده از انرژي هسته  اي تاكيد كنيم.وي تصريح كرد: امروز ملت ايران حتي در بين يهودي ها، بودايي ها و مسيحي ها جزو عزيزترين ملتهاست.
ملت ما راه عزت و سربلندي را انتخاب كرده است.
احمدي نژاد در ادامه سخنانش با بيان اين كه مسئوليت مهم ما ساختن ايران است، افزود: همه امكانات كشور بايد به طور عادلانه بين همه مردم توزيع شود؛ دولت تلاش دارد با بيكاري مبارزه كند.
محمود احمدي نژاد در جمع مردم نهاوند هم گفت: دولت عزم جدي براي از بين بردن بلاي خانمانسوز بيكاري دارد، وقتي خيل عظيمي از جوانان اين مرز و بوم بيكار هستند، هيچ وظيفه اي مهم تر از رفع بيكاري پيش روي دولت و مجلس وجود ندارد.
وي گفت: كساني كه خود را با فرهنگ خدمت به مردم تطبيق نمي دهند نبايد در سازمان اداري هيچ جايگاهي داشته باشند. دولت به نمايندگي ملت و ملت به نمايندگي از دولت بايد هر روز اين حق خود را از مسئولان مطالبه كند.وي با اشاره به تاسيس صندوق مهر رضا و آغاز به كار اين صندوق در روز ميلاد حضرت زهرا (س) گفت: ازدواج جوانان، حمايت از اشتغال و كارآفريني و حمايت از مسكن و جوانان از اولويت هاي اين صندوق است.
رئيس جمهور در جمع مردم بهار هم با تاكيد بر اين كه دوران زورگويي به پايان رسيده است، گفت: اگر تمام قدرت ها هم جمع شوند نخواهند توانست ملت ايران را به عقب نشيني از حقوق خودش وادار كنند.وي تاكيد كرد: كساني كه عادت  كرده اند از بيت  المال فرصت هاي ويژه بگيرند و از بانك  ها وام  هاي صدها ميليارد توماني بدون تضمين و هدف مشخص مي گيرند، سعي مي كنند جلوي اجراي عدالت را بگيرند.
رئيس جمهور پنجشنبه شب در پايان سفر هيأت دولت به استان همدان، در جمع خبرنگاران، با تشكر از حضور پرشور و استقبال گرم مردم استان، اظهار داشت: اين استان ، ذخيره و گنجينه اي ارزشمند براي همه ملت ايران است، گنجينه اي كه بايد از نو شناخته شود.
رئيس جمهوري افزود: تصويب دولت، پنج درصد كار است ۹۵ درصد كار باقي است و خواسته ما اين است كه با سرعت اجرا شود و اين وظيفه اصلي مديران استان است كه مصوبات را پيگيري كنند.

هاشمي رفسنجاني:
برخي مي خواهند مذاكره بر هم بخورد
003030.jpg
ايرنا: اكبر هاشمي رفسنجاني خطيب جمعه تهران گفت: مقدمات براي مذاكرات واقعي هسته اي فراهم شده اما علايمي مشاهده مي شود كه با اقدامات نسنجيده اين فضاي خوب بر هم بخورد.
وي در خطبه هاي دوم نماز جمعه اين هفته تهران، افزود: راه درست همين است كه با مذاكره و اعتمادسازي دوطرف كار به پيش برود.
وي با تاكيد بر اين كه اعتماد در سايه درگيري به وجود نمي آيد، گفت: زمينه ها مساعدتر شده و اميدواريم با مديريت شايسته و احساس تعهد انساني و جهاني بتوانيم اين پرونده سخت را كه امروز در حساس ترين نقاط دنيا مطرح شده حل و فصل كنيم و اين گره را كه معلوم شده با دست مي توان باز كرد تحويل دندان ها ندهيم.خطيب جمعه تهران با گراميداشت سالگرد شهادت دكتر بهشتي و ۷۲ تن از يارانش در دفتر حزب جمهوري اسلامي، نقش اين شهيد را در تشكيل سيستم قضايي بعد از انقلاب يادآور شد و گفت: سيستم قضايي كشور در گذشته سيستم عرفي بود گرچه تلاش شده بود با قانون مدني كه نسبتاً با اسلام نزديك بود، هماهنگ شود، اما به طور عرفي اداره مي شد و تبديل آن به سيستم اسلامي تحول عمده بود.
هاشمي رفسنجاني، در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران هم در ادامه سلسله بحث هاي پيرامون سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور به ويژگي هاي مهم اين سند اشاره كرد و گفت: در اين سند بحث هاي زيادي در خصوص شناسايي نيازهاي كشور انجام شده و تصميمات مندرج در بندهاي سند با توجه به اين ويژگي اتخاذ شده است.

باشگاه احزاب
سخنراني حداد عادل در كنگره جامعه اسلامي مهندسين
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: امكاني كه در حال حاضر اصولگرايان براي خدمت در عرصه دولت و مجلس يافته اند، حاصل خدمات جامعه اسلامي مهندسين است.غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح پنج شنبه در هفتمين كنگره سراسري جامعه اسلامي مهندسين سكولاريسم و لائيسم و تلاش براي جدايي دين از سياست را مهمترين چالش امروز بشر دانست كه انقلاب اسلامي در نقطه مقابل آن ظهور كرده است و بيان داشت: به واسطه انقلاب اسلامي بعد اجتماعي اسلام در جهان معنا پيدا كرده و زنده شده و اين معنا در قالب نظام جمهوري اسلامي ظهور كرده و اعلام مي كند، اسلام يك دين درهم تنيده با عرصه هاي فردي و اجتماعي زندگي بشر است كه براي تربيت انسان مسئوليت دارد.
انتخاب اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين
عصر پنج شنبه در هفتمين كنگره جامعه اسلامي مهندسين، اعضاي شوراي مركزي كه تقريبا بيشتر افراد قديمي عضو اين تشكل هستند، براي مدت دو سال ديگر انتخاب شدند.محمدرضا باهنر، سيد مرتضي نبوي، غلامحسين اميري، داوود دانش جعفري، حسن غفوري فرد، محسن يحيوي، حميدرضا كاتوزيان، محمد تاجيك، محمد ناظمي اردكاني، عبدالرحيم بهاروند، سيد كمال الدين شهرياري، غلامحسين نجابت، منصوره اميري، سيد محسن بهفر، بهادر مرغوب، سيد مصطفي ميريان، محمدعلي شايسته نيا، زيبا رحيمي و علي ذبيحي به عنوان اعضاي شوراي مركزي جديد انتخاب شدند و پنج نفر نيز به ترتيب مصطفي قوام، حميدرضا فولادگر، رضاخواه، شاه كرمي و مفتح به عنوان عضو علي البدل شوراي مركزي انتخاب شدند.
عقلانيت در پروژه سياسي
عليرضا علوي تبار كه در جلسه «گفتمان عصر روشنگري» در سازمان جوانان مجمع نيرو هاي خط امام(ره) سخن مي گفت، اظهار داشت: «سياست، كار فردي نيست؛ بلكه بايد در قالب كاري جمعي صورت گيرد تا بتوان با عقلانيت پروژه اي سياسي را دنبال كرد.البته كار سياسي طبيعتا در جمع بسيار دشوار تر خواهد بود چرا كه موجب كند شدن حركت مي شود، اما فايده آن اين است كه تاثيرگذاري بيشتري خواهد داشت».

يادداشت
مطلب ناگفته، موعظه پذيري
حجت الاسلام سيداحمد خاتمي - امام جمعه موقت تهران
در مورد بيانات مقام معظم رهبري مطلبي را بگويم كه ديگران نگفته اند. رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان نظام دو بخش داشت. يك بخش تبيين مسائل سياسي كشور و ديگر حوزه هاي مرتبط روز به خصوص مشخصه هاي جريان اصولگرايي در كشور بود كه البته مطبوعات و جريانات سياسي هم به آن پرداخته و اشاره كردند. شايسته هم اين است كه تمام جريان هاي همسوي نظام در داخل، اين سخنان و رهنمودها را به عنوان منشور اصولگرايي مورد توجه قرار دهند.
لكن فرمايشات ايشان بخش ديگري هم داشت كه متأسفانه در رسانه ها به آن كمتر پرداخته شد و آن: موعظه، اخلاق و نصيحت بود. نفس نصيحت ايشان به كارگزاران و تأكيد بر ضرورت موعظه مسئله قابل توجهي است كه در اين ديدار و ديدارهاي مشابه مطرح شد. اين واقعيت را بايد پذيرفت كه همه نياز به موعظه و نصيحت دارند و جان بدون موعظه مي ميرد. مولا علي عليه السلام به امام حسن عليه السلام فرمود: «احي قلبك بالمؤعظه» جانت را با موعظه زنده نگه دار.
معناي اين سخن آن است كه همه بايد درپي موعظه و نصيحت باشند به خصوص آنان كه در عرصه مديريت كشور فعال هستند بايد به اين امر بهاي بيشتري بدهند تا مبادا خداي ناكرده اشتغال به كارهاي روزمره جاري آنها را از خدا غافل نكند كه غفلت از خداوند همان و فراهم شدن زمينه تبهكاري همان. محتواي موعظه و نصيحت مقام معظم رهبري هم تذكر به نعمت ها و شكر آنها بود.
ايشان توفيق خدمتگزاري به مردم را از نعمت هاي خدا به حساب آوردند. سيدالشهداء عليه السلام فرمود: إعلموا ان حوائج الناس اليكم من نعم الله: بدانيد كه احتياج مردم به شما از نعمت هاي الهي است. بنا بر اين كارگزاران نظام با خدمت پيوسته، شاداب و با نشاط به مردمي كه درحقيقت ولي نعمت همه مسئولان نظام هستند شكر اين نعمت را ادا كنند.

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس
در دستور كار اين هفته نمايندگان
ايسنا: مجلس شوراي اسلامي اين هفته در مورد طرح توسعه  محدوده  منطقه  آزاد ارس اعاده شده از شوراي نگهبان تصميم گيري خواهد كرد. همچنين طرح يك فوريتي اصلاح ماده ۱ قانون برنامه چهارم توسعه و طرح احياي معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
نمايندگان همچنين بررسي لايحه  جامع خدمات رساني به ايثارگران را در دستور كار خود دارند و در ادامه جلسات كميسيون اقتصادي گزارش خود درباره سؤال كريم شافعي، نماينده  مرند و جلفا از وزير اقتصاد و دارايي را به صحن علني مجلس ارايه مي دهد. نمايندگان مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را نيز در ادامه جلسات خود بررسي خواهند كرد.
مجلس شوراي اسلامي در اين هفته لوايح جرايم رايانه اي و اصلاح مقررات تنظيم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمي را بررسي كرده و سپس به طرح بهسازي و تنظيم مقررات قراردادهاي موقت كار و شركت هاي پيمانكار نيروي انساني رسيدگي خواهند كرد.

معاون عمليات ستاد مشترك سپاه:
آمريكا در قواره تهديد و حمله به ايران نيست
مهر: معاون عمليات ستاد مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: امروز با در اختيار داشتن شيوه هاي نوين طراحي شده در قالبهاي دفاع سطحي، نبرد نامتقارن و...، امكان مقابله قاطعانه با مستكبرين را داريم و آمريكا را در قواره تهديد نظامي و حمله به كشور نمي بينيم.سردارسرتيپ علي فضلي در گردهمايي بسيج اساتيد منطقه و دانشگاه آزاد اسلامي در مشهد؛ با بيان اين مطلب، در پاسخ به برخي شبهه افكني ها ، گفت: اگر در زماني كه ۱۲ هزار كيلو مترمربع از خاك ايران در اختيار دشمن بود، جوانان اين مرز و بوم و ياران امام (ره)، به تكليف تاريخي خود عمل نمي كردند، امروز ديگر چه ارمغاني داشتيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |